LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 342, 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, KODEKSO PAPILDYMO 3421, 3422, 3423, 3424 , 3425, 3426 STRAIPSNIAIS IR KODEKSO PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-5308

 

2021-04-21  Nr. 102-P-11

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Aušrinė Armonaitė, Irena Haase, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Navickas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.

Komiteto biuro patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

ŽŪM Augalininkystės ir agrarinės aplinkosaugos skyriaus vedėjas Vidmantas Ašmonas, Lietuvos augalų apsaugos asociacijos direktorė Zita Varanavičienė, LRS Teisės departamento Viešosios teisės skyriaus patarėjas Simonas Mikšys, LRS Teisės departamento Viešosios teisės skyriaus vyriausiasis specialistas Mantas Griščenko.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-10-23

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (toliau – Rekomendacijos), nuostatomis, įstatymo projekto pavadinime Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) priedo pakeitimai turėtų būti nurodomi prieš pildomus straipsnius.

Pritarti

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-10-23

1-6

 

 

2. Tikslintina 2009 m. spalio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1107/2009 (toliau – Reglamentas) pavadinimo rašyba, kadangi vienuose projektu pildomuose ANK straipsniuose šis Reglamentas įvardijamas kaip „Reglamentas (EB) Nr. 1107/2009“, kituose įvardijamas kaip „Reglamentas 2009/1107/EB“, dar kituose – kaip „Reglamentas 1107/2009/EB“.

 

Pritarti

Visuose straipsniuose rašytina „Reglamentas (EB) Nr. 1107/2009“

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-10-23

3

 

 

3. Projekto 3 straipsniu pildomo ANK 3422 straipsnio pavadinime pateikiama nuoroda tik į Reglamento 28 straipsnio 2 dalies a ir b punktus, o projekto 3 straipsniu pildomo ANK 3422 straipsnio 1 dalyje – ne tik į Reglamento 28 straipsnio 2 dalies a ir b, bet ir į c bei d punktus. Šis klaidinantis netikslumas turėtų būti ištaisytas. Kita vertus, atkreiptinas dėmesys, jog ANK straipsnio pavadinimas nebūtinai turi detaliai atkartoti visus straipsnio dispozicijoje vardinamus administracinio nusižengimo sudėties požymius, todėl manytina, kad tiek projekto 3 straipsniu pildomo ANK 3422 straipsnio, tiek projekto 6 straipsniu pildomo ANK 342straipsnio pavadinimuose pakaktų nurodyti tik Reglamento pavadinimą nedetalizuojant administracinės atsakomybės taikymui aktualių Reglamento nuostatų.

 

Pritarti

„3422 straipsnis. Lietuvos Respublikoje neregistruotų augalų apsaugos produktų, išskyrus Reglamento Reglamente (EB) Nr. 1107/2009 2009/1107/EB 28 straipsnio 2 dalies a, b punktuose ir 53 straipsnyje nurodytas išimtis,   vežimas, saugojimas, naudojimas, reklama, įvežimas į Lietuvos Respubliką iš Europos Sąjungos valstybių narių ir Europos ekonominės erdvės valstybių ar iš ne Europos Sąjungos valstybių narių ir ne Europos ekonominės erdvės valstybių, tiekimas rinkai

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-10-23

9

 

 

4. Projekto 8 straipsniu keičiamame ANK 589 straipsnyje neatsispindi 2020 m. kovo 31 d. priimtu Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 45, 46, 96, 506, 526, 589 ir 608 straipsnių pakeitimo įstatymu (reg. Nr. XIII-2830) padaryti ANK 589 straipsnio 32 ir 40 punktų pakeitimai, kuriais šie punktai buvo papildyti nuorodomis į ANK 506 straipsnio 4dalį. Be to, atkreiptinas dėmesys, jog 2020 m. birželio 30 d. buvo priimtas 2021 m. sausio 1 d. įsigaliosiantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso papildymo 1411 straipsniu ir 589 straipsnio ir priedo pakeitimo įstatymas (reg. Nr. XIII-3220), kuriuo irgi buvo keičiamas ANK 589 straipsnio 40 punktas.

 

 

Pritarti

32 ir 40 punktai dėstytini taip:

„32) Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos – dėl šio kodekso 95, 99, 127, 143, 150, 155, 158, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 168, 171, 172, 173, 174, 176, 185, 186, 187, 188, 193, 198, 205 straipsniuose, 209 straipsnio 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 dalyse, 214, 224, 3422 straipsnio 1, 2 dalyse,  3423 straipsnio 1, 2 dalyse, 3424 straipsnio 1, 2 dalyse, 505 straipsniuose, 506 straipsnio 4, 41 dalyje, 508, 515 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų;“

„40) Lietuvos Respublikos muitinės – dėl šio kodekso 47 straipsnio 3 dalyje, 49 straipsnio 5 dalyje, 63 straipsnio 6 dalyje, 64 straipsnyje, 65 straipsnio 3 dalyje, 66 straipsnio 5 dalyje, 69, 121, 122, 125 straipsniuose, 140 straipsnio 1, 2 dalyse, 141, 1411, 143, 173, 174, 176, 187, 208 straipsniuose, 209 straipsnio 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 dalyse, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 2171, 218, 219, 224 straipsniuose, 234 straipsnio 1 dalyje, 245 straipsnyje, 251 straipsnio 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 dalyse, 284 straipsnio 5, 6 dalyse, 285 straipsnio 1 dalyje, 303 straipsnio 1, 2, 3 dalyse, 3042 straipsnio 2 dalyje, 308 straipsnio 6 dalyje, 3081 straipsnio 2, 3, 5, 7, 8 dalyse, 309 straipsnio 6, 9 dalyse, 310 straipsnio 12, 13 dalyse, 312 straipsnio 1, 3, 4 dalyse, 341 straipsnyje, 342 straipsnio 7, 8 dalyse, 408, 412 straipsniuose, 426 straipsnio 4 dalyje, 431 straipsnio 1, 2 dalyse, 436, 437, 450 straipsniuose, 459 straipsnio 4, 5, 6, 9 dalyse, 463, 464, 475, 504, 505 straipsniuose, 506 straipsnio 4, 41 dalyje, 508, 5101, 515 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų;“.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-10-23

10

3

 

5. Atkreiptinas dėmesys, kad, vadovaujantis Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo, patvirtinto 2020 m. kovo 6 d. Lietuvos Respublikos teisingumo ministro įsakymu Nr. 1R-72 12 punktu, Europos Sąjungos teisės aktai įstatymo priede turi būti nurodomi chronologine tvarka. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo galiojančio įstatymo priede Europos Sąjungos teisės aktai nėra išdėstyti minėta tvarka, siūlytina tikslinti projekto 9 straipsnio 3 dalį.

 

 

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į tai, kad 2020 m. birželio 29 d. priimtu Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 343, 344 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymu (reg. Nr. XIII-3208) ANK priedas buvo papildytas 1002 punktu, kuriame nurodytas Reglamentas (ES) 2017/625, siūlome išbraukti projekto 9 straipsnio 3 dalį.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-10-23

11

 

 

6. Projekto 10 straipsnis ydingas šiais aspektais.

              6.1. Projekto 10 straipsnis „Įstatymo įgyvendinimas ir taikymas“ turėtų būti tikslinamas, nes šiame projekto straipsnyje siūlomos nustatyti tik įstatymo taikymą reglamentuojančios nuostatos, o įstatymo įgyvendinimą reglamentuojančios nuostatos nėra nustatytos, todėl, svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo įgyvendinimą reglamentuojančiomis nuostatomis (nustatyti institucijas ir terminą, iki kurio šios institucijos turi būti priimti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus) bei nustatyti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą, kad būtų tinkamai pasiruošta įstatymo nuostatų įgyvendinimui.

