Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL SVEIKOS MITYBOS IR SVEIKATINAMOJO FIZINIO AKTYVUMO SKATINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2020 m. d. Nr. V-
Vilnius
Įgyvendindamas Lietuvos sveikatos 2014−2025 metų strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2014 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XII-964 „Dėl Lietuvos sveikatos 2014−2025 metų strategijos patvirtinimo“ 68.2 ir 68.3 papunkčius:
1. T v i r t i n u Sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos sveikatos
apsaugos ministro
2020 m. d.
įsakymu Nr. V-
SVEIKOS MITYBOS IR SVEIKATINAMOJO FIZINIO AKTYVUMO SKATINIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato valstybinių (valstybės perduotų savivaldybėms) visuomenės sveikatos stiprinimo funkcijų sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo srityse tikslus, uždavinius, veiklas, įgyvendinimo tvarką, turinio bei apskaitos reikalavimus.
2. Aprašo nuostatos taikomos savivaldybių visuomenės sveikatos biurams (toliau – SVSB). Jei savivaldybė neturi savo SVSB, Aprašo įgyvendinimą organizuoja kitos savivaldybės SVSB, teikiantis visuomenės sveikatos priežiūros paslaugas pagal savivaldybių bendradarbiavimo sutartį.
3. Apraše vartojamos sąvokos:
3.1. Sveikatinamasis fizinis aktyvumas – fizinis aktyvumas, stiprinantis funkcinį organizmo pajėgumą ir sveikatą nesukeldamas jai pavojaus ar žalos;
4. Gyventojams teikiama informacija apie sveiką mitybą ir sveikatinamąjį fizinį aktyvumą turi remtis mokslo įrodymais, atitikti sveikatos politikos nuostatas.
II SKYRIUS
TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
6. Aprašo tikslas – nustatyti bendruosius savivaldybėse vykdomo gyventojų sveikatos stiprinimo principus sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo (toliau – SFA) srityse, siekiant nuosekliai ir efektyviai organizuoti lėtinių neinfekcinių ligų prevenciją.
III SKYRIUS
SVEIKOS MITYBOS SKATINIMO ORGANIZAVIMAS
8. Sveikos mitybos skatinimas savivaldybėse vykdomas kompleksiškai šiose srityse:
8.1. Gyventojų mitybos raštingumo didinimas.
8.1.1. Sveikos mitybos informacijos sklaida. SVSB turi organizuoti ir vykdyti veiklas, gerinančias gyventojų sveikos mitybos žinias bei skatinančias juos maitintis sveikiau. Tam tikslui naudojama socialinė reklama, plakatai ir skelbimai, kurie platinami viešose vietose (ugdymo, asmens sveikatos priežiūros ir kitose įstaigose, parduotuvėse, viešajame transporte, SVSB patalpose ir pan.), skelbiama informacija SVSB interneto svetainėje, socialiniuose tinkluose ir kitose visuomenės informavimo priemonėse.
8.1.2. Gyventojų sveikos mitybos mokymas. Mokymas vykdomas grupinių užsiėmimų būdu, vadovaujantis Sveikos mitybos mokymo programoje (toliau – SMM programa) nurodytomis temomis ir specialistų kvalifikacijomis (Aprašo 1 priedas). Rekomenduojamas užsiėmimų dažnumas – vienas užsiėmimas (2 akademinės valandos) per savaitę. Užsiėmimų tvarkaraščiai skelbiami SVSB interneto svetainėje arba socialinio tinklo paskyroje. Mokymuose teikiama informacija turi būti pritaikyta tikslinių grupių dalyvių poreikiams ir suvokimui. Mokymų pradžioje ir pabaigoje, pagal standartizuotus Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos valstybinių (valstybės perduotų savivaldybėms) visuomenės sveikatos priežiūros funkcijų vykdymo priežiūros komisijos nutarimais patvirtintus anoniminius klausimynus, nustatomos mokymuose dalyvavusių sveikos mitybos žinios bei įvertinamas jų pokytis. Mokymai gali būti organizuojami dviem būdais:
8.1.2.1. vienkartiniai mokymai – skirti gyventojams ar atskirų sričių specialistams (pvz., maisto įmonių darbuotojams) supažindinti su pagrindiniais sveikos mitybos principais;
8.1.2.2. daugkartiniai (tęstiniai) mokymai – skirti išsamiai informuoti gyventojus apie sveiką mitybą ir gyvenseną bei paskatinti juos siekti išliekamų pozityvių sveikatos pokyčių. Šie mokymai vykdomi pagal Aprašo 1 priede išdėstytą SMM programą. Jei kai kurių profesinių grupių atstovai neturi galimybės išklausyti visą SMM programą, tokiu atveju SMM programa gali būti dėstoma sutrumpinta, daugiau dėmesio skiriant šiai profesinei veiklai aktualioms temoms.
8.1.2.2.1. SMM programą sudaro teoriniai ir praktiniai užsiėmimai. Jų metu taikomi interaktyvūs mokymų metodai, diskusijos grupėse, užduočių sprendimai, aptariami rezultatai, konsultuojama sveikos gyvensenos klausimais. Pagrindinis dėmesys skiriamas savarankiškam darbui, įgytų žinių praktiniam taikymui ir pasiektų sveikatos bei gyvensenos pokyčių vertinimui. Sveikos mitybos mokymai papildomi sveikatą stiprinančio fizinio aktyvumo žiniomis. SMM programos pabaigoje dalyviai užpildo Sveikos mitybos mokymo programos naudos vertinimo klausimyną (Aprašo 2 priedas). SMM programą baigusiais asmenimis laikomi asmenys, kurie dalyvavo ne trumpiau kaip 80 proc. Aprašo 1 priede nurodytų užsiėmimų trukmės. Asmenims, kurie nebaigė SMM programos per 1 metus nuo pirmo užsiėmimo dienos, dalyvavimas SMM programoje nutraukiamas. Asmuo, kurio dalyvavimas SMM programoje buvo nutrauktas, gali pakartotinai dalyvauti SMM programoje Apraše nustatyta tvarka. Esant galimybei, organizuojami mobilūs mokymai vykstant į atokesnes gyvenamąsias vietas arba taikomi nuotoliniai mokymai naudojant vaizdo konferencijų platformos, atitinkamai pritaikius SMM programą.
8.1.2.2.3. SMM programa netaikoma savivaldybėms, kuriose taikomas Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos ir sveikatai palankaus maisto gaminimo mokymų, finansuojamų iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų, organizavimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. rugsėjo 20 d. įsakymu Nr. V-1088 „Dėl Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos ir sveikatai palankaus maisto gaminimo mokymų, finansuojamų iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų, organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, jo vykdymo laikotarpiu.
8.1.3. Gyventojų faktinės mitybos, mitybos įpročių bei mitybos žinių stebėsena. Tai nacionalinė stebėsena, skirta šalies gyventojų informuotumui bei su mityba susijusiai elgsenai ištirti. SVSB ją vykdo vadovaudamiesi stebėseną administruojančios Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – Ministerija) įgaliotos įstaigos metodiniais nurodymais. Atsižvelgiant į gautus stebėsenos rezultatus, SVSB turi atlikti situacijos koregavimo veiksmus, taikant atitinkamas Aprašo 4 priede nurodytas veiklas.
8.2. Vaikų maitinimo organizavimo ugdymo įstaigose priežiūra ir tobulinimas. Ši veikla vykdoma vadovaujantis Vaikų maitinimo organizavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. lapkričio 11 d. įsakymu Nr. V-964 „Dėl Vaikų maitinimo organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. Bendradarbiaujant su savivaldybe ar jos administracija ir ugdymo įstaigų administracijomis, skatinamas švediško stalo principo, skirto gerinti sveikatai palankaus maisto pasirinkimą bei mažinti maisto švaistymą, diegimas mokyklose.
8.3. Maisto produktų sudėties gerinimo (cukrų, sočiųjų riebalų ir druskos kiekio mažinimo bei skaidulinių medžiagų kiekio didinimo) skatinimas.
8.3.1. Savivaldybės teritorijoje veikiančių įmonių gaminamų maisto produktų sudėties stebėsena. Ji vykdoma maisto produktams, priskiriamiems maisto produktų grupėms, stebimoms pagal Ministerijos įgaliotos įstaigos administruojamos maisto produktų sudėties duomenų bazės (toliau – produktų duomenų bazė) kriterijus, siekiant nustatyti jų sudėties riziką sveikatai. Vykdant maisto produktų sudėties stebėseną atliekami šie pagrindiniai veiksmai:
8.3.1.1. nustatoma kokios maisto pramonės įmonės veikia savivaldybės teritorijoje ir kokius maisto produktus, priklausančius grupėms, nurodytoms produktų duomenų bazėje, jos gamina;
8.3.1.2. vadovaujantis maisto produktų etikečių informacija, įvertinami stebimų maisto produktų maistingumo ypatumai (didesnis cukrų, druskos, sočiųjų riebalų, energijos ar mažesnis skaidulinių medžiagų kiekis, lyginant su kitais šių įmonių gaminamais panašiais produktais bei šalies vidurkiais), siekiant sukaupti duomenų gamintojų informavimui apie šių maisto produktų sudėties gerinimo tikslingumą;
8.3.1.3. identifikuojami produktai, kurių sudėtis artima „Rakto skylutės“ ženklinimo kriterijams, nustatytiems Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2014 m. sausio 22 d. įsakymu Nr. V-50 „Dėl maisto produktų ženklinimo simboliu „Rakto skylutė“, siekiant gamintojus paskatinti gerinti identifikuotų maisto produktų sudėtį bei pasiekti šiame įsakyme nustatytus kriterijus ir notifikuoti tokius produktus Ministerijai;
8.3.2. Maisto produktų sudėties gerinimo (cukrų, druskos ir sočiųjų riebalų kiekio mažinimo) savivaldybės teritorijoje veikiančiose įmonėse skatinimas. Vykdomas informuojant, mokant ir konsultuojant įmonių atsakingus darbuotojus (įmonės, gamybos ir laboratorijos vadovus, technologus, rinkodaros specialistus), gerinant jų žinias apie maisto produktų sudėties problemas, sudėties keitimo tikslus ir būdus. Pagrindinis dėmesys skiriamas konkrečiose įmonėse gaminamiems maisto produktams, akcentuojant sveikatai palankesnės maisto produktų sudėties bei sveikatai palankesnių maisto produktų, ženklinimo „Rakto skylutės“ naudą įmonei bei visuomenei. Jei reikia, diskusijoms pasitelkiami savivaldybės bei jos administracijos atstovai.
8.3.3. Maisto produktų gamybos ir prekybos įmonių susitarimų su Ministerija, dėl maisto produktų sudėties gerinimo, pasirašymo skatinimas. Vykdomas kviečiant įmonių vadovus pasirašyti susitarimus dėl cukrų, druskos ir sočiųjų riebalų kiekio gaminamuose maisto produktuose mažinimo. Susitarimus pasirašiusios įmonės pristatomos pavyzdžiu visuomenei, kaip sektinas pavyzdys kitoms įmonėms (susitarimų pavyzdžiai skelbiami Ministerijos interneto svetainėje http://sam.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/visuomenes-sveikatos-prieziura/mityba-ir-fizinis-aktyvumas-2/susitarimai-su-imonemis).
8.3.4. Sveikatai palankesnių maisto produktų žymėjimo „Rakto skylutės“ simboliu žinomumo gerinimas ir paženklintų maisto produktų įvairovės rinkoje didinimo skatinimas. Vykdomas siekiant, kad gyventojai, maisto gamintojai ir pardavėjai žinotų šio simbolio reikšmę ir teiktų šiuo simboliu paženklintiems produktams gamybos, prekybos bei vartojimo prioritetą. Įmonėms pagal kompetenciją teikiama mokymo ir konsultacinė pagalba, skatinant jas kurti „Rakto skylutės“ kriterijus atitinkančius maisto produktus bei notifikuoti juos Ministerijos interneto svetainėje (notifikuoti maisto produktai skelbiami adresu http://sam.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/visuomenes-sveikatos-prieziura/mityba-ir-fizinis-aktyvumas-2/rakto-skylute/rinkoje).
8.4. Sveikai mitybai palankios aplinkos plėtros skatinimas. Tai gyventojų darbo, poilsio ir gyvenamosios aplinkos keitimo skatinimas, siekiant pritaikyti ją sveikai mitybai – bufetų, kavinių, kioskų, parduotuvių, zonų, klubų ir kitų objektų, kuriose tiekiamas ar pristatomas sveikatai palankus maistas, steigimosi skatinimas (vykdomas bendradarbiaujant su savivaldybe, jos administracija, maisto produktų gamybos, prekybos bei viešojo maitinimo įmonių, įstaigų administracija bei Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba).
IV SKYRIUS
SVEIKATINAMOJO FIZINIO AKTYVUMO SKATINIMO ORGANIZAVIMAS
10. SFA skatinimo veikla savivaldybėje vykdoma kompleksiškai šiose srityse:
11. SFA sklaidos tikslas – informuoti savivaldybės gyventojus apie SFA naudą bei skatinti juos būti fiziškai aktyvesniais. Informacija apie SFA veiklas skelbiama savivaldybės, atitinkamo profilio savivaldybės institucijų ir SVSB naudojamomis įvairiomis informacijos sklaidos priemonėmis.
12. SFA mokymų tikslas – formuoti asmenų savarankiškus sveikatinamojo fizinio aktyvumo gebėjimus ir įgūdžius. SFA mokymai organizuojami tokia tvarka:
12.2. SFA mokymai organizuojami grupinių pratybų forma, jų metu ugdant mokymų dalyvių teorines ir praktines fizinio aktyvumo kompetencijas.
12.3. SFA mokymai yra teorinės ir praktinės pratybos. Teorinių pratybų organizavimo formos yra seminarai, paskaitos, diskusijos ir kitos teorinio darbo formos. Teorinės žinios taip pat gali būti integruojamos į praktinių pratybų turinį pagal atitinkamą tematiką. Praktinių pratybų dalyviams formuojami sveikatą tausojančių ir stiprinančių kūno judesių, savarankiško mankštinimosi ir kitų fizinio aktyvumo veiklų įgūdžiai ir įpročiai. Teorinės pratybos negali sudaryti daugiau nei 10 proc. vienos programos apimties. Vienų pratybų trukmė – ne mažiau nei 45 minutės.
12.4. SFA pratybas vedantis asmuo turi atitikti Lietuvos Respublikos sporto įstatymu nustatytus kvalifikacinius reikalavimus fizinio aktyvumo specialistui.
12.5. SFA mokymai gali būti:
12.5.1. daugkartiniai – reguliariai (SVSB nustatyta tvarka) vykstantys grupiniai mokymai, organizuojami pagal SVSB sudarytas sveikatinimojo fizinio aktyvumo programas (toliau – SFA programos) atitinkamiems tikslams pasiekti. Vieną programą sudaro ne mažiau 10 pratybų, iš kurių pirmos ir paskutinės pratybos skirtos Aprašo 17 punkte nurodytų rodiklių nustatymui;
12.6. Kvietimas į mokymus vykdomas SVBS nustatyta tvarka. Kvietime į mokymus mokymų organizatorius:
12.6.1. nurodo SFA programos turinį: pratybų pavadinimą, visos programos bei atskiro pratybų trukmę ir preliminarų kiekvienų pratybų intensyvumą (mažas, vidutinis ir didelis), kuris nustatomas pagal Aprašo 5 priedą;
12.6.2. nurodo galimas rizikas asmens gyvybei ir (ar) sveikatai, kurios gali kilti dalyviui užsiėmimų metu;
13. Asmeniui sveikatos patikrinimas atliekamas asmens sveikatos priežiūros įstaigoje vadovaujantis Sportuojančių asmenų sveikatos tikrinimo tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2000 m. gegužės 31 d. įsakymu Nr. 301 „Dėl profilaktinių sveikatos tikrinimų sveikatos priežiūros įstaigose“.
14. Prieš dalyvavimą SFA mokymuose asmeniui rekomenduojama pasitikrinti sveikatą. Jeigu asmens sveikatos specialisto sprendimu asmens dalyvavimas SVSB veiklose gali turėti neigiamos įtakos jo sveikatai, šią informaciją asmuo privalo nurodyti sutikimo dalyvauti SFA užsiėmimuose formoje (Aprašo 7 priedas).
15. Jeigu SFA mokymų veiklos pagal asmens sveikatos specialisto išvadą ir rekomendacijas yra asmeniui tinkamos, mokymų organizatorius arba jo įgaliotas pratybas vedantis specialistas pagal Aprašo 8 priedą nustato didžiausią asmeniui leistiną fizinio krūvio dydį (artimą maksimaliam) ir rekomenduoja asmeniui, kokiose fizinio aktyvumo veiklose ir kokiu intensyvumu jis gali jose dalyvauti.
16. SFA mokymų dalyviams praktinių pratybų metu rekomenduojama pulso dažnį stebėti naudojant pulsometrus.
17. SFA mokymų metu matuojami šie dalyvių SFA rodiklių pokyčiai:
17.1. kokybiniai:
17.1.1. SFA žinių: daugkartinių SFA programų dalyviams žinių pokytis nustatomas pagal standartizuotus Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos valstybinių (valstybės perduotų savivaldybėms) visuomenės sveikatos priežiūros funkcijų vykdymo priežiūros komisijos nutarimais patvirtintus klausimynus (kurie gali būti papildyti atitinkamos SFA programos tematika) šios komisijos nustatytu dažnumu; vienkartinių SFA užsiėmimų dalyviams žinių pokytis nustatomas pagal mokymų organizatoriaus sudarytą klausimyną atitinkama užsiėmimo tematika. SFA mokymų dalyvių SFA žinių pokytis apskaičiuojamas pagal Aprašo 10 priede pateiktą metodiką;
17.2. kiekybiniai rodikliai, atspindintys asmens kūno kompoziciją, fizinį pajėgumą ir kt. parametrus, nustatomi SVSB nustatyta tvarka;
17.3. Aprašo 17.2 papunktyje nurodyti SFA rodiklių pokyčiai matuojami:
17.3.1. asmeniui, dalyvaujančiam programoje visa apimtimi (ne mažiau 70 procentų programos apimties) – pirmų ir paskutinių pratybų metu;
17.4. Aprašo 17 punkte nurodytų SFA rodiklių pokyčių nustatymas gali būti netaikomas vienkartinių proginių pratybų dalyviams.
17.5. SFA mokymai gali būti vykdomi nuotoliniu būdu, jų apimčiai neviršijant 30 proc. visų mokymų apimties.
18. Vaikų ir jaunimo SFA organizavimo ugdymo įstaigose tobulinimo skatinimo tikslas –užtikrinti kokybišką vaikų sveikatinamojo fizinio aktyvumo įgyvendinimą ugdymo įstaigose. Jis vykdomas vadovaujantis Mokyklų pripažinimo sveikatą stiprinančiomis mokyklomis ir aktyviomis mokyklomis tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2019 m. gegužės 31 d. įsakymu Nr. V-651/V-665 „Dėl Mokyklų pripažinimo sveikatą stiprinančiomis mokyklomis ir aktyviomis mokyklomis tvarkos aprašo patvirtinimo“, Mokinių, besimokančių pagal pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas, fizinio pajėgumo nustatymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. spalio 8 d. įsakymu Nr. V-1153 „Dėl Mokinių, besimokančių pagal pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas, fizinio pajėgumo nustatymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir kitais.
19. SFA palankios aplinkos plėtros tikslas – sudaryti infrastruktūrines sąlygas gyventojams užsiimti sveikatinamaja fizine veikla gyvenamojoje vietovėje. Ši plėtra apima gyventojų darbo, poilsio ir gyvenamosios aplinkos keitimo skatinimą, siekiant pritaikyti ją sveikatinamajam fiziniam aktyvumui – savivaldybėje esančių laisvalaikio, rekreacinių zonų įrengimą, dviračių ir pėsčiųjų takų tiesimo ir tvarkymo skatinimą, sąlygų fiziniam aktyvumui darbovietėse sudarymą, prieigos gyventojams prie sporto objektų gerinimą ir kt. veiksmų, susijusių su infrastruktūros tobulinimu bei jos prieinamumo gyventojams gerinimu, inicijavimą (pasitelkiant savivaldybę, jos administraciją, įmonių ir įstaigų administraciją).
V SKYRIUS
VEIKLOS PLANAVIMAS, APSKAITA IR VERTINIMAS
20. SVSB sveikos mitybos ir SFA skatinimo veikla siekiama įgyvendinti valstybiniuose strateginio planavimo dokumentuose (Lietuvos sveikatos 2014–2025 metų strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2014 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XII-964 „Dėl Lietuvos sveikatos 2014–2025 metų strategijos patvirtinimo“; Nacionalinėje visuomenės sveikatos priežiūros 2016–2023 metų plėtros programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. gruodžio 9 d. nutarimu Nr. 1291 „Dėl Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros 2016–2023 metų plėtros programos, patvirtinimo“ ir kt.) numatytus gyventojų sveikatos gerėjimo kriterijus.
21. Savikontrolės tikslais vykdoma SVSB planuojamų ir įvykdytų veiklų apskaita pagal Aprašo 4 ir 11 prieduose pateiktas rekomenduojamas sveikos mitybos ir SFA skatinimo veiklų apskaitos formas. Informacija apie Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos valstybinių (valstybės perduotų savivaldybėms) visuomenės sveikatos priežiūros funkcijų vykdymo priežiūros komisijos nutarimais patvirtintų prioritetų rodiklių vykdymą kiekvienais metais teikiama Valstybės biudžeto specialios tikslinės dotacijos, skiriamos savivaldybių biudžetams Sveikatos apsaugos ministerijos kuruojamoms valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) visuomenės sveikatos priežiūros funkcijoms vykdyti, planavimo, paskirstymo, naudojimo ir atsiskaitymo už ją tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2014 m. lapkričio 10 d. įsakymu Nr. V-1154 „Dėl Valstybės biudžeto specialios tikslinės dotacijos, skiriamos savivaldybių biudžetams Sveikatos apsaugos ministerijos kuruojamoms valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) visuomenės sveikatos priežiūros funkcijoms vykdyti, planavimo, paskirstymo, naudojimo ir atsiskaitymo už ją tvarkos aprašo patvirtinimo“ nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į konkretiems metams nustatytus SVSB veiklos prioritetus, Aprašo 4 ir 11 prieduose pateiktos formos gali būti atitinkamai koreguojamos. Dalyvių apskaita vedama pagal dalyvių sąrašus, kuriuose nurodoma mokymų informacija (pavadinimas, data, laikas ir kt.) bei dalyvių asmens duomenys (vardas ir telefono ryšio numeris). Nuotolinių užsiėmimų dalyvių apskaitai naudojamos dalyvaujančiųjų registracijos funkciją turinčios platformos (pvz., Google Forms, Google Classroom ar pan.) arba vaizdo konferencijos metu padaromos kompiuterio ekrano srities kopijos (klaviatūroje kartu paspaudus klavišus Windows+Shift+S ir pažymėjus kopijuojamą sritį) arba naudojamas kitas lygiavertis būdas. Jei daromos kompiuterio ekrano srities kopijos, jose turi matytis tik dalyvių sąrašas bei užsiėmimo data (pvz., kompiuterio sisteminė data ir laikas), bet neturi matytis dalyvių nuotraukų. Šio teisės akto vykdymo priežiūros tikslu Ministerija ar jos įgaliota įstaiga gali organizuoti SVSB auditus, kurių metu SVSB turi pateikti visą su mokymais susijusią informaciją, įskaitant ir dalyvių asmens duomenis, kurie naudojami siekiant nustatyti, kad mokymai tikrai įvyko ir konkretūs dalyviai juose dalyvavo.
22. Kitais teisės aktais nustatyta sveikos mitybos ir fizinio aktyvumo skatinimo veikla atliekama ir apskaitoma pagal tuose teisės aktuose ar projektuose nustatytus reikalavimus. Kitų šaltinių ar projektų lėšomis finansuojamų veiklų rezultatai į Aprašo 4 ir 11 prieduose nurodytas apskaitos formas neįtraukiami.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
23. Siekiant užtikrinti tinkamą mokymų organizavimą, asmenys registruodamiesi į SVSB organizuojamus mokymus, turi nurodyti savo vardą ir kontaktinį telefoną, kuriuo norėtų būti informuoti apie mokymų užsiėmimų vykdymo laiką ir vietą. Sveikos mitybos ir SFA žinių pokyčiams matuoti skirti mokymų pradžios ir pabaigos klausimynai tarpusavyje susiejami pagal mokymų pradžios datą ir dalyvio vardą arba pagal SVSB nustatytą kitą kodavimo sistemą. Sveikos mitybos mokymo programos naudos vertinimo klausimyne, SVSB veiklos audito tikslais, dalyvių prašoma nurodyti vardą ir kontaktinio telefono numerį. Mokymų ir testavimų metu surinktus savo kūno rodiklių duomenis saugo patys dalyviai, tačiau jiems sutikus, nuasmenintus duomenis gali saugoti SVSB.
24. Informacija, susijusi su sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo veikla kalendoriniais metais, SVSB saugoma 3 metus (jei kitais teisės aktais nenustatyta kitaip) nuo priemonių vykdymo metų pabaigos ir naikinama Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakyme Nr. V-118 „Dėl Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių patvirtinimo“ nustatyta tvarka.
25. Neformalus vaikų sveikos mitybos ir fizinio aktyvumo ugdymas yra visuomenės sveikatos priežiūros mokykloje dalis ir organizuojamas vadovaujantis Visuomenės sveikatos priežiūros organizavimo mokykloje tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-1035/ISAK-2680 „Dėl Visuomenės sveikatos priežiūros organizavimo mokykloje tvarkos aprašo patvirtinimo“.
Sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo tvarkos aprašo
1 priedas
SVEIKOS MITYBOS MOKYMO PROGRAMA
1.
Eil. Nr. |
Tema |
Teoriniai užsiėmimai |
Praktiniai užsiėmimai |
Tikslinės grupės* |
Trukmė, akad. val. |
Vykdantys specialistai** (pasirinktinai) |
1. |
Individualus pokalbis su kiekvienu Sveikos mitybos mokymo programos (toliau – SMM) dalyviu |
1.1. Kiekvienas dalyvis individualiai informuojamas apie SMM programą, jos tikslus ir lektorių kvalifikacijas. 1.2. Dalyvis motyvuojamas nepertraukiamai lankyti mokymus praktiškai taikyti specialistų patarimus ir siekti konkrečių sveikatos gerinimo tikslų. |
1.3. Dalyviui sutinkant ir laikantis privatumo, išmatuojami ir užrašomi pradiniai jo kūno rodikliai (kūno masės indeksas, liemens apimtis ir arterinis kraujo spaudimas). 1.4. Dalyvis užpildo Ministerijos parengtus mitybos ir fizinio aktyvumo žinių klausimynus 1.5. Su dalyviu aptariami matavimų rezultatai. |
Visos grupės |
0,5 (kiekvie- nam dalyviui) |
1 |
2. |
Mitybos reikšmė lėtinių neinfekcinių ligų atsiradimui bei profilaktikai |
2.1. Pagrindiniai lėtinių neinfekcinių ligų rizikos veiksniai ir jų įtaka sveikatai. Kūno masės indeksas ir jo reikšmė. 2.2. Sveika mityba − samprata ir pagrindiniai principai. Pagrindinės PSO, ES ir Lietuvos sveikatos politikos, susijusios su lėtinių neinfekcinių ligų valdymu, nuostatos. 2.3. Maistinės medžiagos ir jų svarba žmogaus organizmui. Rekomenduojamos energijos ir maistinių medžiagų paros normos bei jų kiekiai Lietuvos gyventojų mityboje. 2.4. Jodo, seleno, vitaminų, Lietuvos geografinėje zonoje trūkstamų, mikro- ir makroelementų reikšmė sveikatai. 2.5. Veiksniai, lemiantys maisto produktų bei gėrimų palankumą ar nepalankumą sveikatai. Maisto pasirinkimo piramidė. 2.6. Daržovių, vaisių, žuvies, viso grūdo produktų, skaidulinių medžiagų, geriamojo vandens vartojimo reikšmė sveikatai. 2.7. Būtinybė mažinti maiste sočiųjų riebalų, transriebalų (riebalų rūgščių transizomerų), cukraus ir druskos kiekį. 2.8. Maisto produktų ženklinimo „Rakto skylutės“ simboliu esmė ir tikslai. 2.9. Maisto produktų etiketėse pateikiamos informacijos supratimas. 2.10. Alergenai ir jų ženklinimas. Teiginiai apie maisto produktų maistingumą ir sveikatingumą. 2.11. Dietos, vegetarinė, veganinė mityba, žaliavalgystė bei jų įtaka sveikatai. Valgymo sutrikimai. 2.12. Maisto teršalai, kancerogeninės medžiagos. Maisto priedai. Genetiškai modifikuoti maisto produktai. Maisto papildai. Ekologiški maisto produktai. 2.13. Atskirų visuomenės tikslinių grupių mitybos ypatumai: kūdikių, vaikų, jaunimo, nėščiųjų, žindančių motinų, 65 m. ir vyresnio amžiaus asmenų, tam tikrų profesijų darbuotojų, asmenų turinčiųjų antsvorio ir pan. (pagal šį papunktį teikiama informacija ir užsiėmimų trukmė turi atitikti dėstomos medžiagos apimtį bei tikslinių grupių dalyvių poreikius). |
2.14. Diskusijos grupėse (po 2-4 asmenis), konsultavimas, užduočių sprendimas. 2.15. Kiekvieno užsiėmimo pabaigoje atliekamas gautos informacijos įsisavinimo patikrinimas klausinėjant dalyvius apie išdėstytą medžiagą. 2.16. Dalyviai užrašo ir įvertina savo mitybos įpročius bei faktinę mitybą praeitą parą, apskaičiuoja daržovių ir vaisų suvartojimo atitiktį PSO rekomendacijoms, pažymi sveikatai palankius, nepalankius bei koreguotinus elgsenos veiksnius. 2.17. Atliekamos maisto produktų etiketėse teikiamos informacijos supratimo užduotys. 2.18. Pateikiamos užduotys namams, pvz.: 2.18.1. vesti asmeninius mitybos ir fizinio aktyvumo dienoraščius, juose pažymėti sveikatai palankius bei koreguotinus elgsenos veiksmus; 2.18.2. sudaryti prekyboje esančių pagrindinėms maisto produktų grupėms priklausančių produktų, turinčių mažiausiai cukrų, druskos ir sočiųjų riebalų, sąrašą; 2.18.3. rasti „Rakto skylutės“ simboliu pažymėtus produktus vietinėje rinkoje; 2.18.4. rasti rinkoje „Rakto skylutės“ žymėjimo kriterijams artimus produktus, kurie galėtų pretenduoti į šį simbolį. 2.19. Atliekamas gautų duomenų aptarimas, koreguotinos elgsenos nustatymas ir rekomendacijų teikimas. 2.20. Esant galimybei dalyviai konsultuojami interneto socialiniame tinkle sudarytoje grupėje. 2.21. Esant galimybei sudaromi individualūs ar grupiniai gyvensenos keitimo bei įsipareigojimų planai. |
Visos grupės (2.13 p. tema mokoma pagal tikslinių grupių dalyvių poreikius) |
8 |
2, 3 |
|
||||||
3. |
Maitinimas vaikų ugdymo įstaigose |
3.1. Maitinimo organizavimas vaikų ugdymo įstaigose. Pritaikytas maitinimas. 3.2. Kriterijai maisto produktams, patiekalams ir valgiaraščiams. |
3.3. Diskusijos grupėse (po 2–4 asmenis), valgiaraščių vertinimo pratybos. 3.4. Pritaikyto maitinimo problemų sprendimo pratybos. |
5-11 |
2 |
2, 3 |
4. |
Sveikatai palankaus maisto gaminimo principai |
4.1. Sveikatai palankaus maisto gaminimo ypatumai, maistines savybes tausojantys patiekalų gamybos būdai ir techniniai sprendimai. 4.2. Estetiško maisto patiekimo principai. |
4.3. Esant galimybei, demonstruojamas sveikatai palankaus maisto gaminimas, į procesą ir diskusijas įtraukiami dalyviai. 4.4. Mokoma, kaip estetiškai patiekti patiekalus. |
Visos grupės |
2 |
2, 3, 5 |
5. |
Sveikatinamojo fizinio aktyvumo reikšmė stiprinant sveikatą ir palaikant energijos balansą |
5.1. Gaunamos ir eikvojamos energijos balanso palaikymo svarba. 5.2. Fizinio aktyvumo reikšmė nutukimo bei kitų lėtinių neinfekcinių ligų profilaktikai. 5.3. PSO ir Lietuvos fizinio aktyvumo rekomendacijos. 5.4. Fizinio aktyvumo galimybės darbe, laisvalaikiu bei vykstant iš vienos vietos į kitą. 5.5. Fizinio pajėgumo vertinimo būdai ir jų rezultatų reikšmė. |
5.6. Dalyviai mokomi įsivertinti savo fizinio aktyvumo atitiktį rekomendacijoms. 5.7. Skiriamos užduotys namams, pvz., daryti mankštas, kas dieną vaikščioti su žingsniamačiu ir vesti fizinio aktyvumo dienoraštį. |
Visos grupės |
2 |
1, 4 |
6. |
SMM programos apibendrinimas, rezultatų aptarimas, dalyvių konsultavimas |
6.1. Aptariamas užduočių ir įsipareigojimų vykdymas. 6.2. Dalyviai pasidalina patirtimi, atsakoma į jų klausimus. Teikiamos rekomendacijos. 6.3. Aptariamos SMM programos tobulinimo galimybės. |
6.4. Dalyviams sutinkant ir laikantis privatumo, išmatuojami jų kūno rodikliai, kurių rezultatai palyginami su buvusiais SMM programos pradžioje. 6.5. Dalyviai užpildo Ministerijos parengtus mitybos ir fizinio aktyvumo žinių klausimynus bei Sveikos mitybos mokymo programos naudos vertinimo klausimyną. |
Visos grupės |
2 |
1, 4 |
*Tikslinės grupės:
1. visuomenės sveikatos specialistas, turintis teisę vykdyti visuomenės sveikatos stiprinimą pagal Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2007 m. lapkričio 15 d. įsakymą Nr. V-918 „Dėl Savivaldybės visuomenės sveikatos biure privalomų pareigybių sąrašo ir joms keliamų kvalifikacinių reikalavimų aprašų patvirtinimo“ (toliau – įsakymas Nr. V-918);
2. visuomenės sveikatos specialistas, turintis teisę vykdyti visuomenės sveikatos stiprinimą sveikos mitybos skatinimo srityje pagal įsakymą Nr. V-918;
4. kineziterapeutas; specialistas, atitinkantis Lietuvos Respublikos sporto įstatymo 11 straipsniu nustatytus reikalavimus;
Sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo tvarkos aprašo
2 priedas
(Sveikos mitybos mokymo programos naudos vertinimo klausimyno forma)
SVEIKOS MITYBOS MOKYMO PROGRAMOS NAUDOS VERTINIMO KLAUSIMYNAS
2. Dalyvavimas Sveikos mitybos mokymo programoje turėjo įtakos šiems mano rodikliams (apvesti tinkamą):
2.1. |
Sumažėjo kūno masės indeksas |
taip |
ne (nepakito arba padidėjo) |
2.2. |
Sumažėjo liemens apimtis |
taip |
ne (nepakito arba padidėjo) |
2.3. |
Padidėjo fizinis aktyvumas |
taip |
ne (nepakito arba sumažėjo) |
2.4. |
Padidėjo daržovių ir vaisių vartojimas |
taip |
ne (nepakito arba sumažėjo) |
2.5. |
Sumažėjo druskos vartojimas |
taip |
ne (nepakito arba padidėjo) |
2.6. |
Sumažėjo riebaus maisto vartojimas |
taip |
ne (nepakito arba padidėjo) |
2.7. |
Sumažėjo saldaus maisto vartojimas |
taip |
ne (nepakito arba padidėjo) |
2.8. |
Pagerėjo savijauta |
taip |
ne (nepakito, pablogėjo arba išliko normali) |
3. Pasiūlymai Programos organizatoriams ________________________________________
_____________________________________________________________________________
Sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo tvarkos aprašo
3 priedas
(Sveikos mitybos mokymo programos efektyvumo vertinimo ataskaitos forma)
_____________________________________________________________________ (įstaigos pavadinimas)
SVEIKOS MITYBOS MOKYMO PROGRAMOS EFEKTYVUMO*
VERTINIMO ATASKAITA
1. Sveikos mitybos mokymo programą (toliau – SMM programa), pradėjusių _____________, baigusių _____________ asmenų skaičius.
2. Programą baigusių asmenų sveikatos rodiklių pokyčiai (nurodyti asmenų skaičių):
Eil. Nr. |
Sveikatos rodikliai |
Asmenų, kurie atsakė „taip“, skaičius, vnt. |
Asmenų, kurie atsakė „ne“, skaičius, vnt. |
Bendras asmenų, atsakiusių „taip“ ir „ne“, skaičius, vnt. |
Pokytis, proc. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
2.1. |
Sumažėjo kūno masės indeksas |
|
|
|
|
2.2. |
Sumažėjo liemens apimtis |
|
|
|
|
2.3. |
Padidėjo fizinis aktyvumas |
|
|
|
|
2.4. |
Padidėjo daržovių ir vaisių vartojimas |
|
|
|
|
2.5. |
Sumažėjo druskos vartojimas |
|
|
|
|
2.6. |
Sumažėjo riebaus maisto vartojimas |
|
|
|
|
2.7. |
Sumažėjo saldaus maisto vartojimas |
|
|
|
|
2.8. |
Pagerėjo savijauta |
|
|
|
|
3. |
Iš viso: |
– |
– |
– |
|
4. |
SMM programos efektyvumas, proc. |
– |
– |
– |
|
*„SMM programos efektyvumas“ – tai SMM programą baigusių asmenų sveikatos pagerėjimas. Jis apskaičiuojamas nustatant SMM programą baigusių asmenų, kuriems pagerėjo vienas arba daugiau sveikatos rodiklių, dalį (proc.). Vadovaujamasi dalyvių užpildytais Sveikos mitybos mokymo programos naudos vertinimo klausimynais. Vertinami tik nuomonę išreiškusių dalyvių atsakymai. Apskaičiuojama taip:
1. Visuose užpildytuose Sveikos mitybos mokymo programos vertinimo klausimynuose suskaičiuojamos „taip“ ir „ne“ atsakymų sumos, kurios atitinkamai surašomos į lentelės 3 ir 4 stulpelių 2.1–2.8 eilutes.
2. Kiekvienoje lentelės 2.1–2.8 eilutėje sudedamos 3 ir 4 stulpelių reikšmės ir gautos sumos atitinkamai surašomos į 5 stulpelio langelius.
3. Kiekvienai 2.1–2.8 eilutei apskaičiuojama „taip“ atsakymų dalis, procentais, laikant, kad 5 stulpelyje įrašytos reikšmės atitinka 100 proc. reikšmes. Gauti atsakymai atitinkamai surašomi į 6 stulpelio langelius.
5. Apskaičiuojamas 6 stulpelio reikšmių aritmetinis vidurkis (3-je eilutėje įrašytą sumą padalinus iš 8) ir įrašomas 4 eilutės langelyje.
Direktorius ____________ ____________________
(parašas) (vardas ir pavardė)
__________________________ ____________ ____________________
(dokumentą užpildžiusio asmens pareigos) (parašas) (vardas ir pavardė)
Sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo tvarkos aprašo
4 priedas
(Sveikos mitybos skatinimo veiklų apskaitos forma)
_________________________________________________________________________ (įstaigos pavadinimas)
20___ M. SVEIKOS MITYBOS SKATINIMO VEIKLŲ APSKAITA
20___ m. __________________ d.
Eil. Nr. |
Veiklos, priemonės pavadinimas |
Rodikliai |
Planuo- jamos metų reikšmės |
Pasiektos metų reikšmės |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Veikla – gyventojų mitybos raštingumo didinimas |
|||
1.1. |
Priemonė – sveikos mitybos informacijos sklaida |
|||
1.1.1 |
Informacijos apie sveiką mitybą rengimas ir platinimas |
Rodiklis – parengtų unikalių socialinės reklamos kūrinių (plakatų, brošiūrų, lankstinukų, stendų, siužetų miesto transportui, viešiesiems ekranams ir pan.) skaičius, vnt. |
|
|
1.1.2. |
Rodiklis – parengtų unikalių pranešimų, siužetų spaudai, televizijai ir radijui skaičius, vnt. |
|
|
|
1.1.3. |
Rodiklis – naujų pranešimų SVSB interneto svetainėje ir socialiniuose tinkluose skaičius, vnt. |
|
|
|
1.1.4. |
Rodiklis – SVSB socialinių tinklų prenumeratorių (sekėjų) skaičius, vnt. |
|
|
|
1.2. |
Priemonė – gyventojų sveikos mitybos mokymas. Iš jų: |
|||
1.2.1. |
mokinių, besimokančių pagal ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas |
Rodiklis – sveikos mitybos grupiniuose užsiėmimuose dalyvavusių asmenų skaičius, vnt. |
|
|
1.2.2. |
mokinių, besimokančių pagal pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas |
|
|
|
1.2.3. |
18–64 m. amžiaus asmenų |
|
|
|
1.2.4. |
65 m. ir vyresnio amžiaus asmenų |
|
|
|
1.2.5. |
asmenų, turinčių antsvorio |
|
|
|
1.2.6. |
nėščiųjų, žindyvių, kūdikius ar mažus vaikus prižiūrinčių asmenų |
|
|
|
1.2.7. |
maisto produktų gamybos įmonių darbuotojų |
|
|
|
1.2.8. |
maisto prekybos įmonių darbuotojų |
|
|
|
1.2.9. |
viešojo maitinimo įstaigų darbuotojų |
|
|
|
1.2.10. |
mokinių tėvų (arba šeimų) |
|
|
|
1.2.11. |
mokytojų (pradinių klasių, bendrojo ugdymo technologijų ir biologijos) |
|
|
|
1.2.12. |
vaikų ugdymo įstaigų virėjų |
|
|
|
1.2.13. |
savivaldybių darbuotojų, dalyvaujančių viešuosiuose maisto pirkimuose |
|
|
|
1.2.14. |
kitų gyventojų (mišri grupė) |
|
|
|
1.3. |
Priemonė – mokymų dalyvių žinių pokyčiai |
Rodiklis – gyventojų sveikos mitybos žinių pokytis, proc. |
– |
|
1.4. |
Priemonė – Sveikos mitybos mokymo programos efektyvumo vertinimas |
Rodiklis – Sveikos mitybos mokymo programos efektyvumas, proc. |
– |
|
1.5. |
Priemonė – gyventojų faktinės mitybos, mitybos įpročių bei mitybos žinių stebėsena |
Rodiklis – apklaustų respondentų skaičius, vnt. |
|
|
2. |
Veikla – vaikų maitinimo organizavimo ugdymo įstaigose priežiūra ir tobulinimas |
|||
2.1. |
Priemonė – vaikų maitinimo organizavimo ugdymo įstaigose priežiūra |
Rodiklis – prižiūrimų ugdymo įstaigų skaičius, vnt. / vaikų skaičius |
– |
|
2.2. |
Priemonė – rekomendacijų / priemonių dėl švediško stalo principo (pilnos arba dalinės savitarnos) diegimo mokyklose skatinimas |
Rodiklis – mokyklos, įgyvendinusios rekomendacijas (priemones) dėl švediško stalo principo diegimo, mažinant maisto švaistymą, dalis, proc. |
|
|
3. |
Veikla – maisto produktų sudėties gerinimo (cukrų, sočiųjų riebalų ir druskos kiekio mažinimo bei skaidulinių medžiagų kiekio didinimo) skatinimas |
|||
3.1. |
Priemonė – savivaldybės teritorijoje veikiančių įmonių gaminamų maisto produktų sudėties stebėsena |
Rodiklis – maisto produktų, kurių sudėtis stebima, skaičius |
– |
|
3.2. |
Priemonė – maisto produktų gamybos įmonių atsakingų darbuotojų konsultavimas |
Rodiklis – konsultavimų skaičius, vnt. / maisto produktų gamybos įmonių skaičius, vnt. |
|
|
3.3. |
Priemonė – maisto produktų gamybos ir prekybos įmonių susitarimų su Ministerija dėl maisto produktų sudėties gerinimo, pasirašymo skatinimas |
Rodiklis – įmonių, pasirašiusių susitarimus su Ministerija, skaičius, vnt. |
|
|
3.4. |
Priemonė – sveikatai palankesnių maisto produktų žymėjimo simboliu „Rakto skylutė“ žinomumo gerinimas ir paženklintų maisto produktų įvairovės rinkoje didinimo skatinimas |
Rodiklis – sveikatai palankesnių, „Rakto skylutės“ simboliu pažymėtų, maisto produktų skaičius, vnt. |
|
|
4. |
Veikla – sveikai mitybai palankios aplinkos plėtros skatinimas |
|||
4.1. |
Priemonė – naujų sveikatai palankaus maisto objektų (bufetų, kavinių, kioskų, parduotuvių, zonų, klubų, būrelių ir kt.) steigimosi skatinimas |
Rodiklis – naujų sveikatai palankaus maisto objektų skaičius, vnt. (išskyrus ugdymo įstaigas) (kartu nurodyti konkrečius objektus) |
|
|
Direktorius ____________ _____________________
(parašas) (vardas ir pavardė)
__________________________ ____________ _____________________
(dokumentą užpildžiusio asmens pareigos) (parašas) (vardas ir pavardė)
______________________
Sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo tvarkos aprašo
5 priedas
Fizinio aktyvumo VEIKLŲ intensyvumo tipai
Mažo fizinio intensyvumo pavyzdžiai <3 MET* |
Vidutinio fizinio intensyvumo pavyzdžiai 3–6 MET* |
Didelio fizinio intensyvumo pavyzdžiai >6 MET* |
Labai lėtas vaikščiojimas (3–4 km/val.) |
Ėjimas (vidutiniu greičiu (4–6 km/val.) ir greitai (>6 km/val.) |
Bėgimas vidutiniu tempu (9–10 km/val.) |
Biliardo žaidimas |
Golfo žaidimas |
Greitas ir labai greitas bėgimas (10–14 km/val.) |
Šaudymas iš lanko |
Badmintono žaidimas (neintensyviai) |
Aerobika, intensyvūs šokiai |
Smiginis, stalo žaidimai |
Teniso žaidimas (žaidžiant dviese, neintensyviai) |
Teniso žaidimas (žaidžiant vienam) |
Lėtas važiavimas dviračiu (16–19 km/val.) |
Krepšinio, tinklinio, futbolo ir kitų komandinių sporto šakų žaidimai varžantis |
|
Neintensyvūs šokiai |
Važiavimas dviračiu vidutiniu ir dideliu greičiu (nuo 19 km/val.) |
|
Lėtas plaukimas (apie 45 m/min.) |
||
Šokinėjimas per šokdynę |
||
Čiuožinėjimas pačiūžomis |
*Paaiškinimas: medžiagų apykaitos ekvivalentas (MET) rodo, kiek kartų deguonies suvartojimas fizinio krūvio metu viršija deguonies suvartojimą ramybės būsenoje. Ramybės būsenoje (sėdint, skaitant knygą, žiūrint TV ir pan.) suvartojama 1 MET energijos (miegant – 0,9 MET). 2 MET reiškia, kad kūnas dirba 2 kartus intensyviau nei ramybės būsenoje.
Apytiksliai 1 MET = 3,5-4 ml O2/kg/min. = 1,2 kcal/min.
Fizinė veikla, kai sunaudojama 3–6 MET, yra laikoma vidutinio intensyvumo fizine veikla.
Fizinė veikla, kai sunaudojama daugiau nei 6 MET, laikoma didelio intensyvumo fizine veikla.
_____________________
Sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo tvarkos aprašo
6 priedas
FIZINIO AKTYVUMO LYGIO NUSTATYMO ATLIKIMO METODIKA
Asmeninis fizinio aktyvumo lygis nustatomas individualaus pokalbio metu. Jo metu asmeniui užduodami klausimai:
1. „Kiek minučių per savaitę vidutiniškai sudaro Jūsų fiziškai aktyvi veikla, kurios metu Jūs sušylate, pradedate prakaituoti, kvėpavimas tampa greitesnis bei gilesnis, padidėja širdies susitraukimų dažnis, bet dar galite tarpusavyje kalbėtis be didesnių pastangų? Pavyzdžiui, kiek minučių per savaitę Jūs greitai einate, negreitai bėgate, dirbate sode arba darže, važiuojate dviračiu, riedučiais, paspirtuku, užsiimate šiaurietišku vaikščiojimu ir kt., kai kiekviena tokia veikla trunka ne trumpiau 10 minučių?“ (vidutinio intensyvumo fizinis aktyvumas).
2. „Kiek minučių per savaitę vidutiniškai sudaro Jūsų fiziškai aktyvi veikla, kurios metu prakaitavimas tampa intensyvus, pasidaro sunkiau kvėpuoti, labiau padidėja širdies susitraukimų dažnis, tampa sunku kalbėtis tarpusavyje? Pavyzdžiui, kiek minučių per savaitę Jūs greitai bėgate, greitai važiuojate dviračiu arba važiuojate dviračiu kalvota vietove, plaukiate, žaidžiate tokius intensyvius žaidimus kaip futbolas, krepšinis, lauko tenisas ir pan., kai tokia veikla trunka ne trumpiau 10 minučių? (didelio intensyvumo fizinis aktyvumas).
Vertinimas: jei iš asmens atsakymų gautas rezultatas rodo, kad per savaitę tokia veikla sudaro mažiau nei 150 minučių, laikoma, kad asmens fizinis aktyvumas yra nepakankamas.
Jei asmens fizinis aktyvumas yra didelio intensyvumo, jam skirtas laikas dauginamas iš dviejų.
______________________
Sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo tvarkos aprašo
7 priedas
(Sutikimo dalyvauti sveikatą stiprinančio fizinio aktyvumo veikloje forma)
SUTIKIMAS DALYVAUTI ______________________VISUOMENĖS SVEIKATOS BIURO
(savivaldybės visuomenės sveikatos biuro pavadinimas)
ORGANIZUOJAMUOSE SVEIKATĄ STIPRINANČIO FIZINIO AKTYVUMO MOKYMUOSE
___________
(data)
Aš, _____________________________________________, sutinku dalyvauti sveikatą
(vardas ir telefono numeris)
stiprinančio fizinio aktyvumo veikloje (_____________________________________________).
(veiklos pavadinimas)
Informuoju, kad, atsižvelgiant į asmens sveikatos priežiūros specialisto rekomendacijas, man nerekomenduojama:
_________________________________________________________________________
Dalyvaudamas sveikatą stiprinančioje fizinio aktyvumo mokymuose įsipareigoju:
3. Pratybų metu pablogėjus savijautai ar atsiradus nemaloniems pojūčiams (skausmui, širdies ritmo sutrikimams, dusuliui, galvos svaigimui ir kt.) nedelsdamas nutraukti dalyvavimą pratybose ir apie atsiradusius sveikatos pokyčius informuoti pratybas vedantį specialistą. Dėl tolesnių pratybų lankymo kreiptis į asmens sveikatos priežiūros specialistą.
4. Pratybų metu salėje esančiu inventoriumi naudotis tik pagal paskirtį ir tik su pratybas vedančio specialisto priežiūra ir leidimu.
5. Prieš pratybas papildomai informuoti pratybas vedančio specialistą apie nerekomenduojamus pratimus ar veiklas.
Patvirtinu, kad:
7. Prieš pradedant dalyvauti mokymuose man buvo rekomenduota pasitikrinti sveikatą bei pasitarti su asmens sveikatos priežiūros specialistu ir įsitikinti, kad sveikatos būklė leidžia dalyvauti mokymuose.
8. Už savo sveikatos būklę atsakau pats ir visa atsakomybė dėl sveikatos sutrikimų ar nelaimingų atsitikimų dalyvaujant mokymuose tenka man. Savivaldybės visuomenės sveikatos biuras neatsako ir neatlygina žalos, atsiradusios dėl savo paties sveikatos suluošinimo ar gyvybės atėmimo, išskyrus tuos atvejus, kai žala atsirado dėl savivaldybės visuomenės sveikatos biuro darbuotojų kaltės.
9. Esu informuotas (-ta), kad mano pateikti duomenys biurui bus naudojami mokymų organizavimo ir auditavimo tikslu, tvarkomi vadovaujantis biuro patvirtinta duomenų apsaugos politika ir asmens duomenų tvarkymo taisyklėmis bei kitais asmens duomenų apsaugą reglamentuojančiais teisės aktais ir saugomi 3 metus nuo einamųjų metų pabaigos. Esu informuotas, kad mano asmens duomenys gali būti perduoti biuro veiklą audituojančiai įstaigai (Sveikatos apsaugos ministerijai arba jos įgaliotai įstaigai). Esu informuotas, kad turiu šias teises: teisę prašyti, kad man būtų leista susipažinti su mano asmens duomenimis ir juos ištaisyti arba ištrinti, teisę apriboti duomenų tvarkymą, teisę nesutikti, kad asmens duomenys būtų tvarkomi, taip pat teisę į asmens duomenų perkeliamumą. Šias teises galiu įgyvendinti biuro nustatyta tvarka. Esu informuotas (-ta), kad biuro asmens duomenų tvarkymo veiksmus galiu skųsti Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai teisės aktų nustatyta tvarka.
Sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo tvarkos aprašo
8 priedas
INDIVIDUALAUS MAKSIMALAUS ŠIRDIES SUSITRAUKIMŲ DAŽNIO IR INDIVIDUALAUS REKOMENDUOJAMO FIZINIO AKTYVUMO INTENSYVUMO LYGIO NUSTATYMAS ASMENIUI
Individualus maksimalus širdies susitraukimų dažnis (ŠSDmax) nustatomas pagal formulę:
ŠSDmax= 207 – (0,7 x amžius)
Individualus rekomenduojamas fizinio aktyvumo intensyvumo lygis nustatomas pagal lentelėje pateiktus rodiklius:
Intensyvumo lygis |
Procentinė dalis nuo širdies susitraukimų dažnio* (ŠSDmax) |
MET (bendros) |
MET jauniems asmenims (20–39 m.) |
MET vidutinio amžiaus asmenims (40–64 m.) |
MET vyresnio amžiaus asmenims (≥65 m.) |
Labai mažas |
<57 |
<2,0 |
<2,4 |
<2,0 |
<1,6 |
Mažas |
57-63 |
2,0–2,9 |
2,4–4,7 |
2,0–3,9 |
1,6–3,1 |
Vidutinis |
64-76 |
3,0–5,9 |
4,8–7,1 |
4,0–5,9 |
3,2–4,7 |
Didelis |
77-95 |
6,0–8,7 |
7,2–10,1 |
6,0–8,4 |
4,8–6,7 |
Artimas maksimaliam |
≥96 |
≥8,8 |
≥10,2 |
≥8,5 |
≥6,8 |
*Individuali procentinė dalis nuo širdies susitraukimų dažnio (ŠSDmax) apskaičiuojama pagal formulę:
ŠSDmax % = ŠSDmax x pageidaujamas proc.dydis : 100%
Sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo tvarkos aprašo
9 priedas
REKOMENDUOJAMOS Sveikatinamojo fizinio aktyvumO TEORINIO MOKYMO TEMOS
3. Fiziologiniai fizinio aktyvumo pagrindai:
5. Fizinio aktyvumo užsiėmimo pagrindai:
6. Fizinės ypatybės, jų svarba ir ugdymas (jėga, ištvermė, greitumas, lankstumas, vikrumas, pusiausvyra).
Sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo tvarkos aprašo
10 priedas
FIZINIO AKTYVUMO ŽINIŲ POKYČIO SKAIČIAVIMO METODIKA
Eiga: užsiėmimo pradžioje dalyviams išdalinami klausimynai. Dalyviams atsakius į juose pateiktus klausimus, klausimynai surenkami. Užsiėmimo pabaigoje ši procedūra pakartojama naudojant tuščius klausimynus. Dalyviai neturi matyti savo ankstesnių atsakymų. Skaičiuojami tik tie klausimynai, kuriuose atsakyti visi klausimai.
Žinių pokyčio rezultatų skaičiavimas atliekamas pagal formulę (kuri tinkama, kai anketoje 10 klausimų):
V = ((G/n2) - (P/n1)) × 10, kur:
V – gyventojų žinių pokytis (proc.).
G – visų respondentų teisingų atsakymų suma užsiėmimų pabaigoje;
n2 – visų užpildytų klausimynų skaičius užsiėmimų pabaigoje;
P – visų respondentų teisingų atsakymų suma užsiėmimų pradžioje;
n1 – visų užpildytų klausimynų skaičius užsiėmimų pradžioje;
10 – koeficientas, skirtas perskaičiuoti į procentus (kai anketoje 10 klausimų).
_____________________
Sveikos mitybos ir sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo tvarkos aprašo
11 priedas
(sveikatinamojo fizinio aktyvumo skatinimo veiklų apskaitos forma)
______________________________________________________________________ (įstaigos pavadinimas)
20___ M. SVEIKATINAMOJO FIZINIO AKTYVUMO SKATINIMO VEIKLŲ APSKAITA
20___ m. __________________ d.
Eil. Nr. |
Veiklos, priemonės pavadinimas |
Rodikliai |
Planuojamos metų reikšmės |
Pasiektos metų reikšmės |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1. |
Veikla – gyventojų fizinio aktyvumo raštingumo didinimas |
||||
1.1. |
Priemonė – informacijos apie sveikatinamąjį fizinį aktyvumą sklaida |
||||
1.1.1. |
Informacijos apie sveikatinamąjį fizinį aktyvumą rengimas ir platinimas |
Rodiklis – parengtų unikalių socialinės reklamos kūrinių (plakatų, brošiūrų, lankstinukų, stendų, siužetų miesto transportui, viešiesiems ekranams ir pan.) skaičius, vnt. |
|
|
|
1.1.2. |
Rodiklis – parengtų unikalių pranešimų, siužetų apie fizinį aktyvumą spaudai, televizijai ir radijui skaičius, vnt. |
|
|
||
1.1.3. |
Rodiklis – naujų pranešimų apie fizinį aktyvumą SVSB interneto svetainėje ir socialiniuose tinkluose skaičius, vnt. |
|
|
||
1.1.4. |
Rodiklis – SVSB socialinių tinklų prenumeratorių (sekėjų) skaičius, vnt. |
|
|
||
1.2. |
Priemonė – gyventojų mokymai apie sveikatą stiprinantį fizinį aktyvumą. Iš jų: |
||||
1.2.1. |
Mokinių, besimokančių pagal ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas |
Rodiklis – reguliarių grupinių užsiėmimų/pratybų skaičius vnt. (rekomenduojama vieno užsiėmimo trukmė – ne trumpiau 45 min.) / reguliariuose grupiniuose užsiėmimuose/pratybose dalyvavusių asmenų skaičius, vnt. |
|
|
|
1.2.2. |
Mokinių, besimokančių pagal pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas |
|
|
||
1.2.3. |
18–64 m. amžiaus asmenų ir asmenų, nesimokančių pagal bendrojo ugdymo programas |
|
|
||
1.2.4. |
65 m. ir vyresnio amžiaus asmenų |
|
|
||
1.2.5. |
įmonių / įstaigų darbuotojų |
|
|
||
1.2.6. |
moterų (nėštumo metu ir po jo) |
|
|
||
1.2.7. |
kitų gyventojų (mišri grupė) |
|
|
||
1.3. |
Priemonė – gyventojų fizinio aktyvumo mokymų efektyvumo vertinimas |
Rodiklis – gyventojų fizinio aktyvumo žinių pokytis, proc. |
|
|
|
1.4. |
Priemonė – gyventojų fizinio aktyvumo įpročių bei fizinio aktyvumo žinių stebėsena |
Rodiklis – apklaustų respondentų skaičius, vnt. |
|
|
|
2. |
Veikla – vaikų ir jaunimo fizinio aktyvumo skatinimo organizavimas ugdymo įstaigose |
||||
2.1. |
Priemonė – vaikų ir jaunimo fizinio aktyvumo organizavimo ugdymo įstaigose vykdymas |
Rodiklis – ugdymo veiklų skaičius, vnt. / dalyvavusių vaikų skaičius, vnt. |
– |
– |
|
2.2. |
Aktyvios mokyklos vardo siekimo skatinimas |
Rodiklis – mokyklų, dalyvavusių aktyvios mokyklos programoje, dalis, proc. |
|
|
|
2.3. |
Mokinių fizinio pajėgumo gerinimas |
Rodiklis – konsultacijų tėvams dėl vaikų fizinio pajėgumo rezultatų įvertinimo (rezultatams esant sveikatos rizikos zonoje) skaičius, vnt. |
|
|
|
Rodiklis – apibendrintų fizinio pajėgumo rezultatų pristatymų (pranešimų, diskusijų) mokyklos bendruomenei skaičius, vnt. |
|
|
|||
3. |
Fiziniam aktyvumui palankios aplinkos plėtros skatinimas |
||||
3.1. |
Priemonė – naujų fiziniam aktyvumui palankių infrastruktūros ir/arba priemonių sukūrimo/įsigijimo savivaldybės teritorijoje objektų skaičius (laisvalaikio, rekreacinių zonų, dviračių ir pėsčiųjų takų įrengimo, sąlygų fiziniam aktyvumui darbovietėse sudarymo, prieigos gyventojams prie sporto objektų sudarymas ir pan.) |
Rodiklis – objektų, susijusių su savivaldybės teritorijoje esančios infrastruktūros tobulinimu, skaičius (išskyrus ugdymo įstaigas), vnt. (kartu nurodyti konkrečius objektus) |
|
|
|
3.2. |
Priemonė – naujų fiziniam aktyvumui palankių infrastruktūros ir/arba priemonių sukūrimo/įsigijimo mokykloje objektų skaičius |
Rodiklis – objektų, susijusių su mokyklos infrastruktūros tobulinimu, skaičius, vnt. (kartu nurodyti konkrečius objektus) |
|
|
|
Direktorius ____________ _____________________
(parašas) (vardas ir pavardė)
__________________________ ____________ _____________________
(dokumentą užpildžiusio asmens pareigos) (parašas) (vardas ir pavardė)