Projektas Nr.
LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINIO DIALOGO SKATINIMO
ĮSTATYMAS
2019 m. d. Nr.
Vilnius
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis ir taikymas
1. Šis įstatymas nustato socialinio dialogo principus, skatinimo priemones, socialinio dialogo skatinimą koordinuojančius subjektus ir jų funkcijas bei profesinių sąjungų ir darbdavių organizacijų, veikiančių nacionaliniu, teritoriniu ir šakos lygmeniu, atstovavimo kriterijus.
2. Šio įstatymo tikslas - sudaryti prielaidas nacionalinio (tarpšakinio), šakos, teritorinio lygmens socialinio dialogo plėtrai, skatinant kolektyvines derybas ir kolektyvinių sutarčių sudarymą.
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Socialinis dialogas – profesinių sąjungų ir darbdavių organizacijų diskusijos, konsultacijos, derybos ir bendri veiksmai. Socialinis dialogas gali būti trišalis kartu su valstybės ir savivaldybės atstovais - ir dvišalis – tarp profesinių sąjungų ir darbdavių organizacijų. Lietuvos Respublikos darbo kodekso 161-164 straipsniuose reguliuojama socialinė partnerystė ir šiame įstatyme nurodytas socialinis dialogas suprantami kaip sinonimai.
2. Socialinio dialogo skatinimas – socialinio dialogo plėtra šiame įstatyme nustatytomis skatinimo priemonėmis.
3. Socialinio dialogo skatinimo priemonės – stebėsenos, poveikio vertinimo, konsultavimo ir kitos šiame įstatyme nustatytos priemonės, siekiant remti profesinių sąjungų ir darbdavių organizacijų bendradarbiavimą.
4. Socialinį dialogą koordinuojantys subjektai – šiame įstatyme nurodytos atsakingos valstybės institucijos, Lietuvos Respublikos Trišalė taryba ir šio įstatymo remiantis sudaroma nenuolat veikianti Kolektyvinių derybų plėtros komisija.
3 straipsnis. Socialinio dialogo principai
1. Šiame įstatyme įtvirtintas socialinio dialogo skatinimas paremtas šiais socialinio dialogo principais:
II SKYRIUS
SOCIALINIO DIALOGO SKATINIMO PRIEMONĖS
4 straipsnis. Valstybės parama socialiniam dialogui
1. Atsižvelgdama į tarptautinius, Europos Sąjungos ir nacionalinius teisės aktus, valstybė remia socialinį dialogą ir imasi šiuose teisės aktuose nustatytų priemonių jam skatinti, nepažeisdama darbuotojų ir darbdavių atstovų bei jų organizacijų savarankiškumo.
2. Valstybės parama socialiniams partneriams teikiama pagal valstybės institucijų ir įstaigų bei savivaldybių strateginio planavimo dokumentuose nurodytas priemones.
5 straipsnis. Valstybės paramos socialiniams partneriams formos
Kolektyvinių santykių subjektams gali būti taikomos šios valstybės paramos formos:
6 straipsnis. Lietuvos Respublikos institucijų parama socialiniam dialogui
1. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija vykdo kolektyvinėmis sutartimis nustatomo darbo apmokėjimo, darbo sąlygų ir socialiniam dialogui skatinti skirtų priemonių stebėseną. Ne rečiau kaip kartą per metus parengta kolektyvinių sutarčių stebėsenos ataskaita pristatoma Lietuvos Respublikos Trišalės tarybos posėdyje.
2. Lietuvos Respublikos ūkio ministerija vykdo darbo užmokesčio ir darbo našumo stebėseną visos ekonomikos bei atskirų ekonominės veiklos šakų lygiu. Ne rečiau kaip kartą per metus parengta einamųjų metų darbo užmokesčio ir darbo našumo raidos bei kitų metų prognozių ataskaita pristatoma Lietuvos Respublikos Trišalės tarybos posėdyje.
