Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. VIII-787 PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2018 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 2 straipsnio 44 dalį ir jį išdėstyti taip:
„44. Komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratorius – vienos, kelių ar visų į komunalinių atliekų tvarkymo regioną įeinančių savivaldybių įsteigtas juridinis asmuo, savivaldybės (savivaldybių) pavedimu atliekantis komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimo funkcijas, komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių valdymą ir (ar) teikiantis atliekų tvarkymo, išskyrus komunalinių atliekų surinkimą ir vežimą, paslaugas.“.
2 straipsnis. 2 straipsnio papildymas
Papildyti 2 straipsnį 64–73 dalimis:
„64. Komunalinių atliekų tvarkymo tarifas – konkrečios savivaldybės teritorijoje komunalinių atliekų turėtojams taikomas komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos tarifas, nustatomas pagal Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) patvirtintas Komunalinių atliekų tvarkymo tarifų nustatymo būdų taisykles, taikant nustatytą regioninę kainą.
65. Regioninis atliekų tvarkymo centras – vienos, kelių ar visų į komunalinių atliekų tvarkymo regioną įeinančių savivaldybių įsteigtas juridinis asmuo, vykdantis pavestas komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriaus funkcijas ir komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo veiklą.
66. Regioninė kaina – 3 metų reguliavimo laikotarpiui Komisijos nustatyta komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kaina, apskaičiuota pagal Komisijos patvirtintą Komunalinių atliekų tvarkymo regioninių kainų nustatymo metodiką.
67. Reguliuojamoji veikla – regioninių atliekų tvarkymo centrų, bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojų veiklos, kurių kainos yra valstybės reguliuojamos.
68. Reguliavimo apskaitos sistema – reguliavimo tikslais naudojama regioninio atliekų tvarkymo centro ar bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojo veiklos apskaitos, apimančios apskaitos atskyrimą ir sąnaudų paskirstymą, sistema.
69. Reguliavimo apskaitos sistemos vertinimas – regioniniams atliekų tvarkymo centrams ar bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojams auditoriaus, audito įmonės pagal Komisijos regioniniam atliekų tvarkymo centrui ar bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojo nustatytą reikalavimą teikiamos paslaugos, kurios atliekamos pagal Komisijos patvirtintą techninę užduotį.
70. Reguliuojamosios veiklos ataskaitos – regioninių atliekų tvarkymo centrų ar bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojų Komisijai teikiamos vykdomos veiklos ataskaitos, parengtos vadovaujantis komunalinių atliekų tvarkymo veiklą reglamentuojančiais teisės aktais.
71. Reguliuojamosios veiklos ataskaitų vertinimas – regioniniams atliekų tvarkymo centrams ar bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojams auditoriaus, audito įmonės kasmet teikiamos paslaugos, kurios atliekamos pagal Komisijos patvirtintą techninę užduotį.
72. Techninė užduotis – Komisijos tvirtinamas dokumentas, kuriame nurodyti Tarptautinės buhalterių federacijos Tarptautinių audito ir užtikrinimo standartų valdybos parengti ir patvirtinti tarptautiniai užtikrinimo užduočių, tarptautiniai peržiūros užduočių arba tarptautiniai susijusių paslaugų standartai ir susiję praktiniai nurodymai, arba nurodyti tarptautiniai audito standartai, kuriais vadovaujantis bus atliekamas vertinimas, ir reikalavimai reguliuojamosios veiklos ataskaitų vertinimui ar reguliavimo apskaitos sistemos vertinimui atlikti ir (ar) auditoriaus darbo mastas.
73. Bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojas – vykdytojas, eksploatuojantis bendro atliekų deginimo įrenginį ar atliekų deginimo įrenginį, skirtą deginti kaip įprastinį ar papildomą kurą po apdorojimo likusias komunalines atliekas siekiant gauti energiją arba pašalinti. “.
3 straipsnis. Įstatymo papildymas 201 straipsniu
Papildyti Įstatymą 201 straipsniu:
„201 straipsnis. Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos funkcijos
1. Vyriausybė ar jos įgaliota institucija tvirtina Komunalinių atliekų turėtojų atsiskaitymo su regioniniu atliekų tvarkymo centru tvarką.
4 straipsnis. Įstatymo papildymas 251 straipsniu
Papildyti Įstatymą 251 straipsniu:
„251 straipsnis. Komisijos kompetencija ir finansavimo tvarka
1. Komisija:
3) parengia ir tvirtina Komunalinių atliekų tvarkymo tarifų nustatymo būdų taisykles ir prižiūri kaip taikomi komunalinių atliekų tvarkymo tarifai;
4) tvirtina bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojų deginamų komunalinių atliekų kainų nustatymo metodiką ir prižiūri kaip ji taikoma;
5) nustato bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojų deginamų komunalinių atliekų deginimo 1 tonos įkainio viršutines ribas ir prižiūri kaip jos taikomos;
6) derina regioninių atliekų tvarkymo centrų bei bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojų teikiamus investicijų projektus;
7) išankstinio ginčų sprendimo ne teisme tvarka nagrinėja komunalinių atliekų turėtojų ir regioninių atliekų tvarkymo centrų ginčus dėl regioninės kainos, komunalinių atliekų tvarkymo tarifo ir jų taikymo, taip pat tarp bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojų ir regioninių atliekų tvarkymo centrų kylančius ginčus dėl bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojų taikomų įkainių komunalinių atliekų 1 tonos sudeginimui;
8) tvirtina reguliavimo apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimus ir (ar) metodą, ir (ar) modelį;
9) tvirtina regioninių atliekų tvarkymo centrų ir bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojų informacijos teikimo taisykles;
10) kontroliuoja, kad būtų veiksmingai atskirtos reguliuojamų komunalinių atliekų tvarkytojų veiklų sąnaudos;
11) teisės aktų nustatyta tvarka pagal kompetenciją turi teisę tikrinti reguliuojamų komunalinių atliekų tvarkytojų valstybės institucijoms ir (ar) vartotojams teikiamą informaciją, vertinti jos patikimumą, nepažeisdama komercine (gamybine) ar profesine paslaptimi laikomos informacijos apsaugos reikalavimų;
2. Komisija turi teisę gauti reikiamą informaciją iš reguliuojamų ūkio subjektų ir kitų ūkio subjektų, valstybės ir savivaldybės institucijų ir organizacijų šiame Įstatyme numatytoms funkcijoms atlikti.
3. Komisijos finansavimo šaltiniai yra valstybės biudžeto asignavimai, tarp jų ir šio straipsnio 4 dalyje numatytos Komisijos pajamos. Komisijos strateginiame veiklos plane numatytos ir vykdomos programos, įgyvendinamos vykdant komunalinių atliekų tvarkymo sektoriaus reguliavimą, finansuojamos iš Komisijos pajamų, gautų šio straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka. Kitoms įstatymų ir jų įgyvendinamųjų teisės aktų nustatytoms funkcijoms atlikti ar tais atvejais, kai šio straipsnio 4 dalyje nustatytų lėšų nepakanka šiame įstatyme nustatytoms funkcijoms atlikti, Komisija gali būti finansuojama ir kitomis valstybės biudžeto lėšomis.
4. Komisijos pajamos ir jų naudojimo tvarka:
1) Komisijos kitų metų pajamas sudaro 1,9 procento praėjusių metų regioninio atliekų tvarkymo centro bei bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojo reguliuojamosios veiklos pajamų;
2) šios dalies 1 punkte nustatyta tvarka apskaičiuotos Komisijos pajamos pripažįstamos ūkio subjektų pagrįstomis būtinosiomis sąnaudomis nustatant reguliuojamas kainas arba jų dalį;
3) Komisija iki kiekvienų metų kovo 31 dienos apskaičiuoja šios dalies 1 punkte nurodytas Komisijos pajamas ir informuoja bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojus ir ūkio subjektus, vykdančius reguliuojamą veiklą komunalinių atliekų tvarkymo regiono teritorijoje apie jų kiekvieną ketvirtį mokėtiną sumą. Ūkio subjektai, vykdantys reguliuojamą veiklą Komisijos nurodytą sumą privalo pervesti į Komisijos sąskaitą kiekvieną kalendorinių metų ketvirtį ne vėliau kaip iki kito ketvirčio pirmojo mėnesio paskutinės dienos;
4) ūkio subjektams, vykdantiems reguliuojamą veiklą, laiku nesumokėjusiems šios dalies 1 punkte nustatyta tvarka apskaičiuotos sumos, skaičiuojami 0,05 procento dydžio delspinigiai už kiekvieną praleistą mokėjimo termino dieną. Delspinigiai nėra pripažįstami ūkio subjektų, vykdančių reguliuojamą veiklą, pagrįstomis būtinosiomis sąnaudomis nustatant reguliuojamą kainą arba jos dalį. Delspinigių sumokėjimas neatleidžia nuo pareigos sumokėti visą laiku nesumokėtą sumą;
5) Komisija pagal šią dalį gautas pajamas privalo pervesti į valstybės biudžetą ir tvarkyti Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo nustatyta tvarka;
5 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas
2. Pakeisti 30 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
3. Pakeisti 30 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
4. Papildyti 30 straipsnį nauja 7 dalimi:
„7. Savivaldybės privalo užtikrinti regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių nepertraukiamą veiklą, šių įrenginių valdymą. Savivaldybės gali pavesti užtikrinti regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių nepertraukiamą veiklą, šių įrenginių valdymą vykdyti regioniniam atliekų tvarkymo centrui.“.
6. Pakeisti 30 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:
6 straipsnis. 301 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 301 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„301 straipsnis. Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartis ir komunalinių atliekų tvarkymo tarifas už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą
1. Organizuojant komunalinių atliekų tvarkymą, sudarant komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį arba mokant komunalinių atliekų tvarkymo tarifą atliekų turėtojams atstovauja jų naudojamo nekilnojamojo turto objekto savininkas arba jo atstovas pagal įstatymą, arba nekilnojamojo turto objekto savininko įgaliotas asmuo, arba daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų valdytojas (butų ir kitų patalpų savininkų bendrija, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotas asmuo, arba bendrojo naudojimo objektų administratorius), individualių gyvenamųjų namų savininkų bendrija, garažų savininkų bendrija, kitos paskirties pastatų savininkų bendrija, sodininkų ar kita bendrija, arba juridinio asmens (toliau – įgalioti asmenys).
2. Nekilnojamojo turto objektų, kurių rūšių sąrašą nustato Aplinkos ministerija, savininkas arba įgalioti asmenys privalo mokėti komunalinių atliekų tvarkymo tarifą ir sudaryti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį su savivaldybės, kurios teritorijoje yra nekilnojamojo turto objektas, regioniniu atliekų tvarkymo centru. Regioninis atliekų tvarkymo centras privalo raštu pateikti pasiūlymą sudaryti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį pagal individualiai aptartas sąlygas nekilnojamojo turto objekto savininkui arba įgaliotiems asmenims. Nekilnojamojo turto objekto savininkas arba įgalioti asmenys, nesudarę komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarties per terminą, kuris negali būti trumpesnis kaip 45 dienos nuo pasiūlymo išsiuntimo dienos, laikomi sudarę sutartį pagal komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarties standartines sąlygas, kurias tvirtina Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. Ši sąlyga turi būti nurodyta pasiūlyme sudaryti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį pagal individualiai aptartas sąlygas.
3. Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartis sudaroma, keičiama ir nutraukiama vadovaujantis šiuo įstatymu, Civiliniu kodeksu ir komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarties standartinėmis sąlygomis, kurias tvirtina Vyriausybė.
4. Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarčių standartinėse sąlygose turi būti nurodyta:
5. Nekilnojamojo turto objekto savininkas arba įgalioti asmenys, kurie yra sudarę komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį pagal komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarties standartines sąlygas, arba asmenys, kuriems pasiūlymas, nurodytas šio straipsnio 2 dalyje, nepateiktas, turi teisę kreiptis su prašymu į regioninį atliekų tvarkymo centrą dėl komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarties sudarymo pagal individualiai aptartas sąlygas. Regioninis atliekų tvarkymo centras privalo išnagrinėti tokį prašymą ir sudaryti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį ne vėliau kaip per 14 dienų nuo prašymo gavimo dienos.“.
7 straipsnis. 302 straipsnio pakeitimas
2. Pakeisti 302 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Būtinosios regioninio atliekų tvarkymo centro sąnaudos yra grindžiamos tiesiogiai su komunalinių atliekų tvarkymu susijusiomis pagrįstomis sąnaudomis, reikalingomis komunalinių atliekų tvarkymo paslaugai suteikti, ilgalaikiam komunalinėms atliekoms tvarkyti skirtos infrastruktūros eksploatavimui, jos atnaujinimui, plėtrai užtikrinti ir priimtinoms komunalinių atliekų turėtojams sąlygoms dalyvauti tvarkant komunalines atliekas sudaryti, taip pat aplinkos taršai mažinti. Nustatant būtinąsias regioninio atliekų tvarkymo centro sąnaudas yra įvertinamos atskirų komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų sutartys, reguliuojamoje veikloje naudojamo turto vertė, protingumo kriterijus atitinkanti investicijų grąža, atliktos investicijos bei atidėjinių sąvartynų uždarymui poreikis nenutrūkstamam ir aplinkosauginius reikalavimus atitinkančiam komunalinių atliekų tvarkymui užtikrinti. Regioninio atliekų tvarkymo centro atliekų deginimo sąnaudos patiriamos atsiskaitant už sudegintas komunalines atliekas su bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytoju yra pripažįstamos būtinosiomis. Pareiga pagrįsti, kad regioninė kaina grindžiama būtinosiomis regioninio atliekų tvarkymo centro sąnaudomis, tenka regioniniam atliekų tvarkymo centrui.“.
3. Papildyti Įstatymą 302 straipsnį 5-17 dalimis ir jas išdėstyti taip:
„5. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai, vadovaudamiesi šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytais principais ir Komisijos patvirtinta Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų regioninės kainos nustatymo metodika, likus ne mažiau kaip 5 mėnesiams iki regioninės kainos galiojimo termino pabaigos, parengia bei Komisijai pateikia regioninės kainos apskaičiavimo projektą. Komisija per 3 mėn. nuo visų tinkamų duomenų ir (arba) dokumentų pateikimo dienos, išnagrinėjusi regioninės kainos apskaičiavimo projektą, nustato naują konkretaus regiono regioninę kainą. Komisijos patvirtinta regioninė kaina galioja ne trumpiau kaip 3 metus iki naujos Komisijos sprendimu patvirtintos regioninės kainos įsigaliojimo.
6. Komisijos nustatytos regioninės kainos yra koreguojamos kartą per metus, atsižvelgiant į Komisijos nustatytus objektyvius kriterijus. Regioninis atliekų tvarkymo centras regioninės kainos perskaičiavimo projektą, parengtą vadovaujantis Komisijos patvirtinta Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų regioninės kainos nustatymo metodika, Komisijai pateikia likus ne mažiau kaip 5 mėnesiams iki regioninės kainos koregavimo termino pabaigos.
7. Komisijos nutarimu patvirtintos naujos ar pakoreguotos regioninės kainos įsigalioja Komisijos nutarimo pasirašymo dieną. Komisijos patvirtintos galiojančios regioninės kainos yra skelbiamos viešai.
8. Savivaldybių tarybos, vadovaudamosi Vyriausybės patvirtintomis taisyklėmis gali priimti sprendimą pasirinkti vieną iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintose taisyklėse numatytų komunalinių atliekų tvarkymo tarifo nustatymo būdų. Apie tokį sprendimą savivaldybės taryba ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo privalo informuoti regioninį atliekų tvarkymo centrą ir pateikti jam sprendimo kopiją. Taikant komunalinių atliekų tvarkymo tarifą savivaldybėje, turi būti užtikrinamas savivaldybėje surenkamų komunalinių atliekų tvarkymo sąnaudų, apskaičiuojamų pagal galiojančią regioninę kainą, padengimas regioniniam atliekų tvarkymo centrui. Nesant atskiro savivaldybės sprendimo dėl komunalinių atliekų tvarkymo tarifo nustatymo būdo, jį, vadovaudamasis Vyriausybės patvirtintomis taisyklėmis, parenka regioninis atliekų tvarkymo centras. Savivaldybės taryba gali teikti lengvatas komunalinių atliekų tvarkymo tarifo mokėtojams savivaldybės biudžeto sąskaita. Lengvatos komunalinių atliekų tvarkymo tarifo mokėtojams teikiamos savivaldybės nustatyta tvarka.
9. Regioninis atliekų tvarkymo centras, vadovaudamasis Komisijos patvirtintomis Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos tarifų nustatymo būdų taisyklėmis, ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo regioninės kainos nustatymo Komisijoje pagal šio straipsnio 6 dalį ar atskiros savivaldybės tarybos sprendimo pagal šio straipsnio 8 dalį, apskaičiuoja komunalinių atliekų tvarkymo tarifus komunalinių atliekų turėtojams konkrečios savivaldybės teritorijoje bei teikia jas tvirtinti Komisijai. Komisija per 10 darbo dienų nuo pateiktų tvirtinti komunalinių atliekų tvarkymo tarifų išnagrinėjusi regioninio atliekų tvarkymo centro pateiktą komunalinių atliekų tvarkymo tarifų apskaičiavimą, tvirtina komunalinių atliekų tvarkymo tarifus. Komisija turi teisę vienašališkai patvirtinti regionines kainas ir komunalinių atliekų tvarkymo tarifus konkretaus regioninio atliekų tvarkymo centro aptarnaujamose savivaldybių teritorijose, tais atvejais kai regioninio atliekų tvarkymo centro pateiktos regioninės kainos ir komunalinių atliekų tvarkymo tarifai yra apskaičiuoti nesilaikant regioninės kainos ir komunalinių atliekų tarifų nustatymo reikalavimų, nustatytų Komunalinių atliekų tvarkymo regioninių kainų nustatymo ir Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos tarifų nustatymo būdų taisyklėse ir (arba) yra klaidingos, arba laiku Komisijai nepateikia apskaičiuotų regioninių kainų ir (ar) komunalinių atliekų tvarkymo tarifų projektų.
10. Komisijos patvirtinti atskiri komunalinių atliekų tvarkymo tarifai konkrečioje savivaldybėje įsigalioja per 30 kalendorinių dienų ir yra taikomi nuo kito mėnesio 1 dienos. Regioninis atliekų tvarkymo centras Komisijos patvirtintus konkrečioje savivaldybėje taikomus komunalinių atliekų tvarkymo tarifus paskelbia viešai.
11. Komunalinių atliekų turėtojai su regioniniu atliekų tvarkymo centru atsiskaito taikant komunalinių atliekų tvarkymo tarifą, vadovaudamiesi sudarytomis sutartimis, Vyriausybės patvirtintomis taisyklėmis ir atsižvelgdami į Komunalinių atliekų turėtojų atsiskaitymo su regioniniu atliekų tvarkymo centru tvarką.
12. Šio įstatymo 2 straipsnio 73 dalyje numatyti bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojai taiko komunalinių atliekų deginimo paslaugos įkainį už regioninio atliekų tvarkymo centro sudegintas komunalines atliekas. Visais atvejais bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių taikomas komunalinių atliekų deginimo įkainis negali viršyti pagal šio straipsnio 14 dalį nustatytos komunalinių atliekų deginimo paslaugos viršutinės įkainio ribos.
13. Bendro atliekų deginimo įrenginiai ir (ar) atliekų deginimo įrenginiai, vadovaudamiesi Komisijos patvirtinta Komunalinių atliekų deginimo įkainio nustatymo metodika, parengia bei Komisijai pateikia komunalinių atliekų deginimo paslaugos įkainio apskaičiavimo projektą. Komisija išnagrinėjusi komunalinių atliekų deginimo paslaugos įkainio apskaičiavimo projektą nustato komunalinių paslaugų deginimo įkainio viršutinę ribą konkrečiai bendro atliekų deginimo įrenginiui ir (ar) atliekų deginimo įrenginiui. Komunalinių atliekų deginimo paslaugų įkainio apskaičiavimo projektas Komisijai turi būti pateikiamas likus ne mažiau kaip 5 mėnesiams iki galiojančio įkainio termino pabaigos. Komisija turi teisę vienašališkai patvirtinti komunalinių atliekų deginimo paslaugų įkainio viršutinę ribą konkrečiam bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojui, tais atvejais kai įrenginio valdytojo pateiktas komunalinių atliekų deginimo paslaugos įkainis yra apskaičiuotas nesilaikant komunalinių atliekų deginimo įkainio nustatymo reikalavimų, nustatytų Komunalinių atliekų deginimo įkainio nustatymo metodikoje ir (arba) yra klaidingas, arba laiku Komisijai nepateikia apskaičiuotų komunalinių atliekų deginimo įkainio projekto.
14. Komunalinių atliekų deginimo paslaugų įkainio viršutinė riba nustatoma atsižvelgiant į aplinkosauginius reikalavimus bei alternatyvius atliekų šalinimo būdus ir pagrįsta būtinosiomis komunalinių atliekų deginimo sąnaudomis. Būtinosios komunalinių atliekų deginimo sąnaudos nustatomos atsižvelgiant į pastoviąsias bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojų išlaikymo sąnaudas, kintamąsias komunalinių atliekų deginimo sąnaudas, protingumo kriterijų atitinkančią investicijų grąžą. Pareiga pagrįsti, kad komunalinių atliekų deginimo paslaugos įkainis grindžiamas būtinosiomis komunalinių atliekų deginimo veiklos sąnaudomis tenka bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojui.
15. Komunalinių atliekų deginimo įkainio viršutinė riba nustatoma ne trumpesniam kaip 3 metų laikotarpiui ir yra koreguojama kartą per metus. Bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojas, likus ne mažiau kaip 5 mėnesiams iki viršutinės įkainio ribos koregavimo termino pabaigos, vadovaudamasis Komisijos patvirtinta Komunalinių atliekų deginimo įkainio nustatymo metodika, Komisijai pateikia atliekų deginimo paslaugos įkainio perskaičiavimo projektą. Komisija išnagrinėjusi projektą tvirtina pakoreguotą komunalinių atliekų deginimo paslaugos įkainio viršutinę ribą.
16. Pagal šio straipsnio 13 arba 15 dalis Komisijos nustatyta komunalinių atliekų deginimo viršutinė įkainio riba įsigalioja per 30 kalendorinių dienų nuo Komisijos sprendimo priėmimo ir yra taikoma nuo kito kalendorinio mėnesio 1 dienos.
8 straipsnis. Įstatymo papildymas 303 straipsniu
Papildyti Įstatymą 303 straipsniu:
„303 straipsnis. Regioninių atliekų tvarkymo centrų funkcijos
Regioniniai atliekų tvarkymo centrai atlieka šias komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimo funkcijas:
1) vykdo komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimo funkcijas, jeigu jas perduoda savivaldybės;
4) sudaro komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartis su komunalinių atliekų turėtojais;
6) organizuoja atliekų tvarkymo paslaugų teikimą šio įstatymo 302 straipsnyje nustatyta tvarka apskaičiuotomis kainomis;
7) rengia reguliuojamosios veiklos ataskaitas, užtikrina, kad būtų atliktas reguliuojamosios veiklos ataskaitų vertinimas ir reguliavimo apskaitos sistemos vertinimas vadovaujantis šio įstatymo 306 straipsnio nuostatomis.
9) teikia valstybės ir savivaldybių institucijoms informaciją, reikalingą įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytoms pareigoms vykdyti. Regioninis atliekų tvarkymo centras privalo pateikti reikiamą informaciją per 10 darbo dienų nuo reikalavimo gavimo dienos, jeigu regioninis atliekų tvarkymo centras nenurodo pagrįstų priežasčių, dėl kurių valstybės ir savivaldybių institucijos gali nustatyti ilgesnį terminą informacijai pateikti;
11) derina regioninės kainos apskaičiavimo projektą su regiono savivaldybėmis iki projekto pateikimo Komisijai;
9 straipsnis. Įstatymo papildymas 304 straipsniu
Papildyti Įstatymą 304 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„304 straipsnis. Komunalinių atliekų deginimo jėgainių valdytojų funkcijos
1. Bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojai privalo:
1) organizuoti komunalinių atliekų deginimą šio įstatymo 302 straipsnyje nustatyta tvarka nustatytomis kainomis;
2) teikti valstybės ir savivaldybių institucijoms informaciją, reikalingą įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytoms pareigoms vykdyti;
3) rengti reguliuojamosios veiklos ataskaitas, užtikrinti, kad būtų atliktas reguliuojamosios veiklos ataskaitų vertinimas ir reguliavimo apskaitos sistemos vertinimas vadovaujantis šio įstatymo 306 straipsnio nuostatomis;
10 straipsnis. Įstatymo papildymas 305 straipsniu
Papildyti Įstatymą 305 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„305 straipsnis. Komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimas
1. Ūkio subjektas, vykdantis komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo veiklą, atlieka šias funkcijas:
1) pasirašo sutartis su komunalinių atliekų turėtojais ir vykdo komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo veiklą;
2) surenka komunalinių atliekų tvarkymo lėšas iš komunalinių atliekų turėtojų bei išmoka jas komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų tiekėjams;
3) apskaito komunalinių atliekų tvarkymo lėšas atskirai nuo kitų savo vykdomų veiklų pagal kiekvieną komunalinių atliekų tvarkymo paslaugas teikiantį asmenį ir kiekvieną lėšas gaunantį subjektą;
3. Komunalinių atliekų tvarkymo tarifas Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka renkamos iš asmenų, kurie naudojasi komunalinių atliekų tvarkymo paslaugomis.
4. Komunalinių atliekų tvarkymo lėšos gali būti naudojamos tik komunalinių atliekų tvarkymo būtinosioms sąnaudoms finansuoti ir komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudoms padengti.
5. Bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojai bei regioniniai atliekų tvarkymo centrai atskirai tvarko vykdomų veiklų apskaitą nuo visų kitų jų vykdomų veiklų sąnaudų apskaitos, vadovaudamiesi Komisijos patvirtintomis reguliavimo apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų metodu ir (ar) modeliu.
11 straipsnis. Įstatymo papildymas 306 straipsniu
Papildyti Įstatymą 306 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„306 straipsnis. Reguliuojamosios veiklos ataskaitų ir reguliavimo apskaitos sistemos nepriklausomas vertinimas
1. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai, bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojai, vadovaudamiesi šiame įstatyme, kituose teisės aktuose nustatyta tvarka užtikrina vykdomos veiklos komunalinių atliekų tvarkymo sektoriuje efektyvumą ir sąnaudų pagrįstumą.
2. Regioninis atliekų tvarkymo centras ir bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojas privalo užtikrinti, kad pasibaigus kiekvieniems finansiniams metams per keturis mėnesius būtų atliktas reguliuojamos veiklos ataskaitų vertinimas dėl ataskaitų atitikties Komisijos patvirtintiems reguliavimo apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimams ir (ar) metodui, ir (ar) modeliui.
3. Komisija gali nustatyti reikalavimą bet kuriam regioniniam atliekų tvarkymo centrui ar bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojui, ne ilgiau kaip per 6 mėnesius atlikti reguliavimo apskaitos sistemos vertinimą dėl jos atitikties reguliuojamąją veiklą reglamentuojantiems teisės aktų reikalavimams.
4. Reguliuojamosios veiklos ataskaitų vertinimas ir reguliavimo apskaitos sistemos vertinimas atliekamas vadovaujantis Komisijos patvirtinta technine užduotimi. Komisija, rengdama techninę užduotį, konsultuojasi su Lietuvos auditorių rūmais.
5. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai ir bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojai reguliuojamosios veiklos ataskaitų vertinimo ir (ar) reguliavimo apskaitos sistemos vertinimo ataskaitą ir (ar) išvadą per 10 darbo dienų nuo atitinkamo vertinimo atlikimo pateikia Komisijai.
6. Reguliuojamosios veiklos ataskaitų vertinimą ir (ar) reguliavimo apskaitos sistemos vertinimą gali atlikti asmuo, turintis teisę atlikti finansinių ataskaitų auditą Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo nustatyta tvarka.
7. Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos pagal Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymą atlieka reguliuojamos veiklos ataskaitų vertinimo ir (ar) reguliavimo apskaitos sistemos nepriklausomo vertinimo kokybės tyrimą ir parengia tyrimo ataskaitą. Jeigu tyrimo ataskaitoje nurodyta, kad asmuo atlikdamas atitinkamą vertinimą, nesilaikė tokiam vertinimui techninėje užduotyje nurodytų privalomų taikyti profesinių standartų, to vertinimo sąnaudos negali būti pripažintos pagrįstomis nustatant valstybės reguliuojamas kainas ir Komisija įpareigoja regioninį atliekų tvarkymo centrą ar bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytoją ne ilgiau kaip per 6 mėnesius atlikti pakartotinį reguliuojamosios veiklos ataskaitų vertinimą ir (ar) pakartotinį reguliavimo apskaitos sistemos vertinimą šio įstatymo nustatyta tvarka.
8. Komisija šio įstatymo 251 straipsnyje numatytoms funkcijoms vykdyti turi teisę gauti iš asmens, atlikusio reguliuojamosios veiklos ataskaitų vertinimą ir (ar) reguliavimo apskaitos sistemos vertinimą paaiškinimus, visą informaciją, duomenis ir dokumentus (neatsižvelgiant į tai, kokioje laikmenoje jie saugomi), susijusius su atliktu reguliuojamosios veiklos ataskaitų vertinimu ir reguliavimo apskaitos sistemos vertinimu, taip pat jų kopijas ar išrašus.“.
12 straipsnis. Įstatymo papildymas 307 straipsniu
Papildyti Įstatymą 307 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„307 straipsnis. Investicinių planų teikimas
1. Bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojai investicinius planus teikia derinti Komisijai jos nustatyta tvarka.
2. Regioninių atliekų tvarkymo centrai teikia investicinius planus atitinkamo regiono plėtros tarybai. Atitinkamo regiono plėtros taryba priima sprendimą dėl investicinių planų įtraukimo į regioninius atliekų tvarkymo planus jos nustatyta tvarka.
13 straipsnis. Įstatymo papildymas 308 straipsniu
Papildyti Įstatymą 308 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„308 straipsnis. Regioninių atliekų tvarkymo centrų ir bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojų reguliuojamosios veiklos patikrinimai
1. Komisija, vadovaudamasi šio įstatymo ir Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nuostatomis, prižiūrėdama kaip regioniniai atliekų tvarkymo centrai ir bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojai vykdo reguliuojamąją veiklą, turi teisę atlikti regioninių atliekų tvarkymo centrų ir bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojų veiklos patikrinimus. Atlikdama patikrinimus, Komisija turi teisę:
1) pagal šio ir kitų įstatymų bei kitų teisės aktų nustatytas sąlygas ir procedūras gauti visą patikrinimui atlikti būtiną ir reikalingą informaciją, duomenis, dokumentus (neatsižvelgiant į tai, kokioje laikmenoje jie saugomi), jų kopijas ir išrašus;
2) gauti žodinius ir rašytinius paaiškinimus iš asmenų, susijusių su tikrinamo regioninio atliekų tvarkymo centro ar bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojo veikla, reikalauti, kad jie atvyktų į Komisijos patalpas duoti paaiškinimų;
3) gauti patikrinimui atlikti būtiną informaciją ir dokumentus, jų kopijas apie juridinių ir fizinių asmenų turtą ir pajamas, ūkines, finansines ir kitas operacijas iš valstybės ir savivaldybės institucijų, taip pat iš Lietuvos banko, komercinių bankų ir kitų kredito bei finansinių įstaigų, auditorių, kitų juridinių bei fizinių asmenų, nepaisant to, ar informacija laikoma konfidencialia, ar nelaikoma, gauti informacija iš valstybės ar kitų juridinių asmenų valdomų ar tvarkomų registrų ar duomenų bazių;
6) sudaryti sutartis su audito įmonėmis, kitais juridiniais ar fiziniais asmenimis, kurių paslaugomis Komisija naudosis atlikdama patikrinimą;
7) atlikdama patikrinimą naudoti visą Komisijos turimą informaciją, įskaitant ir informaciją gautą kitų patikrinimų metu;
2. Komisijos įgalioti Komisijos administracijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, užtikrindami jiems pavestų uždavinių ir funkcijų vykdymą atliekant patikrinimus, turi šias teises, kurias įgyvendina Komisijos vardu:
1) nekliudomai įeiti į regioninių atliekų tvarkymo centrų, bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojų naudojamas patalpas ar teritoriją ir atlikti patikrinimo veiksmus juridinių asmenų darbo metu, o nedarbo laiku – jeigu yra pagrįstų įtarimų, kad pažeidžiami įstatymai dalyvaujant juridinio asmens atstovui, patalpų, teritorijos savininkui, ar jo įgaliotajam atstovui. Į kitų juridinių asmenų naudojamas patalpas ar teritoriją Komisijos įgalioti Komisijos administracijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, gali patekti tik pateikę teismo išduotą leidimą arba gavę juridinio asmens sutikimą;
4) pasitelkti šio straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose nurodytus asmenis patikrinimo veiksmams atlikti;
3. Asmenys, nurodyti šio straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose, turi teises, nustatytas šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 7 punktuose ir 2 dalies 1 punkte.
4. Komisijos įgalioti Komisijos administracijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, prieš atlikdami šiame straipsnyje nurodytus veiksmus, turi pateikti Komisijos išduotą dokumentą, patvirtinantį jų įgaliojimus, patikrinimo tikslus ir terminus.
5. Tikrinamas regioninis atliekų tvarkymo centras ir (ar) bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojas privalo:
1) paskirti įgaliotus atsakingus asmenis, kurie dalyvautų atliekant patikrinimą ir bendradarbiautų su Komisija;
2) pateikti Komisijai visą patikrinimui atlikti būtiną ir reikalingą informaciją, duomenis ir dokumentus (neatsižvelgiant į tai, kokioje laikmenoje jie saugomi), jų kopijas ir išrašus;
3) teikti žodinius ir rašytinius paaiškinimus, Komisijai pareikalavus, paaiškinimus duoti Komisijos patalpose;
4) sudaryti reikiamas sąlygas patikrinimui atlikti, kai patikrinimas atliekamas energetikos įmonės patalpose ar teritorijoje;
6. Tikrinamas regioninis atliekų tvarkymo centras ir (ar) bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojas turi teisę:
1) informuoti Komisiją apie neteisėtus Komisijos įgaliotų Komisijos administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, veiksmus;
2) apskųsti neteisėtus Komisijos įgaliotų Komisijos administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, patikrinimui pasitelktų specialistų ar ekspertų veiksmus;
3) raštu ir (ar) žodžiu teikti pastabas ir paaiškinimus dėl patikrinimo akte ir jo prieduose nurodytos informacijos;
7. Kiti juridiniai asmenys patikrinimų metu turi teises ir pareigas, nustatytas šio straipsnio 5 dalies 2–5 punktuose ir 6 dalies 1 ir 2 punktuose.
8. Komisijos įgalioti Komisijos administracijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, įgyvendindami jiems suteiktas teises, surašo dokumentus (aktus, protokolus, reikalavimus ir pan.). Jų formas patvirtina ir pildymo tvarką nustato Komisija.
9. Komisijos ir jos įgaliotų Komisijos administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, reikalavimai, duoti atliekant šiame straipsnyje nurodytus veiksmus, yra privalomi juridiniams ir fiziniams asmenims, kurie privalo tinkamai bendradarbiauti su Komisija, jos įgaliotais Komisijos administracijos valstybės tarnautojais ir darbuotojais, dirbančiais pagal darbo sutartį, ir šio straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose nurodytais asmenimis. Už reikalavimų nevykdymą, netinkamą bendradarbiavimą ar trukdymą atlikti patikrinimo veiksmus taikomos šio ir kitų įstatymų nustatytos sankcijos. Baudos, skirtos regioniniams atliekų tvarkymo centrams ir (ar) bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojams neįskaičiuojamos į regionines kainas ir komunalinių atliekų deginimo įkainius.
10. Tikrinamas regioninis atliekų tvarkymo centras ir (ar) bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojas, juridiniai ir fiziniai asmenys Komisijai, jos įgaliotiems Komisijos administracijos valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartį, ir šio straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose nustatytiems asmenims privalo pateikti reikalaujamą informaciją net ir tuo atveju, jei tokia informacija sudaro tikrinamo regioninio atliekų tvarkymo centro ir (ar) bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojo komercinę (gamybinę) paslaptį arba yra konfidenciali dėl kitų priežasčių. Komisija, jos įgalioti Komisijos administracijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, ir šio straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose numatyti asmenys privalo užtikrinti regioninio atliekų tvarkymo centro ir (ar) bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojo jiems pateiktos konfidencialios informacijos konfidencialumą.
11. Šio straipsnio 6 dalies 2 punkte nurodytą skundą tikrinamas regioninis atliekų tvarkymo centras ir (ar) bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojas turi teisę paduoti Vilniaus apygardos administraciniam teismui teisės aktų nustatyta tvarka. Skundo padavimas Komisijos administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, patikrinimui pasitelktų specialistų ar ekspertų atitinkamų veiksmų nesustabdo, jeigu teismas nenusprendžia kitaip.
12. Už šio straipsnio 1 dalies 3, 4 ir 5 punktuose nurodytas paslaugas, jeigu jos pagal galiojančius teisės aktus yra teikiamos atlygintinai, Komisija atsiskaito teisės aktų nustatyta tvarka.
14 straipsnis. Įstatymo papildymas 309 straipsniu
Papildyti Įstatymą 309 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„309 straipsnis. Sankcijos ir jų taikymo tvarka
1. Regioniniams atliekų tvarkymo centrams ir bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojams už pažeidimus vykdant reguliuojamąją veiklą, užtikrinant atitiktį teisės aktų nustatytoms reguliuojamosios veiklos sąlygoms, Komisija skiria baudas:
1) už viešai privalomos skelbti informacijos apie regioninio atliekų tvarkymo centro ar bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojo reguliuojamąją veiklą nepaskelbimą, už teisės aktuose nustatytos informacijos nepateikimą šio įstatymo 308 straipsnio 1 dalyje nurodytiems asmenims, taip pat už neteisingos ar ne visos informacijos pateikimą – iki 10 procentų regioninio atliekų tvarkymo centro ar bendro atliekų deginimo ar atliekų deginimo įrenginio metinių pajamų, gautų praėjusiais finansiniais metais iš konkrečios reguliuojamosios veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas;
2) už teisės aktų nustatytų reguliuojamosios veiklos sąlygų pažeidimą arba jų nevykdymą, už Komisijos įpareigojimų (nurodymų) nevykdymą arba vykdymą ne laiku – iki 10 procentų regioninio atliekų tvarkymo centro ar bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojo metinių pajamų, gautų praėjusiais finansiniais metais iš konkrečios reguliuojamosios veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas;
3) už reguliuojamosios veiklos sąlygų pakartotinį pažeidimą per kalendorinius metus – iki 10 procentų regioninio atliekų tvarkymo centro ar bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojo metinių pajamų, gautų praėjusiais finansiniais metais iš konkrečios reguliuojamosios veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas.
2. Regioniniam atliekų tvarkymo centrui ar bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojui už Komisijos, jos įgaliotų Komisijos administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, ar asmenų, nurodytų šio įstatymo 308straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose, reikalavimų, duotų atliekant šio įstatymo 308 straipsnyje nurodytus veiksmus, nevykdymą Komisija skiria baudą iki 0,5 procento regioninio atliekų tvarkymo centro ar bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojo metinių pajamų, gautų praėjusiais finansiniais metais. Kitiems juridiniams ir fiziniams asmenims už šioje dalyje nurodytus pažeidimus Komisija skiria baudą iki 6 000 eurų.
3. Tais atvejais, kai nesąžiningos konkurencijos veiksmus ar vartotojų nediskriminavimo principų pažeidimą komunalinių atliekų tvarkymo sektoriuje pagal kompetenciją tiria Konkurencijos taryba, šių veiksmų tyrimas atliekamas, privalomi nurodymai regioniniam atliekų tvarkymo centrui, bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojui duodami ir atsakomybė už pažeidimus nustatoma Konkurencijos įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis. Šiuo tikslu Komisija ir Konkurencijos taryba bendradarbiauja tarpusavyje, siekdamos efektyviai nustatyti nesąžiningos konkurencijos veiksmų ar vartotojų nediskriminavimo principų pažeidimų komunalinių atliekų tvarkymo sektoriuje mastą ir poveikį komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos vartotojams ir (ar) kitiems regioniniams atliekų tvarkymo centrams, bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojams. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai, bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojai už tuos pačius pažeidimus atsako tik pagal šį įstatymą arba pagal Konkurencijos įstatymą, atsižvelgiant į nustatytą Komisijos ar Konkurencijos tarybos kompetenciją.
4. Komisija, skirdama baudą, kartu nustato protingą terminą, ne ilgesnį kaip du mėnesiai, pažeidimui pašalinti, jeigu pažeidimo pašalinimas yra objektyviai įmanomas. Jeigu pažeidimas yra mažareikšmis, tai yra regioninių atliekų tvarkymo centras, bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojas nepadarė esminės žalos kitų asmenų interesams, nutraukė pažeidimą, pašalino pažeidimo padarinius, o teisės aktų reikalavimų laikymasis atsižvelgiant į faktines aplinkybes gali būti užtikrintas kitais būdais ir (ar) kitomis priemonėmis, Komisija, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, gali taikyti nuobaudą – įspėjimą, neskirdama baudos ir (ar) nesikreipdama į teismą skirti laikiną apribojimą vykdyti veiklą komunalinių atliekų tvarkymo rinkoje.
5. Regioniniam atliekų tvarkymo centrui, bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojui skiriamos sankcijos atsižvelgiant į:
6. Atsakomybę lengvinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad pažeidimą padaręs regioninis atliekų tvarkymo centras, bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojas savo noru užkirto kelią žalingoms pažeidimo pasekmėms, padėjo išaiškinti pažeidimo aplinkybes, nedelsdami ėmėsi priemonių pažeidimui pašalinti.
7. Atsakomybę sunkinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad regioninis atliekų tvarkymo centras, bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojas kliudė nustatyti pažeidimo aplinkybes, slėpė padarytą pažeidimą, tęsė pažeidimą, nepaisydami Komisijos nurodymo nutraukti neteisėtą veiklą, arba padarė pažeidimą, dėl kurio šiam regioniniam atliekų tvarkymo centrui, bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojui per paskutinius 12 mėnesių buvo skirta sankcija (įspėjimas, bauda, laikinas apribojimas vykdyti veiklą komunalinių atliekų tvarkymo rinkoje).
8. Komisija, nustatydama sankciją, atsakomybę lengvinančiomis aplinkybėmis gali pripažinti ir kitas šiame įstatyme nenurodytas aplinkybes.
9. Skiriamos sankcijos nustatomos įvertinus šio straipsnio 6 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nurodytas aplinkybes. Nustatytos sankcijos mažinamos, jeigu yra atsakomybę lengvinančių aplinkybių, arba didinamos, jeigu yra atsakomybę sunkinančių aplinkybių. Kai yra atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, sankcijos nustatomos atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą.
10. Kai Komisija svarsto sankcijos skyrimo klausimą, dalyvauja regioninio atliekų tvarkymo centro, bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojo vadovas ir (ar) jo įgaliotas atstovas, kurie turi teisę būti išklausyti ir duoti paaiškinimus. Jeigu šie asmenys nedalyvauja, sankcijos skyrimo klausimas gali būti išnagrinėtas tik tais atvejais, kai yra duomenų, kad jiems buvo laiku pranešta apie šio klausimo nagrinėjimo vietą ir laiką, ir negautas jų prašymas atidėti klausimo nagrinėjimą. Tuo atveju, kai yra gautas prašymas atidėti klausimo nagrinėjimą, šis klausimas gali būti išnagrinėtas nedalyvaujant asmeniui, jeigu Komisija, pripažinusi neatvykimo į klausimo nagrinėjimą priežastis nesvarbiomis, atmeta asmens prašymą atidėti klausimo nagrinėjimą.
11. Komisijos sprendimas dėl sankcijos skyrimo turi būti priimtas per šešis mėnesius nuo pažeidimo nustatymo dienos. Tęstinio pažeidimo atveju sankcija gali būti paskirta ne vėliau kaip per šešis mėnesius nuo pažeidimo paaiškėjimo dienos. Už pažeidimus, nuo kurių padarymo dienos praėjo daugiau kaip penkeri metai, sankcijos negali būti skiriamos.
12. Už tą patį pažeidimą gali būti skiriama tik viena sankcija. Sankcijos skyrimas neatleidžia nuo pareigos, už kurios nevykdymą paskirta sankcija, vykdymo.
14. Komisijos sprendimas dėl sankcijos skyrimo per 30 dienų nuo jo priėmimo dienos gali būti skundžiamas teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
15. Komisijos sprendimas dėl sankcijos skyrimo įsigalioja po 30 dienų nuo jo priėmimo dienos, jeigu per šį laiką įstatymų nustatyta tvarka sprendimas nebuvo apskųstas teismui. Tuo atveju, jeigu Komisija sprendimu ne tik skiria sankciją, bet ir nustato įpareigojimus, Komisijos sprendimas dalyje dėl įpareigojimų nustatymo įsigalioja sprendimo priėmimo dieną, jeigu pačiame sprendime nenustatyta vėlesnė jo įsigaliojimo data. Komisijos sprendimo dėl įpareigojimų nustatymo apskundimas teismui įpareigojimų vykdymo nesustabdo, jeigu teismas nenusprendžia kitaip.
16. Komisijos sprendimas dėl sankcijos skyrimo yra vykdytinas ir vykdomasis dokumentas. Komisijos sprendimas vykdomas Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.
17. Komisijos sprendimo dėl sankcijos skyrimo ir įpareigojimų nustatymo nuorašas asmeniui išsiunčiamas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jo priėmimo.
15 straipsnis. Įstatymo papildymas 71 skirsniu
Papildyti Įstatymą 71 skirsniu ir jį išdėstyti taip:
311 Informacijos teikimas visuomenei, valstybės ir savivaldybių institucijoms
1. Informacija apie regioninius atliekų tvarkymo centrus ir bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojus, komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kokybę, paslaugų teikimo sąlygas ir numatomus sutarčių sąlygų pakeitimus, sistemų eksploatavimą, modernizavimą, plėtrą, renovaciją, investicijas į sistemos plėtrą ir renovaciją, paslaugų kainas ir tarifus, jų struktūrą yra vieša, skelbiama savivaldybių, regioninio atliekų tvarkymo centrų, bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojų interneto svetainėse. Savivaldybių, regioninio atliekų tvarkymo centrų, bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojų interneto svetainėse skelbiama informacija atnaujinama esant pasikeitimams, bet ne rečiau kaip kartą per metus.
2. Regioninių atliekų tvarkymo centrų, bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojų informacija apie veiklą, kurios kainos reguliuojamos, yra vieša. Valstybės ir savivaldybių institucijos turi teisę gauti iš regioninio atliekų tvarkymo centro, bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojo visus finansinės atskaitomybės, kitus dokumentus ir informaciją, reikalingą teisės aktų nustatytoms pareigoms vykdyti.
3. Keičiantis komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų teikimo kainoms, regioniniai atliekų tvarkymo centrai, bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojai viešai (interneto svetainėje, regioninėje spaudoje ar kituose šaltiniuose) informuoja komunalinių atliekų turėtojus apie pasikeitusias ir nustatytas kainas.
4. Komunalinių atliekų turėtojus teises ginančios institucijos teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę gauti iš regioninio atliekų tvarkymo centro ir bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo jėgainės valdytojo informaciją, reikalingą komunalinių atliekų turėtojus teisėms ginti.
312 straipsnis. Ginčų sprendimas ne teismo tvarka.
1. Iš sutartinių santykių kylančius komunalinių atliekų turėtojo ir regioninio atliekų tvarkymų centro ginčus dėl regioninės kainos ir komunalinių atliekų tvarkymo tarifo bei jų taikymo ne teismo tvarka sprendžia Komisija. Kitus komunalinių atliekų turėtojo ir regioninio atliekų tvarkymo centro ginčus ne teismo tvarka sprendžia Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba. Komunalinių atliekų turėtojas taip pat turi teisę kreiptis tiesiogiai į teismą. Komunalinių atliekų turėtojas, manantis, kad regioninis atliekų tvarkymo centras pažeidė jo teises ar teisėtus interesus, pirmiausia privalo raštu kreiptis į regioninį atliekų tvarkymo centrą ir nurodyti savo reikalavimus.
2. Komunalinių atliekų turėtojų ir regioninių atliekų tvarkymo centrų ginčai sprendžiami ne teismo tvarka pagal Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymą. Kitų (ne komunalinių) atliekų turėtojų ir regioninių atliekų tvarkymo centrų ginčai nagrinėjami pagal Komisijos nustatytas ginčų nagrinėjimo taisykles.
3. Komisija ne teismo tvarka nagrinėja tarp bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojo ir regioninio atliekų tvarkymo centro kylančius ginčus dėl bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojo taikomų įkainių. Šie ginčai nagrinėjami pagal Komisijos patvirtintas ginčų nagrinėjimo taisykles. Bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojai ir regioniniai atliekų tvarkymo centrai, vadovaudamiesi šio įstatymo ir Lietuvos Respublikos civilinių ginčų taikinamojo tarpininkavimo įstatymo nuostatomis, turi teisę kreiptis į Komisiją, prašydami jiems tarpininkauti ir (ar) jas taikinti, kad ginčas dėl šio įstatymo reglamentuojamų santykių būtų išspręstas taikiai. Komisija nustato savo taikinamojo tarpininkavimo taisykles.
4. Vartotojų teisių apsaugos tarnybos ir Komisijos sprendimai, priimti išnagrinėjus komunalinių atliekų turėtojų ir regioninių atliekų tvarkymo centrų ginčus, Komisijos sprendimai, priimti išnagrinėjus regioninio atliekų tvarkymo centro ir bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojo ginčus, įsigalioja ir yra privalomi vykdyti, jeigu nė viena ginčo šalis per 30 dienų nuo Vartotojų teisių apsaugos tarnybos ar Komisijos sprendimo dėl ginčo priėmimo nepareiškia ieškinio bendrosios kompetencijos teisme Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka, prašydama nagrinėti ginčą iš esmės. Kreipimasis į bendrosios kompetencijos teismą po Vartotojų teisių apsaugos tarnybos ar Komisijos sprendimo dėl ginčo priėmimo nelaikomas šio sprendimo apskundimu.
5. Įsigaliojęs Vartotojų teisių apsaugos tarnybos ir Komisijos sprendimas yra vykdomasis dokumentas. Jeigu šis sprendimas neįvykdomas, jis gali būti priverstinai vykdomas Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.
6. Vartotojų teisių apsaugos tarnybos, Komisijos procedūriniai sprendimai, priimti nagrinėjant komunalinių atliekų turėtojo ir regioninio atliekų tvarkymo centro ginčą, Komisijos sprendimai, priimti išnagrinėjus regioninio atliekų tvarkymo centro ir bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojo ginčą, tarp jų ir sprendimai atsisakyti nagrinėti ginčą, sustabdyti ar nutraukti ginčo nagrinėjimą, užkertantys kelią toliau nagrinėti ginčą, per 7 dienas nuo sprendimo įteikimo suinteresuotam asmeniui dienos gali būti skundžiami bendrosios kompetencijos teismui. Teismo nutartys dėl šioje dalyje nurodytų sprendimų neskundžiamos.
313 straipsnis. Skundų nagrinėjimas
1. Komunalinių atliekų turėtojų skundus dėl komunalinių atliekų teikiamos paslaugos kokybės, t. y. surinkimo, vežimo, naudojimo ir šalinimo, nagrinėja savivaldybės vykdomoji institucija.
2. Regioninių atliekų tvarkymo centrų skundus dėl komunalinių atliekų deginimo jėgainės valdytojo taikomų įkainių nagrinėja Komisija.
16 straipsnis. Įstatymo papildymas 351 straipsniu
Papildyti Įstatymą 351 straipsniu:
„351 straipsnis. Savivaldybių atsakomybė atliekų tvarkymo srityje
1. Savivaldybėms, neįvykdžiusioms šiame Įstatyme ir Valstybiniame atliekų tvarkymo plane joms nustatytų užduočių šiame plane nustatytais terminais ir neužtikrinusioms plane numatytų reikalavimų, skiriamos ekonominės sankcijos:
1) už komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo neužtikrinimą skiriama penkiolikos tūkstančių eurų bauda;
2) už kiekvieną sąvartyne leistiną pašalinti komunalinių biologiškai skaidžių atliekų kiekį, viršijantį nustatytą kiekį tonomis, skiriama trijų tūkstančių eurų bauda;
3) už reikalavimo įrengti didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles neįvykdymą skiriama penkiolikos tūkstančių eurų bauda;
4) už reikalavimo užtikrinti antrinių žaliavų rūšiavimo galimybę ir priemones visiems komunalinių atliekų turėtojams neįvykdymą skiriama penkiolikos tūkstančių eurų bauda;
5) už reikalavimo užtikrinti buityje susidarančių pavojingųjų atliekų atskirą surinkimą neįvykdymą skiriama trisdešimt tūkstančių eurų bauda;
17 straipsnis. Įstatymo papildymas 352 straipsniu
Papildyti Įstatymą 352 straipsniu:
„352 straipsnis. Pažeidimų nustatymas ir baudų skyrimas
1. Šio įstatymo 351 straipsnyje nurodyti pažeidimai nustatomi aplinkos ministro įgaliotai institucijai gavus šio Įstatymo 28 straipsnyje 8 dalyje nurodytą informaciją.
2. Aplinkos ministro įgaliota institucija, gavusi šio straipsnio 1 dalyje nurodytą informaciją, paskiria Aplinkos ministro įsakymu įgaliotą pareigūną ją išnagrinėti. Atsakingas pareigūnas, per tris mėnesius nuo informacijos gavimo dienos ją išnagrinėja ir nustatęs, kad yra pagrindas skirti baudą, nedelsdamas registruotu laišku apie tai informuoja savivaldybę. Savivaldybė, gavusi tokį pranešimą, per vieną mėnesį nuo pranešimo gavimo dienos pateikia paaiškinimus, nurodydama aplinkybes, dėl kokių priežasčių laiku neįvykdė šio Įstatymo 351 straipsnio 1 dalyje nurodytų užduočių ir (ar) reikalavimų. Savivaldybei per nurodytą terminą nepateikus paaiškinimų, ekonominės sankcijos skyrimo procedūra tęsiama.
3. Pasibaigus paaiškinimų pateikimo terminui ar gavęs savivaldybės paaiškinimus ir per 20 darbo dienų juos išnagrinėjęs, atsakingas pareigūnas priima vieną iš šių sprendimų:
4. Atsakingas pareigūnas, priėmęs vieną iš šio straipsnio 3 dalyje nurodytų sprendimų, per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos registruotu paštu siunčia savivaldybei pranešimą apie sprendimo priėmimą pridėdamas sprendimo kopiją. Atsakingo pareigūno priimtas sprendimas skirti ekonominę sankciją yra vykdomasis dokumentas.
18 straipsnis. Įstatymo papildymas 353 straipsniu
Papildyti Įstatymą 353 straipsniu:
„353 straipsnis. Skirtų baudų išieškojimo tvarka
1. Kartu su sprendimu savivaldybei siunčiamas teikimas, kuriame pasiūloma per tris mėnesius sumokėti sprendime nurodytą baudą pervedant ją į Valstybės iždo sąskaitą, kurioje kaupiamos Atliekų tvarkymo programos lėšos. Šis terminas gali būti pratęstas iki šešių mėnesių, jeigu savivaldybė motyvuotu prašymu kreipiasi į teikimą atsiuntusią instituciją dėl termino pratęsimo ir dėl objektyvių priežasčių negali sumokėti baudos, atsakingam pareigūnui priėmus sprendimą dėl šio termino pratęsimo.
2. Sprendimas baudos išieškojimui yra pateikiamas vykdyti antstoliui Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka, bet ne vėliau kaip per vienerius metus nuo jo priėmimo dienos.
3. Savivaldybės per 30 dienų nuo tokio sprendimo priėmimo, gali apskųsti jį administraciniam teismui teisės aktų nustatyta tvarka.
19 straipsnis. Įstatymo papildymas 354 straipsniu
Papildyti Įstatymą 354 straipsniu:
„354 straipsnis. Atvejai, kai baudos neskiriamos
1. Tyrimas dėl baudos skyrimo negali būti pradėtas, o pradėtas turi būti nutrauktas esant šiems atvejams:
2. Pažeidimas laikomas mažareikšmiu, jei šio Įstatymo, kitų įstatymų ir Europos Sąjungos teisės aktų, reglamentuojančių atliekų tvarkymą saugomi interesai nepažeisti ar pažeisti nežymiai ir kuriuo nepadaryta esminės žalos valstybei, aplinkai, žmonių sveikatai, ir pažeidėjas pašalino pažeidimo padarinius ir atlygino žalą, o šio Įstatymo reikalavimų laikymasis gali būti užtikrintas kitais būdais.“.
20 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija ir Komisija iki 2018 m. gruodžio 1 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai pirmuosius regioninių kainų projektus parengia ir pateikia Komisijai iki 2019 m. vasario 1 d.
4. Bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojai, iki kurių pasirašytų sutarčių su regioniniais atliekų tvarkymo centrais dėl komunalinių atliekų deginimo galiojimo termino pabaigos liko mažiau nei 7 mėn. ir bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojai, nesudarę tokių sutarčių bei sudarę neterminuotas sutartis, pirmąjį komunalinių atliekų deginimo paslaugos įkainio apskaičiavimo projektą parengia ir pateikia Komisijai iki 2019 m. vasario 1 d.
5. Bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojai, iki kurių pasirašytų sutarčių su regioniniais atliekų tvarkymo centrais dėl komunalinių atliekų deginimo galiojimo termino pabaigos liko daugiau nei 7 mėn., pirmąjį komunalinių atliekų deginimo paslaugos įkainio apskaičiavimo projektą parengia ir pateikia Komisijai ne vėliau nei likus 6 mėn. iki konkrečios sutarties galiojimo termino pabaigos.
7. Pirmosios komunalinių atliekų deginimo įkainių viršutinės ribos pagal šio straipsnio 4 dalį nustatomos iki 2019 m. liepos 1 d., o pagal šio straipsnio 5 dalį nustatomos ne vėliau kaip per 4 mėn. nuo komunalinių atliekų deginimo paslaugos įkainio apskaičiavimo projekto pateikimo Komisijai dienos.