Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

BRANDUOLINĖS SAUGOS ĮSTATYMO XI-1539 4, 5, 6, 10, 12, 16, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 47 IR 48 STRAIPSNIų iR penktojo skyriaus pavadinimo pakeitimo ir įstatymo papildymo 221, 241 ir 261 straipsniais

ĮSTATYMAS

 

201  m.                                  d. Nr.
Vilnius

 

1 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 4 straipsnio 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) branduolinės energetikos objektų, branduolinio kuro ciklo medžiagų, branduolinių ir daliųjų medžiagų, nurodytų šio įstatymo 1 priede šiame priede nurodytais kiekiais, fizinė sauga;“.

2. Pakeisti 4 straipsnio 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

5) branduolinio kuro ciklo medžiagų, branduolinių ir daliųjų medžiagų, nurodytų šio įstatymo 1 priede šiame priede nurodytais kiekiais, vežimas;“.

3. Pakeisti 4 straipsnio 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

6) branduolinių ir daliųjų medžiagų, nurodytų šio įstatymo 1 priede šiame priede nurodytais kiekiais, įsigijimas, turėjimas, naudojimas;“.

4. Pakeisti 4 straipsnio 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

8) branduolinės energetikos objektą eksploatuojančios organizacijos ar kitą veiklą su branduolinėmis ir daliosiomis medžiagomis, nurodytomis šio įstatymo 1 priede šiame priede nurodytais kiekiais, ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagomis vykdančių asmenų ir (ar) jų darbuotojų, taip pat branduolinės energetikos srities veiklos su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais radiacinė sauga;“.

 

2 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 5 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Standartai taikomi savanoriškai, išskyrus atvejus, kai privalomuosiuose teisės aktuose nurodoma, kad atitinkamą standartą taikyti privaloma.“

 

3 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

6 straipsnis. Administraciniai sprendimai, priimami vykdant priežiūrą, ir poveikio priemonės

1. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, atlikdama licencijuojamos ir leidimais bei kitais Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos išduodamais dokumentais reguliuojamos veiklos priežiūrą, derina dokumentus, kuriuos vadovaujantis šiuo įstatymu, Branduolinės energijos įstatymu, Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymu ir šiuos įstatymus įgyvendinančiais teisės aktais privaloma su ja suderinti.

2. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija ūkio subjektams, kurių veiklos priežiūrą vykdo (šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje nurodytų licencijų ir 22 straipsnio 2 dalyje nurodytų leidimų turėtojai, asmenys, nurodyti šio įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose ir kiti ūkio subjektai, kurių priežiūra vykdoma vadovaujantis šiuo įstatymu) (toliau – ūkio subjektai), teikia privalomus vykdyti nurodymus pašalinti nustatytus branduolinės saugos, fizinės saugos, radiacinės saugos vykdant branduolinės energetikos srities veiklą su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais ir branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės ir kitų reikalavimų, atsirandančių dėl Lietuvos Respublikos tarptautinių branduolinio ginklo neplatinimo įsipareigojimų, vykdymo pažeidimus (toliau – pažeidimas) Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos privalomame vykdyti nurodyme nustatytais terminais, esant bent vienam iš šių atvejų:

1) išdavus licenciją ar leidimą, paaiškėja, kad paraiškoje ir (arba) kituose pateiktuose dokumentuose buvo pateikti klaidingi duomenys;

2) licencijos ar leidimo turėtojas nebeatitinka reikalavimų, kuriuos atitiko, kai licencija ar leidimas buvo išduoti;

3) ūkio subjektas pažeidžia branduolinę saugą, fizinę saugą, radiacinę saugą vykdant branduolinės energetikos srities veiklą su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais ir (ar) branduolinių medžiagų apskaitą ir kontrolę ir reikalavimų, atsirandančių dėl Lietuvos Respublikos tarptautinių branduolinio ginklo neplatinimo įsipareigojimų, vykdymą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus.

3. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija ūkio subjektams teikia vieną ar kelis privalomus vykdyti nurodymus sustabdyti su pažeidimu susijusius darbus, sustabdyti branduolinį reaktorių, sumažinti branduolinio reaktoriaus galią ir (arba) sustabdyti kitų įrenginių eksploatavimą, esant bent vienam iš šių atvejų:

1) nustatoma, kad branduolinės energetikos objekto įrangos veikimo parametrai neatitinka licencijos ar leidimo turėtojo normatyviniuose techniniuose dokumentuose, branduolinės energetikos objekto projekte ar eksploatavimo dokumentuose nurodytų leistinų ribinių verčių;

2) nustatoma, kad branduolinės energetikos objekto eksploatavimas neatitinka licencijos ar leidimo turėtojo normatyviniuose techniniuose dokumentuose, branduolinės energetikos objekto projekte ar eksploatavimo dokumentuose nurodytų saugaus eksploatavimo sąlygų;

3) nustatoma, kad saugai svarbių branduolinės energetikos objekto konstrukcijų, sistemų ir komponentų savybės neatitinka ar gali neatitikti nustatytų branduolinės energetikos objekto projekte;

4) nustatomi ūkio subjekto veiksmai ar neveikimas, dėl kurių gali būti arba yra pažeisti radionuklidus sulaikantys ir (ar) jonizuojančiąją spinduliuotę slopinantys barjerai;

5) nustatomi ūkio subjekto veiksmai ar neveikimas, dėl kurių į aplinką išmetamų radionuklidų aktyvumas gali viršyti ar viršija radionuklidų išmetimo į aplinką plane nustatytas ribines vertes;

6) nustatomi ūkio subjekto veiksmai ar neveikimas, dėl kurių darbuotojų apšvitos dozės gali viršyti arba viršija sveikatos apsaugos ministro nustatytas ribines vertes;

7) nustatomas šio straipsnio 2 dalies 3 punkte nurodytas pažeidimas, kuris gali lemti ar lėmė tarptautinių sankcijų, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos ekonominių ir kitų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo įstatyme, įgyvendinimą.

4.  Jeigu Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos darbuotojas, būdamas ūkio subjekto patalpose ar veiklos vietoje, nustato pažeidimą, kuris, jo nenutraukus, gali padaryti žalos dėl pavojingo jonizuojančiosios spinduliuotės poveikio branduolinės energetikos objekto darbuotojams, gyventojams, jų turtui ir (arba) aplinkai, šis darbuotojas, siekdamas tokios žalos išvengti, ūkio subjekto atstovams nedelsdamas nurodo nutraukti pažeidimą.

5. Šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatytą privalomą vykdyti nurodymą Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija teikia, sprendimą dėl termino pažeidimams pašalinti pratęsimo ar nepratęsimo, sprendimą, ar pažeidimas pašalintas tinkamai ir sprendimą dėl privalomo vykdyti nurodymo galiojimo panaikinimo Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija priima vadovaudamasi šio įstatymo, Branduolinės energijos įstatymo, Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo, Radiacinės saugos įstatymo bei šiuos įstatymus įgyvendinančių teisės aktų nustatytais reikalavimais, taip pat vadovaudamasi branduolinės saugos reikalavimais, branduolinės saugos taisyklėmis ir standartais. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos privalomi vykdyti nurodymai, jų mastas ir skaičius kiekvienu konkrečiu atveju nustatomi įvertinus pažeidimo pobūdį, padarytos žalos dydį, mastą. Privalomi vykdyti nurodymai skiriami vadovaujantis proporcingumo, teisingumo, protingumo ir sąžiningumo principais.

6. Teikdama šio straipsnio 3 dalyje nustatytą privalomą vykdyti nurodymą, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija jame nustato:

1) terminą, per kurį turi būti sustabdyti su pažeidimu susiję darbai, sustabdytas branduolinis reaktorius, sumažinta branduolinio reaktoriaus galia ir (arba) sustabdytas kitų įrenginių eksploatavimas;

2) terminą, per kurį turi būti pašalinti su pažeidimu susijusių darbų sustabdymą, branduolinio reaktoriaus sustabdymą, branduolinio reaktoriaus galios sumažinimą ir (arba) kitų įrenginių eksploatavimo sustabdymą lėmę pažeidimai ir pateikti pažeidimo pašalinimą pagrindžiantys dokumentai.

7. Privalomas vykdyti nurodymas sustabdyti su pažeidimu susijusius darbus, sustabdyti branduolinį reaktorių, sumažinti branduolinio reaktoriaus galią ir (arba) sustabdyti kitų įrenginių eksploatavimą bei privalomas vykdyti nurodymas pašalinti pažeidimus, jei jis teikiamas šio straipsnio 3 dalies 5–6 punktuose nurodytais atvejais, turi būti pradedamas vykdyti nedelsiant gavus privalomą vykdyti nurodymą. Terminas šiam privalomam vykdyti nurodymui įvykdyti nustatomas atsižvelgiant į technologinį procesą ir atliekamų darbų pobūdį. Terminas neturi būti trumpesnis kaip 1 valanda nuo privalomo vykdyti nurodymo gavimo. Šis terminas, nustatytas privalomame vykdyti nurodyme, negali būti pratęsiamas.

8. Terminas, per kurį turi būti įvykdyti kiti nei nurodyta šio straipsnio 7 dalyje privalomi vykdyti nurodymai, nustatomas ne trumpesnis kaip 10 dienų nuo privalomo vykdyti nurodymo gavimo. Šis terminas gali būti pratęsiamas šio straipsnio 9 dalyje nustatyta tvarka. 

9. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos nustatyti terminai pažeidimams pašalinti gali būti pratęsti, jeigu yra objektyvių aplinkybių, dėl kurių ūkio subjektas, kuriam pateiktas privalomas vykdyti nurodymas, per nustatytą terminą negali pašalinti pažeidimo, ir pateikia motyvuotą prašymą pratęsti terminą pažeidimams pašalinti. Prašymas dėl terminų pažeidimams pašalinti pratęsimo turi būti pateiktas ne vėliau nei per 5 dienas nuo privalomo vykdyti nurodymo gavimo dienos, o, jei objektyvių aplinkybių, dėl kurių ūkio subjektas per nustatytą terminą nespės pašalinti pažeidimo, atsiradimo priežasčių iš anksto (per 5 dienas nuo privalomo vykdyti nurodymo gavimo dienos) nebuvo galima numatyti, – nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 2 dienas po to, kai tokios aplinkybės paaiškėjo. Sprendimas dėl termino pratęsimo priimamas ir apie jį informuojamas ūkio subjektas ne vėliau kaip per 1 darbo dieną nuo prašymo pratęsti terminą gavimo dienos. Prašymo dėl terminų pažeidimams pašalinti pratęsimo formą nustato Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija.

10. Privalomi vykdyti nurodymai gali būtų skundžiami vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu.

11. Ūkio subjektas, pašalinęs privalomame vykdyti nurodyme nurodytus pažeidimus Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos nustatytais terminais, pateikia Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai paaiškinimus, kaip nustatyti pažeidimai buvo pašalinti, ir tai patvirtinančius dokumentus. Tuo atveju, kai buvo pateiktas privalomas vykdyti nurodymas, nurodytas šio straipsnio 3 dalyje, šio privalomo vykdyti nurodymo galiojimas gali būti panaikintas tik Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos sprendimu, kuris priimamas įvertinus ūkio subjekto pateiktus dokumentus.

12. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, išnagrinėjusi šio straipsnio 10 dalyje nurodytus ūkio subjekto paaiškinimus ir pažeidimo pašalinimą pagrindžiančius dokumentus, ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo ūkio subjekto pateiktos informacijos ir dokumentų gavimo priima sprendimą dėl privalomo vykdyti nurodymo, nurodyto šio straipsnio 2 dalyje – ar pažeidimai pašalinti tinkamai ir (arba) dėl privalomo vykdyti nurodymo, nurodyto šio straipsnio 3 dalyje – ar panaikinti privalomo vykdyti nurodymo galiojimą. 

13. Sprendimą dėl laikino branduolinės energetikos objekto veiklos sustabdymo bet kuriuo branduolinės energetikos objekto gyvavimo etapu taip pat turi teisę priimti branduolinės energetikos objektą eksploatuojanti organizacija ar kitas asmuo, turintis šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1, 4 ir 5 punktuose nurodytas licencijas.“

 

4 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 10 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Pagrindiniai Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos uždaviniai branduolinės saugos srityje – sukurti ir nuolat tobulinti branduolinės saugos reglamentavimo sistemą, vertinti branduolinės energetikos objektų ir veiklos, susijusios su branduolinėmis ir branduolinio kuro ciklo medžiagomis, saugą, išduoti licencijas, leidimus ir sertifikatus, prižiūrėti, kaip laikomasi šio įstatymo ir kitų teisės aktų nuostatų vykdant patikrinimus, ir prireikus taikyti poveikio priemones įstatymų ir kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.“

 

5 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 12 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) patekti ir atlikti patikrinimą pareiškėjo, licencijos, leidimo ar sertifikato turėtojo ar jiems paslaugas teikiančių, prekes tiekiančių, darbus atliekančių asmenų ar kitą su branduolinėmis ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagomis susijusią veiklą vykdančio asmens patalpose, teritorijoje ir transporto priemonėse, peržiūrėti reikalingus dokumentus, skaitmeninėse ir kitose laikmenose esančią informaciją, gauti jų kopijas ar išrašus;“.

