Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

PETICIJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1313 PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2014 m.                d.   Nr.

Vilnius

 

 

1 straipsnis. Lietuvos Respublikos peticijų įstatymo Nr. VIII-1313 nauja redakcija

Pakeisti Lietuvos Respublikos peticijų įstatymą Nr. VIII-1313 ir jį išdėstyti taip:

 

 

„LIETUVOS RESPUBLIKOS PETICIJŲ

ĮSTATYMAS

 

Pirmasis skirsnis

Bendrosios nuostatos

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

Šis įstatymas nustato Lietuvos Respublikos Konstitucijos laiduojamos peticijos teisės įgyvendinimo tvarką.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

1. Peticija – šio įstatymo nustatyta tvarka teikiamas kreipimasis į Lietuvos Respublikos Seimą, Lietuvos Respublikos Vyriausybę ar savivaldybės institucijas – savivaldybės tarybą ir savivaldybės administracijos direktorių (toliau – savivaldybės institucijos) su reikalavimais ar siūlymais spręsti ne tik peticijos teikėjui, bet ir visai visuomenei ar jos daliai svarbų klausimą, kurį sprendžiant reikia pakeisti ar pripažinti netekusiu galios galiojantį arba priimti naują teisės aktą.

2. Peticijos teikėjas – ne jaunesnis kaip 16 metų Lietuvos Respublikos pilietis, nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenantis užsienietis arba šių asmenų  grupė, šio įstatymo nustatyta tvarka teikiantys peticiją.

3. Peticijos teisė – Konstitucijos laiduojama teisė šio įstatymo nustatyta tvarka kreiptis  į Seimą, Vyriausybę ar savivaldybės institucijas.

4. Peticijų komisija – nuolatinė komisija, kuri, vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis, nagrinėja pateiktas peticijas ir pateikia išvadas dėl peticijose pateiktų reikalavimų ar siūlymų tenkinimo.

 

3 straipsnis. Peticijoje pateikiami reikalavimai ar siūlymai

1. Peticijoje gali būti reikalaujama ar siūloma spręsti tokius klausimus:

1) žmogaus teisių ir laisvių apsaugos ar įgyvendinimo;

2) valstybės ir (ar) savivaldybės institucijų reformavimo;

3) kitus visuomenei ar jos daliai svarbius klausimus.

2. Peticijoje negali būti pateikiami tokie reikalavimai ar siūlymai, kurių patenkinimas grėstų Lietuvos valstybės nepriklausomybei, teritorijos vientisumui, konstitucinei santvarkai, nepagrįstai varžytų kitų žmonių teises ir laisves.

 

4 straipsnis. Peticijos forma ir turinys

1. Peticija gali būti pateikiama raštu arba elektroniniu būdu. Peticijoje turi būti nurodyta:

1) peticijos teikėjo vardas, pavardė, gyvenamoji vieta, asmens kodas, kontaktiniai duomenys (adresas korespondencijai siųsti, telefono, fakso numeris ir (ar) elektroninio pašto adresas);

2) institucija, kuriai teikiama peticija;

3) prašymas nagrinėti peticiją pagal šio įstatymo reikalavimus nurodant, kokį visai visuomenei ar jos daliai svarbų klausimą reikalaujama ar siūloma spręsti, taip pat peticijos padavimo priežastis ir tikslus;

4) peticijos teikėjo reikalavimai ar siūlymai;

5) peticijos teikėjo atstovo, jeigu jis Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nustatyta tvarka buvo paskirtas, vardas, pavardė, asmens kodas, gyvenamoji vieta ir kontaktiniai duomenys (adresas korespondencijai siųsti, telefono, fakso numeris ir (ar) elektroninio pašto adresas).

2. Kiekviena raštu pateikta peticija turi būti pasirašyta peticijos teikėjo ar jo atstovo. Tais atvejais, kai peticijos teikėjas negali pasirašyti pats (dėl fizinių trūkumų, ligos ar kitokių priežasčių), peticiją peticijos teikėjo pavedimu pasirašo kitas asmuo, nurodydamas savo vardą, pavardę, gyvenamąją vietą, asmens kodą.

3. Elektroniniu būdu teikiama peticija turi būti pasirašyta elektroniniu parašu arba patvirtinta kitu būdu, užtikrinančiu ją pateikusio peticijos teikėjo ar jo atstovo tapatybę.

