Projektas
vALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA
NUTARIMAS
DĖL VALSTYBINĖS ENERGETIKOS reguliavimo tarybos 2018 m. spalio 5 d. nutarimo Nr. O3E-314 „DĖLValstybės reguliuojamos gamtinių dujų perdavimo veiklos pajamų ir kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“ PAKEITIMO
2023 m. d. Nr. O3E-
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 11 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 1 punktu, 9 straipsnio 3 dalimi, 2017 m. kovo 16 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 2017/460, kuriuo nustatomas suderintos gamtinių dujų perdavimo tarifų struktūros tinklo kodeksas, 2014 m. kovo 26 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 312/2014, kuriuo nustatomas dujų perdavimo tinklų balansavimo kodeksas, bei atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Dujų skyriaus 2023 m. d. pažymą Nr. O5E- „Dėl Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodikų pakeitimo“, Taryba n u t a r i a:
Pakeisti Valstybės reguliuojamos gamtinių dujų perdavimo veiklos pajamų ir kainų nustatymo metodiką, patvirtintą Tarybos 2018 m. spalio 5 d. nutarimu Nr. O3E-314 „Dėl Valstybės reguliuojamos gamtinių dujų perdavimo veiklos pajamų ir kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Metodika):
1. Papildyti Metodiką 14.3.1.4 papunkčiu ir išdėstyti jį taip:
„14.3.1.4. kiekvienais metais perskaičiuojant OPEX(be DU) Operatoriui pateikus Tarybai pagrindimą, įvertinami reikšmingi OPEX(be DU) pokyčiai, sudarantys ne mažiau nei 10 proc. Operatoriui einamiesiems (t) metams nustatytų metinių perdavimo veiklos sąnaudų (Spso), atsiradę dėl teisės aktuose numatytų naujų Operatoriaus funkcijų, kurių nebuvo galima numatyti nustatant metines perdavimo paslaugos pajamas (Ppso) pirmiesiems reguliavimo periodo metams, ir (ar) dėl Operatoriaus įgyvendintų su Taryba suderintų investicijų. Šiuo atveju, pagrįsdamas sąnaudų pokytį Operatorius turi pateikti:
2. Pakeisti Metodikos 14.4.1 papunktį ir išdėstyti jį taip:
„14.4.1. praėjusio reguliavimo periodo priešpaskutinių metų Tarybos nustatytą šių sąnaudų metinę apimtį arba faktinę pagrįstą šių sąnaudų metinę apimtį, įvertinus Lietuvos Respublikos finansų ministerijos prognozuojamą vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio pokytį ir efektyvumo rodiklį. Jeigu Operatoriaus praėjusio reguliavimo periodo priešpaskutinių metų faktinė pagrįsta darbo užmokesčio sąnaudų apimtis buvo mažesnė už Tarybos nustatytą, atsižvelgiama į faktinę pagrįstą šių sąnaudų metinę apimtį. Jeigu Operatoriaus praėjusio reguliavimo periodo priešpaskutinių metų darbo užmokesčio sąnaudos buvo didesnės už Tarybos nustatytas, atsižvelgiama į Tarybos nustatytą šių sąnaudų metinę apimtį, kuri, skaičiuojant darbo užmokesčio sąnaudas t+1 metams (pirmiesiems reguliavimo periodo metams), yra pakoreguojama (t-2) ir (t-1) metų vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio pokyčiais, nustatomais pagal Finansų ministerijos pateiktą paskutinį ekonominės raidos scenarijų. Šių sąnaudų faktinė arba nustatyta metinė apimtis skaičiuojama papildomai įvertinus vidutinį pasiektą faktinį efektyvumą per laikotarpį, kurio metu Operatorius buvo skatinamas, neatsižvelgiant į vienkartinius Operatoriaus reikšmingus sąnaudų / pajamų nuokrypius, pagrįstus Tarybai, kurie turi reikšmingos įtakos Operatoriaus veiklai, bei kitus nuo Operatoriaus nepriklausančių veiksnių kylančius sąnaudų / pajamų nuokrypius, įskaitant ir nuokrypius dėl veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų (Cx). OPEX(DU) dydis skaičiuojamas:
14.4.1.1. ekonomiškai pagrįstas darbo užmokesčio sąnaudų dydis pirmiems reguliavimo periodo metams yra apskaičiuojamas pagal (3) formulę:
, Eur (3)
čia:
OPEXt+1(DU) – darbo užmokesčio sąnaudos t+1 metais (pirmais reguliavimo periodo metais), Eur;
OPEXt-1(DU) – darbo užmokesčio sąnaudos t-1 metais (priešpaskutiniais praėjusio reguliavimo periodo metais). Šių sąnaudų faktinė arba nustatyta metinė apimtis skaičiuojama, papildomai įvertinus vidutinį pasiektą faktinį efektyvumą per laikotarpį, kurio metu Operatorius buvo skatinamas, neatsižvelgiant į vienkartinius Operatoriaus reikšmingus sąnaudų / pajamų nuokrypius, pagrįstus Tarybai, kurie turi reikšmingos įtakos Operatoriaus veiklai, bei kitus nuo Operatoriaus nepriklausančių veiksnių kylančius sąnaudų / pajamų nuokrypius, įskaitant nuokrypius ir dėl veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų (Cx), Eur;
ΔDUt – prognozuojamas vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio pokytis t metams, proc. Jis nustatomas pagal Finansų ministerijos pateiktą paskutinį ekonominės raidos scenarijų;
ΔDUt+1 – prognozuojamas vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio pokytis t+1 metams, proc. Jis nustatomas pagal Finansų ministerijos pateiktą paskutinį ekonominės raidos scenarijų;
e – efektyvumo koeficientas, kuris lygus pusei Finansų ministerijos skelbiamo darbo užmokesčio pokyčio (proc.), bet ne didesnis nei 1,5 proc.;
14.4.1.2. visais kitais metais, einančiais po pirmųjų naujo reguliavimo periodo metų, šių sąnaudų apimtis kiekvieniems metams nustatoma įvertinus Finansų ministerijos prognozuojamą vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio pokytį ateinantiems metams ir efektyvumo rodiklį. Darbo užmokesčio sąnaudos antriesiems–penktiesiems reguliavimo periodo metams skaičiuojamos pagal (4) formulę:
; Eur (4)
čia:
OPEXt+n(DU) – darbo užmokesčio sąnaudos antraisiais–penktaisiais reguliavimo periodo metais, Eur;
OPEXt+1(DU) – darbo užmokesčio sąnaudos pirmaisiais reguliavimo periodo metais, Eur;
ΔDUt+n – prognozuojamas vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio pokytis n-tiesiems metams, proc. Jis nustatomas pagal Finansų ministerijos pateiktą paskutinį ekonominės raidos scenarijų;
e – efektyvumo koeficientas, kuris lygus pusei Finansų ministerijos skelbiamo darbo užmokesčio pokyčio (proc.), bet ne didesnis nei 1,5 proc.;
3. Pakeisti Metodikos 14.4.2 papunktį ir išdėstyti jį taip:
„14.4.2. kiekvienais metais perskaičiuojant OPEX(DU) pagal Metodikos 3 ir 4 formules vertinami aktualūs Finansų ministerijos pateikti duomenys pagal paskutinį ekonominės raidos scenarijų, t. y. pakoreguojami anksčiau naudoti prognoziniai duomenys pagal faktinius duomenis. Taip pat, Operatoriui pateikus Tarybai pagrindimą, perskaičiuojant OPEX(DU), įvertinami reikšmingi OPEX(DU) pokyčiai, sudarantys ne mažiau nei 10 proc. Operatoriui einamiesiems (t) metams nustatytų metinių perdavimo veiklos sąnaudų (Spso), atsiradę dėl teisės aktuose numatytų naujų Operatoriaus funkcijų, kurių nebuvo galima numatyti nustatant metines perdavimo paslaugos pajamas (Ppso) pirmiesiems reguliavimo periodo metams, ir (ar) dėl Operatoriaus įgyvendintų su Taryba suderintų investicijų. Šiuo atveju, pagrįsdamas sąnaudų pokytį, Operatorius turi pateikti tikslią teisės akto nuostatą, numatančią naują Operatoriaus funkciją. Papildomų OPEX(DU) dydis nustatomas atsižvelgiant į Tarybos nustatytą OPEX(DU) pasibaigusiems metams, pasibaigusiais metais Operatoriaus perdavimo veiklai priskirtų darbuotojų etatų skaičių, reikalingą papildomų etatų skaičių ateinantiems (t+1) metams.“
5. Gamtinių dujų metinės perdavimo paslaugos pajamos (Ppso) skaičiuojamos pagal (7) formulę:
Ppso= Spso + ROIpso + P∆.; Eur (7)
čia:
Spso – nustatytos metinės perdavimo paslaugos bazinės sąnaudos, skaičiuojamos:
Spso = OPEX(be DU) + CL + CDA + OPEXDU + CT + CCBCA + CINO; Eur (8)
čia:
OPEX(be DU) – nustatytos perdavimo paslaugos operacinės sąnaudos skaičiuojamos pagal Metodikos 14.3 papunktį, Eur;
OPEX (be DU) = CM + CP + CA + CS + CO; Eur (9)
čia:
CM – remonto, techninės priežiūros ir eksploatavimo sąnaudos, Eur;
CP – personalo sąnaudos be darbo užmokesčio ir socialinio draudimo sąnaudų, Eur;
CA – administracinės sąnaudos, Eur;
CS – rinkodaros ir pardavimų sąnaudos, Eur;
CO – kitos paskirstytinos sąnaudos, Eur.
CL – gamtinių dujų sąnaudos technologinėms reikmėms, skaičiuojamos pagal Metodikos 14.1 papunktį, Eur;
CDA – nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos, skaičiuojamos pagal Metodikos 14.2 papunktį, Eur;
OPEXDU – darbo užmokesčio, socialinio draudimo ir įnašų į garantinį fondą sąnaudos skaičiuojamos pagal Metodikos 14.4 papunktį, Eur;
CT – mokesčių sąnaudos, skaičiuojamos pagal Metodikos 14.5. papunktį, Eur;
CCBCA – metinės kompensacijų, mokamų kitų šalių Operatoriams pagal nacionalinių reguliavimo institucijų ir (ar) Energetikos reguliavimo institucijų bendradarbiavimo agentūros (ACER) sprendimus dėl tarpvalstybinio sąnaudų paskirstymo pagal 2013 m. balandžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos Reglamentą (ES) Nr. 347/2013 dėl transeuropinės energetikos infrastruktūros gairių, įgyvendinant Europos Sąjungos bendro intereso projektus (angl. Projects of Common Interest, PCI), sąnaudos bei su jomis susijusios pagrįstos metinės palūkanų sąnaudos, kai tokių kompensacijų vertė nėra įtraukiama į reguliuojamąją turto vertę, Eur.
CINO – Operatoriaus energetikos inovacijoms įgyvendinti skirta metinė sąnaudų dalis, finansuojama per reguliuojamas gamtinių dujų kainas, kuri negali sudaryti daugiau kaip 0,5 proc. Tarybos nustatyto metinio pajamų lygio (vertinamas Operatoriaus kreipimosi dėl energetikos inovacijos metu galiojantis Tarybos nustatytas pajamų lygis, iš jo eliminuojant praeitame laikotarpyje skirtą finansavimą energetikos inovacijoms ir reguliavimo sąskaitos dydį apskaičiuotą pagal Metodikos 18 punktą), skaičiuojama atsižvelgiant į Metodikos 251 punktą, Eur. Ūkio subjektas prie su energetikos inovacijų plėtojimu susijusių išlaidų ne mažesne dalimi, negu skyrė Taryba turi prisidėti iš nuosavų ir (ar) skolintų lėšų. Jeigu Ūkio subjekto diegiamai energetikos inovacijai skiriama kitų institucijų ir (ar) fondų parama, paramos dydžiu lygiomis dalimis mažinama Tarybos energetikos inovacijoms įgyvendinti skirta metinė sąnaudų, finansuojamų per reguliuojamas kainas, dalis ir Ūkio subjekto nuosavomis ir (ar) skolintomis lėšomis finansuota energetikos inovacijos sąnaudų dalis;
ROIpso – pagal Metodikos 14.6.1 papunktį suskaičiuota perdavimo veiklos investicijų grąža, Eur;
P∆ – nepakankamos ir perteklinės pajamos, gautos už perdavimo paslaugas, bazinių sąnaudų, koreguotinų pagal Metodiką, nuokrypiai, investicijų grąžos neatitiktis ir kiti pagrįsti sąnaudų / pajamų nuokrypiai nuo Tarybos nustatytų ar suderintų rodiklių, kurie turi reikšmingos įtakos Operatoriaus veiklai ir yra kaupiami reguliavimo sąskaitoje, apskaičiuotoje vadovaujantis Metodikos šio skyriaus II skirsnyje numatytais principais.“
5. Pakeisti Metodikos 17.5 papunktį ir išdėstyti jį taip:
„17.5. Metodikos 14.1 punkte nurodytų sąnaudų teigiami ir (ar) neigiami nuokrypiai bei kiti reikšmingi teigiami ir (ar) neigiami sąnaudų / pajamų nuokrypiai, pagrįsti Tarybai, kurie turi reikšmingos įtakos Operatoriaus veiklai, nurodyti Metodikos 17.51 papunktyje (Cx). Šie sąnaudų nuokrypiai vertinami skaičiuojant ateinančių (t+1) metų gamtinių dujų metinės perdavimo paslaugos pajamas (Ppso) tik tais atvejais, kai tenkinami visi Metodikos 17.52 papunktyje numatyti kriterijai.
6. Papildyti Metodiką 17.51 papunkčiu ir išdėstyti jį taip:
„17.51. Dėl nuo Operatoriaus nepriklausančių veiksnių kylančiais sąnaudų nuokrypiais (CX) gali būti laikomi:
17.51.1. pasibaigusių (t-1) metų technologinių sąnaudų pokytis ir (ar) apyvartinių taršos leidimų sąnaudų pokytis dėl didesnių / mažesnių nei prognozuota faktinių gamtinių dujų įsigijimo kainų ir (ar) apyvartinių taršos leidimų kainų;
17.51.2. pasibaigusių (t-1) metų mokesčių sąnaudų pokytis dėl pasikeitusių mokestinių reikalavimų. Jeigu mokesčių sąnaudų pokytis prognozuojamas ateinantiems (t+1) metams, šis pokytis įvertinamas skaičiuojant ateinančių metų (t+1) mokesčių sąnaudas (CT);
17.51.3. pasibaigusių (t-1) metų nusidėvėjimo sąnaudų pokytis dėl planuotų ir faktiškai įgyvendintų su Taryba suderintų investicijų skirtumo;
17.51.4. kiti ateinančių (t+1) metų ir (ar) pasibaigusių (t-1) metų OPEX(be DU) pokyčiai, atsiradę dėl teisės aktuose numatytų naujų Operatoriaus funkcijų, kurių nebuvo galima numatyti nustatant gamtinių dujų metines perdavimo paslaugos pajamas (Ppso) pirmiesiems reguliavimo periodo metams. Šiuo atveju, pagrįsdamas sąnaudų pokytį Operatorius turi nurodyti tikslią teisės akto nuostatą, numatančią naują Operatoriaus funkciją.“
7. Papildyti Metodiką 17.52 papunkčiu ir išdėstyti jį taip:
„17.52. Sąnaudų nuokrypiai (CX) vertinami skaičiuojant ateinančių (t+1) metų gamtinių dujų metinės perdavimo paslaugos pajamas (Ppso), kai:
17.52.1. Sąnaudų nuokrypis yra vienkartinis, t. y. nebus patiriamas vėlesniais reguliavimo periodo metais, išskyrus technologinių sąnaudų pokytį ir (ar) apyvartinių taršos leidimų sąnaudų pokytį dėl didesnių / mažesnių nei prognozuota faktinių gamtinių dujų įsigijimo kainų ir (ar) apyvartinių taršos leidimų kainų ir (ar) nusidėvėjimo sąnaudų pokytį dėl planuotų ir faktiškai įgyvendintų su Taryba suderintų investicijų skirtumo, ir;
17.52.2. Operatorius pateikia ateinančių (t+1) metų prognozuojamų sąnaudų dydį pagrindžiančius dokumentus (su tiekėjais sudarytas sutartis dėl papildomų paslaugų teikimo, iš tiekėjų gautus pasiūlymus ir (ar) jų apklausos rezultatus dėl reikalingų papildomų paslaugų kainų ar kt.) ir;
8. Papildyti Metodiką 17.53 papunkčiu ir išdėstyti jį taip:
„17.53. Jeigu pagal Metodikos 15 punktą ateinantiems (t+1) metams Operatoriaus metinės perdavimo paslaugos pajamos (Ppso), lyginant su einamiesiems (t) metams Tarybos patvirtintomis Operatoriaus metinės perdavimo paslaugos pajamos (Ppso), įskaitant pagal Metodikos 17.51–17.52 papunkčius apskaičiuotus sąnaudų nuokrypius (CX) ir pajamų nuokrypį (PQ), didėja daugiau kaip 20 proc., Taryba turi teisę į ateinantiems (t+1) metams apskaičiuotas Operatoriaus metines perdavimo paslaugos pajamas (Ppso) įtraukti tik dalį pagal Metodikos 17.51–17.52 papunkčius apskaičiuotų ateinantiems (t+1) metams planuojamų sąnaudų nuokrypių (CX). Tokiu atveju likę neįvertinti nuokrypiai teikiami Tarybai vertinti ateinančiais metais pagal Metodikos 17.51–17.52 papunkčius.“
9. Papildyti Metodiką 17.6 papunkčiu ir išdėstyti jį taip:
„17.6. Investicijų grąžos skirtumas dėl protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, nustatoma pagal vidutinę svertinę kapitalo kainos (WACC) pasikeitimo (∆ROIpso), kaip numato Metodikos 14.6.2 papunktis, skaičiuojamas pagal Metodikos 101 formulę:
čia:
∆ROIpso – investicijų grąžos skirtumas dėl protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, nustatoma pagal vidutinę svertinę kapitalo kainos (WACC) pasikeitimo, Eur;
r (t-2) – protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, nustatoma pagal vidutinę svertinę kapitalo kainą (WACC), proc., vertinta nustatant pasibaigusių (t-1) metų Operatoriaus gamtinių dujų perdavimo pajamų viršutinę ribą;
RABpso – gamtinių dujų perdavimo paslaugai priskirtino reguliuojamo turto vertė, apskaičiuota pagal 6 formulę, Eur;
r (t-1) – aktuali pasibaigusiems (t-1) metams paskelbta protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, nustatoma pagal vidutinę svertinę kapitalo kainą (WACC), proc.,
rp – protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, nustatoma pagal vidutinę svertinę kapitalo kainą (WACC) ir Tarybos sprendimu skiriamą skatinimą pagal Investicijų grąžos normos nustatymo metodiką, Investicijų projektų papildomų reguliacinių paskatų ir rizikų vertinimo metodiką ar diegiant pasiteisinusias energetikos inovacijas bandomojoje aplinkoje, kuris buvo finansuojamas iš Operatoriaus nuosavų ir (ar) skolintų lėšų, proc.
p – projektas, kuriam skiriamas skatinimas pagal Investicijų grąžos normos nustatymo metodiką, Investicijų projektų papildomų reguliacinių paskatų ir rizikų vertinimo metodiką, ar diegiant pasiteisinusias energetikos inovacijas bandomojoje aplinkoje, kuris buvo finansuojamas iš Operatoriaus nuosavų ir (ar) skolintų lėšų;
RABPSOp – gamtinių dujų perdavimo paslaugai priskirtino reguliuojamo turto, sukurto projektu, kuriam skiriamas skatinimas pagal Tarybos Investicijų grąžos normos nustatymo metodiką, Tarybos Investicijų projektų papildomų reguliacinių paskatų ir rizikų vertinimo metodiką ar diegiant pasiteisinusias energetikos inovacijas bandomojoje aplinkoje, kuris buvo finansuojamas iš Operatoriaus nuosavų ir (ar) skolintų lėšų, vertė, apskaičiuota pagal (6) formulę, Eur;“
10. Pakeisti Metodikos 18 punktą ir išdėstyti jį taip:
„18. Nustatant reguliavimo sąskaitos dydį (P∆) antriesiems reguliavimo periodo metams penkerių reguliavimo periodo metų) ir pirmiesiems bei ketvirtiesiems reguliavimo periodo metams (po dvejų ir ketverių reguliavimo periodo metų), jeigu koreguojama investicijų grąža pagal Metodikos 25 punktą, įvertinami reguliavimo sąskaitoje pagal Metodikos 17.1–17.5 papunkčius sukaupti nuokrypiai, o tretiesiems ir penktiesiems reguliavimo periodo metams (po pirmųjų ir trečiųjų reguliavimo periodo metų) bei pirmiesiems ir ketvirtiesiems reguliavimo periodo metams (po dvejų ir ketverių reguliavimo periodo metų), jeigu nėra koreguojama investicijų grąža pagal Metodikos 25 punktą įvertinami pagal Metodikos 17.1–17.3 ir 17.5 punktus sukaupti nuokrypiai.
Reguliavimo sąskaita reguliavimo periodo metams (P∆) apskaičiuojama pagal (11) formulę:
P∆ = PQ – CNC – Pkal. + CG+ Cx – C∆INO – ∆ROIpso; Eur (11)
čia:
PQ – perdavimo paslaugos pajamų nuokrypis už t-1 metus, skaičiuojamas pagal (10) formulę, Eur;
CNC – perdavimo sistemos disbalanso neutralumo mokesčio dedamosios už t-1 metus, skaičiuojamas pagal Metodikos 44 punktą, Eur;
Pkal. – faktinės t-1 laikotarpio grynosios pajamos, gautos dėl perduodamų gamtinių dujų iš trečiosios šalies į trečiąją šalį kaloringumo skirtumo, Eur;
CG – investicijų grąžos neatitiktis, apskaičiuojama pagal Metodikos 19−25 punktus;
Cx – Metodikos 14.1 punkte nurodytų sąnaudų nuokrypiai bei kiti reikšmingi sąnaudų / pajamų nuokrypiai, pagrįsti Tarybai, kurie turi reikšmingos įtakos Operatoriaus veiklai, Eur;
C∆INO – sąnaudų nuokrypiai dėl energetikos inovacijų įgyvendinimo, įvertinamos pagal Metodikos 252 punktą, Eur;
∆ROIpso – investicijų grąžos skirtumas dėl protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, nustatoma pagal vidutinę svertinę kapitalo kainos (WACC) pasikeitimo, Eur.“
11. Pakeisti Metodikos 19 punktą ir išdėstyti jį taip:
„19. Jeigu dėl Operatoriaus veiklos efektyvumo, t. y. dėl OPEX(be DU) ir OPEXDU (toliau kartu – OPEX) suefektyvinimo reguliuojamos veiklos pirmų dvejų reguliavimo periodo metų, o vėliau – ketverių ir visų penkerių reguliavimo periodo metų, investicijų grąža, įvertinus taikytinų korekcijų, atliktų vadovaujantis Metodikos 14 punktu, įtaką, yra didesnė, palyginti su nustatyta atitinkamų metų investicijų grąža, šios veiklos atitinkamų metų leistina investicijų grąža didinama 50 proc. OPEX efektyvumo dydžiu, tačiau ne daugiau nei 10 proc. metams, kuriai patirtas Operatoriaus veiklos efektyvumas, nustatytos investicijų grąžos pagal (12) formulę:
čia:
G1– suma, kuria didinama leistina investicijų grąža, priskirtina perdavimo paslaugai, Eur;
OPEXnust.,pso – nustatyta OPEX apimtis per pirmus dvejus, vėliau – per ketverius reguliavimo periodo metus ir per visą reguliavimo periodą, priskirtina perdavimo paslaugai, Eur;
OPEXfakt.,pso – faktinė OPEX apimtis per pirmus dvejus, vėliau – per ketverius reguliavimo periodo metus ir per visą reguliavimo periodą, priskirtina perdavimo paslaugai, Eur;.
ROIpso - metams, kuriais patirtas Operatoriaus veiklos efektyvumas, nustatyta investicijų grąža perdavimo paslaugai, Eur;“
15. Pakeisti Metodikos 24 punktą ir išdėstyti jį taip:
„24. Operatorius, mažindamas sąnaudas ir siekdamas didesnio efektyvumo bei investicijų grąžos, turi užtikrinti patikimą sistemos darbą ir vartotojų aptarnavimo kokybę. Vadovaujantis Gamtinių dujų įmonių teikiamų paslaugų patikimumo ir kokybės, rodiklių, jų įvertinimo tvarkos aprašu, patvirtintu Tarybos 2012 m. balandžio 11 d. nutarimu Nr. O3-90 „Dėl Gamtinių dujų įmonių teikiamų paslaugų patikimumo ir kokybės rodiklių, jų įvertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, gamtinių dujų perdavimo investicijų grąža pasibaigus reguliavimo periodui, įskaitant reguliavimo laikotarpio pratęsimą, sumažinama atitinkamai už kiekvieną perdavimo patikimumo rodiklį:
24.1. 1 proc., jei perdavimo patikimumo rodiklis, kuriam nustatytas minimalus lygis, pablogėjo nuo 5 iki 10 proc., palyginti su Tarybos nustatytu minimaliu lygiu;
16. Pakeisti Metodikos 25 punktą ir išdėstyti jį taip:
„25. Jeigu ir pasibaigus visam reguliavimo periodui, nustatoma, kad faktinė investicijų grąža, atsižvelgus į taikytinų korekcijų įtaką, viršijo Tarybos nustatytą dydį, apskaičiuojamas nustatytos investicijų grąžos viršijimo dydis, kuriuo mažinamas reguliuojamos veiklos leistinas pajamų lygis antriesiems naujo reguliavimo periodo metams taip, kad Operatoriaus reguliuojamos veiklos faktinė investicijų grąža, atsižvelgus į taikytinas korekcijas, sutaptų su Tarybos nustatytu leistinu investicijų grąžos dydžiu. Jeigu reguliuojamos veiklos pirmų dvejų reguliavimo periodo metų, ir (ar) vėliau – ketverių metų faktinės ir nustatytos, įvertinus investicijų grąžos korekciją dėl veiklos efektyvumo, investicijų grąžos skirtumas yra didesnis nei 10 proc. metų, kuriais susidaręs investicijų grąžos viršijimas yra vertinamas, perdavimo paslaugai Tarybos nustatytos investicijų grąžos sumos, Taryba turi teisę investicijų grąžą koreguoti ketvirtiesiems ir (ar) pirmiesiems reguliavimo periodo metams taip, kad Įmonės faktinė reguliuojamos veiklos investicijų grąža, atsižvelgus į taikytinas korekcijas, sutaptų su Tarybos nustatytu leistinu investicijų grąžos dydžiu. Apskaičiuojant nustatytos investicijų grąžos viršijimo dydį įvertinama:
25.1. Operatoriaus uždirbta faktinė investicijų grąža iš reguliuojamos veiklos; skaičiuojant investicijų grąžos neatitiktį (CG), ROI pokyčiams įvertinti naudojama faktinė reguliuojamo turto vertė metų, einančių prieš metus, kuriems nustatoma ar koreguojama pajamų viršutinė riba, pabaigai, t. y. įvertinamas skirtumas tarp atitinkamo tarifinio laikotarpio RAB prognozuojamo ir faktinio dydžio; jei WACC atitinkamam tarifiniam laikotarpiui Tarybos yra nustatoma vėliau, nei tam laikotarpiui patvirtinamas leidžiamųjų pajamų lygmuo, vertinant investicijų grąžos neatitiktį iš vėliau nustatomos WACC kylančiu ROI skirtumu tikslinama Bendrovei nustatyta to tarifinio laikotarpio normatyvinė (Tarybos patvirtinta) ROI suma;
25.2. Operatoriaus gautos papildomos pajamos, susijusios su reguliuojamų paslaugų ir (ar) produktų teikimu, kuriems teikti naudojami ar nenaudojami reguliuojamos veiklos ištekliai;
25.3. sąnaudų, kuriems Taryba nustatė atitinkamus normatyvus Metodikos 14 punkte nurodytoms sąnaudų grupėms, viršijimo suma, kuri apskaičiuojama Metodikos nustatyta tvarka;
25.4. nuokrypis nuo Tarybos nustatytų rodiklių, įvertinus priežastis, lemiančias veiklos efektyvumą;
25.7. Metodikos 19–25 punktuose numatyta tvarka apskaičiuotas Tarybos nustatytos investicijų grąžos dydžio viršijimas, Operatorius privalo apskaičiuotą viršijimą grąžinti Metodikos numatyta tvarka. Jei Tarybos nustatytos investicijų grąžos dydžio viršijimo grąžinimas išdėstomas per ilgesnį nei vienerių metų laikotarpį, įvertinama pinigų kaina. Pinigų kainos nustatymui taikoma skolinto kapitalo kainos viršutinė riba, nurodyta Tarybos tinklalapio skiltyje „WACC skaičiavimo duomenys“. Tais reguliavimo periodo metais, kai grąžinama didesnė nei Tarybos nustatyta Operatoriaus gauta investicijų grąža, pritaikoma ½ palūkanų normos;.
25.8. tais metais, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas, patirti nuo Operatoriaus nepriklausančių veiksnių kylantys teigiami ir (ar) neigiami sąnaudų nuokrypiai (CX), jau įvertinti skaičiuojant perdavimo paslaugos pajamas. Teigiamais (kai faktinės sąnaudos buvo didesnės nei prognozuotos) CX, kuriais nustatytos perdavimo paslaugos pajamos buvo didinamos, didinamas investicijų grąžos viršijimas, o neigiamais CX, kuriais nustatytos perdavimo pajamos buvo mažinamos, investicijų grąžos viršijimas didinamas;
25.9. metų, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas, patirti nuo Operatoriaus nepriklausančių veiksnių kylantys teigiami ir (ar) neigiami sąnaudų nuokrypiai (CX), kurie nebuvo vertinti nustatant perdavimo paslaugos pajamas;
25.10. tų metų, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas, pajamų nuokrypiai (PQ), jau įvertinti nustatant perdavimo paslaugos pajamas. Teigiamais (kai faktinės pajamos buvo didesnės nei prognozuotos) PQ, kuriais nustatytos perdavimo paslaugos pajamos buvo mažinamos, mažinamas investicijų grąžos viršijimas, o neigiamais PQ, kuriais perdavimo paslaugos pajamos buvo didinamos, investicijų grąžos viršijimas didinamas;
25.11. į metų, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas nustatytas perdavimo paslaugos pajamas įtraukta ankstesnių metų investicijų grąžos viršijimo, įskaitant pinigų kainą, dalis. Šiomis sumomis didinama metų, į kurių nustatytas perdavimo paslaugos pajamas įtraukta investicijų grąžos viršijimo dalis, faktinė investicijų grąža.“
17. Pakeisti Metodikos 252 papunktį ir išdėstyti jį taip:
„252. Operatoriui, diegiančiam energetikos inovacijas bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje, Tarybai panaikinus teisę veikti bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje ir (arba) per du metus nuo finansavimo energetikos inovacijoms ne bandomojoje aplinkoje taikymo pradžios Operatoriui nepradėjus vykdyti energetikos inovacijų bandymų, vartotojams grąžinamos visos Operatoriui skirtos, per reguliuojamas gamtinių dujų kainas įsisavintos, lėšos, susijusios su energetikos inovacijos diegimu, mažinant tolesnių metų pajamų lygį.“
18. Pakeisti Metodikos 251.1, 251.2, 251.3 ir 252. papunkčių numeraciją atitinkamai į 251, 252, 253 ir 254 punktus.
19. Papildyti Metodiką 27.1.5 papunkčiu ir išdėstyti jį taip:
20. Pakeisti Metodikos 39.3 papunktį ir išdėstyti jį taip:
21. Papildyti Metodiką 49.6 papunkčiu ir išdėstyti jį taip:
22. Pakeisti Metodikos 50.2 papunktį ir išdėstyti jį taip:
Valstybės reguliuojamos gamtinių dujų perdavimo
veiklos pajamų ir kainų nustatymo metodikos
2 priedas
Duomenys apie ūkio subjektą: |
Duomenys apie kontaktinį asmenį: |
||
Pavadinimas |
V., pavardė |
||
Kodas |
Pareigos |
||
Buveinės adresas |
Telefonas |
||
Telefonas |
Faksas |
||
Faksas |
El. paštas |
||
Tinklalapis |
|||
El. paštas |
__________________DUOMENŲ SUVESTINĖ PAJAMŲ VIRŠUTINEI RIBAI KOREGUOTI
(gamtinių dujų įmonės pavadinimas)
________________________
sudarymo data
Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai
Verkių g. 25C-1, Vilnius, LT-08223, [email protected]
Eil. Nr. |
Rodiklis |
Vnt. |
Perdavimo veikla |
||||||
I |
II |
III |
IV |
V |
I |
||||
20__ |
20__ |
20__ |
20__ |
20__ |
20__ |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
I.1* |
Qt |
Prognozuotas bazinis gamtinių dujų kiekis (vartojimo pajėgumai) |
MWh, (MWh/ parą, metus) |
||||||
I.2 |
Qtf |
Faktinis t+1ųjų metų gamtinių dujų kiekis (vartojimo pajėgumai) |
„-“ |
||||||
II.1* |
It |
VKI pokytis, įvertinus efektyvumą, naudojamas ateinančių metų OPEX(be DU) skaičiavimui |
proc. |
||||||
II.2* |
OPEX (be DU)t |
nustatytas OPEX(be DU)t |
tūkst. Eur |
||||||
II.3** |
OPEX |
faktinis OPEX(be DU)f |
„-“ |
||||||
(be DU)f |
|||||||||
III.1* |
OPEX (PROJ)t |
Nustatytas OPEX(PROJ)t |
Eur |
||||||
III.2** |
OPEX (PROJ)f |
Faktinis OPEX(PROJ)f |
Eur |
||||||
IV.1* |
ΔDUt |
Nustatytas (prognozuotas) ΔDUt įvertinus efektyvumą naudojamas ateinančių metų OPEX (DU) nustatyti |
proc. |
||||||
IV.2* |
OPEX(DU)t |
Nustatytas (prognozuotas) OPEX(DU) |
tūkst. Eur |
||||||
IV.2** |
OPEX(DU)f |
Faktinis OPEX(DU)f |
tūkst. Eur |
||||||
IV.4** |
ΔDUtf |
Faktinis (patikslintas) ΔDUtf (įvertinus efektyvumą) |
proc. |
||||||
IV.5** |
OPEX(DU)tf |
Skaičiuotina OPEX(DU)tf reikšmė pagal faktinį (patikslintą ) ΔDUtf (įvertinus efektyvumą) |
tūkst. Eur |
||||||
V.1* |
CLt |
Technologinės sąnaudos, nustatytos |
tūkst. Eur |
||||||
V.2** |
CLf |
Technologinės sąnaudos, faktinės |
tūkst. Eur |
||||||
VI.1* |
CDAt |
Nusidėvėjimo sąnaudos, nustatytos |
tūkst. Eur |
||||||
VI.2** |
CDAf |
Nusidėvėjimo sąnaudos, faktinės |
tūkst. Eur |
||||||
VII.1* |
CT |
Mokesčių sąnaudos, nustatytos |
tūkst. Eur |
||||||
VII.2** |
CTf |
Mokesčių sąnaudos, faktinės |
tūkst. Eur |
||||||
VIII.1* |
CNC |
Perdavimo sistemos disbalanso neutralumo mokesčio dedamoji |
tūkst. Eur |
||||||
VIII. 2** |
Pkal |
Faktinės t-1 laikotarpio pajamos, gautos dėl perduodamų gamtinių dujų iš trečiosios šalies į trečiąją šalį kaloringumo skirtumo |
tūkst. Eur |
||||||
VIII.3* |
Pprogn., t-1 |
Pajamos (už ilgalaikes ir trumpalaikes paslaugas), prognozuotos |
tūkst. Eur |
||||||
VIII.4** |
Pfakt., t-1 |
Pajamos (už ilgalaikes ir trumpalaikes paslaugas), faktinės |
tūkst. Eur |
||||||
VIII. 5 |
PQ |
Pajamų (už ilgalaikes ir trumpalaikes paslaugas), skirtumas |
tūkst. Eur |
||||||
VIII.6 |
PQ - CNC - Pkal |
Nuokrypiai dėl pajamų nuokrypio, disbalanso neutralumo mokesčio dedamosios ir perduodamų gamtinių dujų iš trečiosios šalies į trečiąją šalį kaloringumo skirtumo, kaupiami reguliavimo sąskaitoje |
tūkst. Eur |
||||||
IX.1* |
WACC |
Nustatyta investicijų grąžos norma t-aisiais metais |
proc. |
||||||
IX.2* |
RAB |
Licencijuojamoje veikloje naudojamo turto vertė |
tūkst. Eur |
||||||
IX.3* |
ROIt |
Investicijų grąža, nustatyta |
tūkst. Eur |
||||||
IX.4*** |
Dydis, kuriuo koreguojama pajamų viršutinė riba dėl einamojo reguliavimo periodo |
tūkst. Eur |
x |
x |
x |
x |
|||
IX.5* |
Investicijų grąžos neatitiktis dėl praeito reguliavimo periodo |
tūkst. Eur |
x |
x |
x |
||||
IX.6 |
CG |
Investicijų grąžos neatitiktis iš viso (dėl einamojo ir praeito regul. periodų) |
tūkst. Eur |
x |
x |
||||
X.1 |
Cx |
Kiti reikšmingi sąnaudų / pajamų nuokrypiai, pagrįsti Tarybai, kurie turi reikšmingos įtakos Operatoriaus veiklai, kaupiami reguliavimo sąskaitoje |
tūkst. Eur |
||||||
X.2 |
CINO |
Sąnaudos skirtos energetikos inovacijoms |
tūkst. Eur |
||||||
XI.1 |
P∆ |
Nuokrypiai, kaupiami reguliavimo sąskaitoje, iš viso (PQ - CNC - Pkal + CG + Cx) |
|||||||
XI.1* |
Spso + ROIpso |
Pajamų lygis (be reguliavimo sąskaitos), nustatytas |
tūkst. Eur |
||||||
XI.2* |
Ppso, t |
Pajamų lygis (įvertinus reguliavimo sąskaitą), nustatytas (Spso+ ROIpso + P∆) |
tūkst. Eur |
*Pradedama pildyti antriesiems reguliavimo periodo metams. Skaičiuojant sąnaudas antriesiems reguliavimo periodo metams įvertinamas skirtumas tarp praėjusio reguliavimo periodo nustatytų ir faktinių OPEX ir ROI.
** Pradedama pildyti tretiesiems reguliavimo periodo metais turint faktinius (patikslintus) pirmųjų metų duomenis ir pildant prognozuojamus duomenis tretiesiems metams.
*** Pradedama pildyti ketvirtiesiems reguliavimo periodo metams, turint faktinius pirmųjų ir antrųjų metų duomenis, skaičiuojant IX.3 ir IX.4 eilučių rezultatus.
Tvirtinu: |
____________ Pareigos |
____________ Parašas |
_______________ Vardas, pavardė |
______________
Valstybės reguliuojamos gamtinių dujų perdavimo veiklos pajamų ir kainų nustatymo metodikos
5 priedas
Duomenys apie ūkio subjektą: |
Duomenys apie kontaktinį asmenį: |
||
Pavadinimas |
V., pavardė |
||
Kodas |
Pareigos |
||
Buveinės adresas |
Telefonas |
||
Telefonas |
Faksas |
||
Faksas |
El. paštas |
||
Tinklalapis |
|||
El. paštas |
__________________ DUOMENYS NUSTATYTAI INVESTICIJŲ GRĄŽAI KOREGUOTI
(gamtinių dujų įmonės pavadinimas)
________________________
sudarymo data
Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai
Verkių g. 25C-1, Vilnius, LT-08223, [email protected]
Eil. Nr. |
Rodiklis |
Žymėjimas |
Formulė |
Pasibaigę reguliavimo periodo metai |
Iš viso |
||||
I |
II |
III |
IV |
V |
|||||
1 |
Leistina investicijų grąža, Eur |
ROInust., t |
[1.1]×[1.2]/100 |
||||||
1.1 |
Faktinė reguliuojamo turto vertė metų, einančių prieš metus, kuriems nustatoma leistina investicijų grąža, pabaigai, Eur |
RABfakt., t-1 |
|||||||
1.2 |
Nustatyta investicijų grąžos norma metams, kuriems skaičiuojama leistina investicijų grąža, proc. |
WACCt |
|||||||
2. |
Dydis, kuriuo didinama leistina investicijų grąža, Eur |
Gi |
MIN (([2.1]/2) ; (0,1×[1]) |
||||||
2.1 |
OPEX efektyvumas, Eur |
OPEXefekt, pso |
[2.1.1]-[2.1.2] |
||||||
2.1.1 |
Nustatyta OPEX apimtis perdavimo paslaugai per pirmus dvejus, vėliau – per ketverius reguliavimo periodo metus ir per visą reguliavimo periodą paslaugai, Eur |
OPEXnust., pso |
|||||||
2.1.2 |
Faktinė OPEX apimtis per pirmus dvejus, vėliau – per ketverius reguliavimo periodo metus ir per visą reguliavimo periodą, priskirtina perdavimo paslaugai, Eur |
OPEXfakt., pso |
|||||||
3 |
Faktinė investicijų grąža |
ROIfakt. |
[3.1]-[3.2] |
||||||
3.1 |
Faktinės pajamos atitinkamais metais, priskiriamos perdavimo paslaugai, Eur |
Pfakt. |
|||||||
3.2 |
Faktinės sąnaudos atitinkamais metais, priskiriamos perdavimo paslaugai, Eur |
Sfakt. |
|||||||
4 |
Korekcijos, Eur |
[4.1]-[4.2]-[4.3]+[4.4] |
|||||||
4.1 |
Metais, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas, patirti nuo Operatoriaus nepriklausančių veiksnių kylantys sąnaudų nuokrypiai, jau įvertinti nustatant perdavimo paslaugos pajamas, Eur |
CX, t |
|||||||
4.2 |
Metų, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas, patirti nuo Operatoriaus nepriklausančių veiksnių kylantys teigiami ir (ar) neigiami sąnaudų nuokrypiai, kurie nebuvo vertinti nustatant perdavimo paslaugos pajamas, Eur |
CX, t |
|||||||
4.3 |
Metų, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas, pajamų nuokrypiai, jau įvertinti nustatant perdavimo paslaugos pajamas, Eur |
PQ, t |
|||||||
4.4 |
Į metų, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas, nustatytas perdavimo paslaugos pajamas įtraukta ankstesnių metų investicijų grąžos viršijimo, įskaitant pinigų kainą, dalis, Eur |
||||||||
5 |
Investicijų grąžos viršijimas |
[3]-[1]+[2]+[4] |
Tvirtinu: |
____________ Pareigos |
____________ Parašas |
_______________ Vardas, pavardė |