Projektas

 

 

LIETUVOS VYRIAUSIASIS ARCHYVARAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL DOKUMENTŲ RENGIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

Nr.

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo 11 straipsnio 4 dalimi:

1. Tvirtinu Dokumentų rengimo taisykles (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymą Nr. V-117 „Dėl Dokumentų rengimo taisyklių patvirtinimo“ (su visais pakeitimais).

3. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2020 m. sausio 1 d.

 

 

 

 

 

Lietuvos vyriausiasis archyvaras                                                                                                   

 

 

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos vyriausiojo archyvaro

įsakymu Nr. 

 

DOKUMENTŲ RENGIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Dokumentų rengimo taisyklės (toliau – taisyklės) nustato valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų, įmonių, valstybės įgaliotų asmenų (toliau – įstaigos) dokumentų rengimo bendruosius reikalavimus.

2. Šiose taisyklėse nustatyti įrašų rengimo reikalavimai taikomi informacinėms sistemoms, kuriomis tvarkoma informacija, susijusi su dokumentų valdymu, taip pat Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos sukurtos bendros informacinės sistemos įstaigų veiklos administravimo metu sudaromiems ir gautiems dokumentams valdyti.

Šiose Taisyklėse nustatyti dokumentų rengimo reikalavimai netaikomi dokumentams, kurių formą ir struktūrą nustato ES institucijų dokumentai, tarptautiniai standartai ar susitarimai (pvz., karybos), kurių privalomą taikymą nustato kiti teisės aktai.

Šiose taisyklėse nustatyti dokumentų rengimo reikalavimai privatiems juridiniams ir fiziniams asmenims yra rekomendaciniai, išskyrus tuos dokumentus, kurių rengimą nustato teisės norminiai aktai.

3. Teisės aktų turinys rengiamas laikantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme ir Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (toliau – Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijos), nustatytų reikalavimų.

4. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:

4.1. Dokumento turinys dokumente užfiksuotos informacijos visuma.

4.2. Dokumento sudarytojas kolegiali institucija, įstaiga, jos struktūrinis padalinys, įstaigos vadovas ar kitas teisės aktų nustatytus įgaliojimus sudaryti dokumentus turintis asmuo.

4.3. Vaizdo ir garso dokumentas – užfiksuotas vaizdas (judantis ar statinis) ir (ar) garsas, nepaisant jų užfiksavimo fizinio pagrindo ir įrašymo (užfiksavimo) būdo (pvz.: filmas, garso įrašas, fotodokumentas ar pan.).

4.4. Dokumento išrašas – nustatytąja tvarka parengta ir patvirtinta dokumento dalis.

4.5. Dokumento kopija – reprografijos ar kitais būdais tiksliai atgamintas dokumentas.

4.6. Dokumento nuorašas – atgamintas dokumentas be dalies jame esančių rekvizitų ar jų dalių (pvz.: rezoliucijos, parašų).

4.7. Sąvokos įrašas, metaduomenys, tekstas suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos standarte LST ISO 5127:2019 „Informacija ir dokumentavimas. Pagrindai ir aiškinamasis žodynas (tapatus ISO 5127:2017)”, o sąvoka elektroninis dokumentas – kaip ji apibrėžta Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje, kuriuo panaikinama Direktyva 1999/93/EB (toliau – Reglamentas).

4.8. Sąvoka MIME tipo žymuo suprantama taip, kaip ji apibrėžta Elektroniniu parašu pasirašyto elektroninio dokumento specifikacijoje ADOC-V1.0, patvirtintoje Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2009 m. rugsėjo 7 d. įsakymu Nr. V-60.

4.9. Kitos šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatyme ir Lietuvos vyriausiojo archyvaro tvirtinamose Dokumentų tvarkymo, apskaitos ir saugojimo organizavimo taisyklėse.

 

II SKYRIUS

DOKUMENTO STRUKTŪROS ELEMENTAI

 

5. Dokumento struktūrą sudaro šie pagrindiniai elementai: tekstas arba vaizdas ir (ar) garsas, metaduomenys, autentiškumo ir vientisumo patvirtinimo duomenys.

6. Dokumento struktūros elementai, nurodyti šių taisyklių 5 punkte, yra privalomi ir dokumente užfiksuojami atsižvelgiant į pasirinktą ar nustatytą dokumento formą:

6.1. popieriniame dokumente visi dokumento struktūros elementai užfiksuojami dokumento turinyje;

6.2. elektroniniame dokumente tekstas užfiksuojamas turinyje, kiti dokumento struktūros elementai gali būti užfiksuojami tik naudojamos informacinės sistemos ar kitomis informacinių ryšių technologijų priemonėmis;

6.3. vaizdo ir garso dokumente užfiksuojamas vaizdas ir (ar) garsas, kiti dokumento struktūros elementai gali būti užfiksuojami tik naudojamos informacinės sistemos priemonėmis;

6.4. įrašuose šių taisyklių 5 punkte nurodytieji struktūros elementai užfiksuojami tarpusavyje susijusiuose naudojamos informacinės sistemos struktūriniuose laukuose.

7. Rašytiniuose dokumentuose struktūros elementai, kai jie dėstomi turinyje, užfiksuojami atsižvelgiant į šių taisyklių 1 ir 2 prieduose nurodytus reikalavimus.

 

Dokumento tekstas, vaizdas ir (ar) garsas

 

8. Dokumento tekstas arba vaizdas ir (ar) garsas yra privaloma dokumento dalis, kurioje pateikiama pagrindinė dokumento informacija bei informacija apie priedus − dokumento dalį, kurioje gali būti pateikiama pagrindinį dokumento tekstą arba vaizdą ir (ar) garsą papildanti informacija, arba dokumentas, kurio rengimo procesas yra baigtas (įstaigos parengtas, gautas dokumentas, dokumento kopija, nuorašas ar išrašas). Priedas turi turėti savo pavadinimą ir (ar) numerį; jei priedų daugiau nei vienas – jų numeriai rašomi iš eilės.

 

Dokumento metaduomenys

 

9. Pagrindiniai dokumento metaduomenys yra šie:

9.1. dokumento sudarytojas;

9.2. dokumento pavadinimas;

9.3. dokumento data;

9.4. dokumento unikalus numeris (jei taikoma);

9.5. gavėjas (jei dokumentas siunčiamas);

9.6. dokumento sudarytojo duomenys (jei dokumentas siunčiamas);

9.7. laikmena;

9.8. MIME tipo žymuo (netaikoma popieriniam bei vaizdo ir garso dokumentui analoginiu formatu).

10. Dokumento sudarytojo pavadinimas turi atitikti teisės aktais įteisintą kolegialios institucijos, įstaigos, jos struktūrinio padalinio arba pareigybės pavadinimą. Kai dokumento sudarytojas yra komisija (darbo grupė ar pan.), sudaryta iš kelių įstaigų atstovų, jos pavadinimas rašomas pagal teisės akte nustatytą komisijos (darbo grupės ar pan.) funkciją.

11. Dokumento pavadinimą sudaro dokumento rūšies pavadinimas (įsakymas, protokolas, aktas ar kita) ir antraštė, glaustai apibūdinanti dokumento teksto esmę.

Siunčiamuosiuose dokumentuose gali būti nurodoma tik antraštė, nenurodant dokumento rūšies pavadinimo.

12. Dokumento data laikoma jo registravimo data. Ji nurodoma arabiškų skaitmenų grupėmis (pvz., 2018-02-16) arba mišriuoju būdu (pvz., teisės aktuose – 2018 m. vasario 16 d.), kaip tai nustatyta LST ISO 8601:2006 „Duomenų elementai ir informacijos mainų formatai. Informacijos mainai. Datų ir laiko žymėjimas (tapatus ISO 8601:2004)“ standarte.

