Projektas Nr. XIVP-3660(2)
LIETUVOS RESPUBLIKOS
INVESTICIJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1312 2, 4, 13, 156, 158 STRAIPSNIŲ IR KETVIRTOJO1 SKIRSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas
3 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas
4 straipsnis. Ketvirtojo1 skirsnio pakeitimas
Pakeisti ketvirtąjį1 skirsnį ir jį išdėstyti taip:
„KETVIRTASIS1 SKIRSNIS
INVESTAVIMAS VIEŠOJO IR PRIVATAUS SEKTORIŲ PARTNERYSTĖS BŪDAIS
151 straipsnis. Viešojo ir privataus sektorių partnerystės samprata, būdai ir taikymo principai
1. Viešojo ir privataus sektorių partnerystė suprantama kaip įstatymuose nustatytas viešojo sektoriaus subjekto (toliau – viešasis subjektas) ir privataus sektoriaus subjekto (toliau – privatus subjektas) ilgalaikis bendradarbiavimas, kai viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutartimis:
1) viešasis subjektas suteikia privačiam subjektui teisę vykdyti viešojo subjekto funkcijoms priskirtą veiklą ir (ar) teisę vykdyti ekonominę veiklą (toliau kartu – vykdoma veikla), kai vykdomos veiklos rezultato naudotojai yra visuomenė ar jos grupės arba viešasis subjektas;
2. Viešojo ir privataus sektorių partnerystės būdai:
3. Viešasis subjektas:
1) įgyvendinant valdžios ir privataus subjektų partnerystę – valdžios subjektas, nurodytas šio įstatymo 153 straipsnio 2 dalies 1 punkte;
4. Privatus subjektas:
1) įgyvendinant valdžios ir privataus subjektų partnerystę – privatus subjektas, nurodytas šio įstatymo 153 straipsnio 2 dalies 2 punkte;
5. Viešojo ir privataus sektorių partnerystei taikomi viešųjų finansų valdymą ir kontrolę reglamentuojantys teisės aktai.
6. Viešojo ir privataus sektorių partnerystė planuojama strateginio valdymo sistemą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatyta tvarka. Jei šių teisės aktų nustatyta tvarka rengiamas investicijų projektas, kurį planuojama įgyvendinti viešojo ir privataus sektorių partnerystės būdais, viešasis subjektas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo tvarka rengia viešojo ir privataus sektorių partnerystės – koncesijos arba valdžios ir privataus subjektų partnerystės – projektą.
152 straipsnis. Viešojo ir privataus sektorių partnerystės institucinės sistemos dalyviai
1. Įgyvendinant viešojo ir privataus sektorių partnerystę pagal šį ir Koncesijų įstatymus dalyvauja:
1) Lietuvos Respublikos Vyriausybė, kuri nustato viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo tvarką ir priima sprendimus dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo, kai viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektą įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotas viešasis subjektas;
2) savivaldybės taryba, kuri priima sprendimus dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo, taip pat sprendimus dėl galutinių viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarties sąlygų, jeigu jos skiriasi nuo sprendime dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo nurodytų partnerystės projekto sąlygų, kai viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektą įgyvendina savivaldybės tarybos įgaliotas viešasis subjektas;
3) Lietuvos Respublikos finansų ministerija, kuri formuodama valstybės politiką viešųjų finansų valdymo srityje, organizuodama, koordinuodama ir kontroliuodama jos įgyvendinimą rengia viešojo ir privataus sektorių partnerystę reglamentuojančių teisės aktų projektus ir atlieka kitas teisės aktuose nustatytas funkcijas, susijusias su viešojo ir privataus sektorių partnerystės įgyvendinimu;
4) Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotas viešasis juridinis asmuo, kuris veikia kaip viešojo ir privataus sektorių partnerystės metodinės ir konsultacinės pagalbos kompetencijų centras, vykdantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytas veiklas;
5) valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, kurios atlieka su viešojo ir privataus sektorių partnerystės įgyvendinimu susijusias funkcijas (Viešųjų pirkimų tarnyba, Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė, Valstybės duomenų agentūra, Europos Sąjungos ar kitą tarptautinę finansinę paramą administruojantys viešieji juridiniai asmenys, kuriems įgaliojimai suteikti vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, savivaldybių kontrolės ir audito tarnybos);
2. Šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodyto Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgalioto viešojo juridinio asmens veiklos finansuojamos iš Finansų ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų ir (ar) kitų lėšų.
3. Viešieji subjektai, rengiantys viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektus ir vykdantys viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutartis, finansų ministro nustatyta viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo ir viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarčių vykdymo ataskaitų rengimo tvarka šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytam Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotam viešajam juridiniam asmeniui privalo teikti informaciją, reikalingą viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo ir viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarčių vykdymo ataskaitoms parengti.
15³ straipsnis. Valdžios ir privataus subjektų partnerystė
1. Valdžios ir privataus subjektų partnerystė yra viešojo ir privataus sektorių partnerystės būdas, kai valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nustatytomis sąlygomis privatus subjektas vykdo valdžios subjekto funkcijoms priskirtas veiklas ir investuoja į šioms veikloms vykdyti reikalingą valstybės, savivaldybės ar jų kontroliuojamo juridinio asmens turtą, prisiimdamas visą arba didžiąją dalį su tokiomis veiklomis susijusios rizikos ir gaudamas už veiklų vykdymą atlygį, mokamą valdžios subjekto.
2. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties šalys:
1) valdžios subjektas – Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba savivaldybės tarybos įgaliota atitinkamai valstybės arba savivaldybės institucija ar įstaiga arba valstybės arba savivaldybės kontroliuojamas juridinis asmuo. Šiame punkte nurodyta juridinio asmens kontrole laikomi atvejai, kai vienas asmuo kontroliuoja kitą asmenį, tai yra kai jis tiesiogiai ar netiesiogiai:
a) turi daugumą tokio kontroliuojamo asmens išleistų akcijų ar kitokių nuosavybės vertybinių popierių arba
b) turi daugumą visų balsų, kuriuos suteikia kontroliuojamo asmens išleistos akcijos ar kitokie nuosavybės vertybiniai popieriai, arba
3. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektai gali būti konsoliduojami, jeigu įvertinus valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektų konsolidavimo poreikį ir galimybes nustatoma, kad planavimo dokumentuose nustatytiems tikslams pasiekti ir uždaviniams įvykdyti konsoliduojant valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektus pasiekiama didesnė valdžios ir privataus subjektų partnerystės taikymo socialinė ir ekonominė nauda, negu įgyvendinant pavienius valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektus. Iki priimant šio straipsnio 5 dalyje nurodytą sprendimą, valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektus konsoliduojantys valdžios subjektai turi pasirašyti bendradarbiavimo sutartį, kurioje turi būti nurodoma:
1) valdžios subjektas, kuris bus atsakingas už konsoliduoto valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto ir (ar) privataus subjekto atrankos dokumentų rengimą ir atrankos procedūros įvykdymą;
2) sprendimų, susijusių su konsoliduoto valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto parengimu ir įgyvendinimu, priėmimo tvarka, jeigu reikalingas bendras valdžios subjektų ar jų atstovų sprendimas;
3) sprendimų dėl konsoliduoto valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto įgyvendinimo derinimo tvarka, jeigu reikalingas individualus kiekvieno valdžios subjekto sprendimas;
5) valdžios subjektų teisės ir pareigos vykdant valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį;
4. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties trukmė negali būti trumpesnė negu 5 metai, skaičiuojant nuo jos įsigaliojimo sutartyje nustatytomis sąlygomis dienos, o ilgiau negu 5 metus trunkančios partnerystės sutarties maksimali trukmė neturi viršyti laikotarpio, kurio galėtų pagrįstai prireikti privačiam subjektui, kad būtų gauta investuoto kapitalo grąža ir atgautos investicijos, nustatytos valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje.
5. Sprendimą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo tvarka priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė, kai valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektą įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotas valdžios subjektas, arba savivaldybės taryba, kai valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektą įgyvendina savivaldybės tarybos įgaliotas valdžios subjektas.
6. Valdžios subjektai, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo tvarka, privalo gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos išvadą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties poveikio valdžios sektoriaus deficitui ir skolai, taip pat šio įstatymo 15² straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodyto Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgalioto viešojo juridinio asmens išvadą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės taikymo tikslingumo ir privataus subjekto atrankos dokumentų atitikties reikalavimams, nustatytiems šio viešojo juridinio asmens patvirtintuose viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo metodiniuose dokumentuose.
7. Privataus subjekto atranka vykdoma bei valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartis sudaroma vadovaujantis šiuo įstatymu, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymu arba Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymu.
154 straipsnis. Turto sukūrimas, perdavimas, valdymas ir grąžinimas vykdant valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį
1. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties galiojimo laikotarpiu valdžios subjektas privačiam subjektui gali perduoti patikėjimo teise pagal patikėjimo sutartį valdyti, naudoti ir disponuoti valstybei, savivaldybei ar valstybės arba savivaldybės kontroliuojamam juridiniam asmeniui nuosavybės teise priklausantį turtą, reikalingą valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nurodytai veiklai vykdyti. Privatus subjektas perduotą turtą gali naudoti tik valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nurodytai veiklai vykdyti.
2. Jeigu valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nurodytai veiklai vykdyti reikalinga valstybinė ar savivaldybės žemė, valstybinės ar savivaldybės žemės sklypai privačiam subjektui išnuomojami valstybinės ir savivaldybės žemės sandorių sudarymą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties galiojimo laikotarpiui. Valstybinė arba savivaldybės žemė, reikalinga pagal valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį naujam turtui sukurti arba užstatyta pagal šią sutartį naujai sukurtu turtu, valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties galiojimo laikotarpiu privačiam subjektui negali būti parduodama ar kitaip perleidžiama nuosavybėn.
3. Privatus subjektas perduoto valstybės, savivaldybės ir (ar) valstybės arba savivaldybės kontroliuojamam juridiniam asmeniui nuosavybės teise priklausančio turto negali parduoti ar kitaip perleisti kitų asmenų nuosavybėn, jo įkeisti ar kitaip suvaržyti daiktinių teisių į jį, juo garantuoti, laiduoti ar kitu būdu juo užtikrinti savo ir kitų asmenų prievolių įvykdymo. Privačiam subjektui negali būti perduodama nuosavybės teisė į valstybės, savivaldybės ar valstybės arba savivaldybės kontroliuojamo juridinio asmens perduotą turtą.
4. Sprendimą dėl valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise priklausančio turto perdavimo privačiam subjektui patikėjimo teise pagal patikėjimo sutartį priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba savivaldybės taryba valstybės ir savivaldybių turto valdymą, naudojimą ir disponavimą juo reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Valstybei arba savivaldybei nuosavybės teise priklausantis turtas, perduodamas privačiam subjektui, nustatomas Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba savivaldybės tarybos sprendime dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo. Kai privačiam subjektui perduodamas valstybės arba savivaldybės kontroliuojamam juridiniam asmeniui nuosavybės teise priklausantis turtas, iki Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba savivaldybės tarybos sprendimo dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo priėmimo dienos turi būti priimtas šio juridinio asmens sprendimas dėl dalyvavimo įgyvendinant valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektą ir nuosavybės teise priklausančio turto perdavimo privačiam subjektui.
5. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje gali būti nurodytas privataus subjekto įsipareigojimas sukurti naują turtą, kuris valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties galiojimo laikotarpiu nuosavybės teise gali priklausyti privačiam subjektui, jeigu tai neprieštarauja įstatymams, kuriuose nustatyta išimtinė valstybės nuosavybės teisė.
6. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarčiai pasibaigus, privataus subjekto naujai sukurtas, taip pat perduotas valstybės ar savivaldybės turtas perduodamas arba grąžinamas atitinkamai valstybei arba savivaldybei, o valstybės arba savivaldybės kontroliuojamam juridiniam asmeniui nuosavybės teise priklausantis turtas grąžinamas šiam juridiniam asmeniui.
7. Privataus subjekto naujai sukurtas arba perimtas valstybei, savivaldybei ar valstybės arba savivaldybės kontroliuojamam juridiniam asmeniui nuosavybės teise priklausantis turtas, išskyrus žemę ar kitą turtą, kuris nėra turto draudimo objektas, visam valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties galiojimo laikotarpiui turi būti apdraustas nuo visų galimų drausti draudžiamųjų įvykių valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nustatytomis sąlygomis.
155 straipsnis. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties turinys
Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje turi būti nurodyta:
1) privataus subjekto atliekamų darbų ir (arba) teikiamų paslaugų pobūdis, mastas ir kitos sąlygos, apibūdinančios sutarties dalyką;
6) sutartyje nurodytų darbų atlikimo terminai, paslaugų teikimo pradžios terminas ir jų pratęsimo sąlygos, jeigu dėl jų buvo susitarta;
8) privataus subjekto atsakomybė už subtiekėjų ar kitų trečiųjų asmenų prievolių įvykdymą, jeigu privatus subjektas įsipareigojimams pagal sutartį vykdyti pasitelkia subtiekėjus arba trečiuosius asmenis;
9) aplinkybės ir sąlygos, kurioms esant valdžios subjektas, siekdamas užtikrinti nenutrūkstamą darbų atlikimą ir (arba) paslaugų teikimą, gali (laikinai ar kitaip) perimti ir (arba) perduoti tretiesiems asmenims kurios nors privataus subjekto prievolės įgyvendinimą tuo atveju, kai privatus subjektas padaro esminį savo prievolių pagal sutartį pažeidimą, jeigu tai numatoma;
10) reikalavimas privačiam subjektui įsteigti juridinį asmenį valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartiniams įsipareigojimams vykdyti, jeigu tai numatoma privataus subjekto atrankos dokumentuose;
12) šalių teisės į turtą, kuris bus sukuriamas, perduodamas, valdomas, prižiūrimas, jo naudojimo sąlygos ir dėl to atsirandančios pareigos;
13) reikalavimas privačiam subjektui sudaryti jam perduoto valdyti ir naudoti valstybei, savivaldybei ar valstybės arba savivaldybės kontroliuojamam juridiniam asmeniui nuosavybės teise priklausančio turto arba naujai sukurto turto draudimo sutartis;
14) sutartyje nurodomiems turtui ir teikiamoms paslaugoms taikomi kokybiniai ir kiekybiniai (tinkamumo) reikalavimai;
15) rizikos, susijusios su valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nustatytais šalių įsipareigojimais, pasidalijimas tarp sutarties šalių;
16) teisių, pareigų ir rizikos pasidalijimas, kai įgyvendinami konsoliduoti valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektai;
20) valdžios subjekto teisė kontroliuoti privataus subjekto įsipareigojimų vykdymą, susitarimas dėl įsipareigojimų vykdymo vertinimo ir informacijos teikimo tvarka;
5 straipsnis. Įstatymo ketvirtojo2 skirsnio 154–156 straipsnių pernumeravimas
6 straipsnis. 156 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 156 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Paraiška dėl stambaus projekto investicijų sutarties sudarymo teikiama, šio straipsnio 3 dalyje nustatytų sąlygų pagrindimas ir šių sąlygų pagrindimo, taip pat šio straipsnio 5 dalyje nurodytų interesų vertinimas atliekamas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos veiksmai užtikrinant stambaus projekto atitikties viešajai tvarkai, nacionaliniam saugumui, visuomenės saugumui ir (ar) sveikatos interesams vertinimą, rengiant, derinant, sudarant ar vykdant stambaus projekto investicijų sutartį, stambaus projekto investicijų sutarties vykdymo priežiūra atliekama, taip pat šio įstatymo 157 straipsnyje nustatytos specialios investavimo ir verslo sąlygos stambaus projekto investicijų sutartyje nurodytiems stambiems projektams įgyvendinti taikomos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.“
7 straipsnis. 158 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 158 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
2. Pakeisti 158 straipsnio 7 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir finansų ministras iki 2024 m. lapkričio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos teisės aktų, reglamentuojančių viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimą ir įgyvendinimą, nustatyta tvarka pradėti rengti arba įgyvendinti valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektai rengiami ir įgyvendinami pagal teisės aktų, reglamentuojančių viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimą ir įgyvendinimą, nuostatas, galiojusias iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos.