Projektas

 

 

vALSTYBINĖ ENERGETIKOS reguliavimo taryba

 

NUTARIMAS

DĖL Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2008 m. lapkričio 17 d. nutarimo Nr. O3-187 „Dėl Gamtinių dujų naujų vartotojų prijungimo įkainių skaičiavimo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo

 

2020 m.    d. Nr. O3E-

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 11 dalies 4 punktu, 15 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 1 punktu, 9 straipsnio 2 dalimi ir 37 straipsnio 5 dalimi, atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Dujų skyriaus 2020 m.   d. pažymą Nr. O5E-    „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2008 m. lapkričio 17 d. nutarimo Nr. O3-187 „Dėl Gamtinių dujų naujų vartotojų prijungimo įkainių skaičiavimo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo“, Taryba nutaria:

Pakeisti Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2008 m. lapkričio 17 d. nutarimą Nr. O3-187 „Dėl Gamtinių dujų naujų vartotojų prijungimo įkainių skaičiavimo metodikos patvirtinimo“ ir jį išdėstyti nauja redakcija (toliau – Nutarimas):

 

vALSTYBINĖ ENERGETIKOS reguliavimo taryba

 

NUTARIMAS

DĖL PRIJUNGIMO PRIE GAMTINIŲ DUJŲ SISTEMŲ ĮMOKŲ IR ĮKAINIŲ NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO

 

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 11 dalies 4 punktu, 15 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 1 punktu, 9 straipsnio 2 dalimi ir 37 straipsnio 5 dalimi, atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Dujų skyriaus 2019 m.  d. pažymą Nr. O5E-    „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2008 m. lapkričio 17 d. nutarimo Nr. O3-187 „Dėl Gamtinių dujų naujų vartotojų prijungimo įkainių skaičiavimo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo“, Taryba nutaria:

Patvirtinti Prijungimo prie gamtinių dujų sistemų įmokų ir įkainių nustatymo metodiką (pridedama).

2. Nustatyti, kad:

2.1. gamtinių dujų skirstymo sistemos operatoriai ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo šio nutarimo įsigaliojimo turi pateikti Tarybai duomenis pagal šio nutarimo 1 punktu nauja redakcija išdėstytos Prijungimo prie gamtinių dujų sistemų įmokų ir įkainių nustatymo metodikos 3 punktą;

2.2 pirmą kartą pagal šį nutarimą nustatant vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams, prijungimo prie dujų sistemų įkainius, vadovaujamasi 2018 m. IV ketvirčio, 2019 m. I–III ketvirčių duomenimis;

2.3. šis nutarimas įsigalioja 2020 m. vasario 1 d.

 

 

Tarybos pirmininkas

PATVIRTINTA

Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2008 m. lapkričio 17 d. nutarimu Nr. O3-187 (Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos 2020 m.     d. nutarimo Nr. O3E-   redakcija)

 

 

 

PRIJUNGIMO PRIE GAMTINIŲ DUJŲ SISTEMŲ ĮMOKŲ IR ĮKAINIŲ NUSTATYMO METODIKA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Prijungimo prie gamtinių dujų (toliau – dujos) sistemų įmokų ir įkainių nustatymo metodika (toliau – Metodika) taikoma apskaičiuojant ir taikant:

1.1. Prijungimo įmokas asmenims už naujų vartotojų dujų sistemų (toliau – vartotojo sistema), skirtų nebuitiniams vartotojams, prijungimą prie dujų sistemos, naujų dujų sistemų prijungimą prie kitos dujų sistemos ir naujų biodujų gamybos įrenginių prijungimą prie dujų sistemos (toliau – įmoka);

1.2. Naujų vartotojų dujų sistemų, skirtų buitiniams dujų vartotojams (toliau – buitiniai vartotojai), prijungimo prie dujų sistemos įmokas (toliau – įmoka buitiniams vartotojams);

1.3. Naujų vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams, prijungimo prie dujų sistemos įkainius (toliau – įkainiai).

2. Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (toliau – Taryba) pagal Metodiką apskaičiuoja ir tvirtina įkainius, kurie yra nustatomi kiekvienam skirstymo sistemų operatoriui (toliau – SSO arba operatorius) individualiai.

3. SSO kasmet, ne vėliau kaip prieš du mėnesius iki naujų įkainių įsigaliojimo, pateikia Tarybai prašymą tvirtinti įkainius ir duomenis, nurodytus šios Metodikos priede, reikalingus įkainiams apskaičiuoti, kartu pateikdami priede nurodytus duomenis pagrindžiančią informaciją, išskyrus 4 punkte nurodytą atvejį. SSO laiku nepateikus skaičiavimams reikalingų duomenų bei juos pagrindžiančios informacijos, Taryba savo nutarimu gali pratęsti nustatytų įkainių galiojimo laiką.

4. Esant situacijai, kai SSO iki Metodikos įsigaliojimo datos nebuvo prijungęs naujų vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams, ir dėl to negali pagal šios Metodikos priede pateiktą formą pateikti Tarybai duomenų, reikalingų įkainiams apskaičiuoti, pateikia prašymą Tarybai taikyti didžiausią rinkos dalį užimančio SSO įkainį, kuris patvirtinamas Tarybos nutarimu.

5. SSO ir perdavimo sistemos operatoriai (toliau – PSO arba operatorius) įmokas arba įmokas buitiniams vartotojams pagal Tarybos patvirtintus įkainius apskaičiuoja šioje Metodikoje nustatyta tvarka, individualiai kiekvienam asmeniui.

6. Įkainiai ir įmokos apskaičiuojami be pridėtinės vertės mokesčio (PVM).

7. Nebuitinio dujų vartotojo (toliau – nebuitinis vartotojas), kuris savo lėšomis organizuoja dujų skirstymo sistemos įrengimo darbus ir ją įrengia, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 37 straipsnio 6 dalimi, sistemos prisijungimui prie dujų skirstymo sistemų taikomi tokie patys įmokos nustatymo principai, kaip ir visiems kitiems naujiems nebuitiniams vartotojams.

8. Vartotojo sistemos įrengimo įmokos ir įkainiai nėra reguliuojami.

9. Įmokos ir įmokos buitiniams vartotojams pagal Metodikos nuostatas taikomi asmenims, kurių vartotojo sistema ir (ar) dujų sistema ir (ar) biodujų gamybos įrenginiai pirmą kartą jungiami prie kitos dujų sistemos, arba asmenims, pageidaujantiems didinti dujų suvartojimą, kai nebeužtenka asmens esamos sistemos pajėgumų. Asmenys, įsigiję dujofikuotą objektą, asmenys, atnaujinantys nutrauktas dujų tiekimo sutartis, ar asmenys, kuriems yra keičiamos dujų apskaitos priemonės, nelaikomi naujai prijungiamais subjektais, todėl jiems įmokos nėra taikomos.

10. Įmoka, skirta biodujų gamybos įrenginiams prijungti, kol nėra priimti Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 30–32 straipsnių įgyvendinamieji teisės aktai ir suderinta Valstybės pagalba dėl biodujų skatinimo šių straipsnių nustatyta tvarka, mutatis mutandis nustatoma pagal Metodikos IV skyriaus tvarką.

11. Asmenų sistemų prijungimas prie vietinių bendrojo naudojimo sistemų pagal Gamtinių dujų įstatymo 54 straipsnio 3 dalį mutatis mutandis vykdomas Metodikoje nustatyta tvarka.

 

II SKYRIUS

TERMINAI IR APIBRĖŽIMAI

 

12. Metodikoje vartojamos šios sąvokos:

12.1. Prijungimo įmoka (toliau ‒ įmoka) – operatoriaus apskaičiuota mokėtina pinigų suma, taikoma asmenims už:

12.1.1.  naujų vartotojų sistemų, skirtų nebuitiniams vartotojams, prijungimą prie dujų sistemos, arba

12.1.2. naujų dujų sistemų prijungimą prie kitos dujų sistemos, arba

12.1.3. naujų biodujų gamybos įrenginių prijungimą prie dujų sistemos;

12.2. Naujų vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams, prijungimo prie dujų sistemos įmoka (toliau – įmoka buitiniams vartotojams) operatoriaus apskaičiuota mokėtina pinigų suma, taikoma asmenims už naujų vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams, prijungimo prie dujų sistemos paslaugą;

12.3. Naujų vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams, prijungimo prie dujų sistemos įkainis (toliau – įkainis) – Tarybos patvirtintas įkainis, taikomas asmenims už vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams, prijungimą prie dujų sistemos;

12.4. Finansinė grynoji dabartinė vertė investicijoms (toliau – FGDV(I)) – diskontuoto pinigų srauto (investicijų ir grynųjų veiklos pajamų ir sąnaudų suma) per projekto ataskaitinį laikotarpį suma, kuri parodo, kaip projekto grynųjų veiklos pajamų srautas per projekto ataskaitinį laikotarpį, skaičiuojant šios dienos pinigų verte, padengia investicijas;

12.5. Biodujų gamybos įrenginys – biodujoms gaminti (gauti), valyti ir paruošti pristatyti į dujų sistemą iki biodujų gamintojo ir kitos dujų sistemos nuosavybės ribos skirtas įrenginių kompleksas, jungiamas prie dujų sistemos;

12.6. Projekto ataskaitinis laikotarpis (toliau – ataskaitinis laikotarpis) – pilnų kalendorinių metų, kuriems pateikiamos projekto investicijų, veiklos išlaidų, veiklos pajamų, mokesčių, finansavimo, skaičius. Atliekant finansinį vertinimą, prielaidos vertinamos ir skaičiavimai atliekami projekto ataskaitiniam laikotarpiui, kuris lygus vartotojų sistemų, skirtų nebuitiniams vartotojams ar biodujų gamybos įrenginiams, atveju – operatoriaus ir asmens, kurio sistema yra prijungiama, suderintam metų skaičiui, o vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams, atveju – 20 metų.

13. Kitos Metodikoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jas apibrėžia Lietuvos Respublikos energetikos įstatymas, Gamtinių dujų įstatymas, Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų įstatymas, Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas ir kiti teisės aktai.

 

III SKYRIUS

PAGRINDINIAI INVESTICIJŲ Į DUJŲ SISTEMAS RODIKLIAI

 

14. Ataskaitinis laikotarpis nustatant:

14.1. įmoką, skirtą nebuitiniams vartotojams ir (ar) dujų sistemoms ir (ar) biodujų gamybos įrenginiams, nustatomas šalių susitarimu. Rekomenduotina jo trukmė – 15 metų.

14.2. įkainis lygus 20 metų.

15. Įkainis ir įmoka apskaičiuojami vadovaujantis naujo vartotojo sistemos ar dujų sistemos prijungimo prie dujų sistemos sutarties pasirašymo datą galiojančiomis, o jei įkainio ar įmokos skaičiavimo metu yra žinomi artimiausių laikotarpių  duomenys, įvertinus vartotojo sistemos ar dujų sistemos prijungimo datą, ir žinomomis ateities prielaidomis dėl įkainio ir (ar) įmokos skaičiavimo.

16. Operacinės sąnaudos, patirtinos dėl vartotojo sistemos ar dujų sistemos prijungimo (OPEX), susideda iš:

16.1. eksploatavimo sąnaudų, kurios nustatomos:

16.1.1. SSO, kaip vidutinės SSO sąnaudos, priskirtos dujotiekių eksploatavimui (Eur/km), skaičiavimuose naudojant SSO prognozuojamas pagrįstas sąnaudas įmokos ar įkainio skaičiavimo metais;

16.1.2.  PSO, kaip PSO prognozuojamos pagrįstos papildomos konkretaus investicijų projekto sąlygotos sąnaudos;

16.2. nekilnojamojo turto mokesčio (toliau – NTM) sąnaudų:

16.2.1. įmokos, skirtos nebuitiniams vartotojams ir (ar) dujų sistemoms, atveju apskaičiuojamų pradinę turto, kuriam pagal teisės aktus taikomas NTM, vertę padauginant iš atitinkamoje savivaldybėje taikomo NTM tarifo dydžio, įvertinant NTM taikymo išimtis;

16.2.2. įkainio atveju apskaičiuojamų pradinę turto, kuriam pagal teisės aktus taikomas NTM, vertę padauginant iš 1 % NTM tarifo dydžio, įvertinant NTM taikymo išimtis.

17. Nusidėvėjimo sąnaudos, patiriamos nuo įgyvendintų investicijų, tenkančių konkrečiai naujai vartotojo sistemai, naujai dujų sistemai ar biodujų gamybos įrenginiui, apskaičiuojamos vadovaujantis Metodikos, Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodikos, patvirtintos Valstybinės kainų ir energetiko kontrolės komisijos (toliau – Komisija) 2013 m. rugsėjo 13 d. nutarimu Nr. O3-367 „Dėl Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Kainų metodika), Valstybės reguliuojamos gamtinių dujų perdavimo veiklos pajamų ir kainų nustatymo metodikos, patvirtintos Komisijos 2018 m. spalio 5 d. nutarimu Nr. O3E-314 „Dėl Valstybės reguliuojamos gamtinių dujų perdavimo veiklos pajamų ir kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Perdavimo kainų metodika), Gamtinių dujų įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų aprašo, patvirtinto Komisijos 2018 m. gruodžio 21 d. nutarimu Nr. O3-464 „Dėl gamtinių dujų įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas), nuostatomis.

18. Investicijų grąža (ROI) apskaičiuojama vadovaujantis Metodikos, Aprašo, Kainų metodikos, Perdavimo kainų metodikos, Investicijų grąžos normos nustatymo metodikos, patvirtintos Komisijos 2015 m. rugsėjo 22 d. nutarimu Nr. O3-510 „Dėl Investicijų grąžos normos nustatymo metodikos patvirtinimo“, nuostatomis.

 

IV SKYRIUS

ĮMOKŲ SKAIČIAVIMAS VARTOTOJŲ SISTEMOMS, SKIRTOMS NEBUITINIAMS VARTOTOJAMS, IR DUJŲ SISTEMOMS

 

19. Įmoka, skirta vartotojų sistemų, skirtų nebuitiniams vartotojams ir (ar) dujų sistemoms lygi operatoriaus patiriamas ekonomiškai pagrįstas išlaidas viršijančioms išlaidoms, kurios yra laikomos išlaidomis:

19.1. lygiomis 0, kai FGDV(I) ≥ 0;

19.2. lygiomis FGDV(I) moduliui, kai FGDV(I) < 0.

20. FGDV(I) apskaičiuojama pagal (1) formulę:

 

; (1)

 

čia:

CFtt-aisiais metais operatoriaus patiriami pinigų srautai, sąlygoti naujų vartotojų sistemų, skirtų nebuitiniams vartotojams ir (ar) naujų dujų sistemų prijungimo, Eur;

CAPEXt – t-aisiais metais operatoriaus patiriami investicijų kaštai, sąlygoti naujų vartotojų sistemų, skirtų nebuitiniams vartotojams, ir (ar) naujų dujų sistemų prijungimo, Eur;

D – diskonto norma, įvertinanti pinigų vertės pokyčius atitinkamu laikotarpiu, yra lygi laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti  vartotojo sistemą, skirtą nebuitiniams vartotojams ir (ar) naują dujų sistemą, Tarybos nustatytų operatoriaus kainų ir (ar) pajamų viršutinėms riboms apskaičiuoti naudotai investicijų grąžos normai (WACC), proc.;

CDA, t – t-aisiais metais operatoriaus patiriamų nusidėvėjimo sąnaudų padidėjimas, sąlygotas naujų vartotojų sistemų, skirtų nebuitiniams vartotojams, ir (ar) naujų dujų sistemų prijungimo, Eur;

ROIt – t-aisiais metais operatoriaus investicijų grąžos sąnaudų padidėjimas, sąlygotas naujų vartotojų sistemų, skirtų nebuitiniams vartotojams, ir (ar) naujų dujų sistemų prijungimo, apskaičiuotos pagal Metodikos 21 punkto reikalavimus, Eur;

Pt – t-aisiais metais operatoriaus gautinos pajamos dėl padidėjusių transportuotinų dujų kiekių ir (ar) pajėgumų, sąlygotos naujų vartotojų sistemų, skirtų nebuitiniams vartotojams, ir (ar) naujų dujų sistemų prijungimo, apskaičiuotas pagal šios Metodikos 22 punktą, Eur;

t – metų skaičius nuo investicijų įgyvendinimo pradžios iki jo ataskaitinio laikotarpio pabaigos;

OPEXt – t-aisiais metais operatoriaus patiriamų operacinių sąnaudų padidėjimas, apskaičiuotas pagal šios Metodikos 16 punktą, Eur;

21. Investicijų grąža (ROIt) apskaičiuojama pagal (2) formulę:

 

; (2)

 

čia:

RABt – sukurto reguliuojamo turto likutinė vertė t-ųjų metų pabaigoje, įgyvendinus investicijas, tenkančias naujo vartotojo sistemai, skirtai nebuitiniams vartotojams, ir (ar) naujai dujų sistemai, apskaičiuota pagal Aprašo reikalavimus, Eur;

WACC – laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naują vartotojo sistemą ir (ar) naują dujų sistemą, Tarybos nustatytų operatoriaus kainų ir (ar) pajamų viršutinėms riboms apskaičiuoti naudota investicijų grąžos norma, proc.

22. Pt apskaičiuojamos:

22.1. SSO atveju pagal (3) formulę:

 

; (3)

čia:

Qt – t-aisiais metais minimalaus SSO planuojamo skirstyti dujų kiekio ir (ar) minimalių užsakytų pajėgumų padidėjimas, sąlygotas naujos vartotojo sistemos,  ir (ar) naujos dujų sistemos prijungimo, nustatytas pagal Metodikos 24 punktą, MWh ir (ar) MWh/parą/metus.

Ka – SSO atskaitinė kainos viršutinė riba, apskaičiuota pagal šios Metodikos 23 punktą, Eur/MWh arba Eur/(MWh/parą/metus).

22.2. PSO atveju pagal (4) formulę:

 

; (4)

čia:

Qt, j – t-aisiais metais minimalaus PSO planuojamo perduoti dujų kiekio ir (ar) minimalių užsakytų pajėgumų padidėjimas, sąlygotas naujo vartotojo sistemos ir (ar) naujos dujų sistemos prijungimo, nustatytas pagal Metodikos 24 punktą, MWh, MWh/parą/metus, MWh/parą/ketvirtį, MWh/parą/mėnesį, MWh/parą.

Kj – t metams patvirtintos PSO taikomos dujų perdavimo kainos už atitinkamas naujai vartotojo sistemai ir (ar) naujai dujų sistemai numatomas užsakyti ir (ar) įsigyti perdavimo paslaugas ir (ar) produktus, Eur/MWh, Eur/MWh/metus, Eur/MWh/ketvirtį, Eur/MWh/mėnesį, Eur/MWh/parą. Jeigu laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naują vartotojo sistemą ir (ar) naują dujų sistemą, operatoriaus kainos nėra nustatytos, remiamasi paskutinėmis galiojančiomis PSO taikomomis dujų perdavimo kainomis už perdavimo paslaugas ir (ar) produktus.

j – naujai vartotojo sistemai ir (ar) naujai dujų sistemai numatoma užsakyti ir (ar) įsigyti perdavimo paslauga ir (ar) produktas;

t – metų skaičius nuo investicijų įgyvendinimo pradžios iki jo ataskaitinio laikotarpio pabaigos.

 

23. SSO atskaitinė kainos viršutinė riba (Ka) apskaičiuojama pagal (5) formulę:

 

 

; (5)

čia:

Ct metų SSO reguliuojamos veiklos sąnaudos, nurodytos Tarybos atitinkamo struktūrinio padalinio parengtoje pažymoje dėl einamųjų ar ateinančių metų kainos ir (ar) pajamų viršutinės ribos nustatymo ar koregavimo (toliau – Pažyma), kurios pagrindu įvyko SSO pajamų lygio patvirtinimas, Eur.

RABSSO – SSO reguliuojamo turto likutinė vertė t metų, kuriems nustatoma įmoka ar įkainis, pabaigoje, Eur;

WACC – laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naują vartotojo sistemą ir (ar) naują dujų sistemą, Tarybos nustatytų operatoriaus kainų ir (ar) pajamų viršutinėms riboms apskaičiuoti naudota investicijų grąžos norma , proc.;

QSSO – SSO t-metais prognozuojamas transportuoti dujų kiekis ir (ar) užsakyti pajėgumai, nurodyti Pažymoje, kurios pagrindu įvyko SSO pajamų lygio patvirtinimas, MWh arbas MWh/parą.

