Projektas Nr. XIVP-

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

NUTARIMAS

DĖL VIEŠŲJŲ OBJEKTŲ ATITIKTIES TOTALITARINIŲ, AUTORITARINIŲ REŽIMŲ IR JŲ IDEOLOGIJŲ PROPAGAVIMO JUOSE DRAUDIMUI VERTINIMO TARPINSTITUCINĖS KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2023 m.      d. Nr. 

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimas, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos draudimo propaguoti totalitarinius, autoritarinius režimus ir jų ideologijas įstatymo 4 straipsnio 6 dalimi, nutaria:

 

 

1 straipsnis.

Patvirtinti Viešųjų objektų atitikties totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagavimo juose draudimui vertinimo tarpinstitucinės komisijos nuostatus (pridedami).

 

 

 

 

Seimo Pirmininkas

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Seimo

2023 m.            d. nutarimu Nr.

 

 

VIEŠŲJŲ OBJEKTŲ ATITIKTIES TOTALITARINIŲ, AUTORITARINIŲ REŽIMŲ IR JŲ IDEOLOGIJŲ PROPAGAVIMO JUOSE DRAUDIMUI VERTINIMO TARPINSTITUCINĖS KOMISIJOSNUOSTATAI

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Viešųjų objektų atitikties totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagavimo juose draudimui vertinimo tarpinstitucinės komisijos nuostatai (toliau – Nuostatai) nustato Viešųjų objektų atitikties Viešųjų objektų atitikties totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagavimo juose draudimui vertinimo tarpinstitucinės komisijos (toliau – Komisija) funkcijas, teises, sudarymą bei darbo organizavimą.

2. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos draudimo propaguoti totalitarinius, autoritarinius režimus ir jų ideologijas įstatymu (toliau – Įstatymas), šiais Nuostatais.

3.    Nuostatuose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Įstatyme.

 

II SKYRIUS

KOMISIJOS FUNKCIJOS IR TEISĖS

 

4. Komisijos funkcija – Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro (toliau – Centras) prašymu teikti Viešųjų objektų atitikties totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagavimo juose draudimui vertinimo tarpinstitucinės komisijos išvadą (toliau – išvada) (Nuostatų priedas):

4.1. ar esami viešieji objektai atitinka totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagavimo juose draudimą;

4.2. ar nauji kuriami viešieji objektai atitiktų totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagavimo juose draudimą;

4.3. ar totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagavimo viešuose objektuose draudimą atitiktų esamų viešųjų objektų pakeitimas, pertvarkymas, perkėlimas ar pašalinimas.

5.       Komisija turi teisę:

5.1.    gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų informaciją, reikalingą Komisijos funkcijoms vykdyti;

5.2.    pasitelkti istorijos, meno, kalbos ir (ar) teisės sričių ekspertų;

5.3.    prašyti Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos, Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos ir Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos pateikti nuomonę, kai viešieji objektai, įrengti kapinių arba kitų laidojimo vietų teritorijoje bei Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos pateikti nuomonę, kai viešieji objektai naudojami vykdant religinių bendruomenių ir bendrijų veiklą;

5.4.    pasitelkti Centro darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartį ir valstybės tarnautojus Centro kompetencijos klausimais, kai reikalinga papildoma informacija išvadai pateikti;

5.5.    dalyvauti valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų posėdžiuose, pasitarimuose, taip pat konferencijose bei kituose renginiuose, kuriuose svarstomi totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagavimo klausimai, pagal savo kompetenciją teikti pasiūlymus;

5.6.    prireikus, kviesti į Komisijos posėdžius valstybės ir savivaldybės institucijų bei įstaigų darbuotojus, galinčius pateikti informaciją svarstomais klausimais;

5.7.    teikti informaciją visuomenės informavimo priemonėms apie savo veiklą.

 

III SKYRIUS

KOMISIJOS SUDARYMAS

 

6. Lietuvos Respublikos Seimas Centro teikimu sudaro tarpinstitucinę komisiją ir skiria jos pirmininką.

7. Dėl kandidatų (-o), kurių (-io) įgaliojimai pasibaigia pasibaigus kadencijai ar Nuostatų 14 punkte nurodytais atvejais, į Komisiją delegavimo, Centras kreipiasi į Įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje nurodytas institucijas (-ą) (toliau – Komisijos narius deleguojančios institucijos), prašydamas pateikti kandidatus (-ą) į Komisijos narius, kurie (-is) atitinka Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme nustatytus nepriekaištingos reputacijos reikalavimus.

8. Centras, gavęs Komisijos narius deleguojančias institucijų kandidatų (-o) į Komisijos narius delegavimo raštus (-ą), parengia Lietuvos Respublikos nutarimo projektą dėl Komisijos sudarymo ir teikia jį Lietuvos Respublikos Seimui.

9. Kai baigiasi Komisijos kadencija, Centras kreipiasi į Komisijos narius deleguojančias institucijas dėl naujų kandidatų į Komisiją delegavimo, likus ne mažiau kaip 60 dienų iki Komisijos kadencijos pabaigos.

10. Iki Komisijos kadencijos pabaigos nepatvirtinus naujos Komisijos sudėties, Komisijos nariai savo pareigas eina tol, kol pavirtinama nauja Komisijos sudėtis. Tas pats asmuo Komisijos nariu gali būti ne daugiau kaip 2 kadencijas iš eilės. Asmuo, ėjęs Komisijos nario pareigas 2 kadencijas iš eilės, gali būti deleguojamas į Komisijos narius tik praėjus 3 metams nuo jo antros kadencijos pabaigos.

11. Komisijos nariu negali būti skiriami asmenys, neatitinkantys Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme nustatytų nepriekaištingos reputacijos reikalavimų.

12. Komisijos narius deleguojančias institucijos turi teisę motyvuotu rašytiniu prašymu kreiptis į teisėsaugos, kontrolės ir kitas institucijas, įstaigas, valstybės ar savivaldybės valdomas įmones, kad šios pateiktų apie kandidatą į Komisijos narius jų turimą informaciją. Institucijos, įstaigos ir įmonės tokią informaciją turi pateikti ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas nuo prašymo pateikti tokią informaciją gavimo dienos, jeigu įstatymai nenustato kitaip.

13. Komisija iš savo narių kadencijos laikotarpiui išsirenka Komisijos pirmininko pavaduotoją, kai už jo kandidatūrą balsuoja ne mažiau kaip du trečdaliai visų Komisijos narių. Jei Komisijos pirmininko pavaduotojo rinkimuose dalyvauja daugiau, kaip vienas kandidatas, išrenkamas tas, kuris surinko daugiausiai balsų. Jei balsai pasiskirsto po lygiai, lemia Komisijos pirmininko balsas.

14. Seimas Centro teikimu pakeičia Komisijos sudėtį iki Komisijos kadencijos pabaigos paskirdamas kitą Komisijos narį šiais atvejais:

14.1. Komisijos narys raštu atsisako dalyvauti Komisijos darbe;

14.2. Komisijos narys be pateisinamos priežasties nedalyvauja daugiau kaip ketvirtadalyje Komisijos posėdžių per kalendorinius metus;

14.3Komisijos nariui yra įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis;

14.4Komisijos narys teismo pripažįstamas neveiksniu ar ribotai veiksniu atitinkamoje srityje;

14.5Komisijos narys dėl sveikatos būklės negali eiti pareigų;

14.6.  Komisijos narys nebeatitinka nepriekaištingos reputacijos reikalavimų;

14.7.  Komisijos narys miršta;

14.8Komisijos narius deleguojančias institucijos deleguoja kitą Komisijos narį vietoje savo deleguoto, kai nutrūksta jo darbo (tarnybos) santykiai atstovaujamoje institucijoje.

 

IV SKYRIUS

KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

15.  Komisijos posėdžius šaukia Komisijos pirmininkas, o kai jis nepaskirtas, ar kai jis pavaduojamas dėl jo ligos, komandiruotės, atostogų ar kitų priežasčių – Komisijos pirmininko pavaduotojas. Komisijos posėdžiai organizuojami taip, kad būtų užtikrinti Centro prašymų nagrinėjimo terminai. Komisijos nariai posėdžio metu vertina viešųjų objektų atitiktį totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagavimo juose draudimui ir priima sprendimą dėl Komisijos išvados (toliau – sprendimas).

16.  Komisijos posėdžiai yra teisėti, kai juose dalyvauja daugiau kaip pusė visų Komisijos narių, išskyrus Nuostatų 13 punkte nurodytu atveju, kai renkamas Komisijos pirmininko pavaduotojas, Komisijos posėdis teisėtas, kai jame dalyvauja ne mažiau, kaip du trečdaliai visų Komisijos narių.

17.  Komisijos posėdžiai gali vykti nuotoliniu būdu realiuoju laiku elektroninių ryšių priemonėmis, o dokumentai gali būti pasirašomi kvalifikuotu elektroniniu parašu.

18.  Komisijos posėdžiai protokoluojami, protokolą pasirašo Komisijos posėdžio pirmininkas ir posėdžio sekretorius. Komisijos posėdžio sekretoriaus funkcijas atlieka paskirtas Centro darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį, ar valstybės tarnautojas.

19.  Komisija savo išvadas Centro generaliniam direktoriui pateikia raštu ar elektroninėmis ryšio priemonėmis.

20.  Komisijos posėdžiams vadovauja Komisijos pirmininkas, o kai jis nepaskirtas ar pavaduojamas dėl jo ligos, komandiruotės, atostogų ar kitų priežasčių – Komisijos pirmininko pavaduotojas. Komisijos pirmininkas be atskiro įgaliojimo atstovauja Komisijai pagal kompetenciją visose valstybės ir savivaldybių institucijose bei įstaigose ir teismuose. Komisijos pirmininkas gali įgalioti Komisijos narį atstovauti Komisijai valstybės ir savivaldybių institucijose bei įstaigose ir teismuose.

21.  Komisijos darbą organizuoja Centras:

21.1.  derina su Komisijos pirmininku ar jį pavaduojančiu Komisijos pirmininko pavaduotoju posėdžių laiką ir jų darbotvarkes;

21.2.  sudaro Komisijos posėdžių darbotvarkes ir atlieka viešinimo procedūras, susijusias su informacijos apie Komisijos posėdžius, posėdžio darbotvarkių ir Komisijos išvadų paskelbimu;

21.3.  teikia medžiagą Komisijos nariams ne vėliau, kaip likus 3 darbo dienoms iki Komisijos posėdžio;

21.4.  protokoluoja Komisijos posėdžius, daro skaitmeninius jų garso įrašus;

21.5.  tvarko Komisijos dokumentus, rengia jo turimų Komisijos veiklos dokumentų kopijas (išrašus);

21.6.  organizuoja viešuosius pirkimus, kai reikia Komisijos funkcijoms vykdyti pasitelkti istorijos, meno, kalbos ir (ar) teisės sričių ekspertus;

21.7.  informuoja Komisijos pirmininką ar jį pavaduojantį Komisijos pirmininko pavaduotoją apie iš teismų bei kitų institucijų gautus dokumentus, kai ginčijami Centro generalinio direktoriaus sprendimai.

22.  Komisijos narys neturi teisės dalyvauti svarstant ar priimant sprendimus arba kitaip paveikti Komisijos sprendimus, kurie sukelia viešųjų ir privačių interesų konfliktą. Prieš pradedant tokio sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūrą arba pačios procedūros metu, Komisijos narys privalo informuoti Komisijos pirmininką arba Komisijos pirmininko pavaduotoją, jei Komisijos narys eina Komisijos pirmininko pareigas, ir Komisijos narius apie esamą interesų konfliktą, pareikšti apie nusišalinimą ir jokia forma nedalyvauti toliau svarstant ar priimant sprendimą. Jeigu Komisijos narys nenusišalina svarstant ar priimant Komisijos sprendimus, kurie gali sukelti viešųjų ir privačių interesų konfliktą, Komisijos pirmininko ar jį pavaduojančio Komisijos pirmininko pavaduotojo siūlymu ir tam pritariant ne mažiau kaip dviem trečdaliams Komisijos posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių, jis gali būti nušalintas nuo tokių klausimų svarstymo ir sprendimų priėmimo. Apie Komisijos nario pareikštą nusišalinimą arba Komisijos priimtą sprendimą nušalinti Komisijos narį, nurodoma Komisijos posėdžio protokole.

23.  Komisijos narys gali nedalyvauti Komisijos posėdyje tik dėl svarbių pateisinamų priežasčių (pvz., Komisijos nario ar jo artimųjų, kuriems reikalinga slauga, ligos; Komisijos nario artimųjų mirties; Komisijos nario komandiruotės; Komisijos nario atostogų; Komisijos nario užimtumo pagrindinėje darbovietėje ar kitų svarbių pateisinamų priežasčių), kurias pripažinti pateisinamomis turi teisę Komisijos pirmininkas ar Komisijos pirmininko pavaduotojas, vadovavęs Komisijos posėdžiui. Komisijos nario paaiškinimas ir jį pagrindžiantys dokumentai su Komisijos pirmininko ar Komisijos pirmininko pavaduotojo, vadovavusio Komisijos posėdžiui, viza perduodami Centrui, kuris juos kaupia, tvarko ir perduoda į Centro archyvą.

24Komisijos posėdžių darbotvarkės, likus ne mažiau kaip 3 darbo dienoms iki posėdžio, turi būti paskelbtos Centro interneto svetainėje.

25.  Išvadą ar nuorodą, kur galima susipažinti su šia išvada Centro interneto svetainėje skelbia Centro atsakingas skyrius arba valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį, ne vėliau, kaip per 10 darbo dienų po Komisijos sprendimo dėl išvados priėmimo.

26.  Komisijos posėdžiuose gali dalyvauti ir pasisakyti ir kiti Komisijos kviesti asmenys, valstybės ir savivaldybės institucijų atstovai bei viešųjų objektų (įskaitant žemės sklypų, kuriuose jie yra) valdytojai. Kiti asmenys gali dalyvauti Komisijos posėdžiuose tik Komisijos pirmininkui ar jį pavaduojančiam Komisijos pirmininko pavaduotojui leidus.

27.  Priimant sprendimus balsuoti „už“ ar „prieš“ turi visi posėdyje dalyvaujantys Komisijos nariai, išskyrus dėl šių sprendimų nusišalinusius arba nušalintus Komisijos narius. Komisijos sprendimai priimami, kai už juos balsuoja ne mažiau, kaip du trečdaliai posėdyje balsavusių Komisijos narių, išskyrus Nuostatų 13 punkte nurodytu atveju, kai renkamas Komisijos pirmininko pavaduotojas. Balsams pasiskirsčius po lygiai, sprendimą lemia posėdžio pirmininko balsas.

28.  Išvadą pasirašo posėdžiui pirmininkavęs posėdžio pirmininkas ir visi posėdyje dalyvavę Komisijos nariai. Išvada kartu su Komisijos posėdžio, kuriame buvo priimtas sprendimas dėl Išvados protokolu ir posėdžio garso įrašu ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo dėl Išvados priėmimo dienos turi būti pateiktas Centrui. Centras šiuos dokumentus kaupia tvarko ir perduoda į Centro archyvą.

29.  Komisijos posėdžio protokolo forma turi atitikti teisės aktuose nustatytus reikalavimus. Protokole nurodoma:

29.1.  posėdžio vieta ir data, registravimo numeris;

29.2.  posėdyje dalyvavę Komisijos nariai;

29.3.  kiti posėdžio dalyviai;

29.4.  Komisijos posėdyje svarstyti klausimai;

29.5.  priimtas sprendimas, balsavimo rezultatai, Komisijos narių ir kitų posėdžio dalyvių nuomonės, jeigu tokios buvo pareikštos, taip pat kriterijai, lėmę sprendimo priėmimą, balsavimo rezultatai ir jų pagrindimas bei informacija apie atliktus tyrimus, ekspertų išvadas ir siūlymus, jei tokie buvo.

29.6.  kita reikiama informacija.

30.  Komisijos posėdžių eigai fiksuoti daromas skaitmeninis garso įrašas. Po posėdžio sekretorius įrašą perkelia į kompiuterinę laikmeną, kuri pridedama prie protokolo. Išvados skelbiamos Centro interneto svetainėje nuasmeninus ir pašalinus iš jų kitus asmens duomenis, kurie, vadovaujantis asmens duomenų apsaugą reglamentuojančiais teisės aktais, negali būti viešai skelbiami. Asmens duomenų apsaugos klausimais konsultuojamasi su Centro asmens duomenų apsaugos pareigūnu.

31.  Su Komisijos posėdžių garso įrašais, posėdžių medžiaga ir kitais Komisijos veiklos dokumentais, nepažeidžiant Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo, galima susipažinti Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo nustatyta tvarka. Susipažinimą organizuoja ir dokumentų kopijas (išrašus) teikia Centro skyrius, kuriame yra šie dokumentai.

 

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

32. Centras, aptarnaudamas Komisijos veiklą skiria:

32.1. lėšas Komisijos narių darbui apmokėti;

32.2. lėšas ekspertų paslaugoms įsigyti;

32.3. patalpas Komisijai posėdžiauti;

32.4. biuro įrangą;

32.5. kitas būtinas priemones Komisijos funkcijoms vykdyti.

 

______________

 


 

 

 

part_9dd5a10b2d05460f928b50e5c9b06c0b_end

part_594a46b8a10b45d8ba6834bb56b27f73_end

part_ca5e84071ffa45d6a9b26ec1dd81124c_end

part_6c59f7614d9d4ccda37bbfc52abd1c33_end

Viešųjų objektų atitikties totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagavimo juose draudimui vertinimo tarpinstitucinės komisijos nuostatų

priedas

 

 

(Viešųjų objektų atitikties totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagavimo juose draudimui vertinimo tarpinstitucinės komisijos išvados forma)

 

 

VIEŠŲJŲ OBJEKTŲ ATITIKTIES TOTALITARINIŲ, AUTORITARINIŲ REŽIMŲ IR JŲ IDEOLOGIJŲ PROPAGAVIMO JUOSE DRAUDIMUI VERTINIMO TARPINSTITUCINĖS KOMISIJOS IŠVADA

 

20__ m. _____________ d.

 

_____________

(sudarymo vieta)

 

Įgyvendinat Lietuvos Respublikos draudimo propaguoti totalitarinius, autoritarinius režimus ir jų ideologijas įstatymo 4 straipsnio 6 dalį, atlikome vertinimą ir teikiame išvadą, kad

________________________________________________________________________________

(viešojo objekto pavadinimas)

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

(viešojo objekto adresas, vieta, koordinatės)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(viešojo objekto valdytojo adresas, telefono nr., el. pašto adresas)

 

(ne)atitinka Lietuvos Respublikos draudimo propaguoti totalitarinius, autoritarinius režimus ir jų ideologijas įstatymo 3 straipsnio nuostatas (-ų) ir _______________________________

_______________________________________________________________________________

(turi būti pašalintas/ turi būti pakeistas/ nėra pagrindo pašalinti ar pakeisti viešąjį objektą)

Išvadą pagrindžiantys motyvai : ________________________________________________

_______________________________________________________________________________

Ekspertų, specialistų išvados: _____________________________________________________

_______________________________________________________________________________

Kita informacija, turinti reikšmės išvadai pagrįsti: ___________________________________

_______________________________________________________________________________

 

Posėdžio pirmininkas:                                  _________________________________________

(vardas, pavardė, parašas)

Komisijos narys:                                               _________________________________________

(vardas, pavardė, parašas)

Komisijos narys:                                                _________________________________________

(vardas, pavardė, parašas)

Komisijos narys:                                                _________________________________________

(vardas, pavardė, parašas)

 

_______________