13. Dokumento unikalus numeris – dokumento registracijos numeris, suteiktas įstaigos vadovo ar jo įgalioto asmens (toliau – įstaigos vadovo) nustatyta tvarka. Dokumento unikalų numerį sudaro skaičių ir (ar) raidžių junginys, kuris patvirtina dokumento sudarymo ar gavimo faktą. Jei reikia, dokumento unikalus numeris gali būti papildytas skyrybos ženklais – tašku, brūkšneliu, skliausteliais, pasviruoju brūkšniu ir pan. Prieš skaičių ir (ar) raidžių junginį rašoma žodžio „numeris“ santrumpa „Nr.“. Dokumento unikalus numeris rašomas, jei dokumentas nėra identifikuojamas pagal kitus požymius (pvz. formos numerį ar pan.).

14. Gavėjas dokumente nurodomas, jei dokumentas yra siunčiamas arba kai reikia nurodyti įstaigą, jos struktūrinį padalinį ar asmenį, kuriam dokumentas skirtas.

Jei gavėjas dėstomas dokumento turinyje, įstaigos, jos administracinio padalinio pavadinimas arba asmens, kuriam skirtas dokumentas, pareigų pavadinimas ar vardas ir pavardė rašomi naudininko linksniu.

Jei reikia nurodyti ir gavėjo adresą, adresas rašomas pagal Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro patvirtintas universaliųjų pašto paslaugų teikimo taisykles.

15. Dokumento sudarytojo duomenys – siunčiamuose dokumentuose pateikiama Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.44 straipsnyje nurodyta informacija (teisinė forma, buveinė, juridinio asmens kodas, registras, kuriame kaupiami ir saugomi duomenys apie tą juridinį asmenį), Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo informacinės sistemos elektroninio pristatymo dėžutė, kita reikalinga informacija).

Kai dokumento sudarytojas yra įstaigos teritorinis padalinys ar filialas (atstovybė), papildomai gali būti nurodyti teritorinio padalinio ar filialo (atstovybės) kontaktiniai duomenys.

16. Laikmena nurodoma dokumentą rengiant ir registruojant informacinės sistemos priemonėmis, pasirenkant vieną iš dviejų galimų dokumento laikmenų tipų: fizinė arba skaitmeninė. Fizinė laikmena nurodoma, kai rengiamas dokumentas yra popierinis arba vaizdo ir garso dokumentas analoginiu formatu, o skaitmeninė – rengiant įrašus, elektroninius dokumentus, vaizdo ir garso dokumentus (išskyrus analoginius) arba suskaitmenintus dokumentus.

17. MIME tipo žymuo turi būti nurodytas skaitmeninės kilmės dokumentų metaduomenyse (pvz., application/vnd.lt.archyvai.adoc-2008, application/pdf). Įrašų metaduomenyse nurodomi ne įrašą sudarančių teksto, vaizdo ir garso rinkmenų MIME tipo žymenys, o paties įrašo MIME tipo žymuo.

 

Dokumento autentiškumo ir vientisumo patvirtinimo duomenys

 

18. Autentiškumo ir (ar) vientisumo patvirtinimo duomenys yra šie:

18.1. parašas (šiuo atveju turinyje nurodomos dokumentą pasirašančio (patvirtinančio) asmens pareigos, vardas ir pavardė ir pasirašoma);

18.2. elektroninis parašas (šiuo atveju nurodomas elektroninį parašą sukūrusio asmens vardas ir pavardė bei jo pareigų pavadinimas). Jei ši informacija nėra nurodyta elektroninio parašo sertifikate, ji turi būti pateikta metaduomenyse;

18.3. elektroninis spaudas (šiuo atveju turi būti nurodomas elektroninį spaudą sukūrusio juridinio asmens pavadinimas);

18.4. kita dokumento turinio vientisumui užtikrinti naudojama technologija (pvz. elektroninės laiko žymos ar kt.).

19. Elektroninis parašas, elektroninis spaudas ar naudojamos laiko žymos turi atitikti oficialiojo elektroninio dokumento specifikacijose, Reglamente ar kituose teisės aktuose keliamus reikalavimus.

20. Oficialiesiems elektroniniams dokumentams pasirašyti naudojamas kvalifikuotas elektroninis parašas ir kvalifikuotos laiko žymos, jei kitais teisės aktais nėra nustatyta kitaip.

21. Naudojant 18.2–18.4 papunkčiuose nurodytą vientisumo ir (ar) autentiškumo patvirtinimo būdą, kriptografiniai algoritmai pasirenkami vadovaujantis ETSI TS 119 312 „Elektroniniai parašai ir Infrastruktūros (ESI); Kriptografiniai rinkiniai“ standartu.

22. Dokumentai, kurių autentiškumas ir vientisumas užtikrinamas parašu:

22.1. kolegialių institucijų, vienasmenio subjekto ar kelių subjektų teisės aktai, leidžiami pagal šių institucijų ar subjektų kompetenciją;

22.2. sutartys ar susitarimai (išskyrus sutartis ar susitarimus, kurie įstatymų nustatyta tvarka gali būti nepasirašomi);

22.3. individualūs administraciniai aktai;

22.4. užsienio korespondentams siunčiami juridinius faktus patvirtinantys dokumentai;

22.5. atstovavimo įstaigai dokumentai (įgaliojimai, ieškiniai, išvados ir pan.).

23. Dokumentai, kurių autentiškumas ir (ar) vientisumas užtikrinamas vadovui pasirinkus vieną iš šių taisyklių 18 punkte nurodytų būdų:

23.1. tarnybiniai pranešimai ar kiti dokumentai (prašymai, siūlymai, paraiškos, aktai ir kt.), kuriais inicijuojamos procedūros, susijusios su įstaigai teisės aktais priskirtų funkcijų vykdymu; 

23.2. leidimai, sutikimai ir kiti dokumentai (pažymos, sąmatos ar kt.), kuriais patvirtinamas juridinis faktas ar prašomos suteikti paslaugos atlikimas (išskyrus individualius administracinius aktus);

23.3. žiniaraščiai, suvestinės ar kiti dokumentai (sąrašai ar kt.), kuriais užfiksuojami vykdomų techninių operacijų rezultatai. 

 

III SKYRIUS

RAŠYTINIŲ DOKUMENTŲ YPATUMAI IR PAPILDOMI METADUOMENYS

 

24. Dokumento tekstui taikomi šie reikalavimai:

24.1. Atsižvelgiant į dokumento paskirtį, jo tekstas gali būti dėstomas laisva forma, skirstomas skyriais, skirsniais, poskyriais, poskirsniais, punktais ir jų pastraipomis, punktų papunkčiais.

24.2. Teisės aktų skyrių ir skirsnių pavadinimai rašomi pagal Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijas;

24.3. Dokumento tekstas rengiamas laikantis bendrinės lietuvių kalbos normų ir teisinės terminijos. Jei reikia, dokumento tekstas gali būti rengiamas pasirinkta užsienio kalba.

25. Rašytinis (popierinis ar elektroninis) dokumentas gali turėti šiuos papildomus metaduomenis:

25.1. specialioji žyma;

25.2. priedo žyma;

25.3. dokumento gavimo duomenys;

25.4. užduotis (rezoliucija ar kitas pavedimas);

25.5. gauto dokumento nuoroda;

25.6. derinimo žyma;

25.7. supažindinimo žyma;

25.8. tvirtinimo žyma;

25.9. tikrumo žyma;

25.10. dokumento rengėjo nuoroda;

25.11. herbas.

26. Popierinio dokumento papildomi metaduomenys pagal šių taisyklių 5 skyriuje nustatytus reikalavimus dėstomi turinyje, o elektroninio dokumento –  turinyje arba naudojamos informacinės sistemos priemonėmis (išskyrus herbą).

27. Specialioji žyma nurodo dokumento parengimo ar atgaminimo būseną, pvz.: Projektas, Išrašas, Kopija.

28. Priedo žyma nurodo dokumentą, kuriam priklauso priedas. Priedo žyma rašoma teisės aktų nustatytais atvejais arba prireikus detalizuoti dokumento turinio dalis.

Teisės aktuose priedo žyma įforminama Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų nustatyta tvarka.

29. Dokumento gavimo duomenys užfiksuojami gautame dokumente, nurodant dokumentą gavusios įstaigos pavadinimą (gali būti sutrumpintas), dokumento gavimo datą ir dokumento unikalų numerį (jei yra).. Jei dokumento gavimo duomenys fiksuojami tik įstaigos naudojamos informacinės sistemos priemonėmis, turi būti užtikrinta šių  duomenų ir dokumento, su kuriuo jie susiję, sąsaja.

30. Užduotyje nurodomas su dokumentu susijusio pavedimo vykdytojo vardas (arba vardo raidė) ir pavardė ar įstaigos struktūrinio padalinio pavadinimas, pavedimo turinys, įvykdymo terminas (jei reikia).

Jei reikia, užduotį skyręs asmuo nurodo savo pareigas, vardą ir pavardę, datą ir pasirašo.

31. Gauto dokumento nuoroda rašoma atsakomuosiuose dokumentuose. Jei gauto dokumento nuoroda dėstoma turinyje, ją sudaro raidė „Į“, dokumento, į kurį atsakoma, data ir jam suteiktas unikalus numeris, o jei pastarojo nėra – dokumento rūšis (pvz., Į 2019-02-11 prašymą; arba Į 2019-05-22 Nr. AK/847).

32. Derinimo žyma reikalinga, kai dokumentas jo rengimo metu derinamas kelių įstaigos darbuotojų arba skirtingų įstaigų.

Derinimo žymą sudaro derinimo rezultatą nurodantis žodis „pvz. suderinta, nesutinku“, įstaigos darbuotojo parašas pagal taisyklių 18.1 ar 18.2 papunkčių reikalavimus ir data. Kai derinimo procedūra patvirtinama įstaigos siunčiamuoju dokumentu, derinimo žymoje nurodomas įstaigos pavadinimas, siunčiamojo dokumento (rašto ar kita) data ir dokumento unikalus numeris (jei yra).

33. Supažindinimo žyma rašoma, kai teisės aktų nustatytais atvejais įstaigos darbuotojas ar kitas asmuo pasirašytinai turi būti supažindintas su dokumentu ar duoti raštišką sutikimą. Supažindinimo žymą sudaro susipažinimą reiškiantis žodis („susipažinau“, „susipažino“ ar kt.), asmens parašas (pagal taisyklių 18.1 ar 18.2 papunkčių reikalavimus) ir data.

34. Tvirtinimo žyma naudojama, jei dokumentas tvirtinamas įstaigos vadovo parašu arba teisės aktu.

Kai dokumentas tvirtinamas teisės aktu, tikrumo žyma dėstoma Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų nustatyta tvarka. Kai dokumentas tvirtinamas įstaigos vadovo parašu, žymą sudaro tvirtinamasis žodis („tvirtinu“, „patvirtinta“ ar kt.) ir įstaigos vadovo parašas pagal šių Taisyklių 18.1 ar 18.2 papunkčių reikalavimus. Kai teisės aktų nustatytais atvejais įstaigos vadovo parašu tvirtinamas kitos įstaigos dokumentas, tvirtinimo žymoje nurodomas visas vadovo pareigų pavadinimas.

35. Tikrumo žyma naudojama, kai reikia patvirtinti dokumento kopijos, išrašo, nuorašo tikrumą. Žymą sudaro tikrumą patvirtinantys žodžiai („Kopija tikra“, „Nuorašas tikras“ ar kt.), įgaliojimus tvirtinti turinčio darbuotojo parašas pagal šių Taisyklių 18.1 ar 18.2 papunkčių reikalavimus.

Jei dokumento nuorašo tikrumas tvirtinamas informacinių technologijų priemonėmis tokius įgaliojimus turinčio juridinio asmens, tikrumo žymą sudaro žodžiai „Nuorašas tikras“, įgaliojimus tvirtinti turinčio juridinio asmens pavadinimas bei data.

36. Dokumento rengėjo nuorodoje rašomi dokumentą parengusio asmens vardas (vardo raidė) ir pavardė, jei reikia – kontaktinė informacija (telefono numeris, elektroninio pašto adresas).

37. Herbas ar prekių ženklas gali būti naudojami tik dokumento turinyje Lietuvos Respublikos valstybės herbo, kitų herbų ir herbinių ženklų įstatymo, Lietuvos Respublikos prekių ženklo įstatymo, Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų nustatyta tvarka.

 

IV SKYRIUS

POPIERINIŲ DOKUMENTŲ RENGIMO YPATUMAI

 

38. Popieriniame dokumente parašas išdėstomas pagal taisyklių 18.1 papunkčio reikalavimus.

39. Kai dokumentą pasirašo keli asmenys (tos pačios įstaigos darbuotojai, kelių įstaigų vadovai ar komisija), parašo rekvizitai išdėstomi vienas po kitu pagal pasirašančių asmenų einamas pareigas ir vienas nuo kito atskiriami ne mažesniu kaip vienos eilutės intervalu.

40. Pasirašomas ar tvirtinamas vienas dokumento egzempliorius, jei kiti teisės aktai nenustato kitaip.

Kai dokumento sudarytojai yra keli juridiniai asmenys, pasirašoma ar tvirtinama tiek dokumento egzempliorių, kiek yra sudarytojų.

Jei siunčiamas dokumentas adresuojamas keliems įvardytiems adresatams, pasirašomas kiekvienam adresatui skirtas dokumento egzempliorius.

41. Jei dokumentas siunčiamas pagal adresatų sąrašą ar apibendrintai nurodytiems adresatams, gali būti pasirašomas įstaigoje liekantis egzempliorius, o adresatams siunčiamos dokumento kopijos, nuorašai ar išrašai.

Kai dokumentas siunčiamas pagal adresatų sąrašą, adresatų sąrašas įforminamas atskirai. Sąrašo pavadinime nurodomas siunčiamo dokumento sudarytojas, data ir dokumento unikalus numeris. Adresatų sąrašas (arba jo išrašas) gali būti siunčiamas kartu su siunčiamu dokumentu.

42. Rašytinių dokumentų struktūrinius elementus dėstant lape, dokumento vertikalioje ar horizontalioje kraštinėje (atsižvelgiant į tai, kaip dokumentas bus segamas į bylą) paliekama 30 mm paraštė.

43. Kai dokumentas spausdinamas daugiau nei ant vieno lapo, dokumento lapai sunumeruojami, jei kiti teisės aktai nenustato kitaip.

 

V SKYRIUS

ELEKTRONINIŲ DOKUMENTŲ RENGIMO YPATUMAI

 

44. Bendruosius oficialiojo elektroninio dokumento sandaros reikalavimus nustato Elektroninių dokumentų specifikacijų reikalavimų aprašas, patvirtintas Lietuvos vyriausiojo archyvaro įsakymu.

45. Įstaigos rengiami oficialieji elektroniniai dokumentai, kaip ir oficialiųjų elektroninių dokumentų elektroniniai nuorašai, išrašai, konvertuotos kopijos, turi atitikti specifikacijose keliamus reikalavimus ir turinio formatus.

46. Elektroninis dokumentas turi būti parengtas taip, kad bet kurios peržiūros metu būtų užtikrintas jo  nekintamas atvaizdavimas informacinių technologijų priemonėmis.

47. Jei dokumento sudarytojas yra teisės aktų įgaliojimus turintis asmuo (vienasmenis valdymo organas ar kitas), struktūrinis padalinys ar kolegiali institucija (neturinti juridinio asmens teisių), oficialiojo elektroninio dokumento turinyje nurodomas sudarytojo pavadinimas, o šio dokumento metaduomenyse nurodomas juridinio asmens pavadinimas, kodas ir adresas pagal elektroninių dokumentų specifikacijose nustatytus reikalavimus.

48. Jei elektroninio dokumento papildomi metaduomenys užfiksuojami naudojamos informacinės sistemos priemonėmis, jie turi atitikti oficialiųjų elektroninių dokumentų specifikacijų reikalavimus (jei taikoma) arba kitus teisės aktais nustatytus metaduomenų kūrimo reikalavimus.

49. Elektroninis dokumentas derinamas (kai derinama su juridiniais asmenimis), tvirtinamas ir pasirašomas elektroniniu parašu.

50. Elektroniniu parašu pasirašomas visas elektroninio dokumento turinys ir (ar) kiti pasirašomieji elementai, jei kiti teisės aktai nenustato kitaip.

51. Elektroninio dokumento turinyje užduotis ir supažindinimo žyma nerašomos.

52. Elektroninio dokumento nuorašas ar išrašas tvirtinami pagal šių taisyklių 35 punkto reikalavimus.

53. Pažangieji elektroniniai parašai, kvalifikuoti elektroniniai parašai ir kvalifikuoti elektroniniai spaudai turi atitikti Reglamente ir specifikacijose nustatytus parašų kūrimo bei patvirtinimo reikalavimus.

VI SKYRIUS

VAIZDO IR GARSO DOKUMENTŲ RENGIMO YPATUMAI

 

54. Vaizdo ir garso dokumentai, kurių turinys fiksuojamas sukuriant atitinkamą įrašą, rengiami įvertinus jų kūrimui, įrašo autentiškumui, patikimumui, vientisumui ir tinkamumui naudoti visą jų saugojimo laiką užtikrinti turimą įrangą.

55. Rengiant vaizdo ir garso dokumentą, taisyklių 9 punkte nurodyti pagrindiniai dokumento metaduomenys gali būti užfiksuojami vaizdo ir garso dokumento įraše arba nurodomi naudojamos informacinės sistemos priemonėmis. Metaduomenys gali būti papildyti ir kita reikiama kontekstine informacija (įvykio (posėdžio ar kita) vieta, įvykio laikas, susiję sprendimai, trukmė ir pan.)

56. Rengiamų vaizdo ir (ar) garso dokumentų, kurie nėra autorių teisių objektai (teisės aktai, oficialūs administracinio, teisinio ar norminio pobūdžio dokumentai: sprendimai, nuosprendžiai, nuostatai, normos, teritorijų planavimo ir kiti oficialūs dokumentai, posėdžio įrašai ar kita), įrašas turi būti nenutrūkstamas, išskyrus tuos atvejus, kai dokumento rengimas (posėdis ar kita) vyksta su pertraukomis. Jei įrašas buvo nutrūkęs dėl techninių priežasčių, būtina nurodyti šio įvykio priežastis (pvz. rengiant kitą dokumentą – pažymą, tarnybinį pranešimą, ar kitu būdu).

57. Rengiami vaizdo ir garso dokumentai, kurie vadovaujantis Lietuvos Respublikos autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymu yra autorių teisių objektai, turi būti sudaromi taip, kad nepažeistų šio įstatymo.

 

VII SKYRIUS

ĮRAŠŲ RENGIMO YPATUMAI

 

58. Įrašai, kurių turinys fiksuojamas įstaigos naudojamos informacinės sistemos priemonėmis, rengiami įvertinus jų kūrimui, įrašo autentiškumo, patikimumo, vientisumo ir tinkamumo naudoti visą jų saugojimo laiką užtikrinimui turimą programinę įrangą, taip pat užtikrinant apsaugą nuo įrašų turinio pakeitimo ar sunaikinimo.

59. Įrašas turi būti parengtas taip, kad bet kurios peržiūros metu būtų užtikrintas jo nekintamas atvaizdavimas informacinių technologijų priemonėmis.

60. Gali būti kuriamos kelios įrašo versijos, tačiau tokiu atveju turi būti išsaugomos ankstesnės pagrindinių įrašo struktūros elementų, nurodytų taisyklių 5 punkte, versijos ir užtikrinta galimybė juos perimti.

61. Įrašas gali būti derinamas, tvirtinamas ir pasirašomas elektroniniu parašu.

62. Įrašas gali būti siunčiamas ir turėti kitus susietus dokumentus.

63. Įrašas privalo turėti 9 taisyklių punkte nustatytus pagrindinius dokumento metaduomenis, tačiau jo forma gali būti nustatyta kituose teisės aktuose.

 

VIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

64. Dokumentai įtraukiami į apskaitą ir tvarkomi pagal Lietuvos vyriausiojo archyvaro patvirtintas Dokumentų tvarkymo, apskaitos ir saugojimo organizavimo taisykles.

65. Nuolat saugomi vaizdo ir garso dokumentai rengiami taip, kad atitiktų  Lietuvos vyriausiojo archyvaro patvirtintas Valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų, įmonių veiklos dokumentų perdavimo valstybės archyvams taisykles.

 

 

 

 

 


 


Dokumentų rengimo taisyklių

1 priedas

 

ĮSTAIGOS RENGIAMŲ DOKUMENTŲ, IŠSKYRUS SIUNČIAMUOSIUS DOKUMENTUS, STRUKTŪROS ELEMENTŲ IŠDĖSTYMO SCHEMA

 

 

Dokumento gavimo duomenys

Specialioji žyma 

Priedo žyma

Tvirtinimo žyma

(kai tvirtinama teisės aktu)

 

Herbas

 

 

Herbas

 

 

Dokumento sudarytojas

Tvirtinimo žyma

(kai tvirtinama vadovo parašu)

Užduotis

 

Dokumento pavadinimas

 

Dokumento data

Dokumento unikalus numeris

 

 

 

 

 

Tekstas

 

 

 

 

 

 

Parašas

 

Derinimo žyma

Supažindinimo žyma

Tikrumo žyma

 

Dokumento rengėjo nuoroda

 


 

Dokumentų rengimo taisyklių

2 priedas

 

ĮSTAIGOS SIUNČIAMŲ DOKUMENTŲ STRUKTŪROS ELEMENTŲ IŠDĖSTYMO SCHEMA

 

 

 

Dokumento gavimo duomenys

Specialioji žyma 

Herbas

 

 

Herbas

 

Dokumento sudarytojas

 

 

Dokumento sudarytojo duomenys

 

                                                                                        

Užduotis

1 būdas

 

Gavėjas

Gauto dokumento nuoroda

 

Dokumento pavadinimas

 

Dokumento data

Dokumento unikalus numeris

 

Tekstas

 

2 būdas

Gavėjas

Dokumento data

Dokumento unikalus numeris

Gauto dokumento nuoroda

 

Dokumento pavadinimas/antraštė

 

 

Tekstas

 

 

 

Parašas

 

Derinimo žyma

Supažindinimo žyma

Tikrumo žyma

 

Dokumento rengėjo nuoroda

 

Dokumento sudarytojo duomenys

 

Paaiškinimai:

1.    Metaduomenys (herbas, sudarytojo duomenys) įstaigos pasirinkimu nurodomi vienoje iš dviejų galimų vietų.

2.    Įstaiga, rengdama konkretų siunčiamąjį dokumentą, pasirenka vieną iš galimų 2 priede nurodomų elementų (adresato, pavadinimo) dėstymo būdų.