Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. VIII-787 2, 12, 28, 30, 301, 302, 351 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 251, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 311, 312, 313  STRAIPSNIAIS, SEPTINTUOJU1 IR SEPTINTUOJU2 SKIRSNIAIS

ĮSTATYMO PROJEKTAS

 

2020 m.                d. Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 2 straipsnį 241 dalimi:

241. Bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojas – juridinis asmuo, eksploatuojantis bendro atliekų deginimo įrenginį (ir) ar atliekų deginimo įrenginį, skirtą deginti kaip įprastinį ar papildomą kurą po rūšiavimo likusias netinkamas perdirbti ar kitaip panaudoti energinę vertę turinčias komunalines atliekas siekiant gauti energiją arba jas pašalinti.“

2. Buvusią 2 straipsnio 241 dalį laikyti 242 dalimi.

3. Papildyti 2 straipsnį 391 dalimi:

391. Komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimas – savivaldybės ar savivaldybės pavedimu juridinio asmens atliekamas vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą ir jų tvarkymą surinkimas iš atliekų turėtojų ir kitos funkcijos, nurodytos Atliekų tvarkymo įstatymo 305 straipsnyje.“

3. Pakeisti 2 straipsnio 44 dalį ir ją išdėstyti taip:

44Komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratorius – vienos, kelių ar visų į komunalinių atliekų tvarkymo regioną įeinančios savivaldybės (savivaldybių) įsteigtas juridinis asmuo, savivaldybės (savivaldybių) pavedimu atliekantis komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimo funkcijas ir (ar) regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių valdymą ir (ar) teikiantis komunalinių atliekų tvarkymo paslaugas.“

4. Papildyti 2 straipsnį 581 dalimi:

581. Regioninė reguliuojamoji kaina – trejų metų reguliavimo laikotarpiui savivaldybėms Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nustatoma komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kaina, apskaičiuojama pagal Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos patvirtintą Komunalinių atliekų tvarkymo regioninių reguliuojamųjų kainų nustatymo metodiką, ir kurią sudaro regioninio atliekų tvarkymo centro reguliuojama kaina, pagrįsta būtinosiomis sąnaudomis, ir komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo iš atliekų turėtojų paslaugų kaina“

5. Papildyti 2 straipsnį 582 dalimi:

582. Regioninis atliekų tvarkymo centras – visų į komunalinių atliekų tvarkymo regioną įeinančių savivaldybių įsteigtas juridinis asmuo, vykdantis regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių valdymą, atliekantis savivaldybių pavestas funkcijas, apimančias komunalinių ir kitų atliekų tvarkymo paslaugos teikimą ar šios paslaugos teikimo organizavimą.“

6. Papildyti 2 straipsnį 583 dalimi:

583. Regioniniai komunalinių atliekų tvarkymo įrenginiai – regione naudojami komunalinių atliekų mechaninio-biologinio apdorojimo įrenginiai ir (ar) biologinio apdorojimo įrenginiai, nepavojingųjų atliekų sąvartynai, didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelės, kompostavimo aikštelės ir kiti įrenginiai, kuriuos savivaldybių pavedimu tvarko regioninis atliekų tvarkymo centras ar komunalinių atliekų sistemos administratorius arba kitas juridinis asmuo.“

7. Papildyti 2 straipsnį 584 dalimi:

584. Reguliuojamoji kaina – valstybės reguliuojama regioninių atliekų tvarkymo centrų, bendro atliekų deginimo įrenginių, atliekų deginimo įrenginių valdytojų komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kaina, į kurią neįskaičiuojamos komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudos ir komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo iš atliekų turėtojų paslaugų kaina.“

8. Papildyti 2 straipsnį 585 dalimi:

585. Reguliuojamoji veikla – regioninių atliekų tvarkymo centrų, bendro atliekų deginimo įrenginių, atliekų deginimo įrenginių valdytojų vykdoma komunalinių atliekų tvarkymo veikla, kurios įkainius ar kainas reguliuoja valstybė.“

9. Papildyti 2 straipsnį 586 dalimi:

585. Reguliuojamasis komunalinių atliekų tvarkytojas – regioninių atliekų tvarkymo centrai, bendro atliekų deginimo įrenginių, atliekų deginimo įrenginių valdytojai, atliekų tvarkytojai, kurie organizuoja komunalinių atliekų surinkimo, vežimo, naudojimo ir (ar) šalinimo veiklą, atlieka jos stebėseną, atliekų šalinimo vietų vėlesnę priežiūrą ir kurių paslaugų įkainius ar kainas reguliuoja valstybė.“

10. Papildyti 2 straipsnį 587 dalimi:

587. Reguliuojamosios veiklos apskaitos sistema – reguliavimo veiklos tikslais naudojama regioninio atliekų tvarkymo centro, bendro atliekų deginimo įrenginių, atliekų deginimo įrenginių valdytojų veiklos apskaitos sistema, grindžiama reguliuojamosios veiklos apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo principais.“

11. Papildyti 2 straipsnį 588 dalimi:

588. Reguliuojamosios veiklos apskaitos sistemos patikra – regioniniams atliekų tvarkymo centrams, bendro atliekų deginimo įrenginių, atliekų deginimo įrenginių valdytojams auditoriaus ar audito įmonės pagal Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos regioniniam atliekų tvarkymo centrui, bendro atliekų deginimo įrenginių, atliekų deginimo įrenginių valdytojams motyvuotu sprendimu nustatytą reikalavimą teikiama paslauga, kurią atlikus pagal Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos patvirtintą techninę užduotį pateikiama ataskaita ir (ar) išvada.“

12. Papildyti 2 straipsnį 589 dalimi:

589. Reguliuojamosios veiklos ataskaita – regioninių atliekų tvarkymo centrų, bendro atliekų deginimo įrenginių, atliekų deginimo įrenginių valdytojų Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai teikiama kasmetinė ataskaita, kuri rengiama vadovaujantis reguliuojamosios veiklos apskaitos sistemos ir teisės aktų reikalavimais ir kurioje parodomas reguliuojamosios veiklos apskaitos atskyrimas ir sąnaudų paskirstymas.“

13. Papildyti 2 straipsnį 5810 dalimi:

5810. Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikra – regioniniams atliekų tvarkymo centrams, bendro atliekų deginimo įrenginių, atliekų deginimo įrenginių valdytojams auditoriaus ar audito įmonės kasmet teikiama paslauga, kurią atlikus pagal Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos patvirtintą ar pratęstą techninę užduotį pateikiama reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros ataskaita ir (ar) išvada.“

14. Papildyti 2 straipsnį 631 dalimi:

631. Techninė užduotis – Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos kasmet iki kovo 31 dienos tvirtinamas ar pratęsiamas galioti dokumentas, o atliekant reguliavimo apskaitos sistemos patikrą Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 306 straipsnio 3 dalyje nustatytais atvejais – Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos tvirtinamas dokumentas, kuriame nurodyti konkretūs Tarptautinės buhalterių federacijos Tarptautinių audito ir užtikrinimo standartų valdybos parengti ir patvirtinti tarptautiniai užtikrinimo užduočių, peržiūros užduočių, susijusių paslaugų standartai ir praktiniai nurodymai arba tarptautiniai audito standartai, kuriais reikia vadovautis atliekant reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą ir (ar) šios veiklos apskaitos sistemos patikrą, šių patikros paslaugų reikalavimus ir (ar) apimtis.“

 

2 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 12 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Pavojingas atliekas ketinančios surinkti įmonės turi gauti pavojingų atliekų tvarkymo licenciją.“

2. Pakeisti 12 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Pavojingų atliekų tvarkymo licencijavimo taisykles tvirtina aplinkos ministras. Pavojingų atliekų tvarkymo licencijas išduoda, atsisako išduoti, licencijų duomenis tikslina, licencijų galiojimą sustabdo, galiojimo sustabdymą panaikina, galiojimą panaikina aplinkos ministro įgaliota institucija.“

 

3 straipsnis. Įstatymo papildymas 251 straipsniu

Papildyti Įstatymą 251 straipsniu:

251 straipsnis. Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba)  kompetencija ir finansavimo tvarka

1. Taryba:

1) tvirtina Komunalinių atliekų tvarkymo regioninių reguliuojamųjų kainų nustatymo metodiką ir prižiūri, kaip ji taikoma;

2) nustato regionines reguliuojamąsias kainas ir prižiūri, kaip jos taikomos;

3) nustato regioninių reguliuojamųjų kainų paskirstymo savivaldybėms kriterijus ir paskirsto regionines reguliuojamąsias kainas savivaldybėms;

4) tvirtina po rūšiavimo likusių, perdirbti ir pakartotinai panaudoti netinkančių energetinę vertę turinčių komunalinių atliekų deginimo 1 t (toliau – komunalinių atliekų deginimo 1 t) įkainio viršutinės ribos nustatymo metodiką ir prižiūri, kaip ji taikoma;

5) nustato bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų po rūšiavimo likusių, perdirbti ir pakartotinai panaudoti netinkančių energetinę vertę turinčių komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio viršutinę ribą ir prižiūri, kaip ji taikoma;

6) vadovaudamasi skaidrumo, objektyvumo ir nediskriminavimo principais bei investicijų efektyvumo, atsipirkimo laikotarpio ir pagrįstumo įvertinimo kriterijais, tvirtina investicijų vertinimo ir derinimo tvarkos aprašą, derina regioninių atliekų tvarkymo centrų, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo investicijas, susijusias su komunalinių atliekų tvarkymu ir komunalinių atliekų deginimu;

7) ginčų sprendimo ne teisme tvarka nagrinėja bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų ir regioninių atliekų tvarkymo centrų kylančius ginčus dėl bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų taikomų įkainių komunalinių atliekų deginimo 1 t;

8) tvirtina apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimus ir (ar) metodą, ir (ar) modelį;

9) tvirtina regioninių atliekų tvarkymo centrų ir bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų informacijos teikimo Tarybai taisykles;

10) prižiūri, kad būtų veiksmingai atskirtos reguliuojamų veiklų sąnaudos nuo kitų sąnaudų;

11) inicijuoja reguliuojamosios veiklos apskaitos sistemos patikros atlikimą  ir prižiūri  reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros atitiktį techninei užduočiai;

12) tvirtina techninę užduotį;

13) prižiūri, ar regioniniai atliekų tvarkymo centrai bei bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojai taiko šio įstatymo 302 straipsnyje numatyta tvarka nustatytas kainas bei įkainius pagal teisės aktų reikalavimus;

14) atlieka kitas šio įstatymo ir kitų teisės aktų nustatytas funkcijas.

2. Taryba turi teisę:

1) gauti reikiamą informaciją iš reguliuojamų ūkio subjektų ir kitų ūkio subjektų, valstybės ir savivaldybės institucijų ir organizacijų, komunalinių atliekų tvarkymo sistemų administratorių, savivaldybės pavedimu juridinių asmenų (ar pačių savivaldybių), vykdančių komunalinių atliekų lėšų administravimo funkcijas šiame Įstatyme numatytoms funkcijoms atlikti;

2) atlikti reguliuojamų komunalinių atliekų tvarkytojų valstybės institucijoms ir (ar) atliekų turėtojams teikiamos informacijos patikrą, vertinti jos patikimumą, nepažeisdama komercine (gamybine) ar profesine paslaptimi laikomos informacijos ar asmens duomenų apsaugos reikalavimų;

3) skirti šio įstatymo 309 straipsnyje numatytas sankcijas.

3. Tarybos finansavimo šaltiniai yra šio straipsnio 4 dalyje numatytos Tarybos pajamos. Tarybos strateginiame veiklos plane numatytos ir vykdomos programos, įgyvendinamos vykdant komunalinių atliekų tvarkymo sektoriaus reguliavimą, finansuojamos iš Tarybos pajamų, gautų šio straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka.

4. Tarybos pajamos:

1) Tarybos kitų metų pajamas sudaro 1 procentas praėjusių metų regioninio atliekų tvarkymo centro bei bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo reguliuojamosios veiklos pajamų;

2) šios dalies 1 punkte nustatyta tvarka apskaičiuotos Tarybos pajamos pripažįstamos regioninių atliekų tvarkymo centrų bei bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų pagrįstomis būtinosiomis sąnaudomis nustatant reguliuojamas kainas.

5. Tarybos pajamų naudojimo tvarka:

1) Taryba iki kiekvienų metų kovo 31 dienos apskaičiuoja šios dalies 1 punkte nurodytas Tarybos pajamas, informuoja regioninius atliekų tvarkymo centrus ir bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojus apie jų kiekvieną ketvirtį mokėtiną sumą. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai bei bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojai Tarybos nurodytą sumą privalo pervesti į Tarybos sąskaitą kiekvieną kalendorinių metų ketvirtį ne vėliau kaip iki kito ketvirčio pirmojo mėnesio paskutinės dienos;

2) regioniniams atliekų tvarkymo centrams bei bendro atliekų deginimo įrenginio,  atliekų deginimo įrenginio valdytojams, laiku nesumokėjusiems šios dalies 1 punkte nustatyta tvarka apskaičiuotos sumos, skaičiuojami 0,02 procento dydžio delspinigiai už kiekvieną pradelstą mokėjimo termino dieną. Delspinigiai nėra pripažįstami regioninių atliekų tvarkymo centrų bei bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų pagrįstomis būtinosiomis sąnaudomis nustatant reguliuojamą kainą. Delspinigių sumokėjimas neatleidžia nuo pareigos sumokėti visą laiku nesumokėtą sumą;

3) Taryba pagal šią dalį gautas pajamas privalo pervesti į valstybės biudžetą ir tvarkyti Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo nustatyta tvarka;

4) Tarybos pajamos, gautos pagal šią dalį ir pervestos į valstybės biudžetą, gali būti naudojamos tik Tarybos strateginiame veiklos plane numatytoms ir vykdomoms programoms, įgyvendinamoms vykdant komunalinių atliekų tvarkymo sektoriaus reguliavimą, finansuoti.“

 

4 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 28 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

8. Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka savivaldybė teikia aplinkos ministro įgaliotai institucijai informaciją apie įstatymuose ir kituose teisės aktuose savivaldybėms nustatytų reikalavimų ir Valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plane nustatytų užduočių vykdymą atliekų tvarkymo srityje.“

 

5 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratorius gali atlikti šias komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimo funkcijas, jeigu jas paveda savivaldybė:

1) organizuoti konkursą komunalinių atliekų tvarkymo paslaugą teikiančiam atliekų tvarkytojui parinkti;

2) tikrinti, kaip yra vykdomi sutartiniai įsipareigojimai  tarp komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriaus ir šio straipsnio 12 dalyje nurodyto atliekų tvarkytojo;

3) vykdyti sutartinių įsipareigojimų tarp komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriaus ir šio straipsnio 12 dalyje nurodyto atliekų tvarkytojo priežiūrą ir kontrolę;

4) pateikti savivaldybei rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio apskaičiavimą ir, jeigu savivaldybės taryba patvirtina, ją rinkti;

5) registruoti komunalinių atliekų turėtojus;

6) rinkti, analizuoti informaciją apie komunalinių atliekų tvarkymą savivaldybės ir (ar) atliekų tvarkymo regiono teritorijoje, regiono plėtros tarybos patvirtinto regioninio ir savivaldybės tarybos patvirtinto savivaldybės atliekų tvarkymo planų priemonių, užtikrinančių Valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plane nustatytų užduočių įgyvendinimą, vykdymą;

7) teikti pasiūlymus regiono plėtros tarybai ir savivaldybės tarybai dėl komunalinių atliekų tvarkymo sistemos tobulinimo ir plėtojimo;

8) įgyvendinti visuomenės informavimo, švietimo ir mokymo priemones komunalinių atliekų tvarkymo srityje;

9) sudaryti sutartis su komunalinių atliekų turėtojais;

10) vykdyti komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo veiklą, jeigu savivaldybė paveda;

11) kitas su komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimu susijusias savivaldybių pavestas funkcijas.“

2.   Pakeisti 30 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriui nepavestas komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimo funkcijas savivaldybė atlieka įstatymų nustatyta tvarka.“

3. Pakeisti 30 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Savivaldybės privalo užtikrinti, kad visiems jos teritorijoje esantiems atliekų turėtojams būtų sudarytos sąlygos naudotis nepertraukiama komunalinių atliekų tvarkymo paslauga.“

4. Papildyti 30 straipsnį 61 dalimi:

61. Savivaldybės privalo užtikrinti regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių nepertraukiamą veiklą, šių įrenginių valdymą. Savivaldybės, vadovaujantis teisės aktais, gali pavesti užtikrinti regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių nepertraukiamą veiklą, šių įrenginių valdymą vykdyti regioniniam atliekų tvarkymo centrui.“

5. Pakeisti 30 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

10. Komunalinių atliekų tvarkymas turi būti organizuojamas taip, kad skatintų atliekas naudoti ir perdirbti. Visiems komunalinių atliekų turėtojams, neimant papildomo mokesčio, išskyrus nustatytą vietinę rinkliavą (toliau – rinkliava) ar kitą įmoką už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir komunalinių atliekų tvarkymą, turi būti:

1) užtikrintas aprūpinimas mišrių komunalinių atliekų surinkimo priemonėmis;

2) užtikrintas aprūpinimas biologiškai skaidžių atliekų sutvarkymo priemonėmis;

3) užtikrintas aprūpinimas antrinių žaliavų (popieriaus ir kartono, stiklo, plastiko, metalo, įskaitant pakuočių atliekas) rūšiavimo jų susidarymo vietose priemonėmis;

4) užtikrinta galimybė atiduoti buityje susidarančias statybos ir griovimo atliekas, baldų, elektros ir elektroninės įrangos, naudotų padangų ir kitas komunalines atliekas;

5) užtikrinta galimybė atiduoti buityje susidarančias pavojingas atliekas (išskyrus baterijų ir akumuliatorių atliekas). Savivaldybės privalo užtikrinti, kad jų organizuojamos komunalinių atliekų tvarkymo sistemos neatsisakytų priimti baterijų ir akumuliatorių atliekų iš gyventojų.“

 

6 straipsnis. 301 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 301 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

301 straipsnis. Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartis ir rinkliava už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą

1. Organizuojant komunalinių atliekų tvarkymą, sudarant komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį arba mokant savivaldybės nustatytą rinkliavą, atliekų turėtojams atstovauja jų naudojamo nekilnojamojo turto objekto savininkas arba nekilnojamojo turto objekto savininko atstovas pagal įstatymą, arba nekilnojamojo turto objekto savininko įgaliotas asmuo, arba daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų bendrija, individualių gyvenamųjų namų savininkų bendrija, garažų savininkų bendrija, sodininkų bendrija ar kita bendrija, bendrojo naudojimo objektų administratorius, esant savininkų raštu įformintam susitarimui, arba asmenys, sudarę jungtinės veiklos sutartis bendrosios dalinės nuosavybės teisei įgyvendinti (toliau – įgalioti asmenys).

2. Nekilnojamojo turto objektų, kurių rūšių sąrašą nustato aplinkos ministras, savininkas arba įgalioti asmenys privalo mokėti nustatytą rinkliavą arba, jeigu rinkliava savivaldybės teritorijoje nenustatyta, sudaryti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį su savivaldybės, kurios teritorijoje yra nekilnojamojo turto objektas, juridiniu asmeniu, atliekančiu savivaldybės pavedimu komunalinių atliekų lėšų administravimą, arba savivaldybe. Juridinis asmuo, vykdantis komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas,  arba savivaldybė raštu pateikia pasiūlymą sudaryti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį pagal individualiai aptartas sąlygas, kurių sudarymo kriterijai nustatyti savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklėse, nekilnojamojo turto objekto savininkui arba įgaliotiems asmenims. Nekilnojamojo turto objekto savininkas arba įgalioti asmenys, nesudarę komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarties per terminą, kuris negali būti trumpesnis kaip 45 kalendorinės dienos nuo pasiūlymo išsiuntimo dienos, laikomi sudarę sutartį pagal komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarties standartines sąlygas, kurias tvirtina Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. Ši sąlyga turi būti nurodyta pasiūlyme sudaryti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį pagal individualiai aptartas sąlygas.

3. Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartis sudaroma, keičiama ir nutraukiama vadovaujantis šiuo įstatymu, Civiliniu kodeksu ir komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarties standartinėmis sąlygomis, kurias tvirtina Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.

4. Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarčių standartinėse sąlygose turi būti nurodyta:

1) sutarties sudarymo, įsigaliojimo ir nutraukimo tvarka;

2) paslaugų teikimo tvarka ir sąlygos;

3) komunalinių atliekų tvarkymo kainos nustatymo tvarka;

4) atsiskaitymo tvarka;

5) šalių teisės, pareigos ir atsakomybė už įsipareigojimų nevykdymą;

6) pretenzijų pateikimo, nagrinėjimo ir ginčų sprendimo tvarka;

7) sutarties galiojimo terminas, jos keitimo ar nutraukimo sąlygos ir tvarka.

5. Nekilnojamojo turto objekto savininkas arba įgalioti asmenys, kurie yra sudarę komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį pagal komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarties standartines sąlygas, arba asmenys, kuriems pasiūlymas, nurodytas šio straipsnio 2 dalyje, nepateiktas, turi teisę kreiptis su prašymu į savivaldybę arba juridinį asmenį, savivaldybės pavedimu vykdantį komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, dėl komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarties sudarymo pagal individualiai aptartas sąlygas. Savivaldybė arba juridinis asmuo, savivaldybės pavedimu vykdantis komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, išnagrinėja tokį prašymą ir sudaro komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį ne vėliau kaip per 14 kalendorinių dienų nuo prašymo gavimo dienos, jei aptartos sąlygos atitinka savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklėse reglamentuotus individualių sutarčių sudarymo kriterijus.

6. Reikalavimai dėl laiku nesumokėtos rinkliavos priteisimo iš rinkliavos mokėtojo nagrinėjami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.“

 

7 straipsnis. 302 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 302 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

302 straipsnis. Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainodara

1. Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainodara už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nustatoma vadovaujantis solidarumo, proporcingumo, nediskriminavimo, sąnaudų susigrąžinimo principais ir atliekų tvarkymo srityje taikomu principu „teršėjas moka“. Solidarumo, proporcingumo, nediskriminavimo, sąnaudų susigrąžinimo principai komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainodaroje suprantami taip:

1) solidarumo. Šis principas, nustatant rinkliavą ar kitą įmoką už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą, reiškia, kad palankesnes sąlygas dėl ekonominių, gyvenamosios vietos, atstumo iki atliekų tvarkymo įrenginių ar kitų priežasčių turintys komunalinių atliekų turėtojai prisideda prie komunalinių atliekų tvarkymo finansavimo, kad būtų sudarytos prieinamos sąlygos naudotis komunalinių atliekų tvarkymo paslaugomis komunalinių atliekų turėtojams, kurie tokių sąlygų neturi ir kuriems rinkliava ar kita įmoka už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą tampa didesne našta;

2) proporcingumo. Šio principo įgyvendinimas turi užtikrinti, kad rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydis neviršytų to, kiek yra būtina komunalinių atliekų tvarkymo sistemos eksploatavimo ir komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos finansavimo tikslui pasiekti. Šis principas reikalauja, kad komunalinių atliekų turėtojams nustatyta rinkliava ar kita įmoka už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą būtų proporcinga galinčiam susidaryti ar susidarančiam komunalinių atliekų kiekiui dėl atliekų turėtojų nekilnojamojo turto ir jo panaudojimo paskirties ir (ar) veiklos;

3) nediskriminavimo. Šis principas komunalinių atliekų tvarkymo sistemoje reiškia, kad, nustatant rinkliavą ar kitą įmoką už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą tos pačios kategorijos komunalinių atliekų turėtojams, turi būti taikomi vienodi rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nustatymo ir apskaičiavimo metodai, tvarka ir dydis;

4) sąnaudų susigrąžinimo. Šis principas reikalauja, kad už suteiktą paslaugą gautos pajamos padengtų būtinąsias su komunalinių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas, reikalingas tai paslaugai teikti. Įgyvendinant šį principą, reikia nustatyti tokį rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydį, kuris užtikrintų, kad komunalinių atliekų turėtojai padengtų būtinąsias su komunalinių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas, kurios patiriamos siekiant užtikrinti, kad komunalinių atliekų tvarkymo sistema atitiktų teisės aktuose nustatytus reikalavimus;

5) skaidrumo. Šio principo įgyvendinimas turi užtikrinti, kad informacija apie rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nustatymo ir apskaičiavimo metodus, tvarką ir dydį turi būtų vieša.

2. Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kaina turi užtikrinti ilgalaikį komunalinėms atliekoms tvarkyti skirtos infrastruktūros eksploatavimą, jos atnaujinimą ir sudaryti komunalinių atliekų turėtojams priimtinas sąlygas dalyvauti tvarkant komunalines atliekas, taip pat mažinti aplinkos taršą.

3. Nustatant rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydį, turi būti vadovaujamasi Vyriausybės patvirtintomis vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už  komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą taisyklėmis ir savivaldybių vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo teisės aktais.

4. Rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydį nustato savivaldybės taryba, vadovaudamasi šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytais principais ir neviršydama Tarybos nustatyto regioninės reguliuojamosios kainos paskirstyto dydžio savivaldybei.

5. Savivaldybių tarybų nustatytos rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą skelbiamos atitinkamos savivaldybės administracijos interneto svetainėje.

6. Regioninė reguliuojamoji kaina grindžiama būtinosiomis su komunalinių atliekų tvarkymu susijusiomis pagrįstomis sąnaudomis (įskaitant protingumo kriterijų atitinkančią investicijų grąžą), išskyrus komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudas reikalingomis komunalinių atliekų tvarkymo paslaugai suteikti, ilgalaikiam komunalinėms atliekoms tvarkyti skirtos regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių eksploatavimui, jų atnaujinimui, plėtrai užtikrinti, priimtinos komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo užtikrinimui ir aplinkos taršos mažinimui. Nustatant regioninės reguliuojamosios kainos būtinąsias sąnaudas, yra įvertinamos ir atskirų komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų sutartys, būtinos investicijos bei atidėjinių sąvartynų uždarymui poreikis nenutrūkstamam ir aplinkosauginius reikalavimus atitinkančiam komunalinių atliekų tvarkymui užtikrinti. Regioninio atliekų tvarkymo centro atliekų deginimo sąnaudos, patiriamos atsiskaitant už po rūšiavimo likusias netinkamas perdirbti ar kitaip panaudoti  energetinę vertę turinčias sudegintas komunalines atliekas su bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytoju, yra pripažįstamos būtinosiomis. Pareiga pagrįsti, kad regioninė reguliuojamoji kaina grindžiama būtinosiomis sąnaudomis, tenka regioniniam atliekų tvarkymo centrui.

7. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai, vadovaudamiesi šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytais principais ir Tarybos patvirtinta Komunalinių atliekų tvarkymo regioninių reguliuojamųjų kainų nustatymo metodika, likus ne mažiau kaip 5 mėnesiams iki regioninės reguliuojamosios kainos galiojimo termino pabaigos, parengia bei Tarybai pateikia regioninės reguliuojamosios kainos apskaičiavimo projektą. Savivaldybės privalo suteikti visą reikalingą informaciją regioniniams atliekų tvarkymo centrams, rengiant regioninės reguliuojamosios kainos projektus. Kartu su teikiamais derinti kainų projektais regioniniai atliekų tvarkymo centrai pateikia kainų projektų pagrindimą ir veiklos planus, atsižvelgiant į Tarybos patvirtintą Komunalinių atliekų tvarkymo regioninių reguliuojamųjų kainų nustatymo metodiką. Regioninės reguliuojamosios kainos apskaičiavimo projekto kopija teikiama regiono savivaldybėms tuo pačiu metu kaip ir Tarybai, kurios ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo projekto gavimo dienos pateikia pastabas regioniniams atliekų tvarkymo centrams ir Tarybai. Taryba, per 5 mėnesius nuo visų tinkamų duomenų ir (arba) dokumentų pateikimo dienos, išnagrinėjusi regioninės reguliuojamosios kainos apskaičiavimo projektą, nustato naują konkretaus regiono regioninę reguliuojamąją kainą. Jeigu pateikiami papildomi dokumentai ir (ar) informacija (Tarybos ar regioninio atliekų tvarkymo centro iniciatyva) susijusi su regioninės reguliuojamosios kainos projektu, terminas skaičiuojamas nuo papildomų dokumentų gavimo dienos. Tarybai nepatvirtinus naujos regioninės reguliuojamosios kainos per numatytą terminą, lieka galioti ankstesnė patvirtina regioninė reguliuojamoji kaina. Tarybos patvirtinta regioninė reguliuojamoji kaina galioja ne trumpiau kaip 3 metus iki naujos Tarybos sprendimu patvirtintos regioninės reguliuojamosios kainos įsigaliojimo. Taryba, tvirtindama regioninę reguliuojamąją kainą, nutarimu taip pat patvirtina regioninės reguliuojamosios kainos paskirstymą savivaldybėms pagal Tarybos parengtus ir patvirtintus regioninių reguliuojamųjų kainų paskirstymo savivaldybėms kriterijus (atsižvelgdama į savivaldybių teritorijoje gyvenančių komunalinių atliekų turėtojų, juridinių asmenų skaičių, susidarantį komunalinių atliekų kiekį, komunalinių atliekų rūšių tvarkymo būtinąsias sąnaudas). Taryba turi teisę grąžinti papildyti regioninės reguliuojamosios kainos apskaičiavimo projektą regioniniam atliekų tvarkymo centrui tais atvejais, kai Tarybai pateiktas regioninės reguliuojamosios kainos projektas yra apskaičiuotas nesilaikant regioninės reguliuojamosios kainos nustatymo reikalavimų, nustatytų Komunalinių atliekų tvarkymo regioninių reguliuojamųjų kainų nustatymo metodikoje ir (arba) yra klaidingas.

8. Tarybos nustatytos regioninės reguliuojamosios kainos, esant poreikiui, gali būti koreguojamos kartą per metus. Regioninis atliekų tvarkymo centras regioninės reguliuojamosios kainos perskaičiavimo projektą, parengtą vadovaujantis Tarybos patvirtinta Komunalinių atliekų tvarkymo regioninių reguliuojamųjų kainų nustatymo metodika, Tarybai pateikia likus ne mažiau kaip 3 mėnesiams iki datos, kai buvo patvirtinta šiuo metu galiojanti regioninė reguliuojamoji kaina.

9. Taryba, nustačiusi regionines reguliuojamąsias kainas ar perskaičiuotas regionines reguliuojamąsias kainas, jas paskirsto regiono savivaldybėms, vadovaudamasi regioninių reguliuojamųjų kainų paskirstymo savivaldybėms kriterijais. Tarybos patvirtintos galiojančios regioninės reguliuojamosios kainos yra skelbiamos Tarybos interneto svetainėje ir kitomis priemonėmis.

10. Savivaldybių tarybos, atsižvelgdamos į Tarybos nustatytas regionines reguliuojamąsias kainas, šių kainų padalinimą regiono savivaldybėms ir vadovaujantis Vyriausybės patvirtintomis vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą taisyklėmis ir savivaldybių vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo teisės aktais, pridėjusios savivaldybės komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudas, ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo regioninių reguliuojamųjų kainų patvirtinimo nustato naujus arba patvirtina esamus rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžius. Savivaldybių tarybos, tvirtindamos naujus arba patvirtindamos esamus rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą dydžius, turi įvertinti, ar jų mokama suma už paslaugas neviršys 1 procento vidutinių mėnesio statistinių savivaldybės namų ūkio (fizinių asmenų) pajamų. Nustatyti nauji rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžiai taikomi nuo artimiausio mokestinio laikotarpio pradžios. Jeigu savivaldybės taryba per šioje dalyje nurodytą terminą nenustato naujų arba nepatvirtina esamų rinkliavos ar kitos įmokos už atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžių, taikomi rinkliavos ar kitos įmokos už atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžiai, galioję iki naujų apskaičiuotų regioninių reguliuojamųjų kainų dydžių ir jų paskirstymo savivaldybėms. Susidariusį skirtumą atliekų turėtojams kompensuoja savivaldybės savivaldybių biudžeto sąskaita (nustatant naujus rinkliavos ar kitos įmokos už atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžius).

11. Savivaldybės privalo užtikrinti, kad patvirtinti nauji rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą, kurią moka atliekų turėtojai (fiziniai asmenys) kiekvieną mėnesį už paslaugas, dydžiai neviršys 1 procento vidutinių mėnesio statistinių savivaldybės namų ūkio pajamų (fizinių asmenų). Savivaldybė turi atlikti vertinimą, ar nustačius naujus rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžius, jie neviršys 1 procento vidutinių mėnesio namų ūkio pajamų (fizinių asmenų) vadovaudamasi savivaldybių parengtais vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už  komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą teisės aktais. Toks vertinimas atliekamas atsižvelgiant į savivaldybės teritorijoje gyvenančių fizinių asmenų vidutines statistines mėnesio namų ūkio pajamas ir atliekų turėtojų per mėnesį mokamos rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio už atliekų tvarkytojo suteiktas paslaugas sumą. Nustačiusi, kad nauja rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą mokama suma už paslaugas viršys 1 procentą vidutinių metinių namų ūkio (fizinių asmenų) pajamų, savivaldybės turi imtis veiksmų sumažinti sąnaudas.

12. Taikant rinkliavą ar kitą įmoką už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą savivaldybėje, turi būti užtikrinamas savivaldybėje surenkamų komunalinių atliekų tvarkymo sąnaudų, apskaičiuojamų pagal galiojančią regioninę reguliuojamąją kainą, padengimas regioniniam atliekų tvarkymo centrui ir atliekų surinkėjams. Savivaldybės taryba gali teikti lengvatas atliekų turėtojams savivaldybės biudžeto sąskaita. Lengvatos atliekų turėtojams teikiamos savivaldybės nustatyta tvarka.

13. Atliekų turėtojai su savivaldybe ar juridiniu asmeniu, vykdančiu komunalinių atliekų lėšų surinkimo funkciją, atsiskaito mokėdami nustatytą rinkliavą ar kitą įmoką už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą, vadovaudamiesi:

1) Rinkliavų įstatymo nuostatomis, jeigu savivaldybės teritorijoje taikoma rinkliava už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą;

2) sudarytomis sutartimis, jeigu savivaldybės teritorijoje taikoma rinkliava už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą.

14. Bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojai taiko komunalinių atliekų deginimo įkainį už regioninio atliekų tvarkymo centro sudegintas po rūšiavimo likusias netinkamas perdirbti ar kitaip panaudoti energetinę vertę turinčias komunalines atliekas. Visais atvejais bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų taikomas komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainis negali viršyti pagal šio straipsnio 16 dalį nustatytos komunalinių atliekų deginimo 1 t viršutinės įkainio ribos.

15. Bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojai, vadovaudamiesi Tarybos patvirtinta Po rūšiavimo likusių, perdirbti ir pakartotinai panaudoti netinkančių energetinę vertę turinčių komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio viršutinės ribos nustatymo metodika, parengia bei Tarybai pateikia komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio apskaičiavimo projektą. Taryba, per 5 mėnesius nuo visų tinkamų duomenų ir (arba) dokumentų pateikimo dienos, išnagrinėjusi komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio apskaičiavimo projektą, nustato komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio viršutinę ribą konkrečiam bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojui. Komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio apskaičiavimo projektas Tarybai turi būti pateikiamas likus ne mažiau kaip 5 mėnesiams iki galiojančio įkainio termino galiojimo pabaigos. Taryba privalo grąžinti papildyti komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio apskaičiavimo projektą bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojui tais atvejais, kai Tarybai pateiktas komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainis yra apskaičiuotas nesilaikant komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio nustatymo reikalavimų, nustatytų Po rūšiavimo likusių, perdirbti ir pakartotinai panaudoti netinkančių energetinę vertę turinčių komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio viršutinės ribos nustatymo metodikoje, ir (arba) yra klaidingas.

16. Komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio viršutinė riba nustatoma atsižvelgiant į aplinkosauginius reikalavimus bei alternatyvius atliekų šalinimo būdus ir yra pagrįsta būtinosiomis komunalinių atliekų deginimo sąnaudomis. Būtinosios komunalinių atliekų deginimo sąnaudos nustatomos atsižvelgiant į bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų išlaikymo sąnaudas, protingumo kriterijų atitinkančią investicijų grąžą. Pareiga pagrįsti, kad komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainis grindžiamas būtinosiomis komunalinių atliekų deginimo veiklos sąnaudomis, tenka bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojui.

17. Komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio viršutinė riba nustatoma ne trumpesniam kaip 3 metų laikotarpiui ir yra koreguojama kartą per metus. Bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojas, likus ne mažiau kaip 5 mėnesiams iki viršutinės komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio ribos koregavimo termino pabaigos, vadovaudamasis Tarybos patvirtinta Po rūšiavimo likusių, perdirbti ir pakartotinai panaudoti netinkančių energetinę vertę turinčių komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio viršutinės ribos nustatymo metodika, Tarybai pateikia atliekų deginimo įkainio perskaičiavimo projektą. Taryba, per 5 mėnesius nuo visų tinkamų duomenų ir (arba) dokumentų pateikimo dienos išnagrinėjusi komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio apskaičiavimo projektą, tvirtina pakoreguotą komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio viršutinę ribą.

18. Tarybos nutarimas dėl komunalinių atliekų deginimo 1 t viršutinės įkainio ribos oficialiai skelbiamas Teisės aktų registre ir įsigalioja nuo kito mėnesio (einančio po mėnesio, kai įkainis įsigalioja) pirmosios dienos.“

 

8 straipsnis. Įstatymo papildymas 303  straipsniu

Papildyti Įstatymą 303 straipsniu:

303 straipsnis. Regioninių atliekų tvarkymo centrų funkcijos

1. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai atlieka šias komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimo funkcijas:

1) vykdo komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimo funkcijas, jeigu jas paveda savivaldybės;

2) vykdo komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo veiklą, jeigu jas paveda savivaldybės;

3) savivaldybių pavedimu vykdo regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių valdymą;

4) organizuoja atliekų tvarkymo paslaugų teikimą šio įstatymo 302 straipsnyje nustatyta tvarka apskaičiuotomis kainomis, jeigu jas paveda savivaldybės;

5) rengia ir teikia Tarybai regioninės reguliuojamosios kainos apskaičiavimo projektą bei dokumentus ir informaciją, reikalingą teisės aktų nustatytoms pareigoms vykdyti;

6) rengia reguliuojamosios veiklos ataskaitas, užtikrina, kad būtų atliktos reguliuojamosios veiklos ataskaitų ir reguliavimo veiklos apskaitos sistemos patikros vadovaujantis šio įstatymo 306 straipsnio nuostatomis;

7) viešai skelbia informaciją, nurodytą šio įstatymo 311 straipsnyje;

8) teikia valstybės ir savivaldybių institucijoms informaciją, reikalingą įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytoms pareigoms vykdyti;

9) derina regioninės reguliuojamosios kainos apskaičiavimo projektą su regiono savivaldybėmis 302 straipsnio 7 dalyje numatyta tvarka;

10) atlieka kitas teisės aktuose numatytas funkcijas.“

 

9 straipsnis. Įstatymo papildymas 304  straipsniu

Papildyti Įstatymą 304 straipsniu:

304 straipsnis. Bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų funkcijos

1. Bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojai atlieka šias funkcijas:

1) eksploatuoja bendrą atliekų deginimo įrenginį ar atliekų deginimo įrenginį;

2) taiko šio įstatymo 302 straipsnyje nustatyta tvarka nustatytą komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainį;

2) teikia valstybės ir savivaldybių institucijoms informaciją, reikalingą įstatymų ir teisės aktų nustatytoms pareigoms vykdyti;

3) rengia ir teikia Tarybai komunalinių atliekų deginimo 1 t apskaičiavimo projektą bei dokumentus ir informaciją, reikalingą teisės aktų nustatytoms pareigoms vykdyti;

4) rengia reguliuojamosios veiklos ataskaitas, užtikrina, kad būtų atliktos reguliuojamosios veiklos ataskaitų ir reguliavimo veiklos apskaitos sistemos patikros vadovaujantis šio įstatymo 306 straipsnio nuostatomis;

5) viešai skelbia informaciją, nurodytą šio įstatymo 311 straipsnyje;

6) atlieka kitas teisės aktuose numatytas funkcijas.“

 

10 straipsnis. Įstatymo papildymas 305 straipsniu

Papildyti Įstatymą 305 straipsniu:

305 straipsnis. Komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimas

1. Komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimas apima šias funkcijas, jeigu jas paveda savivaldybė:

1) sutarčių pasirašymą su atliekų turėtojais;

2) rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą ir atliekų tvarkymą iš komunalinių atliekų turėtojų bei jų išmokėjimą komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų teikėjams;

3) komunalinių atliekų tvarkymo lėšų apskaitymą atskirai nuo kitų savo vykdomų veiklų pagal kiekvieną komunalinių atliekų tvarkymo paslaugas teikiantį asmenį ir kiekvieną lėšas gaunantį subjektą;

4) viešą informacijos teikimą apie apskaitytas ir išmokėtas komunalinių atliekų tvarkymo lėšas;

5) komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo mažiausiomis sąnaudomis užtikrinimą;

6) komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriui nepavestas komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas savivaldybė atlieka pati įstatymų nustatyta tvarka.

2. Rinkliava ar kita įmoka už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nustatyta vadovaujantis Vyriausybės patvirtintomis vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už  komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą taisyklėmis ir savivaldybių vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo teisės aktais yra privaloma visiems atliekų turėtojams.

3. Rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą lėšos gali būti naudojamos tik komunalinių atliekų tvarkymo būtinosioms sąnaudoms (surinkimui, vežimui, naudojimui, šalinimui, šių veiklų organizavimui, stebėsenai, šalinimo vietų vėlesnei priežiūrai) finansuoti ir komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudoms padengti.

4. Bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojai bei regioniniai atliekų tvarkymo centrai atskirai tvarko vykdomų veiklų apskaitą nuo visų kitų jų vykdomų veiklų sąnaudų apskaitos, vadovaudamiesi Tarybos patvirtintais apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimais ir (ar) metodu ir (ar) modeliu.“

 

11 straipsnis. Įstatymo papildymas 306 straipsniu

Papildyti Įstatymą 306 straipsniu:

306 straipsnis. Reguliuojamosios veiklos ataskaitų ir reguliuojamosios veiklos apskaitos sistemos patikra

1. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojai, vadovaudamiesi šiame įstatyme, kituose teisės aktuose nustatyta tvarka, užtikrina reguliuojamosios veiklos komunalinių atliekų tvarkymo sektoriuje efektyvumą ir sąnaudų pagrįstumą.

2. Regioninis atliekų tvarkymo centras, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojas privalo užtikrinti, kad pasibaigus kiekvieniems finansiniams metams per 4 mėnesius būtų atlikta reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikra dėl ataskaitų atitikties Tarybos patvirtintiems Reguliavimo apskaitos sistemos reikalavimams ir (ar) metodui, ir (ar) modeliui ir reguliuojamosios veiklos ataskaitos, reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros ataskaita ir (ar) išvada pateikta Tarybai.

3. Taryba gali nustatyti reikalavimą regioniniam atliekų tvarkymo centrui, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojui ne ilgiau kaip per 6 mėnesius atlikti reguliuojamosios veiklos apskaitos sistemos patikrą dėl jos atitikties reguliuojamąją veiklą reglamentuojantiems teisės aktų reikalavimams.

4. Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikra ir reguliuojamosios veiklos apskaitos sistemos patikra atliekamos vadovaujantis Tarybos patvirtinta technine užduotimi. Taryba, rengdama techninę užduotį, konsultuojasi su Lietuvos auditorių rūmais.

5. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai ir bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojai reguliuojamosios veiklos apskaitos sistemos patikros ataskaitą ir (ar) išvadą per 10 darbo dienų nuo patikros atlikimo pateikia Tarybai.

6. Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą ir (ar) reguliuojamosios veiklos apskaitos sistemos patikrą gali atlikti auditorius, audito įmonė, turintys teisę atlikti finansinių ataskaitų auditą Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo nustatyta tvarka.

7. Jeigu Taryba turi informacijos ar Tarybai kyla pagrįstų įtarimų dėl netinkamai atliktos reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros ir (ar) reguliuojamosios veiklos apskaitos sistemos patikros, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota atlikti auditorių ir audito įmonių viešąją priežiūrą įstaiga pagal Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymą atlieka reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros ir (ar) reguliuojamosios veiklos apskaitos sistemos  patikros kokybės tyrimą ir parengia tyrimo ataskaitą. Jeigu tyrimo ataskaitoje nurodyta, kad asmuo, atlikdamas atitinkamą patikrą, nesilaikė tokiai patikrai techninėje užduotyje nurodytų privalomų taikyti profesinių standartų, tos patikros sąnaudos negali būti pripažintos pagrįstomis nustatant valstybės reguliuojamas kainas ir Taryba įpareigoja regioninį atliekų tvarkymo centrą ar bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytoją ne ilgiau kaip per 6 mėnesius atlikti pakartotinę reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą ir (ar) pakartotinę reguliuojamosios veiklos apskaitos sistemos patikrą šio įstatymo nustatyta tvarka. Su šiuo patikrinimu susijusios išlaidos gali būti pripažįstamos pagrįstomis būtinosiomis sąnaudomis nustatant regioninę reguliuojamąją kainą.

8. Taryba šio įstatymo 251 straipsnyje numatytoms funkcijoms vykdyti turi teisę gauti iš auditoriaus, audito įmonės, atlikusių reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą ir (ar) reguliuojamosios veiklos apskaitos sistemos patikrą, paaiškinimus, susijusius su atlikta reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikra ir reguliuojamosios veiklos apskaitos sistemos patikra, paaiškinimus pagrindžiančius duomenis ir dokumentus.“

 

12 straipsnis. Įstatymo papildymas 307 straipsniu

Papildyti Įstatymą 307 straipsniu:

307 straipsnis. Investicijų derinimas 

1. Bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojai investicijas, susijusias su komunalinių atliekų deginimu, teikia derinti Tarybai jos nustatyta tvarka. Jeigu šios bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų investicijos nėra suderintos su Taryba, jog negali būti pripažintos pagrįstomis valstybės reguliuojamoms kainoms nustatyti.

2. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai investicijas, susijusias su komunalinių atliekų tvarkymu, numato strateginiuose įmonių veiklos planuose, kurie tvirtinami Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo bei įmonės įstatų nustatyta tvarka arba teikiami derinti Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymu nustatyta tvarka dalininkams ir teikia investicijų derinimą Tarybai jos nustatyta tvarka.“

 

13 straipsnis. Įstatymo papildymas 308 straipsniu

Papildyti Įstatymą 308 straipsniu:

308 straipsnis. Regioninių atliekų tvarkymo centrų ir bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų reguliuojamosios veiklos patikrinimai

1. Taryba, vadovaudamasi šio įstatymo ir Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nuostatomis, prižiūrėdama, kaip regioniniai atliekų tvarkymo centrai ir bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojai vykdo reguliuojamąją veiklą, turi teisę atlikti regioninių atliekų tvarkymo centrų ir bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų veiklos patikrinimus. Atlikdama patikrinimus, Taryba turi teisę:

1) pagal šio ir kitų įstatymų nustatytas sąlygas ir procedūras gauti visą patikrinimui atlikti būtiną ir reikalingą informaciją, duomenis, dokumentus (neatsižvelgiant į tai, kokioje laikmenoje jie saugomi), jų kopijas ir išrašus;

2) gauti žodinius ir rašytinius paaiškinimus iš asmenų, susijusių su tikrinamo regioninio atliekų tvarkymo centro ar bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo veikla, reikalauti, kad jie atvyktų į Tarybos patalpas pateikti paaiškinimus;

3) gauti patikrinimui atlikti būtiną informaciją ir dokumentus, jų kopijas apie juridinių asmenų turtą ir pajamas, ūkines, finansines ir kitas operacijas iš valstybės ir savivaldybės institucijų, taip pat iš Lietuvos banko, komercinių bankų ir kitų kredito bei finansinių įstaigų, auditorių, kitų juridinių asmenų, nepaisant to, ar informacija laikoma konfidencialia, ar tokia nelaikoma, gauti informaciją iš valstybės ar kitų juridinių asmenų valdomų ar tvarkomų registrų ar duomenų bazių;

4) pagal patikrinimo medžiagą iš ekspertizės įstaigų gauti išvadas;

5) patikrinimui pasitelkti specialistus ir ekspertus;

6) sudaryti sutartis su audito įmonėmis, auditoriais, kitais juridiniais ar fiziniais asmenimis, kurių paslaugomis Taryba naudosis atlikdama patikrinimą;

7) atlikdama patikrinimą, naudoti visą Tarybos turimą informaciją, įskaitant ir informaciją, gautą kitų patikrinimų metu;

8) už pažeidimus vykdant reguliuojamąją veiklą skirti baudas;

9) naudotis kitomis įstatymų suteiktomis teisėmis.

2. Tarybos įgalioti Tarybos administracijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, užtikrindami jiems pavestų uždavinių ir funkcijų vykdymą atliekant patikrinimus, turi šias teises, kurias įgyvendina Tarybos vardu:

1) nekliudomai įeiti į regioninių atliekų tvarkymo centrų, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų naudojamas patalpas ar teritoriją ir atlikti patikrinimo veiksmus juridinių asmenų darbo metu, o nedarbo laiku – jeigu yra pagrįstų įtarimų, kad pažeidžiami įstatymai, dalyvaujant juridinio asmens atstovui, patalpų, teritorijos savininkui ar jo įgaliotajam atstovui. Į kitų juridinių asmenų naudojamas patalpas ar teritoriją Tarybos įgalioti Tarybos administracijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, gali patekti tik pateikę teismo išduotą leidimą arba gavę juridinio asmens sutikimą;

2) užfiksuoti faktines aplinkybes;

3) patikrinimo metu naudoti technines priemones;

4) pasitelkti šio straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose nurodytus asmenis patikrinimo veiksmams atlikti;

5) tikrinti asmenų tapatybę patvirtinančius dokumentus;

6) savo funkcijoms vykdyti teisės aktų nustatyta tvarka pasitelkti teisėsaugos institucijas.

3. Asmenys, nurodyti šio straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose, turi teises, nustatytas šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 7 punktuose ir 2 dalies 1 punkte.

4. Tarybos įgalioti Tarybos administracijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, prieš atlikdami šiame straipsnyje nurodytus veiksmus, turi pateikti Tarybos išduotą dokumentą, patvirtinantį jų įgaliojimus, patikrinimo tikslus ir terminus.

5. Tikrinamas regioninis atliekų tvarkymo centras ir (ar) bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojas privalo:

1) paskirti įgaliotus atsakingus asmenis, kurie dalyvautų atliekant patikrinimą ir bendradarbiautų su Taryba;

2) pateikti Tarybai visą patikrinimui atlikti būtiną ir reikalingą informaciją, duomenis ir dokumentus (neatsižvelgiant į tai, kokioje laikmenoje jie saugomi), jų kopijas ir išrašus;

3) teikti žodinius ir rašytinius paaiškinimus, Tarybai pareikalavus, paaiškinimus duoti Tarybos patalpose;

4) sudaryti reikiamas sąlygas patikrinimui atlikti, kai patikrinimas atliekamas regioninio atliekų tvarkymo centro ir (ar) bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo patalpose ar teritorijoje;

5) vykdyti kitus Tarybos ir jos įgaliotų Tarybos administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, teisėtus reikalavimus.

6. Tikrinamas regioninis atliekų tvarkymo centras ir (ar) bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojas turi teisę:

1) informuoti Tarybą apie neteisėtus Tarybos įgaliotų Tarybos administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, veiksmus;

2) apskųsti neteisėtus Tarybos įgaliotų Tarybos administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis veiksmus;

3) raštu ir (ar) žodžiu teikti pastabas ir paaiškinimus dėl patikrinimo akte ir jo prieduose nurodytos informacijos;

4) dalyvauti Tarybos posėdyje svarstant patikrinimo aktą.

7. Kiti juridiniai asmenys patikrinimų metu turi teises ir pareigas, nustatytas šio straipsnio 5 dalies 2–5 punktuose ir 6 dalies 1 ir 2 punktuose.

8. Tarybos įgalioti Tarybos administracijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, įgyvendindami jiems suteiktas teises, surašo dokumentus. Jų formas patvirtina ir pildymo tvarką nustato Taryba.

9. Tarybos ir jos įgaliotų Tarybos administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, reikalavimai, duoti atliekant šiame straipsnyje nurodytus veiksmus, yra privalomi juridiniams ir fiziniams asmenims, kurie privalo bendradarbiauti su Taryba, jos įgaliotais Tarybos administracijos valstybės tarnautojais ir darbuotojais, dirbančiais pagal darbo sutartį, ir šio straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose nurodytais asmenimis. Už reikalavimų nevykdymą, nebendradarbiavimą ar trukdymą atlikti patikrinimo veiksmus taikomos šio ir kitų įstatymų nustatytos sankcijos. Baudos, skirtos regioniniams atliekų tvarkymo centrams, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojams, neįskaičiuojamos į regionines reguliuojamąsias kainas ir komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainius.

10. Tikrinamas regioninis atliekų tvarkymo centras, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojas, juridiniai ir fiziniai asmenys Tarybai, jos įgaliotiems Tarybos administracijos valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, ir šio straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose nustatytiems asmenims privalo pateikti reikalaujamą informaciją net ir tuo atveju, jei tokia informacija sudaro tikrinamo regioninio atliekų tvarkymo centro ir (ar) bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo komercinę (gamybinę) paslaptį arba yra konfidenciali dėl kitų priežasčių. Taryba, jos įgalioti Tarybos administracijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, ir šio straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose numatyti asmenys privalo užtikrinti regioninio atliekų tvarkymo centro, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo, juridinių ir fizinių asmenų jiems pateiktos informacijos konfidencialumą.

11. Šio straipsnio 6 dalies 2 punkte nurodytus neteisėtus veiksmus tikrinamas regioninis atliekų tvarkymo centras, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojas turi teisę apskųsti Vilniaus apygardos administraciniam teismui teisės aktų nustatyta tvarka. Neteisėtų veiksmų apskundimas Tarybos administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, patikrinimui pasitelktų specialistų ar ekspertų atitinkamų veiksmų nesustabdo, jeigu teismas nenusprendžia kitaip.

12. Už šio straipsnio 1 dalies 3, 4, 5 ir 6 punktuose nurodytas paslaugas, jeigu jos pagal galiojančius teisės aktus yra teikiamos atlygintinai, Taryba atsiskaito teisės aktų nustatyta tvarka.

13. Lietuvos bankas, komerciniai bankai ar kitos kredito bei finansų įstaigos šio straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytą informaciją Tarybai teikia teisės aktų nustatyta tvarka.“

 

14 straipsnis. Įstatymo papildymas 309 straipsniu

Papildyti Įstatymą 309 straipsniu:

309 straipsnis. Sankcijos ir jų taikymo tvarka

1. Regioniniams atliekų tvarkymo centrams ir bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojams už pažeidimus vykdant reguliuojamąją veiklą, užtikrinant atitiktį Tarybos teisės aktų reikalavimams, Taryba skiria baudas:

1) už viešai privalomos skelbti informacijos apie regioninio atliekų tvarkymo centro, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo reguliuojamąją veiklą nepaskelbimą, už teisės aktuose nustatytos informacijos nepateikimą šio įstatymo 251 straipsnio 2 dalyje, 301 straipsnio 2 dalyje ir 308 straipsnio 1 dalyje nurodytiems asmenims, taip pat už neteisingos ar ne visos informacijos pateikimą – iki 10 procentų regioninio atliekų tvarkymo centro ar bendro atliekų deginimo, atliekų deginimo įrenginio valdytojo metinių pajamų, gautų praėjusiais finansiniais metais iš konkrečios reguliuojamosios veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas;

2) už Tarybos teisės aktų nustatytų reguliuojamosios veiklos sąlygų pažeidimą arba jų nevykdymą, už Tarybos įpareigojimų (nurodymų) nevykdymą arba vykdymą ne laiku – iki 10 procentų regioninio atliekų tvarkymo centro ar bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo metinių pajamų, gautų praėjusiais finansiniais metais iš konkrečios reguliuojamosios veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas;

3) regioniniam atliekų tvarkymo centrui, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojui už Tarybos, jos įgaliotų Tarybos administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, ar asmenų, nurodytų šio įstatymo 308straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose, reikalavimų, duotų atliekant šio įstatymo 308 straipsnyje nurodytus veiksmus, nevykdymą Taryba skiria baudą iki 0,5 procento regioninio atliekų tvarkymo centro, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo metinių pajamų, gautų praėjusiais finansiniais metais. Kitiems juridiniams asmenims už šioje dalyje nurodytus pažeidimus Taryba skiria baudą iki 6 000 eurų.

2. Tais atvejais, kai nesąžiningos konkurencijos veiksmus ar vartotojų nediskriminavimo principų pažeidimą komunalinių atliekų tvarkymo sektoriuje pagal kompetenciją tiria Konkurencijos taryba, šių veiksmų tyrimas atliekamas, privalomi nurodymai regioniniam atliekų tvarkymo centrui, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojui duodami ir atsakomybė už pažeidimus nustatoma Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis. Šiuo tikslu Taryba ir Konkurencijos taryba bendradarbiauja tarpusavyje, siekdamos efektyviai nustatyti nesąžiningos konkurencijos veiksmų ar vartotojų nediskriminavimo principų pažeidimų komunalinių atliekų tvarkymo sektoriuje mastą ir poveikį komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos vartotojams ir (ar) kitiems regioniniams atliekų tvarkymo centrams, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojams. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojai už tuos pačius pažeidimus atsako tik pagal šį įstatymą arba pagal Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymą, atsižvelgiant į nustatytą Tarybos ar Konkurencijos tarybos kompetenciją. 

3. Taryba, skirdama baudą, kartu nustato protingą terminą, ne ilgesnį kaip 2 mėnesiai, pažeidimui pašalinti, jeigu pažeidimo pašalinimas yra objektyviai įmanomas. Jeigu pažeidimas yra mažareikšmis, Taryba, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, gali taikyti nuobaudą – įspėjimą, neskirdama baudos. 

4. Regioniniam atliekų tvarkymo centrui, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojui skiriamos sankcijos atsižvelgiant į: 

1) pažeidimo pavojingumą;

2) pažeidimo trukmę;

3) pažeidimo pasekmes;            

4) regioninio atliekų tvarkymo centro, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo atsakomybę lengvinančias ar sunkinančias aplinkybes.

5. Atsakomybę lengvinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad pažeidimą padaręs regioninis atliekų tvarkymo centras, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojas savo noru užkirto kelią žalingoms pažeidimo pasekmėms, padėjo išaiškinti pažeidimo aplinkybes, nedelsdami ėmėsi priemonių pažeidimui pašalinti.

6. Atsakomybę sunkinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad regioninis atliekų tvarkymo centras, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojas kliudė nustatyti pažeidimo aplinkybes, slėpė padarytą pažeidimą, tęsė pažeidimą, nepaisydami Tarybos nurodymo nutraukti neteisėtą veiklą, arba padarė pažeidimą, dėl kurio šiam regioniniam atliekų tvarkymo centrui, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojui per paskutiniuosius 12 mėnesių buvo skirta sankcija (įspėjimas, bauda). 

7. Taryba, nustatydama sankciją, atsakomybę lengvinančiomis aplinkybėmis gali pripažinti ir kitas šiame įstatyme nenurodytas aplinkybes. 

8. Skiriamos sankcijos nustatomos įvertinus šio straipsnio 4 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nurodytas aplinkybes. Nustatytos sankcijos mažinamos, jeigu yra atsakomybę lengvinančių aplinkybių, arba didinamos, jeigu yra atsakomybę sunkinančių aplinkybių. Kai yra atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, sankcijos nustatomos atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą. 

9Įtraukus sankcijos skyrimo klausimą į Tarybos posėdžio darbotvarkę, apie posėdžio datą ir laiką asmeniui, dėl kurio veiksmų yra pradėta sankcijos skyrimo procedūra, pranešama raštu. Nustatant sankcijos skyrimo svarstymo datą, turi būti suteikta teisė asmeniui pateikti paaiškinimus ne trumpiau kaip per 14 darbo dienų iki sankcijos skyrimo klausimo svarstymo datos. Kai Taryba svarsto sankcijos skyrimo klausimą, dalyvauja regioninio atliekų tvarkymo centro, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo vadovas ir (ar) jo įgaliotas atstovas, kurie turi teisę būti išklausyti ir duoti paaiškinimus. Jeigu šie asmenys nedalyvauja, sankcijos skyrimo klausimas gali būti išnagrinėtas tik tais atvejais, kai yra duomenų, kad jiems buvo laiku pranešta apie šio klausimo nagrinėjimo vietą ir laiką, ir negautas jų pagrįstas (nurodant priežastis) prašymas atidėti klausimo nagrinėjimą, arba, nors ir yra gautas prašymas atidėti klausimo nagrinėjimą, Taryba pripažįsta neatvykimo į klausimo nagrinėjimą priežastis nesvarbiomis, atmeta asmens prašymą atidėti klausimo nagrinėjimą.

10. Tarybos sprendimas dėl sankcijos skyrimo turi būti priimtas per 6 mėnesius nuo pažeidimo nustatymo dienos. Tęstinio pažeidimo atveju sankcija gali būti paskirta ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo pažeidimo paaiškėjimo dienos. Už pažeidimus, nuo kurių padarymo dienos praėjo daugiau kaip 5 metai, sankcijos negali būti skiriamos.

11. Už tą patį pažeidimą gali būti skiriama tik viena sankcija. Sankcijos skyrimas neatleidžia nuo pareigos, už kurios nevykdymą paskirta sankcija, vykdymo.

12. Tarybos paskirta bauda į valstybės biudžetą sumokama Tarybos nustatyta tvarka ir terminais.

13. Tarybos sprendimas dėl sankcijos skyrimo per 30 dienų nuo jo priėmimo dienos gali būti skundžiamas teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka. 

14. Tarybos sprendimas dėl baudos skyrimo įsigalioja po 30 dienų nuo jo priėmimo dienos, jeigu per šį laiką įstatymų nustatyta tvarka sprendimas nebuvo apskųstas teismui. Tuo atveju, jeigu Taryba sprendimu ne tik skiria sankciją, bet ir nustato įpareigojimus, Tarybos sprendimas dalyje dėl įpareigojimų nustatymo įsigalioja sprendimo priėmimo dieną, jeigu pačiame sprendime nenustatyta vėlesnė jo įsigaliojimo data. Tarybos sprendimo dėl įpareigojimų nustatymo apskundimas teismui įpareigojimų vykdymo nesustabdo, jeigu teismas nenusprendžia kitaip. 

15. Tarybos sprendimas dėl sankcijos skyrimo yra  vykdomasis dokumentas. Regioninio atliekų tvarkymo centro, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų nesumokėta bauda ir palūkanos išieškomi į valstybės biudžetą. Tarybos sprendimas pateikiamas vykdyti antstoliui Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka ne vėliau kaip per 1 metus nuo Tarybos nutarimo, kuriuo ūkio subjektui ar viešojo administravimo subjektui skirta bauda, priėmimo dienos. Šis terminas pratęsiamas tiek laiko, kiek buvo atidėtas baudos mokėjimas ir sustabdytas baudos ir palūkanų priverstinis išieškojimas.

16. Tarybos sprendimo dėl sankcijos skyrimo ir įpareigojimų nustatymo nuorašas asmeniui išsiunčiamas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jo priėmimo. 

17. Sankcijų skyrimo klausimai svarstomi, pažeidimų tyrimo procedūros vykdomos Tarybos sankcijų skyrimo taisyklėse nustatyta tvarka.

 

15 straipsnis. Įstatymo papildymas septintuoju1 skirsniu

Papildyti Įstatymą septintuoju1 skirsniu:

 

SEPTINTASIS1 SKIRSNIS

INFORMACIJOS TEIKIMAS VISUOMENEI, VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ INSTITUCIJOMS

 

311 straipsnis. Informacijos teikimas visuomenei, valstybės ir savivaldybių institucijoms

1. Informacija apie regioninius atliekų tvarkymo centrus, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojus, juridinį asmenį, savivaldybių pavedimu vykdantį komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kokybę, paslaugų teikimo sąlygas ir numatomus sutarčių sąlygų pakeitimus, sistemų eksploatavimą, modernizavimą, plėtrą, renovaciją, investicijas į sistemos plėtrą ir renovaciją, rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir komunalinių atliekų tvarkymą dydį, jų struktūrą, vartojimo ginčų neteisminio sprendimo subjektus yra vieša ir skelbiama savivaldybių, regioninio atliekų tvarkymo centrų, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų, juridinio asmens, savivaldybės pavedimu vykdančio komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas interneto svetainėse. Savivaldybių, regioninio atliekų tvarkymo centrų, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų, juridinio asmens, savivaldybės pavedimu vykdančio komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas interneto svetainėse skelbiama informacija atnaujinama esant pasikeitimams.

2. Regioninių atliekų tvarkymo centrų, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojų, juridinio asmens, savivaldybės pavedimu vykdančio komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, arba savivaldybės informacija apie veiklą, kurios kainos reguliuojamos, yra vieša. Valstybės ir savivaldybių institucijos turi teisę gauti iš regioninio atliekų tvarkymo centro, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo, juridinio asmens, savivaldybės pavedimu vykdančio komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, arba savivaldybės visus finansinės atskaitomybės, kitus dokumentus ir informaciją, reikalingą teisės aktų nustatytoms pareigoms vykdyti.

3. Keičiantis rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžiui, regioniniai atliekų tvarkymo centrai, bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojai, juridinis asmuo, savivaldybių pavedimu vykdantis komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas ir savivaldybė viešai savo interneto svetainėje svetainėse, taip pat  (regioninėje spaudoje ar kituose šaltiniuose) informuoja atliekų turėtojus apie pasikeitusias ir nustatytas rinkliavas ar kitas įmokas už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą.

4. Atliekų turėtojų teises ginančios institucijos teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę gauti iš regioninio atliekų tvarkymo centro ir bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo, juridinio asmens, savivaldybės pavedimu vykdančio komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, arba savivaldybės informaciją, reikalingą atliekų turėtojų teisėms ginti.“

 

16 straipsnis. Įstatymo papildymas septintuoju2 skirsniu

Papildyti Įstatymą septintuoju2 skirsniu:

 

SEPTINTASIS2 SKIRSNIS

IŠANKSTINIŲ GINČŲ SPRENDIMO IR SKUNDŲ NAGRINĖJIMO TVARKA

 

312 straipsnis. Ginčų sprendimas ne teismo tvarka.

1. Ginčų dėl rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų tvarkymą dydžio nustatymo ne teismo tvarka:

1) ginčus dėl rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų tvarkymą dydžio bei nustatymo ir ginčus tarp atliekų turėtojo ir juridinio asmens, vykdančios viešosios paslaugos komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkciją, ne teismo tvarka sprendžia Lietuvos administracinių ginčų komisija;

2) atliekų tvarkytojo, juridinio asmens, vykdančio komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkciją, skundus dėl rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų tvarkymą dydžio bei nustatymo sprendžia savivaldybės vykdomoji institucija.

2. Skundus dėl komunalinių atliekų teikiamos paslaugos kokybės (t. y. surinkimo, vežimo, naudojimo ir šalinimo, komunalinių atliekų tvarkymo, paslaugų teikimo organizavimo) tarp atliekų turėtojo ir regioninio atliekų tvarkymo centro ne teismo tvarka sprendžia savivaldybės vykdomoji institucija. Atliekų turėtojo ir juridinio asmens, savivaldybės pavedimu vykdančio komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, skundų nagrinėjimą organizuoja savivaldybės vykdomoji institucija teisės aktais nustatyta tvarka. Iš sutartinių santykių kylančius atliekų turėtojo ir komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriaus skundus dėl paslaugos kokybės sprendžia savivaldybės vykdomoji institucija. Atliekų turėtojas, manantis, kad atliekų tvarkymo sistemos administratorius pažeidė jo teises ar teisėtus interesus, susijusius su komunalinių atliekų tvarkymo paslauga, pirmiausia privalo raštu kreiptis į savivaldybę ir nurodyti savo reikalavimus, išskyrus atvejus, kai vartotojas tiesiogiai kreipiasi į teismą. Nesutinkant su savivaldybės priimtu sprendimu arba kai sprendimas per nustatytus terminus nepriimamas, gali būti kreipiamasi į teismą Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

3. Taryba ne teismo tvarka nagrinėja tarp bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo ir regioninio atliekų tvarkymo centro kylančius ginčus dėl bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo taikomų komunalinių atliekų 1 t deginimo įkainių. Šie ginčai nagrinėjami pagal Tarybos patvirtintas ginčų nagrinėjimo taisykles.

4. Savivaldybės vykdomosios institucijos sprendimai, priimti išnagrinėjus skundus tarp atliekų turėtojo ir juridinio asmens, savivaldybės pavedimu vykdančio komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, Tarybos sprendimai, priimti išnagrinėjus regioninio atliekų tvarkymo centro ir bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo ginčus, įsigalioja ir yra privalomi vykdyti, jeigu nė viena šalis per 30 kalendorinių dienų nuo savivaldybės vykdomosios institucijos ar Tarybos sprendimo dėl sprendimo priėmimo nepareiškia ieškinio bendrosios kompetencijos teisme Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka, prašydama nagrinėti ginčą ar skundą iš esmės.

5. Įsigaliojęs savivaldybės vykdomosios institucijos ir Tarybos sprendimas yra vykdomasis dokumentas. Jeigu šis sprendimas neįvykdomas, jis gali būti priverstinai vykdomas Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.

6. Savivaldybės, Tarybos procedūriniai sprendimai, priimti nagrinėjant atliekų turėtojo ir regioninio atliekų tvarkymo centro ginčą ar skundą, Tarybos sprendimai, priimti išnagrinėjus regioninio atliekų tvarkymo centro ir bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo ginčą, tarp jų ir sprendimai atsisakyti nagrinėti ginčą ar skundą, sustabdyti ar nutraukti ginčo ar skundo nagrinėjimą, užkertantys kelią toliau nagrinėti ginčą ar skundą, per 7 dienas nuo sprendimo įteikimo suinteresuotam asmeniui dienos gali būti skundžiami bendrosios kompetencijos teismui. Teismo nutartys dėl šioje dalyje nurodytų sprendimų neskundžiamos.

7. Atliekų turėtojas, manantis, kad netenkina komunalinių atliekų teikiama paslaugos kokybė, pirmiausia privalo raštu kreiptis į savivaldybės vykdomąją instituciją ir nurodyti savo reikalavimus.

8. Atliekų turėtojas taip pat turi teisę kreiptis tiesiogiai į teismą.

 

313 straipsnis. Skundų nagrinėjimas

1. Atliekų turėtojų skundus dėl komunalinių atliekų teikiamos paslaugos kokybės, t. y. surinkimo, vežimo, naudojimo ir šalinimo, komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų teikimo organizavimo nagrinėja savivaldybės vykdomoji institucija.

2. Regioninių atliekų tvarkymo centrų skundus dėl bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojo taikomų įkainių nagrinėja Taryba.

3. Skundai nagrinėjami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo ir Tarybos ar savivaldybės patvirtintų taisyklių nustatyta tvarka.“

 

17 straipsnis. 351 straipsnio pakeitimas

Papildyti 351 straipsnį 4 dalimi:

4. Aplinkos ministras nustato asmens duomenų tvarkymo tikslus ir priemones suvedant asmens duomenis į Vieningą gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinę sistemą ar dėl techninių galimybių negalint naudotis Vieninga gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacine sistema pildant popierinius arba laisvos formos elektroninius dokumentus ir juose nurodant asmens duomenis.

 

 

18 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis Įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 – 10 dalis, įsigalioja 2021 m. gegužės 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija ir Taryba iki 2021 m. kovo 1 d. priima šio Įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai, bendro atliekų deginimo įrenginiai, atliekų deginimo įrenginių valdytojai iki 2021 m. birželio 1 d. pateikia Tarybai informaciją apie 2020 m. reguliuojamosios veiklos pajamas.

4. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai pirmuosius regioninių reguliuojamųjų kainų projektus parengia ir pateikia Tarybai iki 2021 m. liepos 1 d.

5. Bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojai, iki kurių pasirašytų sutarčių su regioniniais atliekų tvarkymo centrais ir (ar) mechaninio - biologinio apdorojimo įrenginių operatoriais dėl po rūšiavimo likusių perdirbti ir pakartotinai panaudoti tinkamų energetinę vertę turinčių komunalinių atliekų deginimo galiojimo termino pabaigos liko mažiau nei 7 mėnesiai ir bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojai, nesudarę tokių sutarčių bei sudarę neterminuotas sutartis, pirmąjį komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio apskaičiavimo projektą parengia ir pateikia Tarybai iki 2021 m. liepos 1 d.

6. Bendro atliekų deginimo įrenginio, atliekų deginimo įrenginio valdytojai, iki kurių pasirašytų sutarčių su regioniniais atliekų tvarkymo centrais ir (ar) mechaninio - biologinio apdorojimo įrenginių operatoriais dėl po rūšiavimo likusių perdirbti ir pakartotinai panaudoti tinkamų energetinę vertę turinčių komunalinių atliekų deginimo galiojimo termino pabaigos liko daugiau nei 7 mėnesiai, pirmąjį komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio apskaičiavimo projektą parengia ir pateikia Tarybai ne vėliau nei likus 6 mėnesius iki konkrečios sutarties galiojimo termino pabaigos.

7. Pirmoji regioninė reguliuojamoji kaina nustatoma iki 2021 m. lapkričio 1 d.

8. Savivaldybių tarybos ne vėliau kaip iki 2021 m. gruodžio 1 d. nustato arba patvirtina esamus rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžius atsižvelgusios į savivaldybei priskirtą regioninės reguliuojamosios kainos dydžio dalį.

9. Pirmosios komunalinių atliekų deginimo įkainių viršutinės ribos pagal šio straipsnio 4 dalį nustatomos iki 2021 m. lapkričio 1 d., o pagal šio straipsnio 5 dalį nustatomos ne vėliau kaip per 5 mėnesius nuo komunalinių atliekų deginimo 1 t įkainio apskaičiavimo projekto pateikimo Tarybai dienos.

10. Iki pirmųjų regioninių reguliuojamųjų kainų nustatymo taikomos rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusią tvarką.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

Respublikos Prezidentas