Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALTERNATYVIŲJŲ DEGALŲ ĮSTATYMO TEISINIO REGULIAVIMO POVEIKIO EX POST VERTINIMO PLANO PATVIRTINIMO
2024 m. d. Nr.
Vilnius
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo 35 straipsnio 16 dalimi, energetikos ministro 2023 m. lapkričio 17 d. įsakymu Nr. 1-343 „Dėl Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo“, ir įgyvendindamas Galiojančio teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. gegužės 5 d. nutarimu Nr. 308 „Dėl Galiojančio teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo metodikos ir ataskaitos formos patvirtinimo“, 36 punktą,
t v i r t i n u Alternatyviųjų degalų įstatymo teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo planą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos energetikos ministro
2024 m. įsakymu Nr.
ALTERNATYVIŲJŲ DEGALŲ ĮSTATYMO TEISINIO REGULIAVIMO POVEIKIO EX POST VERTINIMO PLANAS
I SKYRIUS
ALTERNATYVIŲJŲ DEGALŲ ĮSTATYMO TEISINIO REGULIAVIMO POVEIKIO EX POST VERTINIMO DALYKAS
1. Alternatyviųjų degalų įstatymo teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo (toliau – ex post vertinimas) dalykas – 2021 m. kovo 23 d. Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo Nr. XIV-196 (toliau – Įstatymas) 4, 15, 16, 18, 19, 21, 22, 23, 25, 27, 30, 31, 32 straipsnių teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimas.
II SKYRIUS
EX POST VERTINIMO KLAUSIMAI
2. Ex post vertinimo klausimai pagal veiksmingumo kriterijų:
2.1. Ar buvo sudarytos visos teisinės (įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimas) ir techninės (sukurtos reikiamos sistemos, registrai, portalai ir pan.) galimybės įgyvendinti Įstatyme numatytą teisinį reguliavimą?
2.2. Ar buvo paskirtos valstybinio valdymo ir savivaldybių institucijos Įstatyme nustatytoms funkcijoms vykdyti? Ar valstybinio valdymo ir savivaldybių institucijos, kurioms buvo pavesta įgyvendinti Įstatyme numatytą teisinį reguliavimą, tinkamai įgyvendina joms priskirtas funkcijas? Ar įstatyme nustatyti terminai paskirtoms valstybinio valdymo yra pagrįsti siekiant įgyvendinti Įstatyme numatytus tikslus ?
2.3. Ar savivaldybių institucijos naudojasi joms suteiktais įgaliojimais skatinti alternatyvių degalų naudojimą viešojo transporto, komunalinių ir keleivių vežimo paslaugas teikiančiose įmonėse? Jeigu nesinaudoja, tai dėl kokių priežasčių?
2.5. Ar subjektai, kuriems pradėtas taikyti naujas teisinis reguliavimas, buvo informuoti apie jiems nustatytus įpareigojimus?
2.6. Ar subjektai vykdė/vykdo įstatymo jiems nustatytas pareigas? Ar įstatyme numatyti priežiūros ir kontrolės mechanizmai (įskaitant sankcijas), padėjo užtikrinti ūkio subjektams nustatytų pareigų vykdymą?
2.7. Ar nustatytas teisinis reguliavimas prisideda prie Įstatymo pagrindinio tikslo - mažinti transporto sektoriaus poveikį klimato kaitai ir aplinkos oro taršai, siekiant, kad 2030 metais atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje, palyginti su bendruoju galutiniu energijos suvartojimu transporto sektoriuje, sudarytų ne mažiau kaip 15 procentų, įgyvendinimo. Kokia pažanga pasiekta įgyvendinant įstatyme numatytą tikslą. Ar Įstatyme kelti tikslai vis dar yra aktualūs ir galiojantis teisinis reguliavimas vis dar tinkamas siekiant nustatytų tikslų?
3. Ex post vertinimo klausimai pagal poveikio kriterijų:
3.1. Kokį poveikį vertinamo teisinio reguliavimo sričiai turėjo Įstatymu įtvirtinamas teisinis reguliavimas? Kokie duomenys ir (ar) įrodymai tai pagrindžia?
3.2. Kokioms asmenų grupėms vertinamas teisinis reguliavimas turėjo tiesioginį poveikį? Ar tai buvo vienkartinis, ar ilgalaikis poveikis?
4. Ex post vertinimo klausimai pagal rezultatyvumo (efektyvumo) kriterijų:
4.1. Ar įgyvendinus Įstatymu įtvirtinamą teisinį reguliavimą padidėjo atsinaujinančių energijos išteklių suvartojimas transporto sektoriuje?
4.2. Ar įgyvendinus Įstatymu įtvirtinamą teisinį reguliavimą buvo naudojama daugiau pažangiųjų biodegalų?
4.3. Ar įgyvendinus Įstatymu įtvirtintą teisinį reguliavimą buvo įgyvendinamos paramos priemonės susijusios su alternatyviųjų degalų gamyba ar naudojimu? Jeigu taip, tai kokia apimtimi ir kokios tai priemonės buvo?
4.4. Ar įgyvendinus Įstatymu įtvirtinamą teisinį reguliavimą padidėjo registruotų elektromobilių ir įrengtų elektromobilių įkrovimo prieigų skaičius?
4.5. Ar buvo sukurta Viešųjų ir pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų informacinė sistema? Jeigu taip, kokią naudą sukūrė sistemos įdiegimas? Kiek sistemoje buvo registruotų operatorių?
4.6. Ar įgyvendinus Įstatymu įtvirtinamą teisinį reguliavimą padidėjo žaliųjų viešųjų pirkimų, taikomų įsigyjant transporto priemones ar jomis teikiamas paslaugas, kiekis?
4.7. Ar tinkamai funkcionuoja DAEI apskaitos vienetų sistema, su kokiomis kliūtimis susiduriama, kokios procedūros turėtų/galėtų būti patobulintos/supaprastintos? Ar dalyvavimas sistemoje nesukelia ūkio subjektams nepagrįstos administracinės naštos? Ar visi šalyje veikiantys ir licencijas turintys degalų tiekėjai užsiregistravo DAEI apskaitos vienetų sistemoje?
4.8. Ar visi degalų tiekėjai įgyvendino Įstatymo 16 straipsnyje numatytus įpareigojimus 2022 ir 2023 m.? Jeigu ne, tai dėl kokių priežasčių nepavyko to padaryti?
4.9. Ar taikant Įstatymu įtvirtinamą teisinį reguliavimą asmenų grupės patyrė ekonominių išlaidų? Ar yra objektyvių priežasčių, dėl kurių skirtingos asmenų grupės patyrė skirtingo dydžio išlaidas?
4.10. Ar Įstatymu įtvirtinamo teisinio reguliavimo nauda buvo preliminariai įvertinta prieš priimant Įstatymą? Jeigu taip, ar gauta nauda yra tokia, kokios buvo tikimasi?
4.11. Ar buvo patvirtintas elektromobilių naudojimo ir elektromobilių įkrovimo infrastruktūros plėtros veiksmų planas? Ar elektromobilių naudojimo ir elektromobilių įkrovimo infrastruktūros plėtros veiksmų plane numatytos priemonės yra įgyvendinamos?
4.12. Ar visos savivaldybės parengė viešųjų ir pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų planus iki Įstatyme nustatyto termino?
4.13. Ar Įstatymu įtvirtintas teisinis reguliavimas sudarė prielaidas nebiologinės kilmės degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių naudojimui? Koks buvo šių degalų suvartojimas atliekant teisinio reguliavimo vertinimą ir kokia dalimi nebiologinės kilmės degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių prisidėjo prie Įstatymo 27 straipsnio 2 dalyje numatyto tikslo įgyvendinimo?
4.14. Ar buvo sukurtas Darnaus judumo fondas? Ar Darnaus judumo fondo lėšomis buvo finansuojama alternatyviųjų degalų infrastruktūra? Jeigu ne, dėl kokių objektyvių priežasčių nebuvo pasiektas rezultatas?
III SKYRIUS
EX POST VERTINIMO METODAI
IV SKYRIUS
EX POST VERTINIMUI ATLIKTI REIKALINGI SURINKTI DUOMENYS IR GALIMI DUOMENŲ ŠALTINIAI
6. Ex post vertinimui atlikti reikalingi duomenys ir galimi duomenų šaltiniai:
6.1. Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos duomenys apie atliekamą priežiūrą ir kontrolę, ar degalų tiekėjai ir transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjai tinkamai vykdo įstatymo 16 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse nustatytus įpareigojimus ir reikalavimus dėl sankcijų taikymo degalų tiekėjams, apie skiriamas įstatymo 32 straipsnio 1 dalyje nustatytas baudas;
6.2. Valstybės duomenų apsaugos agentūros duomenys apie kuro ir energijos galutinį suvartojimą transporto sektoriuje, suvartoto kuro rūšių balansą, atsinaujinančių energijos išteklių dalį bendrame galutiniame transporto sektoriaus energijos suvartojime;
6.3. Lietuvos energetikos agentūros duomenys apie privačias elektromobilių įkrovimo prieigas, įrengtas vadovaujantis 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos Energetikos plėtros programos pažangos priemonės Nr. 03-001-06-03-03 „Įgyvendinti degalų iš AEI gamybos priemones ir plėtoti jų panaudojimo infrastruktūrą transporto sektoriuje“ veiklos „Privačių elektromobilių įkrovimo prieigų įrengimas“ projektų finansavimo sąlygų aprašą, taip pat apie alternatyviųjų degalų panaudojimo statistiką transporto sektoriuje;
6.4. Energetikos ministerijos duomenys apie 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos Energetikos plėtros programos pažangos priemonėse įtvirtintų tikslų ir priemonių įgyvendinimą;
6.5. VĮ „Regitra“ statistiniai duomenys apie transporto priemonių parko pokyčius ir pasiskirstymą atskirose savivaldybėse;
6.6. Viešųjų pirkimų tarnybos informacija apie žaliųjų viešųjų pirkimų, atliekamų vadovaujantis Įstatymo 15 straipsniu, įgyvendinimo statistiką;
6.7. Degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių apskaitos vienetų sistemos administratoriaus informacija apie Lietuvos Respublikoje patiektus degalų ir degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių kiekius, transporto sektoriuje suvartojamų biodegalų ir pažangiųjų biodegalų procentinę dalį palyginti su bendra per metus patiektų degalų energine verte ir vidaus rinkoje patiektų degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių žaliavų struktūrą.
6.8. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos ir AB „Via Lietuva“ duomenys apie Viešųjų ir pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų informacinėje sistemoje užregistruotas įkrovimo prieigas.
V SKYRIUS
EX POST VERTINIMO EIGA IR PLANUOJAMŲ VEIKSMŲ ATLIKIMO TERMINAI
7. Ex post vertinimo eiga ir planuojamų veiksmų atlikimo terminai:
7.2. Ex post vertinimui atlikti reikalingų duomenų rinkimas, vertinimas, analizė ir patikrinimas – iki 2024 m. birželio 1 d.
7.3. Ex post vertinimo ataskaitos projekto parengimas, paviešinimas, suderinimas – iki 2024 m. rugsėjo 1 d.
VI SKYRIUS
ASMENŲ, KURIEMS PAVESTA TEISĖS AKTŲ NUSTATYTA TVARKA ORGANIZUOTI IR ATLIKTI EX POST VERTINIMĄ, KONTAKTINIAI DUOMENYS
8. Asmenų, kuriems pavesta teisės aktų nustatyta tvarka organizuoti ir atlikti ex post vertinimą, kontaktiniai duomenys:
8.4. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos Ateities susisiekimo politikos vyresnioji patarėja Aistė Gasiūnienė;
8.7. Valstybinės energetikos reguliavimo Tarybos Techninės priežiūros departamento Koordinavimo ir analizės skyriaus vyriausiasis specialistas Artūras Viškelis;