Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2010 M. GRUODŽIO 16 D. ĮSAKYMO NR. D1-1004 „DĖL REIKALAVIMŲ REGIONINIAMS IR SAVIVALDYBIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO PLANAMS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
202 m. d. Nr. D1-
Vilnius
P a k e i č i u Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. gruodžio 16 d. įsakymą Nr. D1-1004 „Dėl Reikalavimų regioniniams ir savivaldybių atliekų tvarkymo planams patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL reikalavimų REGIONINIAMS IR SAVIVALDYBIŲ ATLIEKŲ PREVENCIJOS IR TVARKYMO PLANAMS PATVIRTINIMO
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 20 straipsnio
1 dalimi, 27 straipsnio 6 dalimi ir 28 straipsnio 5 dalimi, įgyvendindamas 2008 m. lapkričio 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2008/98/EB dėl atliekų ir panaikinančios kai kurias direktyvas su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2018 m. gegužės 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2018/851, 16 straipsnio 1 dalį ir atsižvelgdamas į 28 straipsnio 3 ir 5 dalis ir 29 straipsnio 1, 2 ir 2a dalis,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministro
2010 m. gruodžio 16 d. įsakymu Nr. D1-1004
(Lietuvos Respublikos aplinkos ministro
2022 m. d. įsakymo Nr. D1- redakcija)
REIKALAVIMAI REGIONINIAMS IR SAVIVALDYBIŲ ATLIEKŲ prevencijos ir TVARKYMO PLANAMS
I SKYRIUS
Bendrosios nuostatos
1. Reikalavimai regioniniams ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planams (toliau – Reikalavimai) nustatomi regioninių ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planų turinio, rengimo ir skelbimo tvarkai.
2. Regioniniai ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planai rengiami komunalinėms (buityje susidarančioms pavojingosioms, biologiškai skaidžioms atliekoms, antrinėms žaliavoms – popieriui, kartonui, stiklui, plastikui, metalui, įskaitant pakuočių atliekas, elektros ir elektroninės įrangos atliekoms, naudotoms padangoms, didelių gabaritų (statybos, griovimo, baldų ir kt.), mišrioms ir kitoms buityje susidarančioms atliekoms) ir kitoms atliekoms, kurios gali būti tvarkomos savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose.
3. Reikalavimuose vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme ir kituose atliekų tvarkymą reglamentuojančiuose teisės aktuose vartojamas sąvokas.
4. Rengiant regioninius ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planus turi būti vadovaujamasi:
4.2. 2021–2030 metų Nacionaliniame pažangos plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 998 „Dėl 2021–2030 metų Nacionalinio pažangos plano patvirtinimo“, nustatytais strateginiais atliekų prevencijos ir tvarkymo tikslais ir pažangos uždaviniais;
II skyrius
PLANŲ TURINIO REIKALAVIMAI
5. Regioniniuose ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planuose turi būti:
5.1. pateikta atliekų tvarkymo būklės apžvalga:
5.1.1. pateikta informacija apie pagrindines atliekų surinkimo, rūšiavimo, apdorojimo įmones ir įrenginius, jų pajėgumus;
5.1.2. pateikta informacija apie regione ir (ar) savivaldybėje susidarančių, naudojamų, šalinamų ir (ar) įvežamų, ir (ar) išvežamų atliekų kiekį pagal atliekų rūšis ir susidarymo šaltinius;
5.1.3. pateikta informacija apie atliekų tvarkymo įrenginių (įskaitant naudojimo energijai gauti) ir šalinimo (sąvartynų ir atliekų deginimo) įrenginių vietos parinkimo kriterijus;
5.1.4. pateiktas komunalinių atliekų, antrinių žaliavų surinkimo ir tvarkymo sistemų apibūdinimas ir įvertinimas;
5.1.5. pateikta informacija apie atliekų tvarkymo paslaugų teikimą gyventojams, įmonėms ir jų poreikių tenkinimą;
5.2. pateikta atliekų prevencijos būklės apžvalga ir nurodytos taikomos priemonės (kurios mažina atliekų kiekį, jų neigiamą poveikį aplinkai ir žmonių sveikatai, kenksmingų medžiagų kiekį produktuose ir medžiagose):
5.2.1. pateikta informacija apie taikomas gaminių ir pakuočių atliekų prevencijos priemones ( visuomenės švietimo akcijos, skatinančios rinktis neįpakuotas prekes ar mažiau įpakuotas prekes, daugkartinio naudojimo ar perdirbamas pakuotes ir pan.);
5.2.2. pateikta informacija apie taikomas elektros ir elektroninės įrangos atliekų prevencijos priemones (specialių radijo laidų rengimas, įvairių renginių organizavimas, visuomenės informavimo apie elektros ir elektroninės įrangos pakartotinį naudojimą ir paruošimo naudoti pakartotinai veiklą, t. y. apie taisymo ir remonto centrus, akcijos, socialinės iniciatyvos interneto svetainėse, kur galima keistis, parduoti įvairius daiktus, įskaitant elektros ir elektroninę įrangą ir pan.);
5.2.3. pateikta informacija apie kitas prevencijos priemones, taikomas biologiškai skaidžioms, buityje susidarančioms pavojingosioms, statybinėms, tekstilės atliekoms, (pvz., nepageidaujamos reklamos, t. y. skrajučių, lankstinukų, brošiūrų ir kt. mažinimas pašto dėžutėse, visuomenės švietimas ir skatinimas naudoti mažiau pavojingą, aplinkai draugišką buitinę chemiją, įsigyti aplinkosauginiu ženklu pažymėtus gaminius ir pan.).
5.3. nurodyti atliekų prevencijos ir tvarkymo tikslai, uždaviniai ir užduotys, atitinkančios Valstybinio atliekų prevencijos ir tvarkymo 2021–2027 m. plano tikslus ir užduotis; priemonės, skatinančios atliekų prevenciją, jų paruošimo naudoti pakartotinai veiklas, taip pat – atliekas perdirbti, kitaip naudoti, saugiai šalinti netinkamas kitaip panaudoti:
5.3.1. nurodytos priemonės, užtikrinančios, kad į sąvartynus nebūtų vežamos biologiškai skaidžios atliekos ir juose nebūtų šalinamos perdirbti ar kitaip panaudoti tinkamos atliekos;
5.3.2. nurodytos kovos su šiukšlinimu priemonės (įskaitant šiukšlinimo prevencijos ir visų rūšių šiukšlių valymo priemones);
5.3.4. nurodytos priemonės, užtikrinančios, kad perdirbti tinkamos atliekos nebūtų naudojamos energijai gauti;
5.3.5. nurodytos kitų komunalinių atliekų paruošimo naudoti pakartotinai, perdirbimo, kitokio naudojimo ir saugaus atliekų šalinimo užduotys ir priemonės;
5.3.6. nurodytos atliekų, kurioms taikomas gamintojo atsakomybės principas, tvarkymo savivaldybių organizuojamose atliekų tvarkymo sistemose priemonės, jų įgyvendinimo terminai ir vykdytojai;
5.3.9. nurodyti atliekų prevencijos, paruošimo naudoti pakartotinai, perdirbimo, kitokio naudojimo ir saugaus atliekų, netinkamų kitaip panaudoti ar perdirbti, šalinimo priemonių įgyvendinimo terminai, atsakingos institucijos ir (arba) asmenys;
5.5. nurodyta pagrįsta ir apibrėžta numatomos komunalinių atliekų tvarkymo sistemos plėtra, atskirų jos komponentų plėtros ir tobulinimo priemonės, įskaitant organizacines pertvarkas (planuojami atliekų tvarkymo infrastruktūros plėtros sprendiniai, technologijos ir metodai, tarpregioninio bendradarbiavimo galimybių įvertinimas, bendradarbiavimo su ūkio subjektais dėl gamybos ir kitos ūkinės veiklos metu susidarančių atliekų tvarkymo regioninėse ar savivaldybių organizuojamose atliekų tvarkymo sistemose galimybių įvertinimas, atliekų tvarkymo diegiant ir plėtojant atliekų tvarkymo sistemą kainodaros įvertinimas ir parinkimas), naujų atliekų naudojimo ir šalinimo įrenginių poreikis, pajėgumai ir išdėstymas;
5.6. įvertintas regioninių ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planų įgyvendinimo poveikis įmokų už atliekų tvarkymą dydžiui;
5.7. įvertintas finansavimo, investicijų poreikis, ekonominių ir kitų priemonių naudingumas ir tinkamumas sprendžiant atliekų tvarkymo problemas ir kuriant pajėgumus joms tvarkyti;
5.8. įvertinta, kaip regioninių ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planų įgyvendinimo priemonės padės pasiekti juose nustatytus atliekų tvarkymo tikslus ir uždavinius;
III SKYRIUS
PLANŲ RENGIMAS IR SKELBIMAS
6. Rengiant regioninius ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planus, bendradarbiaujama su kitomis Europos Sąjungos valstybėmis narėmis.
7. Rengiant regioninius ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planus, turi būti atliekamas strateginis pasekmių aplinkai vertinimas vadovaujantis Planų ir programų strateginio pasekmių aplinkai vertinimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 18 d. nutarimu Nr. 967 „Dėl Planų ir programų strateginio pasekmių aplinkai vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Planų ir programų strateginio pasekmių aplinkai vertinimo tvarkos aprašas).
8. Regioninių ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planų projektai pateikiami vertinti suinteresuotoms institucijoms ir visuomenei Planų ir programų strateginio pasekmių aplinkai vertinimo tvarkos aprašo nustatyta tvarka.
9. Kai atliekų prevencijos ir tvarkymo planas ar jo dalis yra aukštesnio lygmens plano dalis, kad būtų išvengta dvigubo vertinimo, informacija, surinkta atliekant aukštesnio lygmens plano strateginį pasekmių aplinkai vertinimą, gali būti naudojama rengiant žemesnio lygmens plano ar jo dalies strateginį pasekmių aplinkai vertinimą.
10. Patvirtinti regioniniai ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planai turi būti skelbiami regioninių atliekų tvarkymo centrų ir savivaldybių interneto tinklalapiuose.