2. Pakeisti 12 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, atlikdama jai pavestas funkcijas ir įgyvendindama savo teises ir pareigas, įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka privalo užtikrinti pareiškėjo, licencijos, leidimo ar sertifikato turėtojo ar kito susijusio asmens komercinę paslaptį sudarančios informacijos ir (ar) kitos konfidencialios informacijos apsaugą. Suinteresuoti asmenys turi teisę teikti Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai prašymus dėl jų komercinę paslaptį sudarančios informacijos ir (ar) kitos konfidencialios informacijos apsaugos, kurie neturi nepagrįstai apsunkinti Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos teisių ir pareigų įgyvendinimo efektyviai ir laiku.“

 

6 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 16 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

16 straipsnis. Atsakomybė už branduolinę saugą

Už branduolinės energetikos objekto branduolinę saugą ir už branduolinę saugą vykdant kitą veiklą su branduolinėmis, branduolinio kuro ciklo ir daliosiomis medžiagomis visiškai atsako asmenys, vykdantys tokią veiklą ir turintys išduotas atitinkamas licencijas, leidimus ir (ar) sertifikatus.“

 

7 straipsnis. Įstatymo penktojo skyriaus pavadinimo pakeitimas

Pakeisti penktojo skyriaus pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

 

PENKTASIS SKYRIUS

BRANDUOLINĖS SAUGOS SRITIES VEIKLOS LICENCIJŲ, LEIDIMŲ IR SERTIFIKATŲ IŠDAVIMAS

 

8 straipsnis. Įstatymo papildymas 221 straipsniu

Papildyti įstatymą 221 straipsniu:

221 straipsnis. Sertifikatai

1.       Vykdydama su branduolinio kuro ciklo medžiagų, branduolinių ir daliųjų medžiagų, nurodytų šio įstatymo 1 priede šiame priede nurodytais kiekiais, vežimo priežiūrą, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija išduoda šiuos sertifikatus:

1) radioaktyviųjų medžiagų vežimo patvirtinimo sertifikatą;

2) radioaktyviosios medžiagos konstrukcijos patvirtinimo sertifikatą;

3) pakuotės konstrukcijos patvirtinimo sertifikatą;

4) kitos valstybės kompetentingos institucijos išduoto radioaktyviųjų medžiagų vežimo patvirtinimo ir (ar) pakuotės konstrukcijos patvirtinimo sertifikato pripažinimo sertifikatą.

2.       Pakuotės konstrukcijos patvirtinimui ir radioaktyviųjų medžiagų vežimo patvirtinimui pareiškėjo prašymu gali būti išduodamas vienas pakuotės konstrukcijos ir radioaktyviųjų medžiagų vežimo patvirtinimo sertifikatas.

3.       Reikalavimai branduolinio kuro ciklo medžiagų, branduolinių ir daliųjų medžiagų, nurodytų šio įstatymo 1 priede šiame priede nurodytais kiekiais, vežimui, įskaitant šių medžiagų vežimą pagal specialųjį susitarimą, šių medžiagų konstrukcijai, pakuočių konstrukcijai nustatyti Europos sutarties dėl pavojingų krovinių tarptautinių vežimų keliais (ADR) A ir B techniniuose prieduose, Tarptautiniame pavojingų krovinių vežimo jūra kodekse (IMDG kodekse), Tarptautinio vežimo geležinkeliais sutarties (COTIF) C priedėlio „Pavojingų krovinių tarptautinio vežimo geležinkeliais taisyklės (RID)“ priede, Tarptautinio krovinių vežimo geležinkeliais susitarimo (SMGS) 2 priede „Pavojingų krovinių vežimo taisyklės“ (toliau – vežimo tarptautinės sutartys).

4.       Jei radioaktyviųjų medžiagų siuntėjas (turėtojas) siekia vežti radioaktyviąsias medžiagas ir šis vežimas netaikant tarptautinėse sutartyse nurodytoms saugos priemonėms alternatyvių ir (ar) papildomų saugos priemonių neatitiktų vežimo tarptautinių sutarčių reikalavimų, toks vežimas gali būti vykdomas tik, jei Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija išduoda sertifikatą, nurodytą šio straipsnio 1 dalies 1 punkte arba 2 dalyje, sertifikate nustatydama alternatyvias ir (ar) papildomas saugos priemones (vežimas pagal specialųjį susitarimą).

5.       Šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytas sertifikatas reikalingas siekiant:

1)       išvežti iš Lietuvos Respublikos teritorijos ar vežti Lietuvos Respublikos teritorijoje branduolinio kuro ciklo medžiagas, branduolines ir daliąsias medžiagas, nurodytas šio įstatymo 1 priede šiame priede nurodytais kiekiais (taip, kaip jos apibrėžiamos vežimo tarptautinėse sutartyse ir kurioms vežti pagal vežimo tarptautines sutartis reikalingi vežimo patvirtinimo sertifikatai);

2)       išvežti iš Lietuvos Respublikos teritorijos ar vežti Lietuvos Respublikos teritorijoje branduolinio kuro ciklo medžiagas, branduolines ir daliąsias medžiagas, nurodytas šio įstatymo 1 priede šiame priede nurodytais kiekiais, pagal specialųjį susitarimą, kai vežimo tarptautinėse sutartyse nustatyta, kad tokiam vežimui reikalingi vežimo patvirtinimo sertifikatai.

6.       Šio straipsnio 1 dalies 1 punkte ir 2 dalyje nurodyti sertifikatai, būtini vežimo tarptautinėse sutartyse nustatytais atvejais, išduodami branduolinio kuro ciklo medžiagų, branduolinių ir daliųjų medžiagų, nurodytų šio įstatymo 1 priede šiame priede nurodytais kiekiais, siuntėjui (turėtojui).

7.       Šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodyti sertifikatai reikalingi siekiant patvirtinti šias branduolinio kuro ciklo medžiagų, branduolinių ir daliųjų medžiagų, nurodytų šio įstatymo 1 priede šiame priede nurodytais kiekiais, konstrukcijas:

1)       mažo dispersiškumo radioaktyviųjų medžiagų konstrukciją (taip, kaip ji apibrėžiama vežimo tarptautinėse sutartyse);

2)       specialiosios formos radioaktyviųjų medžiagų konstrukciją (taip, kaip ji apibrėžiama vežimo tarptautinėse sutartyse).

8.       Šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodyti sertifikatai išduodami radioaktyviosios medžiagos konstrukcijos projektuotojams ir (ar) gamintojams, jei šios konstrukcijos kilmės šalis yra Lietuvos Respublika.

9.       Šio straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodyti sertifikatai reikalingi siekiant patvirtinti šias pakuočių konstrukcijas:

1)       daliųjų medžiagų pakuotės;

2)       pakuotės, kuriose yra 0,1 kg arba daugiau urano heksafluorido;

3)       B(U) tipo pakuotės;

4)       B(M) tipo pakuotės;

5)       C tipo pakuotės.

10.     Šio straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodyti sertifikatai išduodami konstrukcijos projektuotojams ir (ar) gamintojams, jei šios konstrukcijos kilmės šalis yra Lietuvos Respublika.

11.     Šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodyti sertifikatai išduodami kitų valstybių kompetentingų institucijų išduotų sertifikatų turėtojams tais atvejais, kai pagal vežimo tarptautines sutartis būtinas daugiašalis branduolinio kuro ciklo medžiagų, branduolinių ir daliųjų medžiagų, nurodytų šio įstatymo 1 priede šiame priede nurodytais kiekiais, vežimo patvirtinimas ir (ar) daugiašalis pakuotės konstrukcijos patvirtinimas įvežti į Lietuvos Respublikos teritoriją ar vežti tranzitu Lietuvos Respublikos teritorijoje branduolinio kuro ciklo medžiagas, branduolines ir daliąsias medžiagas, nurodytas šio įstatymo 1 priede šiame priede nurodytais kiekiais (taip, kaip jos apibrėžiamos vežimo tarptautinėse sutartyse).

12.     Šio straipsnio 1 dalies 1–3 punktuose ir 2 dalyje nurodyti sertifikatai išduodami 5 metų laikotarpiui.

13.     Šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodyti sertifikatai išduodami laikotarpiui, kuris nurodytas kitos valstybės kompetentingos institucijos išduotame radioaktyviųjų medžiagų vežimo patvirtinimo ir (ar) pakuotės konstrukcijos sertifikate, kurį jo turėtojas prašo pripažinti, pateikdamas paraišką.“

 

9 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Licencijos ir leidimai išduodami asmenims, turintiems pakankamus technologinius, finansinius, vadybos sistemos, žmogiškuosius, avarinės parengties, fizinės saugos, branduolinių medžiagų saugaus laikymo ir vežimo, jų apskaitos ir kontrolės, atitinkančios TATENA ir Euratomo garantijų įgyvendinimo nuostatas, pajėgumus, leidžiančius tinkamai vykdyti licencijuojamos ar leidimais reguliuojamos veiklos sąlygas ir užtikrinti branduolinę saugą. Šiuos pajėgumus ir jų įvertinimo tvarką nustato Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas.“

2. Papildyti 23 straipsnį nauja 12 dalimi:

12. Šio įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 6 ir 7 punktuose nurodyti leidimai negali būti išduoti asmeniui, neturinčiam galiojančio šio įstatymo 221 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodyto sertifikato, kai toks sertifikatas yra reikalingas vadovaujantis šiuo įstatymu.“

3. Buvusią 23 straipsnio 12 dalį laikyti 13 dalimi.

4. Papildyti 23 straipsnį 14 dalimi:

14. Licencijų turėtojai licencijuojamą veiklą, o leidimų turėtojai – leidimais reguliuojamą veiklą, vykdo pagal branduolinės energetikos objekto projektą (išskyrus šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 6–7 punktuose nurodytas licencijas ir 22 straipsnio 2 dalies  6–7 punktuose nurodytus leidimus) ir kitus dokumentus, pateiktus kartu su paraiška gauti licencijas ar leidimus (išskyrus šio įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 6–7 punktuose nurodytus leidimus). Jei dokumentai, pateikti kartu su paraiška gauti licencijas ar leidimus, po licencijos ar leidimo išdavimo yra keičiami, jų pakeitimai turi būti suderinti su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija arba apie šiuos pakeitimus Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija turi būti informuojama Branduolinės energetikos srities veiklos licencijų ir leidimų išdavimo taisyklėse nurodytais atvejais ir tvarka.“

 

10 straipsnis. 24 straipsnio pakeitimas

Pripažinti netekusia galios 24 straipsnio 4 dalį.

 

11 straipsnis. Įstatymo papildymas 241 straipsniu

Papildyti įstatymą 241 straipsniu:

241 straipsnis. Paraiška gauti sertifikatą

1.       Dokumentai ir reikalavimai dokumentams, teikiamiems sertifikatams, nurodytiems 221 straipsnio 1–3 dalyse, gauti, nustatomi Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko tvirtinamose branduolinio kuro ciklo, branduolinių ir daliųjų medžiagų vežimo sertifikatų išdavimo taisyklėse (toliau – sertifikatų išdavimo taisyklės).

2.       Su paraiška gauti 221 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytą sertifikatą pateikiamas kitos valstybės kompetentingos institucijos išduotas radioaktyviųjų medžiagų vežimo patvirtinimo ir (ar) pakuotės konstrukcijos patvirtinimo sertifikatas ir kvalifikuoto vertėjo parašu bei vertimą atlikusios įstaigos arba notaro antspaudu patvirtintas šio sertifikato ir visų pridedamų dokumentų vertimas į lietuvių kalbą.

3.    Už paraiškoje ir kartu su ja pateikiamuose dokumentuose pateiktos informacijos teisingumą atsako pareiškėjas.“

 

12 straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas

1. Pripažinti netekusia galios 25 straipsnio 3 dalį.

2. Pripažinti netekusia galios 25 straipsnio 4 dalį.

3. Pakeisti 25 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip:

14. Licencija keičiama licencijos turėtojo prašymu, pasikeitus licencijos turėtojo rekvizitams, branduolinės energetikos objekto pavadinimui, 22 straipsnio 1 dalies 6–7 punktuose nurodytų licencijų atveju – kai nebebus vykdoma veikla su tam tikromis branduolinėmis, branduolinio kuro ciklo arba daliosiomis medžiagomis, arba keičiantis veiklos apimčiai, kai dalis veiklos, vykdytos pagal išduotą bendrą, kaip nustatyta 22 straipsnio 3 dalyje, licenciją, užbaigiama ir (arba) tai daliai veiklos išduodama nauja licencija.  Sprendimas dėl licencijos pakeitimo priimamas per 30 kalendorinių dienų nuo prašymo gavimo.

4.   Pakeisti 25 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip:

15. Licencijos yra neterminuotos.

5. Papildyti 25 straipsnį 20 dalimi:

20. Licencijos turėtojas neturi teisės perleisti suteiktos teisės vykdyti licencijuojamą veiklą.“

 

13 straipsnis. 26 straipsnio pakeitimas

1.   Pakeisti 26 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Leidimas išduodamas, kai Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija įsitikina, kad veikla atitinka teisės aktuose jai nustatytus reikalavimus. Leidimai keičiami leidimo turėtojo prašymu, pasikeitus leidimo turėtojo rekvizitams arba branduolinės energetikos objekto pavadinimui. Sprendimas dėl leidimo pakeitimo priimamas per 30 kalendorinių dienų nuo prašymo gavimo.

2. Pripažinti netekusia galios 26 straipsnio 2 dalį.

3. Pripažinti netekusia galios 26 straipsnio 3 dalį.

4. Papildyti 26 straipsnį 161 dalimi:

161. Leidimo turėtojas neturi teisės perleisti suteiktos teisės vykdyti leidimais reguliuojamą veiklą.“

5. Pripažinti netekusia galios 26 straipsnio 17 dalį.

 

14 straipsnis. Įstatymo papildymas 261 straipsniu

Papildyti įstatymą 261 straipsniu:

261 straipsnis. Sertifikatų išdavimas

1. Sertifikatas išduodamas tik Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai įsitikinus, kad konstrukcija ir (ar) veikla, kuriai būtinas sertifikatas, atitinka vežimo tarptautinių sutarčių nuostatas.

2. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas priima sprendimą neišduoti šio įstatymo 221 straipsnio 1 dalies 1–3 punktuose ir 2 dalyje nurodytų sertifikatų, kai:

1) konstrukcija ir (ar) veikla, kuriai reikalingas sertifikatas, neatitinka vežimo tarptautinių sutarčių reikalavimų;

2) pateikti ne visi sertifikatų išdavimo taisyklėse nurodyti dokumentai, kurių reikia sertifikatui gauti, pateikti dokumentai neatitinka sertifikatų išdavimo taisyklių reikalavimų, pateikta neišsami ar netiksli informacija ir (ar) nebuvo pašalinti trūkumai pareiškėją įspėjus šio straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka.

3.    Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas priima sprendimą neišduoti šio įstatymo 221 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodyto sertifikato, kai:

1)       pateikti ne visi sertifikatų išdavimo taisyklėse nurodyti dokumentai, kurių reikia sertifikatui gauti, pateikti dokumentai neatitinka sertifikatų išdavimo taisyklių reikalavimų, pateikta neišsami ar netiksli informacija ir (ar) trūkumai nebuvo pašalinti pareiškėją įspėjus šio straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka;

2)       negalioja kitos valstybės kompetentingos institucijos išduotas radioaktyviųjų medžiagų vežimo patvirtinimo ir (ar) pakuotės konstrukcijos patvirtinimo sertifikatas ir šis trūkumas nebuvo pašalintas pareiškėją įspėjus šio straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka.

4.       Sprendimas dėl 221 straipsnio 1 dalies 1–2 punktuose nurodytų sertifikatų išdavimo priimamas ir sertifikatas išduodamas arba pateikiamas motyvuotas atsisakymas išduoti sertifikatą per 60 dienų nuo visų tinkamai įformintų dokumentų gavimo dienos.

5.       Sprendimas dėl 221 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodyto sertifikato išdavimo priimamas ir sertifikatas išduodamas arba pateikiamas motyvuotas atsisakymas išduoti sertifikatą per 3 mėnesius nuo visų tinkamai įformintų dokumentų gavimo dienos.

6.       Sprendimas dėl 221 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodyto sertifikato išdavimo priimamas ir sertifikatas išduodamas arba pateikiamas motyvuotas atsisakymas išduoti sertifikatą per 30 dienų nuo visų tinkamai įformintų dokumentų gavimo dienos.

7.       Sprendimas dėl 221 straipsnio 2 dalyje nurodyto sertifikato išdavimo priimamas ir sertifikatas išduodamas arba pateikiamas motyvuotas atsisakymas išduoti sertifikatą per 3 mėnesius nuo visų tinkamai įformintų dokumentų gavimo dienos.

8.       Terminai, nurodyti šio straipsnio 4–7 dalyse, likus ne mažiau kaip 5 darbo dienoms iki jų pabaigos, vieną kartą gali būti pratęsti, jei reikia kreiptis į kitas Lietuvos Respublikos ar kitų valstybių institucijas ar įstaigas dėl informacijos, bet ne daugiau kaip iki 30 dienų terminui, raštu pranešant pareiškėjui apie termino pratęsimą ir nurodant priežastis, dėl kurių terminas buvo pratęstas.“

 

15 straipsnis. 27 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 27 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Licencijos ar leidimo galiojimas sustabdomas ir licencijos ar leidimo galiojimo sustabdymas panaikinamas Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko sprendimu.

2. Pakeisti 27 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Jeigu licencijos ar leidimo turėtojas šio įstatymo 6 straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatytų privalomų vykdyti nurodymų neįvykdo per nustatytą terminą ar po to, kai 6 straipsnio 9 dalyje nurodyta tvarka buvo pratęstas pažeidimų pašalinimo terminas, arba įvykdo juos netinkamai, licencijos ar leidimo turėtojas raštu įspėjamas apie galimą licencijos ar leidimo galiojimo sustabdymą. Licencijos ar leidimo turėtojas, kuris buvo įspėtas apie galimą licencijos ar leidimo galiojimo sustabdymą, pašalinęs nurodytus pažeidimus (trūkumus), pateikia paaiškinimus, kaip pažeidimai (trūkumai) buvo pašalinti, ir dokumentus, patvirtinančius, kad pažeidimai (trūkumai) buvo pašalinti. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija priima sprendimą dėl to, ar pažeidimai pašalinti laikantis šio įstatymo, Branduolinės energijos įstatymo, Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo, Radiacinės saugos įstatymo ir (arba) juos įgyvendinančių teisės aktų reikalavimų, ir (arba) pateiktų dokumentų suderinimo per 10 darbo dienų nuo atitinkamų dokumentų ar informacijos gavimo dienos ir raštu informuoja apie tai ūkio subjektą.“

3. Pakeisti 27 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Licencijos ar leidimo galiojimas sustabdomas, jeigu licencijos ar leidimo turėtojas per įspėjime apie galimą licencijos ar leidimo galiojimo sustabdymą nurodytą terminą nepašalina nustatytų pažeidimų (trūkumų). Licencijos ar leidimo galiojimas sustabdomas be įspėjimo, jeigu nevykdant šio įstatymo 6 straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatytų privalomų vykdyti nurodymų į aplinką išmetamų radionuklidų aktyvumas viršija radionuklidų išmetimo į aplinką plane nustatytas ribines vertes ir (arba) darbuotojų apšvitos dozės viršija sveikatos apsaugos ministro nustatytas ribines vertes.“

4. Pakeisti 27 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Licencijos ar leidimo turėtojas, pašalinęs pažeidimus (trūkumus), dėl kurių licencijos ar leidimo galiojimas buvo sustabdytas, Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai pateikia prašymą panaikinti licencijos ar leidimo galiojimo sustabdymą. Prašyme licencijos ar leidimo turėtojas paaiškina, kaip nustatyti pažeidimai (trūkumai) buvo pašalinti, ir pateikia dokumentus, patvirtinančius, kad pažeidimai (trūkumai) pašalinti. Licencijos ar leidimo turėtojas turi teisę motyvuotai kreiptis į Valstybinę atominės energetikos saugos inspekciją dėl pažeidimų (trūkumų) pašalinimo termino pratęsimo.

5. Pakeisti 27 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

8. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas priima sprendimą dėl pažeidimų (trūkumų) pašalinimo termino pratęsimo ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo prašymo gavimo dienos.

 

16 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 28 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

28 straipsnis. Veiklos, kuriai reikalingi šio įstatymo 22 straipsnyje nurodyti licencija ar leidimas ir veiklos, kurios patvirtinimui reikalingi 221 straipsnio 1–2 dalyse nurodyti sertifikatai, priežiūra

2. Pakeisti 28 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija prižiūri, kaip vykdoma veikla, kuriai išduoti licencija, leidimas ar sertifikatas, ir vertina branduolinės energetikos objektų ir veiklos su branduolinėmis ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagomis saugą:

1) atlikdama patikrinimus;

2) šio įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka tikrindama licencijų, leidimų ar sertifikatų turėtojų pateiktus dokumentus ir kitą gautą informaciją ir atlikdama saugos peržiūrą ir įvertinimą.“

3. Pakeisti 28 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija pagal kompetenciją konsultuoja licencijuojamą, leidimais ar sertifikatais reguliuojamą veiklą vykdančius asmenis atitinkamos licencijuojamos, leidimais ar sertifikatais reguliuojamos veiklos klausimais.“

 

