Projektas

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

NUTARIMAS

 

 

DĖL PARLAMENTINIO TYRIMO DĖL PADĖTIES ŽEMĖS ŪKIO SEKTORIUJE ATLIKIMO IR PAVEDIMO ŠĮ TYRIMĄ ATLIKTI LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KAIMO REIKALŲ KOMITETUI

 

2018 m.           d. Nr.

 

 

Lietuvos Respublikos Seimas,

 

pabrėždamas, kad žemė yra ribotas ir ypatingas turtas, ne tik nuosavybė, bet ir viešoji gėrybė, o galimybė ja naudotis yra itin svarbi daugelio žmogaus teisių įgyvendinimui;“

susipažinęs su 2017 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento rezoliucija „Žemės ūkio paskirties žemės Europos Sąjungoje koncentracijos padėtis. Kaip padėti ūkininkams įgyti galimybę naudotis žeme“ (Nr.:P8_TA(2017)0197);

įvertinęs 2017 m. lapkričio 29 d. Europos Komisijos komunikato Europos Parlamentui, Tarybai, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir regionų komitetui Maisto ir ūkininkavimo ateitis COM(2017) 713 nuostatas;

atsižvelgdamas į 2017 m. spalio 18 d. Komisijos aiškinamąjį komunikatą dėl žemės ūkio paskirties žemės įgijimo ir Europos Sąjungos teisės;

 

vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 49 straipsnio 3 dalimi,  n u t a r i a:

 

1 straipsnis.

Pavesti Lietuvos Respublikos Seimo Kaimo reikalų komitetui atlikti parlamentinį tyrimą dėl padėties žemės ūkio sektoriuje.

 

 

2 straipsnis.

Pavesti Komitetui:

1) Surinkti duomenis, ištirti ir įvertinti teisės aktų, kuriais įteisintas ir reguliuotas žemės perkėlimas, parengimo ir priėmimo aplinkybes bei ištirti ir įvertinti, ar politikai, dalyvavę žemės perkėlimo galimybės įteisinime bei jų artimieji giminaičiai vėliau patys nepasinaudojo žemės perkėlimo galimybe. Jeigu minėtomis galimybėmis buvo pasinaudota – nustatyti, kokius žemės plotus minėtieji asmenys valdo dėl to, kad buvo priimti atitinkami įstatymai.

2) Ištirti ir įvertinti, kaip kito žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo reguliavimas 1991-2016 metais, inter alia įvertinant šio reguliavimo pokyčių skaidrumą. Jei būtų nustatyta, kad priimtus sprendimus dėl reguliavimo pokyčių lėmė galimai neskaidrios aplinkybės, nustatyti atsakingus asmenis, kreiptis į kompetentingas institucijas ir siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei parengti teisės aktus, šalinančius nustatytus reguliavimo trūkumus.

3) Ištirti ir įvertinti, ar 1991-2016 metais priimti žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo reguliavimo sprendimai nesukūrė prielaidų atskirų rinkos dalyvių dominuojančiai padėčiai atsirasti. Jeigu paaiškėtų, kad tokios prielaidos buvo, nustatyti atsakingus asmenis ir siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei parengti teisės aktus, šalinančius nustatytus reguliavimo trūkumus.

4) Nustatyti, ar šiuo metu galiojanti institucinė sąranga, kuri turėtų užtikrinti Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo laikymąsi yra skaidri, tinkama ir efektyvi. Jei būtų nustatyti reguliavimo trūkumai, nustatyti už tai atsakingus asmenis ir siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei parengti teisės aktus, šalinančius tuos trūkumus.

5) Ištirti ir įvertinti Europos Sąjungos fondų paramos žemės ūkio sektoriui skirstymo skaidrumą 1991-2016 metais, be kita ko įvertinant paramos skyrimo aplinkybes cukrinių runkelių auginimui, žuvininkystės sektoriui ir žemės ūkio technikai ar kitai technikai, naudotinai ūkininko ūkyje, įsigyti. Jei būtų nustatyti reguliavimo trūkumai, nustatyti už tai atsakingus asmenis ir siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei parengti teisės aktus, šalinančius tuos trūkumus.

6) Išanalizuoti Europos Sąjungos valstybių patirtį skaidrinant žemės ūkio sektorių, užtikrinant skaidrų žemės ūkio sektoriaus institucinės sąrangos funkcionavimą ir pateikti pasiūlymus, kurie gerąją Europos Sąjungos valstybių narių patirtį perkeltų į nacionalinius teisės aktus.   

7) Ištirti ir įvertinti, kurie 1991-2016 metais priimti politiniai sprendimai lėmė žemės ūkio sektoriuje dirbančių asmenų padėtį. Jei būtų nustatyta, kad priimtais politiniais sprendimais žemės ūkio sektoriuje dirbančių asmenų padėtis buvo apsunkinta, nustatyti už tai atsakingus asmenis, kartu įvertinant jų priimtus sprendimus skaidrumo aspektu. Jei būtų nustatyti reguliavimo trūkumai, nustatyti už tai atsakingus asmenis ir siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei parengti teisės aktus, šalinančius tuos trūkumus.

8) Ištirti ir įvertinti 1991-2016 metais įvykusius trąšų, žemės ūkyje auginamų augalų sėklų rinkos reguliavimo pokyčius, kartu įvertinant šių rinkų reguliavimą skaidrumo aspektu. Jei būtų nustatyta, kad yra reguliavimo trūkumų, nustatyti už tai atsakingus asmenis ir siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei parengti teisės aktus, šalinančius tuos trūkumus.

9) Ištirti ir įvertinti 1991-2016 metais vykdytą žemės ūkio mokslo ir inovacijų politiką, be kita ko įvertinant jos atitikimą Lietuvos žemės ūkio poreikiams. Jei būtų nustatyta, kad vykdyta mokslo ir inovacijų politika neatitiko Lietuvos žemės ūkio poreikių, nustatyti už tai atsakingus asmenis ir siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei parengti teisės aktus, šalinančius tuos trūkumus.

 

3 straipsnis.

Pavesti Komitetui tyrimą atlikti bei išvadą pateikti Lietuvos Respublikos Seimui iki 2019 m. spalio 1 d.

 

 

Seimo Pirmininkas

 

Teikia

Seimo nariai

1.   Bronius Markauskas

2.   Ramūnas Karbauskis

3.   Eugenijus Jovaiša

4.   Arūnas Gumuliauskas

5.   Aurimas Gaidžiūnas

6.   Arvydas Nekrošius

7.   Valius Ažuolas

8.   Aušrinė Norkienė

9.   Dainius Gaižauskas

10. Kęstuti Mažeika

11. Andriejus Stančikas

12. Agnė Širinskienė

13. Gintautas Kindurys

14. Vytautas Bakas

15. Darius Kaminskas

16. Algimantas Kirkutis

17. Valerijus Simulik

18. Viktoras Rinkevičius

19. Audrys Šimas

20. Laimutė Matkevičienė

21. Levutė Staniuvienė

22. Petras Nevulis

23. Juozas Rimkus

24. Lauras Stacevičius

25. Mindaugas Puidokas

26. Gediminas Vasiliauskas

27. Aušra Papirtienė

28. Zenonas Streikus

29. Raimundas Martinėlis

30. Stasys Jakeliūnas

31. Rita Miliūtė

32. Robertas Šarknickas

33. Asta Kubilienė

34. Guoda Burokienė

35. Vida Ačienė

36. Virginija Vingrienė