3. Kiekvienas Lietuvos Respublikos ministras ne vėliau kaip iki kiekvienų metų kovo 1 d. atitinkamam Lietuvos Respublikos Seimo komitetui pateikia ataskaitą apie jo valdymo srityje esančios ministerijos ir jo valdymo sritims priskirtų įstaigų prie ministerijos, kitų institucijų, įstaigų valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo užmokesčio dinamiką pagal profesijas, profesijų grupes. Ataskaitos struktūra, rodiklių metodika nustatoma Lietuvos Respublikos Socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu. Informacija apie savivaldybėse dirbančius asmenis pateikiama suderinus ją su Lietuvos savivaldybių asociacija.
4. Prireikus profesinė sąjunga turi teisę kreiptis į Lietuvos Respublikos valstybinę darbo inspekciją prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, prašydama nustatyti darbdavį ar darbdavių organizaciją, kuri turėtų būti kolektyvinių derybų šalis atitinkamo lygmens kolektyvinėse derybose.
5. Socialinių partnerių pageidavimu valstybės ir savivaldybių norminių teisės aktų projektai, potvarkiai ir kiti sprendimai turi būti vertinami dėl įtakos galiojančioms kolektyvinėms sutartims, išdėstant argumentus, kodėl jie gali paveikti galiojančias kolektyvines sutartis. Pageidavimas subjektui, rengiančiam norminio teisės akto projektą, pateikiamas raštu.
7 straipsnis. Konsultacijos vedant nacionalinio, teritorinio ir šakos lygmens kolektyvines derybas
8 straipsnis. Nacionalinės kolektyvinės sutarties rengimas ir atnaujinimas
1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos darbo kodekso 194 straipsnio reguliavimą, turi teisę inicijuoti kolektyvines derybas dėl nacionalinės kolektyvinės sutarties dėl pareiginės algos bazinio dydžio.
2. Lietuvos Respublikos finansų ministerija ne vėliau kaip per dvi savaites nuo derybų dėl nacionalinės kolektyvinės sutarties pradžios pateikia derybų pusėms svarbiausių makroekonominių prognozių ateinantiems metams rodiklius, minimalios algos dydžio prognozę, planuojamų reformų kaštus, taip pat esminius įstatymais nustatytų ir numatytų biudžeto asignavimų pokyčių rodiklius kitais metais.
III SKYRIUS
KOLEKTYVINIŲ DERYBŲ PLĖTROS KOMISIJA
9 straipsnis. Kolektyvinių derybų plėtros komisija
1. Kolektyvinių derybų plėtros komisija – nenuolat veikianti patariamoji institucija, teikianti konsultacijas nacionalinio, teritorinio ir šakos lygmens kolektyvinėse derybose.
2. Kolektyvinių derybų plėtros komisija socialiniams partneriams teikia:
1) konsultacijas, kad padėtų jiems tinkamai ir veiksmingai vesti kolektyvines derybas, atsižvelgiant į šio įstatymo 3 straipsnyje nurodytus socialinio dialogo principus;
2) ekspertų nuomones dėl teisės aktų, susijusių su darbo, ekonominiais ar socialiniais klausimais taikymo;
3. Kolektyvinių derybų plėtros komisija sudaroma prie Lietuvos Respublikos Trišalės tarybos nacionalinio, teritorinio, šakos lygmens profesinių sąjungų arba darbdavių organizacijos rašytiniu prašymu.
4. Lietuvos Respublikos Trišalė taryba sprendimą dėl Kolektyvinių derybų plėtros komisijos sudarymo bendru sutarimu priima artimiausiame savo posėdyje. Lietuvos Respublikos Trišalė taryba gali atmesti prašymą sudaryti Kolektyvinių derybų plėtros komisiją, jeigu jis neatitinka šio įstatymo 7 straipsnyje nurodyto tikslo.
5. Lietuvos Respublikos Trišalei tarybai nusprendus tenkinti prašymą dėl Kolektyvinių derybų plėtros komisijos sudarymo, iš Kolektyvinių derybų plėtros komisijos kandidatų sąrašo paskiriami trys nariai: po vieną narį skiria Lietuvos Respublikos Trišalėje taryboje atstovaujamų profesinių sąjungų, darbdavių organizacijų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovai. Paskyrus Kolektyvinių derybų plėtros komisijos narius, pateiktas prašymas perduodamas Kolektyvinių derybų plėtros komisijai.
6. Kolektyvinių derybų plėtros komisijos kandidatų sąrašą sudaro, tvirtina ir atnaujina Lietuvos Respublikos Socialinės apsaugos ir darbo ministras. Į Kolektyvinių derybų plėtros komisijos kandidatų sąrašą ketverių metų kadencijai su teise pratęsti kadenciją dar ketveriems metams gali būti įtraukti nepriekaištingos reputacijos, nešališki fiziniai asmenys, turintys specialiųjų žinių, reikalingų patariant dėl kolektyvinių derybų.
7. Kolektyvinių derybų plėtros komisijos nariai, kuriuos iš Kolektyvinių derybų plėtros komisijos kandidatų sąrašo pasirenka Lietuvos Respublikos Trišalė taryba, savo darbo komisijoje laikotarpiu atleidžiami nuo pareigų. Kolektyvinių derybų plėtros komisijos narių darbas apmokamas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų ir komisijos narių darbo apmokėjimo įstatymo nustatyta tvarka. Kolektyvinių derybų plėtros komisijos narių kelionės išlaidų dydį ir apmokėjimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Socialinės apsaugos ir darbo ministras.
8. Kolektyvinių derybų plėtros komisijos nariai privalo saugoti savo veikloje sužinotą konfidencialią informaciją.
IV SKYRIUS
PROFESINIŲ SĄJUNGŲ IR DARBDAVIŲ ORGANIZACIJŲ ATSTOVAVIMO KRITERIJAI, JŲ NUSTATYMAS
10 straipsnis. Profesinių sąjungų organizacijų atstovavimo kriterijai, jų nustatymas nacionaliniu teritoriniu ir šakos lygmeniu
1. Atstovaujančia profesinių sąjungų organizacija nacionaliniu lygmeniu pripažįstama profesinė sąjunga, atitinkanti visus šiuos kriterijus:
3) turi padalinius ne mažiau kaip dešimtadalyje Lietuvos Respublikos savivaldybių arba jungia ne mažiau kaip penkis skirtingus ekonominės veiklos sektorių susivienijimus;
2. Atstovaujančia profesinių sąjungų organizacija šakos lygmeniu pripažįstama profesinė sąjunga, atitinkanti visus šiuos kriterijus:
5) jungia ne mažiau kaip penkis procentus atstovaujamos ekonominės veiklos šakos darbuotojų arba veikia ne mažiau kaip penkiuose procentuose atstovaujamos ekonominės veiklos šakos darbdaviuose;
3. Atstovaujančia profesinių sąjungų organizacija teritoriniu lygmeniu pripažįstama profesinė sąjunga, atitinkanti visus šiuos kriterijus:
1) tiesiogiai ar per savo padalinius veikianti konkrečioje teritorijoje (apskrityje, savivaldybėje ar kt.);
11 straipsnis. Darbdavių organizacijų atstovavimo kriterijai ir jų nustatymas nacionaliniu, teritoriniu ir šakos lygmeniu
1. Atstovaujančia darbdavių organizacija nacionaliniu lygmeniu pripažįstama darbdavių organizacija, atitinkanti visus šiuos kriterijus:
3) turi padalinius ne mažiau kaip dešimtadalyje Lietuvos Respublikos savivaldybių arba jungia ne mažiau kaip penkis skirtingus ekonominės veiklos sektorius;
2. Atstovaujančia darbdavių organizacija šakos lygmeniu pripažįstama darbdavių organizacija, atitinkanti visus šiuos kriterijus:
3. Atstovaujančia darbdavių organizacija teritoriniu lygmeniu pripažįstama darbdavių organizacija, atitinkanti visus šiuos kriterijus: