Projektas

 

 

VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBOS

DIREKTORIUS

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL PASIŪLYMŲ PATIKSLINIMO, PAPILDYMO AR PAAIŠKINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2022 m. gruodžio    d. Nr. 1S-

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 45 straipsnio 3 dalies ir 95 straipsnio 1 dalies 1 punkto, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 58 straipsnio 5 dalies ir 101 straipsnio 1 dalies 1 punkto, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo 28 straipsnio 4 dalies, Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo 36 straipsnio 9 dalies ir 66 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatomis:

1.  T v i r t i n u Pasiūlymų patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo taisykles (pridedama).

2N u s t a t a u,  kad šiuo įsakymu patvirtintomis Pasiūlymų patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo taisyklėmis turi vadovautis perkančiosios organizacijos, perkantieji subjektai ir suteikiančiosios institucijos, vykdydami tarptautinius ir supaprastintus viešuosius pirkimus, pirkimus ir koncesijas. Atliekant mažos vertės viešuosius pirkimus ar pirkimus, šiuo įsakymu patvirtintos Pasiūlymų patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo taisyklės yra rekomendacinės.

3. N u s t a t a u, kad šiuo įsakymu patvirtintos Pasiūlymų patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo taisyklės yra taikomos viešojo pirkimo, pirkimo procedūroms ir koncesijos suteikimo procedūroms, pradėtoms vykdyti nuo 2023 m. sausio 1 d.

 

 

 

Direktorius                                                                                                                Darius Vedrickas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PATVIRTINTA

Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus

2022 m. gruodžio    d. įsakymu Nr. 1S-

 

 

PASIŪLYMŲ PATIKSLINIMO, PAPILDYMO AR PAAIŠKINIMO TAISYKLĖS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.       Pasiūlymų patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo taisyklių (toliau – Taisyklės) tikslas padėti perkančiajai organizacijai, perkančiajam subjektui ar suteikiančiajai institucijai (toliau kartu – pirkimo vykdytojas) tinkamai taikyti Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – Viešųjų pirkimų įstatymas) 45 straipsnio 3 dalies, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo (toliau – Pirkimų įstatymas) 58 straipsnio 5 dalies,  Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo (toliau – Gynybos ir saugumo pirkimų įstatymas) 28 straipsnio 4 dalies ir Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo (toliau – Koncesijų įstatymas) 36 straipsnio 9 dalies nuostatas dėl pasiūlymų patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo[1].

2. Pirkimo vykdytojai taisyklėmis vadovaujasi atlikdami viešajame pirkime, pirkime ar koncesijoje gautų pasiūlymų vertinimą.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Viešųjų pirkimų įstatyme, Pirkimų įstatyme, Gynybos ir saugumo pirkimų įstatyme, Koncesijų įstatyme ir juos įgyvendinančiuose teisės aktuose.

 

 

II SKYRIUS

PASIŪLYMŲ PATIKSLINIMAS, PAPILDYMAS AR PAAIŠKINIMAS

 

4. Spręsdamas dėl prašymo patikslinti, papildyti ar paaiškinti pasiūlymą teikimo, pirkimo vykdytojas turi įvertinti:

4.1. galimybę teikti tokį prašymą, atsižvelgiant į pirkimo dokumentų nuostatas. Jei pirkimo dokumentuose buvo numatyta, jog konkrečių dokumentų ar duomenų nepateikimas (nurodant konkrečius dokumentus/duomenis ar jų grupes, pvz., dokumentai, pagrindžiantys tiekėjo atitiktį kvalifikacijos reikalavimams) lemia pasiūlymo atmetimą, tiekėjui jų nepateikus, pirkimo vykdytojas negali naudotis pasiūlymo patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo institutu šiems pasiūlymo trūkumams ištaisyti ir pasiūlymas turi būti atmetamas;

4.2. ar yra pagrindas kreiptis į tiekėją su prašymu patikslinti, papildyti ar paaiškinti pasiūlymą, jei konkrečių dokumentų ar duomenų nepateikimas nebuvo numatytas kaip pasiūlymo atmetimo pagrindas.

5. Prašymas dėl pasiūlymo patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo gali būti teikiamas, kai be atitinkamo patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo pirkimų vykdytojas negali nustatyti pirkime gauto pasiūlymo tikrojo turinio ar jo atitikties pirkimo dokumentuose nustatytiems reikalavimams. Laikoma, kad be pasiūlymo patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo pirkimų vykdytojas negali nustatyti pirkime gauto pasiūlymo tikrojo turinio ar jo atitikties pirkimo dokumentuose nustatytiems reikalavimams, kai:

5.1. atlikus pasiūlymo turiningąjį vertinimą[2] identifikuojami trūkumai (pvz., reikiami duomenys ar dalis jų nepateikti arba egzistuoja duomenų nesutaptis (pvz., kai pasiūlyme pateikti duomenys yra prieštaringi - skirtingi dokumentai pateikia skirtingą informaciją apie tą patį aspektą, pvz., siūlomos prekės techninius parametrus) ir;

5.2. nustatytų trūkumų neįmanoma pašalinti atliekant pasiūlymo turiningąjį (sisteminį) aiškinimą.

6. Jei iš pateiktų duomenų, atlikus jų turiningąjį vertinimą, įmanoma nustatyti tikrąjį pasiūlymo turinį ar (ne)atitiktį pirkimo dokumentuose nustatytiems reikalavimams, pvz., jog tiekėjo kvalifikacija neatitinka pirkimo dokumentuose nustatytų reikalavimų, pirkimo vykdytojas neįgyja teisės kreiptis į tiekėją su prašymu patikslinti, papildyti ar paaiškinti pateiktus duomenis, o tiekėjas neįgyja teisės teikti tokį patikslinimą, papildymą ar paaiškinimą.

7. Pasiūlymo patikslinimas, papildymas ar paaiškinimas negali lemti naujos ofertos pateikimo, t. y. jį teikiant negali būti atliekamas esminis pasiūlymo pakeitimas (pvz., pakeičiama pasiūlymo kaina, pasiūlymas iš netinkamo tapti tinkamu, pakeičiamas siūlomas pirkimo objektas, sutarties vykdymo sąlygos ir pan.).

8. Pasiūlymo patikslinimas, papildymas ar paaiškinimas atliekamas laikantis toliau nurodytų taisyklių:

8.1. pasiūlymo vertinimo metu nustatytos kainos ar sąnaudų apskaičiavimo klaidos privalo būti ištaisytos per pirkimo vykdytojo nurodytą terminą, nekeičiant susipažinimo su pasiūlymais metu užfiksuotos kainos[3] ar sąnaudų:

8.1.1. aritmetinės klaidos ištaisomos tik taisant kainos ar sąnaudų sudedamąsias dalis. Kainos ar sąnaudų sudedamųjų dalių negali būti atsisakoma, taip pat kaina ar sąnaudos negali būti papildytos  naujomis sudedamosiomis dalimis;

8.1.2. tais atvejais, kai pirkime taikomas fiksuotos kainos kainodaros metodas, galutinė pasiūlymo kaina be PVM negali būti keičiama;

8.1.3. tais atvejais, kai pirkime taikomas fiksuoto įkainio kainodaros metodas, negali būti keičiamas pradinis pasiūlytas įkainis be PVM;

8.2. kai pasiūlymo trūkumas susijęs su PVM apskaičiavimu (pvz., neteisingai nurodytas tiekėjui taikomas PVM dydis ar neteisingai apskaičiuota jo vertė eurais), jo ištaisymas gali būti atliekamas, kadangi tai yra objektyvus duomuo, kurio dydis nepriklauso nuo tiekėjo, tačiau, atsižvelgiant į pirkime taikomą kainodaros metodą, negali būti pakeičiama galutinė pasiūlymo kaina be PVM/pradinis pasiūlytas įkainis be PVM.

8.3. Pasiūlymo patikslinimas, papildymas ar paaiškinimas gali būti atliekamas vieną kartą:

8.3.1. pirkimo vykdytojas turi konkrečiai formuluoti prašymą patikslinti, papildyti ar paaiškinti pasiūlymą. Pvz., pirkimų vykdytojas turi prašyti paaiškinti, kokie konkrečiai pasiūlyme pateikti duomenys rodo tiekėjo atitiktį pirkimo dokumentų X punkte nurodytam kvalifikacijos reikalavimui.  Negali būti teikiamas bendro pobūdžio prašymas įrodyti, kad tiekėjo kvalifikacija atitinka pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus, prašyme nedetalizuojant, apie kurį kvalifikacijos reikalavimą ar jo dalį klausiama;

8.3.2. tiekėjas, rengdamas pasiūlymą/atsakymą į prašymą, turi:

8.3.2.1. įvertinti pasiūlymo turinio nustatytas patikslinimo, paaiškinimo ar papildymo ribas. Rengdamas pasiūlymą ar atsakydamas į pirkimo vykdytojo prašymą, tiekėjas turi išnagrinėti pirkimo dokumentų/prašymo reikalavimus ir įvertinti, kokių duomenų prašoma, ir ar tiekėjo teikiami duomenys tiek turiniu, tiek apimtimi atitinka tai, kas nurodyta pirkimo dokumentuose/prašyme. Pvz., jei pirkimo dokumentuose prašoma pasiūlyti ekspertą, turintį 2 metų patirtį atliekant informacinių sistemų naudotojo sąsajos eksperto funkcijas, pasiūlyme neturėtų būti teikiami duomenys, rodantys tiekėjo patirtį kitoje srityje ar trumpesniam laikotarpiui, nei reikalaujama, nes netinkamų duomenų pateikimas (atsižvelgiant į kitas šiame įsakyme išvardintas taisykles) gali lemti pasiūlymo atmetimą, be galimybės pateiktus duomenis patikslinti, papildyti ar paaiškinti;

8.3.2.2. teise patikslinti, paaiškinti ar papildyti pasiūlymą naudotis sąžiningai. Atsakant į pirkimo vykdytojo prašymą, tuo pačiu (vienu) atsakymu negali būti teikiamas pats patikslinimas, paaiškinimas ar papildymas, ir jį pakartotinai patikslinantys, paaiškinantys ar papildantys nauji duomenys, kurie nebuvo nurodyti pasiūlyme. Pvz., teikdamas paaiškinimus dėl to, kaip siūlomo eksperto kvalifikaciją pagrindžia sutartis X, tiekėjas negali pridėti ir prieš tai pasiūlyme nenurodytos sutarties Y, skirtos pagrįsti tam pačiam aspektui, siekdamas apsidrausti tuo atveju, jei sutartis X neįrodytų specialisto atitikties keliamiems reikalavimams.

8.3.3. Nelaikoma, kad pasiūlymas patikslinimas, papildomas ar paaiškinamas daugiau kaip vieną kartą, jei pirkimo vykdytojui kyla poreikis kreiptis dėl pasiūlymo patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo dėl kitų klausimų, nei tie, dėl kurių kreiptasi pirmąjį kartą.

 

_______________

 

 

 

 

 

 

 



[1] Atsižvelgiant į Lietuvos Aukščiausiojo Teismo praktiką: LAT 2020 m. lapkričio 11 d. nutartis sujungtose civilinėse bylose Nr.e3K-3-272-378/2020; LAT 2022 m. birželio 20 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-7-210-469/2022; LAT nutartis 2022 m. spalio 6 d. civilinėje byloje Nr. e3K-3-328-469/2022.

[2] Turiningasis pasiūlymo vertinimas – kai dėl pasiūlymo tikrojo turinio ar atitikties pirkimo dokumentuose nustatytiems reikalavimams sprendžiama atsižvelgiant į pateiktų duomenų visumą, neapsiribojant kurių nors iš pateiktų duomenų vertinimu ir (ar) nesuteikiant neproporcingos reikšmės kuriems nors iš jų, tuo pačiu turiniui teikiant viršenybę prieš formą (vertinant, ar reikiami duomenys yra apskritai pateikti ir, jei pateikti, ar jie yra aiškūs). Pvz., jei buvo prašoma pasiūlymo formoje nurodyti prekės gamintoją, techninius parametrus ir modelį, o tiekėjas nurodė tik modelį, tačiau pridėjo prekės techninę specifikaciją, kuriuose pateikti pasiūlymo formoje nenurodyti duomenys, laikytina, kad duomenys priimti sprendimui yra pakankami. 

[3] Kas laikytina „susipažinimo su pasiūlymais metu užfiksuota kaina“ paaiškinama toliau, atsižvelgiant į pirkime taikomą kainodaros metodą.