Projektas

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMINIŲ IR KITŲ TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMO ĮSTATYMO NR. IX-2160 PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2022 m.                  d. Nr.

Vilnius

 

 

1 straipsnis. 12 straipsnio papildymas.

Papildyti 12 straipsnį 3 dalimi:

3. Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos koordinuoja, prižiūri ir užtikrina finansinių sankcijų (apribojimų disponuoti lėšomis ir ekonominiais ištekliais) įgyvendinimą Lietuvos Respublikoje. Užtikrindama finansinių sankcijų įgyvendinimą, Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos atlieka šiame straipsnyje nurodytas tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūros institucijos funkcijas, įskaitant informacijos, kurią pagal kompetenciją identifikavo analizuodama fizinių ir (ar) juridinių asmenų sąsajas su subjektais, kuriems paskirtos tarptautinės sankcijos, teikimą finansines sankcijas įgyvenantiems subjektams.“

 

2 straipsnis. 13 straipsnio papildymas.

Papildyti 13 straipsnį 4 ir 5 dalimis:

4. Faktas apie tarptautinių sankcijų taikymą įrašomas valstybės registruose ar valstybės informacinėse sistemose, kai duomenys apie subjektą, kuriam taikomos sankcijos, ar jo turtą arba šį turtą apibūdinantys duomenys tvarkomi tame valstybės registre ar valstybės informacinėje sistemoje.

5. Informaciją apie priimtus sprendimus dėl subjektų, kuriems taikomos sankcijos dėl jų sąsajų su fiziniais ir juridiniais asmenimis, įtrauktiems į sankcijų sąrašus, šias sankcijas įgyvendinantiems fiziniams ir juridiniams asmenims, valstybės registrų ir valstybės informacinių sistemų tvarkytojams teikia Lietuvos Respublikos finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos šio įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka.

 

3 straipsnis. Įstatymo papildymas 131 straipsniu.

Papildyti Įstatymą 131 straipsniu:

131 straipsnis. Laikinasis administratorius

1. Lietuvos Respublikos finansų ministerija turi teisę paskirti laikinąjį administratorių juridiniam asmeniui, kai jo atžvilgiu, juridinio asmens savininko ar juridinį asmenį kontroliuojančio asmens atžvilgiu, Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, ir kai laikinasis administravimas yra būtinas, siekiant išvengti neigiamų socialinių, ekonominių, ekologinių ar kitų svarbių pasekmių visuomenei ar valstybei ir užtikrinti, kad būtų laikomasi Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų. Apie iškilusį poreikį paskirti laikinąjį administratorių Finansų ministeriją nedelsdama informuoja šio įstatymo 12 straipsnyje nurodyta institucija, atsakinga už tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūrą. Laikinuoju administratoriumi gali būti paskirtas juridinis asmuo arba fizinis asmuo.

2. Laikinuoju administratoriumi skiriamas fizinis asmuo ar laikinuoju administratoriumi skiriamo juridinio asmens vadovas turi būti nepriekaištingos reputacijos. Asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu:

1) asmuo įsiteisėjusiu teismo nuosprendžiu yra pripažintas kaltu dėl sunkaus ar labai sunkaus nusikaltimo, nepaisant, ar teistumas išnykęs ar panaikintas;

2) asmuo įsiteisėjusiu teismo nuosprendžiu yra pripažintas kaltu dėl apysunkio nusikaltimo ir turi neišnykusį ar nepanaikintą teistumą;

3) asmuo yra pripažintas neveiksniu ar ribotai veiksniu bet kurioje srityje arba jam taikomos priverčiamosios medicinos priemonės;

4) asmuo dėl Lietuvos Respublikai priešiškų interesų bendradarbiauja ar yra bendradarbiavęs, palaiko ar palaikė ryšius su užsienio valstybės žvalgybos ar saugumo tarnyba arba su asmenimis, bendradarbiaujančiais ar palaikančiais ryšius su užsienio valstybės žvalgybos ar saugumo tarnyba;

5) asmuo dalyvauja ar dalyvavo teroristinės organizacijos ar teroristinės grupės veikloje arba palaiko ar palaikė ryšius su asmeniu, priklausančiu teroristinei organizacijai ar grupei;

6) asmeniui taikomos organizuoto nusikalstamumo prevencijos priemonės pagal Lietuvos Respublikos organizuoto nusikalstamumo prevencijos įstatymą; 

7) asmuo per paskutinius 3 metus buvo įrašytas į sveikatos priežiūros įstaigos įskaitą dėl alkoholizmo ar narkomanijos;

8) asmuo daugiau negu vieną kartą per pastaruosius 3 metus buvo baustas už administracinio nusižengimo, susijusio su alkoholio, narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimu, padarymą;

9) Finansų ministerija konstatuoja kitas aplinkybes, dėl kurių asmuo negali eiti laikinojo administratoriaus pareigų.

3. Laikinuoju administratoriumi skiriamam asmeniui taikomi ir tinkamos kvalifikacijos bei patirties reikalavimai, jo neturi saistyti interesų konfliktas su juridiniu asmeniu, kurį jis administruoja, ir Finansų ministerija. Laikinuoju administratoriumi skiriamo asmens kvalifikacija ir patirtis vertinamos atsižvelgiant į asmens išsilavinimo lygį ir pobūdį, kvalifikacijos tobulinimą, profesinės veiklos ar darbo patirties pobūdį ir trukmę bei į kitus veiksnius, kurie gali turėti įtakos tinkamam funkcijų atlikimui. Pretendentus į laikinuosius administratorius Finansų ministerijai pasiūlo viešoji įstaiga Valdymo koordinavimo centras. 

4. Laikinasis administratorius skiriamas Finansų ministerijos sprendimu. Finansų ministerija nustato laikinojo administratoriaus paskyrimo terminą, įgaliojimus, funkcijas ir veiksmus, kuriuos laikinasis administratorius gali atlikti tik Finansų ministerijai iš anksto pritarus. Šioje dalyje nurodytu sprendimu, kai tai būtina, taip pat gali būti nustatyta, kad laikinai sustabdomi tam tikrų ar visų juridinio asmens organų įgaliojimai ir juos laikinai perima laikinasis administratorius arba kad tam tikriems juridinio asmens organų sprendimams priimti reikia gauti laikinojo administratoriaus pritarimą. Finansų ministerija apie priimtą sprendimą dėl laikinojo administratoriaus paskyrimo, pakeitimo ar jo įgaliojimų pasibaigimo privalo ne vėliau kaip kitą darbo dieną pranešti juridinių asmenų registro tvarkytojui, kuris faktą dėl paskirto laikinojo administratoriaus nedelsdamas, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną, įrašo juridinių asmenų registre. Sprendime turi būti nurodyta: juridinio asmens pavadinimas, kodas, paskirto  laikinojo administratoriaus vardas ir pavardė, asmens kodas, gyvenamoji vieta (jeigu jis yra fizinis asmuo) ar pavadinimas ir kodas (jeigu jis yra juridinis asmuo).

5. Laikinojo administratoriaus veiklos sąlygos nustatomos laikinojo administravimo sutartyje, sudarytoje tarp Finansų ministerijos ir laikinojo administratoriaus. Šioje sutartyje taip pat nustatomas atlyginimas ir kitos išlaidos (įskaitant išlaidas paslaugų teikėjams) laikinajam administratoriui, atsižvelgiant į laikinojo administratoriaus veiklos mastą, kvalifikaciją ir veiklos terminus, jų apmokėjimo tvarka, aptariama laikinojo administratoriaus atsistatydinimo ir atšaukimo tvarka. Atlyginimas ir išlaidos (įskaitant išlaidas paslaugų teikėjams) išmokami iš juridinio asmens lėšų. Jeigu juridinis asmuo laikinajam administratoriui nesumoka laiku, laikinajam administratoriui privalo sumokėti Finansų ministerija, kuri turi teisę reikalauti sumokėtų sumų iš juridinio asmens.

6. Laikinasis administratorius skiriamas ne ilgesniam negu vienų metų laikotarpiui. Išimtiniais atvejais laikinojo administratoriaus paskyrimo terminas Finansų ministerijos sprendimu gali būti pratęstas. Laikinasis administratorius gali būti bet kuriuo metu atšaukiamas, išnykus jo paskyrimo poreikiui.

7. Laikinasis administratorius savo nuožiūra turi teisę pasitelkti paslaugų teikėjų (įskaitant teisės, apskaitos, audito, valdymo konsultantus), reikalingų tam, kad būtų galima tinkamai atlikti savo funkcijas.

8. Laikinasis administratorius imasi visų reikalingų veiksmų, siekdamas užtikrinti, kad būtų laikomasi Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų ir kad būtų išvengta šio straipsnio 1 dalyje nurodytų neigiamų pasekmių. Jei tai būtina, laikinasis administratorius turi teisę atidaryti depozitines sąskaitas, kurios būtų naudojamos juridinio asmens veiklos tęstinumui užtikrinti. Iš šiose depozitinėse sąskaitose esančių lėšų draudžiama vykdyti juridinio asmens dalyvių, kurių atžvilgiu Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, turtinius reikalavimus.

9. Finansų ministerija gali reikalauti, kad laikinasis administratorius šios straipsnio 5 dalyje nurodytoje sutartyje nustatytais terminais jai teiktų informaciją apie juridinio asmens finansinę būklę ir per laikinojo administratoriaus paskyrimo terminą atliktus veiksmus.

10. Laikinasis administratorius privalo savo funkcijas atlikti apdairiai ir sąžiningai. Laikinasis administratorius negali jam suteiktų teisių panaudoti savo asmeniniams ar trečiųjų asmenų poreikiams tenkinti.

11. Finansų ministerija turi teisę bet kuriuo metu inicijuoti laikinojo administratoriaus pakeitimą. Laikinasis administratorius turi teisę atsistatydinti šio straipsnio 5 dalyje nurodytoje sutartyje nustatyta tvarka. Jeigu laikinasis administratorius atsistatydina, Finansų ministerija nedelsdama inicijuoja naujo laikinojo administratoriaus paskyrimą.

12. Šio straipsnio nuostatos mutatis mutandis taikomos ir tais atvejais, kai Finansų ministerija skiria laikinąjį administratorių turtui, kuris yra įšaldytas, Lietuvos Respublikoje įgyvendinant tarptautines sankcijas. Finansų ministerija apie priimtą sprendimą dėl laikinojo administratoriaus paskyrimo, kuriame turi būti nurodyti įšaldytą turtą identifikuojantys duomenys, sprendimą dėl laikinojo administratoriaus pakeitimo ar jo įgaliojimų pasibaigimo šioje dalyje nurodytam turtui, kuris registruotinas viešajame registre ar kurį apibūdinantys duomenis kaupiami valstybės informacinėje sistemoje, privalo ne vėliau kaip kitą darbo dieną pranešti atitinkamo viešojo registro ir (ar) informacinės sistemos tvarkytojui, kuris faktą dėl paskirto laikinojo administratoriaus nedelsdamas, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną įrašo atitinkamame viešajame registre ir (ar) informacinėje sistemoje.“

 

4 straipsnis. Lietuvos Respublikos ekonominių ir kitų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo įstatymo Nr. IX-2160 nauja redakcija

Pakeisti Lietuvos Respublikos ekonominių ir kitų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo įstatymą Nr. IX-2160 ir jį išdėstyti taip:

 

„LIETUVOS RESPUBLIKOS

TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ

ĮSTATYMAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Šis įstatymas skirtas užtikrinti Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo ir užsienio politikos interesus įgyvendinant Lietuvos Respublikos tarptautinius įsipareigojimus, Europos Sąjungos bendrąją užsienio ir saugumo politiką, taip pat prisidedant prie taikos, stabilumo ir teisės viršenybės palaikymo pasaulyje, tarptautinės bendruomenės kovos su tarptautiniu terorizmu, žmogaus teisių pažeidimais, teritoriniais, etniniais ir religiniais konfliktais kitose valstybėse.

2. Šis įstatymas nustato pasiūlymų dėl tarptautinių sankcijų nustatymo teikimo, Europos Sąjungos, Jungtinių Tautų ir kitų tarptautinių organizacijų, kurių narė yra arba kuriose dalyvauja Lietuvos, nustatytų sankcijų įgyvendinimo bendrąsias sąlygas Lietuvos Respublikoje.

3. Kitų įstatymų nuostatos šio įstatymo reglamentuojamiems santykiams taikomos tiek, kiek jų nereglamentuoja šis įstatymas.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

1. Subjektas, kuriam taikomos sankcijos – valstybė ar jos dalis, teritorija (specialaus statuso zona), fizinis arba juridinis asmuo; bet kokia kita organizacija arba fizinių ar juridinių asmenų grupė ir (ar) organizacijų grupė.

2. Tarptautinės sankcijosEuropos Sąjungos teisės aktais, Jungtinių Tautų ir kitų tarptautinių organizacijų, kurių narė yra arba kuriose dalyvauja Lietuvos Respublika, sprendimais, kurie Lietuvos Respublikoje taikomi tiesiogiai arba įgyvendinami šio įstatymo nustatyta tvarka, nustatytų apribojimų ir įpareigojimų visuma.

 

3 straipsnis. Tarptautinių sankcijų rūšys

Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos ekonominės, finansinės, politinės, susisiekimo, socialinės, taip pat kitokius apribojimus ir įpareigojimus nustatančios tarptautinės sankcijos.

 

4   straipsnis. Tarptautinių sankcijų privalomumas

1. Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų šio įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka privalo laikytis ir jas įgyvendinti visi fiziniai ir juridiniai asmenys.

2. Privaloma imtis veiksmų, kurie privalomi Lietuvos Respublikoje įgyvendinamomis tarptautinėmis sankcijomis, ir (arba) susilaikyti nuo bet kokių veiksmų, jei dėl to būtų nesilaikoma ar išvengiama Lietuvos Respublikoje įgyvendinamomis tarptautinėmis sankcijomis nustatytų apribojimų ir įpareigojimų.

3.  Faktas apie tarptautinių sankcijų taikymą įrašomas valstybės registruose ar valstybės informacinėse sistemose, kai duomenys apie subjektą, kuriam taikomos sankcijos, ar jo turtą arba šį turtą apibūdinantys duomenys tvarkomi tame valstybės registre ar valstybės informacinėje sistemoje.

4. Informaciją apie priimtus sprendimus dėl subjektų, kuriems taikomos sankcijos dėl jų sąsajų su fiziniais ir juridiniais asmenimis, įtrauktiems į sankcijų sąrašus, šias sankcijas įgyvendinantiems fiziniams ir juridiniams asmenims, valstybės registrų ir valstybės informacinių sistemų tvarkytojams teikia Lietuvos Respublikos finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos šio įstatymo 11 straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka.

 

II SKYRIUS

TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ INICIJAVIMAS IR ĮGYVENDINIMO APIMTIS

 

5 straipsnis. Pasiūlymų dėl tarptautinių sankcijų teikimas

Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija savo iniciatyva, šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nurodytos Komisijos ar šio įstatymo 11 straipsnyje nurodytų kompetentingų institucijų siūlymu, Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka rengia ir teikia pasiūlymus Europos Sąjungai,  Jungtinėms Tautoms ir kitoms tarptautinėms organizacijoms, kurių narė yra Lietuvos Respublika arba kuriose dalyvauja Lietuvos Respublika, nustatyti, keisti ar atšaukti tarptautines sankcijas.

 

6 straipsnis. Tarptautinių sankcijų įgyvendinimo apimtis

1.  Tarptautinės sankcijos, nustatytos tiesiogiai taikomais Europos Sąjungos teisės aktais, įgyvendinamos visa apimtimi. Prireikus Užsienio reikalų ministerija, savo iniciatyva ar šio įstatymo 11 straipsnyje nurodytų kompetentingų institucijų siūlymu, rengia ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei tarptautinių sankcijų įgyvendinimui reikalingų Lietuvos Respublikos teisės aktų projektus.

2. Tarptautinės sankcijos, nustatytos Jungtinių Tautų Saugumo Tarybos rezoliucijomis, Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos visa apimtimi ir tiesiogiai. Tarptautinės sankcijos, nustatytos Jungtinių Tautų Saugumo Tarybos rezoliucijomis įsteigtų sankcijų komitetų sprendimais, Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos tiesiogiai taikomais Europos Sąjungos teisės aktais arba prireikus Užsienio reikalų ministerija, savo iniciatyva ar šio įstatymo 11 straipsnyje nurodytų kompetentingų institucijų siūlymu, rengia ir teikia Vyriausybei tarptautinių sankcijų įgyvendinimui reikalingų Lietuvos Respublikos teisės aktų projektus.

3. Jungtinių Tautų Generalinės Asamblėjos, Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijos, kitų tarptautinių organizacijų, kurių narė yra arba kuriose dalyvauja Lietuvos Respublika, rekomenduojamas tarptautines sankcijas Lietuvos Respublika įgyvendina, atsižvelgdama į tai, ar jas įgyvendinti yra būtina norint pasiekti šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje nustatytus tikslus.  Užsienio reikalų ministerija, savo iniciatyva ar šio įstatymo 11 straipsnyje nurodytų kompetentingų institucijų siūlymu, rengia ir teikia Vyriausybei rekomenduojamų tarptautinių sankcijų įgyvendinimui reikalingų Lietuvos Respublikos teisės aktų projektus.

 

 

III SKYRIUS

TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ POVEIKIS SANDORIAMS IR PRIEVOLĖMS.  LAIKINOJO ADMINISTRATORIAUS PASKYRIMAS, TURTO REALIZAVIMAS

 

7 straipsnis. Draudimas sudaryti ir vykdyti sandorius ir prievoles, jų nevykdymo teisinės pasekmės

1. Draudžiama sudaryti sandorius ir prisiimti naujas prievoles, kurių vykdymas prieštarautų Lietuvos Respublikoje įgyvendinamoms tarptautinėms sankcijoms tokie sandoriai yra niekiniai ir negalioja.

2. Draudžiama tarptautinių sankcijų įgyvendinimo laikotarpiu vykdyti sandorius ir prievoles, kurių vykdymas prieštarauja Lietuvos Respublikoje įgyvendinamoms tarptautinėms sankcijoms.

3. Sandoriai, kurie buvo sudaryti, ir prievolės, atsiradusios iki nustatant tarptautinių sankcijų Lietuvos Respublikoje įgyvendinimą, turi būti nedelsiant nutraukti vienašališkai ar šalių susitarimu arba jų vykdymas sustabdytas tarptautinių sankcijų įgyvendinimo laikotarpiui.

4. Fiziniams ir juridiniams asmenims už sandorių ir prievolių nevykdymą dėl tarptautinių sankcijų įgyvendinimo civilinė atsakomybė netaikoma arba jie atleidžiami nuo jos Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

5. Vykdant šį įstatymą teisėtais institucijų veiksmais sukelti fizinių ir juridinių asmenų nuostoliai neatlyginami.

 

8 straipsnis. Laikinasis administratorius

1. Lietuvos Respublikos finansų ministerija turi teisę paskirti laikinąjį administratorių juridiniam asmeniui, kai jo atžvilgiu, juridinio asmens savininko ar juridinį asmenį kontroliuojančio asmens atžvilgiu, Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, ir kai laikinasis administravimas yra būtinas, siekiant išvengti neigiamų socialinių, ekonominių, ekologinių ar kitų svarbių pasekmių visuomenei ar valstybei ir užtikrinti, kad būtų laikomasi šio įstatymo 4 straipsnyje nustatytų reikalavimų. Apie iškilusį poreikį paskirti laikinąjį administratorių Finansų ministeriją nedelsdama informuoja šio įstatymo 11 straipsnyje nurodyta kompetentinga institucija. Laikinuoju administratoriumi gali būti paskirtas juridinis asmuo arba fizinis asmuo.

2. Laikinuoju administratoriumi skiriamas fizinis asmuo ar laikinuoju administratoriumi skiriamo juridinio asmens vadovas turi būti nepriekaištingos reputacijos. Asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu:

1) asmuo įsiteisėjusiu teismo nuosprendžiu yra pripažintas kaltu dėl sunkaus ar labai sunkaus nusikaltimo, nepaisant, ar teistumas išnykęs ar panaikintas;

2) asmuo įsiteisėjusiu teismo nuosprendžiu yra pripažintas kaltu dėl apysunkio nusikaltimo ir turi neišnykusį ar nepanaikintą teistumą;

3) asmuo yra pripažintas neveiksniu ar ribotai veiksniu bet kurioje srityje arba jam taikomos priverčiamosios medicinos priemonės;

4) asmuo dėl Lietuvos Respublikai priešiškų interesų bendradarbiauja ar yra bendradarbiavęs, palaiko ar palaikė ryšius su užsienio valstybės žvalgybos ar saugumo tarnyba arba su asmenimis, bendradarbiaujančiais ar palaikančiais ryšius su užsienio valstybės žvalgybos ar saugumo tarnyba;

5) asmuo dalyvauja ar dalyvavo teroristinės organizacijos ar teroristinės grupės veikloje arba palaiko ar palaikė ryšius su asmeniu, priklausančiu teroristinei organizacijai ar grupei;

6) asmeniui taikomos organizuoto nusikalstamumo prevencijos priemonės pagal Lietuvos Respublikos organizuoto nusikalstamumo prevencijos įstatymą; 

7) asmuo per paskutinius 3 metus buvo įrašytas į sveikatos priežiūros įstaigos įskaitą dėl alkoholizmo ar narkomanijos;

8) asmuo daugiau negu vieną kartą per pastaruosius 3 metus buvo baustas už administracinio nusižengimo, susijusio su alkoholio, narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimu, padarymą;

9) Finansų ministerija konstatuoja kitas aplinkybes, dėl kurių asmuo negali eiti laikinojo administratoriaus pareigų.

3. Laikinuoju administratoriumi skiriamam asmeniui taikomi ir tinkamos kvalifikacijos bei patirties reikalavimai, jo neturi saistyti interesų konfliktas su juridiniu asmeniu, kurį jis administruoja, ir Finansų ministerija. Laikinuoju administratoriumi skiriamo asmens kvalifikacija ir patirtis vertinamos atsižvelgiant į asmens išsilavinimo lygį ir pobūdį, kvalifikacijos tobulinimą, profesinės veiklos ar darbo patirties pobūdį ir trukmę bei į kitus veiksnius, kurie gali turėti įtakos tinkamam funkcijų atlikimui. Pretendentus į laikinuosius administratorius Finansų ministerijai pasiūlo viešoji įstaiga Valdymo koordinavimo centras. 

4. Laikinasis administratorius skiriamas Finansų ministerijos sprendimu. Finansų ministerija nustato laikinojo administratoriaus paskyrimo terminą, įgaliojimus, funkcijas ir veiksmus, kuriuos laikinasis administratorius gali atlikti tik Finansų ministerijai iš anksto pritarus. Šioje dalyje nurodytu sprendimu, kai tai būtina, taip pat gali būti nustatyta, kad laikinai sustabdomi tam tikrų ar visų juridinio asmens organų įgaliojimai ir juos laikinai perima laikinasis administratorius arba kad tam tikriems juridinio asmens organų sprendimams priimti reikia gauti laikinojo administratoriaus pritarimą. Finansų ministerija apie priimtą sprendimą dėl laikinojo administratoriaus paskyrimo, pakeitimo ar jo įgaliojimų pasibaigimo privalo ne vėliau kaip kitą darbo dieną pranešti juridinių asmenų registro tvarkytojui, kuris faktą dėl paskirto laikinojo administratoriaus nedelsdamas, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną, įrašo juridinių asmenų registre. Sprendime turi būti nurodyta: juridinio asmens pavadinimas, kodas, paskirto  laikinojo administratoriaus vardas ir pavardė, asmens kodas, gyvenamoji vieta (jeigu jis yra fizinis asmuo) ar pavadinimas ir kodas (jeigu jis yra juridinis asmuo).

5. Laikinojo administratoriaus veiklos sąlygos nustatomos laikinojo administravimo sutartyje, sudarytoje tarp Finansų ministerijos ir laikinojo administratoriaus. Šioje sutartyje taip pat nustatomas atlyginimas ir kitos išlaidos (įskaitant išlaidas paslaugų teikėjams) laikinajam administratoriui, atsižvelgiant į laikinojo administratoriaus veiklos mastą, kvalifikaciją ir veiklos terminus, jų apmokėjimo tvarka, aptariama laikinojo administratoriaus atsistatydinimo ir atšaukimo tvarka. Atlyginimas ir išlaidos (įskaitant išlaidas paslaugų teikėjams) išmokami iš juridinio asmens lėšų. Jeigu juridinis asmuo laikinajam administratoriui nesumoka laiku, laikinajam administratoriui privalo sumokėti Finansų ministerija, kuri turi teisę reikalauti sumokėtų sumų iš juridinio asmens.

6. Laikinasis administratorius skiriamas ne ilgesniam negu vienų metų laikotarpiui. Išimtiniais atvejais laikinojo administratoriaus paskyrimo terminas Finansų ministerijos sprendimu gali būti pratęstas. Laikinasis administratorius gali būti bet kuriuo metu atšaukiamas, išnykus jo paskyrimo poreikiui.

7. Laikinasis administratorius savo nuožiūra turi teisę pasitelkti paslaugų teikėjų (įskaitant teisės, apskaitos, audito, valdymo konsultantus), reikalingų tam, kad būtų galima tinkamai atlikti savo funkcijas.

8. Laikinasis administratorius imasi visų reikalingų veiksmų, siekdamas užtikrinti, kad būtų laikomasi šio įstatymo 4 straipsnyje nustatytų reikalavimų ir kad būtų išvengta šio straipsnio 1 dalyje nurodytų neigiamų pasekmių. Jei tai būtina, laikinasis administratorius turi teisę atidaryti depozitines sąskaitas, kurios būtų naudojamos juridinio asmens veiklos tęstinumui užtikrinti. Iš šiose depozitinėse sąskaitose esančių lėšų draudžiama vykdyti juridinio asmens dalyvių, kurių atžvilgiu Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, turtinius reikalavimus.

9. Finansų ministerija gali reikalauti, kad laikinasis administratorius šios straipsnio 5 dalyje nurodytoje sutartyje nustatytais terminais jai teiktų informaciją apie juridinio asmens finansinę būklę ir per laikinojo administratoriaus paskyrimo terminą atliktus veiksmus.

10. Laikinasis administratorius privalo savo funkcijas atlikti apdairiai ir sąžiningai. Laikinasis administratorius negali jam suteiktų teisių panaudoti savo asmeniniams ar trečiųjų asmenų poreikiams tenkinti.

11. Finansų ministerija turi teisę bet kuriuo metu inicijuoti laikinojo administratoriaus pakeitimą. Laikinasis administratorius turi teisę atsistatydinti šio straipsnio 5 dalyje nurodytoje sutartyje nustatyta tvarka. Jeigu laikinasis administratorius atsistatydina, Finansų ministerija nedelsdama inicijuoja naujo laikinojo administratoriaus paskyrimą.

12. Šio straipsnio nuostatos mutatis mutandis taikomos ir tais atvejais, kai Finansų ministerija skiria laikinąjį administratorių turtui, kuris yra įšaldytas, Lietuvos Respublikoje įgyvendinant tarptautines sankcijas. Finansų ministerija apie priimtą sprendimą dėl laikinojo administratoriaus paskyrimo, kuriame turi būti nurodyti įšaldytą turtą identifikuojantys duomenys, sprendimą dėl laikinojo administratoriaus pakeitimo ar jo įgaliojimų pasibaigimo šioje dalyje nurodytam turtui, kuris registruotinas viešajame registre ar kurį apibūdinantys duomenis kaupiami valstybės informacinėje sistemoje, privalo ne vėliau kaip kitą darbo dieną pranešti atitinkamo viešojo registro ir (ar) informacinės sistemos tvarkytojui, kuris faktą dėl paskirto laikinojo administratoriaus nedelsdamas, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną įrašo atitinkamame viešajame registre ir (ar) informacinėje sistemoje.

 

9 straipsnis. Turto realizavimas

Turtas, kuris yra įšaldytas, Lietuvos Respublikoje įgyvendinant tarptautines sankcijas, ir kuris yra greitai gendantis ar galintis greitai prarasti savo prekinę vertę, taip pat kai jo saugojimo, laikymo ar priežiūros išlaidos gali viršyti jo prekinę vertę, gali būti realizuojamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka. Kai šio įstatymo 8 straipsnio nustatyta tvarka yra paskirtas laikinasis administratorius, sprendimą dėl turto realizavimo priima laikinasis administratorius. Lėšos, gautos realizavus turtą, laikomos depozitinėje sąskaitoje.

 

IV SKYRIUS

TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMO KOORDINAVIMAS IR UŽTIKRINIMAS

 

10 straipsnis. Tarptautinių sankcijų įgyvendinimo koordinavimas

1. Pasiūlymams dėl tarptautinių sankcijų nustatymo teikti ir svarstyti, Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo užtikrinimui koordinuoti, Vyriausybė sudaro Tarptautinių sankcijų koordinavimo komisiją (toliau – Komisija) ir tvirtina Komisijos darbo tvarkos aprašą. Komisijai vadovauja Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministras ar jo įgaliotas asmuo. Komisiją aptarnauja Užsienio reikalų ministerija.

2. Komisija, šio įstatymo 11 straipsnyje nurodytų kompetentingų institucijų siūlymu ar savo iniciatyva:

1) teikia rekomendacijas dėl šio įstatymo 5 straipsnyje nurodytų pasiūlymų  nustatyti, keisti ar atšaukti Lietuvos Respublikoje įgyvendinamas tarptautines sankcijas;

2) koordinuoja valstybės institucijų veiklą tarptautinių sankcijų įgyvendinimo srityje ir teikia Vyriausybei pasiūlymus dėl teisinio reguliavimo tobulinimo bei kitų veiksmų, siekiant užtikrinti veiksmingą tarptautinių sankcijų įgyvendinimą;

3) rengia gaires dėl tarptautinių sankcijų įgyvendinimo siekiant užtikrinti vienodą tarptautinių sankcijų įgyvendinimo praktiką.

3. Užsienio reikalų ministerija teikia informaciją apie tarptautinių sankcijų įgyvendinimą Lietuvos Respublikoje Europos Sąjungos institucijoms, Jungtinėms Tautoms ir kitoms tarptautinėms organizacijoms, kurių nustatytos tarptautinės sankcijos yra įgyvendinamos, ir prireikus užsienio valstybių kompetentingoms institucijoms.

 

11 straipsnis. Kompetentingos institucijos įgyvendinant tarptautines sankcijas

1. Kompetentingos institucijos, nurodytos šio straipsnio 3 ir 4 dalyse, pagal kompetenciją užtikrindamos tarptautinių sankcijų įgyvendinimą:

1) priima sprendimus, nurodytus tarptautines sankcijas nustatančiuose teisės aktuose;

2) sprendžia ir atlieka visas procedūras dėl išimčių ar leidimų netaikyti apribojimų ir įpareigojimų, nurodytų tarptautines sankcijas nustatančiuose teisės aktuose, suteikimo;

3) atsako į fizinių ir juridinių asmenų paklausimus, susijusius su jų veiklos sričiai priskirtinų tarptautinių sankcijų įgyvendinimu Lietuvos Respublikoje;

4) gauna ir teikia informaciją šio įstatymo 12 straipsnyje nustatyta tvarka.

2. Tarptautinių sankcijų įgyvendinimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

3. Kompetentingos institucijos, kurios užtikrina tarptautinių sankcijų Lietuvos Respublikoje įgyvendinimą pagal joms priskirtas veiklos sritis, inter alia, yra šios:

1)  Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, taip pat Finansų ministerija, Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos ir kitos institucijos pagal joms priskirtas veiklos sritis – apribojimai disponuoti lėšomis ir ekonominiais ištekliais, mokėjimų apribojimai, kiti finansinės veiklos apribojimai (finansinės sankcijos);

2) Migracijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos – apribojimai  atvykti į Lietuvos Respubliką ar keliauti per jos teritoriją tranzitu asmenims, kuriems taikomos tarptautinės sankcijos;

3) Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija, Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos, Užsienio reikalų ministerija, taip pat kitos institucijos pagal joms priskirtas veiklos sritis – ekonominės veiklos, kuriai taikomos tarptautinės sankcijos, apribojimai, taikomi fiziniams ir juridiniams asmenims, ir subjektų, kuriems taikomos tarptautinės sankcijos, ekonominės veiklos Lietuvos Respublikoje apribojimai, civilinės, dvejopo naudojimo prekių, karinės įrangos, paslaugų ir technologijų importo, eksporto, reeksporto ir tranzito apribojimai, prekybos apribojimai (ekonominės sankcijos);

4) Užsienio reikalų ministerija, taip pat kitos institucijos pagal joms priskirtas veiklos sritis – diplomatinių santykių apribojimai ir kitos politinio ir diplomatinio poveikio priemonės

5) Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Lietuvos transporto saugos administracija, Ryšių reguliavimo tarnyba, taip pat kitos institucijos pagal joms priskirtas veiklos sritis ryšių ir susisiekimo apribojimai;

6) institucijos pagal joms priskirtas veiklos sritis – kultūrinių, mokslo, švietimo, sporto ir kitokių visuomeninių ryšių su subjektais, kuriems taikomos tarptautinės sankcijos, apribojimai.

4. Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos koordinuoja, prižiūri ir užtikrina finansinių sankcijų (apribojimų disponuoti lėšomis ir ekonominiais ištekliais) įgyvendinimą Lietuvos Respublikoje. Užtikrindama finansinių sankcijų įgyvendinimą, Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos atlieka šiame straipsnyje nurodytas kompetentingos institucijos funkcijas, įskaitant informacijos, kurią pagal kompetenciją identifikavo analizuodama fizinių ir (ar) juridinių asmenų sąsajas su subjektais, kuriems paskirtos tarptautinės sankcijos, teikimą finansines sankcijas įgyvenantiems subjektams.

5. Jei konkrečių tarptautinių sankcijų įgyvendinimas nepatenka į nė vienos institucijos veiklos sritį, Vyriausybė paskiria kompetentingą  konkrečių tarptautinių sankcijų įgyvendinimą užtikrinančią instituciją.

6. Šio straipsnio 3, 4 ir 5 dalyse nurodytos kompetentingos institucijos patvirtina tvarkos aprašus dėl tarptautinių sankcijų įgyvendinimo užtikrinimo jų veiklos srityje.

7. Lietuvos bankas ir kitos Vyriausybės nustatytos ūkio subjektų veiklos priežiūros institucijos, atlikdamos priežiūros funkciją pagal kompetenciją prižiūri, kaip laikomasi šio įstatymo 4 straipsnio nuostatų ir pagal kompetenciją konsultuoja šio straipsnio 3 dalyje nurodytas kompetentingas institucijas tarptautinių sankcijų įgyvendinimo klausimais.

 

12 straipsnis. Informacijos gavimas ir teikimas užtikrinant tarptautinių sankcijų įgyvendinimą

1. Fiziniai ir juridiniai asmenys Vyriausybės nustatyta tvarka ir terminais privalo teikti šio įstatymo 11 straipsnyje nurodytoms kompetentingoms institucijoms įgyvendinimui užtikrinti reikalingus duomenis.

2. Šio įstatymo 11 straipsnyje nurodytos kompetentingos institucijos Vyriausybės nustatyta tvarka ir terminais Užsienio reikalų ministerijai teikia informaciją apie tarptautinių sankcijų įgyvendinimą, kuri reikalinga pateikti Europos Sąjungos institucijoms, Jungtinėms Tautoms ir kitoms tarptautinėms organizacijoms, kurių nustatytos tarptautinės sankcijos yra įgyvendinamos.

3. Fiziniai ir juridiniai asmenys tarptautinių sankcijų įgyvendinimo tikslais turi teisę keistis informacija apie subjektą, kuriam taikomos tarptautinės sankcijos.

4. Šiame įstatyme nurodytos informacijos pateikimas šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytoms institucijoms nelaikomas komercinės ar profesinės paslapties ar kitos konfidencialios informacijos atskleidimu.

5. Šio įstatymo 11 straipsnyje nurodytos kompetentingos institucijos privalo saugoti įgyvendinant šį įstatymą sužinotas komercines ar profesines paslaptis ir be fizinio ar juridinio asmens sutikimo gali naudoti jas tik tiems tikslams, dėl kurių jos buvo pateiktos.

6. Duomenys, kurie sudaro valstybės ar tarnybos paslaptį, institucijoms teikiami, šiose institucijose kaupiami ir saugomi Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo nustatyta tvarka.

 

VI SKYRIUS

ATSAKOMYBĖ UŽ ĮSTATYMO PAŽEIDIMUS

 

13 straipsnis. Atsakomybė už įstatymo pažeidimus

1. Už šio įstatymo pažeidimus fiziniai ir juridiniai asmenys atsako Lietuvos Respublikos  įstatymų nustatyta tvarka.

2. Jeigu įtariama, kad padarytas šio įstatymo pažeidimas turi administracinio nusižengimo arba nusikalstamos veikos požymių, kompetentingos institucijos, nurodytos šio įstatymo 11 straipsnyje, kurių darbuotojams nėra suteikta teisė vykdyti administracinių nusižengimų teiseną arba pradėti ikiteisminį tyrimą, visą turimą informaciją, susijusią su galimai padarytu administraciniu nusižengimu ar nusikalstama veika, nedelsdamos perduoda institucijai, kurios pareigūnams yra suteikta teisė vykdyti administracinių nusižengimų teiseną arba pradėti ikiteisminį tyrimą, ir informuoja apie tai Užsienio reikalų ministeriją.“

 

5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio  įstatymo 1, 2 ir 3 straipsnius bei šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2022 m.  gegužės 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2022 m. balandžio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Kituose įstatymuose pateiktos nuorodos į Lietuvos Respublikos ekonominių ir kitų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo įstatymą reiškia nuorodą į Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatymą.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas