Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
NUTARIMAS
DĖL seimo laikinosios tyrimų komisijos DĖL VIDAUS REIKALŲ MINISTRĖS AGNĖS BILOTAITĖS atsakomybės ORGANIZUOJANT 2021 M. RUGPJŪČIO 10 D. NERAMUMŲ PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO MALŠINIMO VEIKSMUS ir GALIMO MOBINGO TAIKYMO buvusio Viešojo saugumo tarnybos vado Ričardo Pociaus atžvilgiu PARLAMENTINIO TYRIMO ATLIKIMO SUDARYMO
2022 m. d. Nr.
Vilnius
įvertinęs viešojoje erdvėje paskleistą informaciją apie tai, jog A. Bilotaitės vadovaujama Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija (toliau – VRM) galimai netinkamai, nesivadovaudama teisės aktuose nustatyta tvarka dėl Viešojo saugumo tarnybos (toliau - VST) pareigūnų pasitelkimo, organizavo jai pavaldžių viešąjį saugumą užtikrinančių institucijų darbą, kai iš pareigų, dėl galimo mobingo bei grasinimo būti sunaikintu, pasitraukęs buvęs VST vadas Ričardas Pocius paviešino, kad 2021 m. rugpjūčio 10 d. prie Seimo kilusių riaušių metu nuspręsta neįvesti specialaus plano „Vėtra“, kurį paskelbus VST įsilieja ir perima valdymą, tačiau VST pareigūnai buvo pasitelkti be plano paskelbimo, kas suponuoja, kad riaušių malšinimo veiksmai buvo atliekami nesant tam teisinio pagrindo;
pripažindamas, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 26 str. 3 d. 5 p. nustatyta tvarka, taip pat Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2015 m. liepos 17 d. įsakymu Nr. 1V-558 „Dėl Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos darbo reglamento patvirtinimo“, nustatyta tvarka ministras priima ir pasirašo įsakymus, o VST pareigūnai vidaus reikalų centrinių įstaigų vadovų prašymu padeda atlikti vidaus reikalų statutinėms įstaigoms pavestas funkcijas pagal VST pareigūnų pasitelkimo tvarką, kai jiems konkrečias užduotis nustato VRM ministras. VST pajėgos gali būti siunčiamos likviduoti ypatingos situacijos tik esant VRM ministro įsakymu, kurio galimai po 2021 m. rugpjūčio 10 d. mitingo prie Lietuvos Respublikos Seimo virtusio riaušėmis, kai ypatingai situacijai likviduoti buvo pasitelkti VST pareigūnai, nebuvo įforminto raštu.
siekdamas išsiaiškinti aplinkybes, susijusias su R. Pociaus pasitraukimu iš pareigų ir galimą VRM ministrės mobingą jo atžvilgiu, galimai sąmoningai žeminant arba sukuriant darbui nemalonią psichologinę aplinką ir socialiai nesaugias darbo sąlygas bei baimes dėl galimybės netekti užtarnautų socialinių garantijų;
pripažindamas, kad nacionalinio saugumo užtikrinimas, tinkamas nacionalinio saugumo sistemos funkcionavimas ir viešąjį saugumą užtikrinančių institucijų darbas, taip pat siekis pašalinti grėsmes nacionaliniam saugumui laikytini ypatingos valstybinės svarbos klausimais;
atkreipdamas dėmesį į poreikį tinkamai įvertinti 2021 m. rugpjūčio 10 d. neramumų prie Seimo malšinimo veiksmų teisėtumo aplinkybes, VRM ministrės elgesį, veiksmus ir jos bei kitų atsakingų pareigūnų atsakomybės klausimą;
pabrėždamas skaidrumo, politinės atsakomybės, viešumo poreikį;
vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 71, 72 straipsniais ir Lietuvos Respublikos Seimo laikinųjų tyrimų komisijų įstatymo 2 straipsniu, nutaria:
1 straipsnis.
2 straipsnis.
4 straipsnis.
Įpareigoti Komisiją nustatyti:
1) ar 2021 m. rugpjūčio 10 d. neramumų prie Seimo metu buvo naudotas riaušių malšinimo planas? Jei taip, tai koks?
2) ar buvo duotas įsakymas aktyvuoti masiniams neramumams malšinti ir viešajai tvarkai atkurti skirtą planą „Vėtra“? Jei taip, kas šį įsakymą davė ir kada? Ar įsakymas buvo įformintas pagal tuo metu galiojusių teisės aktų reikalavimus?
3) kas, kada ir kokiu tikslu 2021 m. rugpjūčio 10 d. inicijavo ikiteisminį tyrimą dėl galimo riaušių organizavimo pagal Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 283 straipsnio 2 dalį („Riaušės“)? Kodėl 2021 m. rugpjūčio 10 d. pradėjus minėtą ikiteisminį tyrimą teritorinės policijos įstaigos, kurios veiklos teritorijoje prasidėjo riaušės, viršininkas nedelsdamas nepriėmė įsakymo pradėti operaciją „Vėtra“? Kas, kuris pareigūnas ar jų grupė (Vilniaus AVPK viršininkas, Policijos generalinis komisaras, VRM ministrė, Seimo Pirmininkė ar kt.), kada priėmė sprendimą neaktyvuoti plano „Vėtra“? Kas vadovavo statutinių pareigūnų veiksmams 2021 m. rugpjūčio 10 d.? Kokios konkrečios užduotys buvo skirtos pareigūnams ir kas jas skyrė? Ar minėtas riaušių malšinimas buvo vykdomas pagal teisės aktų reikalavimus?
4) jei 2021 m. rugpjūčio 10 d. VST pareigūnai pasitelkti vidaus reikalų centrinių įstaigų vadovų prašymu atlikti kitoms vidaus reikalų statutinėms įstaigoms pavestas funkcijas, ar tai padaryta pagal VST pareigūnų pasitelkimo tvarką, kai jiems konkrečias užduotis nustato VRM ministras? Ar buvo pasirašytas toks VRM ministro įsakymas ir kokios konkrečios užduotys buvo skirtos VST pareigūnams? Kas buvo paskirtas atsakingas už užduočių vykdymą, jei VST pareigūnai buvo pasitelkti padėti policijos pareigūnams? Kas vadovavo pasitelkimo operacijai? Kiek kartų nuo 2020 m. gruodžio mėn. iki 2022 m. spalio mėn. VRM ar kita vidaus reikalų statutinė įstaiga raštu su prašymu pasitelkti VST pareigūnus kreipėsi į VST? Kiek kartų VST raštu atsisakė skirti savo pareigūnus į pagalba kitos statutinėms įstaigos? Ar VRM ministrė A. Bilotaitė yra priėmusi įsakymą (-us) dėl VST pareigūnų pasitelkimo į pagalbą kitoms statutinėms įstaigoms, kai VST buvo atsisakiusi šią pagalbą teikti? Jei taip kiek kartų ir kokioms užduotims vykdyti?
5 straipsnis.
Pavesti Komisijai parlamentinį tyrimą atlikti ir išvadą pateikti Seimui iki 2022 m. gruodžio 23 d.
Seimo Pirmininkas
Teikia
Seimo nariai