Projektas

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRESNIO AMŽIAUS ŽMONIŲ POLITIKOS PAGRINDŲ

ĮSTATYMAS

 

2024 m.            d. Nr.

Vilnius

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

Šis įstatymas nustato vyresnio amžiaus žmonių politikos tikslą, uždavinius, vyresnio amžiaus žmonių politikos  formavimo, įgyvendinimo, darbo su vyresnio amžiaus žmonėmis ypatumus, principus, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų vaidmenį, patariamąsias institucijas, vyresnio amžiaus žmonių organizacijų ir su vyresnio amžiaus žmonėmis dirbančių organizacijų kompetenciją formuojant ir įgyvendinant vyresnio amžiaus žmonių politiką.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

1. Darbas su vyresnio amžiaus žmonėmis – veikla, skirta sąlygoms vyresnio amžiaus žmogui įsitraukti į asmeninę, profesinę ir visuomeninę veiklą sudaryti, jo kompetencijoms plėtoti ir ugdyti.

2. Veikli ilgaamžystė - tai procesas, kurio metu optimizuojamos sveikatos galimybės, dalyvavimas ir saugumas skirtas gerinti žmonių gyvenimo kokybę senstant.

3. Vyresnio amžiaus žmogus – asmuo nuo 60 metų (įskaitytinai).

4. Vyresnio amžiaus žmonių organizacija – Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka įsteigta organizacija, kurios ne mažiau kaip 2/3 narių yra vyresnio amžiaus žmonės ir kurios pagrindinis veiklos tikslas atstovauti vyresnio amžiaus žmonių interesus.

5. Vyresnio amžiaus žmonių politika – priemonių, kuriomis sprendžiami vyresnio amžiaus žmonėms aktualūs klausimai ir siekiama sudaryti palankias sąlygas vyresnio amžiaus žmogaus įsitraukimui į visuomenės gyvenimą, visuma.

6. Su vyresnio amžiaus žmonėmis dirbanti organizacija – juridinis asmuo, kurio vienas iš veiklos tikslų – organizuoti ir vykdyti  darbą su vyresnio amžiaus žmonėmis.

7. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse, Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme, Lietuvos Respublikos pilietybės įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatyme, Lietuvos Respublikos savanoriškos veiklos įstatyme, Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatyme ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme.

 

3 straipsnis. Vyresnio amžiaus žmonių politikos tikslas ir uždaviniai

1.       Vyresnio  amžiaus žmonių   politikos tikslas – sudaryti  sąlygas oriam,   aktyviam ir  sveikam

senėjimui, užtikrinti  galimybes ekonominiam, socialiniam ir kultūriniam vyresnio amžiaus žmonių dalyvavimui.

2.       Vyresnio amžiaus  žmonių  politikos  tikslo  siekiama  įgyvendinant šiuos pagrindinius uždavinius:

1) stiprinti vyresnio amžiaus žmonių socialinę įtraukti ir skatinti jų dalyvavimą su jais susijusių sprendimų priėmimo procesuose;

2) užtikrinti nuoseklų vyresnio amžiaus žmonių politikos priemonių įgyvendinimą nacionaliniu ir vietos savivaldos lygmeniu;

3) stiprinti valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, nevyriausybinių organizacijų bei verslo įmonių bendradarbiavimą formuojant ir įgyvendinant vyresnio amžiaus žmonių politiką.

 

4 straipsnis. Bendrosios vyresnio amžiaus žmonių politikos pagrindų nuostatos

Valstybės ir savivaldybių institucijos pagal kompetenciją privalo:

1) skatinti vyresnio amžiaus žmonių dalyvavimą sprendimų, susijusių su vyresnio amžiaus žmonėmis, procesuose nacionaliniu ir vietos lygmenimis;

2) skatinti vyresnio amžiaus žmonių dalyvavimą visuomenės, bendruomenės gyvenime; pagalbos sau iniciatyvose;

3) stiprinti kartų solidarumą, remti savanorišką veiklą, siekiant išvengti vyresnio amžiaus žmonių vienišumo ir izoliacijos;

4) skatinti visuomenės vertybinių nuostatų kaitą, pozityvių santykių kultūrą, orientuotą į vyresnio amžiaus žmones, puoselėjant teigiamą jų įvaizdį visuomenėje

 

5 straipsnis. Vyresnio amžiaus žmonių politikos kryptys

Valstybės ir savivaldybių institucijos, pasitelkdamos vyresnio amžiaus žmonių organizacijas ir su vyresnio amžiaus žmonėmis dirbančias organizacijas, vyresnio amžiaus žmonių politiką įgyvendina šiomis kryptimis:1) švietimo ir mokymosi srityje –  imasi priemonių plėtoti mokymosi visą gyvenimą galimybes, kurti ir įgyvendinti mokymosi programas, kurios formuotų  bendruosius gebėjimus, tobulinti turimą kvalifikaciją, persikvalifikuoti, ar įgyti naujų įgūdžių;

2) sveikatos apsaugos srityje – siekiant, kad vyresnio amžiaus žmonės būtų kuo sveikesni, o sergantiems užtikrintos geros kokybės sveikatos priežiūros paslaugos, imasi priemonių užtikrinti sveikatinimo ir sveikatos priežiūros paslaugų kokybę, prieinamumą, pakankamumą, neatsižvelgiant į socialinę padėtį;

3) socialinės apsaugos srityje –  imasi veiksmų, siekiant užtikrinti vyresnio amžiaus žmonėms stabilias pajamas, būtinas svarbiausiems jų poreikiams patenkinti ir leidžiančias gyventi visaverti gyvenimą, nežeminančias jo orumo, plėtoti socialinių paslaugų infrastruktūrą, užtikrinant šių paslaugų kokybę ir prieinamumą;

4) užimtumo srityje kuria teisines sąlygas ir paskatas vyresnio amžiaus žmonėms siekti užimtumo, o darbdaviams juos įdarbinti ir išlaikyti darbe, mažinti šių asmenų dalyvavimo darbo rinkoje kliūtis, didinti vyresnio amžiaus žmonių verslumą ir skatinti imtis verslo;

5) būsto ir aplinkos pritaikymo srityje   imasi veiksmų, kad statomi būstai ir jų aplinka būtų labiau pritaikyta vyresnio amžiaus žmonėms ir projektuojama pagal principą aplinka visiems;

6) kultūros srityje – imasi veiksmų sudaryti vyresnio amžiaus žmonėms sąlygas dalyvauti kultūriniame gyvenime, didinti kultūros paslaugų prieinamumą, plėtoti kultūrines kompetencijas ir dalyvavimo kūrybinėje veikloje galimybes;

7) transporto srityje – imasi veiksmų, kad būtų užtikrintas susisiekimo transporto prieinamumas, transporto infrastruktūros aplinka pritaikoma vyresnio amžiaus žmonėms;

8) asmens saugumo srityje – imasi veiksmų kurti prevencijos ir kontrolės priemones, atsižvelgiant į vyresnio amžiaus žmonių ir nusikalstamų veikų prieš juos ypatumus;

 

II SKYRIUS

VYRESNIO AMŽIAUS ŽMONIŲ POLITIKOS FORMAVIMAS IR ĮGYVENDINIMAS

 

6 straipsnis. Subjektai, formuojantys ir įgyvendinantys vyresnio amžiaus žmonių politiką

Vyresnio amžiaus žmonių politikos formavimas ir įgyvendinimas organizuojamas, taikant institucinę politikos formavimo ir įgyvendinimo sistemą:

1) Lietuvos Respublikos Seimas (toliau – Seimas);

2) Vyriausybė, ministerijos ir kitos valstybės institucijos;

3) Vyresnio amžiaus žmonių reikalų taryba;

4) savivaldybių institucijos ir įstaigos;

5) savivaldybių vyresnio amžiaus žmonių reikalų tarybos.

2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytos institucijos, užtikrindamos vyresnio amžiaus žmonių politikos įgyvendinimą, privalo tarpusavyje bendradarbiauti.

3. Nevyriausybinės organizacijos dalyvauja įgyvendinant vyresnio amžiaus žmonių politiką – atstovauja vyresnio amžiaus žmonėms, teikia jiems paslaugas ar dalyvauja kuriant vyresnio amžiaus žmonėms palankią aplinką.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos skatina ir skiria finansavimą nevyriausybinių organizacijų veiklą vyresnio amžiaus žmonėms palankios aplinkos stiprinimo srityje.

 

7 straipsnis. Seimo kompetencija vyresnio amžiaus žmonių politikos srityje

Seimas:

1) nustato strategines vyresnio amžiaus žmonių politikos kryptis;

2) svarsto ir teikia pasiūlymus dėl vyresnio amžiaus žmonių politikos formavimo;

3) priima  vyresnio amžiaus žmonių politiką reglamentuojančius įstatymus ir kitus teisės aktus, vykdo jų įgyvendinimo parlamentinę kontrolę.

 

8 straipsnis. Vyriausybės kompetencija vyresnio amžiaus žmonių politikos srityje

Vyriausybė:

1)   užtikrina vyresnio amžiaus žmonių politikos įgyvendinimą, koordinuoja ministerijų ir

Vyriausybės įstaigų veiklą įgyvendinant vyresnio amžiaus žmonių politiką reglamentuojančius įstatymus ir kitus teisės aktus;

2)   strateginio   planavimo   dokumentuose  nustato   vyresnio  amžiaus žmonių  politikos

prioritetus;

3)   teikia  Seimui   vyresnio   amžiaus  žmonių   politiką   reglamentuojančių  teisės  aktų

projektus.

 

9 straipsnis. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos kompetencija vyresnio amžiaus žmonių politikos srityje

1. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija yra atsakinga už vyresnio amžiaus žmonių politikos įgyvendinimą.

2. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija:

1) formuoja vyresnio amžiaus žmonių politiką, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja jos įgyvendinimą;

2) strateginio planavimo dokumentuose numato įgyvendinimo priemones vyresnio amžiaus žmonių socialinei įtraukčiai stiprinti;

3) teisės aktų nustatyta tvarka skatina ir  skiria finansavimą vyresnio amžiaus žmonėms atstovaujančių ir su vyresnio amžiaus žmonėmis dirbančių organizacijų veiklą;

4) kaupia, sistemina, analizuoja, vertina ir skelbia informaciją vyresnio amžiaus žmonių politikos klausimais.

5) kiekvienais metais iki gegužės 15 dienos teikia Vyriausybei praėjusių kalendorinių metų vyresnio amžiaus žmonių politikos įgyvendinimo ataskaitą ir rekomendacijas dėl vyresnio amžiaus žmonių politikos įgyvendinimo.

 

10 straipsnis. Bendroji ministerijų, kitų valstybės institucijų kompetencija vyresnio amžiaus žmonių politikos srityje

1. Kitos ministerijos:

1) dalyvauja formuojant vyresnio amžiaus žmonių politiką joms pavestose valdymo srityse;

2) numato savo srities strateginio planavimo dokumentuose vyresnio amžiaus žmonių socialinės įtraukties stiprinimo programas ir jų įgyvendinimo priemones;

3) kaupia, sistemina, analizuoja ir skelbia informaciją vyresnio amžiaus žmonių politikos įgyvendinimo savo srityje klausimais.

2. Kitos valstybės institucijos dalyvauja formuojant vyresnio amžiaus žmonių politiką, pagal kuruojamas sritis įgyvendindamos bendrąsias vyresnio amžiaus žmonių socialinės įtraukties stiprinimo nuostatas.

 

11 straipsnis. Savivaldybių kompetencija vyresnio amžiaus žmonių politikos srityje

1. Savivaldybės taryba:

1) nustato vyresnio amžiaus žmonių socialinės įtraukties stiprinimo savivaldybėje prioritetus;

3) sudaro savivaldybės vyresnio amžiaus žmonių reikalų tarybą;

4) numato savivaldybės strateginiame plėtros plane ir (ar) savivaldybės strateginiame veiklos plane vyresnio amžiaus žmonių socialinės įtraukties stiprinimo programas ir priemones;

5) vykdo vyresnio amžiaus žmonių socialinės įtraukties stiprinimo politikos funkcijas;

6) skatina ir skiria finansavimą vyresnio amžiaus žmonių ir su vyresnio amžiaus žmonėmis dirbančių organizacijų veiklą.

2. Savivaldybės vykdomoji institucija:

1) kaupia, sistemina, analizuoja ir skelbia informaciją vyresnio amžiaus žmonių padėties savivaldybėje klausimais;

2) atlieka kitas funkcijas, susijusias su vyresnio amžiaus žmonių socialinės įtraukties stiprinimu savivaldybės lygmeniu.

3. Valstybinei (valstybės perduotai savivaldybėms) vyresnio amžiaus žmonių politikos įgyvendinimo funkcijai atlikti savivaldybių administracijose steigiamos savivaldybės vyresnio amžiaus žmonių reikalų koordinatoriaus pareigybės:

1) savivaldybės vyresnio amžiaus žmonių reikalų koordinatoriaus pareigybės aprašymas tvirtinamas vadovaujantis socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintu tipiniu savivaldybės vyresnio amžiaus žmonių reikalų koordinatoriaus pareigybės aprašymu;

2) savivaldybės vyresnio amžiaus žmonių reikalų koordinatorius yra savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas;

3) savivaldybės vyresnio amžiaus žmonių reikalų koordinatorius rengia ir įgyvendina savivaldybėje įgyvendinamas vyresnio amžiaus žmonių politikos programas ir priemones, analizuoja vyresnio amžiaus žmonių, vyresnio amžiaus žmonių organizacijų ir su vyresnio amžiaus žmonėmis dirbančių organizacijų padėtį savivaldybėje, plėtoja savivaldybės institucijų ir įstaigų, dirbančių vyresnio amžiaus žmonių politikos srityje, bendradarbiavimą ir atlieka kitas savivaldybės vyresnio amžiaus žmonių reikalų koordinatoriaus pareigybės aprašyme nustatytas funkcijas.

 

12 straipsnis. Vyresnio amžiaus žmonių reikalų taryba

1. Vyresnio amžiaus žmonių reikalų taryba yra vyresnio amžiaus žmonių politiką formuojančios ir koordinuojančios institucijos visuomeninė patariamoji institucija vyresnio amžiaus žmonių socialinei įtraukčiai skatinti, socialinei sanglaudai palaikyti ir stiprinti, sudaryta vadovaujantis lygybės ir pariteto principais iš valstybės institucijų, Lietuvos savivaldybių asociacijos, vyresnio amžiaus žmonių ir su vyresnio amžiaus žmonėmis dirbančių organizacijų deleguotų atstovų.

2. Vyresnio amžiaus žmonių reikalų tarybos sudarymo tvarką nustato, jos nuostatus ir sudėtį tvirtina socialinės apsaugos ir darbo ministras.

3. Vyresnio amžiaus žmonių reikalų taryba atlieka šias funkcijas:

1) nagrinėja vyresnio amžiaus žmonių gyvenimo kokybės klausimus, analizuoja, kaip skatinama vyresnio amžiaus žmonių socialinė įtrauktis ir palaikoma, stiprinama jų socialinė sanglauda;

2) dalyvauja formuojant vyresnio amžiaus žmonių politiką;

3) teikia pasiūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei, ministerijoms, institucijoms ir įstaigoms dėl vyresnio amžiaus žmonių reikmes atitinkančios ir socialinį teisingumą įgyvendinančios socialinės politikos formavimo, vyresnio amžiaus žmonių gyvenimo kokybės užtikrinimo priemonių, dėl socialinės įtraukties skatinimo politikos, jos įgyvendinimo, vyresnio amžiaus žmonių visuomeninius santykius reglamentuojančių teisės aktų projektų rengimo, galiojančių šios srities teisės aktų keitimo, papildymo ir pripažinimo netekusiais galios;

4) vykdo vyresnio amžiaus žmonių politikos įgyvendinimo stebėseną, inicijuoja vyresnio amžiaus žmonių politikos srities tyrimus, vertina ir teikia išvadas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl atliktų tyrimų, bendradarbiauja, konsultuoja savivaldybių vyresnio amžiaus žmonių reikalų tarybas.

 

13 straipsnis. Savivaldybės vyresnio amžiaus žmonių reikalų taryba

1. Savivaldybės vyresnio amžiaus žmonių reikalų taryba – visuomeninė patariamoji institucija, vadovaujantis lygybės principu sudaroma iš savivaldybės administracijos ir (ar) savivaldybės tarybos ir savivaldybės teritorijoje veikiančių savivaldybės vyresnio amžiaus žmonių ir su vyresnio amžiaus žmonėmis dirbančių organizacijų deleguotų atstovų.

3. Savivaldybės vyresnio amžiaus reikalų tarybos sudarymo tvarką nustato, nuostatus ir sudėtį tvirtina savivaldybės taryba.

4. Savivaldybės vyresnio amžiaus žmonių reikalų taryba nagrinėja su vyresnio amžiaus politika savivaldybėje susijusius klausimus ir teikia savivaldybės institucijoms ir įstaigoms pasiūlymus dėl vyresnio amžiaus žmonių politikos, jos įgyvendinimo, vyresnio amžiaus žmonių politikos įgyvendinimo priemonių finansavimo prioritetų savivaldybėje, su vyresnio amžiaus žmonių politikos įgyvendinimu savivaldybėje susijusių teisės aktų projektų.

 

III SKYRIUS

DARBAS SU VYRESNIO AMŽIAUS ŽMONĖMIS

 

14 straipsnis. Darbo su vyresnio amžiaus žmonėmis principai

Darbas su vyresnio amžiaus žmonėmis atliekamas vadovaujantis šiais principais:

1) atviro ir neformalaus bendravimo – asmens, dirbančio su vyresnio amžiaus žmogumi ir vyresnio amžiaus žmogaus santykis yra paremtas tarpusavio pasitikėjimu, lygiavertiškumu ir bendradarbiavimu;

2) savanoriško dalyvavimo – darbas su vyresnio amžiaus žmonėmis grindžiamas vyresnio amžiaus žmogaus savanorišku apsisprendimu ir jo įsitraukimu (įtraukimu) į darbą nepatiriant jokios formos diskriminacijos;

3) kompleksiškumo – teikiama pagalba ir parama vyresnio amžiaus žmonėms apima visas jo gyvenimo sritis, užtikrinančias vyresnio amžiaus žmogaus materialinę, socialinę ir dvasinę gerovę;

4) individualumo – darbas su vyresnio amžiaus žmonėmis organizuojamas atsižvelgiant į kiekvieno vyresnio amžiaus žmogaus, su kuriuo dirbama, poreikius;

5) nukreipimo – vyresnio amžiaus žmogus, atsižvelgiant į jo individualius poreikius, nukreipiamas į valstybės ir (ar) savivaldybių institucijas ir (ar) įstaigas, kitus subjektus, kurie gali jam suteikti reikiamą pagalbą ir (ar) informaciją;

6) saugios aplinkos – vyresnio amžiaus žmogui turi būti užtikrintos sąlygos saugiai tobulėti, veikti, įgyvendinti idėjas nepatiriant fizinio ir psichologinio smurto.

7) destigmatizacijos –  visuomenė šviečiama siekiant pašalinti neigiamas nuostatas ir (ar) stereotipus, susijusius su vyresnio amžiaus žmonėmis;

 

15 straipsnis. Darbo su vyresnio amžiaus žmonėmis vykdytojai

Darbą su vyresnio amžiaus žmonėmis atlieka vyresnio amžiaus žmonėms atstovaujančios ir/ar su vyresnio amžiaus žmonėmis dirbančios organizacijos, vadovaudamosi darbo su vyresnio amžiaus žmonėmis principais, nurodytais šio įstatymo 12 straipsnyje.

 

16 straipsnis. Reikalavimai darbo su vyresnio amžiaus žmonėmis veiklai

1. Darbui su vyresnio amžiaus žmonėmis veiklai turi būti savivaldybių skiriamos pritaikytos patalpos, kuriose, atliekant darbą su vyresnio amžiaus žmonėmis, nemokamai turi būti teikiamos kultūros, meno, švietimo, kūno kultūros ir sporto, psichologinės ar socialinės paslaugos.

2. Vykdant darbą su vyresnio amžiaus žmonėmis turi būti siekiama šių tikslų:

1) užtikrinti, kad organizuojama veikla atitiktų vyresnio amžiaus žmonių poreikius ir prisidėtų prie vyresnio amžiaus žmogaus asmeninių ir socialinių kompetencijų ugdymo ir tobulinimo;

3) sukurti sąlygas, kad vyresnio amžiaus žmonės būtų motyvuojami dalyvauti jų interesus atitinkančioje veikloje, skatinami tobulėti, ugdyti verslumą ir darbo rinkai reikalingus įgūdžius.

4. Savivaldybės institucijos ir įstaigos pagal kompetenciją turi užtikrinti, kad jos teritorijoje būtų vykdomas darbas su vyresnio amžiaus žmonėmis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.

 

KETVIRTAS SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

17 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministras iki 2024 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, savivaldybių institucijos – šio įstatymo 9 straipsnio nuostatoms įgyvendinti reikalingus teisės aktus ir sudaro savivaldybių vyresnio amžiaus žmonių  reikalų tarybas.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS