Projektas
VALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA
NUTARIMAS
Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2016 m. gruodžio 22 d. nutarimo Nr. O3-450 „Dėl Prekybos elektros energija ir gamtinėmis dujomis priežiūros taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo
2024 m. d. Nr. O3E-
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 14 punktu ir Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2 punktu bei atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Didmeninės rinkos skyriaus 2024 m. d. pažymą Nr. O5E- „Dėl Prekybos elektros energija ir gamtinėmis dujomis priežiūros taisyklių ir Energijos išteklių rinkos priežiūros taisyklių pakeitimo“, Taryba n u t a r i a:
Pakeisti Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2016 m. gruodžio 22 d. nutarimą Nr. O3-450 „Dėl Prekybos elektros energija ir gamtinėmis dujomis priežiūros taisyklių patvirtinimo“ ir jį išdėstyti nauja redakcija:
Nutarimas
Dėl Prekybos elektros energija ir gamtinėmis dujomis priežiūros taisyklių patvirtinimo
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 14 punktu ir Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2 punktu, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba nutaria n u t a r i a:
Patvirtinti Prekybos elektros energija ir gamtinėmis dujomis priežiūros taisykles (pridedama).“
PATVIRTINTA
Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės
komisijos 2016 m. gruodžio 22 d. nutarimu
Nr. O3-450
(Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos 2024 m. d. nutarimo Nr. O3E- redakcija)
PREKYBOS ELEKTROS ENERGIJA IR GAMTINĖMIS DUJOMIS PRIEŽIŪROS TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Prekybos elektros energija ir gamtinėmis dujomis priežiūros taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja prekybos elektros energija ir gamtinėmis dujomis priežiūros, stebėsenos ir pažeidimų vertinimo tvarką ir sąlygas.
2. Taisyklių tikslas – užtikrinti tinkamą prekybos elektros energija ir gamtinėmis dujomis priežiūrą ir stebėseną, sukurti prielaidas sąžiningai ir veiksmingai konkurencijai elektros energijos ir gamtinių dujų rinkose, užtikrinti didmeninių elektros energijos ir gamtinių dujų rinkų vientisumą ir skaidrumą.
3. Taisyklės parengtos vadovaujantis 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1227/2011 dėl didmeninės energijos rinkos vientisumo ir skaidrumo su pakeitimais, padarytais 2024 m. balandžio 11 d. Europos parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2024/1106, kuriuo iš dalies keičiami reglamentai (ES) Nr. 1227/2011 ir (ES) 2019/942, kiek tai susiję su Sąjungos apsaugos nuo manipuliavimo rinka didmeninėje energijos rinkoje gerinimu (toliau – Reglamentas), Europos Sąjungos Energetikos reguliavimo institucijų bendradarbiavimo agentūros (toliau – Agentūra) 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1227/2011 dėl didmeninės energijos rinkos vientisumo ir skaidrumo taikymo gairėmis (toliau – ACER REMIT Gairės) (angl. ACER Guidance on the application of Regulation (EU) No 1227/2011 of the European Parliament and of the Council of 25 October 2011 on wholesale energy market integrity and transparency, 6th Edition, 22 July 2021), 2014 m. gruodžio 17 d. Europos Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 1348/2014 dėl duomenų teikimo, kuriuo įgyvendinamas Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1227/2011 dėl didmeninės energijos rinkos vientisumo ir skaidrumo 8 straipsnio 2 ir 6 dalys (toliau – REMIT įgyvendinimo reglamentas), 2019 m. birželio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 2019/943 dėl elektros energijos vidaus rinkos, 2013 m. birželio 14 d. Europos Komisijos reglamentu (ES) Nr. 543/2013 dėl duomenų teikimo ir skelbimo elektros energijos rinkose, iš dalies keičiančiu Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 714/2009 I priedą (toliau – Skaidrumo reglamentas), 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (EB) Nr. 715/2009 dėl teisės naudotis gamtinių dujų perdavimo tinklais sąlygų, panaikinančiu Reglamentą (EB) Nr. 1775/2005, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 14 punktu, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymo 11 straipsnio 7 dalimi, Elektros energijos rinkos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2021 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 1-378 „Dėl Elektros energijos rinkos taisyklių pavirtinimo ir kai kurių Lietuvos Respublikos energetikos ministro įsakymų pripažinimo netekusiais galios“ ir Prekybos gamtinėmis dujomis taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2011 m. lapkričio 28 d. įsakymu Nr. 1-293 „Dėl Prekybos gamtinėmis dujomis taisyklių patvirtinimo“ ir atsižvelgiant į 2014 m. kovo 7 d. pasirašytą daugiašalį supratimo memorandumą tarp Šiaurės ir Baltijos šalių nacionalinių reguliavimo institucijų ir elektros biržos operatoriaus „Nord Pool“ dėl bendradarbiavimo rinkos priežiūros ir stebėsenos, informacijos keitimosi ir pažeidimų tyrimo srityse, įgyvendinant Reglamentą.
4. Taisyklės taikomos fiziniams ir juridiniams asmenims, rinkos dalyviams, kaip jie apibrėžti pagal Reglamento 2 straipsnio 7 punktą, paskirtajam elektros energijos rinkos operatoriui ir gamtinių dujų biržos operatoriui (toliau kartu – biržos operatorius) ir profesionaliai sandorius organizuojantiems ar vykdantiems asmenims (toliau – PPAET).
5. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Taisyklių 3 punkte nurodytuose teisės aktuose.
6. Taryba rinkos priežiūrą vykdo remdamasi rinkos dalyvių pateikta informacija. Šiuo tikslu rinkos dalyviai teikia ataskaitas ir kitą informaciją Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (toliau – Taryba) Energetikos, (garantinio) geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo įmonių, regioninių atliekų tvarkymo centrų ir bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojų informacijos teikimo taisyklių, patvirtintų Tarybos 2008 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. O3-80 „Dėl Energetikos, (garantinio) geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo įmonių, regioninių atliekų tvarkymo centrų ir bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojų informacijos teikimo taisyklių patvirtinimo“, Gamtinių dujų įstatymo 8 straipsnio 3 punkte, Elektros energetikos įstatymo 57 straipsnio 2 dalyje bei šių Taisyklių nustatyta tvarka.
II SKYRIUS
VIEŠAI NEATSKLEISTA INFORMACIJA
7. Viešai neatskleista informacija (toliau – VNI) suprantama, kaip apibrėžta Reglamento 2 straipsnio 1 dalyje. Taryba vadovaudamasi VNI apibrėžimu Taisyklių 9 – 11 punktuose pateikia tik pagrindinę informaciją – minimalias VNI atskleidimo ribas, kada apie įvykį skelbti privaloma.
8. Rinkos dalyviai atsakingi už priimtus sprendimus dėl VNI paskelbimo ar nepaskelbimo esant ypatingai situacijai rinkoje, nes turi pareigą įvertinti informacijos tipą ir pajėgumų apribojimo poveikį rinkai, jeigu jie būtų mažesnės apimties nei įtvirtinta Taisyklių 9 ir 10 punktuose.
9. VNI elektros energijos sektoriuje laikoma bent ši informacija:
9.1. elektros energijos perdavimo sistemos operatoriaus (toliau – PSO), elektros energijos kaupimo įrenginio (toliau – kaupimo įrenginys) ir (ar) vartotojo skelbiama informacija, susijusi su vartojimo objektų atjungimu:
9.1.1. planuojamas 100 MW ar didesnės leistinos naudoti galios vartojimo objekto atjungimas, įskaitant 100 MW ar didesnį vartojimo objekto planuojamo atjungimo pokytį, kai tai trunka ne mažiau kaip vieną rinkos laiko vienetą (angl. market time unit), kaip jis apibrėžtas Reglamento (ES) 543/2013 2 straipsnio 19 punkte (toliau – MTU) (pvz., ne mažiau kaip per vieną valandą, ne mažiau kaip per 15 minučių);
9.2. elektros energijos PSO skelbiama informacija, susijusi su perdavimo infrastruktūros atsijungimu:
9.2.1. planuojamas atjungimas, įskaitant planuojamo jungiamųjų linijų ir elektros energijos perdavimo tinklo atjungimo pokyčius, dėl kurių tarpzoniniai pralaidumai tarp prekybos zonų per ne mažiau kaip vieną MTU sumažėja 100 MW ar daugiau;
9.2.2. faktinio jungiamųjų linijų ir elektros energijos perdavimo tinklo prieinamumo pokyčiai, dėl kurių tarpzoniniai pralaidumai tarp prekybos zonų per ne mažiau kaip vieną MTU sumažėja 100 MW ar daugiau;
9.3. elektros energijos PSO skelbiama informacija apie prognozuojamus ir siūlomus pralaidumus (MW) kiekviena kryptimi tarp prekybos zonų, kai koordinuotai paskirstomos grynąja pralaida grindžiamos pralaidumų galios (angl. coordinated net transmission capacity based capacity allocation, cNTC).
9.4. elektros energijos gamintojų ir asmenų generuojančių elektros energiją iš kaupimo įrenginių skelbiama informacija, susijusi su generavimo šaltinių ir gamybos vienetų atjungimu:
9.4.1. planuojamas 100 MW ar didesnės leistinos generuoti galios (toliau – LGG) generavimo šaltinių atjungimas, įskaitant 100 MW ar didesnį planuojamo generavimo šaltinių prieinamumo pokytį, kai tikėtina, jog tai truks ne mažiau kaip vieną MTU ir ne ilgiau kaip trejus ateinančius metus;
9.4.2. generavimo šaltinio 100 MW ar didesnis faktinio prieinamumo pokytis, kuris, kaip tikėtina, gali trukti ne mažiau kaip vieną MTU;
9.4.3. planuojamas, tačiau nepaskelbtas pagal 9.4.1 papunktį, 200 MW ar daugiau gamybos vieneto atjungimas, įskaitant 100 MW ar didesnį planuojamo to gamybos vieneto prieinamumo pokytį, kai tikėtina, jog jis truks ne mažiau kaip vieną MTU ir ne ilgiau kaip trejus ateinančius metus;
10. VNI gamtinių dujų sektoriuje laikoma bent ši informacija:
10.1. gamtinių dujų PSO skelbiama informacija, susijusi su perdavimo sistemos operatorių planiniais ir neplaniniais magistralinių dujotiekių remontais ar kitų vartotojų sistemų prijungimo darbais, pajėgumų ribojimais ir ribojimų pasikeitimais jungiamuosiuose vamzdynuose (įleidimo ir išleidimo taškuose su kitomis valstybėmis), suskystintų gamtinių dujų (toliau – SGD) įrenginių sujungimo su perdavimo sistema taške ir vidiniuose išleidimo taškuose dujų apskaitos stotyse į skirstymo sistemas, dėl kurių 20 ir daugiau procentų ribojamas gamtinių dujų perdavimas, kai tikėtina, jog tai truks ne mažiau kaip vieną valandą ir ne ilgiau kaip trejus ateinančius metus;
10.2. rinkos dalyvių skelbiama informacija, susijusi su neplaniniais gavybos šaltinių, biodujų gamybos šaltinių, perdavimo pajėgumų, skirstymo pajėgumų, SGD įrenginių pajėgumų, tiekimo šaltinių ribojimais, kurie 20 ir daugiau procentų pakeičia gavybos, biodujų gamybos, perdavimo, SGD įrenginių, tiekimo paros dujų kiekį, taip pat vartojimo objektų įrenginių, kurių suminis vartojimo pajėgumas, jei jis nėra ribojamas perdavimo ar skirstymo infrastruktūros pajėgumų, yra 100 MW (876 000 MWh per metus arba 36 500 MWh/parą/metus) arba didesnis, sustojimais, įskaitant 100 MW (876 000 MWh per metus arba 36 500 MWh/parą/metus) ar didesnio vartojimo objektų įrenginių faktinio prieinamumo pokytį, kai tikėtina, jog tai truks ne mažiau kaip vieną valandą ir ne ilgiau kaip trejus ateinančius metus;
10.3. rinkos dalyvių skelbiama informacija, susijusi su planiniais gavybos šaltinių, biodujų gamybos šaltinių, perdavimo pajėgumų, skirstymo pajėgumų, SGD įrenginių pajėgumų bei tiekimo šaltinių ribojimais, dėl kurių gali būti 20 ir daugiau procentų sumažintas, apribotas arba nutrauktas tiekimo paros dujų kiekis, taip pat vartojimo objektų įrenginių, kurių suminis vartojimo pajėgumas, jei jis nėra ribojimas perdavimo ar skirstymo infrastruktūros pajėgumų, yra 100 MW (876 000 MWh per metus arba 36 500 MWh/parą/metus) arba didesnis, atjungimais, įskaitant 100 MW (876 000 MWh per metus arba 36 500 MWh/parą/metus) ar didesnį planuojamą vartojimo objektų įrenginių prieinamumo pokytį, kai tikėtina, jog tai truks ne mažiau kaip vieną valandą ir ne ilgiau kaip trejus ateinančius metus;
11. VNI taip pat laikoma rinkos dalyvių informacija apie jų atliktus klaidingus pavedimus (angl. erroneous order) biržoje. Klaidingu pavedimu suprantamas pavedimas, kaip apibrėžta ACER REMIT Gairių 6.3.2 dalyje.
12. Rinkos dalyviai privalo turėti aiškias vidines tvarkas, procedūras dėl VNI atskleidimo, įskaitant skubių rinkos pranešimų paskelbimą, ir Tarybai pareikalavus jas pateikti:
12.1. sprendimų priėmimo procedūras dėl VNI atskleidimo, susijusias su planiniais ir neplaniniais remontais, ar kitais įvykiais, kurie galėtų sudaryti VNI;
12.2. VNI atskleidimo procesus, procedūras ir instrukcijas, kuriomis vadovaujantis rinkos dalyvis atskleidžia VNI;
13. Rinkos dalyviai, valdantys VNI, kasmet iki vasario 1 d. privalo Tarybai pateikti vidaus tvarkas ir priemones, įdiegtas siekiant užtikrinti, kad būtų laikomasi Reglamento 4 straipsnyje nustatytų reikalavimų. Jeigu rinkos dalyvis atlieka šių priemonių pakeitimus, apie tokius pakeitimus rinkos dalyvis privalo Tarybą informuoti nedelsdamas, bet ne vėliau, kaip per 5 darbo dienas, papildomai pridėdamas atliktų dokumentų pakeitimus.
III SKYRIUS
VIEŠAI NEATSKLEISTOS INFORMACIJOS SKELBIMO TVARKA
14. Ūkio subjektas, kaip pirminis informacijos savininkas, atskleidžia viešai neatskleistą turimą informaciją apie verslą ar įrenginius, kuriuos jis, jo patronuojančioji ar susijusi įmonė turi ar valdo arba už kurių eksploatavimo klausimus visiškai ar iš dalies atsako tas rinkos dalyvis ar įmonė. VNI skelbia tie rinkos dalyviai, kurie vykdo prekybą Lietuvos teritorijoje arba per gamtinių dujų ar elektros energijos biržą. Rinkos dalyviai atskleidžia viešai neatkleistą informaciją šia tvarka:
14.1. informacija, nurodyta Taisyklių 9.1 papunktyje, skelbiama:
14.1.1. Taisyklių 9.1.1 papunktyje nurodyta informacija skelbiama suvestine forma pagal prekybos zonas, nurodant bendrą vartojimo pajėgumo sumažėjimą per kiekvieną MTU nurodytu laikotarpiu, nedelsiant, bet ne vėliau kaip per vieną MTU po to, kai priimamas sprendimas dėl planuojamo atjungimo;
14.2. informacija, nurodyta Taisyklių 9.2 papunktyje, skelbiama:
14.2.1. Taisyklių 9.2.1 ir 10.1 papunkčiuose nurodyta informacija skelbiama nedelsiant, bet ne vėliau kaip per vieną MTU nuo sprendimo dėl planuojamo atjungimo priėmimo;
14.3. informacija, nurodyta Taisyklių 9.3 papunktyje, skelbiama Taisyklių 1 priede nustatyta tvarka.
14.4. informacija, nurodyta Taisyklių 9.4 papunktyje, skelbiama:
14.4.1. Taisyklių 9.4.1 ir 9.4.3 papunkčiuose nurodyta informacija skelbiama nedelsiant, bet ne vėliau kaip per vieną MTU nuo sprendimo dėl planuojamo atjungimo priėmimo;
14.5. informacija, nurodyta Taisyklių 10.1 ir 10.2 papunktyje, skelbiama nedelsiant, bet ne vėliau kaip per vieną MTU nuo sprendimo dėl neplanuojamo ribojimo ir (ar) sustojimo priėmimo.
14.6. informacija, nurodyta Taisyklių 10.3 papunktyje, skelbiama nedelsiant, bet ne vėliau kaip per vieną MTU nuo sprendimo dėl planuojamo pasikeitimo priėmimo.
14.7. informacija, nurodyta Taisyklių 9.5, 10.4 papunktyje, skelbiama nedelsiant, bet ne vėliau kaip per vieną MTU nuo informacijos atskleidimo.
15. Rinkos dalyvis VNI privalo skelbti viešai, naudojant viešai neatskleistos informacijos skelbimo platformą (toliau – VNIS platforma), skirtą pateikti VNI. Laikoma, kad rinkos dalyvis VNI paskelbė viešai, jei ši informacija buvo pateikta VNIS platformoje operatoriui per Taisyklių 14 punkte nurodytą laikotarpį VNIS platformoje operatoriaus nustatyta forma ir būdu.
16. Bet kuriuo atveju, rinkos dalyvis, skelbiantis VNI VNIS platformoje, privalo nurodyti informaciją pagal VNIS platformos operatoriaus nustatytą VNI pateikimo formą.
17. VNIS platforma privalo sudaryti visiems rinkos dalyviams galimybę pasinaudoti saugiu VNI pateikimo būdu, užtikrinančiu, kad duomenys nebus iškraipyti ir duomenimis nebus neteisėtai pasinaudota. VNIS platforma gali pakeisti VNI pateikimo būdą ir formą, apie tai informuojant iš anksto visus rinkos dalyvius, vadovaujantis protingu laikotarpiu.
18. VNIS platforma privalo užtikrinti, kad rinkos dalyvių pateikta VNI nedelsiant būtų paskelbta viešai VNIS platformoje, skirtoje pateikti VNI. Dėl techninių kliūčių nesant galimybės VNIS platformoje paskelbti VNI, ši informacija identiška forma skelbiama alternatyviame tinklalapyje, kurį rinkos dalyvis nurodo, kai atlieka registraciją nacionalinėje reguliavimo institucijoje remiantis Reglamento 9 straipsnio 5 dalimi. Tokiu atveju VNIS platforma privalo užtikrinti šios informacijos perkėlimą iš VNIS platformos į tinklalapį bei informuoti Agentūrą apie atitinkamos platformos gedimą ir perduoti VNIS platformos tinklalapyje skelbiamą VNI Agentūrai.
IV SKYRIUS
PIKTNAUDŽIAVIMAS RINKA
20. Rinkos dalyviams draudžiama užsiimti arba bandyti užsiimti manipuliavimu rinka didmeninėse energijos rinkose pagal Reglamento 5 straipsnį.
21. Manipuliavimas rinka suprantamas kaip apibrėžta Reglamento 2 straipsnio 1 dalies 2 punkte. Bandymas manipuliuoti rinka suprantamas kaip apibrėžta Reglamento 2 straipsnio 1 dalies 3 punkte:
22. Rinkos dalyviams taikomi draudimai susiję su viešai neatskleista informacija pagal Reglamento 3 straipsnį.
V SKYRIUS
REGISTRACIJA AGENTŪROS Centralizuoto Europos rinkos dalyvių registro platformoje
24. Rinkos dalyviai, prieš sudarydami sutartis, apie kurias privaloma pranešti pagal Reglamento 8 straipsnio 1 dalį, privalo užsiregistruoti nacionalinėje Agentūros Centralizuoto Europos rinkos dalyvių registro platformoje (toliau – CEREMP).
25. Registracijos CEREMP etapai yra šie:
25.1. rinkos dalyvis Tarybai pateikia:
25.1.1. užpildytą Asmenų nominavimo formą (Taisyklių 2 priedas), kurioje nurodomi asmenys, atsakingi už rinkos dalyvio prekybos, veiklos sprendimus, ir kontaktiniai asmenys;
25.1.2. užpildytą Asmens įgaliojimo formą, kurioje nurodomas asmuo, įgaliotas atstovauti Bendrovei, registruojantis pagal Reglamento 9 straipsnį (toliau – Įgaliojimas) (Taisyklių 3 priedas). Reikalavimas pateikti Įgaliojimą nėra taikomas, kai registraciją CEREMP vykdo rinkos dalyvio įmonės vadovo pareigas užimantis asmuo. Tokiu atveju įmonės vadovas pateikia Tarybai tai patvirtinantį dokumentą (pvz., darbo sutarties kopiją). Asmenų nominavimo forma ir Įgaliojimas turi būti pasirašyti rinkos dalyvio įmonės vadovo arba jo įgalioto asmens, kartu pateikiant tokio įgaliojimo kopiją.
25.2. rinkos dalyvio įgaliotas asmuo CEREMP susikuria vartotojo paskyrą. Kurdamas vartotojo paskyrą, įgaliotas asmuo CEREMP sistemoje prideda Tarybai pateikto Įgaliojimo kopiją prie savo vartotojo anketos. Įgaliojimo pridėti nereikia jeigu registraciją CEREMP vykdo rinkos dalyvio įmonės vadovas.
25.3. jei informaciją pagal Taisyklių 25.1 papunktį rinkos dalyvis pateikia tinkamai, Taryba per 5 darbo dienas patvirtina vartotojo paskyrą ir rinkos dalyviui suteikiama teisė pildyti šio rinkos dalyvio registracijos formą;
25.4. Tarybai patvirtinus vartotojo paskyrą, įgaliotas asmuo prisijungia prie CEREMP ir naudodamasis CEREMP esančia naujo rinkos dalyvio registracijos forma bei vadovaudamasis rinkos dalyvių registracijos vadovu, skelbiamu Tarybos interneto svetainėje, pateikia rinkos dalyvio registracijos formą Tarybai patvirtinti;
25.5. jei informaciją CEREMP rinkos dalyvio registracijos formoje rinkos dalyvio įgaliotas asmuo pateikia tinkamai, Taryba per 5 darbo dienas patvirtina registracijos formą ir rinkos dalyviui suteikiamas unikalus Agentūros kodas.
25.6. jei rinkos dalyvis ir (ar) rinkos dalyvio įgaliotas asmuo informaciją pagal Taisyklių 25.1, 25.2 ir (ar) 25.4 papunkčius pateikia netinkamai, Taryba per 5 darbo dienas nuo vartotojo paskyros ir (ar) rinkos dalyvio paskyros pateikimo tvirtinti dienos atmeta vartotojo paskyros ir (ar) rinkos dalyvio paskyros registracijos prašymą CEREMP sistemoje, nurodydama paraiškos atmetimo priežastis.
26. Vartotojo paskyra CEREMP gali naudotis tik šią paskyrą susikūręs ir užsiregistravęs Įgaliojime nurodytas asmuo. Taryba nustačiusi, kad vartotojo paskyra naudojasi kitas nei Įgaliojime nurodytas asmuo, gali skirti sankcijas asmenims pagal Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 36 straipsnio, 2 dalies, 1 punktą.
27. Pasibaigus Įgaliojime nurodytam jo galiojimo terminui:
27.1. rinkos dalyvis privalo suteikti naują Įgaliojimą ir per 5 darbo dienas nuo seno Įgaliojimo galiojimo pabaigos datos ir pateikti naują įgaliojimą Tarybai;
27.2. jeigu įgaliotas asmuo nesikeičia, jis privalo per 5 darbo dienas nuo Įgaliojimo suteikimo dienos, bet ne vėliau nei iškyla poreikis, atnaujinti rinkos dalyvio anketos duomenis atnaujinti vartotojo paskyrą CEREMP ir pridėti Tarybai pateikto naujo Įgaliojimo kopiją prie savo vartotojo anketos. Jeigu įgaliojamas kitas asmuo, jis privalo susikurti naują vartotojo paskyrą pagal Taisyklių 29.2 papunktį;
27.3. jeigu keičiasi Įgaliojime nurodytas įgaliotas asmuo:
27.3.1. rinkos dalyvis privalo užtikrinti prisijungimo prie CEREMP duomenų perdavimą naujai įgaliotam asmeniui;
27.3.2. naujai įgaliotas asmuo per 5 darbo dienas nuo Įgaliojimo suteikimo privalo prisijungęs prie CEREMP susikurti vartotojo paskyrą ir Tarybai ją patvirtinus per 5 darbo dienas atnaujinti atstovaujamo rinkos dalyvio paskyrą, nurodydamas naujus nominuotus asmenis ir esant poreikiui, kitą rinkos dalyvio paskyros informaciją.
28. Rinkos dalyviai, įsisteigę arba reziduojantys trečiojoje šalyje ir sudarantys sandorius, apie kuriuos reikia pranešti Agentūrai pagal 8 straipsnio 1 dalį, Lietuvoje iki 2024 m. lapkričio 8 d., turi paskirti atstovą Lietuvoje pagal Reglamento 9 straipsnio reikalavimus. Atstovas paskiriamas rašytiniu įgaliojimu veikti rinkos dalyvio vardu (Taisyklių 4 priedas), kuris pateikiamas Tarybai prieš pradedant veiklą didmeninėje rinkoje.
29. Pasikeitus Asmenų nominavimo formoje nurodytam asmeniui:
29.1. rinkos dalyvis privalo per 5 darbo dienas nuo Asmenų nominavimo formoje nurodyto asmens pasikeitimo dienos Tarybai pateikti naują Asmenų nominavimo formą;
30. Pasikeitus rinkos dalyvio registracijos formoje esančiai informacijai, įskaitant ir informaciją, susijusią su nominuotų asmenų sąrašu ar jų sąsajumo pobūdžiu, rinkos dalyvis ją turi atnaujinti nedelsdamas, tačiau ne vėliau nei per 5 darbo dienas.
31. Taryba, analizuodama viešai skelbiamą ir kitą savo gautą informaciją iš rinkos dalyvių ar registrų, nustačiusi, kad rinkos dalyvio registracijos formoje yra neaktualios ar netikslios informacijos, turi teisę per CEREMP sistemą rinkos dalyviui pateikti klaidos ištaisymo prašymą (angl. error request), jame nurodydama reikalingus atlikti pakeitimus. Šiuos pakeitimus rinkos dalyvis turi atlikti nedelsdamas, tačiau ne vėliau nei per 5 darbo dienas.
32. Taisyklių 25 punktas netaikomas rinkos dalyviams, kurie jau yra užsiregistravę CEREMP kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje.
33. Jeigu rinkos dalyvis nebeatitinka kriterijų, pagal kuriuos jis laikomas didmeniniu elektros energijos ir (ar) gamtinių dujų rinkos dalyviu, likviduojamas arba rinkos dalyvis nusprendė nebedalyvauti didmeninėje elektros energijos ir (ar) gamtinių dujų rinkoje bei nebesudaro, neplanuoja sudaryti ir neturinti galiojančių sutarčių dėl didmeninės prekybos elektros energija ir (ar) gamtinėmis dujomis, jis privalo pateikti Tarybai motyvuotą prašymą panaikinti registraciją CEREMP. Šiuo atveju rinkos dalyvis turi pateikti Tarybai raštišką patvirtinimą, kad rinkos dalyvis yra įvykdęs visus informacijos teikimo reikalavimus pagal Reglamento 8 straipsnio reikalavimus. Taryba rinkos dalyvio prašymą panaikinti rinkos dalyvį priima tik tuo atveju, kai rinkos dalyvis yra įvykdęs visus reikalavimus pagal Reglamento 8 straipsnį.
34. Registracijos panaikinimo CEREMP etapai yra šie:
34.1. rinkos dalyvis raštu pateikia Tarybai motyvuotą prašymą panaikinti registraciją CEREMP, nurodydamas prašymo priežastį ir motyvus. Kartu su šiuo prašymu rinkos dalyvis turi pateikti Tarybai raštišką patvirtinimą, kad rinkos dalyvis yra įvykdęs visus informacijos teikimo reikalavimus pagal Reglamento 8 straipsnio reikalavimus. Taryba rinkos dalyvio prašymą panaikinti rinkos dalyvį priima tik tuo atveju, kai rinkos dalyvis yra įvykdęs visus reikalavimus pagal Reglamento 8 straipsnį.
34.2. rinkos dalyvis prisijungęs prie CEREMP, vadovaudamasis CEREMP registracijos vadovu, skelbiamu Tarybos internetinėje svetainėje, pateikia registracijos anketos panaikinimo prašymą (angl. termination request) per 5 darbo dienas nuo prašymo Tarybai pagal Taisyklių 34.1 papunktį pateikimo dienos;
34.3. Taryba įvertina rinkos dalyvio CEREMP pateiktą prašymą ir esant poreikiui gali kreiptis į rinkos dalyvį prašydama pateikti papildomą informaciją, reikalingą įvertinti, ar rinkos dalyvis yra įgyvendinęs Reglamento 8 straipsnio reikalavimus ir (ar) prašymo panaikinti registraciją CEREMP pagrįstumą.
34.4. jeigu rinkos dalyvio prašymas ir kita Tarybos prašoma informacija pagal Taisyklių 34.1 ir 34.3 papunkčius bei rinkos dalyvio anketos panaikinimo prašymas CEREMP sistemoje pateikti tinkamai ir rinkos dalyvis yra pateikęs visą informaciją pagal Reglamento 8 straipsnio reikalavimus, Taryba per 20 darbo dienų nuo paskutinės informacijos iš rinkos dalyvio gavimo dienos panaikina rinkos dalyvio registracijos anketą CEREMP sistemoje.
35. Taryba įvertinusi rinkos dalyvio veiklą ir (ar) teisinę padėtį bei kilus įtarimų, kad rinkos dalyvis nebeatitinka kriterijų, pagal kuriuos jis turi registruotis CEREMP, gali kreiptis į rinkos dalyvį pateikti su prašymu pagrįsti registracijos CEREMP poreikį.
36. Jeigu rinkos dalyvis per 5 darbo dienas nuo Tarybos kreipimosi pagal Taisyklių 35 punktą dienos nepateikia pagrindimo, Taryba gali pati panaikinti rinkos dalyvio registracijos anketą CEREMP.
37. Taryba neprivalo kreiptis į rinkos dalyvį pagal Taisyklių 35 punktą ir nedelsiant panaikinti rinkos dalyvio registracijos anketą CEREMP, jeigu rinkos dalyvio, kaip juridinio asmens, statusas yra likviduotas.
38. Už rinkos dalyvio ir jo nominuotų asmenų duomenų CEREMP sistemoje teisingumą ir aktualumą atsako rinkos dalyvis.
39. Taryba gali asmenims skirti sankcijas pagal Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 36 straipsnio, 2 dalies, 1 punktą už didmeninės energijos rinkos skaidrumo ir vientisumo sąlygų nesilaikymą ar pažeidimą taip pat paaiškėjus, kad rinkos dalyvio ir (ar) jo nominuotų asmenų duomenys yra netikslūs ir (ar) neatnaujinti per Taisyklėse nustatytus terminus.
41. Informacija apie CEREMP veiklos sutrikimus skelbiama Agentūros REMIT tinklalapyje (https://www.acer-remit.eu/portal/system-status). Esant CEREMP veiklos sutrikimams Taisyklėse nurodyti rinkos dalyvių registracijos ir informacijos atnaujinimo terminai CEREMP taikomi nuo CEREMP sutrikimo pabaigos dienos.
VI SKYRIUS
ELEKTROS ENERGIJOS IR GAMTINIŲ DUJŲ RINKŲ PRIEŽIŪROS VYKDYMO TVARKA
42. Atitiktį REMIT reikalavimams užtikrina ir rinkos priežiūrą bei stebėseną atlieka:
43. Esant įtarimui dėl prekybos elektros energija ir gamtinėmis dujomis pažeidimų atliekamas tyrimas vadovaujantis pagal Reglamento 16 straipsnio 1 dalį Agentūros patvirtinto Rinkos stebėsenos vadovo (angl. Market Monitoring Handbook) nuostatomis.
44. PPAET vadovaudamasis REMIT 15 straipsniu ir atsižvelgdamas į ACER REMIT Gairių nuostatas, nustatęs, kad galimai buvo padarytas pažeidimas elektros energijos ar gamtinių dujų biržoje, atlieka pirminį situacijos vertinimą.
45. Jei PPAET atlikus pirminį vertinimą, yra pagrindas manyti, jog galimai buvo padarytas pažeidimas, PPAET apie tai informuoja Agentūrą ir Tarybą per Agentūros pranešimų teikimo platformą (angl. Notification Platform) bei perduoda visą turimą informaciją, susijusią su galimais rinkos dalyvio pažeidimais ir įtartinais sandoriais elektros energijos ar gamtinių dujų biržoje. Apie galimą pažeidimą PPAET Agentūrą ir Tarybą informuoja kuo greičiau, tačiau ne vėliau nei per keturias savaites nuo galimo pažeidimo padarymo dienos.
46. PPAET bendradarbiauja su Taryba tiriant pažeidimus elektros energijos ar gamtinių dujų rinkoje. PPAET teikiant pranešimą apie galimą rinkos dalyvio įvykdytą pažeidimą ar duomenis Tarybai atliekant tyrimą dėl pažeidimo elektros energijos ar gamtinių dujų biržoje, PPAET draudžiama apie tai pranešti biržos dalyviui.
47. Rinkos dalyvis, įtariantis, kad kitas rinkos dalyvis ar jų grupė galimai įvykdė, vykdo ar ketina įvykdyti pažeidimą, nedelsiant apie tai informuoja Agentūrą ir Tarybą per Agentūros pranešimų teikimo platformą.
48. PPAET informaciją apie įvykdytus (neįvykdytus) pavedimus, kai dėl jų kyla pagrįstų įtarimų, siejamų su piktnaudžiavimu rinka, ir informaciją apie sandorius, kurių įtartinumą PPAET nagrinėjo arba apie kuriuos jam buvo pranešta, bet apie juos nebuvo pagrindo pranešti Tarybai, fiksuoja ir saugo vadovaudamasis ACER REMIT Gairėmis.
VII SKYRIUS
REIKALAVIMAI, SUSIJĘ SU ALGORITMINE PREKYBA IR TIESIOGINĖ ELEKTRONINĖ PRIEIGA
49. Algoritminės prekybos ir tiesioginės elektroninės prieigos sąvokos įvirtintos atitinkamuose Reglamento 2 straipsnio 1 dalies 18 ir 19 punktuose.
50. Rinkos dalyviams yra taikomi reikalavimai, susiję su algoritmine prekyba ir tiesiogine elektronine prieiga, įtvirtinti Reglamento 5a straipsnyje.
51. Rinkos dalyviai, planuojantys vykdyti algoritminę prekybą ir rinkos dalyviai, kurie suteikia tiesioginę elektroninę prieigą prie organizuotos rinkos kitiems rinkos dalyviams, privalo tai nurodyti CEREMP, kaip įtvirtinta Reglamento 5 a straipsnio 2 ir 3 dalyse.
52. Rinkos dalyviai, kurie suteikia tiesioginę elektroninę prieigą prie organizuotos rinkos kitiems rinkos dalyviams, laikomi PPAET vadovaujantis Reglamento 2 straipsnio 1 dalies 8a punkte įtvirtinta sąvoka ir atsižvelgiant į Reglamento preambulės 18 punkto nuostatą.
53. Rinkos dalyviai, vykdantys algoritminę prekybą ir (ar) rinkos dalyviai, kurie suteikia tiesioginę elektroninę prieigą prie organizuotos rinkos kitiems rinkos dalyviams kasmet iki vasario 1 d. privalo Tarybai pateikti:
53.1. Reglamento 5a straipsnio 2 dalyje nurodytų taikomų algoritminės prekybos strategijų pobūdžio aprašą, išsamią informaciją apie prekybos sistemai taikomus prekybos parametrus ar apribojimus, pagrindines reikalavimų laikymosi ir rizikos kontrolės priemones, įdiegtas siekiant užtikrinti, kad būtų laikomasi Reglamento 5a straipsnio 1 dalyje nustatytų reikalavimų, taip pat teiktų išsamią informaciją apie atliktus jo prekybos sistemų bandymus.
VIII SKYRIUS
KONFIDENCIALIOS INFORMACIJOS APSAUGA
55. Jei Tarybai pateikiama konfidenciali informacija, ją pateikiantis rinkos dalyvis privalo konkrečiai tai nurodyti, aiškiai nurodydamas, kuri informacija yra konfidenciali.
56. Informacijos, kurios ją pateikiantis rinkos dalyvis nenurodo esant konfidencialia, Taryba turi teisę tokia nelaikyti.
57. Konfidencialia negali būti laikoma informacija, kurią teisės aktai nustato kaip nekonfidencialią ir (ar) kuri nebuvo konfidenciali ar nebuvo nurodyta kaip konfidenciali Tarybai, kai ji šią informaciją sužinojo. Taryba turi teisę laikyti informaciją konfidencialia ir savo iniciatyva.
IX SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
60. Taryba turi teisę gauti iš PPAET ir rinkos dalyvio informaciją, reikalingą veiksmingai elektros energijos ir gamtinių dujų rinkų priežiūrai užtikrinti.
61. Taryba, nustačiusi, kad rinkoje yra galimų konkurenciją ribojančių veiksmų, kaip tai suprantama pagal Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymą, informuoja apie tai Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybą ir perduoda jai turimą medžiagą.
Prekybos elektros energija ir gamtinėmis
dujomis priežiūros taisyklių
1 priedas
PROGNOZUOJAMŲ IR SIŪLOMŲ PRALAIDUMŲ KIEKVIENA KRYPTIMI TARP PREKYBOS ZONŲ (MW) SKELBIMAS
Pralaidumų galių paskirstymo laikotarpis |
Skelbtini prognozuojami tarpzoniniai pralaidumai |
Skelbtini siūlomi pralaidumai |
Metų |
Savaitę iki metinio paskirstymo proceso, bet ne vėliau kaip gruodžio 15 d., visiems ateinančių metų mėnesiams |
Savaitę iki metinio paskirstymo proceso, bet ne vėliau kaip gruodžio |
Mėnesio |
Dvi darbo dienas iki mėnesinio paskirstymo proceso visoms ateinančio mėnesio dienoms |
Dvi darbo dienas iki mėnesinio paskirstymo proceso |
Savaitės |
Kiekvieną penktadienį visoms ateinančios savaitės dienoms |
Vieną dieną iki savaitinio paskirstymo proceso |
Dieną prieš |
1 MTU iki neatidėliotinų sandorių rinkos uždarymo kiekvienam MTU |
|
Dienos eigos |
1 MTU iki pirmo dienos eigos paskirstymo ir tada realiuoju laiku kiekvienam MTU |
Prekybos elektros energija ir gamtinėmis
dujomis priežiūros taisyklių 2 priedas
NOMINAVIMO FORMA
ŪKIO SUBJEKTO PAVADINIMAS
Vilniaus g. 00-0, LT-00000 Vilnius, tel. 2000 000
[...] m. [...] mėn. [...] d. Nr. [...]
Pagal 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 1227/2011 dėl didmeninės energijos rinkos vientisumo ir skaidrumo (toliau – REMIT) 9 straipsnį bei Energetikos reguliavimo institucijų bendradarbiavimo agentūros 2012 m. birželio 26 d. sprendimo Nr. 01/2012 dėl registracijos formos pagal reglamento (ES) Nr. 1227/2011 9 straipsnio 3 dalį, registruojantis pagal REMIT, reikia nurodyti kontaktinius asmenis, atsakingus už bendrovės [NURODOMAS BENDROVĖS PAVADINIMAS] (toliau – Bendrovė) prekybos ir veiklos sprendimus.
Bendrovė nurodo šiuos kontaktinius asmenis:
□ (pareigos, vardas, pavardė) – asmuo, atsakingas už su prekyba susijusius sprendimus,
□ (pareigos, vardas, pavardė) – asmuo, atsakingas už veiklos sprendimus,
□ (pareigos, vardas, pavardė) – kontaktinis asmuo dėl REMIT.
Atsakingo asmens pareigos Vardas, pavardė
(parašas)
Prekybos elektros energija ir gamtinėmis
dujomis priežiūros taisyklių
3 priedas
ĮGALIOJIMAS
[...] m. [...] mėn. [...] d. Nr.[...]
(Bendrovės pavadinimas, juridinio asmens kodas, buveinės adresas) (toliau – Bendrovė) atstovaujama (pareigos, vardas, pavardė), veikiančio (-ios) pagal (dokumentas, kurio pagrindu atstovas veikia, pvz., Bendrovės įstatai), įgalioja (pareigos, vardas, pavardė, asmens kodas), atstovauti Bendrovei, registruojantis pagal 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 1227/2011 dėl didmeninės energijos rinkos vientisumo ir skaidrumo 9 straipsnį.
Šis įgaliojimas galioja iki (nurodyti terminą).
Atsakingo asmens pareigos Vardas, pavardė
(parašas)
A.V.
Prekybos elektros energija ir gamtinėmis
dujomis priežiūros taisyklių
4 priedas
ĮGALIOJIMAS
[...] m. [...] mėn. [...] d. Nr.[...]
(Bendrovės pavadinimas, juridinio asmens kodas, buveinės adresas) (toliau – Bendrovė) atstovaujama (pareigos, vardas, pavardė), veikiančio (-ios) pagal (dokumentas, kurio pagrindu atstovas veikia, pvz., Bendrovės įstatai), įgalioja (pareigos, vardas, pavardė, asmens kodas, el. pašto adresas, pašto adresas, tel. Nr.), veikti (Bendrovės pavadinimas) vardu Lietuvos didmeninėje rinkoje pagal 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 1227/2011 dėl didmeninės energijos rinkos vientisumo ir skaidrumo nuostatas.
Šis įgaliojimas galioja iki (nurodyti terminą).
Atsakingo asmens pareigos Vardas, pavardė
(parašas)
A.V.