Projektas

 

 

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ODONTOLOGIJOS PRAKTIKOS IR BURNOS PRIEŽIŪROS PRAKTIKOS ĮSTATYMO NR. I-L246 1, 2, 11 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3096(3) IR LIETUVOS RESPUBLIKOS PACIENTŲ TEISIŲ IR ŽALOS SVEIKATAI ATLYGINIMO ĮSTATYMO NR. I-L562 2 IR 24 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3097(2)

 

Nr.

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. balandžio 16 d. sprendimo Nr. SV-S-1371 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 2 ir 3 punktus , Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos odontologijos praktikos ir burnos priežiūros praktikos įstatymo Nr. I-l246 1, 2, 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3096(3) (toliau – OPĮ projektas) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti atsižvelgiant į šiuos pasiūlymus ir pastabas:

1.1.    Siūlytina atsisakyti OPĮ projekto 1 straipsnio, kadangi Lietuvos Respublikos odontologijos praktikos ir burnos priežiūros praktikos įstatymu (toliau – OPĮ) nėra numatyta atsakomybė už padarytą odontologijos ar burnos priežiūros praktikos klaidą. OPĮ 8 ir 9 straipsniuose šiuo metu numatytas odontologo ir burnos priežiūros specialisto licencijos galiojimo sustabdymas arba panaikinimas už odontologijos praktikos ir burnos priežiūros praktikos klaidas ar atitinkamas šiurkščias klaidas priskirtinas odontologo ir burnos priežiūros specialisto teisės verstis odontologijos ar burnos priežiūros praktika įgyvendinimo ir panaikinimo sąlygoms kaip numatyta OPĮ 1 straipsnio 2 dalies 2 punkte.

1.2.    OPĮ projekto 4 ir 8 straipsniais siūloma OPĮ 2 straipsnį papildyti burnos priežiūros studijų krypties studijų programos studento ir odontologijos studijų krypties studijų programos studento apibrėžtimis. Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo (toliau – MSĮ) 4 straipsnio 21 dalyje yra pateikta studento apibrėžtis, pagal kurią tai asmuo, studijuojantis aukštojoje mokykloje pagal studijų programą arba doktorantūroje. OPĮ 2 straipsnio 25 dalyje nurodyta, kad kitos OPĮ vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos be kita ko MSĮ. Atsižvelgiant į tai, OPĮ projekto 4 ir 8 straipsniai yra pertekliniai ir jų atsisakytina.  Be to, OPĮ projekto 8 straipsniu siūlomoje odontologijos studijų krypties studijų programos studento apibrėžties nuostata, kad tai asmuo, studijuojantis odontologijos studijų krypties studijų programos tik trečiame, ketvirtame ar penktame kursuose, nėra pagrįsta MSĮ ar OPĮ nuostatomis.

1.3.    OPĮ projekto 3 ir 7 straipsniais siūloma OPĮ 2 straipsnį papildyti burnos priežiūros studijų ir odontologijos studijų apibrėžtimis. OPĮ projekto 3 ir 7 straipsnių siūlytina atsisakyti kaip perteklinių, nes MSĮ 4 straipsnio 22 dalyje jau pateikta studijų apibrėžtis, pagal kurią studijos yra asmens, įgijusio ne žemesnį kaip vidurinį išsilavinimą, mokymasis aukštojoje mokykloje pagal tam tikrą studijų programą arba disertacijos rengimas, be to, OPĮ projekto 3 ir 7 straipsniuose pateiktose apibrėžtyse numatytos nuostatos jau įtvirtintos OPĮ 3 straipsnio 1, 2 ir 4 dalyse bei 4 straipsnio 1-4 dalyse:

1.3.1. OPĮ 3 straipsnyje nurodyta, kad odontologų rengimo ir profesinės kvalifikacijos įgijimo tvarką nustato šis įstatymas, MSĮ, Reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymas, taip pat, kad sveikatos mokslų magistro kvalifikacinis laipsnis ir gydytojo odontologo profesinė kvalifikacija įgyjami baigus odontologijos studijų krypties studijas. MSĮ 53 straipsnio 7 dalis numato, kad vientisųjų studijų programos apimtis gali būti 300 arba 360 (studijų krypties (krypčių) apraše nustatytais atvejais) studijų kreditų, o 11 dalis studijų pakopų ir studijų krypčių aprašus paveda tvirtinti švietimo ir mokslo ministrui. Atsižvelgiant į tai, Odontologijos studijų krypties aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2021 m. vasario 15 d. įsakymu Nr. V-254 „Dėl Odontologijos studijų krypties aprašo patvirtinimo“, 8.2 papunktyje numatyta, kad odontologijos krypties vientisųjų studijų programos apimtis turi būti 300 studijų kreditų;

1.3.2. OPĮ 4 straipsnio 1-4 dalyse numatyta, kad burnos priežiūros specialistų rengimo ir profesinės kvalifikacijos įgijimo tvarką nustato OPĮ bei MSĮ ir kad atitinkamą burnos priežiūros specialisto profesinę kvalifikaciją įgyja asmuo, baigęs universitetines ar kolegines nurodytos trukmės burnos priežiūros krypties studijas, kurių sudedamoji dalis yra atitinkamos veiklos praktika, ir išlaikęs kvalifikacinį egzaminą. Taip pat numatyta, kad asmenims, baigusiems atitinkamas burnos priežiūros specialisto studijas, atlikusiems profesinę veiklos praktiką ir išlaikiusiems kvalifikacinį egzaminą, išduodamas aukštojo mokslo diplomas, patvirtinantis suteiktą sveikatos mokslų profesinio bakalauro kvalifikacinį laipsnį ir atitinkamą profesinę kvalifikaciją arba jam lygiavertę aukštojo mokslo kvalifikaciją.

1.4.    OPĮ projekto 5 straipsniu siūlomoje burnos priežiūros studijų krypties studijų programos studento praktikos apibrėžtyje siūlytina nurodyti „prižiūrimas odontologo arba burnos priežiūros specialisto“, kadangi burnos priežiūros studijų krypties studijų programos studentą praktikos metu pagal kompetenciją gali prižiūrėti abu šie sveikatos priežiūros specialistai.

1.5.    Pagal OPĮ 2 straipsnio 17 dalį odontologijos rezidentūra taip pat yra universitetinės odontologijos krypties studijos. Pagal OPĮ 2 straipsnio 8 dalį gydytojas odontologas rezidentas prižiūrimas gydytojo odontologo rezidento vadovo ar gydytojo odontologo rezidento mentoriaus dirba gydytoju odontologu rezidentu ir savarankiškai verčiasi odontologijos praktika pagal odontologijos rezidentūroje įgytas kompetencijas, nurodytas jam išduotame pakopinių kompetencijų patvirtinimo pažymėjime. Atsižvelgiant į tai, siekiant atskirties tarp odontologijos studijų krypties studentų ir savarankiškai odontologijos praktika besiverčiančių gydytojų odontologų rezidentų, OPĮ projekto 9 straipsniu siūlomoje odontologijos studijų krypties studijų programos studento praktikos apibrėžtyje skliaustuose nurodytina išimtis „odontologijos studijų (išskyrus odontologijos rezidentūros) krypties studijų programos dalis, kurios metu odontologijos studijų krypties studijų programos studentas, prižiūrimas odontologo, jo praktinio mokymo tikslu dalyvauja odontologinės priežiūros (pagalbos) paslaugų teikime“.

1.6.    OPĮ projekto 2, 6, 10 ir 11 straipsniais odontologijos ir burnos priežiūros praktikos klaidų ir atitinkamų šiurkščių klaidų apibrėžtyse taisytina loginė klaida, nes praktikos klaida nėra paslauga (klaida gali būti padaryta teikiant paslaugas). Taip pat taisytina loginė klaida ir šių apibrėžčių dalyje „burnos priežiūros studijų krypties studijų programos studento atliekamą praktiką prižiūrinčio specialisto veika, dėl jo netinkamos studento praktikos priežiūros sukėlusi pavojų ar padariusi žalą paciento sveikatai, bet nesukėlusi paciento negalios arba mirties, nes netinkama studento praktikos priežiūra ir yra veika, o ne jos priežastis. Atsižvelgiant į tai ir siekiant nuostatos glaustumo ir aiškumo, siūlytina OPĮ projekte nurodyti, kad atitinkamai burnos priežiūros praktikos klaida ir odontologijos praktikos klaida yra burnos priežiūros specialisto arba odontologo veika, įskaitant netinkamą burnos priežiūros arba odontologijos studijų krypties studijų programos studento praktikos priežiūrą, dėl jo paties kaltės sukėlusi pavojų ar padariusi žalą paciento sveikatai, bet nesukėlusi paciento negalios arba mirties, o atitinkama šiurkšti klaida – burnos priežiūros specialisto arba odontologo veika, įskaitant netinkamą burnos priežiūros arba odontologijos studijų krypties studijų programos studento praktikos priežiūrą, dėl jo paties kaltės sukėlusi paciento negalią arba mirtį.

Atsižvelgiant į tai, kad ir medicinos bei slaugos ir akušerijos krypčių studentai atlieka praktiką asmens sveikatos priežiūros įstaigose, siūlytina kartu su OPĮ projektu pateikti ir Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatymo bei Lietuvos Respublikos slaugos praktikos ir akušerijos praktikos įstatymo pakeitimo projektus, kuriuose būtų analogiškai siūloma patikslinti atitinkamos praktikos klaidos ir šiurkščios praktikos klaidos apibrėžtis.

1.7.    Atsižvelgiant į tai, kad OPĮ projekto įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikia, atsisakytina OPĮ projekto 13 straipsnio.

2. Nepritarti Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo Nr. I-l562 2 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3097(2) (toliau – Pacientų įstatymo projektas), nes jo nuostatos yra perteklinės dėl šių priežasčių.

Pacientų įstatymo projekto 2 straipsniu siūloma Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo (toliau – Pacientų įstatymas) 24 straipsnio 6 dalyje nustatyti, kad  paciento sveikatai padaryta žala atlyginama, ne tik kai žala padaryta teikiant asmens sveikatos priežiūros paslaugas arba atliekant mažos intervencijos klinikinį vaistinio preparato tyrimą arba bet kurį kitą biomedicininį tyrimą, kuriame dalyvaujančiam asmeniui taikomi intervenciniai biomedicininio tyrimo metodai kelia tik nedidelį nepageidaujamą laikiną poveikį jo sveikatai ir kurio užsakovas yra asmens sveikatos priežiūros įstaiga (toliau – ASPĮ) ar jos darbuotojas arba kurio tyrėjas yra ASPĮ darbuotojas, tačiau ir tada, kai žala paciento sveikatai padaroma odontologijos ar burnos priežiūros studijų krypties programos studentui atliekant odontologijos ar burnos priežiūros studijų krypties programos studentų praktiką.

Pagal Pacientų įstatymo 11 straipsnį sveikatos priežiūros įstaigose, kuriose mokomi sveikatos priežiūros specialistai, pacientas jo sutikimu gali būti įtraukiamas į mokymo procesą. Pagal Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 16 straipsnį asmens sveikatos priežiūros paslaugas gali teikti tik licencijas turintys asmens sveikatos priežiūros specialistai. Atsižvelgiant į tai bei OPĮ projekto 2, 6, 10 ir 11 straipsniais siūlomas odontologijos ir burnos priežiūros praktikos klaidų ir atitinkamų šiurkščių klaidų apibrėžtis (pagal kurias už studento veiksmus atsako jį prižiūrintis odontologas ar burnos priežiūros specialistas), darytina išvada, kad studentai asmens sveikatos priežiūros įstaigoje praktikos metu atlieka veiksmus, kurie yra asmens sveikatos priežiūros paslaugų, teikiamų juos prižiūrinčio licencijuoto asmens sveikatos priežiūros specialisto, dalis. Taigi Pacientų įstatymo 24 straipsnio 6 dalies nuostata, kad žala atlyginama, jeigu nustatoma, jog teikiant asmens sveikatos priežiūros paslaugas  paciento sveikatai yra padaryta žala ir kad tai nėra neišvengiama žala, apima ir žalą, padaromą odontologijos ar burnos priežiūros studijų krypties studijų programos studentui atliekant praktiką asmens sveikatos priežiūros įstaigoje.

 

 

 

Ministras Pirmininkas

 

 

Sveikatos apsaugos ministras