24. Asmens, prijungiančio naują vartotojo sistemą, skirtą nebuitiniam vartotojui, ar naują dujų sistemą, prijungimo sutartyje su operatoriumi nustatomas:

24.1. minimalus šio asmens transportuotinas dujų kiekis ir (ar) pajėgumai, kurių pagrindu nustatyta įmokos vertė, ir kurie ataskaitiniu laikotarpiu išdėstomi pagal Operatoriaus ir šio asmens suderintas apimtis;

24.2. minimalių šio asmens transportuotinų dujų kiekių ir pajėgumų mokesčio, taikomo tuo atveju, jei šie įsipareigojimai nevykdomi, apskaičiavimo tvarka;

24.3. mokesčio dėl pagal Metodikos 24.1 ir 22.4 papunkčiuose nustatyto reikalavimo nevykdymo apmokėjimo terminai.

25. Užtikrinant, kad naujos vartotojo sistemos, skirtos nebuitiniams vartotojams, ir (ar) naujos dujų sistemos prijungimas nedidintų kainos esamiems vartotojams, asmens, prijungiančio savo sistemą, ir operatoriaus susitarimu prijungimo sutartyje gali būti koreguojami pagal 24 punktą nustatyti įpareigojimai, atsižvelgiant į faktinį asmens suvartojimą, atliekant šio asmens prijungimo prie dujų sistemos sutarties pakeitimus.

26. Jei operatoriaus įgyvendintų investicijų, tenkančių konkrečiai naujai vartotojo sistemai, skirtai nebuitiniams vartotojams, ir (ar) naujai dujų sistemai faktinė vertė po visų prijungimo sąnaudas patvirtinančių dokumentų gavimo skiriasi nuo sąmatinės vertės daugiau kaip 3 proc., bet ne mažiau kaip 145 eurais, operatorius šiam asmeniui įmoką apskaičiuoja pagal faktiškai įgyvendintos investicijos dydį. Didesnė prijungimo įmoka gali būti nustatoma ir tuo atveju, jei faktinės vertės padidėjimą lėmė papildomų, sąmatoje nenumatytų darbų, būtinų šio asmens sistemai prijungti, poreikis, kuris objektyviai negalėjo būti numatytas rengiant sąmatą, arba sąmatoje numatytų darbų pabrangimas, susijęs su ekonominiais prekių ir paslaugų rinkos procesais.

27. Operatorius turi teisę naujos vartotojo sistemos, skirtos nebuitiniams vartotojams, ir (ar) naujos dujų sistemos prijungimui taikyti mažesnę įmoką, nei apskaičiuotą pagal 19–25 punktus, esant bent šioms sąlygoms:

27.1. Tarybos nutarimu yra suderintas investicijų projektas dėl tokios įmokos taikymo;

27.2. užtikrindamas, kad investicijos šiems asmenims prijungti nedidins kainos esamiems vartotojams ar sistemos naudotojams;

27.3. operatorius tokią įmoką gali taikyti konkretų laikotarpį apibrėžtoje teritorijoje ir neturi diskriminuoti kitų naujai prijungiamų asmenų sistemų. Kriterijai, kuriais vadovaujantis operatoriaus taikytų mažesnę įmoką, turi būti objektyvūs ir nediskriminuojantys;

27.4. įmokos taikymo dydį, laikotarpį bei apibrėžtą šios įmokos taikymo teritoriją operatorius paskelbia viešai.

28. Naujų vartotojų sistemų, skirtų nebuitiniams vartotojams, ir naujų dujų sistemų įmokų nustatymo skaičiuoklė skelbiama Tarybos internetiniame puslapyje www.vert.lt. Taryba, atnaujinusi šią skaičiuoklę dėl teisės aktų ar kitų pasikeitimų, atnaujintą skaičiuoklę paskelbia prieš 10 darbo dienų iki jos taikymo.

 

V SKYRIUS

ĮKAINIŲ IR ĮMOKŲ SKAIČIAVIMAS VARTOTOJŲ SISTEMOMS, SKIRTOMS BUITINIAMS VARTOTOJAMS

 

29. Įkainiai nustatomi Kainų metodikoje įtvirtintiems atskiriems buitinių vartotojų pogrupiams, kurie skirstomi pagal metinį suvartojamų dujų kiekį:

29.1. pirmam pogrupiui (Kainų metodikos 50.1 papunktis);

29.2. antram ir trečiam pogrupiui (Kainų metodikos 50.2 ir 50.3 papunkčiai).

30. Įmokos buitiniams vartotojams yra taikomos:

30.1. individualiai prijungiamoms vartotojų sistemoms, skirtoms buitiniams vartotojams, arba

30.2. praeityje suformuotame kvartale arba naujame kvartale prijungiamoms vartotojų sistemoms, skirtoms buitiniams vartotojams.

31. Įmoka buitiniams vartotojams (Pb) apskaičiuojama pagal (6) formulę:

 

; (6)

 

čia:

Pbuit past – įkainis, kuris taikomas vartotojui nepriklausomai nuo prijungimo atstumo, Eur;

Pm – įkainis, kuris taikomas už kiekvieną reikalingą nutiesti dujotiekio metrą, Eur;

A – naujai vartotojo sistemai, skirtai buitiniam vartotojui, prijungti tiesiamo dujotiekio, užtikrinančio šios sistemos prijungimą prie dujų sistemos, ilgis. Metodikos 30.1 papunkčio atveju lygus trumpiausiam geometriniam atstumui nuo naujos vartotojo sistemos, skirtos buitiniam vartotojui, dujų apskaitos spintelės (dujų sistemų atsakomybės ribos) iki esamos operatoriaus dujų sistemos dujotiekio prijungimo taško ir (ar) rekonstruojamo dujotiekio, m. Metodikos 30.2 papunkčio atveju, Metodikos 34–36 papunkčių tvarka nustatytas ilgis, m.

32. Pbuit past yra apskaičiuojamas pagal (7) formulę:

 

; (7)

 

čia:

Pbuit – SSO patiriamas ekonomiškai pagrįstas išlaidas viršijančios išlaidos dėl vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams, prijungimo, nustatytos vadovaujantis Metodikos 37 punktu, Eur;

kpast – SSO įgyvendintų investicijų vartotojų sistemoms, skirtoms buitiniams vartotojams prijungti, dalies, nepriklausančios nuo tiesiamų dujotiekių naujoms vartotojų sistemoms, skirtoms buitiniams vartotojams, ilgio, koeficientas. Šį koeficientą, vadovaudamasis Apraše numatytais apskaitos principais, apskaičiuoja SSO, atsižvelgdamas į investicijas naujoms vartotojų sistemoms, skirtoms buitiniams vartotojams prijungti, įgyvendintas per paskutinius 4 ketvirčius iki duomenų įkainiams skaičiuoti pateikimo;

nbuit – vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams, prijungtų per paskutinius 4 ketvirčius iki duomenų įkainiams skaičiuoti pateikimo, skaičius.

33. Pm apskaičiuojamas pagal (8) formulę:

 

; (8)

 

čia:

Pbuit – SSO patiriamas ekonomiškai pagrįstas išlaidas viršijančios išlaidos dėl vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams, prijungimo nustatomos vadovaujantis Metodikos 36 punktu, Eur;

kpast – SSO įgyvendintų investicijų vartotojų sistemoms, skirtoms buitiniams vartotojams prijungti, dalies, nepriklausančios nuo tiesiamų dujotiekių naujoms vartotojų sistemoms, skirtoms buitiniams vartotojams, ilgio, koeficientas. Šį koeficientą, vadovaudamasis Apraše numatytais apskaitos principais, apskaičiuoja SSO, atsižvelgdamas į investicijas naujoms vartotojų sistemoms, skirtoms buitiniams vartotojams prijungti, įgyvendintas per paskutinius 4 ketvirčius iki duomenų įkainiams skaičiuoti pateikimo;

Lbuit – paskutinius 4 ketvirčius iki duomenų įkainiams skaičiuoti pateikimo prijungtų vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams, priskirtas geometrinis atstumas, m.

34. Kai yra dujofikuojamas naujas kvartalas, operatorius turi įvertinti potencialių buitinių vartotojų skaičių. Šių vartotojų dujų sistemoms prijungti įkainis skaičiuojamas įvertinant kvartalo suformavimo metu apskaičiuotą metrų skaičių, tenkantį vienam naujai dujofikuojamo kvartalo buitiniam vartotojui (Lp). Nuo kvartalo suformavimo taikoma naujai dujofikuojamo kvartalo įmoka buitiniam vartotojui (Pkvart t) apskaičiuojama:

 

; (9)

 

čia:

Pbuit, past – t-aisiais metais galiojantis įkainis, kuris taikomas nepriklausomai nuo atstumo ir pajėgumų, Eur;

Lp – metrų skaičius, tenkantis naujai dujofikuojamo kvartalo naujai vartotojo dujų sistemai, skirtai buitiniam vartotojui, m. Kvartale prijungiamoms vartotojų dujų sistemoms, skirtoms buitiniams vartotojams, priskirtas ilgis, įkainio nustatymo tikslais, prilyginamas geometriniam atstumui.

Pm – t-aisiais metais galiojantis įkainis, kuris taikomas už kiekvieną dujotiekio metrą, Eur.

35. Metrų skaičius, tenkantis vienai naujai dujofikuojamo kvartalo vartotojo sistemai, skirtai buitiniam vartotojui, apskaičiuojamas pagal (10) formulę:

 

; (10)

čia:

Lp – metrų skaičius, tenkantis naujai dujofikuojamo kvartalo vartotojo dujų sistemai, skirtai buitiniam vartotojui;

Lkvar – naujai dujofikuojamo kvartalo dujotiekio ilgis;

nb – naujai dujofikuojamo kvartalo vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams, skaičius.

36. Dujofikuojant naują kvartalą laikoma, kad atskira daugiabučio gyvenamojo namo laiptinė yra potenciali nauja vartotojo sistema, skirta buitiniam vartotojui, ir įmoka naujai vartotojo sistemai skirtai buitiniam vartotojui skaičiuojama pagal (8) formulę. Skaičiuojant įmoką buitiniams vartotojams, dujas naudosiantiems daugiabučiuose namuose, operatoriaus pagal (5) formulę apskaičiuota įmoka buitiniams vartotojams padalijama iš prie dujų sistemos (dujų sistemos įvado į atskirą laiptinę) galimo prijungti naujų vartotojų (butų) skaičiaus, įskaitant ir jau prijungtus naujus buitinius vartotojus (butus). Nauji buitiniai vartotojai, dujas naudosiantys daugiabučiuose namuose, dujų įmonės apskaičiuotą prijungimo įmoką buitiniams vartotojams turi sumokėti jungdamiesi prie dujų sistemos ar daugiabučio namo vartotojų sistemos, nepriklausomai nuo prijungimo momento.

37Operatoriaus patiriamas ekonomiškai pagrįstas išlaidas viršijančios išlaidos dėl vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams, prijungimo (Pbuit) yra laikomos išlaidomis lygiomis FGDV moduliui, kai FGDV(I) < 0.

38. Pbuit apskaičiuojama pagal (11) formulę:

 

; (11)

 

čia:

CFt buitt-aisiais metais operatoriaus patiriami pinigų srautai, sąlygoti naujų vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams prijungimo, Eur;

CAPEXt buit – t-aisiais metais operatoriaus patiriami investicijų kaštai, indeksuoti ΔSSKI, sąlygoti per praėjusius 4 ketvirčius atliktų investicijų naujų vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams prijungimo, Eur. ΔSSKI – metinis inžinerinių statinių statybos kainų pokytis, apskaičiuotas paskutinių 4 ketvirčių Lietuvos Respublikos statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės skelbiamų mėnesinių Statybos sąnaudų elementų kainų indeksų (SSKI) inžineriniams statiniams vidurkį lyginant su ankstesnių 4 ketvirčių skelbiamų mėnesinių statybos sąnaudų elementų kainų indeksų inžineriniams statiniams vidurkiu, proc.;

D – diskonto norma, įvertinanti pinigų vertės pokyčius atitinkamu laikotarpiu, yra lygi laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naujas vartotojų sistemas, skirtas buitiniams vartotojams, Tarybos nustatytų operatoriaus kainų ir (ar) pajamų viršutinėms riboms apskaičiuoti naudotai investicijų grąžos normai (WACC), proc.;

CDA, t buit – t-aisiais metais operatoriaus patiriamų nusidėvėjimo sąnaudų padidėjimas, sąlygotas naujų vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams prijungimo, Eur;

ROIt buit– t-aisiais metais operatoriaus gautinos investicijų grąžos sąnaudų padidėjimas, sąlygotas naujų vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams prijungimo, apskaičiuotos pagal Metodikos 39 punkto reikalavimus, Eur;

Pt buit – t-aisiais metais operatoriaus gautinos pajamos dėl padidėjusių skirstomų dujų kiekių ir (ar) pajėgumų, sąlygotos naujų vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams prijungimo, apskaičiuotas pagal šios Metodikos 40 punktą, Eur;

t – metų skaičius nuo investicijų įgyvendinimo pradžios iki jo ataskaitinio laikotarpio pabaigos;

OPEXt buit – t-aisiais metais operatoriaus patiriamų operacinių sąnaudų padidėjimas, apskaičiuotas pagal šios Metodikos 16 punktą, Eur;

39. Investicijų grąža (ROIt buit) apskaičiuojama pagal (12) formulę:

 

; (12)

 

čia:

RABt buit– sukurto reguliuojamo turto likutinė vertė t-ųjų metų pabaigoje, įgyvendinus investicijas, tenkančias naujų vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams prijungimui, apskaičiuota pagal Aprašo reikalavimus, Eur.

WACC – laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naują vartotojo sistemą ir (ar) naują dujų sistemą, Tarybos nustatytų operatoriaus kainų ir (ar) pajamų viršutinėms riboms apskaičiuoti naudota investicijų grąžos norma, proc.

40. Pt buit apskaičiuojamos pagal (13) formulę:

 

; (13)

čia:

Qt buit. vid – operatoriaus t-aisiais metais planuojamas transportuoti dujų kiekis prijungiamomis vartotojų sistemomis, skirtomis buitiniams vartotojams, MWh ir (ar) MWh/parą/metus. Šis kiekis nustatomas padauginant vidutinį metinį jau esamų atitinkamo pogrupio buitinių vartotojų suvartojamą kiekį iš per praėjusius 4 ketvirčius atitinkamo pogrupio naujai prijungtų vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams, skaičiaus.

Ka – SSO atskaitinė kainos viršutinė riba, apskaičiuota pagal šios Metodikos 21 punktą, Eur/MWh arba Eur/(MWh/parą/metus).

41. Jei operatoriaus nustatytas dujotiekio geometrinis atstumas, priskirtas konkrečiai naujai vartotojo sistemai, skirtai naujam buitiniam vartotojui, skiriasi nuo planuojamo daugiau kaip 1 metru, dujų operatorius įmoką buitiniam vartotojui apskaičiuoja pagal patikslintą dujotiekio geometrinį atstumą. Jei susidaręs skirtumas yra mažesnis nei 1 metras, operatorius įmokos buitiniam vartotojui neperskaičiuoja. Naujai dujofikuojamo kvartalo buitiniams vartotojams prijungimo įmoka neperskaičiuojama.

 

VI SKYRIUS

DUJŲ SISTEMŲ PLĖTROS INVESTICIJOS

 

42. Investicijos į dujų sistemų plėtrą konkrečioje teritorijoje pateikiamos operatoriaus rengiamame investicijų projekte ir apskaičiuojamos pagal detalią sąmatą.

43. Tuo atveju, kai operatorius vykdo vartotojų sistemų ir (ar) dujų sistemų ir (ar) biodujų gamybos įrenginių prijungimą, įvertinęs dujų sistemų perspektyvinę plėtrą, užtikrinančią didesnius dujų sistemos pajėgumus, nei reikia naujiems asmenims prijungti, investicijos, reikalingos naujiems asmenims, įvertinamos rengiant investicijų projektą ir sudarant atskirą sąmatą tokiai dujų sistemai, kuri optimaliai užtikrintų tik naujoms vartotojų sistemoms, dujų sistemoms ir biodujų gamybos įrenginiams reikalingus pajėgumus. Apskaičiuodamas prijungimo įmoką asmenims, kurie bus prijungiami prie šių dujų sistemų ateityje, atlikdamas naujas investicijas, operatorius turi teisę pridėti praeityje jau atliktų investicijų dalį, kuri buvo būtina, norint asmeniui užtikrinti jo pageidaujamus pajėgumus.

44. Kai investicijų projekte numatytos reikalingos investicijos naujiems asmenims prijungti apima daugiau nei vieną asmenį, tai investicijos konkrečiam asmeniui prijungti (Ii), kuriomis sukuriami dujų sistemos pajėgumai konkretaus naujo asmens sistemos prijungimo taške, skaičiuojamos pagal (12) formulę:

 

; (12)

 

čia:

IK – investicijų projekte numatytos investicijos asmenims prijungti, Eur;

Ai – dujų sistemos ilgis nuo i-tojo naujo asmens sistemos prijungimo taško iki esamos dujų sistemos, m;

Gi – i-tajam naujam asmeniui reikalingi dujų transportavimo pajėgumai asmens sistemos prijungimo taške, (m3/h – buitiniams vartotojams, kWh/h – nebuitiniams vartotojams);

n – naujų asmenų skaičius investicijų projekte.

45. Metrų ilgis priskirtas vartotojo sistemai, skirtai buitiniam vartotojui, kai numatoma įrengti vartotojų dujų sistemas, skirtas nebuitiniams vartotojams, ir (ar) dujų sistemas ir (ar) biodujų gamybos įrenginius kartu su vartotojų sistemomis, skirtomis buitiniams vartotojams, priskiriamas proporcingai jam priskirtiems pajėgumams, pagal (13) formulę:

 

; (13)

 

Ai – dujų sistemos ilgis nuo i-tojo naujo asmens sistemos prijungimo taško iki esamos dujų sistemos, m;

Gi buit – i-tajai vartotojo dujų sistemai, skirtai buitiniam vartotojui, reikalingi dujų transportavimo pajėgumai šios sistemos prijungimo taške, (m3/h – buitiniams vartotojams);

Nbuit – vartotojų sistemų skirtų buitiniams vartotojams skaičius;

Gi – i-tajam naujam asmeniui reikalingi dujų transportavimo pajėgumai asmens sistemos prijungimo taške, (m3/h – buitiniams vartotojams, kWh/h – nebuitiniams vartotojams).

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

46. Tarybai nustačius, kad operatoriai nevykdo ar netinkamai vykdo Metodikoje nustatytas sąlygas, šios įmonės atsako teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis.

47. Tarybos veiksmai ir neveikimas, susiję su Metodikos taikymu ir įgyvendinimu, gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka ir sąlygomis.

 

______________

 

 

Prijungimo prie gamtinių dujų sistemų įmokų ir įkainių nustatymo metodikos Priedas

 

(Vartotojų sistemų, skirtų buitiniams vartotojams įkainio skaičiavimo lentelės forma)

 

___________________________________________________________________

(įmonės pavadinimas)

 

_________________________________________________________________________________

(įmonės teisinė forma, buveinės adresas, telefonas, faksas, el. paštas, registro, kuriame kaupiami ir saugomi duomenys, pavadinimas, įmonės kodas, PVM mokėtojo kodas)

 

VARTOTOJŲ SISTEMŲ, SKIRTŲ BUITINIAMS VARTOTOJAMS ĮKAINIŲ SKAIČIAVIMO LENTELĖ

 

20.............m..................................d. Nr.

___________________________________

(sudarymo vieta)

 

Eil. Nr.

Rodikliai

Mato vnt.

20_ – 20 __

 

20__ – 20__

 

 

Pogrupis

-

I

 

II

 

 

Prijungimo būdas

-

Individualiai

Kvartale

Viso:

Turto vertė, kuriai taikomas NTM

Individualiai

Kvartale

Viso:

Turto vertė, kuriai taikomas NTM

1.

Praėjusių 4 ketvirčių dujų įmonės atliktos investicijos naujiems buitiniams vartotojams prijungti, iš viso: (išvardinti pagal turto grupę)

Eur

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.

 

-

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2.

 

-

 

 

 

 

 

 

 

 

...

 

-

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Dujų įmonės nutiestų dujų sistemų buitiniams vartotojams atstumas (individualiai – geometrinis atstumas, kvartale – faktinis atstumas), iš viso:

m

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Prijungtų naujų buitinių vartotojų skaičius iš viso:

vnt.

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

Naujų buitinių vartotojų dujų suvartojimas iš viso:

tūkst. m3/ vart.

arba

MWh/vart.

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

Naujų buitinių vartotojų ribinės eksploatacinės sąnaudos, iš viso:

Eur/km

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

kpast

-

 

 

 

 

 

 

 

 

Pastaba: pateikiant duomenis, vertinamos tik investicijos (investicijų projektai), kurios skirtos tik vartotojų sistemoms, skirtoms buitiniams vartotojams prijungti.

 

 

20_____________ m.___________ Įmonės vadovas_________________

 

 

______________