Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
PETICIJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1313 PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2014 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. Lietuvos Respublikos peticijų įstatymo Nr. VIII-1313 nauja redakcija
Pakeisti Lietuvos Respublikos peticijų įstatymą Nr. VIII-1313 ir jį išdėstyti taip:
Pirmasis skirsnis
Bendrosios nuostatos
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Peticija – šio įstatymo nustatyta tvarka teikiamas kreipimasis į Lietuvos Respublikos Seimą, Lietuvos Respublikos Vyriausybę ar savivaldybės institucijas – savivaldybės tarybą ir savivaldybės administracijos direktorių (toliau – savivaldybės institucijos) su reikalavimais ar siūlymais spręsti ne tik peticijos teikėjui, bet ir visai visuomenei ar jos daliai svarbų klausimą, kurį sprendžiant reikia pakeisti ar pripažinti netekusiu galios galiojantį arba priimti naują teisės aktą.
2. Peticijos teikėjas – ne jaunesnis kaip 16 metų Lietuvos Respublikos pilietis, nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenantis užsienietis arba šių asmenų grupė, šio įstatymo nustatyta tvarka teikiantys peticiją.
3. Peticijos teisė – Konstitucijos laiduojama teisė šio įstatymo nustatyta tvarka kreiptis į Seimą, Vyriausybę ar savivaldybės institucijas.
3 straipsnis. Peticijoje pateikiami reikalavimai ar siūlymai
1. Peticijoje gali būti reikalaujama ar siūloma spręsti tokius klausimus:
4 straipsnis. Peticijos forma ir turinys
1. Peticija gali būti pateikiama raštu arba elektroniniu būdu. Peticijoje turi būti nurodyta:
1) peticijos teikėjo vardas, pavardė, gyvenamoji vieta, asmens kodas, kontaktiniai duomenys (adresas korespondencijai siųsti, telefono, fakso numeris ir (ar) elektroninio pašto adresas);
3) prašymas nagrinėti peticiją pagal šio įstatymo reikalavimus nurodant, kokį visai visuomenei ar jos daliai svarbų klausimą reikalaujama ar siūloma spręsti, taip pat peticijos padavimo priežastis ir tikslus;
2. Kiekviena raštu pateikta peticija turi būti pasirašyta peticijos teikėjo ar jo atstovo. Tais atvejais, kai peticijos teikėjas negali pasirašyti pats (dėl fizinių trūkumų, ligos ar kitokių priežasčių), peticiją peticijos teikėjo pavedimu pasirašo kitas asmuo, nurodydamas savo vardą, pavardę, gyvenamąją vietą, asmens kodą.
3. Elektroniniu būdu teikiama peticija turi būti pasirašyta elektroniniu parašu arba patvirtinta kitu būdu, užtikrinančiu ją pateikusio peticijos teikėjo ar jo atstovo tapatybę.
5 straipsnis. Peticijos teikėjo teisės
Peticijos teikėjas turi teisę:
2) gauti informaciją apie peticijos nagrinėjimo vietą ir laiką, dėl jo peticijos priimtus sprendimus ir kitą šiame įstatyme nustatytą informaciją;
4) apskųsti peticijų komisijos sprendimą, kuriuo peticija atmetama ar atsisakoma ją nagrinėti, taip pat peticijų komisijos pateiktą išvadą;
6 straipsnis. Peticijų komisija
1. Peticijų komisija sudaroma ir veikia vadovaudamasi šiuo įstatymu, savo nuostatais ir kitais teisės aktais. Peticijų komisija yra atsakinga ir atskaitinga ją sudariusiai valstybės ar savivaldybės institucijai.
2. Vykdydama šio įstatymo nustatytas funkcijas, peticijų komisija turi teisę pasitelkti specialistų (ekspertų), kreiptis į valstybės ir savivaldybės institucijas, mokslo bei studijų institucijas, švietimo įstaigas su prašymu pateikti išvadas ir kitokią reikiamą informaciją, kviesti į savo posėdžius valstybės ir savivaldybės institucijų, išskyrus teismų, atstovus iš anksto su jais suderintu laiku.
Antrasis skIrsnis
peticijos pateikimas ir nagrinėjimas
7 straipsnis. Peticijos pateikimas
1. Peticija gali būti teikiama tiesiogiai, siunčiama paštu, per pasiuntinį arba elektroniniu būdu. Peticiją gali pateikti pats peticijos teikėjas arba jo atstovas.
2. Peticija teikiama Seimui, Vyriausybei ar savivaldybės institucijai atsižvelgiant į tai, kieno kompetencija yra nagrinėti peticijoje pateiktus reikalavimus ar siūlymus. Gauta peticija įregistruojama teisės aktuose nustatyta tvarka. Peticijos teikėjo prašymu apie peticijos įregistravimą ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jos įregistravimo dienos pranešama peticijos teikėjui ar jo atstovui nurodant peticiją įregistravusią instituciją, įregistravimo numerį ir datą.
3. Jei peticija yra pateikta institucijai, kuriai pagal kompetenciją nepriklauso nagrinėti joje pateiktų reikalavimų ar siūlymų, peticijų komisija ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo peticijos gavimo dienos persiunčia ją kitai šiame straipsnyje nurodytai kompetentingai institucijai ir apie tai praneša peticijos teikėjui ar jo atstovui. Kai peticijoje keliamų klausimų sprendimas priklauso kelių institucijų kompetencijai, ją nagrinėja platesnę dalykinę ir teritorinę kompetenciją turinčios institucijos sudaryta peticijų komisija.
8 straipsnis. Peticijos priėmimas nagrinėti
2. Anoniminė peticija, kai negali būti nustatytas ją pateikęs asmuo, atmetama jos nenagrinėjant. Peticija, kurioje netiksliai nurodytas peticijos teikėjo ar jo atstovo vardas ar pavardė, nenurodytas asmens kodas, kuri nustatyta tvarka nepasirašyta ir (ar) neatitinka šio įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje numatytų reikalavimų, taip pat atmetama jos nenagrinėjant, jeigu peticijos teikėjas per peticijų komisijos nustatytą terminą nepašalina šių trūkumų ar netikslumų. Šios dalies nuostatos dėl peticijos netikslumų ar trūkumų pašalinimo taikomos, jeigu žinomi peticijos teikėjo ar jo atstovo kontaktiniai duomenys.
3. Peticijų komisijos, gavusios kelias peticijas su tais pačiais ar tarpusavyje glaudžiai susijusiais reikalavimais ar siūlymais, turi teisę jas sujungti ir nagrinėti kaip vieną peticiją.
4. Peticijų komisija atsisako nagrinėti peticiją, jeigu:
1) peticijoje kritikuojamas valstybės ar savivaldybės institucijų ar pareigūnų darbas ir (ar) skundžiami jų sprendimai nepateikiant šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje numatytų reikalavimų ar siūlymų;
2) peticijoje pateikti reikalavimai ar siūlymai prieštarauja šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalies nuostatoms;
3) peticijoje pateiktiems reikalavimams ar siūlymams tenkinti nereikia pakeisti ar pripažinti netekusiu galios galiojančio arba priimti naujo teisės akto;
5) tas pats peticijos teikėjas dėl tų pačių reikalavimų ar siūlymų per kalendorinius metus tai pačiai institucijai teikė daugiau kaip vieną peticiją;
6) peticijų komisija per kalendorinius metus dėl tų pačių reikalavimų ar siūlymų, išdėstytų peticijoje, jau yra pateikusi savo išvadą;
7) peticijos teikėjas visiškai nepagrindžia peticijoje pateiktų reikalavimų ar siūlymų ar kitaip piktnaudžiauja peticijos teise;
8) peticijoje pateiktų reikalavimų ar siūlymų nagrinėjimas nepriskirtas Seimo, Vyriausybės ar savivaldybės institucijos kompetencijai;
5. Peticijų komisija sprendimą dėl peticijos nagrinėjimo priima ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo peticijos įregistravimo dienos arba, vadovaudamasi šio straipsnio 2 dalies nuostatomis, nuo pateiktos patikslintos peticijos gavimo dienos. Jeigu sprendimui dėl peticijos nagrinėjimo priimti reikalingi papildomi dokumentai ar informacija, šis terminas skaičiuojamas nuo reikiamos informacijos ar paskutinio reikiamo dokumento gavimo dienos.
6. Peticijų komisija, priėmusi motyvuotą sprendimą atmesti peticiją ar atsisakyti ją nagrinėti, apie tai ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos praneša peticijos teikėjui ar jo atstovui. Šio straipsnio 3 dalyje nurodytu atveju pranešama visiems peticijų teikėjams.
Trečiasis skirsnis
Peticijų nagrinėjimas
9 straipsnis. Peticijų nagrinėjimo principai
Pagal šio įstatymo nuostatas pateiktos peticijos nagrinėjamos vadovaujantis šiais principais:
1) asmenų lygybės – joks peticijos teikėjas negali būti diskriminuojamas ar jam teikiama kokių nors privilegijų dėl jo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos;
2) viešumo – apie gautas peticijas ir dėl jų pateiktas išvadas skelbiama viešai, išskyrus atvejus, kai reikia apsaugoti asmens teisę į privatų gyvenimą ir jo slaptumą, taip pat jeigu viešai nagrinėjama peticija atskleistų valstybės, tarnybos, profesinę ar komercinę (gamybinę) paslaptį;
4) kolegialaus nagrinėjimo – sprendimai dėl peticijų atmetimo ar jų nagrinėjimo, išvados dėl pateiktų peticijų priimamos kolegialiai;
5) operatyvumo – visos pagal šį įstatymą pateiktos peticijos turi būti išnagrinėtos per kuo trumpesnį laiką, be nepagrįsto delsimo;
6) bendradarbiavimo – nagrinėdamos peticijas ir siekdamos, kad pateiktos peticijos būtų tinkamai ir visapusiškai išnagrinėtos, peticijų komisijos bendradarbiauja tarpusavyje, su reikiamų sričių specialistais (ekspertais), kompetentingomis valstybės ar savivaldybių institucijomis, mokslo bei studijų institucijomis, švietimo įstaigomis, siekdamos, kad joms pateiktos peticijos būtų tinkamai ir visapusiškai išnagrinėtos.
10 straipsnis. Peticijų nagrinėjimo tvarka
1. Peticijų komisija, priėmusi sprendimą dėl peticijos nagrinėjimo, paskiria peticijos nagrinėjimo vietą ir laiką ir apie tai likus ne mažiau kaip 3 darbo dienoms iki paskirtos peticijų komisijos posėdžio dienos raštu praneša peticijos teikėjui ar jo atstovui ir paskelbia peticiją nagrinėjančios institucijos interneto svetainėje.
2. Jeigu Seime, Vyriausybėje ar savivaldybės institucijose jau yra užregistruotas ar svarstomas teisės akto projektas, kuriame yra suformuluoti peticijoje pateikti siūlymai ar reikalavimai, tokia peticija jos šio įstatymo nustatyta tvarka nenagrinėjant yra perduodama svarstyti kartu su minėtu teisės akto projektu.
11 straipsnis. Išvados, teikiamos išnagrinėjus peticiją
1. Peticijos nagrinėjamos vertinant jose pateiktų reikalavimų ar siūlymų teisėtumą, pagrįstumą, tikslingumą, naudingumą ir jų įgyvendinimo galimybes.
2. Išnagrinėjusi peticiją, peticijų komisija Seimui, Vyriausybei ar savivaldybės institucijai motyvuotai teikia vieną iš šių išvadų:
3. Apie peticijų komisijos pateiktą išvadą ne vėliau kaip per 5 darbo dienas raštu pranešama peticijos teikėjui ar jo atstovui ir apie tai paskelbiama institucijos, kuriai atskaitinga peticijų komisija išnagrinėjo peticiją, interneto svetainėje.
12 straipsnis. Sprendimo dėl peticijoje pateiktų reikalavimų ar siūlymų priėmimas ir įgyvendinimas
1. Sprendimą dėl peticijoje pateiktų reikalavimų ar siūlymų priima Seimas, Vyriausybė ar savivaldybės institucija. Toks sprendimas yra galutinis ir neskundžiamas.
2. Priimdami šio straipsnio 1 dalyje nurodytą sprendimą, Seimas, Vyriausybė ar savivaldybės institucijos atsižvelgia į peticijų komisijos išnagrinėjus peticiją pateiktą išvadą, tačiau tokia išvada Seimui, Vyriausybei ar savivaldybės institucijoms neprivaloma.
3. Sprendimas visiškai ar iš dalies tenkinti peticijoje pateiktą reikalavimą ar siūlymą ir priimti naują teisės aktą, pakeisti galiojantį teisės aktą ar pripažinti jį netekusiu galios įgyvendinamas įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir savivaldybių institucijos iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius aktus.