17 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 29 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Likviduojant ar reorganizuojant šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1–5 punktuose nurodytų licencijų turėtojus, kaip nurodyta šio straipsnio 1 dalies 7 ir 8 punktuose, šie asmenys privalo pateikti Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai informaciją apie licencijuojamos veiklos nutraukimo pagrindus ir nurodyti asmenis, kurie perima atsakomybę (teises ir pareigas) už branduolinės energetikos objektų branduolinės saugos užtikrinimą. Šie teises ir pareigas perimantys asmenys privalo kreiptis į Valstybinę atominės energetikos saugos inspekciją dėl atitinkamų licencijų ir leidimų išdavimo. Likviduojant ar reorganizuojant šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 6 ir 7 punktuose nurodytų licencijų turėtojus, kaip nurodyta šio straipsnio 1 dalies 7 ir 8 punktuose, šie asmenys privalo pateikti Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai informaciją apie licencijuojamos veiklos nutraukimo pagrindus. Likviduojamo ar reorganizuojamo asmens turimos licencijos galiojimas panaikinamas nuo tokio asmens likvidavimo ar reorganizavimo momento teisės aktų nustatyta tvarka arba nuo atitinkamos atsakomybės (teisių ir pareigų) perleidimo momento šioje dalyje nustatyta tvarka.“

2. Pakeisti 29 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Licencijos ar leidimo galiojimo sustabdymas ar panaikinimas neatleidžia licencijos turėtojo nuo atsakomybės už branduolinės saugos užtikrinimą tol, kol branduolinės energetikos objektas ar veikla branduolinės saugos požiūriu yra pavojingi – kelia riziką žmonėms, jų turtui ir aplinkai, arba tol, kol kitam asmeniui išduodama atitinkama licencija. Likvidavus ar reorganizavus licencijos turėtoją, atsakomybė už branduolinės saugos užtikrinimą perduodama licencijos turėtojo teises ir pareigas perimančiam asmeniui.“

 

18 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 31 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

31 straipsnis. Branduolinės saugos peržiūra ir įvertinimas

Branduolinė sauga peržiūrima ir įvertinama nagrinėjant šiame įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nurodytus saugą pagrindžiančius dokumentus, kuriuos teikia pareiškėjas, licencijos, leidimo ar sertifikato turėtojas.“

 

19 straipsnis. 47 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 47 straipsnį  ir jį išdėstyti taip:

47 straipsnis. Baudos

1. Juridiniam asmeniui, kuris nesilaiko šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytų branduolinės saugos, radiacinės saugos vykdant branduolinės energetikos srities veiklą su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais, fizinės saugos reikalavimų ir dėl to yra pažeidžiami radionuklidus sulaikantys ir (ar) jonizuojančiąją spinduliuotę slopinantys barjerai ir (arba) į aplinką išmetamų radionuklidų aktyvumas viršija nustatytas normas, ir (arba) darbuotojų apšvitos dozės viršija nustatytas normas, taip pat kuris nesilaiko reikalavimų, atsirandančių dėl Lietuvos Respublikos prisiimtų tarptautinių branduolinio ginklo neplatinimo įsipareigojimų, ir tai yra susiję su dideliais branduolinių medžiagų kiekiais, apibrėžtais TATENA, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija turi teisę skirti baudą nuo 0,75 procento iki 3 procentų bendrųjų metinių pajamų, gaunamų iš atitinkamos licencijuojamos veiklos. Jeigu 3 procentai juridinio asmens bendrųjų metinių pajamų, gaunamų iš licencijuojamos veiklos, yra mažiau negu 144 810 (vienas šimtas keturiasdešimt keturi tūkstančiai aštuoni šimtai dešimt) eurų arba tokios veiklos mastą apskaičiuoti yra sunku arba neįmanoma, Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcija turi teisę skirti baudą nuo 36 202 (trisdešimt šešių tūkstančių dviejų šimtų dviejų) iki 144 810 (vieno šimto keturiasdešimt keturių tūkstančių aštuonių šimtų dešimties) eurų.

2.  Juridiniam asmeniui, padariusiam pakartotinį šio straipsnio 1 dalyje nurodytą pažeidimą, Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas turi teisę skirti baudą nuo 1,25 procento iki 5 procentų bendrųjų metinių pajamų, gaunamų iš atitinkamos licencijuojamos veiklos. Jeigu 5 procentai juridinio asmens bendrųjų metinių pajamų, gaunamų iš licencijuojamos veiklos, yra mažiau negu 289 620 (du šimtai aštuoniasdešimt devyni tūkstančiai šeši šimtai dvidešimt) eurų arba tokios veiklos mastą apskaičiuoti sunku arba neįmanoma, Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas turi teisę skirti baudą nuo 72 405 (septyniasdešimt dviejų tūkstančių keturių šimtų penkių) iki 289 620 (dviejų šimtų aštuoniasdešimt devynių tūkstančių šešių šimtų dvidešimties) eurų. Pakartotiniu pažeidimu laikomas tos pačios teisės normos pažeidimas, padarytas pakartotinai per vienus metus nuo baudos paskyrimo.

3. Juridiniam asmeniui kartu su šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytomis baudomis Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos nustatyta tvarka teikiami privalomi vykdyti nurodymai, nurodyti šio įstatymo 6 straipsnio 2 ir 3 dalyse, kai pažeidimas atitinka ir 6 straipsnio 2 ar 3 dalyse nurodytus kriterijus.“

 

20 straipsnis. 48 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 48 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

48 straipsnis. Pažeidimų tyrimo, baudų skyrimo ir vykdymo tvarka

1. Baudos, nurodytos šio įstatymo 47 straipsnio 1 ir 2 dalyse, skyrimą inicijuoja Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos darbuotojas, nustatęs pažeidimo požymių turinčią veiką, surašydamas tarnybinį pranešimą Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkui apie pažeidimo požymių turinčią veiką su siūlymu pradėti galimo pažeidimo tyrimą. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas, atsižvelgdamas į tarnybiniame pranešime nurodytas galimo pažeidimo aplinkybes ir kitas su galimu pažeidimu susijusias objektyvias aplinkybes, ne vėliau nei per 3 darbo dienas nuo tarnybinio pranešimo gavimo priima sprendimą pradėti galimo pažeidimo tyrimą arba atmesti siūlymą dėl galimo pažeidimo tyrimo pradėjimo. Ne vėliau kaip kitą darbo dieną po to, kai priimamas sprendimas pradėti galimo pažeidimo tyrimą, juridiniam asmeniui išsiunčiama šio sprendimo kopija.

2.  Galimo pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 30 darbo dienų nuo sprendimo pradėti tyrimą priėmimo dienos.

3. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos įgalioti darbuotojai, atlikdami galimo pažeidimo tyrimą, turi teises, nurodytas šio įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje.

4. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos įgalioti darbuotojai, prieš atlikdami galimo pažeidimo tyrimo veiksmus, turi juridiniam asmeniui pateikti Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko išduotą dokumentą, patvirtinantį jų įgaliojimus, tyrimo tikslus ir terminus.

5. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos įgalioti darbuotojai galimo pažeidimo tyrimo veiksmus įformina raštu. Šių dokumentų formą ir pildymo tvarką nustato Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas.

6. Baigę galimo pažeidimo tyrimą, ne vėliau nei iki šio straipsnio 2 dalyje nurodyto termino pabaigos, jį atlikę įgalioti Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos darbuotojai surašo tarnybinį pranešimą Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkui ir prideda susijusius dokumentus bei kitus surinktus įrodymus.

7. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas priima sprendimą pradėti galimo pažeidimo bylos nagrinėjimą ir tam sudaro komisiją. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas priima sprendimą tyrimą nutraukti, jeigu tyrimo metu paaiškėja, kad teisės pažeidimo nėra. Šioje dalyje nurodyti sprendimai priimami ne vėliau nei per 3 darbo dienas nuo šio straipsnio 6 dalyje nurodytų dokumentų gavimo dienos.

8. Komisijos posėdis dėl galimo pažeidimo bylos nagrinėjimo turi būti surengtas ne anksčiau kaip po 20 darbo dienų ir ne vėliau kaip per 30 darbo dienų nuo sprendimo sudaryti komisiją priėmimo dienos.

9. Ne vėliau kaip kitą darbo dieną po to, kai priimamas sprendimas sudaryti komisiją, juridiniam asmeniui išsiunčiama kvietimas į komisijos posėdį, kuriame pranešama apie galimą šio įstatymo 47 straipsnio 1 ar 2 dalyje nurodytą  pažeidimą, nurodoma galimo pažeidimo esmė, įvardijama galimai pažeisto įstatymo ar kito teisės akto nuostata, nurodoma informacija apie komisijos posėdį (data, laikas ir vieta) ir apie Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos tyrimo metu surinktus įrodymus, kuriais grindžiamas galimas pažeidimas bei kitą surinktą medžiagą, su kuria juridinis asmuo gali susipažinti šio straipsnio 12 dalyje nurodyta tvarka. Atsakingai valstybės institucijai, prižiūrinčiai priskirtą sritį ir (arba) kitam subjektui, raštu pateikusiam informaciją apie galimą pažeidimą (jei tokia informacija buvo pateikta), ne vėliau kaip kitą darbo dieną po to, kai priimamas sprendimas sudaryti komisiją išsiunčiamas  kvietimas į komisijos posėdį, kuriame pranešama apie galimą šio įstatymo 47 straipsnio 1 ar 2 dalyje nurodytą pažeidimą, nurodoma galimo pažeidimo esmė, įvardijama galimai pažeisto įstatymo ar kito teisės akto nuostata ir nurodoma informacija apie komisijos posėdį (data, laikas ir vieta).

10. Juridinis asmuo, kuriam ketinama skirti baudą, bet kuriuo galimo pažeidimo tyrimo ar galimo pažeidimo bylos nagrinėjimo momentu gali pateikti turimus įrodymus, susijusius su nustatytu galimu pažeidimu, įrodančius, kad pažeidimas nebuvo padarytas, patvirtinančius lengvinančias aplinkybes, ar kitus reikalingus įrodymus bei paaiškinimus, teikti prašymus.

11. Juridinis asmuo, kuriam ketinama skirti baudą ar bauda yra paskirta, ir kiti suinteresuoti asmenys turi teisę susipažinti su Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos surinkta medžiaga, išskyrus medžiagą, kuri yra valstybės, tarnybos ar komercinė paslaptis, bet kuriuo momentu nuo galimo pažeidimo tyrimo pradžios iki sprendimo dėl baudos skyrimo ar neskyrimo įsigaliojimo dienos. Laikoma, kad juridinis asmuo susipažino su Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos surinkta medžiaga po to, kai ši medžiaga buvo jam pateikta.

12. Komisijos posėdyje dėl galimo pažeidimo bylos nagrinėjimo gali dalyvauti ir savo paaiškinimus pateikti juridinio asmens, kuriam ketinama skirti baudą, atstovai ir kiti suinteresuoti asmenys, taip pat asmenys, kurių dalyvavimas reikalingas klausimui dėl baudos skyrimo tinkamai išnagrinėti (liudytojai, ekspertai, specialistai ar kiti asmenys). Jeigu posėdyje apklausiami liudytojai, ekspertai, specialistai ar kiti asmenys, juridiniam asmeniui suteikiama teisė apklausti juos, taip pat siūlyti savo liudytojus, ekspertus, specialistus ar kitus asmenis, teikti kitus įrodymus. Juridinio asmens, kuriam ketinama skirti baudą, atstovams neatvykus į posėdį, galimo pažeidimo bylos nagrinėjimas galimas tik tada, kai šiam juridiniam asmeniui tinkamai pranešta apie posėdžio laiką ir vietą ir jis iki komisijos posėdžio nepateikia dokumentų, pateisinančių savo neatvykimą (atostogos, komandiruotė, kitoks užimtumas ir kiti panašūs atvejai nelaikomi svarbiomis neatvykimą pateisinančiomis priežastimis, taip pat svarbiomis priežastimis paprastai nelaikomas neatvykimas dėl ligos ir proceso šalies atstovo užimtumas kitose bylose). Tinkamu pranešimu laikomas šaukimas, išsiųstas registruotu paštu Juridinių asmenų registre nurodytu buveinės adresu, išskyrus atvejus, kai juridinis asmuo rašytiniu pranešimu arba prašymu nurodo kitą korespondencijos įteikimo adresą, arba šaukimas, išsiųstas Juridinių asmenų registre nurodytu elektroninių siuntų pristatymo adresu. Kitų asmenų neatvykimas nelaikomas svarbia priežastimi, dėl kurios negalima būtų nagrinėti pažeidimo. Posėdis yra viešas, išskyrus atvejus, kai komisija savo iniciatyva arba šio proceso dalyvių prašymu, siekdama apsaugoti valstybės, tarnybos ar komercines paslaptis, motyvuotai nusprendžia klausimą dėl baudos skyrimo nagrinėti uždarame posėdyje.

13. Komisija posėdžio metu dėl objektyvių priežasčių turi teisę nuspręsti atidėti posėdį, paskirdama naujo posėdžio laiką. Apie tai priėmus sprendimą atidėti posėdį pranešama posėdyje dalyvaujantiems asmenims. Jeigu juridinio asmens, kuriam ketinama skirti baudą, atstovai ir (ar) kiti kviesti į posėdį (arba kuriuos nuspręsta kviesti į kitą posėdį) asmenys ar jų atstovai nedalyvauja, jiems taip pat yra siunčiamas pranešimas apie kito posėdžio datą, vietą ir laiką.

14. Galimo pažeidimo bylos nagrinėjimo metu komisija turi teisę duoti nurodymus Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos darbuotojams papildyti surinktą medžiagą. Papildomai medžiagai surinkti nustatomas iki 14 darbo dienų terminas. Terminas papildomai medžiagai surinkti nėra įskaičiuojamas į šio straipsnio 19 dalyje nurodytą terminą. Su surinkta medžiaga, taip pat su kitų proceso dalyvių pateikta nauja medžiaga, juridiniam asmeniui suteikiama teisė susipažinti ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo medžiagos surinkimo ir (ar) užfiksavimo raštu informavus jį apie tokios medžiagos surinkimą ir (ar) užfiksavimą. Laikoma, kad juridinis asmuo susipažino su naujai surinkta medžiaga po to, kai ši informacija buvo jam pateikta. Juridinis asmuo turi teisę pateikti savo paaiškinimus dėl šios medžiagos per 5 darbo dienas nuo susipažinimo su šia medžiaga.

15. Galimo pažeidimo bylos  nagrinėjimo procedūra laikoma baigta komisijai pateikus Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkui išvadą.

16. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas, atsižvelgdamas į komisijos išvadoje nurodytas galimo pažeidimo aplinkybes ir kitas su galimu pažeidimu susijusias komisijos nustatytas objektyvias aplinkybes bei informacijos pakankamumą ir pagrįstumą, priima sprendimą (įsakymą) skirti baudą, grąžinti komisijos išvadą komisijai papildyti ar patikslinti arba baudos neskirti. Priėmus sprendimą grąžinti komisijos išvadą komisijai papildyti ar patikslinti, komisija baudos skyrimo procedūrą pradeda iš naujo. Baudos skyrimo procedūra laikoma baigta priėmus sprendimą skirti arba neskirti baudą.

17. Komisijos išvadoje siūlomas sprendimas Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkui neprivalomas.

18. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko įsakymo nuorašas dėl sprendimo skirti ar neskirti baudą kartu su komisijos išvados kopija, o tuo atveju, jei priimamas sprendimas grąžinti komisijos išvadą komisijai papildyti ar patikslinti – pranešimas, išsiunčiamas juridiniam asmeniui ne vėliau kaip per 1 darbo dieną nuo atitinkamo sprendimo priėmimo dienos.

19. Sprendimas dėl baudos skyrimo ar neskyrimo turi būti priimtas ne vėliau kaip per 90 darbo dienų nuo tarnybinio pranešimo apie pažeidimą surašymo dienos. Šio termino skaičiavimas yra sustabdomas komisijai priėmus sprendimą surinkti papildomą medžiagą šios medžiagos surinkimo terminui ir tęsiamas šiam terminui pasibaigus.

20. Skiriant baudą, atsižvelgiama į:

1) pažeidimo pobūdį;

2) pažeidimo pavojingumą;

3) pažeidimo trukmę;

4) pažeidimu padarytos žalos dydį, mastą;

5) atsakomybę lengvinančias ar sunkinančias aplinkybes.

21. Atsakomybę lengvinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad pažeidimą padaręs juridinis asmuo savo noru užkirto kelią pažeidimo padariniams, padėjo nustatyti pažeidimo aplinkybes, nedelsdamas ėmėsi priemonių pašalinti pažeidimą, atlygino nuostolius ar pašalino padarytą žalą.

22. Atsakomybę sunkinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad juridinis asmuo kliudė nustatyti pažeidimo aplinkybes, slėpė padarytą pažeidimą, tęsė pažeidimą, nepaisydamas Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos įpareigojimo nutraukti neteisėtus veiksmus, arba pakartotinai įvykdė pažeidimą, už kurį jam jau buvo paskirtos šio įstatymo nustatytos baudos, arba nevykdė atsakingų valstybės institucijų, prižiūrinčių priskirtą sritį, nurodymų dėl nustatytų pažeidimų pašalinimo.

23. Skiriamos baudos dydis, neviršijant šio įstatymo 47 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytų dydžių, nustatomas įvertinus šio straipsnio 20 dalies 1–4 punktuose nurodytas aplinkybes ir vadovaujantis teisingumo, protingumo ir sąžiningumo principais. Nustatytas baudos dydis mažinamas, jeigu yra atsakomybę lengvinančių aplinkybių, arba didinamas, jeigu yra atsakomybę sunkinančių aplinkybių. Jeigu yra atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, piniginės baudos dydis nustatomas atsižvelgiant į tokių aplinkybių skaičių ir reikšmingumą.

24. Už tą patį pažeidimą gali būti skiriama tik viena bauda. Baudos skyrimas neatleidžia juridinio asmens, kuriam skiriama bauda, nuo pareigos, už kurios nevykdymą paskirta bauda, vykdymo teisės aktuose nustatyta tvarka ir sąlygomis.

25. Bauda už pažeidimus gali būti skiriama ne vėliau kaip per 3 metus nuo pažeidimo padarymo dienos, o esant trunkamam pažeidimui – per 3 metus nuo jo paaiškėjimo dienos.

26. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos paskirta bauda sumokama į valstybės biudžetą per 3 mėnesius nuo Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos sprendimo dėl baudos skyrimo įsigaliojimo dienos. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos sprendimas dėl baudos skyrimo įsigalioja po 30 dienų nuo sprendimo priėmimo dienos, jeigu per tą laiką įstatymų nustatyta tvarka nebuvo apskųstas teismui. Tais atvejais, kai sprendimas skirti baudą apskundžiamas teismui, bauda turi būti sumokama ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo teismo sprendimo įsiteisėjimo dienos.

27. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos sprendimas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka gali būti skundžiamas teismui. Teismas, atsižvelgdamas į atsakomybę lengvinančias ir kitas aplinkybes, dėl kurių bauda juridiniam asmeniui yra akivaizdžiai per didelė, nes neproporcinga padarytam teisės pažeidimui, jo pavojingumui, trukmei ir sukeliamiems padariniams ir dėl to neteisinga, turi teisę skirti mažesnę piniginę baudą, negu 47 straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytos minimalios baudos, arba baudos neskirti.  

28. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos sprendimas dėl baudos skyrimo yra vykdomasis dokumentas. Jeigu šis sprendimas neįvykdomas, jis turi būti priverstinai vykdomas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.“

 

21 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 4 ir 5 dalis, įsigalioja 2017 m. lapkričio 1 dieną.

2. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtas pažeidimų, nurodytų Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje ir 47 straipsnio 1–2 dalyse, tyrimas ir nagrinėjimas baigiamas vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusiomis Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo nuostatomis.

3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtos licencijų ir leidimų išdavimo ir keitimo procedūros baigiamos vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusiomis Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo nuostatomis.

4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo išduotose licencijose vadovaujantis Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 25 straipsnio 14 dalimi nurodytos licencijuojamos veiklos sąlygos ir leidimuose vadovaujantis Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 26 straipsnio 1 dalimi nurodytos leidimų sąlygos iki šio įstatymo įsigaliojimo įvertinamos ir, atsižvelgiant į šio įvertinimo rezultatus, panaikinamos, perkeliamos į norminius teisės aktus arba Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos nurodymu licencijų ar leidimų turėtojai jas įtraukia į saugą pagrindžiančius dokumentus. Sprendimas dėl licencijose vadovaujantis Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 25 straipsnio 14 dalimi nurodytų licencijuojamos veiklos sąlygų ir leidimuose vadovaujantis Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 26 straipsnio 1 dalimi nurodytų leidimų sąlygų panaikinamo (priedų panaikinimo ir antraštinio puslapio patikslinimo) priimamas Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko įsakymu. Sprendimas kartu su patikslintu antraštiniu puslapiu pateikiamas licencijos ir leidimo turėtojui ne vėliau nei per 3 darbo dienas nuo šio sprendimo priėmimo.

5. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas  iki 2017 m. liepos 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas