LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 342, 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, KODEKSO PAPILDYMO 3421, 3422, 3423, 3424 , 3425, 3426 STRAIPSNIAIS IR KODEKSO PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2020-10-23 Nr. XIIIP-5308

Vilnius

 

              Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (toliau – Rekomendacijos), nuostatomis, įstatymo projekto pavadinime Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) priedo pakeitimai turėtų būti nurodomi prieš pildomus straipsnius.

2.    Tikslintina 2009 m. spalio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1107/2009 (toliau – Reglamentas) pavadinimo rašyba, kadangi vienuose projektu pildomuose ANK straipsniuose šis Reglamentas įvardijamas kaip „Reglamentas (EB) Nr. 1107/2009“, kituose įvardijamas kaip „Reglamentas 2009/1107/EB“, dar kituose – kaip „Reglamentas 1107/2009/EB“.

3.    Projekto 3 straipsniu pildomo ANK 3422 straipsnio pavadinime pateikiama nuoroda tik į Reglamento 28 straipsnio 2 dalies a ir b punktus, o projekto 3 straipsniu pildomo ANK 3422 straipsnio 1 dalyje – ne tik į Reglamento 28 straipsnio 2 dalies a ir b, bet ir į c bei d punktus. Šis klaidinantis netikslumas turėtų būti ištaisytas. Kita vertus, atkreiptinas dėmesys, jog ANK straipsnio pavadinimas nebūtinai turi detaliai atkartoti visus straipsnio dispozicijoje vardinamus administracinio nusižengimo sudėties požymius, todėl manytina, kad tiek projekto 3 straipsniu pildomo ANK 3422 straipsnio, tiek projekto 6 straipsniu pildomo ANK 3425 straipsnio pavadinimuose pakaktų nurodyti tik Reglamento pavadinimą nedetalizuojant administracinės atsakomybės taikymui aktualių Reglamento nuostatų.

4.    Projekto 8 straipsniu keičiamame ANK 589 straipsnyje neatsispindi 2020 m. kovo 31 d. priimtu Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 45, 46, 96, 506, 526, 589 ir 608 straipsnių pakeitimo įstatymu (reg. Nr. XIII-2830) padaryti ANK 589 straipsnio 32 ir 40 punktų pakeitimai, kuriais šie punktai buvo papildyti nuorodomis į ANK 506 straipsnio 4dalį. Be to, atkreiptinas dėmesys, jog 2020 m. birželio 30 d. buvo priimtas 2021 m. sausio 1 d. įsigaliosiantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso papildymo 1411 straipsniu ir 589 straipsnio ir priedo pakeitimo įstatymas (reg. Nr. XIII-3220), kuriuo irgi buvo keičiamas ANK 589 straipsnio 40 punktas.

5.    Atkreiptinas dėmesys, kad, vadovaujantis Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo, patvirtinto 2020 m. kovo 6 d. Lietuvos Respublikos teisingumo ministro įsakymu Nr. 1R-72 12 punktu, Europos Sąjungos teisės aktai įstatymo priede turi būti nurodomi chronologine tvarka. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo galiojančio įstatymo priede Europos Sąjungos teisės aktai nėra išdėstyti minėta tvarka, siūlytina tikslinti projekto 9 straipsnio 3 dalį.

6.    Projekto 10 straipsnis ydingas šiais aspektais.

              6.1. Projekto 10 straipsnis „Įstatymo įgyvendinimas ir taikymas“ turėtų būti tikslinamas, nes šiame projekto straipsnyje siūlomos nustatyti tik įstatymo taikymą reglamentuojančios nuostatos, o įstatymo įgyvendinimą reglamentuojančios nuostatos nėra nustatytos, todėl, svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo įgyvendinimą reglamentuojančiomis nuostatomis (nustatyti institucijas ir terminą, iki kurio šios institucijos turi būti priimti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus) bei nustatyti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą, kad būtų tinkamai pasiruošta įstatymo nuostatų įgyvendinimui.

6.2. Neaišku, apie kokias „tyrimo procedūras“ kalbama projekto 10 straipsnio 1 dalyje. Jeigu omenyje turimas administracinių nusižengimų tyrimas ir administracinių nusižengimų bylų nagrinėjimas, tuomet projekto 10 straipsnio 1 dalis turėtų būti atitinkamai patikslinta. Kita vertus, projektu nesiūloma perduoti galiojančios redakcijos ANK 589 straipsnio 57 punkte numatytos Valstybinės augalininkystės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos pareigūnų kompetencijos jokios kitos institucijos pareigūnams, todėl neaišku ir tai, ar apskritai projekto 10 straipsnio 1 dalis turi kokią nors prasmę.

6.3. Projekto 10 straipsnio 2 ir 3 dalyse yra vartojamas pilnas „Lietuvos Respublikos augalų apsaugos įstatymo“ pavadinimas. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Rekomendacijų 6.1. punktu, jei teisės akto pavadinimas, kuris prasideda žodžiais „Lietuvos Respublika“, minimas ne kartą, pirmą kartą parašius visą pavadinimą, toliau jis gali būti rašomas be žodžių „Lietuvos Respublika“. Atsižvelgiant į tai, kad pilnas minimo įstatymo pavadinimas yra vartojamas projekto 10 straipsnio 1 dalyje, siūlytina projekto 10 straipsnio 2 ir 3 dalyse prieš žodžius „augalų apsaugos įstatymo“ atsisakyti žodžių „Lietuvos Respublikos“.

6.4. Jeigu projekto 10 straipsnio 2 ir 3 dalimis siekiama įtvirtinti taisykles dėl atsakomybę nustatančių ir griežtinančių projekto nuostatų galiojimo laike, tuomet pastebėtina, jog šis teisinis reguliavimas yra perteklinis, kadangi tokio pobūdžio teisinius santykius jau reguliuoja galiojančios redakcijos ANK 3 straipsnis.

6.5. Taip pat atkreiptinas dėmesys, jog pagal galiojančios redakcijos ANK 342 straipsnio 6 dalį už pakartotinį augalų apsaugos produktų įvežimo į Lietuvos Respubliką reikalavimų pažeidimą asmeniui galėtų būti paskirta maksimali vieno tūkstančio penkių šimtų eurų bauda, o pagal projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 342 straipsnio 8 dalį už analogišką pakartotinį nusižengimą asmeniui galėtų būti paskirta maksimali vieno tūkstančio keturių šimtų eurų bauda. Šiuo aspektu nurodytas teisinis reguliavimas laikytinas švelninančiu asmens padėtį[1], todėl jis turėtų galioti atgal. Dėl to projekto 10 straipsnio 2 dalis yra ne tik perteklinė, bet ir prieštaraujanti ANK 3 straipsnio 2 daliai.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M. Griščenko, tel. (85) 239 6552, el. p. [email protected]

S. Mikšys, tel. (85) 239 6891, el. p. [email protected]



[1] Plačiau apie tai žr. LAT senato 2002 m. gruodžio 20 d. nutarimo Nr. 38 „Dėl teismų praktikos taikant Baudžiamojo kodekso normas, reglamentuojančias baudžiamųjų įstatymų galiojimą laiko atžvilgiu“ 12 punktą.