Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Branduolinės energijos įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-1830(4), LIETUVOS RESPUBLIKOS Branduolinės saugos įstatymo projekto Nr. XIP-1831(4) IR LIETUVOS RESPUBLIKOS Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-1833(3)

 

2011 m.                 d. Nr.

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 ir 4 dalimis ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2011 m. balandžio 20 d. sprendimo Nr. SV-S-1116 1, 2 ir 3 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-1830(4), Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo projektui Nr. XIP-1831(4) ir Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-1833(3) (toliau – atitinkamai Įstatymo projektas Nr. XIP-1830(4), Įstatymo projektas Nr. XIP-1831(4) ir Įstatymo projektas Nr. XIP-1833(3)), nes šiais įstatymų projektais siekiama atnaujinti visuomeninių santykių, atsirandančių naudojant branduolinę energiją elektros ir šilumos energijai gaminti, taip pat kitiems taikiems tikslams, taip pat atsirandančių tvarkant radioaktyviąsias atliekas, teisinį reguliavimą, pakeičiant šių įstatymų ir juos įgyvendinančių teisės aktų taikymo praktikoje išaiškėjusias teisės normas, neatitinkančias veiklos branduolinėje energetikoje ir kitos veiklos su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais teisinio reguliavimo tikslų, stiprinti branduolinę saugą, parengti branduolinės saugos teisinio reguliavimo aplinką planuojamai branduolinės energetikos infrastruktūros plėtrai, detaliai reglamentuoti branduolinės saugos valstybinio reguliavimo ir priežiūros funkcijas, tarp jų licencijavimo, leidimų išdavimo ir saugos vertinimo procedūras, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą Nr. XIP-1830(4), Įstatymo projektą Nr. XIP-1831(4) ir Įstatymo pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIP-1833(3).

2. Pateikti šias pastabas ir pasiūlymus dėl įstatymo projekte Nr. XIP-1830(4) nustatomo teisinio reguliavimo tobulinimo:

2.1. Atsižvelgiant į 1 straipsnyje nustatytą įstatymo paskirtį ir tikslus, siūlytina patikslinti 21 straipsnio 3 dalies 3 sakinį ir išdėstyti jį taip: „Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos struktūra, kompetencija ir aprūpinimas ištekliais turi atitikti Lietuvos Respublikoje vykdomos ir planuojamos vykdyti veiklos branduolinėje energetikoje, veiklos su branduolinėmis medžiagomis ir kitos veiklos su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais branduolinėje energetikoje pobūdį ir apimtį.“

2.2. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 38 str. 1 dalimi (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131; 2000, Nr. 92-2843; 2007, Nr. 72-2831), Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų projektus turi teisę teikti Ministras Pirmininkas, ministrai, savivaldybių tarybos ir kiti subjektai, kuriems tokią teisę suteikia įstatymai. Atsižvelgiant į tai, kad Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija turi būti nepriklausoma nuo branduolinės energetikos sektoriuje veikiančių asmenų, taip pat kitų institucijų, įstaigų ar organizacijų, užsiimančių branduolinės energetikos vystymu ar branduolinės energijos panaudojimu, įskaitant elektros energijos gamybą, valstybės įstaiga, būtina aiškiai įtvirtinti, kad ši institucija turėtų teisę teikti rengiamus teisės aktų projektus Lietuvos Respublikos Vyriausybei tiesiogiai.

Atsižvelgiant į tai siūlome tobulinti 22 straipsnio 1 dalies 11 punktą, kuriame vietoje žodžio „derinti“ siūlome įrašyti „Vyriausybei“.

2.3. Siekiant suderinti 32 straipsnio 1 dalies nuostatas su Įstatymo projekto Nr. XIP-1831(4) 32 straipsnio 10 dalies nuostatomis, siūlytina 32 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

1. Asmuo, Branduolinės saugos įstatymo nustatyta tvarka teikiantis paraišką gauti licencijas, nustatytas Branduolinės saugos įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 ir 3 punktuose, rengia pirminį branduolinės energetikos objekto eksploatavimo nutraukimo planą. Asmuo, Branduolinės saugos įstatymo nustatyta tvarka teikiantis paraišką gauti licenciją, nustatytą Branduolinės saugos įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte arba leidimus, nustatytus Branduolinės saugos įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose, rengia atnaujintą branduolinės energetikos objekto nutraukimo planą. Šie planai turi būti suderinti su Energetikos ministerija. Suderintus planus tvirtina juos teikiantis asmuo.“

3. Pateikti šias pastabas ir pasiūlymus dėl įstatymo projekte Nr. XIP-1831(4) nustatomo teisinio reguliavimo tobulinimo:

3.1. Tikslintina 25 straipsnio 1 dalis, kurioje, vietoje „vadovaujantis Branduolinės energijos įstatymo 6 straipsnio 3 punktu“, turėtų būti įrašyta „vadovaujantis Branduolinės energijos įstatymo 6 straipsnio 2 punktu“, nes Įstatymo projekto Nr. XIP-1830(4) 6 straipsnyje yra tik du punktai.

3.2. Siekiant reglamentavimo aiškumo ir nuoseklumo, 26 straipsnio 1 dalies antrajame sakinyje 1 dalyje po žodžio „pasikeitus“ esantis žodis „licencijos“ keistinas į „leidimo“.

3.3. Atsižvelgiant į tai, kad analogiška nuostata dėl statybos užbaigimo yra pateikta Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 10, 14, 15, 17, 23, 24 ir 27 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-2034(2) 6 straipsnyje, taip pat į tai, kad, vadovaujantis Įstatymo projekto Nr. XIP-1831(4) 4 straipsnio 1 punktu ir 11 straipsnio 1 punktu, branduolinės energetikos objekto pripažinimas tinkamu eksploatuoti bus reglamentuojamas Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko tvirtinamuose teisės aktuose, siūlytina kaip perteklinį išbraukti Įstatymo projekto Nr. XIP-1831(4) 32 straipsnio 3 dalies paskutinįjį sakinį.

4. Pateikti šias pastabas ir pasiūlymus dėl įstatymo projekte Nr. XIP-1833(3) nustatomo teisinio reguliavimo tobulinimo:

4.1. Atsižvelgiant į tai, kad Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo programa yra skirta konkrečiam radioaktyviųjų atliekų tvarkytojui, o Lietuvos Respublikos mastu yra tvirtinama Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo strategija, siūlytina patikslinti 5 straipsnio 7 punktą įrašant žodžius „radioaktyviųjų atliekų tvarkytojo“ ir 7 punktą išdėstyti taip:

7) tvirtina ateinančių metų radioaktyviųjų atliekų tvarkytojo radioaktyviųjų atliekų tvarkymo programą ir numatomą lėšų poreikį programai įgyvendinti;“

4.2. Siekiant reglamentavimo aiškumo ir nuoseklumo, siūlytina 8 straipsnio 2 dalį papildyti žodžiais „susidariusias ne branduolinio kuro ciklo metu“ ir ją išdėstyti taip:

2. Licencijų ar laikinųjų leidimų tvarkyti (atlikti pradinį radioaktyviųjų atliekų apdorojimą (rinkti, rūšiuoti, dezaktyvuoti), atlikti pagrindinį radioaktyviųjų atliekų apdorojimą, laikyti, saugoti) ir vežti radioaktyviąsias atliekas, susidariusias ne branduolinio kuro ciklo metu, išdavimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir galiojimo panaikinimo teisinius pagrindus, licencijos ar laikinojo leidimo turėtojo teises ir pareigas ir leidimų vežti radioaktyviąsias atliekas, susidariusias ne branduolinio kuro ciklo metu, išdavimo ir galiojimo panaikinimo teisinius pagrindus reglamentuoja Radiacinės saugos įstatymas.“

4.3. Patikslinus 8 straipsnio 2 dalį ir atsižvelgiant į kartu su šiuo projektu Lietuvos Respublikos Seime svarstomo Radiacinės saugos įstatymo 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 8(1), 8(2), 8(3), 8(4), 10, 11, 12, 18, 20, 21 ir 22 straipsnių pakeitimo ir papildymo, Įstatymo papildymo 7(1) ir 10(1) straipsniais ir 9, 25, 26 ir 27 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projekto Nr. XIP-1832(3) nuostatas, Įstatymo projekto Nr. XIP-1833(3) 10 straipsnio 2 dalis dubliuoja 8 straipsnio nuostatas, todėl siūlytina 10 straipsnio 2 dalies atsisakyti kaip perteklinės.

4.4. Siūlytina patikslinti 9 straipsnio dalių numeraciją ir paskutinę šio straipsnio dalį laikyti 5 dalimi; taip pat, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo Sveikatos reikalų komiteto 2011 m. balandžio 28 d. išvadą dėl Lietuvos Respublikos radiacinės saugos įstatymo 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 8(1), 8(2), 8(3), 8(4), 10, 11, 12, 18, 20, 21 ir 22 straipsnių pakeitimo ir papildymo, įstatymo papildymo 7(1) ir 10(1) straipsniais ir 9, 25, 26 ir 27 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projekto Nr. XIP-1832(3), sąvoką „bešeimininkis jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinis“ Įstatymo projekto Nr. XIP-1833(3) 9 straipsnio 5 dalyje siūlytina keisti į sąvoką „paliktasis jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinis“.

4.5. Siekiant reglamentavimo aiškumo ir nuoseklumo, siūlytina patikslinti 24 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Uždarieji jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniai gali būti įvežami į Lietuvos Respubliką, jei juos panaudojus numatoma grąžinti uždarojo jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinio tiekėjui. Uždarojo jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinio gavėjas turi sudaryti sutartį su radioaktyviųjų atliekų tvarkytoju dėl uždarojo jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinio tvarkymo tam atvejui, jeigu uždarojo jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinio grąžinti tiekėjui bus neįmanoma. Uždarojo jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinio gavėjas privalo apsidrausti laidavimo draudimu sutarties su radioaktyviųjų atliekų tvarkytoju paslaugų vertei, išskyrus taisyklėse, nustatančiose radioaktyviųjų medžiagų, radioaktyviųjų atliekų ir panaudoto branduolinio kuro įvežimo, išvežimo, vežimo tranzitu ir vežimo Lietuvos Respublikoje bei leidimų išdavimo tvarką, nustatytus atvejus, kai tokia sutartis sudaroma dėl uždarojo jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinio, kuris bus naudojamas ir saugomas tol, kol bus galima jo nebekontroliuoti.“

5. Atsižvelgus į tai, kad iki siūlomos įstatymų įsigaliojimo datos, t.y., iki 2011 m. liepos 1 d., Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir kitos institucijos, dėl itin didelio keistinų ir priimtinų naujų teisės aktų skaičiaus ir kitų iki įstatymų įsigaliojimo reikalingų atlikti veiksmų, tinkamai pasirengti įstatymų įsigaliojimui nespės, siūlytina apsvarstyti galimybę pakeisti Įstatymo projekto Nr. XIP-1830(4), Įstatymo projekto Nr. XIP-1831(4) ir Įstatymo projekto Nr. XIP-1833(3)) įsigaliojimo datą į 2011 m. spalio 1 d. Taip pat siūlytina atitinkamai patikslinti ir lydinčiųjų įstatymų projektų, šiuo metu svarstomų Lietuvos Respublikos Seime (Nr. XIP-1829(2), Nr. XIP-1832(3), Nr. XIP-2031(2), Nr. XIP-2033(2), Nr. XIP-2034(2), Nr. XIP-2035(2), Nr. XIP-2036(2), Nr. XIP-2037(2) ir Nr. XIP-2896) įsigaliojimo datą.

 

 

Ministras Pirmininkas

 

 

Energetikos ministras