Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 M. STRATEGINIO PLANO SEKTORINĖS INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „INVESTICIJOS Į VYNO SEKTORIŲ“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2023 m.                        Nr. 3D-

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 14.1 papunkčiu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės tvirtinamu nutarimu „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“, atsižvelgdamas į 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, 2021 m. gruodžio 7 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2022/126, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2021/2115 papildomas tam tikroms intervencinių priemonių rūšims, kurias valstybės narės nurodė pagal tą reglamentą parengtuose 2023–2027 m. BŽŪP strateginiuose planuose, taikomais papildomais reikalavimais ir taisyklėmis dėl santykio, susijusio su 1-uoju geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės (GAAB) standartu, 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1308/2013, kuriuo nustatomas bendras žemės ūkio produktų rinkų organizavimas ir panaikinami Tarybos reglamentai (EEB) Nr. 922/72, (EEB) Nr. 234/79, (EB) Nr. 1037/2001 ir (EB) Nr. 1234/2007, su visais pakeitimais,  2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu, 2022 m. lapkričio 21 d. Komisijos įgyvendinimo sprendimo Nr. C(2022) 8272, kuriuo patvirtinamas Lietuvos 2023–2027 metų BŽŪP strateginis planas, pagal kurį teikiama iš Europos žemės ūkio garantijų fondo ir Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai finansuojama Sąjungos parama, nuostatas ir siekdamas, kad būtų efektyviai naudojamos EŽŪGF lėšos,

t v i r t i n u  Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano sektorinės intervencinės priemonės „Investicijos į vyno sektorių“ įgyvendinimo taisykles (pridedama).

 

Žemės ūkio ministras                                                             


 

 

 

part_5fdc8aad6a7049a792b1db90ef05bb34_end

part_ae22265acf15464ab55ccbc674a6633c_end

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2023 m.        įsakymu Nr. 3D-

 

 

 

LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 M. STRATEGINIO PLANO SEKTORINĖS INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „INVESTICIJOS Į VYNO SEKTORIŲ“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano sektorinės intervencinės priemonės „Investicijos į vyno sektorių“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, 2021 m. gruodžio 7 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2022/126, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2021/2115 papildomas tam tikroms intervencinių priemonių rūšims, kurias valstybės narės nurodė pagal tą reglamentą parengtuose 2023–2027 m. BŽŪP strateginiuose planuose, taikomais papildomais reikalavimais ir taisyklėmis dėl santykio, susijusio su 1-uoju geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės (GAAB) standartu, 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1308/2013, kuriuo nustatomas bendras žemės ūkio produktų rinkų organizavimas ir panaikinami Tarybos reglamentai (EEB) Nr. 922/72, (EEB) Nr. 234/79, (EB) Nr. 1037/2001 ir (EB) Nr. 1234/2007, su visais pakeitimais, 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės tvirtinamu nutarimu „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“, 2022 m. lapkričio 21 d. Komisijos įgyvendinimo sprendimo Nr. C(2022) 8272, kuriuo patvirtinamas Lietuvos 2023–2027 metų BŽŪP strateginis planas, pagal kurį teikiama iš Europos žemės ūkio garantijų fondo ir Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai finansuojama Sąjungos parama (toliau – Strateginis planas), nuostatomis ir atsižvelgiant į Lietuvos žemės ūkio ministro tvirtinamas Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisykles (toliau – Administravimo taisyklės).

2. Šios Taisyklės nustato paramos pagal Strateginio plano sektorinę intervencinę priemonę „Investicijos į vyno sektorių“ (kodas – SP02vyn) (toliau – Intervencinė priemonė) teikimo ir administravimo tvarką. Taisyklėmis turi vadovautis pareiškėjai, rengdami ir teikdami paramos paraiškas, paramos gavėjai, įgyvendindami projektus, taip pat institucijos, atliekančios paramos paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą pagal Intervencinę priemonę. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kiek to nereglamentuoja Taisyklės, nustatyta Administravimo taisyklėse.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. Finansiniai žemės ūkio metai – kaip apibrėžta Reglamento (ES) Nr. 2021/2116 35 straipsnyje.

3.2. Pirminė gamyba – kaip apibrėžta Reglamento (EB) Nr. 178/2002 3 straipsnio 17 dalyje.

4. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Strateginiame plane, Administravimo taisyklėse ir kituose Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos (toliau – ES) teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

TIKSLAI IR POREIKIAI

 

5. Intervencinės priemonės sektoriniai Bendrosios žemės ūkio politikos (toliau – BŽŪP) tikslai:

5.1. didinti ES vyno gamintojų ekonominį tvarumą ir konkurencingumą;

5.2. gerinti ES vyno įmonių veiklos rezultatus ir užtikrinti, kad jos geriau prisitaikytų prie rinkos poreikių, taip pat didinti jų ilgalaikį konkurencingumą, susijusį su vynuogių produktų gamyba ir rinkodara, įskaitant energijos taupymą, visuotinį energijos vartojimo efektyvumą ir tvarius procesus.

6. Intervencinės priemonės specialusis BŽŪP tikslas – labiau orientuotis į rinką ir didinti ūkių konkurencingumą tiek trumpuoju, tiek ilguoju laikotarpiu, be kita ko, daugiau dėmesio skiriant moksliniams tyrimams, technologijoms ir skaitmenizacijai.

7. Strateginio plano poreikiai, kuriems skiriama Intervencinė priemonė:

7.1. skatinti aukštesnės pridėtinės vertės žemės ūkio produktų gamybą, visų pirma remiant perdirbimą;

7.2. didinti inovatyvių / pažangių technologijų diegimą ūkiuose.

 

 

 

III SKYRIUS

PARAMOS FORMA IR REMIAMA VEIKLA

 

8. Pagal Intervencinę priemonę parama teikiama negrąžintinos subsidijos forma, kompensuojant paramos gavėjo faktiškai patirtas tinkamas finansuoti išlaidas, patvirtintas paramos gavėjo pateiktais dokumentais.

9. Pagal Intervencinę priemonę remiama veikla (paramos paraiškoje gali būti nurodytos viena arba abi remiamos veiklos):

9.1. vyninių vynuogių veislių pirminė gamyba (investicijos, reikalingos vynuogių auginimui, derliaus nuėmimui, saugojimui ir tvarkymui (iš esmės nekeičiant produkto savybių);

9.2. vyno gamyba (investicijos, reikalingos vynuogių perdirbimui ir vyno gamybos infrastruktūrai).

 

IV SKYRIUS

PARAMOS SUMA IR INTENSYVUMAS

 

10. Paramos dydis skaičiuojamas atsižvelgiant į tinkamas finansuoti projekto išlaidas be pridėtinės vertės mokesčio (PVM).

11. Didžiausia paramos suma vienam projektui negali viršyti 10 000 Eur.

12. Didžiausias paramos intensyvumas – 40 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų sostinės regione ir 50 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų Vidurio ir Vakarų Lietuvos regione, nustatomas pagal veiklos vykdymo vietą (išskyrus atvejus, kai prašoma mažesnio paramos intensyvumo).

13. Pareiškėjas per vieną kvietimą teikti paraiškas pagal Intervencinę priemonę gali pateikti tik vieną paraišką.

14. Pakartotinai paramos galima kreiptis tik įgyvendinus ankstesnįjį ES lėšomis finansuojamą projektą, t. y. ne anksčiau kaip pateikus mokėjimo prašymą.

15. Jei pareiškėjas naudojasi kredito įstaigų išduotais kreditais ir (ar) finansine nuoma (lizingu) projektui, kuriam prašoma paramos, finansuoti ir pareiškėjui teikiama valstybės pagalba, kompensuojant dalį kredito įstaigai ir (ar) finansinės nuomos (lizingo) bendrovei sumokėtų palūkanų ir (ar) dalį garantinio užmokesčio, kuris mokamas UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondui už garantijos suteikimą kredito įstaigai ar finansinės nuomos (lizingo) bendrovei, didžiausia bendra paramos, skiriamos pagal Taisykles, ir valstybės pagalbos, skiriamos kompensuojant dalį kredito įstaigai ir (ar) finansinės nuomos (lizingo) bendrovei sumokėtų palūkanų ir (ar) dalį garantinio užmokesčio, suma bei intensyvumas vienam projektui ir jo tinkamoms finansuoti išlaidoms negali viršyti Taisyklių 11, 12 punktuose nustatytų dydžių.

 

V SKYRIUS

GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

16. Pareiškėjas gali būti (pareiškėjas gali atitikti abiejuose papunkčiuose nurodytas kategorijas):

16.1. vyninių vynuogių veislių augintojas – fizinis ir (ar) juridinis asmuo, kuris yra registruotas maisto tvarkymo subjektas, savo vardu įregistravęs žemės ūkio valdą, auginantis ar planuojantis auginti vynuoges tik Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 VII priedo II dalyje nurodytų vynuogių produktų (vyno, jauno rauginamo vyno, likerinio vyno, putojančio vyno, rūšinio putojančio vyno, rūšinio aromatinio putojančio vyno, gazuoto putojančio vyno, pusiau putojančio vyno, gazuoto pusiau putojančio vyno, vynuogių misos, iš dalies raugintos vynuogių misos, iš dalies raugintos vynuogių misos, gautos iš vytintų vynuogių, koncentruotos vynuogių misos, rektifikuotos vynuogių misos, vyno iš vytintų vynuogių, vyno iš pernokusių vynuogių, vyno acto (toliau – vyno produktai)) gamybai.

16.2. vyno gamintojas Lietuvos Respublikoje įsteigtas juridinis asmuo, kuris yra registruotas maisto tvarkymo subjektas, turintis alkoholio produktų gamybos licenciją ir gaminantis ar planuojantis gaminti iš Lietuvoje išaugintų vyninių vynuogių veislių Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 VII priedo II dalyje nurodytus vynuogių produktus. Jei pareiškėjas yra vyno gamintojas, jis turi būti labai maža, mažoji ar vidutinė įmonė, kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme.

17. Paramos paraiška gali būti teikiama individualiai arba su partneriu (-iais) (toliau – partneris):

17.1. teikiant paramos paraišką su partneriu, partneris viename projekte užsiima ar planuoja užsiimti vyninių vynuogių veislių pirminės gamybos ir (ar) vyno gamybos iš Lietuvoje išaugintų vyninių vynuogių veislių veikla, išlaidos yra susijusios su remiama veikla, ir dalyvauja įgyvendinant ir (ar) finansuojant projektą;

17.2. partnerio įtraukimas į projektą turi būti pagrįstas paramos paraiškoje. Pareiškėjas ir partneris iki sprendimo skirti paramą priėmimo dienos turi pasirašyti bendrą jungtinės veiklos sutartį (2 priedas), sudarytą laikantis pagrindinių geros partnerystės principų;

17.3. partneris turi atitikti bendrąsias tinkamumo sąlygas ir reikalavimus, nustatytus Strateginio plano 4.7.3 dalyje, bei Intervencinei priemonei taikomus tinkamumo kriterijus;

17.4. projektui teikiama viena paramos paraiška. Paramos lėšas, skirtas projektui įgyvendinti, tiesiogiai gauna tik paramos gavėjas;

17.5. per vieną kvietimą teikti paramos paraiškas partneris gali dalyvauti tik įgyvendinant vieną projektą pagal Intervencinę priemonę;

17.6. giminystės partnerių ryšiai nėra vertinami kaip susietumo elementas.

18. Paramos besikreipiantys asmenys turi būti ne jaunesni kaip 18 metų amžiaus.

19. Jei pareiškėjas mirė po paramos paraiškos pateikimo, paramos paraiška išregistruojama. Tuo atveju, jei paramos gavėjas mirė po sprendimo skirti paramą priėmimo ir nekilnojamasis turtas (statinys), į kurį investuojama, priklauso pareiškėjo sutuoktiniui arba pareiškėjui ir jo sutuoktiniui nuosavybės teise, arba pareiškėjui bendrosios dalinės nuosavybės teise, paramos paraiška gali būti išregistruojama tik gavus sutuoktinio sutikimą. Jei sutuoktinis nesutinka su paramos paraiškos išregistravimu, jis paramos gavėjo įsipareigojimus galėtų perimti ir tęsti veiklą tik su sąlyga, jei atitiks Administravimo taisyklėse nustatytas sąlygas ir reikalavimus dėl įsipareigojimų ir teisių perėmimo.

20. Paramos gavėjo įsipareigojimų arba teisių, susijusių su parama, perleidimas ar perėmimas atliekamas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

 

VI SKYRIUS

TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI

 

21. Paramos paraiškos tinkamumas gauti paramą vertinamas pagal paramos paraiškos pateikimo dieną pareiškėjo pateiktus ir atitinkamais dokumentais pagrįstus duomenis, viešuosiuose registruose esančius duomenis, taip pat pagal dokumentus ir informaciją, gautą iš pareiškėjo po Mokėjimo agentūros paklausimo (-ų). Jei šie duomenys skiriasi nuo viešuosiuose registruose esančių duomenų, vadovaujamasi registrų duomenimis.

22. Pareiškėjas (ir partneris, kai taikoma) laikomas tinkamu gauti paramą, jei atitinka tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus:

22.1. paraišką teikia subjektas, įvardytas galimu pareiškėju Taisyklių V skyriuje;

22.2. projektas atitinka Taisyklių II skyriuje nurodytus tikslus ir poreikius;

22.3. projekto veikla ir išlaidos yra susijusios su remiama veikla, nurodyta Taisyklių III skyriuje;

22.4. pareiškėjas užtikrina, kad išlaidos, kurioms finansuoti prašoma paramos, nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų nacionalinių fondų ir ES programų lėšų;

22.5. pareiškėjas užtikrina tinkamą projekto finansavimo šaltinį – skolintas lėšas, paramos lėšas, nuosavas lėšas ir iš veiklos gautinas lėšas, kuris turi būti pagrįstas finansinių ataskaitų duomenimis ir (ar) nurodytas paramos paraiškoje. Skolintos lėšos pagrindžiamos kartu su paramos paraiška pateikiant finansų įmonės arba kredito įstaigos paskolos arba per sutelktinio finansavimo platformos operatorių suteikiamos paskolos arba finansinės nuomos (lizingo) suteikimo galimybės patvirtinimo dokumentus (sutelktinio finansavimo platformos operatorių sąrašas skelbiamas Lietuvos banko interneto svetainėje adresu www.lb.lt). Atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu. Su mokėjimo prašymu, kuriame prašoma kompensuoti skolintomis lėšomis įgyvendintas investicijas, paramos gavėjas turi pateikti su finansų įmone arba kredito įstaiga pasirašytą paskolos arba per sutelktinio finansavimo platformos operatorių su projekto finansuotoju pasirašytą paskolos arba finansinės nuomos (lizingo) sutartį arba raštu patvirtinti, kad atitinkamą projekto dalį įgyvendins nuosavomis lėšomis;

22.6. pareiškėjas neturi įsiskolinimų Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui ir Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetui (išskyrus atvejus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka arba dėl šių mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas) ir Mokėjimo agentūrai. Atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu;

22.7. pareiškėjas tvarko buhalterinę apskaitą ir sudaro finansines ataskaitas (sudaromas balansas, pelno (nuostolių) ataskaitos) pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus reikalavimus. Jeigu pareiškėjas iki paraiškos pateikimo dienos vykdė ūkinę veiklą, jis kartu su paramos paraiška pateikia patvirtintus tarpinių finansinių ataskaitų (už einamųjų metų pilnus ketvirčius) dokumentus (taikoma, kai pagal teisės aktų reikalavimus, pareiškėjas turi tokius dokumentus rengti). Finansinės atskaitomybės dokumentų teikti nereikia juridiniams asmenims, kurie, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymu, šiuos dokumentus teikia Juridinių asmenų registrui. Jeigu pareiškėjas iki paramos paraiškos pateikimo dienos nevykdė ūkinės veiklos, pateikiamas ūkinės veiklos pradžios balansas, kuriame turi būti nurodytas veiklos pradžioje buvęs turtas, nuosavas kapitalas ir įsipareigojimai;

22.8. pareiškėjas yra vyno gamintojas juridinis asmuo, jis turi turėti Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (toliau – NTAKD) išduotą alkoholio produktų gamybos licenciją;

22.9. pareiškėjas savo vardu, kaip valdos valdytojas, yra įregistravęs žemės ūkio valdą valdų registre;

22.10. pareiškėjas turi Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (toliau – VMVT) kontroliuojamų teisės aktų reikalavimus atitinkančius dokumentus (pažymas, leidimus ir kitus dokumentus), susijusius su vykdoma veikla, kuriuos pareiškėjams išduoda VMVT. Atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu;

22.11. jeigu pareiškėjas iki paramos paraiškos pateikimo dienos nevykdė veiklos, kuriai vykdyti turi būti gauta licencija, kaip nurodyta Licencijavimo pagrindų apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. 937 „Dėl Licencijavimo pagrindų aprašo patvirtinimo“ (toliau – Licencijavimo aprašas), pareiškėjas licenciją arba kitą Licencijavimo apraše nurodytą dokumentą turi gauti pradėdamas vykdyti veiklą ir įsipareigoja pateikti Mokėjimo agentūrai su mokėjimo prašymu;

22.12. vyninių vynuogių veislės turi atitikti Reglamento EB 1308/2013 81 str. 1 d. ir 2 d. nustatytas sąlygas ir pareiškėjas turi tai pagrindžiančius dokumentus (įsigijimo dokumentai, sertifikatai, mokslo institucijų darbuotojų išduoti dokumentai ar kiti dokumentai). ES šalių patvirtintų vyninių vynuogių veislių sąrašą galima rasti Europos Komisijos teikiamoje informacijoje, paspaudus čia;

22.13. investicijos turi pagerinti bendrus žemės ūkio valdos veiklos rezultatus (pvz.: įdiegiamos naujos gamybos technologijos, naudojamos tiksliosios technologijos, naudojamos tvariosios technologijos, mažinamas neigiamas poveikis aplinkai, modernizuojami ūkiai, padidinama apyvarta, pradedama vykdyti derliaus perdirbimo veikla);

22.14. ne mažiau kaip 5 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų skiriamos investicijomis, kuriomis prisidedama prie tikslų, nurodytų Reglamento (ES) Nr. 2021/2115 60 str. 4 dalyje. Šios lėšos turi būti skiriamos bent vienam veiksmui, padedančiam apsaugoti aplinką, prisitaikyti prie klimato kaitos, gerinti gamybos sistemų ir procesų tvarumą, mažinti ES vyno sektoriaus poveikį aplinkai, taupyti energiją ir gerinti visuotinį energijos vartojimo efektyvumą vyno sektoriuje;

22.15. investicijos atitinka VMVT kontroliuojamų teisės aktų reikalavimus, susijusius su vyninių vynuogių veislių pirminės gamybos ir vyno gamybos veikla, kai investicijoms taikomi tokie reikalavimai. Vertinimo išvadą dėl investicijų atitikties VMVT kontroliuojamiems teisės aktų reikalavimams pareiškėjui išduoda VMVT Mokėjimo agentūros prašymu;

22.16. investicijos atitinka darbo saugos reikalavimus, kaip nurodyta techniniame reglamente „Mašinų sauga“, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2000 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 28 „Dėl techninio reglamento „Mašinų sauga“ patvirtinimo“, ir Elektrotechnikos gaminių saugos techniniame reglamente, patvirtintame Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2016 m. balandžio 26 d. įsakymu Nr. 4-314 „Dėl Elektrotechnikos gaminių saugos techninio reglamento patvirtinimo“ (kai taikoma);

22.17. jei projekte numatytos statybos, nekilnojamasis turtas, į kurį investuojama paramos lėšomis, pareiškėjo ir (ar) partnerio valdomas teisėtais pagrindais. Nekilnojamasis turtas ar jo dalis (statinys, žemė, įskaitant žemę po esamais ir (ar) numatomais statyti statiniais), į kurį investuojama, priklauso pareiškėjui, pareiškėjo sutuoktiniui arba pareiškėjui ir jo sutuoktiniui asmeninės, bendrosios jungtinės nuosavybės teise, arba pareiškėjui bendrosios dalinės nuosavybės teise ir VĮ Registrų centre įregistruota naudojimosi nekilnojamuoju turtu tvarka bei pareiškėjas investuoja į savo dalį. Tokiu atveju, kai nekilnojamasis turtas (statinys), į kurį investuojama, priklauso sutuoktiniui asmeninės nuosavybės teise, pateikiamas rašytinis sutuoktinio sutikimas investuoti į jam priklausantį nekilnojamąjį turtą (statinį) ir vykdyti numatytą veiklą ne trumpiau kaip iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos. Statiniai ir žemė, įskaitant žemę po esamais ir (ar) numatomais statyti statiniais, pareiškėjo taip pat gali būti nuomojami arba kitaip užtikrintas teisėtas naudojimasis jais ne trumpesniam terminui kaip iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos. Pirkimo–pardavimo, nuomos, panaudos ar kito teisėto naudojimosi nekilnojamuoju turtu sutartis VĮ Registrų centre turi būti įregistruota iki paramos paskyrimo dienos. Atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu. Teisėtą nekilnojamojo turto, į kurį investuojama, valdymą pareiškėjas turi užtikrinti iki paramos paraiškos vertinimo pabaigos (turėti VĮ Registrų centre įregistruotus turto teisėtą valdymą, naudojimą ir disponavimą pagrindžiančius dokumentus);

22.18. kai pagal teisės aktų, reglamentuojančių statybų vykdymą, reikalavimus pareiškėjo projekte numatytiems statybos (naujo statinio statyba, statinio rekonstravimas, kapitalinis remontas ar modernizavimas) darbams vykdyti yra privalomas statybą leidžiantis dokumentas, kartu su paramos paraiška pateikiamas statinio projektas ar supaprastintas projektas bei statybą leidžiantis dokumentas, skaičiuojamosios kainos dalies ekspertizės aktas, parengtas įstaigos, turinčios teisę užsiimti šia veikla. Jei pirmiau nurodyti dokumentai su paraiška nepateikiami, jie turi būti pateikiami ne vėliau kaip su  mokėjimo prašymu, o su paraiška turi būti pateikti projektiniai pasiūlymai (aiškinamasis raštas (rašte nurodomas projektuojamas statinys, pagrindinės charakteristikos (pastato plotas, tūris ir pan.), paskirtis, produkcija, gamybos (paslaugų) ar kitos planuojamos ūkinės veiklos programa), sklypo planas su pažymėtais esamais statiniais, vaizdinė informacija) ir statybos vertės skaičiavimai, pateikiant objektines ir lokalines sąmatas bei medžiagų ir darbų poreikio žiniaraščius. Kai pagal teisės aktų, reglamentuojančių statybų vykdymą, reikalavimus statybą leidžiantis dokumentas neprivalomas, su paraiška turi būti pateikti kiti bendrieji projektiniai dokumentai (aiškinamasis raštas (rašte nurodomos pagrindinės charakteristikos (pastato plotas, aukštis, tūris ir kt.), paskirtis, produkcija, gamybos (paslaugų) ar kitos planuojamos ūkinės veiklos programa), sklypo planas su pažymėtais esamais ir projektuojamais statiniais, statybos vertės skaičiavimai). Jeigu statybą leidžiantys dokumentai Lietuvos Respublikos statybos įstatymo nustatyta tvarka turi būti pateikti per Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinę sistemą „Infostatyba“ (toliau – informacinė sistema „Infostatyba“), Mokėjimo agentūrai jų pateikti nereikia;

22.19. poveikio aplinkai įvertinimas atliekamas iki paramos paraiškos pateikimo vadovaujantis Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatyme nustatytais atvejais. Atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama ne vėliau kaip iki sprendimo skirti paramą priėmimo;

22.20. parama neteikiama projektams, vykdomiems ne Lietuvos Respublikos teritorijoje;

22.21. parama neteikiama, jei remiantis Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. lapkričio 27 d. įsakymu Nr. 3D-889 „Dėl dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodikos patvirtinimo“, nustatoma, kad pareiškėjas arba paramos gavėjas dirbtinai sukūrė paramai gauti reikalingas sąlygas;

22.22. parama neteikiama, jei pareiškėjas turi finansinių sunkumų, t. y. pareiškėjas bankrutuoja arba yra likviduojamas.

 

VII SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMAI

 

23. Pareiškėjas (ir partneris, kai taikoma) įsipareigoja projekto vykdymo metu ir projekto kontrolės laikotarpiu, kuris yra 3 metai nuo galutinio paramos lėšų išmokėjimo, per kurį tikrinama, kaip paramos gavėjas laikosi paramos paraiškoje nustatytų įsipareigojimų:

23.1. nenutraukti ar neperkelti gamybinės veiklos už Lietuvos teritorijos ribų; nekeisti projekto įgyvendinimo vietos nesuderinęs su Mokėjimo agentūra ir sąlygų (vykdyti numatytą veiklą) nuo sprendimo skirti paramą priėmimo iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos. Projekto finansavimo šaltinių keitimas suderinus su Mokėjimo agentūra galimas iki sprendimo skirti paramą priėmimo. Po sprendimo skirti paramą priėmimo iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos projekto finansavimo šaltinius ir (arba) būdą keisti galima, tačiau tik tuo atveju, jei keičiama finansavimą skirianti finansų įmonė arba kredito įstaiga, arba investuojama didesnė, lyginant su paraiškoje nurodyta, nuosavų lėšų dalis;

23.2. nepakeisti infrastruktūros objekto ar jo dalies nuosavybės teisių; neparduoti ir kitaip neperleisti kitam asmeniui už paramos lėšas įgyto turto nuo sprendimo skirti paramą priėmimo iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos. Leidimą įkeisti turtą finansų įmonėms arba kredito įstaigoms Mokėjimo agentūra gali suteikti tik tiems paramos gavėjams, kurie paramos paraiškoje finansų įmonės ar kredito įstaigos paskolą įvardijo kaip vieną iš projekto finansavimo šaltinių. Mokėjimo agentūros sprendimu paramos gavėjui gali būti leista įkeisti paramos lėšomis įsigytą turtą tik tai finansų įmonei arba kredito įstaigai, kuri suteikė paskolą projektui įgyvendinti. Įkeičiamas turtas turi būti skirtas paskolos, kuria finansuojamas projekto įgyvendinimas, grąžinimui užtikrinti;

23.3. nepakeisti veiklos pobūdžio, tikslų ar įgyvendinimo sąlygų, kai tokie veiksmai pakenkia pradiniams projekto tikslams;

23.4. tvarkyti buhalterinę apskaitą Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatyta tvarka ir po projekto įgyvendinimo pabaigos metų pateikti Mokėjimo agentūrai kitų iš eilės einančių ataskaitinių metų balanso, pelno (nuostolių) ir pinigų srautų ataskaitas ne vėliau kaip per 4 (keturis) mėnesius šiems metams pasibaigus. Jeigu finansinės atskaitomybės dokumentai teisės aktų nustatyta tvarka pateikti kituose valstybės informaciniuose ištekliuose, Mokėjimo agentūrai jų pateikti nereikia; nuo paramos paraiškos pateikimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos užtikrinti, kad su projektu susijusių buhalterinių operacijų įrašai būtų atskiriami nuo kitų, įprastinių paramos gavėjo buhalterinių operacijų;

23.5. sudaryti sąlygas asmenims, turintiems teisę audituoti ir (ar) kontroliuoti, tikrinti, kaip yra vykdoma veikla, laikomasi sąlygų, už ką buvo skirta kompensacinė išmoka, kaip yra vykdomas projektas ir (ar) kaip vykdoma veikla po lėšų projektui įgyvendinti skyrimo ir (ar) projekto įgyvendinimo pabaigos; sudaryti sąlygas institucijų, atliekančių paramos paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą, Programos įgyvendinimo priežiūrą, atstovams ar jų įgaliotiems asmenims patikrinti pateiktus duomenis ir atlikti patikrą vietoje, gauti papildomos informacijos apie projektą ir su juo susijusią veiklą nuo paramos paraiškos pateikimo dienos, taip pat audituoti, kontroliuoti, tikrinti, kaip yra laikomasi paramos gavimo sąlygų ir reikalavimų, kaip yra vykdomas projektas ir veikla, kuriai buvo skirta parama, po sprendimo skirti paramą priėmimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos;

23.6. dalyvauti Mokėjimo agentūros organizuojamose apklausose, teikti visą informaciją ir duomenis, reikalingus statistikos tikslams ir Strateginio plano įgyvendinimo stebėsenai bei reikalingiems vertinimams atlikti;

23.7. užtikrinti, kad įgytas materialusis ir nematerialusis turtas bus naudojamas pagal pobūdį, tikslus ir paskirtį;

23.8. užtikrinti, kad įgytas materialusis ir nematerialusis turtas liks paramos gavėjo nuosavybė ir turtas iki kontrolės laikotarpio pabaigos;

23.9. užtikrinti, kad išperkamąja (finansine) nuoma įsigytas turtas taps paramos gavėjo nuosavybe iki projekto įgyvendinimo pabaigos. Įsigyjamojo turto dalis, pagal finansinės išperkamosios nuomos sutartį, neapmokėta iki projekto įgyvendinimo pabaigos, paramos lėšomis nefinansuojama;

23.10. užtikrinti, kad investicijos į materialųjį turtą vykdomos paramos gavėjo veiklos vykdymo vietoje;

23.11. vyninių vynuogių veislių augintojas privalo užtikrinti, kad vynuogės auginamos tik Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 VII priedo II dalyje nurodytų vynuogių produktų gamybai;

23.12. viešinti paramą vadovaudamasis Strateginio plano viešinimo strategijoje ir Informavimo apie Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano suteiktos paramos viešinimą taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu, nustatyta tvarka;

23.13. negavus Agentūros sutikimo, nekeisti ar neįtraukti naujo partnerio.

 

VIII SKYRIUS

TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

24. Projekte turi būti numatytos išlaidos, kurios susijusios su projekto įgyvendinimu ir numatyta vykdyti veikla. Perkamos prekės turi būti naujos, nenaudotos, atitinkančios Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktų nustatytus reikalavimus. Paramos lėšomis finansuojamos tik tinkamos finansuoti ir projektui įgyvendinti būtinos išlaidos ir ne daugiau nei numatytas Taisyklių IV skyriuje paramos dydis ir intensyvumas.

25. Tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos išlaidos, patirtos ne anksčiau kaip nuo paraiškos pateikimo dienos, išskyrus išlaidas, patirtas rengiant projektą (atlyginimas architektams, inžinieriams ir konsultantams už konsultacijas, įskaitant projektų aprašų rengimą ir kitų su jais susijusių dokumentų rengimą, galimybių studijų išlaidos), kurios gali būti patirtos ne anksčiau kaip prieš vienus metus iki paramos paraiškos pateikimo dienos. Tačiau šios išlaidos nefinansuojamos, jeigu parama projektui neskiriama arba išlaidos nėra nurodytos Taisyklių tinkamų finansuoti išlaidų sąraše arba jei jos padarytos nesilaikant pirkimo procedūrų (kai taikoma), nustatytų teisės aktuose. Tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos išlaidos, patirtos ir apmokėtos iki finansinių žemės ūkio metų pabaigos.

26. Tinkamų finansuoti išlaidų (išskyrus autorinių sutarčių, darbo užmokesčio, kuro, pašto, elektros, šildymo, interneto ir ryšių išlaidų) sumoms pagrįsti turi būti pateikti trys skirtingų tiekėjų komerciniai pasiūlymai (su lygiaverčiais (gali skirtis ne daugiau kaip 10 procentų, lyginant su mažiausios kainos pasiūlyme nurodytais parametrais) išlaidų pagrindines technines savybes apibūdinančiais techniniais parametrais, kai paslaugas teikia ar prekes tiekia tik vienas tiekėjas – užtenka vieno komercinio pasiūlymo) iš prekių tiekėjų, paslaugų teikėjų ar rangovų arba viešai tiekėjų pateikta informacija (internete, reklaminėje medžiagoje ir pan.). Tinkama finansuoti išlaidų suma nustatoma pagal mažiausią pasiūlytą kainą. Tuo atveju, kai pareiškėjo pateiktuose komerciniuose pasiūlymuose nurodyta prekės, paslaugos arba darbų kaina yra 10 proc. didesnė nei atitinkamų prekių, paslaugų, darbų vidutinė rinkos kaina, atliekami Administravimo taisyklių 114 punkte nurodyti veiksmai.

27. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:

27.1. būtinos projektui vykdyti ir numatytos paramos paraiškoje;

27.2. realiai suplanuotos, pagrįstos ir neviršijančios atitinkamų prekių, paslaugų, darbų vidutinių rinkos kainų;

27.3. patirtos (apmokėtos) po paramos paraiškos pateikimo dienos. Tačiau šios išlaidos nefinansuojamos, jeigu parama projektui neskiriama arba išlaidos nėra nurodytos tinkamų finansuoti išlaidų sąraše pagal Taisyklių 30 punktą arba jei jos padarytos nesilaikant pirkimo procedūrų, numatytų teisės aktuose;

27.4. faktiškai patirtos ir paramos gavėjo apskaitoje užfiksuotos išlaidos, pagrįstos dokumentų originalais arba nustatyta tvarka patvirtintomis kopijomis;

27.5. finansinės nuomos (lizingo) būdu įsigyjamas turtas turi tapti paramos gavėjo nuosavybe iki projekto įgyvendinimo pabaigos. Pagal finansinės nuomos (lizingo) sutartį, įsigyjamo turto dalis, už kurią nesumokėta iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos, paramos lėšomis nefinansuojama.

28. Tinkamų išlaidų kategorijos:

28.1. projekte numatytai veiklai vykdyti būtinų statinių (išskyrus gyvenamuosius pastatus ir administracinės paskirties pastatus) statyba, rekonstravimas, kapitalinis remontas ar modernizavimas. Statiniai klasifikuojami pagal jų naudojimo paskirtį, kaip nurodyta Statybos techniniame reglamente STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“, patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. D1-713 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ patvirtinimo“;

28.2. naujų įrenginių ir (ar) įrangos (įskaitant techniką) pirkimo arba išperkamosios nuomos išlaidos, neviršijančios šio turto rinkos vertės;

28.3. kompiuterių programinės įrangos, skirtos įsigyjamos įrangos ar technologinio proceso valdymui, pirkimas;

28.4. bendrosios išlaidos: atlyginimas architektams, inžinieriams ir konsultantams už konsultacijas, įskaitant projektų aprašų rengimą ir kitų su jais susijusių dokumentų rengimą, galimybių studijų išlaidos, taip pat projekto viešinimo išlaidos. Finansuojama šių išlaidų dalis gali būti ne daugiau kaip 10 proc. kitų tinkamų finansuoti projekto išlaidų vertės be PVM.

29. Netinkamos finansuoti išlaidos:

29.1. nesusijusios su projektu ir remiama veikla ir neįvardytos Taisyklių 27 punkte arba didesnės, nei numatyta 27.2 papunktyje;

29.2. išlaidos ar jų dalis, patirtos perkant prekes, darbus ar paslaugas, nesilaikant teisės aktuose nustatytos pirkimo tvarkos;

29.3. trumpalaikis turtas;

29.4. susijusios su išperkamosios nuomos (lizingo) sutartimi, pavyzdžiui, nuomotojo pelnas, palūkanų refinansavimas, pridėtinės išlaidos, draudimo įmokos;

29.5. investicijos į turtą, kurio valdymo (naudojimo) teisė pareiškėjui apribota (turtas areštuotas);

29.6. išlaidos, nurodytos Reglamento (ES) 2022/126 II priedo II dalyje: kasdieninei vynuogynų priežiūrai, apsaugai nuo laukinės gyvūnijos, paukščių arba krušos daromos žalos, užuovėjų ir apsaugos nuo vėjo konstrukcijų statybai, važiuojamosios dalies ir keltuvų įrengimui, traktorių arba bet kokios rūšies transporto priemonių pirkimui;

29.7. išlaidos vynuogynų konversijai (veislių pakeitimui, taip pat perskiepijant, siekiant pagerinti kokybę arba aplinkos tvarumą, kad būtų prisitaikyta prie klimato kaitos arba didinama genetinė įvairovė) ir restruktūrizavimui (vynuogynų vietos keitimui, vynuogynų atsodinimui, vynuogynų valdymo metodų tobulinimui: vynmedžių sodinimui, dirvožemio paruošimui, atraminės konstrukcijos (grotelių) sukūrimui ir modifikavimui, medžiagų (fiksavimo įrangos), stulpų, skiepų, skiepytų augalų, strypų, kabliukų pirkimui, vynuogyno nuolydžio / lygio keitimui, sausinimo įrengimų statybai, terasų tvarkymui ir drėkinimo sistemų įrengimui, genėjimo veiklai ir kitai su restruktūrizavimu susijusiai veiklai);

29.8. pridėtinės vertės mokestis (PVM), išskyrus tuos atvejus, kai jo negalima susigrąžinti.

30. Detalus tinkamų finansuoti išlaidų sąrašas:

30.1. investicijos, susijusios su valda:

30.1.1. statyba, rekonstravimas, kapitalinis remontas, modernizavimas:

30.1.1.1. nekilnojamojo turto (pastatų, priestatų) statyba, rekonstravimas, kapitalinis remontas, modernizavimas siekiant jį pritaikyti vynuogių pirminei gamybai ir vyno gamybai;

30.1.1.2. pagrindiniai infrastruktūros darbai: elektros, mechaninės ir hidraulinės instaliacijos, apsaugos nuo gaisro priemonės, vynuogių pirminės gamybos ir vyno gamybos patalpų oro kondicionavimo ir vėdinimo bei kitos įrangos išlaidos; specialūs įrenginiai ir sistemos, skirtos aplinkos apsaugai, taršos mažinimui, energijos taupymui bei saugai ir higienai (pvz.: musių ir vabzdžių gaudyklės, integruota plovimo ir dezinfekavimo sistema, vandens valymo įrengimai ir kiti saugai ir higienai užtikrinti naudojami įrenginiai);

30.1.2. įranga (nauji įrenginiai ir mechanizmai, technika): įrenginiai ar įranga, naudojami valdymo, organizavimo ir kontrolės sistemoje, įskaitant kompiuterinę įrangą ir su ja susijusias programas, skirtas informacinių ir ryšių tinklų plėtrai;

30.2. vyno gamyba (nuo vynuogių perdirbimo iki vyno išpilstymo į butelius ir ženklinimo):

30.2.1. statyba, rekonstravimas, kapitalinis remontas, modernizavimas;

30.2.2. įranga (nauji įrenginiai ir mechanizmai, technika):

30.2.2.1. vynuogių perdirbimo įranga, įskaitant mobiliąją vynuogių transportavimo, priėmimo, perdirbimo techninę įrangą, vynuogių svėrimo, vynuogių uogų matavimo ir analizės įrangą, traiškymo įrangą, rūšiavimo įrangą, vynuogių presą, vynuogių sulčių spaudimo aparatą, vynuogių išspaudų pompą, konvejerius ir kitą perdirbimui skirtą įrangą;

30.2.2.2. fermentacijos įrenginiai, įskaitant vynuogių apdorojimo įrenginius, fermentacijos stovus (pagamintus iš medžio arba metalo), fermentacijos statines, specialius fermentacijos indus raudonam vynui gauti su priedu pakilusioms vynuogių odelėms nuskandinti, mikrooksidavimo įrangą, aušintuvus, rotacinius vakuuminius filtrus ir likučių filtrus ir kitus fermentacijai skirtus įrenginius;

30.2.2.3. vyno gamybos įranga, skirta vynų ir misos apdorojimui, įskaitant diatomitinės žemės filtrus, kryžminio srauto filtrus, lakštinius filtrus, naujoviškas filtravimo technologijas, misos ir vyno nusodinimo ir skaidrinimo įrangą, centrifugas, vyno rūgšties stabilizavimo įrangą, vynuogių išspaudų ekstrahavimo įrangą, vynuogių išspaudų ir vyno nuosėdų transportavimo įrangą, mobiliąją vyno gamybos techninę įrangą, temperatūros kontrolei skirtą įrangą ir kitus vyno gamybos technologijai skirtus įrenginius;

30.2.2.4. speciali įranga žaliavų ir produktų transportavimui gamybos patalpose, įskaitant siurblius, perpylimo siurblius, kėlimo įtaisus ir kitus susijusiu įrenginius;

30.2.2.5. blendinimo (maišymo), brandinimo ir laikymo įranga, įskaitant ąžuolo statines, rezervuarus, savaiminio nutekėjimo rezervuarus, termoreguliuojamas talpas, mobilias nerūdijančio plieno talpyklas, vyno produktų laikymo ir konservavimo įrenginius ir kitus su atitinkama technologinio proceso operacija susijusius įrenginius;

30.2.2.6. įranga, skirta putojančių vynų technologijai;

30.2.2.7. išpilstymo, ženklinimo, pakavimo įranga;

30.2.2.8. atliekų perdirbimo ir tvarkymo įranga;

30.2.2.9. speciali kompiuterinė ir programinė įranga, skirta įrangos ar technologinio proceso valdymui;

30.2.2.10. laboratorinė įranga – žaliavų, technologinio proceso ir produkcijos kokybės kontrolei;

30.3. vyninių vynuogių veislių pirminė gamyba:

30.3.1. statyba, rekonstravimas, kapitalinis remontas, modernizavimas;

30.3.2. įranga (nauji įrenginiai ir mechanizmai, technika):

30.3.2.1. speciali vynuogių surinkimo ir transportavimo įranga;

30.3.2.2. įranga, skirta vynuogių apdorojimui ir (ar) paruošimui realizacijai;

30.3.2.3. atliekų perdirbimo ir tvarkymo įranga;

30.3.2.4. kiti įrenginiai, įranga, prietaisai, skirti veiklai vynuogių auginimo sektoriuje vykdyti, išskyrus išlaidas, nurodytas Taisyklių 29.6 ir 29.7 papunkčiuose;

30.3.2.5. speciali kompiuterinė ir programinė įranga, skirta įsigyjamos įrangos ar technologinio proceso valdymui;

30.3.2.6. laboratorinė įranga – žaliavų, technologinio proceso ir produkcijos kokybės kontrolei.

 

IX SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TEIKIMAS, VERTINIMAS IR ATRANKA

 

31. Paramos paraiškos forma nustatyta Taisyklių 1 priede ir skelbiama Ministerijos ir Mokėjimo agentūros interneto svetainėse adresais www.zum.lrv.lt ir www.nma.lt. Projekto įgyvendinimo trukmė turi būti nurodyta paramos paraiškoje ir negali viršyti 12 mėnesių laikotarpio nuo paraiškos pateikimo dienos.

32. Paramos paraiškų pildymas, registravimas, atrankos ir tinkamumo skirti paramą vertinimas atliekamas Taisyklių ir Administravimo taisyklių nustatyta tvarka. Paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 15 (penkiolika) darbo dienų nuo paraiškų priėmimo laikotarpio pabaigos, išskyrus atvejus, kai pareiškėjui išsiųstas paklausimas dėl papildomos informacijos ir (ar) dokumentų pateikimo. Gavus atsakymą, paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 5 (penkias) darbo dienas nuo atsakymo gavimo dienos.

33. Paramos paraiškų atrankos vertinimui nustatyti kriterijai:

33.1. pareiškėjas yra vyninių vynuogių veislių augintojas ir Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 VII priedo II dalyje nurodytų vynuogių produktų gamintojas – suteikiami 30 balų;

33.2. pareiškėjas yra vyninių vynuogių veislių augintojas, paraiškos pateikimo dieną negaminantis Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 VII priedo II dalyje nurodytų vynuogių produktų, įsipareigoja pradėti juos gaminti iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos – suteikiami 20 balų;

33.3. pareiškėjas vyninių vynuogių veislių auginimo ir Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 VII priedo II dalyje nurodytų vynuogių produktų gamybos veiklą vykdo kaimo vietovėje, kaip ji apibrėžta Strateginio plano 4.7.2 papunktyje – suteikiami 10 balų;

33.4. daugiau kaip 5 proc. išlaidų skiriama bent vienam veiksmui, padedančiam apsaugoti aplinką, prisitaikyti prie klimato kaitos, gerinti gamybos sistemų ir procesų tvarumą, mažinti ES vyno sektoriaus poveikį aplinkai, taupyti energiją ir gerinti visuotinį energijos vartojimo efektyvumą vyno sektoriuje suteikiami 10 balų;

33.5. pareiškėjas projekte investuoja į gamybinių procesų skaitmeninimą – suteikiami 10 balų;

33.6. pareiškėjas yra ūkininkas, kuris paramos paraiškos pateikimo dieną yra ne vyresnis kaip 40 metų amžiaus (pareiškėjui dar nėra suėję 41 metai) – suteikiami 10 balų;

33.7. pareiškėjas vykdo ekologinę gamybą arba kontroliuojančioje institucijoje yra registruotas kaip perėjimo prie ekologinio ūkininkavimo laikotarpio ūkis ir turi sertifikavimo institucijos išduotą ekologinės gamybos patvirtinimo dokumentą ir įsipareigoja iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos vykdyti ekologinę gamybą – suteikiami 10 balų.

34. Privalomasis mažiausias projektų atrankos balų skaičius yra 30 balų. Jeigu projektų atrankos vertinimo metu nustatoma, kad projektas nesurinko 30 balų, paramos paraiška atmetama.

35. Mokėjimo agentūra atlieka paramos paraiškų vertinimą pagal atrankos kriterijus, sudaro atrinktų paramos paraiškų sąrašą suteiktų balų mažėjimo tvarka (pirma sąraše – daugiausia balų įvertinta paramos paraiška, paskutinė – mažiausiai balų įvertinta), atlieka tinkamumo skirti paramą vertinimą.

36. Jei kvietimo teikti paramos paraiškas metu pareiškėjų prašoma suma yra ne didesnė nei Intervencinei priemonei skirta kvietimo suma, parama suteikiama visiems pareiškėjams, kurie pripažįstami tinkamais gauti paramą.

37. Jei kvietimo teikti paramos paraiškas metu pareiškėjų prašoma suma yra didesnė negu priemonei skirta kvietimo suma, lėšos, kol jų užteks, yra skiriamos atitinkamai pagal balų sumą. Pirmiausia parama skiriama daugiausia pirmumo balų surinkusiems pareiškėjams. Mokėjimo agentūra visiems tą patį pirmumo kriterijų atitikusiems pareiškėjams pagalbą mažina proporcingai trūkstamų lėšų kiekiui ir kreipiasi į juos dėl sutikimo projektus vykdyti su mažesne pagalbos lėšų suma. Pareiškėjai gali nesutikti projektus vykdyti su mažesne suma, nei nurodyta paraiškoje.

38. Mokėjimo agentūra apie sprendimą dėl paramos skyrimo ar neskyrimo informuoja pareiškėjus Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

39. Mokėjimo agentūrai priėmus sprendimą skirti paramą, pareiškėjas tampa paramos gavėju. Paramos sutartis nesudaroma.

40. Mokėjimo agentūra per 5 darbo dienas nuo sprendimo skirti paramą priėmimo jo kopiją ir priimtos paraiškos kopiją elektroniniu būdu pateikia Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai (toliau – Ministerija).

 

X SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMO TVARKA

 

41. Mokėjimo prašymas teikiamas ir administruojamas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Paramos gavėjas mokėjimo prašymą kartu su reikiamais priedais turi pateikti per Žemės ūkio ministerijos informacinė sistemą (ŽŪMIS).

42. Baigęs įgyvendinti projektą ne vėliau kaip iki einamųjų metų liepos 31 d. paramos gavėjas pateikia Mokėjimo agentūrai mokėjimo prašymą, kuriame deklaruoja visas patirtas ir apmokėtas tinkamas finansuoti išlaidas.

43. Paramos lėšos išmokamos Administravimo taisyklių nustatyta tvarka. Jei nustatoma, kad mokėjimo prašyme nurodytos išlaidos neapmokėtos ir (ar) turtas neįsigytas, paramos gavėjui nekompensuojama atitinkamų išlaidų dalis.

44. Paramos gavėjų atsiskaitymai su tiekėjais turi vykti tik per finansų įstaigas.

 

XI SKYRIUS

SANKCIJOS

 

45. Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą paramos gavėjui taikomos ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose numatytos sankcijos. Gali būti taikomos tokios sankcijos: paramos sumažinimas, paramos teikimo sustabdymas ir (ar) nutraukimas, ir (ar) reikalavimas grąžinti visą ar dalį sumokėtos paramos; apribojimas teikti paraiškas; kitos poveikio priemonės dėl su gauta arba prašoma parama susijusių įsipareigojimų nevykdymo ir (ar) nustatytų reikalavimų nesilaikymo. Paramos susigrąžinimas vykdomas pagal Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant Europos Sąjungos žemės ūkio fondų priemones, administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 137 „Dėl Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant Europos Sąjungos žemės ūkio fondų priemones, administravimo taisyklių patvirtinimo“.

46. Taikomos sankcijos:

46.1. paramos gavėjas nesilaiko įsipareigojimo nekeisti projekto įgyvendinimo vietos, nesuderinęs su Mokėjimo agentūra, ir sąlygų (vykdyti numatytą veiklą), kaip numatyta Taisyklių 23.1 papunktyje taikomas paramos sumažinimas ir (arba) paramos susigrąžinimas 5 proc. nuo paramos sumos;

46.2. jei paramos gavėjas nesilaiko įsipareigojimo užtikrinti, kad investicijos į materialųjį turtą vykdomos paramos gavėjo veiklos vykdymo vietoje, kaip numatyta Taisyklių 23.10 papunktyje – taikomas paramos susigrąžinimas 100 proc. nuo paramos sumos;

46.3. jei paramos gavėjas nesilaiko įsipareigojimo užtikrinti, kad įgytas materialusis ir nematerialusis turtas liks paramos gavėjo nuosavybė ir turtas ne trumpesnį kaip 3 metų laikotarpį, kaip nurodyta Taisyklių 23.8 papunktyje – taikomas paramos susigrąžinimas 100 proc. nuo paramos sumos;

46.4. jei nustatoma, kad vynuogių augintojas nesilaiko įsipareigojimo auginti vynuoges Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 VII priedo II dalyje nurodytų vynuogių produktų gamybai ar nesilaiko įsipareigojimo pradėti gaminti paminėtus produktus, jei už tai yra gavęs atrankos balų, susigrąžinama visa išmokėta paramos suma;

46.5. jei turtas, į kurį investuoti buvo skirta parama, pakeičiamas, pakeistų investicijų likutinė vertė atimama iš pakeitimo išlaidų;

46.7. už kitus pažeidimus, nei nustatytus Taisyklių 46.1–46.5 papunkčiuose, taikomos Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikos patvirtinimo“, nurodytos sankcijos.

 

XII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

47. Mokėjimo agentūra teikia Europos Komisijai pranešimus ir informaciją, nurodytus Reglamento (ES) 2022/1475 V priedo 10 punkte, 15 straipsnio 3 dalies c papunktyje numatytu dažnumu (kopijas – Ministerijai).

48. Ministerija teikia Europos Komisijai pranešimus ir informaciją, nurodytus Reglamento (ES) 2022/1475 V priedo 1 punkte, 15 straipsnio 3 dalies a papunktyje numatytu dažnumu.

49. Visa Europos Komisijai pateikta informacija saugoma Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

50. Paramos gavėjai su gauta parama ir vykdyta veikla susijusius dokumentus saugo Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

51. Projektų įgyvendinimo ir kontrolės laikotarpiu priežiūra ir tikrinimas, apskundimas bei skundų nagrinėjimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

52. Pasikeitus Taisyklėms, nauji reikalavimai taikomi vienodai visiems pareiškėjams ir paramos gavėjams, išskyrus atvejus, kai pakeitimo įsakyme nustatyta kitaip.

53. Pasikeitus Taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos šių teisės aktų nuostatos.

_______________