Projektas

 

 

Lietuvos respublikos vyriausybė

 

NUTARIMAS

DĖL bankroto administratoRių atrankos TAISYKLIŲ patvirtinimo

 

2014 m.                          d. Nr.

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo (2013 m. kovo 28 d. įstatymo Nr. XII-208 redakcija) 11 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė
n u t a r i a:

1. Patvirtinti pridedamas Bankroto administratorių atrankos taisykles (toliau – Taisyklės).

2. Įgalioti Įmonių bankroto valdymo departamentą prie Ūkio ministerijos (toliau – Departamentas):

2.1. organizuoti Bankroto administratorių atrankos kompiuterinės programos sukūrimą vadovaujantis Taisyklėmis iki 2015 m. sausio 1 d.;

2.2. vadovaujantis Taisyklėmis atlikti teisę teikti bankroto administravimo paslaugas turinčių asmenų (toliau – bankroto administratorius) darbo patirties įvertinimą 2014 m. spalio 1 d. Įmonių restruktūrizavimo ir bankroto informacinės sistemos duomenimis ir iki 2014 m. spalio 15 d. visų bankroto administratorių darbo patirties vertinimą paskelbti Departamento interneto svetainėje;

2.3. atsižvelgiant į Taisyklių nuostatas iki 2014 m. spalio 1 d. patvirtinti bankroto administratorių sutikimo – deklaracijos administruoti įmonę ir sutikimo dalyvauti kandidatų būti paskirtam ne trumpesnį kaip 6 mėnesių nepertraukiamą, sutikime nurodytą laikotarpį bet kurių (visų) įmonių ir (ar) pagal veiklos rūšies arba bankroto proceso vykdymo ypatumus išskirtų įmonių administratoriumi atrankoje, formas.

3. Nustatyti, kad:

3.1. visos įmonės, kurių bankroto procesai pradėti ir nebaigti iki 2014 m. gruodžio 31 d. iki jų išregistravimo iš juridinių asmenų registro yra laikomos vidutinėmis įmonėmis, kaip jos apibrėžtos Taisyklėse;

3.2. šio nutarimo 1 ir 4 punktai įsigalioja 2015 m. sausio 1 dieną.

4. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. liepos 18 d. nutarimą Nr. 909 „Dėl Teismo skiriamo bankroto administratoriaus kandidatūros derinimo ir bankroto administratoriaus kandidatūros siūlymo teismui taisyklių patvirtinimo“.

 

 

 

Ministras Pirmininkas

 

 

Ūkio ministras

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2014 m.                     d. nutarimu Nr.

 

 

 

 

BANKROTO ADMINISTRATORIŲ ATRANKOS TAISYKLĖS

 

 

I SKYRIUS

Bendrosios nuostatos

 

1. Bankroto administratorių atrankos taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato Bankroto administratorių atrankos kompiuterinės programos (toliau – Programa) veikimo principus, Programos naudojimą atliekant bankroto administratoriaus atranką įmonių bankroto procedūroms vykdyti, kai yra keliama bankroto byla arba teismas skiria įmonės bankroto administratorių ar pavaduojantį administratorių bankroto proceso metu.

2. Programa veikia kaip integruota Įmonių restruktūrizavimo ir bankroto informacinės sistemos (toliau – ĮRBIS) dalis, kuri per internetinę sąsają susieta su Nacionalinės teismų administracijos ir teismų informacinės sistemos LITEKO moduliu bei apygardų teismų informacinėmis sistemomis.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatyme Nr. IX-216 (toliau – Įstatymas).

 

II SKYRIUS

ĮMONĖS BANKROTO ADMINISTRATORIAUS ATRANKOS PRINCIPAI

 

4. Bankroto administratorius konkrečiai įmonei (toliau – Įmonės administratorius) parenkamas iš asmenų, Įstatymo nustatyta tvarka įrašytų į asmenų, teikiančių bankroto administravimo paslaugas (toliau – administratoriai), sąrašo (toliau – Sąrašas), vadovaujantis nešališkumo, skaidrumo, nepriklausomumo ir bankroto procesų administravimo efektyvumo principais.

5. Nustatant įmones apibūdinančių kriterijų, administratorius apibūdinančių kriterijų reikšmes naudojami aktualūs – paskutinę darbo dieną prieš dieną, kurią parenkamas įmonės administratorius, iki 16 val. atnaujinti Įmonių bankroto valdymo departamento prie Ūkio ministerijos (toliau – Departamentas) nustatyta duomenų apie įmonės bankroto procedūras pateikimo ir skelbimo tvarka administratorių pateikti ir Taisyklėse nustatyta tvarka teismų Programoje įvesti ĮRBIS duomenys (toliau – aktualūs atrankos duomenys).

 

6.  Programa suteikia galimybę geriau dirbančiam administratoriui administruoti daugiau įmonių. Kiekvienam administratoriui, įvertinus jo veiklą apibūdinančių kriterijų reikšmes, pagal ĮRBIS aktualius duomenis Taisyklėse nustatyta tvarka apskaičiuojamas leistinas darbo krūvis, nustatomas faktinis darbo krūvis ir, atsižvelgus į Įstatyme ir Taisyklėse nustatytus atrankos prioritetus (eiliškumą) bei įmonės ir administratoriaus veiklą apibūdinančių kriterijų suderinamumą, parenkamas administratorius, kurio didžiausio leistino ir faktinio darbo krūvių skirtumas yra didžiausias.

 

 

III SKYRIUS

 

ĮMONĘ APIBŪDINANČIŲ KRITERIJŲ REIKŠMIŲ NUSTATYMAS

 

7. Įstatyme nustatytų įmonę apibūdinančių kriterijų: įmonės dydžio, veiklos rūšies, bankroto proceso vykdymo ypatumų reikšmės nustatomos vertinant įmonės bankroto proceso sudėtingumą, nuo kurio priklauso bankroto administratoriaus darbų apimtis bei specialių žinių ir patirties administruojant įmonę poreikis:

7.1. įmonės dydis gali turėti 3 reikšmes: maža, vidutinė ir didelė įmonė. Įmonės dydžio reikšmes, atlikdamas administratoriaus atranką, nustato teismas, atlikdamas šiuos veiksmus:

7.1.1. priskiria įmonę mažų, vidutinių ar didelių įmonių grupei, atsižvelgdamas į kreditorių reikalavimų dydį, įmonės turtą, kuris turės būti parduodamas arba perduodamas ir kreditorių skaičių (toliau – vertinamieji duomenys), vertindamas įmonės vadovo ir (ar) kitų įmonės vardu turėjusių ir turinčių teisę veikti asmenų Įstatymo 9 straipsnio 1 ir (arba) 2 dalyje nustatyta tvarka ir atvejais pateiktą informaciją. Kai administratorius skiriamas bankroto proceso metu, įmonės dydis gali būti nustatomas vertinant nutartyje dėl įmonės likvidavimo pateiktus arba kitus ĮRBIS esančių, vėliausiai pateiktų bankroto ataskaitų atitinkamus duomenis. Kai informacija apie įmonę neatitinka vieno iš 7.1.1.1 – 7.1.1.3 papunkčiuose nurodytų trijų vertinamųjų duomenų, įmonės dydis nustatomas pagal du likusius vertinamuosius duomenis, kai informacija apie įmonę neatitinka dviejų iš 7.1.1.1 – 7.1.1.3 papunkčiuose nurodytų trijų vertinamųjų duomenų, įmonės dydis nustatomas pagal kreditorių reikalavimų dydį. Nustatomos šios įmonės dydžio kriterijaus reikšmės (lygiai):

7.1.1.1. maža – kai kreditorių reikalavimai neviršija 100 tūkst. litų, įmonė neturi turto arba turto vertė neviršija 100 tūkst. litų, numatomas kreditorių skaičius neviršija 40 kreditorių;

7.1.1.2. vidutinė – kai kreditorių reikalavimai sudaro daugiau kaip 100 tūkst. litų, bet neviršija 1 milijono litų, įmonė neturi turto arba jo vertė sudaro daugiau kaip 100 tūkst. litų, bet neviršija 1 milijono litų, kreditorių  skaičius nuo 41 iki 80 kreditorių;  

7.1.1.3. didelė – kai kreditorių reikalavimai viršija 1 milijoną litų, turto vertė viršija 1 milijoną litų, kreditorių  skaičius 81 kreditorius ir daugiau;

7.1.2. vertindamas bankroto proceso ypatumus, galinčius turėti įtakos bankroto administravimo darbų apimčiai nustato patikslintą įmonės dydį (toliau – įmonės atrankinis dydis) – priskiria įmonę mažų, vidutinių ar didelių įmonių grupei. Jeigu:

7.1.2.1. bankroto proceso ypatumų, galinčių turėti įtakos bankroto administravimo darbų apimčiai, nėra, atrankinis įmonės dydis lygus pagal Taisyklių 7.1.1 papunkčio nuostatas nustatytam įmonės dydžiui;

7.1.2.2. įmonės, kuriai keliama bankroto byla, vadovas ir kiti Įstatymo 9 straipsnio 1 ir (arba) 2 dalyje nurodyti asmenys nepateikia teismui Įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodytų dokumentų ar informacijos, kurios teismas reikalauja pagal Įstatymo 9 straipsnio 2 dalies nuostatas, ir dėl to teismas neturi pakankamai duomenų nustatyti įmonę apibūdinančių kriterijų reikšmes, arba yra kitų bankroto procesų ypatumų, jis nustato įmonę apibūdinančių kriterijų reikšmes vadovaudamasis turimais duomenimis ir savo vidiniu įsitikinimu;

7.1.2.3.  įmonė, kuriai keliama bankroto byla, yra deklaravusi esanti vidutinė maža ar labai maža įmonė pagal Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatymą, teismas, gali spręsti apie įmonės dydį, vertindamas ir šiuos duomenis;

7.1.2.4. įmonei taikomas supaprastintas bankroto procesas, Taisyklių 7.1.1 papunktyje įtvirtinta tvarka nustatytas įmonės dydis mažinamas vienu lygiu (pavyzdžiui, jei įmonė pagal Taisyklių 7.1.1 papunkčio nuostatas būtų vidutinė ar didelė, įmonės atrankinis dydis atitinkamai būtų maža ar vidutinė);

7.1.2.5. administratorius skiriamas bankroto proceso metu, įmonės atrankinis dydis nustatomas pagal likusių bankroto procedūrų apimtį: kai administratorius atrenkamas bankrutavusiai įmonei, pagal Taisyklių 7.1.1 papunkčio nuostatas nustatytas įmonės dydis mažinamas vienu lygiu (išskyrus mažos įmonės atvejį); kai administratorius atrenkamas įmonei, kurios bankrotas pripažintas tyčiniu, pagal Taisyklių 7.1.1 papunkčio nuostatas  nustatytas įmonės dydis didinamas vienu lygiu (išskyrus didelės įmonės atvejį); visais atvejais, kai yra priimta nutartis dėl įmonės pabaigos, įmonė pagal atrankinį dydį priskiriama mažų įmonių grupei.

7.2. įmonės veiklos rūšis laikoma įmonę apibūdinančiu kriterijumi (turi reikšmę) tik tuo atveju, jei įmonės administravimui pageidautinos specialios žinios ar administravimo patirtis ir dėl to įmonė priskirtina Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintame Pagal veiklos rūšies arba bankroto proceso vykdymo ypatumus išskirtų įmonių apraše (toliau – Aprašas) nurodytai įmonių grupei;

7.3. bankroto proceso vykdymo ypatumai, kuriems esant specialiųjų žinių, administravimo patirties turėjimas gali būti privalumas:

7.3.1. įmonė, kuriai iškeliama bankroto byla, gali priklausyti ne tik Lietuvos Respublikos, bet ir kitos valstybės (kitų valstybių) jurisdikcijai arba jos turtas yra daugiau negu vienoje valstybėje, arba jos kreditoriai yra daugiau negu vienos valstybės teritorijoje;

7.3.2. įmonė nėra nutraukusi ūkinės komercinės veiklos;

7.3.3. supaprastintas bankroto procesas, kai administravimo išlaidoms skirtą sumą įmoka bankrotą inicijuojantis asmuo;

7.3.4. supaprastintas bankroto procesas, kai bankrotą inicijuoja darbuotojai;

7.3.5 . supaprastintas bankroto procesas, kai administratorius priima riziką, kad įmonės likvidavimo metu nebus gauta lėšų teismo ir administravimo išlaidoms apmokėti arba jų bus gauta nepakankami ir šios išlaidos bus apmokamos iš administratoriaus lėšų;

7.3.6 .  bankrotas pripažintas tyčiniu;

7.3.7 .  ir (ar) kituose įstatymuose nustatyti bankroto proceso ypatumai, kai įmonių grupės, pasižyminčios šiais ypatumais,  nurodytos Apraše.

8 . Administratorių darbo patirčiai nustatyti Taisyklių IV skyriuje nustatyta tvarka naudojamos pagal ĮRBIS aktualius atrankos duomenis – administratorių pateiktas bankroto ataskaitas – Programoje išskaičiuotos įmonių dydžių (toliau – sisteminis dydis)  reikšmės. Įmonės sisteminio dydžio skaičiavimui mutatis mutandis taikomos Taisyklių 7.1.1.1–7.1.1.4  ir 7.1.2.4–7.1.2.5 papunkčių nuostatos. Ne teismo tvarka vykdyti (vykdomi) bankroto procesai, nustatant įmonių sisteminį dydį, prilyginami supaprastintiems bankroto procesams.

 

IV SKYRIUS

ADMINISTRATORIAUS VEIKLĄ APIBŪDINANČIŲ KRITERIJŲ REIKŠMIŲ NUSTATYMAS

 

9. Administratoriaus veiklą apibūdinančių kriterijų: darbo krūvio (įskaitant ir ne teismo tvarka vykdomus bankroto procesus), darbo patirties, galiojančių nuobaudų (įspėjimo, viešo įspėjimo), sutikimo–deklaracijos administruoti įmonę (įmones) pateikimo būdo (būdų) ir atsisakymą administruoti įmonę (įmones), kai duotas Įstatymo 11 straipsnio 3 dalies 2 punkte nurodytas ilgalaikis sutikimas (toliau – ilgalaikis sutikimas) reikšmes Programa nustato pagal aktualius ĮRBIS duomenis šiame Taisyklių skyriuje nustatyta tvarka.

10. Administratorių veiklą apibūdinančių kriterijų reikšmėms nustatyti naudojamos teismo Taisyklių 7 punkte nustatyta tvarka nustatytos įmonių atrankinių dydžių reikšmės, Taisyklių 8 punkte nustatyta tvarka Programoje išskaičiuotos įmonių sisteminių dydžių reikšmės ir jų ekvivalento – sąlyginės įmonės – dydis. Abiem įmonės dydžio vertinimo atvejais (tiek atrankinio, tiek sisteminio) maža įmonė prilyginama sąlyginei įmonei, vidutinė įmonė prilyginama 2 sąlyginėms įmonėms, didelė įmonė prilyginama 4 sąlyginėms įmonėms, t. y. mažų, vidutinių ir didelių įmonių santykis išreiškiamas santykiu 1:2:4.

11. Sąlyginė įmonė yra visų administratoriaus veiklą apibūdinančių kriterijų reikšmių mato vienetas. Administratorių veiklą apibūdinančių kriterijų reikšmės sąlyginėmis įmonėmis nustatomos taip:

11.1. darbo krūvis – faktiškai administruojamų įmonių pagal teismo nustatytą įmonės atrankinį dydį, įskaitant ir ne teismo tvarka vykdomus bankroto procesus, kurie pagal atrankinį dydį visada prilyginami mažai įmonei, išreikštų sąlyginėmis įmonėmis, skaičius (toliauFASĮS). Administratorių – fizinių asmenų darbo krūvis nustatomas įskaitant visas įmones, kurias jie administruoja kaip fiziniai asmenys, ir įmones, kurias jie administruoja kaip juridinių asmenų darbuotojai. Laikoma, kad Įmonės administratorius administruoja tokio atrankinio dydžio įmonę, kokiai jis buvo atrinktas ir paskirtas. Jei Įmonės administratorius paskirtas iki 2015 m. sausio 1 d., laikoma, kad jis administruoja vidutinio atrankinio dydžio įmonę.

11.2. darbo patirtis – nustatoma Programoje vertinant administratorių administruotų įmonių, įskaitant ir ne teismo tvarka vykdytus procesus, sisteminį dydį sąlyginėmis įmonėmis ir išreiškiama nustatant administratoriaus lygį: pradedantysis, pažengęs, ekspertas, taip pat Programoje fiksuojant specialios administravimo patirties turėjimą. Administratorius Taisyklių 12 punkte nustatyta tvarka priskiriamas vienam iš lygių, nustatant jo administruotų įmonių skaičių sąlyginėmis įmonėmis. Kiekvieno administratoriaus administruotų sąlyginių įmonių skaičius, darant prielaidą, kad administratoriaus darbo patirtis tiesiogiai proporcinga jo administruotų sąlyginių įmonių skaičiui, ir atsižvelgiant į pagrindinį atrankos principą – sudaryti galimybę geriau dirbančiam administratoriui administruoti daugiau įmonių, prilyginamas didžiausiam individualiam leistinam administruoti sąlyginių įmonių skaičiui (toliau – DILASĮS). Programoje DILASĮS yra administratoriaus patirties kriterijaus išraiška ir jo reikšmės nustatomos taip:

11.2.1. fizinio asmens – administratoriaus (kaip fizinio asmens ir kaip bet kurio juridinio asmens darbuotojo) baigtų bankroto procesų – įmonių sisteminių dydžių, išreikštų sąlyginėmis įmonėmis, ir vykdomų bankroto procesų – įmonių sisteminių dydžių, jei jo administravimo metu (ar esant juridinio asmens pavedimui administruoti įmonę) įmonė įgavo bankrutavusios įmonės statusą,  išreikštų puse (0,5) sąlyginės įmonės, suma. Bankroto  procesai, pradėti po 2015 m. sausio 1 d., nustatant DILASĮS vertinami – administratoriaus (kaip fizinio asmens ir kaip bet kurio juridinio asmens darbuotojo) pradėtų ir baigtų bankroto procesų įmonių sisteminių dydžių, išreikštų sąlyginėmis įmonėmis, pradėtų ir vykdomų bankroto procesų – sisteminių dydžių, jei jo administravimo arba administratoriaus pavadavimo metu įmonė įgavo bankrutavusios įmonės statusą, ir (arba) vykdomų bankroto procesų, jei jo administravimo arba administratoriaus pavadavimo metu (ar esant juridinio asmens suteiktiems įgaliojimams administruoti) įmonė buvo išregistruota, išreikštų puse (0,5) sąlyginės įmonės, suma;

11.2.2.  juridinio asmens – administratoriaus (kaip juridinio asmens) baigtų bankroto procesų – įmonių sisteminių dydžių, išreikštų sąlyginėmis įmonėmis, ir vykdomų bankroto procesų – sisteminių dydžių, jei jo administravimo metu įmonė įgavo bankrutavusios įmonės statusą, išreikštų puse (0,5) sąlyginės įmonės, suma. Bankroto  procesai, pradėti po 2015 m. sausio 1 d., nustatant DILASĮS vertinami – administratoriaus (kaip juridinio asmens) pradėtų ir baigtų bankroto procesų –įmonių sisteminių dydžių, išreikštų sąlyginėmis įmonėmis, pradėtų ir vykdomų bankroto procesų – sisteminių dydžių, jei jo administravimo arba administratoriaus pavadavimo metu įmonė įgavo bankrutavusios įmonės statusą, ir (arba) vykdomų bankroto procesų – sisteminių dydžių, jei jo administravimo arba administratoriaus pavadavimo metu įmonė buvo išregistruota, išreikštų puse (0,5) sąlyginės įmonės, suma;

11.2.3. administratorius – fizinis arba juridinis asmuo laikomas turinčiu specialios administravimo patirties, jei jo administruotų Apraše nurodytos grupės sąlyginių įmonių suma, kurios nustatymui mutatis  mutandis taikomos Taisyklių 11.2.1 ir 11.2.2 papunkčių nuostatos, yra ne mažesnė kaip 2 sąlyginės įmonės;

11.3.  galiojančios nuobaudos (įspėjimas, viešas įspėjimas) – nuobaudos (nuobaudų) galiojimo laikotarpiu mažina DILASĮS taip:

11.3.1. įspėjimas – DILASĮS mažinamas 1 sąlygine įmone;

11.3.2. viešas įspėjimas – DILASĮS mažinamas 2 sąlyginėmis įmonėmis;

11.3.3. įspėjimas, paskirtas kitos nuobaudos galiojimo metu – DILASĮS mažinamas dar 2 sąlyginėmis įmonėmis. Pasibaigus pirmiau paskirtos nuobaudos galiojimui, DILASĮS lieka sumažintas 2 sąlyginėmis įmonėmis iki įspėjimo, kuris buvo paskirtas kitos nuobaudos galiojimo metu, galiojimo pabaigos;

11.3.4. viešas įspėjimas, paskirtas kitos nuobaudos galiojimo metu – DILASĮS mažinamas dar 4  sąlyginėmis įmonėmis. Pasibaigus pirmiau paskirtos nuobaudos galiojimui, DILASĮS lieka sumažintas 4 sąlyginėmis įmonėmis iki įspėjimo, kuris buvo paskirtas kitos nuobaudos galiojimo metu, galiojimo pabaigos;

11.4. atsisakymas būti paskirtu įmonės administratoriumi, kai administratorius, pateikęs ilgalaikį sutikimą administruoti Apraše nurodytos grupės įmones, atsisako administruoti atitinkamą įmonę, ilgalaikio sutikimo galiojimo laikotarpiu DILASĮS mažina sąlyginių įmonių, atitinkančių atsisakytos administruoti įmonės atrankinį dydį, skaičiumi, išskyrus Taisyklių 34 punkte nurodytus atvejus, kai įmonę atsisakoma administruoti dėl objektyvių aplinkybių ir kai administratoriaus DILASĮS lygus 0.

12. Kiekvienas administratorius, Taisyklių 11.2 papunktyje nurodytu būdu įvertinus jo darbo patirtį, pagal DILASĮS reikšmes priskiriamas vienam iš šių lygių:

12.1. pradedančiųjų kai jo DILASĮS nuo 0 iki 10, iš jų:

12.1.1. administratoriai, kurių DILASĮS nelygus 0;

12.1.2. administratoriai, kurių DILASĮS lygus 0, t. y. neadministravę nė vienos įmonės arba pagal Taisyklių 11.2 papunktyje nustatytą darbo patirties vertinimą, jų patirtis lygi 0 (toliau – administratoriai, neturintys administravimo patirties).

12.2. pažengusiųjų kai jo DILASĮS nuo 11 iki 100;

12.3. ekspertų kai jo DILASĮS 101 ir daugiau.

13. Kiekvienam administratoriui nustatoma bendro administratoriaus patirtį ir jo darbo kokybę parodančio kriterijaus – leistino administruoti sąlyginių įmonių skaičiaus (toliau – LASĮS)  reikšmė. LASĮS yra Taisyklių 11.3 ir 11.4 papunkčiuose nurodytais dydžiais sumažintas DILASĮS.

14. Kiekvienam Taisyklių 12 punkte nurodytam administratorių lygiui nustatoma LASĮS  riba:

14.1. pradedantiesiems:

14.1.1. nurodytiems Taisyklių 12.1.1 papunktyje – 30 sąlyginių įmonių;

14.1.2. nurodytiems Taisyklių 12.1.2 papunktyje – visų pradedančiųjų administratorių, neįskaitant administratorių, neturinčių administravimo patirties, LASĮS ir FASĮS skirtumų vidutinė reikšmė (kintama LASĮS riba, suapvalinta iki sveikų skaičių);

14.2. pažengusiesiems – 40 sąlyginių įmonių;

14.3. ekspertams – 80 sąlyginių įmonių.

15. Visos įmonę ir administratoriaus veiklą apibūdinančių kriterijų reikšmės kiekvieną darbo dieną yra tikslinamos pagal aktualius ĮRBIS duomenis. Kai bet kuriame iš Taisyklių 12 punkte nurodytų lygių 70 procentų administratorių FASĮS pasiekia Taisyklių 14 punkte nurodytą atitinkamo lygio LASĮS ribą, aktuali LASĮS riba Programoje didinama, o kai administratorių FASĮS, bet kuriame lygyje pasiekusių Taisyklių 14 punkte nurodytą arba šiame punkte nustatytu būdu padidintą atitinkamo lygio LASĮS ribą (toliau – aktuali LASĮS riba) lieka mažiau kaip 30 procentų, aktuali LASĮS riba Programoje mažinama:

15.1. pradedantiesiems, nurodytiems šių Taisyklių 12.1.1 papunktyje – 1 sąlygine įmone;

15.2. pažengusiesiems – 2 sąlyginėmis įmonėmis;

15.3. ekspertams – 4 sąlyginėmis įmonėmis.

16. Atrankoje dalyvauja ir gali būti skiriami administruoti įmonę visi administratoriai, kurių FASĮS mažesnis už aktualią LASĮS ribą bent viena sąlygine įmone, nepriklausomai nuo to, kokio dydžio įmonei atrenkamas ir bus skiriamas administratorius. Administratorius, pasiekęs arba paskutiniuoju paskyrimu viršijęs aktualią LASĮS ribą, nedalyvauja atrankoje iki jo FASĮS, baigus administruoti įmonę (įmones) ar dėl kitų priežasčių vėl netaps bent viena sąlygine įmone mažesniu už LASĮS.

17. Administratorių – fizinių ir juridinių asmenų – lygiateisiškumo principas dalyvaujant atrankoje išlaikomas taip:

17.1. Atrankoje taikomas juridinio asmens FASĮS, padalintas iš jo darbuotojų – administratorių skaičiaus.

17.2. Juridinis asmuo, Taisyklių VII skyriuje nustatyta tvarka teikdamas sutikimą – deklaraciją administruoti įmonę, patvirtinantį, kad nėra Įstatyme nurodytų apribojimų, dėl kurių jis negali būti paskirtas įmonės administratoriumi pagal Departamento nustatytą formą (toliau – sutikimas–deklaracija), sutikime–deklaracijoje privalo nurodyti administratorių – juridinio asmens darbuotoją, turintį teisę teikti bankroto administravimo paslaugas, kuriam jis pavestų administruoti įmonę, jei būtų paskirtas įmonės administratoriumi.

17.3. Administratorius – juridinis asmuo atsako už jo darbuotojo veiksmus administruojant juridiniam asmeniui paskirtą įmonę ir gali pavesti administruoti įmonę bet kuriam savo darbuotojui – bet kurio Taisyklių 12 punkte nurodyto lygio administratoriui, atitinkančiam Įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje administratoriams nustatytus reikalavimus.

 

V SKYRIUS

ĮMONĖS IR ADMINISTRATORIAUS KRITERIJŲ ATITIKTIS IR SUDERINAMUMAS

 

18. Įmonės administratoriaus atrankoje dalyvauja visi bet kurio Taisyklių 12 punkte nurodyto lygio administratoriai, Taisyklių VII skyriuje nustatyta tvarka pateikę sutikimus – deklaracijas ir, jei įmonė priskiriama Apraše nurodytai įmonių grupei – visi pateikę ilgalaikį sutikimą administratoriai, išskyrus atvejus, kai įmonė, kuriai parenkamas administratorius atitinka visus tris Taisyklių 7.1.1.3 papunktyje nurodytus vertinamuosius duomenis ir, teismo  įsitikinimu, jai administruoti negali būti paskirtas pradedantysis administratorius arba turi būti paskirtas administratorius  – ekspertas.

19. Pagal įmonės atrankinį dydį administratorius parenkamas, šiuo eiliškumu:

19.1. didelei įmonei:

19.1.1. ekspertas;

19.1.2. pažengęs (jei teismas netaiko Taisyklių 18 punkte nurodytos išimties);

19.1.3. pradedantysis, turintis  administravimo  patirties (jei teismas netaiko Taisyklių 18 punkte nurodytos išimties);

19.1.4.  pradedantysis, neturintis  administravimo  patirties (jei teismas netaiko Taisyklių 18 punkte nurodytos išimties);

19.2. vidutinei įmonei:

19.2.1. pažengęs;

19.2.2. ekspertas;

19.2.3. pradedantysis, turintis  administravimo  patirties;

19.2.4. pradedantysis, neturintis administravimo patirties; 

19.3. mažai įmonei:

19.3.1. pradedantysis, turintis ir neturintis administravimo patirties;

19.3.2. pažengęs;

19.3.3. ekspertas.

20. Apraše nurodytų grupių įmones, kurioms administruoti prioritetas taikomas ilgalaikį sutikimą pateikusiems administratoriams, gali administruoti visi Taisyklių 12 punkte nurodyti administratoriai, išskyrus atvejus, kai įmonė, kuriai parenkamas administratorius atitinka visus tris Taisyklių 7.1.1.3 papunktyje nurodytus vertinamuosius duomenis ir, teismo nuomone, jai administruoti negali būti paskirtas pradedantysis arba specialios administravimo patirties neturintis administratorius.  Šiame punkte nurodytos įmonės administratorius parenkamas šiuo eiliškumu:

20.1. administratorius, pateikęs ilgalaikį sutikimą administruoti Apraše nurodytos grupės įmonę ir sutikimą–deklaraciją administruoti įmonę ir turintis specialios administravimo patirties;

20.2. administratorius, pateikęs ilgalaikį sutikimą administruoti Apraše nurodytos grupės įmonę ir sutikimą–deklaraciją administruoti įmonę, neturintis specialios administravimo patirties;

20.3. administratorius, pateikęs ilgalaikį sutikimą administruoti Apraše nurodytos grupės įmonę ir turintis specialios administravimo patirties;

20.4. administratorius, pateikęs ilgalaikį sutikimą administruoti Apraše nurodytos grupės įmonę, neturintis specialios administravimo patirties;

20.5. administratorius, pateikęs ilgalaikį sutikimą administruoti visas įmones, nepriklausomai nuo to, ar jis turi specialios administravimo patirties ar neturi;

20.6. administratorius, pateikęs sutikimą–deklaraciją administruoti įmonę, nepriklausomai nuo to, ar jis turi specialios administravimo patirties ar neturi.

21. Atrenkamas administratorius, kurio LASĮS ir FASĮS skirtumas (toliau – atrankos koeficientas) yra didžiausias. Jei didžiausią atrankos koeficientą turi daugiau nei vienas atrankoje dalyvavęs administratorius ir įmonei, kuriai parenkamas administratorius, reikalinga Taisyklių 7.2 ar 7.3 papunkčiuose nurodyta administratorių specializacija, prioritetine tvarka atrenkamas  ilgalaikį sutikimą pateikęs  administratorius. 

22. Jei atrankos metu pagal šiame Taisyklių skyriuje nurodytą įmonės ir administratoriaus kriterijų reikšmių suderinamumą ir eiliškumą didžiausią atrankos koeficientą turi daugiau nei vienas administratorius, atrenkamas administratorius, kuriam paskutinė paskirta įmonė buvo paskirta anksčiausiai. Laikoma, kad administratorius paskirtas Įmonės administratoriumi nuo atrankos rezultato patvirtinimo  ĮRBIS momento.

23. Įmonės administratorių pavaduojantis administratorius parenkamas iš ilgalaikį sutikimą būti paskirtais bet kurių (visų) įmonių administratoriais pateikusių administratorių. Atrankos metu taikomos šių Taisyklių 19,  20 punktų ir 32.2  papunkčio nuostatos.

 

VI SKYRIUS

ĮMONĖS BANKROTO ADMINISTRATORIAUS ATRANKOS TEISME TVARKA

 

24. Atrenkant administratorių, visus Taisyklėse nurodytus veiksmus teismo vardu atlieka bankroto bylą nagrinėjantis teisėjas, o jeigu bylą nagrinėja teisėjų kolegija – teisėjų kolegijos pirmininkas.

25. Teismas tinkamiausią įmonei administratorių naudodamasis Programa atrenka pasirengimo nagrinėti bankroto bylą laikotarpiu, kai turi pakankamai duomenų spręsti apie įmonės, kuriai keliama bankroto byla, atrankinį dydį, veiklos bei bankroto proceso ypatumus ir (arba) įsitikina, kad daugiau duomenų apie įmonę pasirengimo nagrinėti bankroto bylą laikotarpiu nebus gauta, taip pat bankroto proceso metu, kai įmonės administratorius yra keičiamas, bet ne anksčiau kaip po 5 darbo dienų nuo Taisyklių 30 punkte nurodytos aktualios informacijos apie įmonę, kuriai reikia paskirti administratorių, paskelbimo.

26. Teismas, įmonės administratoriaus kandidatūrą parenka bet kurią darbo dieną iki 16 val. naudodamasis Programos funkcija Parinkti įmonės bankroto administratorių, kai įmonė:

26.1. išskirtina pagal Apraše nurodytus įmonių grupių požymius:

26.1.1. veiklos rūšies ypatumais;

26.1.2. bankroto proceso ypatumais;

26.2. pagal Taisyklių 7.1 papunktyje nurodytus ir kitus turimus duomenis ir (arba) teisėjo vidiniu įsitikinimu įmonės atrankinis dydis yra:

26.2.1. maža;

26.2.2. vidutinė;

26.2.3. didelė.

27. Teismo nustatytas įmonės atrankinis dydis nekeičiamas iki bankroto proceso pabaigos arba iki kito administratoriaus ar pavaduojančio administratoriaus atrankos, kai Įmonės administratorius keičiamas ar skiriamas pavaduojantis administratorius bankroto proceso metu. Kai administratorius parenkamas bankroto proceso metu, teisėjas nustato įmonės atrankinį dydį, vertindamas turimus aktualius atrankos duomenis pagal Taisyklių 7.1.2.5 papunkčio nuostatas.

28.  Teismas atrenka įmonei administratorių pagal aktualius atrankos duomenis tokia seka:

28.1. jei atrinktas administratorius yra pateikęs sutikimą–deklaraciją administruoti įmonę, teismas,  pagal sutikimo–deklaracijos duomenis nustatęs, kad nėra Įstatyme nustatytų aplinkybių, dėl kurių atrinktas administratorius negalėtų būti paskirtas Įmonės administratoriumi, naudodamasis Programos funkcija Paskirti Įmonės administratorių ne vėliau kaip kitą darbo dieną po atrankos dienos Programoje patvirtina Įmonės administratoriaus paskyrimą;

28.2. jei teismas pagal sutikimo–deklaracijos duomenis nustato, kad yra Įstatyme nustatytų aplinkybių, dėl kurių Taisyklių 28.1 papunktyje nurodytas administratorius negali būti paskirtas Įmonės administratoriumi, teisėjas, naudodamasis Programos funkcija Papildyti ĮRBIS duomenis nepaskyrus įmonės administratoriaus patvirtina atrankos rezultatą sistemoje, nurodydamas nutarties motyvus, bei, naudodamasis Programos funkcija Parinkti Įmonės bankroto administratorių, Taisyklių nustatyta tvarka parenka kitą administratorių;

28.3. jei atrinktas administratorius Taisyklių VII skyriuje nustatyta tvarka yra pateikęs tik ilgalaikį sutikimą, teisėjas, naudodamasis Programos funkcija Prašyti pateikti sutikimą–deklaraciją, paprašo atrinkto administratoriaus ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo prašymo sistemoje patalpinimo pateikti sutikimą–deklaraciją Taisyklių 32 punkto pirmojoje pastraipoje nurodytu būdu. Teisėjas, ne vėliau kaip kitą darbo dieną po sutikimo–deklaracijos gavimo atlieka visus Taisyklių 28.1 punkte nurodytus veiksmus ir, prireikus, Taisyklių 28.2 punkte nurodytus veiksmus;

28.4.  jei Taisyklių 28.3 papunktyje nurodytas atrinktas administratorius per nustatytą terminą nepateikia sutikimo–deklaracijos, teisėjas, naudodamasis Programos funkcija Parinkti įmonės bankroto administratorių, parenka kitą administratorių.

29. Taisyklių 28 punkte nurodytos Programos funkcijos kartojamos iki bus parinktas sutinkantis administruoti įmonę administratorius. Kiekvienas Programos funkcijos Parinkti įmonės bankroto administratorių paleidimas yra atskiras atrankos etapas, kuris baigiamas vieno administratoriaus parinkimu, atrankos rezultato ir atrankos rezultato tikslaus laiko, naudojantis Programos funkcijomis Papildyti ĮRBIS duomenis paskyrus Įmonės administratorių arba Papildyti ĮRBIS duomenis nepaskyrus įmonės administratoriaus, įtvirtinimu sistemoje ir atrankos rezultato išrašo, kuriame nurodomi Taisyklių 37 punkte nurodyti duomenys, suformavimu. Kiekvieno atrankos etapo metu naudojami aktualūs atrankos duomenys.

 

VII SKYRIUS

DEKLARACIJOS–SUTIKIMO IR ILGALAIKO SUTIKIMO PATEIKIMO  TVARKA

 

30. Aktuali informacija apie visas įmones, kurioms reikia paskirti administratorių, prieinama administratoriams, apygardų teismams ir Departamentui naudojantis Programos funkcija Reikalingas bankroto administratorius. Ši informacija per internetinę sąsają ar kitais būdais paskelbimo pirminiuose šaltiniuose dieną surenkama iš visų Įstatyme nurodytų šaltinių. Aktuali informacija apie įmonę, kuriai reikia paskirti administratorių, yra:

30.1. įmonės kodas, pavadinimas, adresas (buveinė);

30.2. teismas, kuriame keliama arba iškelta bankroto byla ir teisėjas, nagrinėjantis prašymą iškelti bankroto bylą arba nagrinėjantis bankroto bylą;

30.3. bankroto proceso stadija, kurioje parenkamas administratorius:

30.3.1. bankroto pradžia – administratorius skiriamas;

30.3.2. įmonė bankrutuojanti – administratorius keičiamas arba skiriamas pavaduojantis administratorius;

30.3.3. įmonė bankrutavusi – administratorius keičiamas arba skiriamas pavaduojantis administratorius;

30.4. gali būti taikomas arba yra taikomas supaprastintas bankroto procesas;

30.5. įmonė atitinka Apraše nurodytos grupės (grupių) požymius;

30.6. įmonės veikla (jei ji nustatyta) ir kita, papildoma informacija apie įmonę.

31. Administratorius, siekdamas būti paskirtas Įmonės administratoriumi, savo sutikimą administruoti įmonę gali pareikšti:

31.1.  ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo Taisyklių 30 punkte nurodytos aktualios informacijos paskelbimo pateikti sutikimą–deklaraciją;

31.2. bet kuriuo metu pateikti ilgalaikį sutikimą būti paskirtais bet kurių (visų) įmonių administratoriais – ir šio ilgalaikio sutikimo galiojimo laikotarpiu pateikti sutikimą – deklaraciją, kaip nurodyta Taisyklių 32.1 papunktyje;

31.3. bet kuriuo metu pateikti ilgalaikį sutikimą būti paskirtais Apraše nurodytos grupės (grupių) įmonių administratoriais ir šio ilgalaikio sutikimo galiojimo laikotarpiu pateikti sutikimą – deklaraciją, kaip nurodyta Taisyklių 32.1 papunktyje;

31.4. ilgalaikio sutikimo galiojimo laikotarpiu atrinkus jo kandidatūrą, pateikti sutikimą – deklaraciją teismo prašymu, kaip nurodyta Taisyklių 28.3 papunktyje.

32. Sutikimas–deklaracija ir ilgalaikis sutikimas pateikiami rašytiniam prilygintu būdu per internetinę sąsają (užtikrinant teksto apsaugą ir galimybę identifikuoti parašą) naudojantis Programos funkcijomis Pateikti sutikimą–deklaraciją ir Pateikti ilgalaikį sutikimą:

32.1. Programa patikrina, ar sutikimas–deklaracija ir ilgalaikis sutikimas užpildyti tinkamai ir, jei atitinkamas sutikimas užpildytas tinkamai, fiksuoja pateikimo būseną: „pateiktas sutikimas–deklaracija“ arba „pateiktas ilgalaikis sutikimas“. Programa informuoja administratorių apie netinkamai užpildytą sutikimą ir  nurodo užpildymo klaidas.

32.2. būsena „pateiktas sutikimas–deklaracija“ per 24 valandas nuo jo pateikimo pakeičiama būsena  „priimtas sutikimas–deklaracija“.

32.3. būsena „pateiktas ilgalaikis sutikimas“ per 24 valandas pakeičiama būsena „priimtas ilgalaikis sutikimas“, jei ilgalaikiame sutikime nenurodyta, kad administratorius turi patirties administruoti Apraše nurodytos grupės įmones, kurias administruoti teikiamas ilgalaikis sutikimas. Jei ilgalaikiame sutikime nurodyta, kad administratorius turi patirties administruoti Apraše nurodytos grupės įmones, kurias administruoti teikiamas ilgalaikis sutikimas, Programa patikrina ilgalaikiame sutikime nurodytus duomenis apie administratoriaus patirtį ir, jei ĮRBIS duomenys patvirtina administratoriaus patirtį (administruotas ne mažiau kaip 2 apraše nurodytos grupės įmones, kurias administruoti teikiamas ilgalaikis sutikimas), ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo ilgalaikio sutikimo pateikimo dienos, fiksuoja būseną „priimtas ilgalaikis sutikimas“. Jei ĮRBĮS duomenys nepatvirtina ilgalaikiame sutikime nurodytų duomenų apie administratoriaus patirtį, Departamentas patikrina ilgalaikiame sutikime nurodytą informaciją pagal jos archyve turimus dokumentus ir, jei informacija pasitvirtina, fiksuoja būseną „priimtas ilgalaikis sutikimas“. Jei archyve nėra dokumentų, patvirtinančių administratoriaus ilgalaikiame sutikime nurodytą patirtį, Departamentas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo ilgalaikio sutikimo pateikimo (gavimo) dienos per internetinę sąsają informuoja administratorių apie ilgalaikiame sutikime nurodytų ir ĮRBIS bei Departamento turimų duomenų neatitikimą ir, jei per 15 darbo dienų nuo informavimo dienos administratorius nepateikia naujų, patirtį įrodančių dokumentų, fiksuoja būseną „atmestas ilgalaikis sutikimas“;

32.4. administratorius per internetinę sąsają gali atsiimti pateiktus sutikimus–deklaracijas ir ilgalaikius sutikimus iki jų priėmimo.

33. Jei Taisyklių 31.4 papunktyje nurodytu atveju administratorius teismo prašymu per nustatytą 3 darbo dienų laikotarpį nepateikia sutikimo–deklaracijos ir nėra Taisyklių 34 punkte nurodytų objektyvių aplinkybių, dėl kurių jis gali atsisakyti administruoti įmonę, administratoriaus LASĮS ilgalaikio sutikimo laikotarpiu mažinamas, kaip nurodyta Taisyklių 11.4 papunktyje.

34.  Objektyviomis aplinkybėmis, kurioms esant netaikoma Taisyklių 34 punkto nuostata dėl LASĮS mažinimo, laikomos šios dokumentais įrodytos  aplinkybės:

34.1. administratoriaus – fizinio asmens liga (laikinas nedarbingumas) ar artimųjų giminaičių, kaip jie apibrėžti Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 3.135 straipsnyje mirtis, administratoriaus santuokos sudarymas arba ne daugiau kaip 1 kartą per metus aplinkybės, kurios pagal darbo teisę suteiktų teisę į nemokamas atostogas. Jei administratorius, Taisyklių 31.4 papunktyje nurodytu atveju nepateikęs sutikimo–deklaracijos, apie šiame papunktyje nurodytas aplinkybes praneša praėjus nustatytam 3 darbo dienų sutikimo–deklaracijos pateikimo terminui, Departamentas patikrinęs dokumentus, įrodančius aplinkybių buvimą, Programoje anuliuoja pagal Taisyklių 33 punktą taikytą LASĮS sumažinimą ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pranešimo ir dokumentų gavimo;

34.2. administratorius – fizinis asmuo, pateikęs ilgalaikį sutikimą administruoti Apraše nurodytus supaprastintus bankroto procesus, kai bankrotą inicijuoja darbuotojai arba administratorius prisiima riziką, kad lėšų administruoti įmonę nebus gauta (kai bankrotą inicijuojantis kreditorius neįneša teismo nustatytos administravimui skirtos sumos) (toliau – administratorius, prisiimantis riziką administruoti beturtę įmonę) administruoja ne mažiau 2 beturtes įmones ir tai sudaro daugiau kaip 50 procentų jo administruojamų įmonių arba, jam sutikus administruoti beturtę įmonę, būtų skiriamas administruoti beturtę įmonę trečią kartą iš eilės.

35. Administratoriai gali pateikti ilgalaikį sutikimą administruoti bet kurias (visas) įmones, kaip nurodyta Taisyklių 31.2 papunktyje ir bet kurį (bet kuriuos) ir (ar) visus ilgalaikius sutikimus administruoti bet kurios Apraše nurodytos grupės įmones. Ilgalaikio sutikimo administruoti Taisyklių 31.2 papunktyje nurodytas bet kurias (visas) įmones pateikimas nelaikomas ilgalaikio sutikimo administruoti pagal veiklos rūšies arba bankroto proceso vykdymo ypatumus išskirtas įmones, nurodytas Apraše, pateikimu.

 

VIII SKYRIUS

ATRANKOS DUOMENŲ VIEŠUMAS

 

36. Administratoriai, naudodamiesi Programos funkcija Peržiūrėti įmones ir administratorių veiklą apibūdinančių kriterijų reikšmes, gali matyti šiuos aktualius duomenis ir jų 6 mėnesių istoriją (bet kurios dienos aktualius duomenis):

36.1. visų įmonių – vykdomų bankroto procesų – teismo nustatytą atrankinį dydį, išreikštą sąlyginėmis įmonėmis;

36.2. visų įmonių – baigtų bankroto procesų – ĮRBIS duomenimis paskaičiuotą sisteminį dydį, išreikštą sąlyginėmis įmonėmis;

36.3. visų administratorių – fizinių asmenų – Sąrašo eilės numerius ir DILASĮS, LASĮS, FASĮS reikšmes;

36.4. visų administratorių – juridinių asmenų Sąrašo eilės numerius ir atrankoje taikomus DILASIS, LASĮS, FASĮS aktualias reikšmes ir juridinio asmens darbuotojų – administratorių skaičių;

36.5. Aktualias LASĮS ribas pagal administratorių lygius;

36.6. visų administratorių, pateikusių ilgalaikius sutikimus administruoti Apraše nurodytų grupių įmones (arba visas įmones), Sąrašo eilės numerius, įmonių grupę (grupes) ir ilgalaikių sutikimų galiojimo laikotarpius.

37. Administratoriai, dalyvavę įmonės administratoriaus atrankoje (pateikę sutikimus–deklaracijas ir (arba) ilgalaikius sutikimus), naudodamiesi Programos funkcija Peržiūrėti atrankos duomenis, gali matyti šiuos aktualius duomenis ir jų istoriją (archyvinius bet kurios dienos aktualius duomenis):

37.1. visų atrankoje dalyvavusių administratorių Sąrašo eilės numerius ir Taisyklių 36 punkte nurodytas atitinkamas kriterijų reikšmes kiekviename atrankos etape ir kiekvieno atrankos etapo rezultato patvirtinimo ĮRBIS  laiką;

37.2. kiekviename etape atrinkto administratoriaus Sąrašo eilės numerį ir Taisyklių 36 punkte nurodytas atitinkamas kriterijų reikšmes;

37.3. atrinkto, bet nepaskirto administratoriaus Sąrašo eilės numerį ir motyvuotos nutarties neskirti atrinkto administratorius datą, numerį, motyvus ir nutariamąją dalį;

37.4. paskirto administratoriaus Sąrašo eilės numerį ir Taisyklių 36 punkte nurodytas kriterijų reikšmes.

38. Taisyklių 36 ir 37 punktuose nurodyti duomenys viešai neskelbiami. Departamentas, kitos valstybės institucijos ir teismai Taisyklių 36 ir 37 punktuose nurodytus duomenis gali naudoti duomenų analizei, skirtai administratorių atrankos ar bankroto procesų teisiniam reguliavimui tobulinti, atlikti.

 

 

 

VIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

39. Departamentas, vykdydamas administratorių veiklos priežiūrą, teisės aktų nustatyta tvarka tikrina administratorių teikiamų duomenų teisingumą, o nustatęs pažeidimų – reikalauja juos pašalinti ir, prireikus, taiko Įstatyme nustatytas nuobaudas.

 

________________