Projektas

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

METROPOLITENO ĮGYVENDINIMO

ĮSTATYMAS

 

2016 m.                       d.

Vilnius

 

 

Lietuvos Respublikos Seimas,

siekdamas gerinti investicijų aplinką, inovacijų diegimą į viešąjį transportą;

vadovaudamasis Europos Komisijos raginimu veiksmingai spręsti transporto keliamų spūsčių ir ekologines problemas bei, naudojant kuo mažiau žalos aplinkai darantį transportą, pagerinti Lietuvos miestuose gyvenančių žmonių gyvenimo sąlygas;

siekdamas sudaryti teisines sąlygas naujos specialios viešojo transporto sistemos – metropoliteno – įgyvendinimui;

pripažindamas būtinybę vystyti civilinės saugos infrastruktūrą;

skatindamas diegti ekonomiškai efektyvias susisiekimo sistemas;

atsižvelgdamas į įvairių visuomenės sluoksnių kelis dešimtmečius vykusių diskusijų metu susiformavusią nuomonę,

priima šį Lietuvos Respublikos metropoliteno įgyvendinimo įstatymą.

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis ir tikslas

1. Šio įstatymo paskirtis ir tikslas – sukurti palankias teisines ir organizacines sąlygas, padedančias Lietuvos miestuose įgyvendinti naujas visuomeninio transporto sistemas – metropolitenus.

2. Šiame įstatyme nustatytas metropoliteno sistemų planavimas, jų įgyvendinimas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė), savivaldybių, kuriose įgyvendinami metropolitenų projektai, investuotojo ir metropolitenų projektų įgyvendinimo bendrovių funkcijos ir tarpusavio santykių bendrieji principai.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

1. Metropolitenas – atskiro eismo antžeminė, požeminė ar estakadinė bėginio transporto sistema miestų ir priemiesčių gyventojams aptarnauti.

2. Metropoliteno įmonė – sertifikuotas ūkio subjektas, teikiantis keleivių ir bagažo vežimo metropoliteno transportu paslaugas.

3. Metropoliteno projekto įgyvendinimo bendrovė (toliau – projekto įgyvendinimo bendrovė) – juridinis asmuo, kurio pagrindinis tikslas – įgyvendinti metropoliteno projektą.

4. Metropoliteno sistema – statinių ir įrenginių visuma metropoliteno veiklai užtikrinti.

 

5. Metropoliteno sistemos projektas (toliau – metropoliteno projektas) – rinkinys techninių, finansinių ir kitų dokumentų metropolitenui projektuoti, statyti ir eksploatuoti.

6. Metropoliteno transportas – sudedamoji viešojo transporto dalis, skirta viešiesiems poreikiams tenkinti – keleiviams ir bagažui vežti naudojantis metropoliteno sistema.

7. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos investicijų įstatyme, Lietuvos Respublikos transporto veiklos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos koncesijų įstatyme, Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse,  Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

METROPOLITENO PROJEKTO ĮGYVENDINIMAS

 

3 straipsnis. Metropoliteno sistemų planavimas

Savivaldybės, kurios apsisprendė dėl metropoliteno poreikio, organizuoja visus metropolitenui įrengti reikalingus teritorijų planavimo, sprendinių parengimo ir jų priėmimo darbus Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme ir Lietuvos Respublikos statybos įstatyme nustatyta tvarka.

 

4 straipsnis. Planuojamų metropoliteno sistemų įgyvendinimo organizavimas

1. Savivaldybės institucijos organizuoja jos teritorijoje planuojamos metropoliteno sistemos statybą, pasirinkdama metropoliteno projekto įgyvendinimo ir dalyvavimo metropoliteno projekte būdą.

2. Savivaldybės institucijoms priėmus sprendimą dėl metropoliteno poreikio, savivaldybės institucijos įstatymų nustatyta tvarka gali inicijuoti metropoliteno projekto pripažinimą ypatingos valstybinės svarbos arba valstybei svarbiu ekonominiu projektu.

 

5 straipsnis. Metropoliteno projekto ir sistemos įgyvendinimas

Metropoliteno projektas įgyvendinamas pagal pasirinktą jo įgyvendinimo būdą atitinkamuose teisės aktuose nustatyta tvarka:

1) savivaldybės (šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje numatytu atveju – valstybės) ar jos kontroliuojamos įmonės vykdomas projektas;

2) investicijos viešojo ir privataus sektorių partnerystės pagrindu;

3) koncesijos pagrindu;

4) viešojo konkurso būdu.

 

6 straipsnis. Metropoliteno projekto įgyvendinimas taikant koncesiją

1. Koncesijos sutartis dėl metropoliteno projekto įgyvendinimo gali būti sudaroma ilgesniam kaip 25 metų laikotarpiui. Koncesijos sutarties terminas negali būti ilgesnis už laikotarpį, per kurį koncesininkas pagrįstai gali tikėtis atgauti investicijas, reikalingas metropoliteno projektui įgyvendinti, ir būtų gauta investuoto kapitalo grąža, atsižvelgiant į investicijas, būtinas metropoliteno projektui įgyvendinti. Investicijos apima pradines investicijas ir investicijas, atliktas įgyvendinant koncesijos sutartį.

2. Metropoliteno projektą įgyvendinant koncesijos būdu, šio įstatymo 10 straipsnyje numatyta viešųjų paslaugų teikimo sutartis nėra sudaroma, o viešųjų paslaugų teikimo sąlygos ir reikalavimai yra nustatomi koncesijos sutartyje.

3. Pasibaigus koncesijos sutarčiai, visa metropoliteno sistema ir jai įrengti suteikta žemė ir teritorijos koncesijos sutartyje nustatyta tvarka nuosavybės teise perduodamos valstybei arba savivaldybei, kurios teritorijoje yra metropoliteno sistema.

 

7 straipsnis. Metropoliteno projekto įgyvendinimas taikant institucinės viešojo ir privataus sektorių partnerystės būdą

Metropoliteno projektą įgyvendinant institucinės viešojo ir privataus sektorių partnerystės būdu, Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 22 straipsnio 4 dalies nuostatos netaikomos ir valstybė arba savivaldybė gali turtą investuoti įsigydama steigiamos akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės akcijų, kurios visuotiniame akcininkų susirinkime valstybei arba savivaldybei suteikia mažiau kaip 50 procentų balsų.

 

8 straipsnis. Metropolitenų trasų parinkimas, žemės suteikimas ir statybos priežiūra

1. Metropoliteno trasas ir jos ribas detaliajame plane nustato savivaldybės, kuriose įgyvendinamas metropoliteno projektas, teisės aktų nustatyta tvarka.

2. Teritorija metropoliteno sistemos statybai suteikiama teisės aktų nustatyta tvarka.

3. Valstybinę metropoliteno projekto įgyvendinimo statybos darbų priežiūrą pagal kompetenciją atlieka Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos. 

 

TREČIASIS SKIRSNIS

metropoliteno transporto VEIKLOS REGuliavimas

 

9 straipsnis. Metropoliteno transporto veiklos reguliavimas, saugus metropoliteno naudojimas ir metropoliteno įmonių sertifikavimas

1. Metropoliteno transporto viešojo administravimo, metropoliteno transporto sistemos valdytojų veiklos, valstybės pagalbos diegiant metropoliteno transportą miestuose, metropoliteno transporto sistemos valdytojų teisinį statusą, jų santykį su metropoliteno transporto sistemos savininkais ir naudotojais, visuomenės aptarnavimo įsipareigojimais, saugaus eismo užtikrinimą reglamentuoja Transporto veiklos pagrindų įstatymas ir šis įstatymas.

2. Vadovaudamosi gamintojo nustatytais metropoliteno standartais ir techninėmis taisyklėmis,  savivaldybės, kurios teritorijoje yra metropolitenas, nustatytais reikalavimais ir metropoliteno eismo saugos taisyklėmis, metropoliteno įmonės parengia ir įgyvendina eismo saugos valdymo sistemas.

3. Sertifikatų išdavimo metropoliteno įmonėms, šių sertifikatų galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo, galiojimo panaikinimo, atnaujinimo ir pakeitimo tvarką reglamentuoja įstatymas.

4. Sertifikatų išdavimo metropoliteno įmonėms, jų galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo, galiojimo panaikinimo, atnaujinimo ir pakeitimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras.

 

10 straipsnis. Viešųjų keleivių vežimo metropoliteno transportu paslaugų teikimas

1. Savivaldybės nustato viešųjų keleivių vežimo metropoliteno transportu paslaugų (toliau – viešosios paslaugos) poreikį ir organizuoja jų teikimą, sudarydamos viešųjų paslaugų teikimo sutartis.

2. Viešųjų paslaugų sutarčių turinys, trukmė, jų sudarymo sąlygos ir tvarka, vežėjų nuostolių, patirtų vykdant viešųjų paslaugų įsipareigojimus, kompensacijai apskaičiuoti taikomos taisyklės nustatytos Europos Parlamento ir Tarybos 2007 m. spalio 23 d. Reglamente (EB) Nr. 1370/2007 dėl keleivinio geležinkelių ir kelių transporto viešųjų paslaugų ir panaikinančiame Tarybos reglamentus (EEB) Nr. 1191/69 ir (EEB) Nr. 1107/70 (OL 2007 L315, p. 1) (toliau – Reglamentas (EB) Nr. 1370/2007). Nuostolių, patirtų vykdant viešųjų paslaugų įsipareigojimus, kompensacijos apskaičiavimo tvarką nustato Vyriausybė arba jos įgaliota institucija pagal Reglamento (EB) Nr. 1370/2007 priede išdėstytas taisykles.

3. Keleivių ir bagažo vežimo tarifus, sąlygas ir tvarką, taip pat metropoliteno įmonės, keleivio, bagažo siuntėjo (gavėjo) teises, pareigas ir atsakomybę, metropoliteno transportu keliaujančių neįgaliųjų arba ribotos judėsenos asmenų apsaugą ir pagalbos taisykles nustato savivaldybė, kurios teritorijoje yra metropolitenas, vadovaudamasi sudarytų sutarčių nuostatomis.

 

11 straipsnis. Metropoliteno sistemos objektų panaudojimas civilinės saugos sistemoje

1. Metropoliteno sistemos objektų panaudojimas civilinės saugos sistemoje reguliuojamas Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo nustatyta tvarka.

2. Vyriausybė arba jos įgaliota institucija, įgyvendindama civilinės saugos sistemos uždavinius, nustato metropoliteno sistemos objektų panaudojimo gyventojų evakavimui ir (ar) kolektyvinei apsaugai reikalavimus.

 

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

 

12 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2017 m. sausio 1 d.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

Respublikos Prezidentas