Projektas XIVP-3992 (2)

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMO SAUGOS ĮSTATYMO NR. IX-1905 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 26 STRAIPSNIŲ, PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 161, 191 STRAIPSNIAIS

ĮSTATYMAS

 

2024 m.                         d. Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. 1 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 1 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Šio įstatymo, išskyrus 13 ir 161 straipsnius, reikalavimai taikomi 1 435 mm ir 1 520 mm pločio vėžių Lietuvos Respublikos geležinkelių tinklui.

 

2 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 2 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip:

14. Geležinkelių posistemis – geležinkelių sistemos struktūrinė dalis, tai yra struktūrinis geležinkelių posistemis (geležinkelių infrastruktūros; elektros energijos; geležinkelio kelio kontrolės, valdymo ir signalizacijos; geležinkelių riedmenų kontrolės, valdymo ir signalizacijos; geležinkelių riedmenų), arba funkcinė dalis, tai yra funkcinis geležinkelių posistemis (traukinių eismo organizavimo ir valdymo; geležinkelių techninės priežiūros; geležinkeliuose taikomų telematikos priemonių), kurių struktūrą tvirtina susisiekimo ministras.“

2. Pakeisti 2 straipsnio 55 dalį ir ją išdėstyti taip:

55. Šiame įstatyme vartojama sąvoka „specialieji geležinkelių riedmenys“ suprantama taip, kaip yra nustatyta 2014 m. lapkričio 18 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 1302/2014 dėl Europos Sąjungos geležinkelių sistemos posistemio „Lokomotyvai ir keleiviniai riedmenys“ techninės sąveikos specifikacijos su visais pakeitimais priedo 2.2.2 punkto c papunktyje. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse, Lietuvos Respublikos atitikties įvertinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatyme, Lietuvos Respublikos standartizacijos įstatyme, Lietuvos Respublikos transporto veiklos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, 2008 m. liepos 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 765/2008, nustatančiame su gaminių prekyba susijusius akreditavimo ir rinkos priežiūros reikalavimus ir panaikinančiame Reglamentą (EEB) Nr. 339/93, su visais pakeitimais, 2012 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 1025/2012 dėl Europos standartizacijos, kuriuo iš dalies keičiamos Tarybos direktyvos 89/686/EEB ir 93/15/EEB ir Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 94/9/EB, 94/25/EB, 95/16/EB, 97/23/EB, 98/34/EB, 2004/22/EB, 2007/23/EB, 2009/23/EB ir 2009/105/EB ir panaikinamas Tarybos sprendimas 87/95/EEB ir Europos Parlamento ir Tarybos sprendimas Nr. 1673/2006/EB, su visais pakeitimais.“

 

3 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Šio įstatymo 15 straipsnio 7 dalyje nustatyta tvarka paskirti geležinkelių riedmenų, naudojamų Lietuvos Respublikos geležinkelių tinkle ar jo dalyje, techniniai prižiūrėtojai, siekdami užtikrinti geležinkelių riedmenų saugų veikimą, parengia geležinkelių riedmenų techninės priežiūros sistemas ir jas taikydami atlieka šio įstatymo 15 straipsnio 9 dalyje nurodytus veiksmus. Geležinkelių riedmenų, naudojamų 1 435 mm pločio vėžės Lietuvos Respublikos geležinkelių tinklo dalyje, techninės priežiūros sistemos turi atitikti Įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/779 nustatytus reikalavimus. Geležinkelių riedmenų, naudojamų 1 520 mm pločio vėžės Lietuvos Respublikos geležinkelių tinklo dalyje, techninės priežiūros sistemos rengiamos susisiekimo ministro nustatyta tvarka arba pagal Įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/779 nustatytus reikalavimus.“

 

4 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

1. Pripažinti netekusiu galios 5 straipsnio 3 dalies 4 punktą.

2. Pakeisti 5 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Eismo saugos institucija praneša šio straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka apie 2019 m. gegužės 16 d. Europos Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/773 dėl Europos Sąjungos geležinkelių sistemos traukinių eismo organizavimo ir valdymo posistemio sąveikos techninės specifikacijos, kuriuo panaikinamas Sprendimas 2012/757/ES, su visais pakeitimais I priedėlyje apibrėžtas vietinio pobūdžio veiklos taisykles, nustatytas norminiu teisės aktu. Informaciją apie kitas Įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/773 I priedėlyje apibrėžtas vietinio pobūdžio veiklos taisykles, susijusias su konkrečiomis vietos sąlygomis, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas įtraukia į Agentūros tvarkomą geležinkelių infrastruktūros informacinę sistemą 2019 m. gegužės 16 d. Europos Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/777 dėl geležinkelių infrastruktūros registro bendrųjų specifikacijų, kuriuo panaikinamas Įgyvendinimo sprendimas 2014/880/ES, su visais pakeitimais nustatyta tvarka.“

 

5 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 6 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Sveikatos apsaugos ministras nustato traukinio mašinistų, geležinkelių infrastruktūros valdytojų ir geležinkelio įmonių (vežėjų) darbuotojų, pageidaujančių atlikti eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis ir (ar) jas atliekančių (toliau – eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekantys darbuotojai), sveikatos reikalavimus ir patikrinimo tvarką, ligų, dėl kurių asmuo, pageidaujantis gauti ar turintis traukinio mašinisto pažymėjimą, ir asmuo, siekiantis atlikti ar atliekantis eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis, negali saugiai atlikti pareigų, sąrašą (toliau – ligų sąrašas).“

 

6 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 7 straipsnio 12 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) asmenys, pageidaujantys atlikti geležinkelių riedmenų, naudojamų 1 520 mm pločio vėžės Lietuvos Respublikos geležinkelių tinklo dalyje, techninę priežiūrą, turi gauti geležinkelių riedmenų, naudojamų 1 520 mm pločio vėžės Lietuvos Respublikos geležinkelių tinklo dalyje, techninio prižiūrėtojo sertifikatą arba Įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/779 nustatyta tvarka išduotą už techninę priežiūrą atsakingo asmens sertifikatą (toliau – ECM sertifikatas), kaip tai numatyta šio įstatymo 18 straipsnyje;“.

2. Pakeisti 7 straipsnio 12 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) už geležinkelių riedmenų techninę priežiūrą atsakingų asmenų sertifikavimo sistemos, nustatytos Įgyvendinimo reglamente (ES) 2019/779, išimtis, nurodytas šios dalies 1 ir 2 punktuose, leidžiama taikyti vadovaujantis Direktyvos (ES) 2016/798 15 straipsnio 1 dalies b ir c punktais.“

 

7 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 8 straipsnio 2 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

2. Elektroninės formos bendrąjį saugos sertifikatą išduoda, atnaujina, papildo, pakeičia, laikinai apriboja, sustabdo, apriboja, panaikina jo laikiną apribojimą, sustabdymą arba galiojimą:“.

2. Pakeisti 8 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:

12. Jeigu bendrajame saugos sertifikate nurodyta veiklos vieta yra Europos Sąjungos valstybė (valstybės) narė (narės), kurios (kurių) 1 520 mm pločio vėžės geležinkelių tinklui taikomi tokie patys techniniai ir eksploataciniai reikalavimai kaip ir 1 520 mm pločio vėžės Lietuvos Respublikos geležinkelių tinklo daliai, šis bendrasis saugos sertifikatas galioja Agentūrai jo nepapildžius dėl veiklos vietos išplėtimo Lietuvos Respublikoje eismo saugos institucijos, kitų susijusių Europos Sąjungos valstybių narių eismo saugos institucijų ir Agentūros daugiašaliame susitarime, kuris skelbiamas eismo saugos institucijos interneto svetainėje, numatytomis sąlygomis.“

 

8 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 10 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai), turintys mokymo pajėgumus, privalo nediskriminuodami suteikti geležinkelio įmonėms (vežėjams), geležinkelių infrastruktūros valdytojams ir asmenims, vykdantiems fizinių asmenų, siekiančių įgyti teisę dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje, fizinių asmenų, siekiančių įgyti teisę vadovauti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams ir (ar) pageidaujančių atlikti traukinio mašinistų mokymo ir (ar) egzaminavimo veiklą, turimus mokymo pajėgumus, būtinus, kad eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekantys darbuotojai, asmenys, dirbantys pavojingojoje geležinkelio zonoje, asmenys, vadovaujantys krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams, ir (ar) traukinio mašinistai įgytų kvalifikaciją, būtiną jų funkcijoms atlikti. Atlyginimas už mokymo pajėgumų suteikimą negali būti didesnis už šių paslaugų teikimo išlaidas, pridėjus pagrįstą pelną.“

 

9 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas

1. Pripažinti netekusiu galios 11 straipsnio 14 dalies 2 punktą.

2. Pakeisti 11 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip:

13. Europos Sąjungos valstybėse narėse, kurių 1 520 mm pločio vėžės geležinkelių tinklui taikomi tokie patys techniniai ir eksploataciniai reikalavimai kaip ir 1 520 mm pločio vėžės Lietuvos Respublikos geležinkelių tinklo daliai, nacionalinės eismo saugos institucijos išduotas leidimas pateikti rinkai geležinkelių riedmenis (geležinkelių riedmenų seriją), leidimas pateikti rinkai patvirtintą geležinkelių riedmenų tipą atitinkančius geležinkelių riedmenis (geležinkelių riedmenų seriją) galioja Lietuvos Respublikoje eismo saugos institucijos, kitų susijusių Europos Sąjungos valstybių narių eismo saugos institucijų ir Agentūros daugiašaliame susitarime, kuris skelbiamas eismo saugos institucijos interneto svetainėje, numatytomis sąlygomis.“

3. Papildyti 11 straipsnį 141 dalimi:

141. Šio straipsnio 5 ir 6 dalių nuostatos netaikomos visiems privažiuojamiesiems geležinkelio keliams, kurie nepriskirtini viešajai geležinkelių infrastruktūrai ir kuriuos jų savininkas arba naudotojas naudoja tik savo reikmėms, ir tik juose naudojamiems geležinkelių riedmenims.“

 

10 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 13 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

13 straipsnis. Draudžiamas elgesys geležinkeliuose

1. Fiziniams asmenims draudžiama vaikščioti, važinėti geležinkelio keliais ir būti pavojingojoje geležinkelio zonoje tam nenustatytose vietose. Šis draudimas netaikomas:

1) eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekantiems darbuotojams;

2) fiziniams asmenims, turintiems galiojantį asmens, dirbančio pavojingojoje geležinkelio zonoje, pažymėjimą;

3) fiziniams asmenims, turintiems galiojantį krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovo pažymėjimą;

4) traukinio mašinistams, turintiems galiojantį traukinio mašinisto pažymėjimą;

5) teisėsaugos pareigūnams, ugniagesiams gelbėtojams, greitosios medicinos pagalbos personalui, eismo saugos institucijos valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, vykdantiems teisėtai gautus pavedimus ar teisės aktuose nustatytas funkcijas, apie planuojamą buvimą pavojingojoje geležinkelio zonoje iki atvykimo į pavojingąją geležinkelio zoną pranešus geležinkelių infrastruktūros valdytojui; šiame punkte nurodyti asmenys, būdami pavojingojoje geležinkelio zonoje, turi užtikrinti saugų teisėtai gautų pavedimų ar teisės aktuose nustatytų funkcijų vykdymą;

6) karinėse pratybose dalyvaujantiems asmenims, turintiems geležinkelių infrastruktūros valdytojo leidimą, kitiems asmenims, esantiems geležinkelių infrastruktūroje nenuolatinio pobūdžio veiklai vykdyti, kai yra geležinkelių infrastruktūros valdytojo sutikimas; šiame punkte nurodyti asmenys karines pratybas, nenuolatinio pobūdžio veiklą geležinkelių infrastruktūroje organizuojančių asmenų turi būti supažindinti su pavojų geležinkelių infrastruktūroje keliančiais veiksniais ir apsisaugojimo nuo jų būdais iki savo atvykimo į pavojingąją geležinkelio zoną.

2. Fiziniams asmenims draudžiama įlipti į važiuojantį traukinį ar iš jo išlipti, važiuoti ant vagonų laiptelių ar stogų arba kitose tam neskirtose traukinio vietose, neteisėtai stabdyti traukinį, išmesti šiukšles ar kitus daiktus iš traukinio, šiukšlinti traukiniuose, dėti ant geležinkelių infrastruktūros objektų daiktus, dėl kurių gali sutrikti geležinkelių transporto eismas.“

 

11 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 14 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Geležinkelių infrastruktūrą valdo, naudoja ir jos priežiūrą atlieka geležinkelių infrastruktūros valdytojai šio įstatymo, Lietuvos Respublikos statybos įstatymo, Geležinkelių transporto kodekso, TSS, kitų teisės aktų, reglamentuojančių geležinkelio statinių naudojimo ir techninės priežiūros reikalavimus, nustatyta tvarka ir taikydami savo eismo saugos valdymo sistemas. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai įtraukia duomenis apie geležinkelių infrastruktūrą į Agentūros tvarkomą informacinę sistemą Įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/777 nustatyta tvarka.“

 

12 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 15 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:

12. Lietuvos Respublikoje galioja bet kurioje Europos Sąjungos valstybėje narėje Įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/779 nustatyta tvarka išduotas ECM sertifikatas.“

 

13 straipsnis. Įstatymo papildymas 161 straipsniu

Papildyti Įstatymo III skyrių 161 straipsniu:

161 straipsnis. Reikalavimai kitokio negu 1 435 mm ir 1 520 mm pločio vėžių Lietuvos Respublikos geležinkelių tinklui ir jame veikiantiems subjektams

1. Kitokio negu 1 435 mm ir 1 520 mm pločio vėžių (toliau – kitokio pločio vėžė) Lietuvos Respublikos geležinkelių tinklo techninius ir eismo saugos reikalavimus nustato susisiekimo ministras, eismo organizavimo kitokio pločio vėžės geležinkelių infrastruktūroje tvarką – kitokio pločio vėžės geležinkelių tinklo valdytojas (toliau – valdytojas).

2. Fiziniai asmenys gali valdyti geležinkelių riedmenis kitokio pločio vėžės geležinkelių infrastruktūroje, o šiuos geležinkelių riedmenis valdančių asmenų padėjėjais gali dirbti tik išklausę su geležinkelių riedmenų valdymu bei eismo sauga kitokio pločio vėžės geležinkelių infrastruktūroje susijusius mokymus, vykdomus pagal valdytojo parengtą mokymo programą. Susisiekimo ministras nustato šioje dalyje nurodytos mokymo programos rengimo reikalavimus ir šių mokymų turinį.

3. Fiziniai asmenys, siekiantys valdyti geležinkelių riedmenis kitokio pločio vėžės geležinkelių infrastruktūroje, mokosi šio įstatymo 25 straipsnyje nustatyta tvarka pripažintuose traukinio mašinistų mokymo centruose, o siekiantys dirbti šiuos geležinkelių riedmenis valdančių asmenų padėjėjais – šio įstatymo 23 straipsnyje nurodytuose mokymo centruose.

4. Fizinių asmenų, siekiančių valdyti geležinkelių riedmenis kitokio pločio vėžės geležinkelių infrastruktūroje arba dirbti šiuos geležinkelių riedmenis valdančių asmenų padėjėjais, sveikatos būklė turi atitikti sveikatos apsaugos ministro nustatytus reikalavimus. Fiziniai asmenys, siekiantys valdyti geležinkelių riedmenis kitokio pločio vėžės geležinkelių infrastruktūroje arba dirbti šiuos geležinkelių riedmenis valdančių asmenų padėjėjais, prieš įsidarbindami privalo pasitikrinti sveikatą, o dirbdami – tikrintis ją sveikatos apsaugos ministro nustatytu periodiškumu.

5. Fizinių asmenų, siekiančių valdyti geležinkelių riedmenis kitokio pločio vėžės geležinkelių infrastruktūroje, sveikata tikrinama pagal sveikatos apsaugos ministro nustatytą traukinio mašinistų sveikatos patikrinimo tvarką, o fizinių asmenų, siekiančių dirbti šiuos geležinkelių riedmenis valdančių asmenų padėjėjais, – pagal sveikatos apsaugos ministro nustatytą eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekančių darbuotojų sveikatos patikrinimo tvarką. Valdyti geležinkelių riedmenis kitokio pločio vėžės geležinkelių infrastruktūroje arba dirbti šiuos geležinkelių riedmenis valdančių asmenų padėjėjais siekiantis fizinis asmuo, kuris nepasitikrina sveikatos, atsisako nustatytu laiku pasitikrinti sveikatą arba kurio sveikatos būklė neatitinka sveikatos apsaugos ministro nustatytų reikalavimų, nušalinamas nuo darbo.

 

14 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 17 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

17 straipsnis. Geležinkelių riedmenų, naudojamų 1 435 mm pločio vėžės Lietuvos Respublikos geležinkelių tinklo dalyje, techninių prižiūrėtojų sertifikavimas“.

2. Pakeisti 17 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Asmenys, pageidaujantys atlikti geležinkelių riedmenų, naudojamų 1 435 mm pločio vėžės Lietuvos Respublikos geležinkelių tinklo dalyje (toliau šiame straipsnyje – geležinkelių riedmenys), techninę priežiūrą, turi gauti elektroninės formos ECM sertifikatą, kuriuo patvirtinama, kad šio sertifikato turėtojas parengė geležinkelių riedmenų techninės priežiūros sistemą, vadovaudamasis šio įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nustatytais reikalavimais. Eismo saugos institucija, vadovaudamasi nepriklausomumo, kompetencijos, nešališkumo principais, ECM sertifikatą išduoda 5 metams. ECM sertifikatas gali būti atnaujintas eismo saugos institucijos sprendimu, pateikus jai atitinkamą prašymą.“

3. Pakeisti 17 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Geležinkelių infrastruktūros valdytojų ir geležinkelio įmonių (vežėjų), kurie siekia atlikti tik savo veikloje naudojamų geležinkelių riedmenų (išskyrus prekinius vagonus), tai yra geležinkelių riedmenų, kuriais nesinaudoja joks kitas geležinkelių infrastruktūros valdytojas ir jokia kita geležinkelio įmonė (vežėjas), techninę priežiūrą, atitiktis šio įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nustatytiems reikalavimams patikrinama išduodant geležinkelių infrastruktūros valdytojams saugos leidimus, o geležinkelio įmonėms (vežėjams) – bendruosius saugos sertifikatus arba savanoriškai pateikus prašymą gauti ECM sertifikatą.“

4. Pakeisti 17 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Asmenys, pageidaujantys gauti ECM sertifikatą, susisiekimo ministro nustatyta tvarka pateikia eismo saugos institucijai Įgyvendinimo reglamente (ES) 2019/779 nustatytos formos prašymą išduoti ECM sertifikatą ir dokumentus, kuriais įrodoma, kad geležinkelių riedmenų techninės priežiūros sistema yra parengta vadovaujantis šio įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nustatytais reikalavimais.“

5. Pakeisti 17 straipsnio 8 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) prižiūrėti ir koordinuoti kitų asmenų veiksmus, jeigu jie atlieka techninės priežiūros plėtojimo, riedmenų parko techninės priežiūros valdymo ar techninės priežiūros vykdymo funkcijas pagal sutartį, sudarytą su asmeniu, įgijusiu ECM sertifikatą; asmenys, įgiję ECM sertifikatą, visais atvejais atsako už tai, kad šių funkcijų atlikimas atitiktų Įgyvendinimo reglamente (ES) 2019/799 nustatytus reikalavimus;“.

6. Pakeisti 17 straipsnio 8 dalies 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

8) vykdyti Įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/779 4, 5 ir 9 straipsniuose nurodytas informavimo pareigas.“

7. Pakeisti 17 straipsnio 16 dalį ir ją išdėstyti taip:

16. Techninis prižiūrėtojas, įgijęs ECM sertifikatą, likus 20 darbo dienų iki šio straipsnio 9 dalyje nurodyto patikrinimo pateikia eismo saugos institucijai ir Agentūrai, jai paprašius, Įgyvendinimo reglamente (ES) 2019/779 nustatyto turinio praėjusių metų veiklos ataskaitą.“

8. Pakeisti 17 straipsnio 17 dalį ir ją išdėstyti taip:

17. Eismo saugos institucija savo interneto svetainėje viešai skelbia asmens, kuriam išduotas ECM sertifikatas, vardą (vardus), pavardę (pavardes), jeigu jis yra fizinis asmuo, juridinio asmens teisinę formą, pavadinimą, kodą, jeigu jis yra juridinis asmuo, sertifikato numerį, išdavimo datą, laikino galiojimo srities apribojimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo srities apribojimo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir galiojimo panaikinimo datą, kad būtų galima įsitikinti, jog asmeniui yra išduotas ECM sertifikatas ir jis galioja. Duomenys apie asmenį, kuriam išduotas ECM sertifikatas, paskelbiami ne vėliau kaip kitą darbo dieną po sprendimo išduoti šį sertifikatą priėmimo dienos ir skelbiami iki ECM sertifikato galiojimo pabaigos datos arba iki dienos, kai ECM sertifikato galiojimas panaikinamas šio straipsnio 15 dalyje nustatytais atvejais. Asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis Bendruoju duomenų apsaugos reglamentu, Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais duomenų tvarkymą.“

 

15 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 18 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

18 straipsnis. Geležinkelių riedmenų, naudojamų 1 520 mm pločio vėžės Lietuvos Respublikos geležinkelių dalyje, techninių prižiūrėtojų sertifikavimas“.

2. Pakeisti 18 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Asmenys, pageidaujantys atlikti geležinkelių riedmenų, naudojamų 1 520 mm pločio vėžės Lietuvos Respublikos geležinkelių tinko dalyje, techninę priežiūrą, turi gauti elektroninės formos geležinkelių riedmenų, naudojamų 1 520 mm pločio vėžės Lietuvos Respublikos geležinkelių tinklo dalyje, techninio prižiūrėtojo sertifikatą (toliau – techninio prižiūrėtojo sertifikatas) arba gauti ECM sertifikatą, kuriais patvirtinama, kad šių sertifikatų turėtojai parengė geležinkelių riedmenų techninės priežiūros sistemas, vadovaudamiesi šio įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nustatytais reikalavimais. Eismo saugos institucija, vadovaudamasi nepriklausomumo, kompetencijos, nešališkumo principais, techninio prižiūrėtojo sertifikatą išduoda 5 metams. Techninio prižiūrėtojo sertifikatas gali būti atnaujintas eismo saugos institucijos sprendimu, pateikus jai atitinkamą prašymą.“

3. Papildyti 18 straipsnį 11 dalimi:

11. Šio straipsnio 1 dalyje nustatytas reikalavimas įgyti techninio prižiūrėtojo sertifikatą arba ECM sertifikatą netaikomas geležinkelių infrastruktūros valdytojams ir geležinkelio įmonėms (vežėjams), jeigu jie siekia atlikti tik savo veikloje naudojamų specialiųjų geležinkelių riedmenų, tai yra specialiųjų geležinkelių riedmenų, kuriais nesinaudoja joks kitas geležinkelių infrastruktūros valdytojas ir jokia kita geležinkelio įmonė (vežėjas), techninę priežiūrą. Tokiu atveju atitiktis šio įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nustatytiems reikalavimams patikrinama geležinkelių infrastruktūros valdytojams išduodant saugos leidimus, o geležinkelio įmonėms (vežėjams) – bendruosius saugos sertifikatus arba savanoriškai pateikus prašymą gauti techninio prižiūrėtojo sertifikatą arba ECM sertifikatą.“

4. Pakeisti 18 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Techninių prižiūrėtojų sertifikatų išdavimui, sertifikato galiojimo sustabdymui, jo galiojimo srities apribojimui, galiojimo panaikinimui mutatis mutandis taikomos šio įstatymo 17 straipsnio 4–7, 10–15 ir 17 dalių nuostatos. Prašymo išduoti, atnaujinti techninio prižiūrėtojo sertifikatą ir atlikti kitus su techninio prižiūrėtojo sertifikato galiojimu susijusius veiksmus, techninio prižiūrėtojo sertifikato formą tvirtina eismo saugos institucija.“

5. Papildyti 18 straipsnį 6 dalimi:

6. Geležinkelių riedmenų, naudojamų 1 520 mm pločio vėžės Lietuvos Respublikos geležinkelių tinklo dalyje, techninių prižiūrėtojų sertifikavimui, jeigu šių geležinkelių riedmenų techninis prižiūrėtojas pageidauja įgyti ECM sertifikatą, mutatis mutandis taikomos šio įstatymo 17 straipsnio nuostatos.“

 

16 straipsnis. Įstatymo papildymas 191 straipsniu

Papildyti Įstatymą 191 straipsniu:

191 straipsnis. Reikalavimai eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekantiems darbuotojams

1. Laikoma, kad geležinkelių infrastruktūros valdytojų ir geležinkelio įmonių (vežėjų) darbuotojai atlieka eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis, jeigu jų funkcijos apima geležinkelių infrastruktūros valdytojų ir geležinkelio įmonių (vežėjų) eismo saugos valdymo sistemose arba Įgyvendinimo reglamente (ES) 2019/773 nurodytų eismo saugai užtikrinti svarbių užduočių atlikimą. Eismo saugos valdymo sistemose nurodomos konkrečios šių darbuotojų užduotys, funkcijos ir pareigybės.

2. Eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekantys darbuotojai privalo atitikti atitinkamai geležinkelių infrastruktūros valdytojų arba geležinkelio įmonės (vežėjo) eismo saugos valdymo sistemose nurodytus eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekančių darbuotojų kvalifikacijos reikalavimus. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai, kurie valdo ir organizuoja traukinių eismą, ir geležinkelio įmonės (vežėjai), išskyrus šio įstatymo 1 straipsnio 3 dalyje nurodytas įmones, taip pat vykdo Įgyvendinimo reglamente (ES) 2019/773 jiems nustatytas pareigas.

3. Įgyvendinimo reglamente (ES) 2019/773 nustatytais atvejais eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekantys darbuotojai turi atitikti Įgyvendinimo reglamente (ES) 2019/773 nurodytus ir geležinkelių infrastruktūros valdytojų bei geležinkelio įmonių (vežėjų) eismo saugos valdymo sistemose detalizuotus kalbos mokėjimo reikalavimus.

4. Eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekantys darbuotojai, kurie ketina tiesiogiai vadovauti geležinkelių riedmenų manevravimo veiksmams, prieš paskyrimą atlikti atitinkamas užduotis turi pasitikrinti sveikatą, o dirbdami tikrintis ją Įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/773 nustatytais atvejais ir periodiškumu. Eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekančio darbuotojo sveikatos patikra apima Įgyvendinimo reglamente (ES) 2019/773 nurodytą sveikatos, įskaitant psichikos sveikatą, patikrinimą. Vadovaudamasis šio įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje nurodytais sveikatos apsaugos ministro nustatytais sveikatos reikalavimais ir patikrinimo tvarka, ligų sąrašu, gydytojas, turintis sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka išduotą galiojančią licenciją, išduoda dokumentą, kuriuo patvirtinama, kad buvo atlikta šioje dalyje nurodyta eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekančio darbuotojo sveikatos patikra ir šis darbuotojas dėl savo sveikatos būklės galės saugiai atlikti jam pavestas pareigas.

5. Kai Įgyvendinimo reglamente (ES) 2019/773 nustatytais atvejais būtina atlikti eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekančio darbuotojo psichikos sveikatos patikrą, taip pat kai eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekantis darbuotojas ketina tiesiogiai vadovauti geležinkelių riedmenų manevravimo veiksmams, psichikos sveikatos patikra atliekama šio įstatymo 24 straipsnyje nustatyta tvarka.

6. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai) užtikrina, kad jų eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekantys darbuotojai turėtų lygias galimybes tobulinti kvalifikaciją. Jie atsako už savo eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekančių darbuotojų kvalifikaciją ir pareigų, nustatytų Deleguotajame reglamente (ES) 2018/762, taip pat, jeigu geležinkelių infrastruktūros valdytojams ir geležinkelio įmonėms (vežėjams) taikoma, Įgyvendinimo reglamente (ES) 2019/773 nurodytų pareigų, susijusių su eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekančių darbuotojų mokymu ir vertinimu, tinkamą vykdymą.

7. Jeigu geležinkelių infrastruktūros valdytojas ar geležinkelio įmonė (vežėjas) eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis paveda atlikti fiziniams asmenims, kurie nėra atitinkamo geležinkelių infrastruktūros valdytojo ar geležinkelio įmonės (vežėjo) darbuotojai, jis užtikrina, kad šie fiziniai asmenys atitiktų geležinkelių infrastruktūros valdytojo ar geležinkelio įmonės (vežėjo) darbuotojams, atliekantiems analogiškas eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis, keliamus kvalifikacijos reikalavimus.“

 

17 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 20 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

20 straipsnis. Reikalavimai fiziniams asmenims, siekiantiems įgyti teisę dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje

1. Fiziniai asmenys, kurie nėra geležinkelių infrastruktūros valdytojų arba geležinkelio įmonių (vežėjų) darbuotojai, tačiau siekia įgyti teisę dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje, turi, o eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekantys darbuotojai gali eismo saugos institucijos nustatyta tvarka išlaikyti eismo saugos institucijos reikalavimus atitinkantį žinių patikrinimo egzaminą (toliau šiame straipsnyje – egzaminas) ir gauti elektroninės formos fizinio asmens, dirbančio pavojingojoje geležinkelio zonoje, pažymėjimą (toliau šiame straipsnyje – pažymėjimas).

2. Fizinių asmenų, siekiančių įgyti teisę dirbti pavojingojoje geležinkelių zonoje, egzaminus organizuoja, jų žinias tikrina ir pažymėjimą išduoda, pakeičia, atnaujina pažymėjimo galiojimą, sustabdo pažymėjimo galiojimą, panaikina pažymėjimo galiojimo sustabdymą ir panaikina pažymėjimo galiojimą šio įstatymo 22 straipsnyje nurodytas egzaminavimo centras eismo saugos institucijos nustatyta tvarka.

3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytą pažymėjimą įgiję fiziniai asmenys privalo kas 5 metus nuo pažymėjimo išdavimo dienos šio įstatymo 23 straipsnyje nurodytame mokymo centre išklausyti 8 valandų trukmės eismo saugos institucijos nustatyto turinio mokymus, susijusius su darbu pavojingojoje geležinkelio zonoje, kreiptis į egzaminavimo centrą dėl pažymėjimo galiojimo atnaujinimo ir pateikti mokymų išklausymą patvirtinančius dokumentus.

4. Fiziniams asmenims, įgijusiems pažymėjimą, tačiau nepateikusiems šio straipsnio 3 dalyje nurodytų dokumentų, pažymėjimą išdavęs arba paskutinį kartą jį atnaujinęs egzaminavimo centras, patikrinęs eismo saugos institucijos interneto svetainėje skelbiamą informaciją apie fiziniams asmenims išduotus pažymėjimus ir įsitikinęs, kad kitas egzaminavimo centras neatnaujino arba nesustabdė ar nepanaikino konkretaus pažymėjimo galiojimo, bei įspėjęs šį fizinį asmenį apie galimą išduoto pažymėjimo galiojimo sustabdymą prieš 20 darbo dienų iki šio straipsnio 3 dalyje nurodyto termino pabaigos, sustabdo išduoto pažymėjimo galiojimą nuo šio straipsnio 3 dalyje nurodyto termino pabaigos ir nustato 20 darbo dienų terminą pateikti pažymėjimą išdavusiam arba paskutinį kartą jį atnaujinusiam egzaminavimo centrui šio straipsnio 3 dalyje nurodytus dokumentus; šis terminas gali būti pratęstas 20 darbo dienų pateikus pažymėjimą išdavusiam arba paskutinį kartą jį atnaujinusiam egzaminavimo centrui raštu motyvuotą prašymą. Pažymėjimo galiojimo sustabdymas panaikinamas per 3 darbo dienas, kai fizinis asmuo pateikia pažymėjimo galiojimą sustabdžiusiam egzaminavimo centrui šio straipsnio 3 dalyje nurodytus dokumentus.

5. Pažymėjimą išdavęs arba paskutinį kartą jį atnaujinęs egzaminavimo centras panaikina pažymėjimo galiojimą per 3 darbo dienas nuo šioje dalyje nurodytos informacijos gavimo ar aplinkybių paaiškėjimo dienos, jeigu:

1) fizinis asmuo, įgijęs pažymėjimą, per pažymėjimą išdavusio arba paskutinį kartą jį atnaujinusio egzaminavimo centro nustatytą terminą nepateikė šiam egzaminavimo centrui šio straipsnio 3 dalyje nurodytų dokumentų;

2) fizinis asmuo, įgijęs pažymėjimą, mirė.

6. Fizinis asmuo ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo pažymėjime nurodytų duomenų pasikeitimo turi kreiptis į egzaminavimo centrą dėl turimo pažymėjimo pakeitimo ir pateikti duomenų pasikeitimą patvirtinančius dokumentus.

7. Eismo saugos institucija savo interneto svetainėje viešai skelbia fizinio asmens, kuriam suteikta teisė dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje ir išduotas pažymėjimas, vardą (vardus), pavardę (pavardes), pažymėjimo numerį, išdavimo datą, pažymėjimo galiojimo atnaujinimo, sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir galiojimo panaikinimo datą, egzaminavimo centrą, kuris atnaujino arba sustabdė pažymėjimo galiojimą, kad būtų galima įsitikinti, jog fiziniam asmeniui yra išduotas pažymėjimas, jis galioja ir kitas egzaminavimo centras neatnaujino pažymėjimo galiojimo arba jo nesustabdė. Duomenys apie fizinį asmenį ir jam išduotą pažymėjimą paskelbiami ne vėliau kaip kitą darbo dieną po sprendimo išduoti arba atnaujinti šį pažymėjimą, sustabdyti pažymėjimo galiojimą priėmimo dienos ir skelbiami iki dienos, kai pažymėjimo galiojimas yra panaikinamas šio straipsnio 5 dalyje nustatytais atvejais. Fizinio asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis Bendruoju duomenų apsaugos reglamentu, Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais duomenų tvarkymą.

8. Šiame straipsnyje nustatyti reikalavimai netaikomi trečiosiose valstybėse pagal darbo ar kitą sutartį įdarbintiems fiziniams asmenims, kuriuos geležinkelio įmonė (vežėjas) pasitelkia keleivių, bagažo ir (ar) krovinių vežimo pasienio geležinkelių linijose ar tranzitu veiklai vykdyti. Tokiu atveju geležinkelio įmonė (vežėjas), įgyvendindama (įgyvendindamas) savo eismo saugos valdymo sistemą, turi užtikrinti, kad šie fiziniai asmenys bus supažindinti su nacionalinėmis taisyklėmis ir sugebės saugiai vykdyti veiklą Lietuvos Respublikos teritorijoje.“

 

 

 

18 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 21 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

21 straipsnis. Reikalavimai fiziniams asmenims, siekiantiems įgyti teisę vadovauti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams

1. Krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovai vadovauja krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams ir atsako už saugų krovinių krovimą į vagonus ir tvirtinimą juose.

2. Fiziniai asmenys, kurie nėra geležinkelių infrastruktūros valdytojų arba geležinkelio įmonių (vežėjų) darbuotojai, tačiau kurie siekia įgyti teisę vadovauti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams, turi, o eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekantys darbuotojai gali eismo saugos institucijos nustatyta tvarka išlaikyti eismo saugos institucijos reikalavimus atitinkantį žinių patikrinimo egzaminą (toliau šiame straipsnyje – egzaminas) ir gauti elektroninės formos krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovo pažymėjimą (toliau šiame straipsnyje – pažymėjimas). Fiziniai asmenys, įgiję pažymėjimus, turi teisę vykdyti veiklą savarankiškai.

3. Egzaminus organizuoja, fizinių asmenų žinias tikrina ir pažymėjimą išduoda, pakeičia, atnaujina pažymėjimo galiojimą, sustabdo pažymėjimo galiojimą, panaikina pažymėjimo galiojimo sustabdymą ir panaikina pažymėjimo galiojimą šio įstatymo 22 straipsnyje nurodyti egzaminavimo centrai eismo saugos institucijos nustatyta tvarka.

4. Egzaminavimo centras atsisako išduoti pažymėjimą, jeigu fizinis asmuo neišlaiko eismo saugos institucijos nustatytus reikalavimus atitinkančio egzamino.

5. Teisę vadovauti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams ir pažymėjimą įgijęs fizinis asmuo privalo kas 5 metus nuo pažymėjimo išdavimo dienos šio įstatymo 23 straipsnyje nurodytame mokymo centre išklausyti 16 valandų trukmės eismo saugos institucijos nustatyto turinio mokymus, kreiptis į egzaminavimo centrą dėl pažymėjimo galiojimo atnaujinimo ir pateikti mokymų išklausymą patvirtinančius dokumentus.

6. Jeigu fizinis asmuo nepateikia šio straipsnio 5 dalyje nurodytų dokumentų, pažymėjimą išdavęs arba paskutinį kartą jį atnaujinęs egzaminavimo centras, patikrinęs eismo saugos institucijos interneto svetainėje skelbiamą informaciją apie fiziniams asmenims išduotus pažymėjimus ir įsitikinęs, kad kitas egzaminavimo centras neatnaujino arba nesustabdė ir nepanaikino konkretaus fizinio asmens pažymėjimo galiojimo, bei įspėjęs šį fizinį asmenį prieš 20 darbo dienų apie galimą išduoto pažymėjimo galiojimo sustabdymą iki šio straipsnio 5 dalyje nurodyto termino pabaigos, sustabdo išduoto pažymėjimo galiojimą nuo šio straipsnio 5 dalyje nurodyto termino pabaigos ir nustato 20 darbo dienų terminą pateikti pažymėjimą išdavusiam arba paskutinį kartą jį atnaujinusiam egzaminavimo centrui šio straipsnio 5 dalyje nurodytus dokumentus; šio straipsnio 5 dalyje nurodytų dokumentų pateikimo terminas gali būti pratęstas 20 darbo dienų pateikus pažymėjimą išdavusiam arba paskutinį kartą jį atnaujinusiam egzaminavimo centrui raštu motyvuotą prašymą.

7. Pažymėjimą išdavęs arba paskutinį kartą jį atnaujinęs egzaminavimo centras panaikina išduoto pažymėjimo galiojimą per 3 darbo dienas nuo šioje dalyje nurodytos informacijos gavimo ar aplinkybių paaiškėjimo dienos, jeigu:

1) fizinis asmuo, įgijęs pažymėjimą, per pažymėjimą išdavusio arba paskutinį kartą jį atnaujinusio egzaminavimo centro nustatytą terminą nepateikė šiam egzaminavimo centrui šio straipsnio 5 dalyje nurodytų dokumentų;

2) fizinis asmuo, įgijęs pažymėjimą, mirė.

8. Fizinis asmuo ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo pažymėjime nurodytų duomenų pasikeitimo turi kreiptis į egzaminavimo centrą dėl turimo pažymėjimo pakeitimo ir pateikti duomenų pasikeitimą patvirtinančius dokumentus.

9. Eismo saugos institucija savo interneto svetainėje viešai skelbia fizinio asmens, kuriam išduotas pažymėjimas, vardą (vardus), pavardę (pavardes), pažymėjimo numerį, išdavimo datą, pažymėjimo galiojimo atnaujinimo, sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir galiojimo panaikinimo datą, egzaminavimo centrą, kuris atnaujino arba sustabdė pažymėjimo galiojimą, kad būtų galima įsitikinti, jog fiziniam asmeniui yra išduotas pažymėjimas, jis galioja ir kitas egzaminavimo centras neatnaujino pažymėjimo galiojimo arba jo nesustabdė. Duomenys apie fizinį asmenį ir jam išduotą pažymėjimą paskelbiami ne vėliau kaip kitą darbo dieną po sprendimo išduoti arba atnaujinti šį pažymėjimą, sustabdyti pažymėjimo galiojimą priėmimo dienos ir skelbiami iki dienos, kai pažymėjimo galiojimas yra panaikinamas šio straipsnio 7 dalyje nustatytais atvejais. Fizinio asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis Bendruoju duomenų apsaugos reglamentu, Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais duomenų tvarkymą.“

 

19 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 22 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

22 straipsnis. Įgaliojimai egzaminuoti fizinius asmenis, siekiančius įgyti teisę dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje, ir (ar) fizinius asmenis, siekiančius įgyti teisę vadovauti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams“.

2. Pakeisti 22 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Asmenys, siekiantys egzaminuoti fizinius asmenis, siekiančius įgyti teisę dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje, ir (ar) fizinius asmenis, siekiančius įgyti teisę vadovauti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams, turi gauti eismo saugos institucijos išduodamus elektroninės formos įgaliojimus egzaminuoti atitinkamus fizinius asmenis (toliau – įgaliojimai egzaminavimo centrams). Įgaliojimai egzaminavimo centrams išduodami neterminuotai šiame straipsnyje ir eismo saugos institucijos nustatyta tvarka.

3. Pakeisti 22 straipsnio 6 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

6) per 20 darbo dienų nuo eismo saugos institucijos pranešimo apie pasikeitusius teisės aktus, reglamentuojančius geležinkelių transporto eismo organizavimą ir (ar) krovinių krovimą ir tvirtinimą, paskelbimo eismo saugos institucijos interneto svetainėje dienos atnaujinti klausimų ir atsakymų katalogus ir pateikti juos derinti eismo saugos institucijai;“.

4. Pakeisti 22 straipsnio 6 dalies 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

8) eismo saugos institucijai neatlygintinai teikti eismo saugos institucijos nustatyta tvarka informaciją apie fizinio asmens, dirbančio pavojingojoje geležinkelio zonoje, pažymėjimo ir  krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovo pažymėjimo išdavimą, pakeitimą, galiojimo atnaujinimą, sustabdymą, galiojimo sustabdymo panaikinimą ir galiojimo panaikinimą;“.

5. Papildyti 22 straipsnį 121 dalimi:

121. Egzaminavimo centras, kuriam buvo sustabdyti arba panaikinti šio straipsnio 1 dalyje nurodyti įgaliojimai, privalo eismo saugos institucijai neatlygintinai eismo saugos institucijos nustatyta tvarka perduoti visus turimus duomenis apie fizinių asmenų išlaikytus egzaminus, jeigu egzaminavimo centras šiems asmenims nespėjo išduoti pažymėjimo iki įgaliojimų egzaminavimo centrui sustabdymo arba panaikinimo dienos, gautus duomenis apie asmenų išklausytus mokymus, jeigu egzaminavimo centras nespėjo atnaujinti pažymėjimo iki įgaliojimų egzaminavimo centrui sustabdymo arba panaikinimo dienos, informaciją apie fizinius asmenis, kurie yra įspėti apie išduoto pažymėjimo galiojimo sustabdymą, gautus prašymus pakeisti pažymėjimą arba panaikinti pažymėjimo galiojimą, jeigu egzaminavimo centras nespėjo pakeisti pažymėjimo arba panaikinti pažymėjimo galiojimo iki įgaliojimų egzaminavimo centrui sustabdymo arba panaikinimo dienos, kad eismo saugos institucija išduotų, atnaujintų, sustabdytų ar panaikintų atitinkamų pažymėjimų galiojimą.“

6. Pakeisti 22 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip:

13. Jeigu nėra egzaminavimo centrų, egzaminavimo centro funkcijas atlieka eismo saugos institucija, mutatis mutandis vadovaudamasi šio straipsnio arba šio įstatymo 23 straipsnio nuostatomis. Jeigu eismo saugos institucija sustabdo įgaliojimus egzaminavimo centrui arba juos panaikina, ji išduoda pažymėjimus fiziniams asmenims, kurie išlaikė tokio egzaminavimo centro vykdytus egzaminus, tačiau egzaminavimo centras jiems nespėjo išduoti pažymėjimo iki įgaliojimų egzaminavimo centrui sustabdymo arba panaikinimo dienos, atnaujina pažymėjimus fiziniams asmenims, kurie pateikė egzaminavimo centrui informaciją apie išklausytus mokymus, tačiau egzaminavimo centras nespėjo atnaujinti pažymėjimų galiojimo iki įgaliojimų egzaminavimo centrui sustabdymo arba panaikinimo dienos, pakeičia pažymėjimus fiziniams asmenims, kurie pateikė prašymus pakeisti pažymėjimus, tačiau egzaminavimo centras nespėjo jų pakeisti iki įgaliojimų egzaminavimo centrui sustabdymo arba panaikinimo dienos, įspėja fizinius asmenis apie pažymėjimų galiojimo sustabdymą ir sustabdo fizinių asmenų pažymėjimų galiojimą, panaikina pažymėjimų galiojimą.“

 

20 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 23 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

23 straipsnis. Teisė mokyti fizinius asmenis, įgijusius teisę dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje ir (ar) teisę vadovauti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams“.

2. Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Asmenys, siekiantys mokyti fizinius asmenis, įgijusius teisę dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje ir (ar) teisę vadovauti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams, turi eismo saugos institucijos nustatyta tvarka įgyti teisę mokyti fizinius asmenis, įgijusius teisę dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje ir (ar) teisę vadovauti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams (toliau – teisė vykdyti mokymo centro veiklą). Ši teisė įgyjama neterminuotai šiame straipsnyje ir eismo saugos institucijos nustatyta tvarka.“

3. Pakeisti 23 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) turėti mokymų kokybės valdymo sistemą, kuri apimtų priemones, kurios užtikrintų fiziniams asmenims, įgijusiems teisę dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje ir (ar) teisę vadovauti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams, nediskriminacines galimybes mokytis, ir priemones, kurios padėtų užtikrinti, kad mokymai bus vykdomi pagal šios dalies 1 punkte nurodytą mokymo programą, nešališkai, be spaudimo ar paskatų, kurios galėtų turėti poveikį mokymo rezultatams;“.

 

21 straipsnis. 24 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 24 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

24 straipsnis. Eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekančių darbuotojų ir fizinių asmenų, siekiančių gauti traukinio mašinisto pažymėjimą, psichikos sveikatos patikrinimas

1. Kai sveikatos patikros, nurodytos šio įstatymo 191 straipsnio 4 dalyje ir 32 straipsnio 2 dalyje, metu gydytojas psichiatras, turintis sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka išduotą galiojančią licenciją, paskiria atlikti eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekančio darbuotojo, taip pat fizinio asmens, siekiančio gauti traukinio mašinisto pažymėjimą, psichologinį įvertinimą, medicinos psichologas, įgijęs aukštąjį universitetinį išsilavinimą, vadovaudamasis sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka, atlieka psichologinį įvertinimą. Atlikdamas įvertinimą medicinos psichologas vertina, ar asmuo neturi psichologinių trūkumų ar kitų svarbių asmeninių savybių, kurios galėtų kliudyti saugiai atlikti pareigas ir skirtas užduotis, ir psichologinio įvertinimo išvadą pateikia gydytojui psichiatrui.

2. Gydytojas psichiatras, gavęs psichologinio įvertinimo išvadą, įvertina asmens psichikos sveikatos būklę, vadovaudamasis šio įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje nurodytais sveikatos apsaugos ministro nustatytais sveikatos reikalavimais, patikrinimo tvarka ir ligų sąrašu bei atsižvelgdamas į psichologinio įvertinimo išvadą. Atlikęs įvertinimą gydytojas psichiatras patvirtina, kad šio straipsnio 1 dalyje nurodytas asmuo dėl savo psichikos sveikatos būklės galės saugiai atlikti pareigas arba negalės saugiai atlikti pareigų, ir išduoda šiam asmeniui dokumentą, kuriame nurodo asmens psichikos sveikatos būklės įvertinimą. Eismo saugai užtikrinti svarbias užduotis atliekantis darbuotojas, taip pat fizinis asmuo, siekiantis gauti traukinio mašinisto pažymėjimą, gydytojo psichiatro išduotą dokumentą pateikia šio įstatymo 191 straipsnio 4 dalyje ir 32 straipsnio 2 dalyje nurodytam gydytojui, kuris priima sprendimą dėl asmens sveikatos būklės ir tinkamumo dirbti atitinkamą darbą.“

 

 

22 straipsnis. 26 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 26 straipsnio 8 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

8. Traukinio mašinistų egzaminavimo centrai, vykdydami veiklą, privalo:“.

2. Pakeisti 26 straipsnio 14 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

7) traukinio mašinistų egzaminavimo centras pakartotinai per vienus metus 3 kartus buvo įspėtas dėl šio straipsnio 8 dalyje nustatytų reikalavimų pažeidimų, išskyrus pažeidimus, kurie, vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymu, laikyti mažareikšmiais.“

 

23 straipsnis. Įstatymo priedo pakeitimas

Pakeisti Įstatymo priedo 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

6. 2016 m. gegužės 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2016/798 dėl geležinkelių saugos su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. spalio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2020/1530.“

 

24 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus 2–4, 6, 7, 9, 11, 12, 14, 15, 22 straipsnius ir šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. gegužės 1 d.

2. Susisiekimo ministras, Lietuvos transporto saugos administracijos direktorius iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai) įvertina Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nurodytose geležinkelių transporto eismo saugos valdymo sistemose nustatytas priemones ir nusprendę, kad jų nepakanka tinkamai įvykdyti šio įstatymo 16 straipsnyje išdėstyto Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 191 straipsnyje nustatytas geležinkelių infrastruktūros valdytojų ir geležinkelio įmonių (vežėjų) pareigas, pakeičia savo geležinkelių transporto eismo saugos valdymo sistemas per 9 mėnesius nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

4. Fiziniams asmenims, kurie iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pateikė prašymus išduoti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusio Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje nurodytus fizinio asmens, kurio darbas tiesiogiai susijęs su geležinkelių transporto eismu, pažymėjimus arba fizinio asmens, kurio darbas netiesiogiai susijęs su geležinkelių transporto eismu, pažymėjimus, pagal kuriuos sprendimai nebuvo priimti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, ir kurie atitinka šiame įstatyme nustatytus reikalavimus asmenims, siekiantiems įgyti teisę dirbti pavojingojoje zonoje, suteikiama teisė dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje ir išduodami šios teisės suteikimą patvirtinantys pažymėjimai.

5. Įsigaliojus šiam įstatymui, fiziniams asmenims išduoti fizinio asmens, kurio darbas tiesiogiai susijęs su geležinkelių transporto eismu, pažymėjimai ir fizinio asmens, kurio darbas netiesiogiai susijęs su geležinkelių transporto eismu, pažymėjimai toliau galioja ir yra laikomi lygiaverčiais šio įstatymo 17 straipsnyje išdėstyto Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje nurodytiems fizinio asmens, dirbančio pavojingojoje geležinkelio zonoje, pažymėjimams iki dienos, kai šie pažymėjimai privalo būti atnaujinti šio įstatymo 17 straipsnyje išdėstyto Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka.

6. Įsigaliojus šiam įstatymui, asmenims išduoti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusio Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje nurodyti įgaliojimai egzaminuoti fizinius asmenis, pageidaujančius dirbti darbą, tiesiogiai arba netiesiogiai susijusį su geležinkelių transporto eismu, ir (ar) fizinius asmenis, pageidaujančius atlikti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovų funkcijas, toliau galioja ir yra laikomi lygiaverčiais šio įstatymo 19 straipsnio 2 dalyje išdėstytoje Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje nurodytiems įgaliojimams egzaminuoti fizinius asmenis, siekiančius įgyti teisę dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje, ir (ar) fizinius asmenis, siekiančius įgyti teisę vadovauti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams, iki Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo nustatyta tvarka šis įgaliojimas bus sustabdytas arba panaikintas.

7. Įsigaliojus šiam įstatymui, asmenims suteikta iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusio Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje nurodyta teisė mokyti fizinius asmenis, kurių darbas tiesiogiai arba netiesiogiai susijęs su geležinkelių transporto eismu, ir (ar) krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovus toliau galioja ir yra laikoma lygiaverte šio įstatymo 20 straipsnio 2 dalyje išdėstytoje Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje nurodytai teisei mokyti fizinius asmenis, turinčius teisę dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje ir (ar) teisę vadovauti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams, iki Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo nustatyta tvarka ši teisė bus sustabdyta arba panaikinta.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

Respublikos Prezidentas