4. Prie peticijos gali būti pridėti joje pateiktą reikalavimą ar siūlymą ir jo svarbą pagrindžiantys dokumentai ar jų kopijos, siūlomo teisės akto projektas, kita su peticija susijusi medžiaga ir informacija.

 

5 straipsnis. Peticijos teikėjo teisės

Peticijos teikėjas turi teisę:

1) bet kuriuo metu atsiimti peticiją;

2) gauti informaciją apie peticijos nagrinėjimo vietą ir laiką, dėl jo peticijos priimtus sprendimus ir kitą šiame įstatyme nustatytą informaciją;

3) asmeniškai ar per atstovą dalyvauti peticijų komisijos posėdžiuose nagrinėjant peticiją;

4) apskųsti peticijų komisijos sprendimą, kuriuo peticija atmetama ar atsisakoma ją nagrinėti, taip pat peticijų komisijos pateiktą išvadą;

5) pateikti papildomų dokumentų ar informacijos, susijusios su pateikta peticija;

6) kitas šiame įstatyme numatytas teises.

 

6 straipsnis. Peticijų komisija

1. Peticijų komisija sudaroma ir veikia vadovaudamasi šiuo įstatymu, savo nuostatais ir kitais teisės aktais. Peticijų komisija yra atsakinga ir atskaitinga ją sudariusiai valstybės ar savivaldybės institucijai.

2. Vykdydama šio įstatymo nustatytas funkcijas, peticijų komisija turi teisę pasitelkti specialistų (ekspertų), kreiptis į valstybės ir savivaldybės institucijas, mokslo bei studijų institucijas, švietimo įstaigas su prašymu pateikti išvadas ir kitokią reikiamą informaciją, kviesti į savo posėdžius valstybės ir savivaldybės institucijų, išskyrus teismų, atstovus iš anksto su jais suderintu laiku.

3. Lietuvos Respublikos Seimo Peticijų komisiją sudaro ir jos nuostatus tvirtina Seimas.

4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės Peticijų komisiją sudaro ir jos nuostatus tvirtina Vyriausybė.

5. Savivaldybės peticijų komisiją sudaro ir jos nuostatus tvirtina savivaldybės taryba.

 

 

Antrasis skIrsnis

peticijos pateikimas ir nagrinėjimas

 

7 straipsnis. Peticijos pateikimas

1. Peticija gali būti teikiama tiesiogiai, siunčiama paštu, per pasiuntinį arba elektroniniu būdu. Peticiją gali pateikti pats peticijos teikėjas arba jo atstovas.

2. Peticija teikiama Seimui, Vyriausybei ar savivaldybės institucijai atsižvelgiant į tai, kieno kompetencija yra nagrinėti peticijoje pateiktus reikalavimus ar siūlymus. Gauta peticija įregistruojama teisės aktuose nustatyta tvarka. Peticijos teikėjo prašymu apie peticijos įregistravimą ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jos įregistravimo dienos pranešama peticijos teikėjui ar jo atstovui nurodant peticiją įregistravusią instituciją, įregistravimo numerį ir datą.

3. Jei peticija yra pateikta institucijai, kuriai pagal kompetenciją nepriklauso nagrinėti joje pateiktų reikalavimų ar siūlymų, peticijų komisija ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo peticijos gavimo dienos persiunčia ją kitai šiame straipsnyje nurodytai kompetentingai institucijai ir apie tai praneša peticijos teikėjui ar jo atstovui. Kai peticijoje keliamų klausimų sprendimas priklauso kelių institucijų kompetencijai, ją nagrinėja platesnę dalykinę ir teritorinę kompetenciją turinčios institucijos sudaryta peticijų komisija.

4. Pakartotinė peticija su tais pačiais reikalavimais ar siūlymais šiame straipsnyje nurodytoms institucijoms gali būti teikiama ne anksčiau kaip po vienų metų nuo šio įstatymo 12 straipsnio  4 dalyje numatyto pranešimo gavimo dienos.

 

8 straipsnis. Peticijos priėmimas nagrinėti

1. Sprendimą dėl peticijos nagrinėjimo priima peticijų komisija. 

2. Anoniminė peticija, kai negali būti nustatytas ją pateikęs asmuo, atmetama jos nenagrinėjant. Peticija, kurioje netiksliai nurodytas peticijos teikėjo ar jo atstovo vardas ar pavardė, nenurodytas asmens kodas, kuri nustatyta tvarka nepasirašyta ir (ar) neatitinka šio įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje numatytų reikalavimų, taip pat atmetama jos nenagrinėjant, jeigu peticijos teikėjas per peticijų komisijos nustatytą terminą nepašalina šių trūkumų ar netikslumų. Šios dalies nuostatos dėl peticijos netikslumų ar trūkumų pašalinimo taikomos, jeigu žinomi peticijos teikėjo ar jo atstovo kontaktiniai duomenys.

3. Peticijų komisijos, gavusios kelias peticijas su tais pačiais ar tarpusavyje glaudžiai susijusiais reikalavimais ar siūlymais, turi teisę jas sujungti ir nagrinėti kaip vieną peticiją.

4. Peticijų komisija atsisako nagrinėti peticiją, jeigu:

1) peticijoje kritikuojamas valstybės ar savivaldybės institucijų ar pareigūnų darbas ir (ar) skundžiami jų sprendimai nepateikiant šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje numatytų reikalavimų ar siūlymų;

2) peticijoje pateikti reikalavimai ar siūlymai prieštarauja šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalies nuostatoms;

3) peticijoje pateiktiems reikalavimams ar siūlymams tenkinti nereikia pakeisti ar pripažinti netekusiu galios galiojančio arba priimti naujo teisės akto;

4) peticiją teikia šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje nenurodyti asmenys;

5) tas pats peticijos teikėjas dėl tų pačių reikalavimų ar siūlymų per kalendorinius metus tai pačiai institucijai teikė daugiau kaip vieną peticiją;

6) peticijų komisija per kalendorinius metus dėl tų pačių reikalavimų ar siūlymų, išdėstytų peticijoje, jau yra pateikusi savo išvadą;

7) peticijos teikėjas visiškai nepagrindžia peticijoje pateiktų reikalavimų ar siūlymų ar kitaip piktnaudžiauja peticijos teise;

8) peticijoje pateiktų reikalavimų ar siūlymų nagrinėjimas nepriskirtas Seimo, Vyriausybės ar savivaldybės institucijos kompetencijai;

9) pakartotinė peticija pateikta anksčiau nei šio įstatymo 7 straipsnio 4 dalyje numatytais terminais. 

5. Peticijų komisija sprendimą dėl peticijos nagrinėjimo priima ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo peticijos įregistravimo dienos arba, vadovaudamasi šio straipsnio 2 dalies nuostatomis, nuo pateiktos patikslintos peticijos gavimo dienos. Jeigu sprendimui dėl peticijos nagrinėjimo priimti reikalingi papildomi dokumentai ar informacija, šis terminas skaičiuojamas nuo reikiamos informacijos ar paskutinio reikiamo dokumento gavimo dienos.

6. Peticijų komisija, priėmusi motyvuotą sprendimą atmesti peticiją ar atsisakyti ją nagrinėti, apie tai ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos praneša peticijos teikėjui ar jo atstovui. Šio straipsnio 3 dalyje nurodytu atveju pranešama visiems peticijų teikėjams.

7. Peticijų komisijos sprendimas, kuriuo peticija atmetama ar atsisakoma ją nagrinėti, gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

Trečiasis skirsnis

Peticijų nagrinėjimas

 

9 straipsnis. Peticijų nagrinėjimo principai

Pagal šio įstatymo nuostatas pateiktos peticijos nagrinėjamos vadovaujantis šiais principais:

1) asmenų lygybės – joks peticijos teikėjas negali būti diskriminuojamas ar jam teikiama kokių nors privilegijų dėl jo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos;

2) viešumo – apie gautas peticijas ir dėl jų pateiktas išvadas skelbiama viešai, išskyrus atvejus, kai reikia apsaugoti asmens teisę į privatų gyvenimą ir jo slaptumą, taip pat jeigu viešai nagrinėjama peticija atskleistų valstybės, tarnybos, profesinę ar komercinę (gamybinę) paslaptį;

3) asmens, visuomenės ir valstybės interesų įvertinimo ir derinimo;

4) kolegialaus nagrinėjimo – sprendimai dėl peticijų atmetimo ar jų nagrinėjimo, išvados dėl pateiktų peticijų priimamos kolegialiai;

5) operatyvumo – visos pagal šį įstatymą pateiktos peticijos turi būti išnagrinėtos per kuo trumpesnį laiką, be nepagrįsto delsimo;

6) bendradarbiavimo – nagrinėdamos peticijas ir siekdamos, kad pateiktos peticijos būtų tinkamai ir visapusiškai išnagrinėtos, peticijų komisijos bendradarbiauja tarpusavyje, su reikiamų sričių specialistais (ekspertais), kompetentingomis valstybės ar savivaldybių institucijomis, mokslo bei studijų institucijomis, švietimo įstaigomis,  siekdamos, kad joms pateiktos peticijos būtų tinkamai ir visapusiškai išnagrinėtos.

 

10 straipsnis. Peticijų nagrinėjimo tvarka

1. Peticijų komisija, priėmusi sprendimą dėl peticijos nagrinėjimo, paskiria peticijos nagrinėjimo vietą ir laiką ir apie tai likus ne mažiau kaip 3 darbo dienoms iki paskirtos peticijų komisijos posėdžio dienos raštu praneša peticijos teikėjui ar jo atstovui ir paskelbia peticiją nagrinėjančios institucijos interneto svetainėje.

2. Jeigu Seime, Vyriausybėje ar savivaldybės institucijose jau yra užregistruotas ar svarstomas teisės akto projektas, kuriame yra suformuluoti peticijoje pateikti siūlymai ar reikalavimai, tokia peticija jos šio įstatymo nustatyta tvarka nenagrinėjant yra perduodama svarstyti kartu su minėtu teisės akto projektu.

3. Peticija turi būti išnagrinėta ne vėliau kaip per 90 kalendorinių dienų nuo sprendimo dėl peticijos nagrinėjimo priėmimo dienos.

 

11 straipsnis. Išvados, teikiamos išnagrinėjus peticiją

1. Peticijos nagrinėjamos vertinant jose pateiktų reikalavimų ar siūlymų teisėtumą,  pagrįstumą, tikslingumą, naudingumą ir jų įgyvendinimo galimybes.

2. Išnagrinėjusi peticiją, peticijų komisija Seimui, Vyriausybei ar savivaldybės institucijai motyvuotai teikia vieną iš šių išvadų:

1) netenkinti peticijoje pateiktų reikalavimų ar siūlymų;

2) visiškai ar iš dalies tenkinti peticijoje pateiktus reikalavimus ar siūlymus ir inicijuoti naujo teisės akto priėmimą ar galiojančio teisės akto pakeitimą ar jo pripažinimą netekusiu galios.

3. Apie peticijų komisijos pateiktą išvadą ne vėliau kaip per 5 darbo dienas raštu pranešama peticijos teikėjui ar jo atstovui ir apie tai paskelbiama institucijos, kuriai atskaitinga peticijų komisija išnagrinėjo peticiją,  interneto svetainėje.

4. Peticijų komisijos pateikta išvada gali būti skundžiama Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

12 straipsnis. Sprendimo dėl peticijoje pateiktų reikalavimų ar siūlymų priėmimas ir įgyvendinimas

1. Sprendimą dėl peticijoje pateiktų reikalavimų ar siūlymų priima Seimas, Vyriausybė ar savivaldybės institucija. Toks sprendimas yra galutinis ir neskundžiamas.

2. Priimdami šio straipsnio 1 dalyje nurodytą sprendimą, Seimas, Vyriausybė ar savivaldybės institucijos atsižvelgia į peticijų komisijos išnagrinėjus peticiją pateiktą išvadą, tačiau tokia išvada Seimui, Vyriausybei ar savivaldybės institucijoms neprivaloma.

3. Sprendimas visiškai ar iš dalies tenkinti peticijoje pateiktą reikalavimą ar siūlymą ir priimti naują teisės aktą, pakeisti galiojantį teisės aktą ar pripažinti jį netekusiu galios įgyvendinamas įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

4. Apie Seimo, Vyriausybės ar savivaldybės institucijos priimtą sprendimą dėl peticijoje pateiktų reikalavimų ar siūlymų per 10 darbo dienų nuo jo priėmimo dienos pranešama peticijos teikėjui ar jo atstovui ir apie tai paskelbiama šį sprendimą priėmusios institucijos interneto svetainėje.“

 

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2015 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir savivaldybių institucijos iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius aktus.

3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pateiktus kreipimusis ir peticijas peticijų komisijos nagrinėja pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias teisės normas.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas