Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

 

DĖL SPRENDIMŲ DĖL REAGAVIMO Į PRANEŠIMUS IR (AR) INFORMACIJĄ APIE GALIMUS APLINKOS APSAUGĄ IR GAMTOS IŠTEKLIŲ NAUDOJIMĄ REGLAMENTUOJANČIŲ TEISĖS AKTŲ PAŽEIDIMUS PRIĖMIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

                      2021 m.               d. Nr.      

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo 5, 6 straipsniais ir 12 straipsnio 1 dalies 15 punktu:

1. Tvirtinu Sprendimų dėl reagavimo į pranešimus ir (ar) informaciją apie galimus aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus priėmimo tvarkos aprašą (pridedama).

2. Nustatau, kad šis įsakymas įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.

 

 

Aplinkos ministras

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2021 m. gruodžio   d. įsakymu Nr. 

 

 

SPRENDIMŲ DĖL REAGAVIMO Į PRANEŠIMUS IR (AR) INFORMACIJĄ APIE GALIMUS APLINKOS APSAUGĄ IR GAMTOS IŠTEKLIŲ NAUDOJIMĄ REGLAMENTUOJANČIŲ ĮSTATYMŲ IR KITŲ TEISĖS AKTŲ PAŽEIDIMUS PRIĖMIMO TVARKOS APRAŠAS

 

1. Sprendimų dėl reagavimo į pranešimus ir (ar) informaciją apie galimus aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus priėmimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato Aplinkos apsaugos departamente prie Aplinkos ministerijos (toliau – Departamentas) gautų pranešimų ir (ar) informacijos (toliau – pranešimai) apie galimai ketinamus daryti, daromus ar padarytus aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus (toliau – pažeidimai) klasifikavimą, sprendimų dėl aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų (toliau – pareigūnai) reagavimo pagal gautą pranešimą laiko ir būdo priėmimo tvarką ir atvejus, kai priimamas sprendimas  pareigūnams nevykti į vietą pagal gautą informaciją ar pranešimą. Prašymai ar skundai, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, nagrinėjami šio įstatymo nustatyta tvarka.

2. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos atitinka Viešojo administravimo įstatyme, Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatyme, Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatyme, Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme vartojamas sąvokas.

3. Pranešimai ir informacija apie galimus aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus Departamente priimami, registruojami Departamento vadovo nustatyta tvarka.

4. Pranešimai, atsižvelgiant į informacijos apie galimą pažeidimą pagrįstumą, patikimumą, įtariamo pažeidimo keliamą grėsmę saugomai vertybei (reikšmingumą), Departamento išteklių naudojimo efektyvumą ir pagrįstumą, skirstomi į A, B, C, D ir E kategorijas. A kategorija yra aukščiausia, o E – žemiausia. Priimant sprendimus dėl reagavimo į pranešimus, prioritetas teikiamas atitinkamai aukštesnės kategorijos pranešimams. Priimant sprendimus dėl reagavimo į tos pačios kategorijos pranešimus, prioritetas teikiamas pranešimams apie pažeidimus, kuriais daromas galimai didesnis neigiamas poveikis saugomai vertybei. Departamento paskirtas atsakingas pareigūnas nusprendžia, kurioms kategorijoms priskirti gautus pranešimus. Paaiškėjus naujoms reikšmingoms aplinkybėms, jis taip pat gali pakeisti pranešimo kategoriją.

5. Sprendimai dėl reagavimo į pažeidimus būdo, būtinų priemonių ir veiksmų, reikiamų pajėgumų pasitelkimo, priskyrimo Tvarkos apraše nurodytoms kategorijoms ir reagavimo prioriteto nustatymo priimami Departamento vadovo nustatyta tvarka įvertinus:

5.1. pranešimu pateiktos informacijos pagrįstumą, patikimumą, išsamumą ir objektyvumą, pranešimu pateiktą informaciją apie reikšmingas galimai daromo pažeidimo aplinkybes;

5.2. turimus reagavimo pajėgumus, išteklius ir galimybes reaguoti konkrečiu momentu;