 

 

Pritarti

Atsižvelgiant į Seimo narių pasiūlymą ir papildžius Kodeksą straipsniu dėl baudų taikymo už IKOK pažeidimus (3427) dėl šių nuostatų įgyvendinimo reikėtų nustatyti vėlesnę įsigaliojimo datą, nes Žemės ūkio ministerijai bei Valstybinei Augalininkystės tarnybai prie Žemės ūkio ministerijos reikės priimti įgyvendinančius teisės aktus. Siūloma ANK 3427 straipsnio įsigaliojimo datą – 2022 m. sausio 1 d., o visas įstatymas įsigaliotų 2021 m. lapkričio 1 d.

Projekto 11 straipsnį siūlytina išdėstyti taip:

10    “11 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 8 straipsnį, įsigalioja 2021 m. lapkričio 1 d.

2. Šio įstatymo  8 straipsnis įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.

3. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministras iki 2021 m. gruodžio 31 d. priima šio straipsnio 2 dalyje nurodytam straipsniui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-10-23

11

1

 

6.2. Neaišku, apie kokias „tyrimo procedūras“ kalbama projekto 10 straipsnio 1 dalyje. Jeigu omenyje turimas administracinių nusižengimų tyrimas ir administracinių nusižengimų bylų nagrinėjimas, tuomet projekto 10 straipsnio 1 dalis turėtų būti atitinkamai patikslinta. Kita vertus, projektu nesiūloma perduoti galiojančios redakcijos ANK 589 straipsnio 57 punkte numatytos Valstybinės augalininkystės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos pareigūnų kompetencijos jokios kitos institucijos pareigūnams, todėl neaišku ir tai, ar apskritai projekto 10 straipsnio 1 dalis turi kokią nors prasmę.

 

 

Pritarti

Atsisakyta projekto 11 straipsnio 1 dalies.

Projekto 11 straipsnį siūlytina išdėstyti taip:

11    “11 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 8 straipsnį, įsigalioja 2021 m. lapkričio 1 d.

2. Šio įstatymo  8 straipsnis įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.

3. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministras iki 2021 m. gruodžio 31 d. priima šio straipsnio 2 dalyje nurodytam straipsniui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-10-23

11

2,3

 

6.3. Projekto 10 straipsnio 2 ir 3 dalyse yra vartojamas pilnas „Lietuvos Respublikos augalų apsaugos įstatymo“ pavadinimas. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Rekomendacijų 6.1. punktu, jei teisės akto pavadinimas, kuris prasideda žodžiais „Lietuvos Respublika“, minimas ne kartą, pirmą kartą parašius visą pavadinimą, toliau jis gali būti rašomas be žodžių „Lietuvos Respublika“. Atsižvelgiant į tai, kad pilnas minimo įstatymo pavadinimas yra vartojamas projekto 10 straipsnio 1 dalyje, siūlytina projekto 10 straipsnio 2 ir 3 dalyse prieš žodžius „augalų apsaugos įstatymo“ atsisakyti žodžių „Lietuvos Respublikos“.

Pritarti

Atsižvelgiant į 7 ir 9 pastabas naikinamos 11 straipsnio 2 ir 3 dalys. Žr. aukščiau.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-10-23

11

2,3

 

6.4. Jeigu projekto 10 straipsnio 2 ir 3 dalimis siekiama įtvirtinti taisykles dėl atsakomybę nustatančių ir griežtinančių projekto nuostatų galiojimo laike, tuomet pastebėtina, jog šis teisinis reguliavimas yra perteklinis, kadangi tokio pobūdžio teisinius santykius jau reguliuoja galiojančios redakcijos ANK 3 straipsnis.

Pritarti

Projekto 11 str. išdėstomas kitaip. Žr. aukščiau.

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-10-23

11

2

 

6.5. Taip pat atkreiptinas dėmesys, jog pagal galiojančios redakcijos ANK 342 straipsnio 6 dalį už pakartotinį augalų apsaugos produktų įvežimo į Lietuvos Respubliką reikalavimų pažeidimą asmeniui galėtų būti paskirta maksimali vieno tūkstančio penkių šimtų eurų bauda, o pagal projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 342 straipsnio 8 dalį už analogišką pakartotinį nusižengimą asmeniui galėtų būti paskirta maksimali vieno tūkstančio keturių šimtų eurų bauda. Šiuo aspektu nurodytas teisinis reguliavimas laikytinas švelninančiu asmens padėtį[1], todėl jis turėtų galioti atgal. Dėl to projekto 10 straipsnio 2 dalis yra ne tik perteklinė, bet ir prieštaraujanti ANK 3 straipsnio 2 daliai.

 

Pritarti

Projekto 11 straipsnis yra išdėstomas kitaip (Žr.aukščiau).

342 str. 8 dalis dėstytina taip:

„8. Šio straipsnio 7 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą asmenims nuo vieno tūkstančio vieno dviejų šimto šimtų iki vieno tūkstančio keturių penkių šimtų eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo vieno tūkstančio trijų šimtų iki vieno tūkstančio šešių šimtų eurų.

Analogiškai patikslinta ir projekto 2 straipsniu papildomo ANK 3421 straipsnio 8 dalis.

11.

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja L.Zdanavičienė

2, 6

 

 

Projekto 2 straisnyje dėstomo ANK 3421 straipsnio 1 ir 2 dalyse „Leidimas“ rašytinas iš mažosios raidės.

Projekto 6 straipsnyje dėstomo ANK 3426 straipsnio 1 dalyje taisyklių pavadinimas dėstytinas ir didžiosios raidės „Augalų apsaugos produktų saugojimo, tiekimo rinkai, naudojimo taisyklėse“.

 

Pritarti

 

12.

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja L.Zdanavičienė

7

 

 

Projekto 7 straipsnio pavadinimo turinys neatitinka dispozicijoje dėstomo pažeidimo turinio. Pavadinimas yra kur kas platesnis nei pažeidimo turinys. 3426 straipsnio 1 dalyje nustatytas pažeidimas yra „Augalų apsaugos produktų platinimas neturint LR augalų įstatymo ir kitų teisės nustatyta tvarka išduoto augalų apsaugos produktų platinimo leidimo“. Tuo tarpu pavadinime nurodoma „Augalų apsaugos įstatymo ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių augalų apsaugos platinimą, kuriuo verčiantis reikalingas augalų apsaugos platinimo leidimas, pažeidimas“.

Pritarti

Pavadinimas dėstytinas taip:

„Augalų apsaugos produktų platinimas neturint Lietuvos Respublikos augalų apsaugos įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka išduoto reglamentuojančių augalų apsaugos produktų platinimą, kuriuo verčiantis reikalingas augalų apsaugos produktų platinimo leidimas leidimo“

13.

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja L.Zdanavičienė

9

 

 

Projekto 8 straipsnyje pakeitimų esmėje nereikėtų nurodyti straipsnio pavadinimo, jeigu jis nėra keičiamas. Todėl skaičiai ir žodžiai „589 straipsnis. Administracinius nusižengimus tiriantys ir protokolus surašantys pareigūnai“  yra brauktini.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos augalų apsaugos asociacija

2021-04-09

1

 

 

 

Lietuvos augalų apsaugos asociacija (toliau - asociacija) išnagrinėjusi Įstatymų projektus Nr. XIIIP-5309ES ir Nr. XIIIP-5308, teikia informaciją ir pastabas.

Prekybos nelegaliais ir/ar falsifikuotais augalų apsaugos produktais problema Lietuvoje žinoma nuo 2001 metų. Tačiau iki šiol nėra nustatyta administracinė atsakomybė už Lietuvos Respublikoje neregistruotų augalų apsaugos produktų, netapačių Lietuvos Respublikoje registruotiems augalų apsaugos produktams, falsifikuotų augalų apsaugos produktų saugojimą, vežimą, naudojimą, reklamavimą, įvežimą į Lietuvos Respubliką. Nustačius tokius faktus baudžiama už neteisėtą vertimąsi komercine veikla ir pažeidėjai labiau suinteresuoti sumokėti baudą, nei laikytis teisės aktų nustatytų reikalavimų. Prekiautojai nelegaliais produktais, siekdami išvengti bausmių už intelektinės nuosavybės pažeidimus, vengia naudoti etiketes, panašias į originalas, mišinius žymi juostelėmis, skaičiais, ant pakuotės markeriu užrašo pavadinimo dalį.

Nelegalių produktų tiekėjai naudojasi šiais būdais, importuodami nelegalius ir/ar falsifikuotus augalų apsaugos produktus:

-                      tapačių Lietuvos Respublikoje registruotiems augalų apsaugos produktams įvežimo tvarka. Dokumentuose deklaruojama, kad įvežamas tapatus Lietuvos Respublikoje registruotiems augalų apsaugos produktams produktas, tačiau įvežamas falsifikatas;

-          pažeidžiant tranzito tvarką ir produktus „nusodinant“ Lietuvoje;

-                      deklaruojant kaip cheminę medžiagą ar mišinį, naudojant kodą 2905, 2908 ir t.t., o ne 3808, skirtą augalų apsaugos produktams. Tokiu būdu išvengiama reikalavimo, kad produktas būtų registruotas Lietuvoje Reglamento (ES) 1107/2009 tvarka. Pagal REACH reglamentą, jei įvežama 1 t/metus/viena įmonė, nereikalinga net cheminės medžiagos registracija Europos cheminių medžiagų agentūroje pagal REACH reglamentą įvežant iš trečiųjų šalių;

-                      kontrabanda, deklaruojant augalų apsaugos produktus kaip statybines medžiagas, prekės, skirtas gyvūnų priežiūrai.

Remiantis 2017 m. Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės apsaugos biuro (EUIPO-angl.) duomenimis, nelegali rinka Lietuvoje sudarė 17,8 % rinkos ir viršijo ES vidurkį. 2015 – 2020 m. EUROPOL vykdytos “Sidabrinio kirvio” akcijos duomenys rodo nelegalios prekybos augimą per tą laikotarpį. Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos duomenimis tokios nelegalios veiklos pelningumas prilyginamas prekybai narkotikais, ginklais ir panašiai nelegaliai veiklai, tačiau sankcijos už tokią veiklą palyginti švelnios.

Atkreipiame dėmesį į tai, kad sankcijų griežtinimo ėmėsi ir kitos ES valstybės narės. Kone griežčiausiai už falsifikatų tiekimą rinkai baudžiama Prancūzijoje – iki septynerių metų laisvės atėmimo ir bauda iki 750 tūkst. Eur. Pernai priimtos pataisos kaimyninėje Lenkijoje taip pat numatė griežtesnes baudas – iki trejų metų laisvės atėmimo.

Atsižvelgiant į išdėstytus argumentus, pritariame įstatymų projektams XIIIP-5309ES ir XIIIP-5308ES.

Tačiau atkreipiame dėmesį į tai, kad projekte XIIIP-5308ES ANK projekto 342 straipsnio 7 dalyje didinamos administracinės baudos už augalų apsaugos produktų įvežimo į Lietuvos Respubliką iš Europos Sąjungos valstybių narių ir Europos ekonominės erdvės valstybių ar iš ne Europos Sąjungos valstybių narių ir ne Europos ekonominės erdvės valstybių reikalavimų pažeidimus. Aiškinamajame rašte teigiama, kad baudų dydžiai nustatyti įvertinus nuobaudų dydžius už panašius nusižengimus (ANK 308 straipsnio 6 dalyje numatytus nuobaudos dydžius už veiksmus, susijusius su cheminių  medžiagų ir mišinių (preparatų) importo reikalavimų pažeidimu). Atkreipiame jūsų dėmesį, kad ANK 308 straipsnio 6 dalyje numatytos baudos už Reglamente (EB) Nr. 649/2012 nustatytų reikalavimų pažeidimus yra mažesnės nei siūloma ANK projekto 342 straipsnio 7 dalyje. Be to, Reglamentas (EB) Nr. 649/2012 taikomas labai specifinei cheminių medžiagų ir mišinių grupei, kuriai taikomas papildomas išankstinio pranešimo reikalavimas (Prior Informed Consent- angl.) ir Roterdamo konvencijos reikalavimai. Paprastai, tai senos kartos ir Europos  Sąjungoje uždrausti naudoti pesticidai, todėl siūlomos didesnės baudos projekto ANK projekto 342 straipsnio 7 dalyje ir 9 dalyje nei ANK 308 straipsnio 6 dalyje kelia abejonių.

            Kaip teigiama aiškinamajame rašte ANK projekto 342 straipsnio 7 dalyje numatomos baudos ir už saugos duomenų lapo neturėjimą. Tačiau baudos už saugos duomenų lapų sudarymo ir (arba) jų teikimo reikalavimų nesilaikymą numatytos ANK 308 straipsnio 10 dalyje. Baudų dydžių už tokius pačius nusižengimus skirtumas įneštų painiavos praktiškai taikant ANK nuostatas. Augalų apsaugos produktai taip pat yra cheminiai mišiniai.

Abiem projektais nustatomos sankcijos už nelegalių ir falsifikuotų augalų apsaugos produktų tiekimą rinkai ir naudojimą nėra nukreiptos prieš ūkininkus. Tam tikroms ligoms ar kenkėjams naikinti skirtų augalų apsaugos produktų trūkumas Lietuvoje sprendžiamas šiais teisėtais būdais:

- kur tik įmanoma, taikoma abipusio registracijos pripažinimo procedūra šiaurės zonoje ir su Lenkija, nes Lenkija priskiriama tam pačiam EPPO regionui;

- remiantis Leidimų naudoti asmeninėms reikmėms augalų apsaugos produktus, tapačius Lietuvos Respublikoje registruotiems augalų apsaugos produktams, išdavimo ir panaikinimo taisyklėmis suteikiamas vienkartinis leidimas įsivežti naudoti asmeninėms reikmėms augalų apsaugos produktus, tapačius Lietuvos Respublikoje registruotiems augalų apsaugos produktams. Leidimas asmeninėms reikmėms suteikia teisę fiziniam arba Lietuvos Respublikoje ar kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje, ar kitoje Europos ekonominės erdvės valstybėje įsteigtam juridiniam asmeniui arba kitoms organizacijoms ar jų padaliniams įvežti į Lietuvos Respubliką augalų apsaugos produktus,  tapačius Lietuvos Respublikoje registruotiems augalų apsaugos produktams, ir juos naudoti asmeninėms reikmėms;

- asociacija 2021-01-28 raštu Nr. 8 pateikė Valstybinei augalininkystės tarnybai pasiūlymą papildyti Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. balandžio 19 d. įsakymą Nr. 3D-186 „Dėl Mažais plotais auginamų augalų sąrašo ir Riboto augalų apsaugos produktų naudojimo paskirčių sąrašo patvirtinimo“ ir išplėsti mažų augalų ir mažų naudojimų sąrašą;

- remiantis Leidimų tiekti augalų apsaugos produktus rinkai ir juos naudoti ne ilgesnį kaip 120 dienų laikotarpį išdavimo ir jų galiojimo panaikinimo taisyklėmis, patvirtintomis 2021-02-12 Žemės ūkio ministro įsakymu Nr. 3D-102, gali būti suteikiamas leidimas tiekti augalų apsaugos produktus rinkai ir juos naudoti ne ilgesnį kaip 120 dienų laikotarpį. Pagal šių taisyklių 15 punktą, jei pareiškėjas negali pateikti nurodytos informacijos, Augalininkystės tarnyba, negavusi nurodytos informacijos iš augalų apsaugos produkto registracijos savininko, pati tarnyba per 3 darbo dienas kreipiasi į Europos Sąjungos valstybės narės, Europos ekonominės erdvės valstybės, kurioje registruotas augalų apsaugos produktas, kompetentingą instituciją dėl 10.1 ir 10.4 papunkčiuose nurodytos informacijos pateikimo.

Įgyvendinant Žaliojo kurso, Bioįvairovės strategijos ir strategijos „Nuo lauko iki stalo“ nuostatas, planuojamas griežtinti legalių augalų apsaugos produktų, t. y. geriausiai ištirtų rinkoje esančių cheminių mišinių, naudojimas, todėl būtinos atitinkamos priemonės prekybai nelegaliais ir falsifikuotais (nežinomos cheminės sudėties) produktais užkardyti. Atgrasančios ir nustatytos atsižvelgiant į veiklos vykdytojo gautą ekonominę naudą baudos yra viena iš nelegalios prekybos mažinimo priemonių.

 

 

Pritarti iš dalies

Siekiant užtikrinti Reglamento  (EB) Nr. 1007/2009 72 str. nuostatą, kad sankcijos turi būti veiksmingos, proporcingos ir atgrasančios, baudos už pažeidimus, susijusius su AAP vežimu, saugojimu, naudojimu, reklamavimu, įvežimu saugojimu, tiekimu rinkai, siūlomu projektu numatytos didesnės.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai

Virginija Vingrienė, Tomas Tomilinas

2020-10-21

Tomas Tomilinas

 

8

 

 

 

Argumentai:

 

Projektą parengti paskatino Europos Komisijos Sveikatos ir maisto saugos generalinio direktorato 2019 m. kovo 26 d. – balandžio 3 d. atliktas auditas dėl valstybės taikomų priemonių įvertinimo siekiant tausiojo pesticidų naudojimo kaip nurodyta 2009 m. spalio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 2009/128/EB bei 2019 m. spalio 10 d. pateikta galutinė audito ataskaita, kurioje Lietuvos institucijoms pavesta užtikrinti integruotos kenksmingųjų organizmų kontrolės (toliau – IKOK) bendrųjų principų taikymo oficialiąją kontrolę.

Vadovaujantis direktyvos 2009/128/EB nuostatomis visi augalų apsaugos produktų profesionalieji naudotojai nuo 2014 m. sausio 1 d. turi taikyti IKOK bendruosius principus, o sankcijos už direktyvos nuostatų pažeidimus turi būti veiksmingos, proporcingos ir atgrasančios.

Pagal galiojančius Lietuvos teisės aktus Valstybinė augalininkystės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Tarnyba) atlieka tik augalų apsaugos produktų profesionaliųjų naudotojų apklausas ir užpildo IKOK bendrųjų principų taikymo apklausos anketą, tačiau administracinės nuobaudos už principų nesilaikymą nėra taikomos.

Dėl IKOK bendrųjų principų netaikymo (neužtikrinama kenksmingų organizmų plitimo prevencija (nesilaikoma sėjomainos, netinkamai paruošiama dirva sėjai, pasirenkami netinkami sėjos terminai bei pasėlio tankumas, neatspari augalų veislė, netaikomas subalansuotas tręšimas, nenaudojamos higienos priemonės, nenaudojamos necheminės technologijos bei biologiniai augalų apsaugos produktai), nesivadovaujama kenksmingųjų organizmų stebėsenos rezultatais, moksliškai pagrįstais įspėjimais, prognozėmis, sprendimai naudoti augalų apsaugos produktus nėra paremti kenksmingų organizmų stebėsenos rezultatais, pirmenybė neteikiama tvariems biologiniams, fiziniams ir kitiems necheminiams metodams, augalų apsaugos produktų naudojimas viršija būtinybę, renkantis augalų apsaugos produktą nevertinama kenksmingųjų organizmų atsparumo rizika, bei produktų šalutinis poveikis žmonių, gyvūnų sveikatai, aplinkai ir netiksliniams organizmams, neįvertinama ar taikytos augalų apsaugos priemonės buvo veiksmingos) gali būti priimti netinkami sprendimai dėl augalų apsaugos produktų naudojimo tikslingumo ir kelti pavojų žmonių sveikatai, aplinkai bei pažeisti žemės ūkio ekosistemas.

Siekiant tinkamo direktyvos 2009/128/EB nuostatų dėl IKOK bendrųjų principų taikymo užtikrinimo bei audito rekomendacijų įgyvendinimo, ANK projektu siekiama nustatyti veiksmingas, proporcingas ir atgrasančias sankcijas už IKOK bendrųjų principų nesilaikymą asmenims, juridinių asmenų vadovams  ar kitiems atsakingiems asmenims.

Nors pagal 2009 m. spalio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1107/2009 dėl augalų apsaugos produktų pateikimo į rinką ir panaikinančio Tarybos direktyvas 79/117/EEB ir 91/414/EEB, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2018 m. balandžio 19 d. Komisijos reglamentu (ES) 2018/605, 55 straipsnio nuostatas IKOK bendrųjų principų taikymas yra priskiriamas prie augalų apsaugos produktų naudojimo, tačiau atsižvelgiant į tai, kad IKOK bendrųjų principų taikymas yra pagrįstas mažesniu augalų apsaugos produktų naudojimu pirmenybę teikiant kenksmingųjų organizmų plitimo prevencijai, jų stebėsenai,  prognozavimui, įspėjimui apie galimą žalą, kontrolės metodų parinkimui, necheminių metodų taikymui ANK projekte siūloma išskirti atskirą straipsnį reglamentuojantį IKOK bendrųjų principų taikymo pažeidimus ir taikyti mažesnes baudas.

 

Pasiūlymas:

Papildyti kodeksą 3421 straipsniu:

 

„3421 straipsnis. Integruotos kenksmingųjų organizmų kontrolės bendrųjų principų laikymosi pažeidimas

 

1. Integruotos kenksmingųjų organizmų kontrolės bendrųjų principų laikymosi pažeidimas

užtraukia baudą asmenims nuo trisdešimt iki šimto eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo šešiasdešimt iki šimto penkiasdešimt eurų.

2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai,

užtraukia baudą asmenims nuo šimto iki dviejų šimtų eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo šimto penkiasdešimt iki trijų šimto  eurų.“

 

 

Pritarti iš dalies

Siekiant užtikrinti Direktyvos 2009/128/EB nuostatą dėl prievolės visiems profesionaliesiems augalų apsaugos produktų naudotojams laikytis integruotos kenksmingųjų organizmų kontrolės (toliau – IKOK) bendrųjų principų pateiktas išsamus pagrindimas dėl parengto pasiūlymo. Tačiau teikiamą straipsnį siūloma laikyti ne 3421 straipsniu, nes toks straipsnis projektu jau yra siūlomas, bet - 3427.

Siūlytina įstatymo pakeitimo projekto 11 straipsnyje numatyti ANK 3427 straipsnio vėlesnę įsigaliojimo datą – 2022 m. sausio 1 d.

 

2.

Seimo nariai

Virginija Vingrienė, Tomas Tomilinas

2020-10-21

 

9

3

 

 

Argumentai:

 

ANK projekto 589 straipsnio 57 punktu Tarnybos pareigūnams suteikiama teisė taikyti administracinę atsakomybę fiziniams, juridinių asmenų vadovams ar jų įgaliotiems atstovams pažeidusiems ANK projekto 3421 straipsnyje nurodytų IKOK bendrųjų principų taikymą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 589 straipsnio 57 punktą ir jį išdėstyti taip:

„57) Valstybinės augalininkystės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos – dėl šio kodekso 139, 156, 224 straipsniuose, 3081 straipsnio 5, 7 dalyse, 312, 337, 338, 341, 342, 3421, 505, 507 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų;“.

 

 

Pritarti iš dalies

 

Vietoj siūlomos nuorodos į ANK 3421 straipsnį, daryti nuorodą į 3427 straipsnį ir šį punktą išdėstyti taip:

„57) Valstybinės augalininkystės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos – dėl šio kodekso 139, 156, 224 straipsniuose, 3081 straipsnio 5, 7 dalyse, 312, 337, 338, 341, 342, 3421, 3422, 3423, 3424, 3425, 3426, 3427, 505, 507 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų;“.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė.

 

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Stasys Šedbaras

 

 

Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė