Projektas

 

 

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS
RELIGINIŲ BENDRUOMENIŲ IR BENDRIJŲ ĮSTATYMO
NR. I-1057
7, 10, 11, 12 IR 20 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 22, 23, 24 IR 25 STRAIPSNIAIS IR 21 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS
ĮSTATYMAS

 

 

 

2020 m.                                d. Nr.

 

Vilnius

 

 

 

 

 

1 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas

 

Papildyti 7 straipsnį 4 dalimi:

 

Kompetentinga valstybės institucija turi teisę gauti juridinio asmens teises turinčios religinės bendruomenės ar bendrijos dokumentus, siekdama įsitikinti, kad religinės bendruomenės ar bendrijos veikla atitinka šį įstatymą bei religinės bendruomenės ar bendrijos įstatuose ar juos atitinkančiuose dokumentuose (kanonuose, statutuose ar kitose normose) nustatytus veiklos tikslus, taip pat norėdama įsitikinti, kad iš valstybės gauta parama ar finansavimas naudojami tinkamai.

 

 

 

2 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

10 straipsnis. Tradicinių religinių bendruomenių ir bendrijų juridinio asmens teisių įforminimas

 

Tradicinės religinės bendruomenės ir bendrijos, turinčios juridinio asmens teises, praneša apie tai Teisingumo ministerijai.

 

Naujai susikūrusios (atsikūrusios) tradicinės religinės bendruomenės ir bendrijos įgyja juridinio asmens teises, kai jų vadovybė apie susikūrimą (atsikūrimą) raštu praneša Teisingumo ministerijai ir yra nustatomas konkrečios bendruomenės ar bendrijos tradicijų tęstinumas atsižvelgiant į jos kanonus, statutus bei kitas normas.

 

Tradicinių religinių bendruomenių, bendrijų ir centrų pagal jų kanonus, statutus ar kitas normas įsteigti juridiniai asmenys įgyja juridinio asmens teises, kai jų vadovybė raštu praneša Teisingumo ministerijai, o ši įformina įstatymų nustatyta tvarka.

 

Šie juridiniai asmenys turi teisę užsiimti šiame įstatyme jų bendruomenei, bendrijai ar centrui numatyta veikla, taip pat veikla, nurodyta šių juridinių asmenų įstatuose.

 

Dokumentų, teikiamų Teisingumo ministerijai dėl tradicinių religinių bendruomenių, bendrijų ir centrų, pagal jų kanonus, statutus ar kitas normas įsteigtų juridinių asmenų, jų duomenų pakeitimų įtraukimo į Juridinių asmenų registrą, sąrašą tvirtina Lietuvos Respublikos teisingumo ministras.

 

Prašymus Juridinių asmenų registrui dėl tradicinių religinių bendruomenių, bendrijų ir centrų, pagal jų kanonus, statutus ar kitas normas įsteigtų juridinių asmenų, jų duomenų pakeitimų įtraukimo į registrą teikia Teisingumo ministerija.

 

Teisingumo ministerija tikrina tradicinių religinių bendruomenių ir bendrijų pavadinimų atitiktį teisės aktų reikalavimams Juridinių asmenų registro nuostatų nustatyta tvarka.

 

Vykdydama šiame straipsnyje nurodytas funkcijas, Teisingumo ministerija turi teisę susipažinti su tradicinių religinių bendruomenių ar bendrijų kanonais, statutais ar kitomis normomis, prašyti pateikti į Juridinių asmenų registrą įtrauktinų duomenų tikrumą patvirtinančius dokumentus, patikrinti dokumentuose nurodytų asmens duomenų tikrumą pagal valstybės registrų duomenis.

 

Jei pateikiami ne visi šio straipsnio 5 dalyje nurodytame sąraše išvardyti dokumentai, jei pateiktuose dokumentuose yra trūkumų arba jei pateiktų dokumentų nepakanka nustatyti religinės bendruomenės ar bendrijos tradicijų tęstinumo atsižvelgiant į jos kanonus, statutus ar kitas normas, Teisingumo ministerija per 20 darbo dienų nuo šių dokumentų gavimo apie tai raštu informuoja tradicinę religinę bendruomenę ar bendriją ir nurodo, kokie trūkumai turėtų būti pašalinti, taip pat nustato ne mažesnį nei vieno mėnesio terminą jiems pašalinti.

 

Jei nėra šio straipsnio 9 dalyje ir šio įstatymo 12 straipsnyje nurodytų kliūčių, Teisingumo ministerija per 20 darbo dienų Juridinių asmenų registrui pateikia prašymą į šį registrą įtraukti tradicinę religinę bendruomenę ar bendriją, jos duomenų pakeitimus, taip pat prideda dokumentą, patvirtinantį, kad tradicinę religinę bendruomenę ar bendriją, jos duomenų pakeitimus į šį registrą įtraukti galima.“

 

 

 

3 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 11 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

11 straipsnis. Juridinio asmens teisių suteikimas kitoms religinėms bendruomenėms ir bendrijoms, jų Juridinių asmenų registro duomenų, įstatų ar juos atitinkančių dokumentų keitimas

 

Kitos religinės bendruomenės ir bendrijos įgyja juridinio asmens teises nuo jų įregistravimo Juridinių asmenų registre.

 

Religinės bendruomenės gali būti įregistruotos, jei vienija ne mažiau kaip 15 narių – pilnamečių Lietuvos Respublikos piliečių, Europos Sąjungos valstybių narių bei kitų Europos ekonominės erdvės valstybių piliečių, užsieniečių, nuolat gyvenančių Lietuvos Respublikoje, bei Europos Sąjungos ilgalaikių gyventojų, nustatyta tvarka gavusių leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje.

 

Religinės bendrijos gali būti įregistruotos, jei vienija ne mažiau kaip dvi religines bendruomenes.

 

Norint įregistruoti religinę bendruomenę ar bendriją, Teisingumo ministerijai pateikiamas pareiškimas, religinės bendruomenės ar bendrijos steigiamojo susirinkimo protokolas, jos narių sąrašas ir kiti šio straipsnio 6 dalyje nurodytame sąraše išvardyti dokumentai.

 

Norint įregistruoti pasikeitusius religinės bendruomenės ar bendrijos Juridinių asmenų registro duomenis, pasikeitusius įstatus ar juos atitinkančius dokumentus, Teisingumo ministerijai pateikiamas pareiškimas, Juridinių asmenų registro duomenų, įstatų ar juos atitinkančių dokumentų pakeitimų teisėtumą patvirtinantys dokumentai ir kiti šio straipsnio 6 dalyje nurodytame sąraše išvardyti dokumentai.

 

Dokumentų, pateikiamų Teisingumo ministerijai norint įregistruoti netradicines religines bendruomenes ir bendrijas, keičiant jų įstatus ar juos atitinkančius dokumentus ir Juridinių asmenų registro duomenis, išregistruojant jas iš Juridinių asmenų registro, sąrašą tvirtina Lietuvos Respublikos teisingumo ministras.

 

Pateikiamuose registruoti religinės bendruomenės, bendrijos įstatuose ar juos atitinkančiame dokumente turi būti nurodoma:

 

1) pavadinimas;

 

2) teisinė forma – religinė bendruomenė ar bendrija;

 

3) buveinės keitimo tvarka;

 

4) išpažįstamo religinio mokymo pagrindai, veiklos kryptys ir tikslai;

 

5) organizacinė struktūra, vadovybė;

 

6) pranešimų ir skelbimų paskelbimo tvarka, pagal kurią skelbiama vieša informacija;

 

7) turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo tvarka;

 

8) įstatų ar juos atitinkančių dokumentų keitimo tvarka;

 

9) reorganizavimo tvarka, likvidavimo ir likusio turto paskirstymo ją likvidavus tvarka.

 

Teisingumo ministerija tikrina religinės bendruomenės ar bendrijos pateiktų dokumentų atitiktį šio įstatymo reikalavimams, jos pavadinimo atitiktį teisės aktų reikalavimams Juridinių asmenų registro nuostatų nustatyta tvarka. Teisingumo ministerija taip pat tikrina religinės bendruomenės ar bendrijos narių sąraše nurodytų asmens duomenų tikrumą pagal valstybės registrų duomenis.

 

Jei pateikti ne visi šio straipsnio 6 dalyje nurodytame sąraše išvardyti dokumentai, taip pat jei įstatuose ar juos atitinkančiuose dokumentuose arba kituose pateiktuose dokumentuose yra trūkumų, Teisingumo ministerija per 20 darbo dienų nuo jų gavimo apie tai raštu informuoja religinę bendruomenę ar bendriją ir nurodo, kokie trūkumai turėtų būti pašalinti, taip pat nustato ne mažesnį nei vieno mėnesio terminą jiems pašalinti.

 

Jei nėra šio straipsnio 9 dalyje ir šio įstatymo 12 straipsnyje nurodytų kliūčių, Teisingumo ministerija per 6 mėnesius pateikia Juridinių asmenų registrui prašymą įregistruoti religinę bendruomenę ar bendriją ir dokumentą, patvirtinantį, kad religinę bendruomenę ar bendriją įregistruoti galima, taip pat per 20 darbo dienų pateikia prašymą dėl religinės bendruomenės ar bendrijos Juridinių asmenų registro duomenų pakeitimų, įstatų ar juos atitinkančių dokumentų pakeitimų įregistravimo ir dokumentą, patvirtinantį, kad pakeistus Juridinių asmenų registro duomenis, pakeistus įstatus ar juos atitinkančius dokumentus įregistruoti galima.“

 

 

 

4 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 12 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

12 straipsnis. Atsisakymas surašyti dokumentą dėl įtraukimo į Juridinių asmenų registrą ar įregistravimo

 

Teisingumo ministerija raštu atsisako surašyti dokumentą, patvirtinantį, kad tradicinę religinę bendruomenę ar bendriją įtraukti į Juridinių asmenų registrą, kitą religinę bendruomenę ar bendriją registruoti galima, jeigu:

 

1) religinė bendruomenė ar bendrija buvo informuota apie pateiktų dokumentų trūkumus šio įstatymo 10 arba 11 straipsnių nustatyta tvarka, tačiau per nustatytą terminą jų nepašalino;

 

2) religinės bendruomenės ar bendrijos veikla pažeidžia žmogaus teises ir laisves arba viešąją tvarką;

 

3) nėra nustatytas tradicinės religinės bendruomenės ar bendrijos tradicijų tęstinumas atsižvelgiant į jos kanonus, statutus ir kitas normas.

 

Atsisakymas surašyti dokumentą, patvirtinantį, kad galima tradicinę religinę bendruomenę ar bendriją įtraukti į Juridinių asmenų registrą arba registruoti kitą religinę bendruomenę ar bendriją, gali būti skundžiamas teismui.“

 

 

 

5 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 20 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

20 straipsnis. Religinių bendruomenių ir bendrijų pabaiga

 

Tradicinės religinės bendruomenės ir bendrijos pasibaigia jų kanonų, statutų ar kitų normų nustatytais pagrindais ir tvarka.

 

Tradicinė religinė bendruomenė ar bendrija gali būti išbraukta iš Juridinių asmenų registro jos pačios sprendimu arba teismo sprendimu šio įstatymo nustatyta tvarka.

Kitos religinės bendruomenės ar bendrijos pasibaigia jas reorganizavus ar likvidavus.

Kita religinė bendruomenė ar bendrija gali būti reorganizuota jos pačios sprendimu šio įstatymo ir religinės bendruomenės ar bendrijos įstatų ar juos atitinkančių dokumentų nustatyta tvarka.

 

Kita religinė bendruomenė ar bendrija gali būti likviduota jos pačios sprendimu šio įstatymo ir religinės bendruomenės ar bendrijos įstatų ar juos atitinkančių dokumentų nustatyta tvarka, Juridinių asmenų registro tvarkytojo iniciatyva Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nustatyta tvarka ir teismo sprendimu Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso arba šio įstatymo nustatyta tvarka.“

 

 

 

6 straipsnis. Įstatymo 21 straipsnio pripažinimas netekusiu galios

 

Pripažinti netekusiu galios įstatymo 21 straipsnį.

 

 

 

 

 

7 straipsnis. Įstatymo papildymas 22 straipsniu

 

Papildyti Įstatymą 22 straipsniu:

 

22 straipsnis. Kitų religinių bendruomenių ir bendrijų reorganizavimas

 

Kitos religinės bendruomenės ar bendrijos gali būti reorganizuotos jungimo ir skaidymo būdu, šias sąvokas aiškinant taip, kaip jos yra apibrėžtos Civilinio kodekso 2.97 straipsnyje.

 

Reorganizavime gali dalyvauti tik tos pačios teisinės formos juridiniai asmenys.

 

Negalima reorganizuoti likviduojamos religinės bendruomenės ar bendrijos.

 

Reorganizavime dalyvaujančių religinių bendruomenių ar bendrijų vadovybės turi sudaryti po reorganizavimo naujai steigiamų juridinių asmenų įstatų ar juos atitinkančių dokumentų projektus, po reorganizavimo tęsiančių veiklą juridinių asmenų įstatų ar juos atitinkančių dokumentų pakeitimų projektus, jei numatoma juos keisti, taip pat juridinio asmens reorganizavimo sąlygas, kuriose turi būti nurodyta:

 

1) Civilinio kodekso 2.44 straipsnio 1 dalyje nurodyta informacija apie visus reorganizavime dalyvaujančius juridinius asmenis;

 

2) reorganizavimo būdas, pasibaigiantys juridiniai asmenys ir tęsiantys veiklą po reorganizavimo juridiniai asmenys;

 

3) reorganizuojamo juridinio asmens narių tapimo tęsiančio veiklą po reorganizavimo juridinio asmens nariais tvarka ir sąlygos;

 

4) momentas, nuo kurio pasibaigiančio juridinio asmens teisės ir pareigos pereina tęsiančiam veiklą po reorganizavimo juridiniam asmeniui.

 

Apie reorganizavimo sąlygų sudarymą turi būti paskelbta viešai tris kartus ne mažesniais kaip 30 dienų intervalais arba paskelbta viešai vieną kartą ir pranešta visiems juridinio asmens kreditoriams raštu. Pranešime turi būti nurodyti šio straipsnio 4 dalies 1, 2 ir 4 punktuose išvardyti duomenys ir nurodyta, kur ir nuo kada galima susipažinti su šio straipsnio 4 dalyje išvardytais dokumentais.

 

Apie religinės bendruomenės ar bendrijos reorganizavimo sąlygų sudarymą ne vėliau kaip pirmą viešo paskelbimo dieną pranešama šio įstatymo 11 straipsnio 5 dalies nustatyta tvarka, kai religinė bendruomenė ar bendrija prašo suteikti reorganizuojamo arba reorganizavime dalyvaujančio juridinio asmens statusą.

 

Su reorganizavimo sąlygomis ir kitais šio straipsnio 4 dalyje nurodytais dokumentais turi teisę susipažinti reorganizuojamų ar dalyvaujančių reorganizavime juridinių asmenų kreditoriai. Jie turi teisę reikalauti nutraukti ar įvykdyti prievolę prieš terminą, taip pat atlyginti nuostolius, jei tai numatyta sandoryje arba yra pagrindas manyti, kad prievolės įvykdymas dėl reorganizavimo pasunkės, ir kreditoriui pareikalavus juridinis asmuo nesuteikė papildomo prievolių įvykdymo užtikrinimo.

 

Sprendimu dėl religinės bendruomenės ar bendrijos reorganizavimo turi būti patvirtintos reorganizavimo sąlygos ir pakeisti veiklą tęsiančių juridinių asmenų ar priimti steigiamų juridinių asmenų įstatai ar juos atitinkantys dokumentai, jei tokie pakeitimai buvo numatyti.

 

Reorganizavus religinę bendruomenę ar bendriją jos duomenų ir įstatų ar juos atitinkančių dokumentų pakeitimai įregistruojami šio įstatymo 11 straipsnio nustatyta tvarka.“

 

 

 

8 straipsnis. Įstatymo papildymas 23 straipsniu

 

Papildyti Įstatymą 23 straipsniu:

 

23 straipsnis. Tradicinių religinių bendruomenių ir bendrijų išbraukimas iš Juridinių asmenų registro, kitų religinių bendruomenių ir bendrijų likvidavimas teismo sprendimu

 

Tradicinės religinės bendruomenės ir bendrijos teismo sprendimu gali būti išbrauktos iš Juridinių asmenų registro, o kitos religinės bendruomenės ir bendrijos teismo sprendimu gali būti likviduotos, jei:

 

1) religinės bendruomenės ar bendrijos veikla pažeidžia žmogaus teises ir laisves arba viešąją tvarką, ir jos likvidavimas ar išbraukimas iš šio registro yra būtinas demokratinėje visuomenėje visuomenės saugumui, viešajai tvarkai, žmonių sveikatai ir dorovei ar kitų asmenų teisėms ir laisvėms apsaugoti;

 

2) religinės bendruomenės ar bendrijos pagrindinė veikla neatitinka įstatuose ar juos atitinkančiuose dokumentuose (kanonuose, statutuose ar kitose normose) nurodytų veiklos tikslų;

 

3) religinės bendruomenės ar bendrijos vadovybė nėra įstatuose ar juos atitinkančiuose dokumentuose (kanonuose, statutuose ar kitose normose) nustatyta tvarka sudaryta ilgiau nei dvejus metus arba jos faktiškai veikiančios vadovybės įgaliojimai pasibaigę ilgiau nei dvejus metus.

 

Turėdama duomenų apie šio straipsnio 1 dalyje nurodytas aplinkybes, Teisingumo ministerija raštu kreipiasi į religinę bendruomenę ar bendriją ir prašo iki nustatyto termino pateikti paaiškinimus ir juos pagrindžiančius dokumentus (vadovybės sprendimą, patvirtinantį, kad religinė bendruomenė pašalino pažeidimus, religinės bendruomenės narių susirinkimo protokolą, kuriuo patvirtinti vadovybės įgaliojimai, ar kita).

 

Jei religinė bendruomenė ar bendrija nepateikia šio straipsnio 2 dalyje nurodytos informacijos arba pateiktų paaiškinimų ir dokumentų nepakanka nustatyti, kad nėra šio straipsnio 1 dalyje nurodytų aplinkybių, Teisingumo ministerija turi teisę pateikti teismui ieškinį dėl tradicinės religinės bendruomenės ar bendrijos išbraukimo iš Juridinių asmenų registro ar kitos religinės bendruomenės ar bendrijos likvidavimo. Šis ieškinys teisme nagrinėjamas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.“

 

 

 

9 straipsnis. Įstatymo papildymas 24 straipsniu

 

Papildyti Įstatymą 24 straipsniu:

 

24 straipsnis. Tradicinių religinių bendruomenių ir bendrijų dokumentų pateikimo dėl išbraukimo iš Juridinių asmenų registro tvarka

 

Tradicinė religinė bendruomenė ar bendrija, norinti būti išbraukta iš Juridinių asmenų registro, pateikia prašymą Teisingumo ministerijai. Prašymas turi būti pasirašytas tradicinės religinės bendruomenės ar bendrijos vadovybės pagal tradicinės religinės bendruomenės ar bendrijos kanonus, statutus ar kitas normas.

 

Kartu su prašymu išbraukti tradicinę religinę bendruomenę ar bendriją iš Juridinių asmenų registro Teisingumo ministerijai pateikiami Lietuvos Respublikos teisingumo ministro tvirtinamame sąraše nurodyti dokumentai.

 

Tradicinės religinės bendruomenės turtas negali būti skirstomas religinės bendruomenės nariams. Jeigu turto paskirstymo tvarka nenurodyta tradicinės religinės bendruomenės kanonuose, statutuose ar kitose normose arba nėra turto perėmėjo, turtas perduodamas valstybei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.“

 

 

 

10 straipsnis. Įstatymo papildymas 25 straipsniu

 

Papildyti Įstatymą 25 straipsniu:

 

25 straipsnis. Kitų religinių bendruomenių ar bendrijų likvidavimo jų pačių arba teismo sprendimu tvarka

 

Priėmusi sprendimą likviduoti kitą religinę bendruomenę ar bendriją jos vadovybė ar teismas paskiria likvidatorių.

 

Religinės bendruomenės ar bendrijos vadovybė netenka įgaliojimų ir jų kompetencija dėl sandorių sudarymo pereina likvidatoriui nuo likvidatoriaus paskyrimo, o teismui priėmus sprendimą dėl religinės bendruomenės ar bendrijos likvidavimo – nuo šio sprendimo įsigaliojimo.

 

Religinė bendruomenė ar bendrija įgyja likviduojamo juridinio asmens teisinį statusą nuo jos vadovybės sprendimo dėl likvidavimo priėmimo ar teismo sprendimo dėl juridinio asmens likvidavimo įsigaliojimo. Prašymas dėl pasikeitusio teisinio statuso (pasikeitusių Juridinių asmenų registro duomenų) įregistravimo Juridinių asmenų registre pateikiamas šio įstatymo 11 straipsnio nustatyta tvarka.

 

Likvidatorius religinės bendruomenės ar bendrijos įstatų ar juos atitinkančių dokumentų nustatyta tvarka turi apie numatomą likvidavimą paskelbti viešai. Pranešime turi būti nurodyti Civilinio kodekso 2.44 straipsnio 1 dalyje išvardyti duomenys.

 

Likviduojama religinė bendruomenė ar bendrija gali sudaryti tik tuos sandorius, kurie yra susiję su religinės bendruomenės ar bendrijos veiklos nutraukimu arba kurie nurodyti sprendime likviduoti religinę bendruomenę ar bendriją.

 

Patenkinus kreditorių reikalavimus, likvidatorius paskirsto likviduojamos religinės bendruomenės ar bendrijos turtą jos įstatų ar juos atitinkančių dokumentų nustatyta tvarka. Likviduojamos religinės bendruomenės turtas negali būti skirstomas bendruomenės nariams. Jeigu turto paskirstymo tvarka nenurodyta įstatuose ar juos atitinkančiuose dokumentuose arba nėra turto perėmėjo, turtas perduodamas valstybei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

 

Likvidatorius perduoda likviduotos religinės bendruomenės ar bendrijos dokumentus saugoti Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka. Likvidatorius sudaro likvidavimo aktą, kuriame aprašo likvidavimo eigą ir patvirtina, kad atlikti visi su likvidavimo veiksmai.

 

Prašymas išregistruoti likviduotą religinę bendruomenę ar bendriją iš Juridinių asmenų registro kartu su likvidavimo aktu ir kitais šio įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje nurodytame sąraše išvardytais dokumentais teikiamas Teisingumo ministerijai šio įstatymo 11 straipsnio nustatyta tvarka.“

 

 

 

11 straipsnis. Įstatymo pripažinimas netekusiu galios

 

Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos įstatymą Nr. I-1059 „Dėl Lietuvos Respublikos religinių bendruomenių ir bendrijų įstatymo įgyvendinimo tvarkos“.

 

 

 

12 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

 

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2020 m. spalio 1 d.

 

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2020 m. rugsėjo 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

 

 

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

 

 

 

Respublikos Prezidentas