Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

 

 

REZOLIUCIJA

DĖL SUSIDARIUSIOS GRĖSMINGOS SITUACIJOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PASLAUGŲ PRIEINAMUMO SRITYJE

 

 

2020 m. birželio  d.

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimas,

 

pabrėždamas, jog Lietuvos Respublikos Konstitucijos 53 straipsnis įpareigoja, kad Valstybė rūpinasi žmonių sveikata ir laiduoja medicinos pagalbą bei paslaugas žmogui susirgus. Įstatymas nustato piliečiams nemokamos medicinos pagalbos valstybinėse gydymo įstaigose teikimo tvarką.;

pažymėdamas, kad šiandien yra iškilusi reali grėsmė, jog ši Konstitucijos norma teliks skambia deklaracija, o piliečiai negauna jiems kritiškai svarbių sveikatos priežiūros paslaugų dėl nutraukto arba stipriai apriboto stacionarinių ir ambulatorinių paslaugų teikimo, atidėtų planinių konsultacijų, tyrimų ir operacijų, susidariusių milžiniškų eilių bei medikų trūkumo, ypač regioninėse gydymo įstaigose;

suprasdamas, kad dalis sprendimų, laikinai apribojant sveikatos apsaugos paslaugas, buvo iš pradžių būtini, kad būtų užkardytas pandemijos plitimas, kartu pažymėdamas, kad tuo metu nebuvo kartu įvertinta ir pasiruošta suvaldyti to sukeltų neigiamų pasekmių kitų ligų gydymui bei prevencijai, tarp kurių nevalia pamiršti ir psichinės sveiaktos bei dar labiau padidėjusio psichologinės pagalbos poreikio tiek pacientams, tiek patiems gydytojams;

atkreipdamas dėmesį į susidariusią ypatingai pavojingą situaciją onkologinių ligų gydymo srityje, kai net pusė onkologinėmis ligomis sergančių pacientų, kuriems būtina konsultacija, jos negavo, kad yra daug ligonių sergančių kitomis lėtinėmis – širdies ir kraujotakos sistemų, endokrininės sistemos, nervų sistemos – ligomis, kurių būklė ženkliai pablogėjo ir blogėja toliau;

 

vertindamas ženkliai išaugusį mirtingumą, pagal oficialiai skelbiamus statistinius duomenis,  karantino laiku, kovo-gegužės mėnesiais mirčių skaičius lyginant su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, išaugo 10 proc. (apie 400 atvejų);

pažymėdamas, kad grėsmingą situaciją tik apsunkina Sveikatos apsaugos ministro įsakymai, kurie nustato dar griežtesnes taisykles sveikatos priežiūros įstaigų veiklai, naujus apribojimus medicinos darbuotojų darbui ir paralyžiuoja sklandų jų darbo organizavimą ir tokiu būdu didina pavojų pacientų sveikatai ar net gyvybei;

susirūpinęs, kad dabartinėje pavojingoje susidariusioje situacijoje tik papildomą įtampą sukelia Sveikatos apsaugos ministerijos pozicija, kad gydymo įstaigos finansavimą turi gauti tik už atliktas paslaugas, nors dėl  tos  pačios ministerijos sprendimų yra sumažintos kvotos pacientų, kurie gali būti hospitalizuoti ar patekti pas tam tikrą gydytoją.  Tokiu būdu apribojus paslaugų apimtis finansavimas reikšmingai sumažėjo, dėl to sumažėjo ir dalis medikų darbo užmokesčio;

sunerimęs, kad Sveikatos apsaugos ministras, pasinaudodamas ekstremalios situacijos ir pandemijos paskelbimu, skubos tvarka neišdiskutavęs su sveikatos sistemos dalyviais bei socialiniais partneriais, leidžia įsakymus ir sprendimus, nesusijusius nei su ekstremalia situacija, nei su pandemija, bet veikiančius įvairius sveikatos sistemos veiklos pertvarkymo ir organizavimo klausimus, tai yra pasinaudojant pandemijos ir ekstremalių situacijų momentu mėginant „prastumti“ nevykusios, anksčiau atmestos sveikatos priežiūros sistemos reformos atskirus sprendimus;

būdamas įsitikinęs, kad šiuo metu gydymo įstaigose susidarė kritinė padėtis, kuri kelia grėsmę pacientų sveikatai ir gyvybėms, todėl labai svarbu jautriai ir operatyviai reaguoti į susidariusią situaciją ir užtikrinti apsaugos procedūras ten, kur jos būtinos, bet tuo pačiu ir švelninti bei atnaujinti konsultacijas, tyrimus, imtis veiklos perorganizavimo, valdyti pacientų srautus, panaudoti infrastruktūrą ir visus išteklius;

siūlo kuo greičiau įgyvendinti šias priemones, kurios leistų stabilizuoti situaciją ir padėtų įveikti kylančius iššūkius:

1. Atšaukti rekomendacijas dėl per griežto medikų darbo organizavimo asmens sveikatos priežiūros įstaigose ciklais bei nedelsiant peržiūrėti kitus sveikatos priežiūros paslaugų teikimo apribojimus, nustatant tik epidemiologiniu požiūriu pagrįstus, užtikrinčius būtiną medikų ir pacientų apsaugą.

2. Ekstremalios situacijos metu skubos tvarka priiminėti sprendimus bei leisti įsakymus tik tiesiogiai su pandemija ir ekstremalia situacija susijusiais bei kitais būtinais organizacinais klausimais; tuo tarpu sveikatos sistemos pertvarkymo, veiklos organizavimo, sveikatos priežiūros paslaugų kainodaros ir kitais sisteminiais klausimais priimti sprendimus tik prieš tai šiuos klausimus išsamiai išdiskutavus su socialiniais partneriais, teisėkūros proceso nustatyta tvarka.

3. Teikia siūlymus, kaip sumažinti pacientų eiles ir padaryti sveikatos paslaugas prieinamesnes Lietuvos gyventojams:

3.1.          pertvarkyti pacientų registracijos paslaugoms procesus sveikatos priežiūros įstaigose pasitelkiant skambučių centrus, diegiant jų gerąją patirtį; būtina užtikrinti, kad per artimiausią laikotarpį prie internetinės pacientų registravimo sistemos prisijungtų visos Lietuvos gydymo įstaigos;

3.2.          nedelsiant atnaujinti diagnostinių tyrimų atlikimą asmens sveikatos priežiūros įstaigose siekiant paspartinti objektyviais duomenimis pagrįstą ligų diagnostiką ir gydymą, mažinant dalies neefektyvių nuotolinių konsultacijų skaičių;

3.3.          atnaujinti prevencinių programų paslaugų teikimą sveikatos priežiūros įstaigose, taip užkertant kelią sudėtingoms bei lėtinėms ligoms rastis, komplikuotis;

3.4.          įvertinti ir priimti sprendimus dėl asmens sveikatos priežūros įstaigų darbo laiko prailginimo, taip sumažinant jose paslaugų laukiančių pacientų eiles;

3.5.          nukreipti dalį pacientų eilėse laukiančių didmiesčių poliklinikose bei ligoninėse gydytojų konsultacijų ar tyrimų į regionų bei rajonų asmens sveikatos priežiūros įstaigas, išsprendžiant jų transportavimo klausimą;

3.6.          užtikrinti didesnį finansavimą gydymo įstaigoms, padidinant asmens sveikatos priežiūros paslaugų balo vertę;

3.7.          didinti nuotolinių konsultacijų apimtis, kai jos, gydytojo sprendimu, yra pakankamos. Panaikinti reikalavimą, kuomet kontaktinė konsultacijos galimos tik įvykus nuotolinei konsultacijai – dėl konsultacijos formos ir būdo palikti teisę apsispręsti gydytojui ar klientų aptarnavimo specialistams (registratūros darbuotojams). Būtina padidinti nuotolinių konsultacijų įkainį.

3.8.          tęsti ir įtvirtinti konsultacijas tarp gydytojų ir padėti jiems bendradarbiauti, siekiant kuo efektyviau padėti pacientui ir suteikti reikiamą pagalbą.

4.   Skirti daugiau dėmesio visuomenės švietimui, suteikti aiškiai suprantamą ir detalią informaciją apie gyvenimą pandemijos laikotarpiu, saugumo priemones ir veiksmų planą, ką reikia daryti, įtariant susirgus virusu.

5.   Užtikrinti prieinamą ir tinkamą psichologinę pagalbą tiek medikams, tiek pacientams.

6.   Atsižvelgiant į COVID-19 pandemijos pasikartojimo rudenį aukštą rizikos laipsnį, siūlome nedelsiant, pasikvietus gydytojus epidemiologus bei socialinius partnerius, pradėti rengti ir patvirtinti valstybės lygmeniu Ekstremalių situacijų, sukeliamų infekcijų protrūkių, suvaldymo planą šalies, savivaldybės bei asmens sveikatos priežiūros lygiais.

7.   Būtina į sprendimų bei teisės aktų rengimą ir jų įgyvendinimą įtraukti sveikatos sistemos dalyvius (pacientų, asmens sveikatos priežiūros įstaigų, medicinos darbuotojų, kt.) ir kitus socialinius partnerius, užtikrinant socialinį dialogą, skaidrų ir pamatuotą sprendimų priėmimą ir įgyvendinimą vardan visų Lietuvos žmonių gerovės.

 

 

 

Seimo Pirmininkas

 

Teikia

 

Seimo nariai

 

Ingrida Šimonytė

 

Paulė Kuzmickienė

 

Antanas Matulas

 

Viktorija Čmilytė-Nielsen

 

Julius Sabatauskas

 

Aušrinė Armonaitė