Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
MOKESČIŲ ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO NR. IX-2112 2, 32, 371, 38, 39, 401, 48, 612, 71, 88, 100, 108, 140, 141, 148, 155 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 372, 615 IR 616 STRAIPSNIAIS
ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 2 straipsnio 33 dalį ir ją išdėstyti taip:
„33. Pagal šį Įstatymą Europos Sąjungos muitų teisės aktais laikomi teisės aktai, nurodyti 2013 m. spalio 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 952/2013, kuriuo nustatomas Sąjungos muitinės kodeksas, 5 straipsnio 2 punkte.“
2 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 32 straipsnio 8 punktą ir jį išdėstyti taip:
„8) užtikrinti, kad būtų laikomasi asmens duomenų tvarkymo reikalavimų, ir įgyvendinti tinkamas technines ir organizacines duomenų saugumo priemones ir kitas 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) duomenų valdytojui nustatytas prievoles. Saugant Europos Sąjungos valstybių finansų sistemas nuo galimos žalos, mokestinių prievolių vykdymo užtikrinimo ir kovos su sukčiavimu ir mokesčių įstatymų pažeidimų tyrimo tikslais centrinio mokesčių administratoriaus sprendimu gali būti ribojamos mokesčių mokėtojų, kaip duomenų subjektų, teisės, numatytos Reglamento (ES) 2016/679 13 straipsnio 1 dalies c, d, e, f punktuose, 13 straipsnio 2 dalies a ir b punktuose, 14 straipsnio 1 dalyje ir 15 straipsnyje, kiek tai susiję su informacija, kuria keičiamasi su Europos Sąjungos valstybių narių mokesčių administracijomis, tačiau ne ilgiau nei būtina tokio ribojimo tikslams pasiekti. Šiame punkte nurodytas nuo Reglamento (ES) 2016/679 nukrypti leidžiančias nuostatas galima taikyti, kai mokesčių administratorius taiko tinkamas duomenų subjekto teisių ir laisvių apsaugos priemones centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka.“
3 straipsnis. 371 straipsnio pakeitimas
1. Pakeiti 371 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Mokesčių administratorius turi priimti sprendimą dėl prašymo per 60 kalendorinių dienų nuo jo gavimo dienos. Prašymo nagrinėjimo terminas mokesčių administratoriaus sprendimu gali būti pratęstas dar 60 kalendorinių dienų, jeigu prašymui nagrinėti reikia papildomo tyrimo. Apie prašymo nagrinėjimo termino pratęsimą turi būti raštu pranešta prašymą pateikusiam mokesčių mokėtojui ne vėliau kaip iki prašymo nagrinėjimo termino pabaigos.“
2. Pakeisti 371 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Jeigu šiame straipsnyje ar Dvigubo apmokestinimo ginčų sprendimo įstatyme nenustatyta kitaip, šio straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodytas sprendimas galioja visą prašyme nurodyto būsimojo sandorio vykdymo laikotarpį, bet ne ilgiau kaip einamuosius ir 5 kalendorinius metus nuo šio sprendimo priėmimo dienos, o tuo atveju, kai priimami nauji mokesčių teisės aktai, kuriais pakeičiamos, papildomos arba pripažįstamos netekusiomis galios šiame sprendime nurodytos mokesčių teisės aktų nuostatos, – iki naujų mokesčių teisės aktų nuostatų įsigaliojimo dienos.“
3. Pakeisti 371 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Jeigu po šio straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodyto sprendimo priėmimo Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo biuletenyje arba Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje paskelbiami Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo arba Europos Sąjungos teisminių institucijų įstatymų ir kitų teisės aktų taikymo išaiškinimai, kuriems šis sprendimas prieštarauja, mokesčių administratorius pakeičia sprendimo galiojimo laikotarpį ir apie tai nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas raštu praneša mokesčių mokėtojui nurodydamas, iki kada sprendimas galioja, jeigu nėra pasibaigęs sprendimo galiojimo terminas. Tokiu atveju šio straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodytas sprendimas galioja iki atitinkamo išaiškinimo paskelbimo dienos.“
4 straipsnis. Įstatymo papildymas 372 straipsniu
Papildyti Įstatymą 372 straipsniu:
„37² straipsnis. Mokesčių mokėtojo kreipimasis dėl būsimojo sandorio kainodaros taisyklių išankstinio suderinimo
1. Mokesčių mokėtojas turi teisę kreiptis į mokesčių administratorių su prašymu dėl būsimojo sandorio kainodaros taisyklių suderinimo (toliau šiame straipsnyje – prašymas). Prašyme mokesčių mokėtojas turi tiksliai apibūdinti būsimąjį sandorį, jo vykdymo aplinkybes, sandorio šalių įsipareigojimus, prisiimamas rizikas ir naudojamą turtą, taikytinas kainodaros taisykles (kainodaros metodą, lyginamuosius sandorius, taikant kainodaros metodą apskaičiuotą kainą (intervalą), kritines prielaidas, kurioms esant galima pasirinkta kainodara, ir pateikti kitą informaciją, kuria grindžiama siūloma būsimojo sandorio kainodara). Šiame straipsnyje vartojama sąvoka „būsimasis sandoris“ suprantama kaip mokesčių mokėtojo su asocijuotu asmeniu, kaip jis apibrėžtas Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatyme ir Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatyme, sudaromas sandoris, ūkinė operacija ar bet kokia jų grupė, kurie bus pradėti vykdyti po prašymo pateikimo mokesčių administratoriui dienos. Prašymas negali būti pateiktas dėl mokesčio dydžio.
