Projektas

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

REZOLIUCIJA

 

DĖL BŪTINYBĖS IŠ ESMĖS KEISTI VALSTYBĖS POŽIŪRĮ Į MOBINGĄ DARBO VIETOJE

2024 m.              d. Nr.

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimas,

 

atsižvelgdamas į tai, kad viešumą periodiškai pasiekia pranešimai apie incidentus, kai iš gyvenimo pasitraukia medikai, kaip įtariama, dėl mobingo darbe;

 

reikšdamas susirūpinimą dėl to, kad kasmet dramatiškai didėja skundų ir pranešimų, kuriuose keliamas klausimas dėl psichologinio smurto, skaičius: 2023 m. skundų ir pranešimų dėl psichologinio smurto buvo gauta 298 – dvigubai daugiau nei 2021 m., taip pat drastiškai išaugo ir darbo ginčų, kuriuose buvo keliamas klausimas dėl psichologinio smurto darbe, skaičius;

 

siekdamas užkardyti mobingą darbe ir pareikalauti atsakomybės iš vadovų ir darbuotojų;

 

atkreipdamas dėmesį į tai, kad tyrimai rodo, jog mobingą darbe dažniau nei kiti patiria švietimo, aptarnavimo sričių, pagalbos tarnybų darbuotojai; Lietuvoje mobingą patiria net trečdalis medikų, dėl to, anot apklausų, daugelį jų aplanko mintys apie traukimąsi iš darbo, emigraciją ar savižudybę;

 

įspėdamas, kad mobingas gali sukelti žalingas pasekmes tiek darbuotojams, tiek klientams ar pacientams;

 

nurodydamas, kad Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (SADM) buvo sudariusi darbo grupę, kuri turėjo parengti siūlymus, kaip užkirsti kelią mobingo apraiškoms darbo vietose, Valstybinė darbo inspekcija įgyvendina Smurto ir priekabiavimo prevencijos politiką, o Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) ėmėsi iniciatyvos ir patvirtino tvarką (Dėl asmens sveikatos priežiūros įstaigos smurto ir priekabiavimo prevencijos politikos rengimo ir jos įgyvendinimo rekomendacijų patvirtinimo), kurioje numatė priemones, skirtas sumažinti mobingo sveikatos priežiūros įstaigose mastą, be to, įgyvendina Darbuotojų psichologinės gerovės užtikrinimo asmens sveikatos priežiūros sistemoje veiksmų 2021–2024 metų planą;

 

pažymėdamas, kad pasiūlymai papildyti Darbo kodeksą (DK), įtvirtinant teisinę mobingo apibrėžtį ir numatant administracinę atsakomybę bei pranešėjo apsaugą, Seime buvo atmesti, tačiau problema nedingo, kaip rodo periodiškai pranešami incidentai, lydimi gandų apie mobingą;

 

akcentuodamas, kad dėl galimų DK pakeitimų buvo pradėtos konsultacijos su darbuotojų ir darbdavių atstovais Trišalėje taryboje;

įvertindamas tai, kad DK įtvirtintas smurto, įskaitant psichologinį, ir priekabiavimo draudimas, taip pat nustatytos darbdavio pareigos smurto ir priekabiavimo prevencijos srityje, o Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatyme įtvirtinta darbdavio pareiga atlikti psichosocialinių rizikos veiksnių vertinimą, tuo tarpu Valstybinėje darbo inspekcijoje nuo 2022 m. veikia Psichologinio smurto darbe prevencijos skyrius, o DK įtvirtinta, kad pranešimas valstybės ar savivaldybės institucijai ar įstaigai apie darbdavio daromus darbo ar kitų teisės normų pažeidimus ar kreipimasis į darbo ginčus nagrinėjantį organą negali būti laikomi veiksmais, pažeidžiančiais darbdavio turtinius ar neturtinius interesus ir darbuotojas negali būti dėl to persekiojamas, o juridinio asmens vadovas, taikantis psichologinį smurtą darbuotojų atžvilgiu, gali būti patrauktas administracinėn atsakomybėn pagal Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksą;

 

įspėdamas, kad reguliariai besikartojantys incidentai, kartais susiję ir su savižudybės atvejais, rodo, kad egzistuojanti reguliavimo ir prevencijos sistema gali būti nepakankama, todėl būtina ieškoti efektyvesnių sprendimų, įskaitant aiškų pareigų darbdaviams suformulavimą, numatant atgrasančias baudas už smurto ir priekabiavimo draudimo pažeidimą,

 

ragina Vyriausybę:

 

parengti ir įgyvendinti nacionalinę strategiją, skirtą kovai su mobingu darbo vietoje, ypatingą dėmesį skiriant sveikatos priežiūros įstaigoms;

 

skirti pakankamai lėšų kovai su mobingu darbo vietoje, ypatingą dėmesį skiriant sveikatos priežiūros įstaigoms;

 

užtikrinti, kad darbuotojai ir darbdaviai galėtų vadovautis aiškia mobingo, kaip elgesio tipo, apibrėžtimi, įskaitant internetinį, virtualų, nuotolinį mobingą, ir būtų aiškiai nustatytos procedūros, kaip pranešti apie mobingą ir jį tirti;

 

užtikrinti, kad Valstybinė darbo inspekcija ir SADM nedelsdamos reaguotų į viešumą pasiekiančius ir nepasiekiančius incidentus, kai kyla įtarimų, kad asmens savižudybę galėjo lemti mobingas darbo vietoje, ypatingą dėmesį skiriant sveikatos priežiūros įstaigoms;

 

užtikrinti, kad visi pranešimai apie mobingą būtų kruopščiai ištirti ir būtų imtasi atitinkamų veiksmų;

 

skatinti darbuotojus pranešti apie mobingą;

užtikrinti darbuotojo (-ų), pasiryžusių pranešti ir inicijuoti ginčą dėl mobingo apraiškų darbe, apsaugą, anonimiškumą;

 

užtikrinti, kad mobingo įrodymo našta nekristų išimtinai ant nukentėjusiojo ir/ar ginčą inicijuojančiojo darbuotojo pečių;

 

palengvinti mobingo įrodymą ir užtikrinti teisinę pagalbą, ypač procesui persikėlus į teismus;

 

užtikrinti darbo vadovų atsakomybę tiek dėl vertikaliojo (vadovų), tiek dėl horizontaliojo mobingo (kai darbuotoją žemina kiti darbuotojai);

 

parengti algoritmus, kaip turėtų būti viešinami incidentai, susiję su įtariamu mobingu darbe, atsižvelgiant į darbuotojų ir visuomenės poreikį ir teisę žinoti;

 

skirti ypatingą dėmesį atvejams, kai vertikaliojo mobingo priemone tampa manipuliavimas darbo užmokesčiu (pavyzdžiui, atlyginimo mažinimas ir/ar darbo krūvio didinimas nedidinant atlyginimo); ištirti sąsają tarp neadekvataus darbo užmokesčio (ir/arba paslaugų įkainojimo) ir mobingu grindžiamų santykių darbo vietoje; ištirti koreliaciją tarp menko darbo užmokesčio, nepakeliamo darbo krūvio ir mobingo paplitimo darbo vietose, ypač sveikatos priežiūros įstaigose;

ragina įmones, įstaigas, darbdavius:

 

sukurti ir įgyvendinti politiką, skirtą kovai su mobingu;

 

reguliariai rengti mokymus darbuotojams apie mobingą, mokant jį atpažinti ir užkirsti jam kelią;

 

darbo vietoje kurti tokią aplinką, kad mobingą patiriantys darbuotojai jaustų paramą ir palaikymą;

 

greitai reaguoti į pranešimus apie mobingą, skiriant atsakingą asmenį tokiems pranešimams nagrinėti; kiekvieną pranešimą apie mobingą nagrinėti greitai ir konfidencialiai, užtikrinant nukentėjusiems darbuotojams saugumą ir paramą;

 

ragina aukštojo mokslo įstaigas:

 

patvirtinti ir taikyti vidaus tvarkas, skirtas atpažinti bei tinkamai reaguoti į psichologinį smurtą (įskaitant mobingą) aukštosiose mokyklose, ypač įstaigose, kuriose rengiami sveikatos priežiūros specialistai;

 

ragina visuomenę:

 

netoleruoti mobingo;

 

pranešti apie pastebėtas mobingo apraiškas darbe;

 

palaikyti darbuotojus, kurie patiria mobingą;

 

skleisti supratimą, kad mobingas yra nepriimtinas ir kad su juo būtina kovoti.

 

 

Seimo Pirmininkas

 

 

Teikia

Seimo nariai

Orinta Leiputė

Kęstutis Vilkauskas

Algirdas Sysas

Matas Skamarakas

Linas Jonauskas

Eugenijus Sabutis

Dovilė Šakalienė

Liudas Jonaitis

Vigilijus Jukna

Rasa Budbergytė

Gintautas Paluckas

Julius Sabatauskas