Projektas
Lietuvos RESPUBLIKOS
ĮSTATYMAS
DĖL TRANSEUROPINIO TRANSPORTO TINKLO ĮGYVENDINIMO PASPARTINIMO
2023 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
1. Šis įstatymas nustato sprendimų dėl leidimo įgyvendinti projektą išdavimo procedūrą, kuri taikoma siekiant įgyvendinti projektus, kurie yra transeuropinio transporto tinklo dalis, kaip nustatyta:
1) 2021 m. liepos 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1153, kuriuo nustatoma Europos infrastruktūros tinklų priemonė ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1316/2013 ir (ES) Nr. 283/2014, priedo III dalyje;
2) 2013 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1315/2013 dėl Sąjungos transeuropinio transporto tinklo plėtros gairių, kuriuo panaikinamas Sprendimas Nr. 661/2010/ES, 44 straipsnio 1 dalyje, I ir II prieduose.
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Jungtinė institucija – institucija, įstaiga ar kitas juridinis asmuo, įskaitant institucijas, įstaigas ar kitus juridinius asmenis, kuriuos įsteigė paskirtosios institucijos, įsteigti dviejų ar daugiau Europos Sąjungos valstybių narių susitarimu, kuriuo siekiama sudaryti palankesnes sąlygas leidimų įgyvendinti projektą išdavimo procedūroms, susijusioms su tarpvalstybiniais projektais.
2. Leidimo įgyvendinti projektą išdavimo procedūra (toliau – leidimo išdavimo procedūra) – procedūra, kurios laikomasi dėl projekto, patenkančio į šio įstatymo taikymo sritį, kuria siekiama, kad būtų priimtas sprendimas dėl leidimo įgyvendinti projektą išdavimo, išskyrus teritorijų planavimą, procedūras, susijusias su viešųjų pirkimų sutarčių sudarymu, ir kitus veiksmus, kurie nėra susiję su konkrečiu projektu, pavyzdžiui, strateginis pasekmių aplinkai vertinimas, biudžeto planavimas, taip pat nacionaliniai ar regioniniai transporto planai.
3. Paskirtoji institucija – institucija, paskirta būti kontaktų centru projekto rengėjui ir sudaryti jam palankesnes sąlygas veiksmingai ir struktūrizuotai tvarkyti leidimų išdavimo procedūras.
4. Projektas – tam tikros apibrėžtos transeuropinio transporto tinklo infrastruktūros atkarpos statybos ar rekonstravimo projektas, kuriuo siekiama pagerinti tos infrastruktūros pajėgumą, saugą ir efektyvumą ir kurio įgyvendinimas turi būti patvirtintas sprendimu dėl leidimo įgyvendinti projektą išdavimo.
5. Projekto rengėjas – leidimo įgyvendinti projektą prašantis pareiškėjas arba projektą inicijuojanti valstybės institucija.
6. Sprendimas dėl leidimo įgyvendinti projektą išdavimo (toliau – sprendimas dėl leidimo išdavimo) – viešojo administravimo subjekto pagal galiojančius teisės aktus priimtas (-i) administracinis (-iai) sprendimas (-ai), nepažeidžiantis (-ys) jokio įsiteisėjusio teismo sprendimo, kuriuo (-iais) nustatoma, kad projekto rengėjas turi teisę įgyvendinti projektą tam tikroje geografinėje vietovėje.
7. Tarpvalstybinis projektas – projektas, apimantis transeuropinio transporto tinklo atkarpą tarp dviejų ar daugiau Europos Sąjungos valstybių narių.
8. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme, Statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatyme, Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatyme.
3 straipsnis. Projektų pripažinimas ypatingos valstybinės svarbos projektais ir teritorijų planavimo dokumentų rengimo, derinimo, keitimo, koregavimo, tikrinimo, tvirtinimo, galiojimo, viešinimo ir ginčų sprendimo tvarka
1. Šiuo įstatymu projektai, sudarantys transeuropinį transporto tinklą Lietuvos Respublikos teritorijoje, pripažįstami ypatingos valstybinės svarbos projektais.
4 straipsnis. Administracinių sprendimų priėmimas ir administracinių paslaugų teikimas
1. Viešojo administravimo subjektai, pagal kompetenciją priimdami administracinius sprendimus ir teikdami administracines paslaugas, susijusias su projektų įgyvendinimu, visapusiškai bendradarbiauja tarpusavyje ir su paskirtąja institucija, keičiasi reikalinga informacija ir užtikrina, kad administraciniai sprendimai dėl teritorijų planavimo, žemės paėmimo visuomenės poreikiams, statinių ir įrenginių projektavimo, statybos (įrengimo) ir kitų su transeuropinio transporto tinklo Lietuvos Respublikos teritorijoje įgyvendinimu susijusių darbų atlikimo būtų priimami ir administracinės paslaugos būtų teikiamos teisės aktuose nustatytais terminais.
2. Viešojo administravimo subjektai projektams įgyvendinti reikalingas administracines paslaugas suteikia ir administracinius sprendimus priima prioriteto tvarka per kuo trumpesnį terminą, tačiau visais atvejais ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo reikiamų dokumentų ir informacijos gavimo, nebent teisės aktuose yra nustatyti trumpesni terminai. Viešojo administravimo subjekto vadovo sprendimu šis terminas dėl svarbių priežasčių gali būti pratęstas iki 5 darbo dienų. Apie administracinės paslaugos suteikimą ar administracinio sprendimo priėmimą paskirtoji institucija ir (ar) kiti asmenys, kuriems teisės aktų nustatytais atvejais gali būti teikiama ši informacija, informuojami ne vėliau kaip per vieną darbo dieną nuo administracinės paslaugos suteikimo ir administracinio sprendimo priėmimo dienos. Šioje dalyje nustatytas sutrumpintas administracinių paslaugų suteikimo ir administracinių sprendimų priėmimo terminas netaikomas:
2) patikros dėl atitikties nacionalinio saugumo interesams ir sprendimo dėl atitikties nacionalinio saugumo interesams priėmimo procedūroms;
3) projektui įgyvendinti reikalingų teritorijų planavimo dokumentų derinimo, tikrinimo ir tvirtinimo procedūroms;
4) Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatyme nustatytoms procedūroms;
5 straipsnis. Paskirtoji institucija
2. Paskirtoji institucija:
1) teikia šio straipsnio 3 dalyje nurodytą informaciją projekto rengėjui ir viešojo administravimo subjektams, dalyvaujantiems projekto rengimo ir įgyvendinimo procedūroje, per kurią priimamas sprendimas dėl leidimo išdavimo;
2) prižiūri, ar laikomasi leidimų įgyvendinti projektą išdavimo terminų, ir registruoja dokumentų valdymo informacinėje sistemoje šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nurodyto termino pratęsimą;
3) elektroninių ryšių priemonėmis teikia projekto rengėjui informaciją apie teisės aktuose nustatytus leidimų įgyvendinti projektą išdavimo reikalavimus, įskaitant informaciją apie leidimų išdavimo terminus, kad padėtų jam pateikti visą reikiamą informaciją ir dokumentus, įskaitant visus leidimus ir sprendimus, kurie turi būti gauti ir pateikti, kad būtų priimtas sprendimas dėl leidimo išdavimo.
3. Paskirtoji institucija užtikrina, kad projekto rengėjas gautų informaciją apie projekto įgyvendinimo reikalavimus, įskaitant:
2) informaciją apie tai, kam ir kokią informaciją ir (ar) dokumentus turi pateikti projekto rengėjas ir jų išsamumo lygį;
3) leidimų ir sprendimų, kurių reikalaujama pagal nacionalinius ir (ar) Europos Sąjungos teisės aktus ir kuriuos projekto rengėjas turi gauti leidimų išdavimo procedūros metu, sąrašą;
4. Šio straipsnio 3 dalyje nurodyta informacija skelbiama paskirtosios institucijos interneto svetainėje.
6 straipsnis. Leidimo išdavimo procedūra
1. Užbaigęs teritorijų planavimo proceso rengimo etapo bendrųjų sprendinių formavimo stadiją ir atlikęs visų vertintų alternatyvų kaštų ir naudos analizę ir daugiakriterę analizę, projekto rengėjas kreipiasi į teritorijų planavimo organizatorių su rašytiniu prašymu pritarti teritorijų planavimo dokumento rengimo etapo bendrųjų sprendinių formavimo stadijoje parengtos koncepcijos geriausiai alternatyvai. Sprendimas dėl geriausios alternatyvos priimamas vadovaujantis Aplinkos apsaugos įstatymo 15 straipsnio 1 dalies nuostata. Teritorijų planavimo organizatoriaus sprendimas pritarti teritorijų planavimo dokumento rengimo etapo bendrųjų sprendinių formavimo stadijoje parengtos koncepcijos geriausiai alternatyvai laikomas leidimo išdavimo procedūros pradžia.
2. Projekto rengėjas, parengęs konkrečius sprendinius, iki konkrečių sprendinių viešinimo pradžios paskirtajai institucijai pateikia šią informaciją ir (ar) dokumentus:
1) projekto teritorijų planavimo dokumento aiškinamąjį raštą ir brėžinius, kuriuose išdėstomi siūlomi teritorijų planavimo dokumento konkretūs sprendiniai;
2) poveikio automobilių kelių saugumui vertinimo išvadą, jeigu pagal teisės aktų reikalavimus šį vertinimą reikia atlikti;
3. Paskirtoji institucija įvertina pateiktą informaciją ir (ar) dokumentus ne vėliau kaip per 4 mėnesius. Nustačiusi, kad pateikta ne visa ar neišsami informacija ir (ar) dokumentai, paskirtoji institucija nustato terminą, per kurį turi būti pateikta papildoma informacija ir (ar) dokumentai, kuris negali būti trumpesnis kaip 3 darbo dienos. Nepateikus papildomos informacijos ir (ar) dokumentų per nurodytą terminą, prašymas atmetamas paskirtosios institucijos pagrįstu sprendimu.
4. Poveikio automobilių kelių saugumui vertinimas turi būti baigtas ir viešas visuomenės supažindinimas su planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo ataskaita, vadovaujantis Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo
11 straipsnio 3 dalies nuostatomis, turi būti atliktas iki to momento, kai teritorijų planavimo organizatorius nustato, kad teritorijų planavimo dokumento rengimo etapas yra baigtas ir pradedamos baigiamojo etapo procedūros. Poveikio aplinkai vertinimo ataskaitoje numatytos priemonės reikšmingam neigiamam poveikiui aplinkai išvengti, sumažinti, kompensuoti ir (ar) atkurti tai, kas pažeista, gali būti detalizuojamos, nenumatant esminių pakeitimų, projektinių pasiūlymų ir (ar) statybos projekto rengimo metu.
5. Teisės vykdyti statybos darbus įgijimas Statybos įstatymo nustatyta tvarka laikomas leidimo išdavimo procedūros pabaiga.
6. Leidimo išdavimo procedūroje dalyvaujantys viešojo administravimo subjektai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo administracinių paslaugų suteikimo ir administracinių sprendimų priėmimo dienos praneša paskirtajai institucijai, kad buvo išduoti reikiami leidimai ar priimti sprendimai arba kad buvo priimtas sprendimas dėl leidimo išdavimo.
7 straipsnis. Leidimo išdavimo procedūros trukmė
1. Leidimo išdavimo procedūra negali būti ilgesnė kaip ketveri metai nuo leidimo išdavimo procedūros pradžios.
2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas terminas netaikomas įsipareigojimams, kylantiems pagal tarptautinę ir Europos Sąjungos teisę, ir neapima laikotarpių, susijusių su teismo procesais, kurie inicijuoti siekiant ginti teises teisme, taip pat laikotarpių, susijusių su teismo sprendimų vykdymu.
3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas leidimo išdavimo procedūros terminas gali būti pratęstas tinkamai pagrįstais atvejais. Leidimo išdavimo procedūros termino pratęsimo trukmė nustatoma atsižvelgiant į kiekvieną konkretų atvejį, tinkamą pagrindimą ir apsiriboja tikslu užbaigti leidimo išdavimo procedūrą ir priimti sprendimą dėl leidimo išdavimo. Kai paskirtoji institucija priima sprendimą leisti pratęsti leidimo išdavimo procedūros terminą, projekto rengėjas informuojamas apie šio sprendimo priežastis. Dar vieną kartą pratęsti leidimo išdavimo procedūros terminą gali būti leidžiama laikantis tų pačių sąlygų.
8 straipsnis. Tarpvalstybinės leidimo išdavimo procedūros koordinavimas
1. Jei projektai yra susiję su dviem ar daugiau Europos Sąjungos valstybių narių, paskirtoji institucija bendradarbiauja su atitinkamos Europos Sąjungos valstybės narės paskirtąja institucija, siekdama suderinti Lietuvos Respublikos teritorijoje vykdomų projektų įgyvendinimo terminus ir susitarti dėl bendros tarpvalstybinės leidimo išdavimo procedūros terminų.
9 straipsnis. Viešieji pirkimai tarpvalstybinių projektų atveju
1. Tarpvalstybiniam projektui įgyvendinti gali būti steigiama projekte dalyvaujančių Europos Sąjungos valstybių narių bendra įmonė. Kai bendra įmonė vykdo su tarpvalstybiniu projektu susijusias viešųjų pirkimų procedūras, taikoma vienos iš šiame projekte dalyvaujančių Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinė teisė. Taikytina nacionalinė teisė nustatoma tarpvalstybiniame projekte dalyvaujančių Europos Sąjungos valstybių narių susitarime.
2. Bendros įmonės patronuojamosios įmonės vykdomų viešųjų pirkimų atveju turi būti taikoma vienos iš tarpvalstybiniame projekte dalyvaujančių Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinė teisė. Tarpvalstybiniame projekte dalyvaujančios Europos Sąjungos valstybės narės gali nuspręsti, kad patronuojamoji įmonė turi taikyti bendrai įmonei taikytiną nacionalinę teisę.
Lietuvos Respublikos įstatymo
„Dėl transeuropinio transporto
tinklo (TEN-T) įgyvendinimo
paspartinimo“
priedas
ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI
2021 m. liepos 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2021/1187 dėl supaprastinimo priemonių transeuropinio transporto tinklo (TEN-T) įgyvendinimui paspartinti.
______________________