2. Mokesčių administratorius turi priimti sprendimą dėl prašymo per 90 kalendorinių dienų nuo jo gavimo dienos. Prašymo nagrinėjimo terminas mokesčių administratoriaus sprendimu gali būti pratęstas dar kalendorinių 90 dienų, jeigu prašymui nagrinėti reikia papildomo tyrimo. Apie prašymo nagrinėjimo termino pratęsimą turi būti raštu pranešta prašymą pateikusiam mokesčių mokėtojui ne vėliau kaip iki prašymo nagrinėjimo termino pabaigos.
3. Mokesčių administratorius turi teisę apsilankyti mokesčių mokėtojo veiklos vykdymo vietoje, jeigu tai reikalinga prašymui nagrinėti, siekiant tinkamai įvertinti būsimąjį sandorį.
4. Mokesčių administratorius, išnagrinėjęs prašymą, priima vieną iš šių sprendimų:
2) pakeisti prašyme nurodytas būsimojo sandorio kainodaros taisykles, jeigu tai leistų tinkamiau atspindėti kainodarą, dėl kurios susitartų neasocijuoti asmenys. Prieš priimdamas šį sprendimą, mokesčių administratorius turi keičiamas būsimojo sandorio kainodaros taisykles suderinti su mokesčių mokėtoju. Negavus mokesčių mokėtojo pritarimo, priimamas šios dalies 3 punkte nurodytas sprendimas;
5. Priėmęs šio straipsnio 4 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytą sprendimą, mokesčių administratorius įsipareigoja, kontroliuodamas, ar prašymą pateikęs mokesčių mokėtojas teisingai apskaičiavo, deklaravo ir mokėjo mokesčius, taikyti sprendime nurodytas būsimojo sandorio kainodaros taisykles.
6. Jeigu šiame straipsnyje ar Dvigubo apmokestinimo ginčų sprendimo įstatyme nenustatyta kitaip, šio straipsnio 4 dalies 1 ir 2 punktuose nurodyti sprendimai galioja visą prašyme nurodyto būsimojo sandorio vykdymo laikotarpį, bet ne ilgiau kaip einamuosius ir 5 kalendorinius metus nuo šio sprendimo priėmimo dienos, o tuo atveju, kai priimami nauji mokesčių teisės aktai, kuriais pakeičiamos, papildomos arba pripažįstamos netekusiomis galios šiame sprendime nurodytos mokesčių teisės aktų nuostatos, – iki jų nuostatų įsigaliojimo dienos.
7. Jeigu po šio straipsnio 4 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytų sprendimų priėmimo dienos Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo biuletenyje arba Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje paskelbiami Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo arba Europos Sąjungos teisminių institucijų įstatymų ir kitų teisės aktų taikymo išaiškinimai, kuriems šis sprendimas prieštarauja, mokesčių administratorius pakeičia sprendimo galiojimo laikotarpį ir apie tai nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas raštu praneša mokesčių mokėtojui nurodydamas, iki kada sprendimas galioja, jeigu nėra pasibaigęs sprendimo galiojimo terminas. Tokiu atveju šio straipsnio 4 dalies 1 ir 2 punktuose nurodyti sprendimai galioja iki atitinkamo išaiškinimo paskelbimo dienos.
8. Šio straipsnio 4 dalies 1 ir 2 punktuose nurodyti sprendimai gali būti keičiami, jeigu dėl įvykusių veiklos, ekonominių rinkos sąlygų pokyčių ar priimtų naujų mokesčių teisės aktų, kuriais pakeičiamos, papildomos arba pripažįstamos netekusiomis galios šiuose sprendimuose nurodytos mokesčių teisės aktų nuostatos, šiuose sprendimuose nurodytas kainodaros taisykle taikyti tampa sudėtinga, tačiau šie pasikeitimai nėra tokie reikšmingi, kad būtų pažeistos suderintos kritinės prielaidos ir suderintų kainodaros taisyklių taptų neįmanoma pritaikyti. Tokiu atveju mokesčių mokėtojas turi pateikti prašymą dėl sprendimo pakeitimo, jame nurodydamas keitimo priežastis ir siūlomus pakeitimus. Mokesčių administratorius turi priimti sprendimą dėl tokio prašymo per 90 kalendorinių dienų nuo jo gavimo dienos. Mokesčių administratoriui pakeitus šio straipsnio 4 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytą sprendimą, priimtas naujas sprendimas galioja ne ilgiau nei iki keičiamo sprendimo galiojimo pabaigos.
9. Jeigu prognozuojama, kad faktinės aplinkybės ir būsimojo sandorio sąlygos išliks nepakitusios po šio straipsnio 4 dalies 1 ar 2 punktuose nurodytų sprendimų galiojimo termino pabaigos, mokesčių mokėtojas gali pateikti prašymą pratęsti suderintos būsimojo sandorio kainodaros taisyklių taikymo galiojimą. Toks prašymas turi būti pateikiamas likus ne mažiau kaip 90 kalendorinių dienų iki sprendimo galiojimo termino pabaigos. Šiame prašyme pateikiama informacija turi atskleisti ankstesnio sprendimo sąlygų vykdymą, pokyčių nebuvimą ir kainodaros taisyklių (ypač kritinių prielaidų) galiojimo tinkamumą ateityje. Tokio prašymo nagrinėjimui taikoma šiame straipsnyje nustatyta tvarka, taikoma nagrinėjant prašymą.
10. Mokesčių administratorius netaiko sprendimo dėl prašymų, nurodytų šio straipsnio 1, 8 ir 9 dalyse, jeigu kontroliuodamas, ar teisingai mokesčių mokėtojas apskaičiavo, deklaravo ir sumokėjo mokesčius nustato, kad faktinės sandorio vykdymo aplinkybės neatitinka mokesčių mokėtojo prašymuose nurodytų aplinkybių.
11. Priėmus šio straipsnio 4 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytus sprendimus, šių sprendimų galiojimo laikotarpiu mokesčių mokėtojas turi teikti centrinio mokesčių administratoriaus nustatytas metines ataskaitas, kuriose atskleidžiama, kaip laikomasi sprendimo sąlygų, ir pateikiamos kritinių prielaidų galiojimo aplinkybės.
12. Jeigu mokesčių mokėtojas pateikia prašymą, kartu prašant sudaryti susitarimą su kitos užsienio valstybės mokesčių administracija (kompetentinga institucija) pagal Lietuvos Respublikos sudarytas ir taikomas dvigubo apmokestinimo išvengimo sutartis arba Daugiašalės konvencijos nuostatas, šis straipsnis taikomas mutatis mutandis, kiek tai neprieštarauja tarptautinėms sutartims ir Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybės mokesčių administracijos (kompetentingos institucijos) nesusitaria kitaip.
13. Jeigu iki šio straipsnio 12 dalyje nurodyto prašymo pateikimo dienos vykdyto sandorio su tuo pačiu asocijuotu asmeniu vykdymo faktinės aplinkybės ir sąlygos atitinka šiame prašyme nurodytas būsimojo sandorio aplinkybes ir sąlygas, dėl kurių gali būti taikomos tokios pačios kainodaros taisyklės, mokesčių mokėtojas gali pateikti šio straipsnio 12 dalyje nurodytą prašymą dėl praeitų mokestinių laikotarpių. Toks prašymas galimas, jeigu bus laikomasi šio Įstatymo 68 straipsnio 4 dalies 4 punkte nustatytų apribojimų ir jeigu dėl šio mokestinio laikotarpio su prašyme nurodytais sandoriais susijusių mokestinių prievolių nevyksta (nevyko) mokesčių mokėtojo mokestinis patikrinimas, mokestinis ginčas.
14. Šiame straipsnyje nurodytų prašymų pateikimo ir nagrinėjimo tvarką, prašymų formas, mokesčių administratoriaus sprendimo dėl prašymų priėmimo ir sprendimo pakeitimo tvarką, atitinkamų sprendimų, ataskaitų formas, ataskaitų pateikimo tvarką ir terminus nustato centrinis mokesčių administratorius. Centrinis mokesčių administratorius turi teisę nustatyti prie prašymų pridėtinų dokumentų sąrašą.“
5 straipsnis. 38 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 38 straipsnio 2 dalies 6 punkto c papunktį ir jį išdėstyti taip:
„c) duomenys apie visus asmenis, kurie yra pridėtinės vertės mokesčio mokėtojai, fizinius asmenis, vykdančius individualią veiklą, ir ūkininkus, kuriems taikoma kompensacinio pridėtinės vertės mokesčio tarifo ūkininkams schema pagal Pridėtinės vertės mokesčio įstatymą (toliau – kompensacinio PVM tarifo schema): visais atvejais skelbiama informacija apie tai, kokiai mokesčių mokėtojų grupei priskiriamas konkretus mokesčių mokėtojas; jeigu pridėtinės vertės mokesčio mokėtojo statusą turi juridinis asmuo, papildomai skelbiamas juridinio asmens – pridėtinės vertės mokesčio mokėtojo kodas ir šio kodo galiojimo pradžios, pabaigos datos; jeigu pridėtinės vertės mokesčio mokėtojo statusą turi fizinis asmuo, papildomai skelbiami šie fizinio asmens duomenys: fizinio asmens, kuris yra pridėtinės vertės mokesčio mokėtojas, vardas ir pavardė, pridėtinės vertės mokesčio mokėtojo kodas ir šio kodo galiojimo pradžios, pabaigos datos; jeigu pridėtinės vertės mokesčio mokėtojas (fizinis ar juridinis asmuo) taiko specialią apmokestinamojo momento nustatymo tvarką, papildomai skelbiamos specialaus apmokestinimo momento nustatymo pradžios, pabaigos datos; jeigu ūkininkui taikoma kompensacinio PVM tarifo schema, papildomai skelbiami šie duomenys: ūkininko, kuriam taikoma kompensacinio PVM tarifo schema, fizinio asmens vardas ir pavardė, ūkininko kodas, šio kodo galiojimo pradžios, pabaigos datos; jeigu vykdoma individuali veikla, papildomai skelbiami šie duomenys: fizinio asmens vardas, pavardė, individualios veiklos pažymos numeris, informacija apie individualios veiklos rūšį, o jeigu išduotas verslo liudijimas, papildomai skelbiami šie duomenys: verslo liudijimo galiojimo data, veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą, kodas, verslo liudijimo numeris, veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą, pavadinimas ir vykdymo teritorija. Šie duomenys skelbiami už einamuosius ir 3 praėjusius kalendorinius metus;“.
2. Papildyti 38 straipsnio 2 dalies 6 punktą d papunkčiu:
„d) duomenys apie juridiniams ir fiziniams asmenims suteiktus ar panaikintus leidimus steigti pridėtinės vertės mokesčio lengvatų sandėlį, kaip jis suprantamas pagal Pridėtinės vertės mokesčio įstatymą, (toliau šiame papunktyje – sandėlis): mokesčių mokėtojo vardas ir pavardė ar pavadinimas, centrinio mokesčių administratoriaus sprendimo dėl suteikto ar panaikinto leidimo steigti sandėlį data, šio sprendimo galiojimo panaikinimo data, sandėlio patalpos ir (arba) teritorijos adresas, sandėlio veiklos pradžios ir pabaigos datos. Šie duomenys skelbiami už einamuosius ir 3 praėjusius kalendorinius metus.“
6 straipsnis. 39 straipsnio pakeitimas
Papildyti 39 straipsnį 31 dalimi:
„31. Be šio straipsnio 3 dalyje nurodytų tikslų, Europos Sąjungos valstybių narių mokesčių administracijos (kompetentingos institucijos) gautą informaciją be šio straipsnio 3 dalyje nurodyto sutikimo gali naudoti:
1) muitams apskaičiuoti, administruoti ir jų mokėjimui užtikrinti, taip pat kovoje su pinigų plovimu ir terorizmo finansavimu;
7 straipsnis. 401 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 401 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„4) juridinio asmens vadovui ar kitam atsakingam asmeniui arba individualia veikla užsiimančiam asmeniui per paskutinius vienus metus iki jo vertinimo dienos nebuvo paskirta 1 500 eurų ar didesnė bauda už padarytą administracinį nusižengimą, numatytą Administracinių nusižengimų kodekso 99, 127, 132, 134, 137, 143, 150, 151, 158, 159, 160, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 170, 172, 173, 174, 176, 187, 188, 1881, 1883, 1884, 1885, 1886, 190, 192, 193, 198, 205, 207, 2071, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 218, 223, 3621, 505 straipsniuose.“
2. Pakeisti 401 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų fizinio asmens duomenų, kuriems taikytinas Reglamentas (ES) 2016/679, valdytoja yra Valstybinė mokesčių inspekcija, šie duomenys tvarkomi ir naudojami šio Įstatymo 25 straipsnio 1 dalies 7, 9, 10, 11, 16, 17, 19 ir 21 punktuose bei 26 straipsnio 1 dalies 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ir 13 punktuose nurodytoms mokesčių administratoriaus funkcijoms atlikti ir 33 straipsnyje nurodytoms teisėms įgyvendinti, taip pat siekiant užtikrinti Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 46 straipsnio nuostatų, reglamentuojančių tiekėjo pašalinimo iš pirkimo procedūros pagrindus, įgyvendinimą bei siekiant užtikrinti Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 13 straipsnio nuostatų, reglamentuojančių paramos gavėjo statuso suteikimą ir panaikinimą, įgyvendinimą. Fizinio asmens duomenų tvarkymo terminas yra 10 metų.“
8 straipsnis. 48 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 48 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„48 straipsnis. Trečiųjų asmenų pareigų nustatymo tikslai ir pareigų vykdymo reikalavimai
1. Trečiųjų asmenų pareigos mokesčių administravimo procedūrų taikymo srityje, susijusios su informacijos pateikimu mokesčių administratoriui, mokestinės nepriemokos priverstiniu išieškojimu bei mokesčių įstatymų pažeidimų prevencija, nustatomos siekiant užtikrinti efektyvaus mokesčių administratoriaus funkcijų atlikimo sąlygas.
2. Asmenims, apie kuriuos tretieji asmenys turi pateikti mokesčių administratoriui šiame skirsnyje nurodytą informaciją, taip pat kitiems tretiesiems asmenims ar kitiems asmenims neleidžiama sukurti, pakeisti ir (ar) panaikinti tokių aplinkybių, kurioms esant atsiranda trečiųjų asmenų pareiga teikti mokesčių administratoriui šiame skirsnyje numatytą informaciją, kai tai daroma, siekiant išvengti teisingos ir išsamios informacijos pateikimo Valstybinei mokesčių inspekcijai.
3. Šio straipsnio 2 dalyje nurodyta veika, apie kurią tretieji asmenys žinojo ar turėjo žinoti, negali būti pagrindas šiems tretiesiems asmenims neteikti mokesčių administratoriui šiame skirsnyje numatytos informacijos arba teikti mokesčių administratoriui žinomai neteisingą informaciją.
4. Tretieji asmenys, turintys pareigą pateikti mokesčių administratoriui šiame skirsnyje numatytą informaciją, privalo priimti sprendimus dėl šiame skirsnyje nurodytos informacijos teikimo (neteikimo) mokesčių administratoriui ir už einamuosius ir penkerius praėjusius kalendorinius metus saugoti įrodymus, kurių pagrindu šie tretieji asmenys priima (priėmė) sprendimus teikti (neteikti) mokesčių administratoriui šiame skirsnyje nurodytą informaciją (informacijos).
5. Visi šio skirsnio bei faktinių situacijų prieštaravimai ir (ar) neaiškumai aiškinami tokiu būdu, kad tretieji asmenys, žinoję ar turėję žinoti apie šio straipsnio 2 dalyje nurodytą veiką, privalo pateikti mokesčių administratoriui šiame skirsnyje nurodytą informaciją.
6. Šis straipsnis taikomas tretiesiems asmenims vykdant informacijos apie asmenų teisinį statusą, veiklą, turtą, pajamas ir (ar) išlaidas arba kituose mokesčių įstatymuose ir (ar) jų įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatytą kitą informaciją, reikalingą mokesčių administratoriaus funkcijoms atlikti bei jo teisėms įgyvendinti, teikimo mokesčių administratoriui pareigą.“
9 straipsnis. 612 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 612 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Tais atvejais, kai tarpininko nėra, prievolė pateikti Valstybinei mokesčių inspekcijai informaciją apie praneštiną tarpvalstybinį susitarimą tenka suinteresuotam mokesčių mokėtojui. Suinteresuotu mokesčio mokėtoju šiame straipsnyje laikomas asmuo, kuriam sudarytos sąlygos įgyvendinti praneštiną tarpvalstybinį susitarimą arba kuris pasirengęs įgyvendinti praneštiną tarpvalstybinį susitarimą, arba kuris pradėjo įgyvendinti praneštiną tarpvalstybinį susitarimą.“
10 straipsnis. Įstatymo papildymas 615 straipsniu
Papildyti Įstatymą 615 straipsniu:
„615 straipsnis. Informacijos, susijusios su kriptoturto naudotojais, pateikimas
1. Duomenis teikiantis kriptoturto paslaugų teikėjas privalo kaupti ir kartą per metus už praėjusius kalendorinius metus Valstybinei mokesčių inspekcijai jos nustatyta tvarka ir terminais teikti informaciją, susijusią su jo kriptoturto naudotojais, apie kuriuos turi būti pranešama.
2. Šiame straipsnyje:
1) duomenis teikiantis kriptoturto paslaugų teikėjas – kriptoturto paslaugų teikėjas ar kriptoturto operatorius, kurie teikia vieną ar daugiau kriptoturto paslaugų, susijusių su mainų sandorių vykdymu kriptoturto naudotojo, apie kurį turi būti pranešama, naudai arba jo vardu;
2) kriptoturtas – kaip tai apibrėžta 2023 m. gegužės 31 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2023/1114 dėl kriptoturto rinkų, kuriuo iš dalies keičiami reglamentai (ES) Nr. 1093/2010 bei (ES) Nr. 1095/2010 ir direktyvos 2013/36/ES bei (ES) 2019/1937, 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte;
3) kriptoturto naudotojas – fizinis asmuo arba subjektas, kuris yra duomenis teikiančio kriptoturto paslaugų teikėjo klientas praneštinų sandorių vykdymo tikslu;
4) kriptoturto operatorius – kriptoturto paslaugas teikiantis asmuo, kuris nėra kriptoturto paslaugų teikėjas;
5) kriptoturto paslauga – kaip ji apibrėžta Reglamento (ES) 2023/1114 3 straipsnio 1 dalies 16 punkte, įskaitant užstatymo ir skolinimo paslaugas;
6) kriptoturto paslaugų teikėjas – kaip jis apibrėžtas Reglamento (ES) 2023/1114 3 straipsnio 1 dalies 15 punkte;
7) mainų sandoris – sandoris, kuriuo susitariama dėl praneštino kriptoturto ir dekretinių valiutų mainų ir vienos ar kelių kitų rūšių praneštino kriptoturto mainų;
8) praneštinas kriptoturtas – kriptoturtas, kaip jis apibrėžtas Reglamento (ES) 2023/1114 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte, išskyrus centrinio banko išleistą skaitmeninę dekretinę valiutą, elektroninius pinigus ar bet kokį kriptoturtą, kurio, kaip duomenis teikiantis kriptoturto paslaugų teikėjas yra nustatęs, negalima naudoti mokėjimo arba investavimo tikslais;
9) praneštinas sandoris – mainų sandoris ir praneštino kriptoturto sandoris, kuriuo praneštinas kriptoturtas perkeliamas iš vieno kriptoturto naudotojo kriptoturto adreso ar sąskaitos arba į vieno kriptoturto naudotojo kriptoturto adresą ar sąskaitą, išskyrus tą adresą ar sąskaitą, kuriuos to paties kriptoturto naudotojo vardu tvarko duomenis teikiantis kriptoturto paslaugų teikėjas, kai, remdamasis sandorio metu turimomis žiniomis, duomenis teikiantis kriptoturto paslaugų teikėjas negali nustatyti, kad tas sandoris yra mainų sandoris;
10) subjektas – juridinis asmuo arba bet kurios kitos teisinės ir (arba) veiklos formos asmuo, išskyrus fizinį asmenį.
3. Nereikalaujama, kad duomenis teikiantis kriptoturto paslaugų teikėjas pateiktų informaciją apie šiuos asmenis: viešojo administravimo subjektą; subjektą, kurio akcijomis reguliariai prekiaujama vienoje ar keliose pripažintose vertybinių popierių rinkose ar su juo susijusį subjektą; tarptautinę organizaciją; centrinį banką; pasaugos įstaigą; indėlių įstaigą; draudimo bendrovę; investicinę įmonę, išskyrus kito subjekto valdomą investicinę įmonę, kurios pagrindinės bendrosios pajamos gautos už investavimą, reinvestavimą arba prekybą finansiniu turtu ar praneštinu kriptoturtu.
4. Kriptoturto operatorius privalo būti užsiregistravęs Valstybinėje mokesčių inspekcijoje centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka ir terminais. Kriptoturto operatoriui neprivaloma registruotis Valstybinėje mokesčių inspekcijoje ir pateikti jai šio straipsnio 1 dalyje nurodytos informacijos, jei reikalavimus, analogiškus šio straipsnio 1 dalyje nustatytiems reikalavimams, jis vykdo kitoje valstybėje narėje.
5. Jeigu kriptoturto operatorius nevykdo pareigos registruotis Valstybinėje mokesčių inspekcijoje arba jeigu jo registracija buvo panaikinta, taip pat kai Europos Sąjungos valstybės narės koordinuodamos veiksmus, kuriais siekiama užtikrinti registravimosi ir informacijos teikimo reikalavimų vykdymą, be kita ko, sutaria neleisti kriptoturto operatoriui veikti Europos Sąjungoje, centrinis mokesčių administratorius atlieka poveikio vertinimą ir priima sprendimą, kuriuo Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 98 straipsnyje nustatyta tvarka duoda privalomą nurodymą panaikinti galimybę pasiekti šio kriptoturto operatoriaus interneto svetainę tol, kol jis įvykdo pareigą užsiregistruoti Valstybinėje mokesčių inspekcijoje arba iš naujo užsiregistruoja, jeigu jo registracija buvo panaikinta.
6. Centrinis mokesčių administratorius jo nustatyta tvarka informuoja Europos Komisiją apie kiekvieną kriptoturto operatorių, kuris turi Europos Sąjungoje reziduojančių praneštinų naudotojų, tačiau nevykdo pareigos registruotis.
7. Duomenis teikiantys kriptoturto paslaugų teikėjai privalo kaupti informaciją apie veiksmus, kurių ėmėsi įgyvendindami šiame Įstatyme nustatytus reikalavimus, susijusius su informacijos apie kriptoturto naudotojus teikimu Valstybinei mokesčių inspekcijai, ir saugoti šią informaciją 5 metus nuo kalendorinių metų, kuriais tie veiksmai įvykdyti, pabaigos.
8. Jei kriptoturto naudotojas nepateikia centrinio mokesčių administratoriaus nustatytos informacijos ir duomenis teikiantis kriptoturto paslaugų teikėjas savo nustatyta tvarka pateikė 2 priminimus pateikti nustatytą informaciją ir nuo to laiko, kai duomenis teikiantis kriptoturto paslaugų teikėjas pateikė pirmąjį priminimą, praėjo 60 kalendorinių dienų, jis privalo kriptoturto naudotojui neleisti vykdyti praneštinų sandorių.
9. Jeigu kriptoturto operatorius, užsiregistravęs Valstybinėje mokesčių inspekcijoje pagal šio straipsnio 4 dalį, nevykdo pareigos teikti Valstybinei mokesčių inspekcijai informacijos pagal šį straipsnį, centrinis mokesčių administratorius po 2 iš eilės šiam kriptoturto operatoriui pateiktų priminimų ne vėliau kaip per 90 kalendorinių dienų nuo pirmojo priminimo dienos, bet ne anksčiau kaip po 30 kalendorinių dienų nuo antrojo priminimo pateikimo dienos, priima sprendimą panaikinti šio kriptoturto operatoriaus registraciją tol, kol jis pateiks šiame straipsnyje nurodomą informaciją.
10. Lietuvos bankas kasmet ne vėliau kaip iki kalendorinių metų gruodžio 31 dienos pateikia centriniam mokesčių administratoriui visų kriptoturto paslaugų teikėjų, veikiančių pagal Reglamento (ES) 2023/1114 59 straipsnį, sąrašą.
11. Centrinis mokesčių administratorius, atsižvelgdamas į Europos Sąjungos teisės aktų, susijusių su informacijos apie kriptoturto naudotojus teikimu, ir Lietuvos Respublikos tarptautinėse sutartyse ar susitarimuose dėl automatinių informacijos apie kriptoturtą mainų nuostatas, nustato šiame straipsnyje nurodytų reikalavimų įgyvendinimo tvarką, be kita ko, detalizuoja, kada duomenis teikiantys kriptoturto paslaugų teikėjai neturi teikti Valstybinei mokesčių inspekcijai informacijos ir apie kuriuos asmenis informacijos Valstybinei mokesčių inspekcijai teikti nereikia, taip pat duomenis teikiančių kriptoturto paslaugų teikėjų atliekamas procedūras, kuriomis siekiama nustatyti kriptoturto naudotojus, apie kuriuos turi būti pranešama, ir atvejus, kada tokių procedūrų nereikia atlikti, informacijos apimtį ir jos teikimo Valstybinei mokesčių inspekcijai tvarką, informacijos apimtį ir jos teikimo kitų valstybių narių kompetentingoms institucijoms tvarką, informacijos Europos Komisijai apie kriptoturto operatorius, kurie turi Europos Sąjungoje reziduojančių praneštinų naudotojų, tačiau nevykdo pareigos registruotis, pateikimo tvarką, kriptoturto operatorių registravimo ir registracijos panaikinimo tvarką, procedūras, skirtas patikrinti, ar duomenis teikiantys kriptoturto paslaugų teikėjai laikosi informacijos teikimo reikalavimų, įskaitant veiksmus, kai pateikiama neišsami ar netiksli informacija.“
11 straipsnis. Įstatymo papildymas 616 straipsniu
Papildyti Įstatymą 616 straipsniu:
„616 straipsnis. Asmens duomenų apsauga
„Valstybinei mokesčių inspekcijai informaciją teikiantys subjektai, nurodyti šio Įstatymo 611, 612 613, 615 straipsniuose, privalo kiekvieną fizinį asmenį informuoti apie tai, kad pagal Direktyvą 2011/16/ES ir Lietuvos tarptautines sutartis ar susitarimus dėl automatinių informacijos mainų bus renkami ir užsienio valstybių mokesčių administracijoms (kompetentingoms institucijoms) perduodami su juo susiję duomenys, ir kiekvienam atitinkamam fiziniam asmeniui iš anksto pateikti visą informaciją, kurią jis turi teisę gauti iš duomenų valdytojo pagal Reglamentą (ES) 2016/679, kad tas fizinis asmuo galėtų pasinaudoti teisėmis į asmens duomenų apsaugą, ir bet kuriuo atveju prieš pranešant informaciją Valstybinei mokesčių inspekcijai.“
12 straipsnis. 71 straipsnio pakeitimas
1. Mokesčių administratorius ir mokesčių mokėtojas centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka gali pasirašyti susitarimą dėl mokesčio ir su juo susijusių sumų dydžio, jei, apskaičiuojant mokesčius, nė viena iš šalių neturi pakankamai įrodymų savo apskaičiavimams pagrįsti. Pasirašius tokį susitarimą, mokesčių mokėtojas praranda teisę ginčyti mokesčio apskaičiavimo teisingumą, o mokesčių administratorius – apskaičiuoti didesnę sumą negu nurodyta susitarime. Minėtas susitarimas gali būti pasirašytas mokestinio tyrimo ar mokestinio patikrinimo metu, taip pat visų mokestinių ginčų nagrinėjimo etapų metu.
3. Procedūros pagal šio straipsnio 1 dalį inicijavimas stabdo pastabų arba mokestinio ginčo nagrinėjimą centrinio mokesčių administratoriaus įstaigoje arba Mokestinių ginčų komisijoje. Pastabų arba mokestinio ginčo nagrinėjimas tęsiamas, jei nėra pasirašomas šio straipsnio 1 dalyje numatytas susitarimas.“
13 straipsnis. 88 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 88 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Šio Įstatymo 100 straipsnio 1 dalyje nustatytais pagrindais mokesčių mokėtojas gali būti atleidžiamas nuo skaičiuojamų (apskaičiuotų) palūkanų, padidintų palūkanų, palūkanų delspinigių ar jų dalies. Šiam atleidimui mutatis mutandis taikomos šio Įstatymo 100 straipsnio nuostatos, reglamentuojančios atleidimo nuo delspinigių tvarką.“
14 straipsnis. 100 straipsnio pakeitimas
15 straipsnis. 108 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 108 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
16 straipsnis. 140 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 140 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) asmuo pripažino mokesčio įstatymo pažeidimą ir (arba) bendradarbiavo su mokesčių administratoriumi šio pažeidimo tyrimo metu (sudarė sąlygas tinkamai mokesčių administratoriaus veiklai tiriant pažeidimą, pateikė mokesčių administratoriui prašomą informaciją, padėjo mokesčių administratoriui išaiškinti šį pažeidimą ir jame dalyvavusius asmenis);“.
2. Papildyti 140 straipsnį 7 dalimi:
„7. Skundą nagrinėjantis teismas, atsižvelgdamas į padaryto mokesčių įstatymo pažeidimo pobūdį, mastą, atsakomybę lengvinančias ir kitas reikšmingas aplinkybes, dėl kurių asmeniui skirta bauda akivaizdžiai per didelė ir neproporcinga (neadekvati) jo padarytam mokesčių įstatymo pažeidimui ir dėl to neteisinga, turi teisę skirti mažesnio, negu nustatyta Mokesčių administravimo įstatymo 139 straipsnyje ar specialiajame mokesčio įstatyme, dydžio baudą.“
18 straipsnis. 148 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 148 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Komisijos nariai atskiro raštiško susitarimo su asmenimis pagrindu turi teisę dirbti mokslinį, kūrybinį ir pedagoginį darbą, taip pat gauti užmokestį už dalyvavimą įgyvendinant Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamus arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo projektus, taip pat projektus, kuriuos vysto, organizuoja ar administruoja Komisija, jeigu tai netrukdo atlikti Komisijos nario pareigų ir yra suderinama su nepriklausomumu ir nešališkumu.“
2. Pakeisti 148 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:
„9. Komisijos pirmininkas Komisijos nariams suteikia atostogas, papildomas poilsio dienas, siunčia į komandiruotes ir priima kitus sprendimus, susijusius su Komisijos narių tarnybos santykiais, išskyrus sprendimus dėl skyrimo į pareigas ir atleidimo iš jų, dėl skatinimo, tarnybinių nuobaudų skyrimo, tiek, kiek tai neprieštarauja Valstybės tarnybos įstatymo nuostatoms. Komisijos nariams kasmetinės atostogos suteikiamos Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka.“
19 straipsnis. 155 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 155 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Centrinis mokesčių administratorius per 3 darbo dienas nuo skundo gavimo dienos parengia mokestinio ginčo bylą ir perduoda ją Mokestinių ginčų komisijai. Mokesčių mokėtojas ir mokesčių administratorius turi teisę Mokestinių ginčų komisijoje susipažinti su byloje esančia medžiaga. Mokesčių mokėtojas Mokestinių ginčų komisijos pirmininko leidimu turi teisę gauti mokamas bylos dokumentų kopijas ir (arba) skaitmenines kopijas, išskyrus atvejus, kai dokumentų duomenys sudaro valstybės, tarnybos, profesinę, komercinę ar kitą įstatymų saugomą paslaptį. Dokumentų kopijos gaunamos atvykus į Mokestinių ginčų komisiją, o esant pagrįstų duomenų, kad dėl tam tikrų išskirtinių objektyvių aplinkybių mokesčių mokėtojas negali atvykti į Mokestinių ginčų komisiją susipažinti su ginčo nagrinėjimo bylos medžiaga, mokesčių mokėtojo prašymu mokamos bylos dokumentų kopijos ir (arba) skaitmeninės kopijos gali būti jam išsiųstos registruotu laišku arba elektroninių ryšių priemonėmis.“
2. Papildyti 155 straipsnį 21 dalimi:
„21. Mokesčių mokėtojų prašymų dėl mokestinio ginčo bylos dokumentų kopijų ir (arba) skaitmeninių kopijų išdavimo nagrinėjimo, bylos medžiagos kopijų pateikimo tvarką, mokamų bylos dokumentų kopijų ir (arba) skaitmeninių kopijų įkainius ir mokėjimo už dokumentus tvarką nustato Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.“
20 straipsnis. Įstatymo priedo pakeitimas
Pakeisti Įstatymo priedo 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2. 2011 m. vasario 15 d. Tarybos direktyva 2011/16/ES dėl administracinio bendradarbiavimo apmokestinimo srityje ir panaikinanti Direktyvą 77/799/EEB su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. spalio 17 d. Tarybos direktyva (ES) 2023/2226.“
21 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 1, 14, 15, 16, 17, 18 straipsnius ir šio straipsnio 2, 3 ir 4 dalis, įsigalioja 2026 m. sausio 1 d.
2. Iki 2025 m. rugsėjo 30 d. Vyriausybė arba jos įgaliota institucija priima šio įstatymo 19 straipsnio 2 dalyje nurodytus įgyvendinamuosius teisės aktus, centrinis mokesčių administratorius - šio įstatymo 2, 3, 4, 12 straipsniuose nurodytus įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Lietuvos bankas pagal šio įstatymo 10 straipsniu pildomo Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 615 straipsnio 10 dalį pirmą kartą duomenis centriniam mokesčių administratoriui pateikia iki 2026 m. kovo 30 d.
4. Centrinis mokesčių administratorius iki 2025 m. lapkričio 30 d. priima šio įstatymo 10 straipsniu pildomo Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 615 straipsnio 11 dalyje nurodytus įgyvendinamuosius teisės aktus.
5. Trečiųjų asmenų sprendimams dėl informacijos pagal Mokesčių administravimo įstatymo IV skyriaus trečiąjį skirsnį teikimo (neteikimo) mokesčių administratoriui, priimtiems iki 2025 m. gruodžio 31 d., netaikomos šio įstatymo 8 straipsnyje dėstomos Mokesčių administravimo įstatymo 48 straipsnio nuostatos dėl informacijos mokesčių administratoriui teikimo.