5.3. atstumą nuo pažeidimo padarymo vietos iki artimiausio į pažeidimą reaguoti galinčio pareigūnų ekipažo, jeigu ši aplinkybė turi reikšmės pažeidimo išaiškinimui;

5.4. pažeidimo reikšmingumą ir daromą neigiamą poveikį aplinkai, turtui, gyventojams, kylantį pavojų žmonių gyvybei ar sveikatai, daromą poveikį kitų asmenų teisėtiems interesams;

5.5. būtinybę reaguoti nedelsiant ir vykti į vietą, įvykio, ekstremaliojo įvykio ar žalos aplinkai atsiradimo ar jos didėjimo grėsmę, pažeidimo tęstinumą, pažeidimo ir jam ištirti reikalingų įrodymų, aplinkybių, duomenų būseną, galimybes išaiškinti pažeidimą ir nustatyti jį padariusius asmenis.

6. Jei trūksta būtinų duomenų Tvarkos aprašo 5 punkte nurodytiems sprendimams  pagal pranešimu gautą informaciją priimti, esant galimybei, prieš priimant sprendimą, šie duomenys turi būti gaunami ir renkami papildomai.

7. Priimant sprendimus dėl reagavimo būdo, Departamento vadovo nustatyta tvarka papildomai vertinama:

7.1. ar būtina tikrinti informaciją vietoje nedelsiant ar artimiausiu metu;

7.2. ar galima pradėti tyrimą nuotoliniu būdu;

7.3. ar tikslinga sisteminti informaciją organizuojant planinę (inspekcinę) veiklą;

7.4. ar reikalingas pranešėjo konsultavimas, jei pranešimu pateikiama informacija neturi pažeidimo sudėties.

8. Pareigūnų veiksmai reaguojant į pranešimus atliekami šia seka:

8.1. surenkama kuo išsamesnė informacija apie pažeidimą, jo aplinkybes, esant galimybei, informacija patikrinama nuotoliniu būdu;

8.2. atliekama situacijos ir gautos informacijos analizė ir pirminis apdorojimas;

8.3. pranešimui priskiriama kategorija;

8.4. pasirenkamas reagavimo būdas, esant poreikiui, sudaromas veiksmų planas;

8.5. atliekami pasirinkti veiksmai reaguojant į pranešimą;

8.6. esant poreikiui, apie priimtus sprendimus informuojamas pareiškėjas.

9. A kategorijai priskiriami pranešimai apie rengiamus, daromus ar padarytus pažeidimus, kurie atitinka bent vieną iš šių kriterijų:

9.1. daromas reikšmingas neigiamas poveikis aplinkai ar kyla reali grėsmė tokiam poveikiui atsirasti;

9.2.  pranešimai apie pažeidimo požymių turinčią veiką, sukėlusią įvykius ar ekstremaliuosius įvykius, taip pat pranešimai apie įvykius pavojinguosiuose objektuose ir taršos leidimus ar taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimus turinčiuose objektuose;

9.3. kyla grėsmė saugomai teritorijai.

10. Į A kategorijos pranešimus pareigūnai reaguoja nedelsdami ir vyksta į vietą nustatyti pažeidimo aplinkybių, imasi visų kitų būtinų veiksmų, kad būtų sumažintas neigiamas poveikis ir išaiškinti pažeidimai.

11. B kategorijai priskiriami pranešimai apie rengiamus, daromus ar padarytus pažeidimus, kurie atitinka bent vieną iš šių kriterijų:

11.1.  kuriais kėsinamasi padaryti žalą aplinkai ar tokia žala yra daroma ir būtina skubiai reaguoti, kad ši žala nepadidėtų;

11.2. kuriems išaiškinti ir aplinkybėms nustatyti būtinas skubus reagavimas.

12. Į B kategorijos pranešimus pareigūnai reaguoja nedelsdami ir vyksta į vietą nustatyti pažeidimo aplinkybių, imasi visų kitų būtinų veiksmų, kad būtų sumažintas neigiamas poveikis ir išaiškinti pažeidimai, išskyrus atvejus, kai daromas trunkamasis pažeidimas ir siekiant išaiškinti pažeidimą ir nustatyti jį padariusius asmenis tikslinga vykti į galimo pažeidimo vietą kitu laiku.

13. C kategorijai priskiriami pranešimai apie daromus ar padarytus pažeidimus, kuriems išaiškinti nebūtina skubiai vykti į galimą pažeidimo vietą ir nekyla žalos aplinkai padidėjimo grėsmė.

14. Reaguodami į C kategorijos pranešimus, pareigūnai vyksta į vietą nustatyti pažeidimo aplinkybių, imasi visų kitų būtinų veiksmų, kad pažeidimas būtų išaiškintas, Departamento darbo laiku.

15. D kategorijai priskiriami pranešimai ir (ar) informacija apie rengiamus, daromus ar padarytus aplinkos apsaugos pažeidimus, kurie atitinka bent vieną iš šių kriterijų:

15.1. galimai atitinka Mažareikšmių pažeidimų aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo srityje kriterijus, patvirtintus Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2015 m. balandžio 20 d. įsakymu Nr. D1-322 „Dėl Mažareikšmių pažeidimų aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių srityje kriterijų aprašo patvirtinimo“;

15.2. gali būti išnagrinėti suteikiant konsultaciją ir (ar) rašytinės procedūros metu;

15.3. pranešama apie pažeidimus, kuriuos tiriant administracinio nusižengimo teisena gali būti atliekama nevykstant į pažeidimo vietą;

15.4.  pareigūnų vykimas į galimo pažeidimo vietą pareikalautų didesnių kaštų negu pažeidimu galimai daroma žala saugomai vertybei ir toks reagavimas galėtų sutrukdyti Departamentui ir pareigūnams atlikti kitas svarbias funkcijas;

15.5. iš turimos informacijos ir žinomų pažeidimo aplinkybių akivaizdu, kad išaiškinti pažeidimo ir nustatyti jį padariusių asmenų nėra galimybių (pažeidimas yra baigtas arba baigiamas daryti ir jį padarę asmenys nežinomi, pasišalino iš pažeidimo padarymo vietos ir nežinoma jų buvimo vieta ir kitos panašios aplinkybės), ir pareigūnų vykimas į pažeidimo vietą netikslingas.

16. Reaguodami į D kategorijos pranešimus, pareigūnai nevyksta į vietą. Informacija apie D kategorijos pranešimus ir jais pranešamus pažeidimus apibendrinama, analizuojama ir naudojama atliekant rizikos vertinimą, organizuojant ir planuojant pažeidimų prevencines, taip pat inspekcinės veiklos priemones Departamento direktoriaus nustatyta tvarka.

17. E kategorijai priskiriami pranešimai ir (ar) informacija apie galimus teisės aktų pažeidimus, kurie atitinka bent vieną iš šių kriterijų:

17.1. neturi pažeidimo požymių;

17.2. informacija apie galimą pažeidimą grindžiama akivaizdžiai tikrovės neatitinkančiais teiginiais;

17.3. informacija yra abstrakti, nenuosekli, prieštaringa, objektyviomis ir racionaliomis priemonėmis jos neįmanoma patikrinti ir (ar) informaciją pateikęs asmuo atsisako patikslinti informaciją ar su juo nepavyksta susisiekti;

17.4. reguliariai gaunama ta pati informacija, ir ji, reaguojant į ankstesnius pranešimus,  nei karto nepasitvirtino.

18. Reaguodami į E kategorijos pranešimus, pareigūnai nevyksta į vietą, kitų veiksmų aiškinantis pranešimo aplinkybes nesiimama.

19. Jeigu Departamente gaunamas pranešimas ar (ir) informacija apie Departamento kompetencijai nepriklausančio administracinio nusižengimo ar nusikalstamos veikos požymių turintį pažeidimą, informacija ir (ar) medžiaga, jei tokia buvo surinkta, apie galimą pažeidimą perduodama kompetentingai institucijai tirti toliau.

20. Pareigūnai, pažeidę šiame Tvarkos apraše nustatytus reikalavimus, atsako teisės aktų nustatyta tvarka.