Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŠEIMOS POLITIKOS PAGRINDŲ
ĮSTATYMAS
2011 m. d. Nr.
Vilnius
PREAMBULĖ
pripažindamas, kad šeima, kaip natūrali ir pagrindinė visuomenės ląstelė, užtikrina šeimos narių bei visų kartų gerovę ir sveikos visuomenės raidą, tautos bei valstybės gyvybingumą ir istorinį išlikimą,
pabrėždamas motinystės, tėvystės ir vaikystės visokeriopos apsaugos, šeimos narių tarpusavio atsakomybės už šeimos išsaugojimą ir vaikų auklėjimą, sutuoktinių lygiateisiškumo principų reikšmę,
siekdamas užtikrinti šeimos politikos nuoseklumą, konceptualumą ir ilgalaikiškumą bei veiksmų vientisumą ir koordinavimą,
priima šį įstatymą.
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Šeima – sutuoktiniai, taip pat jų vaikai (įvaikiai), kuriuos jie turi pareigą auklėti ir išlaikyti.
2. Šeimos politika – valstybinio valdymo principų ir plėtros krypčių, tikslų bei uždavinių nustatymas ir įgyvendinimas, siekiant sudaryti būtinas teisines, socialines, ekonomines, kultūrines ir kitas sąlygas, stiprinančias šeimą, skatinančias jos stabilumą ir visavertį funkcionavimą.
3. Šeimų organizacijos – teisės aktų nustatyta tvarka įregistruotos asociacijos, viešosios įstaigos, labdaros ir paramos fondai, religinės bendruomenės ir bendrijos, kurių pagrindinis veiklos tikslas – atstovauti šeimoms ar tėvams.
3 straipsnis. Šeimos politikos formavimo ir įgyvendinimo principai
1. Šeimos politikos formavimas grindžiamas šiais principais:
2. Šeimos politikos įgyvendinimas grindžiamas šiais principais:
1) savarankiškumo. Pagalba ir parama šeimai teikiama tik tada, kai ji yra reikalinga; skatina šeimos pastangas pačiai savarankiškai veikti ir teikiama tuo lygmeniu, kuriuo yra veiksmingiausia;
2) informavimo. Valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos bei šeimų organizacijos priimtina ir prieinama forma teikia informaciją šeimoms apie formuojamą ir įgyvendinamą šeimos politiką;
3) solidarumo. Šeimos politika įgyvendinama jungiant valstybės ir visuomenės bei visų jų grandžių pastangas;
4) teisingumo ir nešališkumo. Valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos vienodai (lygiai teisingai) gina (siekia apsaugoti) visas šeimas ir savo veikla yra objektyvios;
4 straipsnis. Šeimos politikos įgyvendinimo reglamentavimas
1. Šeimos politika įgyvendinama Lietuvos Respublikos Konstitucijoje, Lietuvos Respublikos tarptautinėse sutartyse, įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytomis sąlygomis.
5 straipsnis. Bendrosios šeimos politikos formavimo nuostatos
Valstybės ir savivaldybių institucijos, formuodamos šeimos politiką, turi užtikrinti:
3) sąlygas atsakingos tėvystės ir motinystės plėtotei, pagarbą gyvybei bei žmogiškajam orumui bet kuriame žmogaus gyvenimo etape;
ANTRASIS SKIRSNIS
ŠEIMOS POLITIKOS ORGANIZAVIMAS IR VALDYMAS
6 straipsnis. Šeimos politiką formuojančios institucijos
7 straipsnis. Šeimos politiką formuojančių institucijų kompetencija
1. Lietuvos Respublikos Seimas nustato valstybės ir savivaldybių institucijoms strategines šeimos politikos kryptis, vykdo šeimos politikos įgyvendinimo parlamentinę kontrolę.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė:
2) sudaro tarpinstitucinę Šeimos politikos komisiją ir Nacionalinę šeimos tarybą bei tvirtina jų nuostatus;
3) teikia Lietuvos Respublikos Seimui šeimos politikos įgyvendinimą reglamentuojančių teisės aktų projektus;
3. Ministerijos:
3) įstatymų nustatyta tvarka skatina ir remia šeimų organizacijų ir su šeimomis dirbančių organizacijų veiklą;
4. Kitos valstybės institucijos dalyvauja formuojant šeimos politiką, siekiant įgyvendinti bendrąsias šeimos politikos formavimo nuostatas.
5. Savivaldybių institucijos:
5) įstatymų nustatyta tvarka skatina ir remia šeimų organizacijų ir su šeimomis dirbančių organizacijų veiklą;
8 straipsnis. Šeimos politiką įgyvendinančios įstaigos ir jų kompetencija
9 straipsnis. Šeimos politikos komisija
1. Siekiant užtikrinti šeimos politiką formuojančių valstybės ir savivaldybių institucijų bendradarbiavimą bei jų veiklos koordinavimą, sudaroma tarpinstitucinė Šeimos politikos komisija.
2. Šeimos politikos komisija sudaroma iš ministerijų ir kitų valstybės institucijų įgaliotų atstovų, taip pat Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovų. Jos sudėtį ir nuostatus tvirtina Vyriausybė.
3. Šeimos politikos komisija derina ministerijų ir kitų valstybės bei savivaldybių institucijų veiklą, susijusią su šeimos politikos formavimu ir įgyvendinimu, svarsto su tuo susijusius svarbiausius rengiamus ir priimamus sprendimus.
10 straipsnis. Nacionalinė šeimos taryba
1. Nacionalinė šeimos taryba yra visuomeniniais pagrindais veikianti patariamoji institucija, sudaroma iš Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, mokslo ir studijų institucijų, šeimų organizacijų ir su šeimomis dirbančių organizacijų atstovų. Nacionalinės šeimos tarybos sudėtį ir jos nuostatus tvirtina Vyriausybė.
2. Nacionalinė šeimos taryba analizuoja, stebi ir vertina šeimos politikos formavimą ir įgyvendinimą, remia šeimai palankios aplinkos kūrimą, nagrinėja aktualius šeimos politikos klausimus ir teikia pasiūlymus Šeimos politikos komisijai, Vyriausybei, ministerijoms, kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms šeimos politikos formavimo ir įgyvendinimo tobulinimo klausimais.
11 straipsnis. Šeimos tarybos savivaldybėse
1. Savivaldybėje gali būti sudaroma visuomeniniais pagrindais veikianti patariamoji institucija − savivaldybės šeimos taryba. Savivaldybės šeimos taryba sudaroma savivaldybės tarybos kadencijos laikotarpiui, pariteto principu: pusė narių atstovauja savivaldybės institucijoms ir įstaigoms, kita pusė – šeimų organizacijoms ir su šeimomis dirbančioms organizacijoms. Savivaldybės šeimos tarybos nuostatus tvirtina savivaldybės taryba.
2. Savivaldybės šeimos taryba analizuoja, stebi ir vertina šeimos politikos formavimą ir įgyvendinimą savivaldybėje, remia šeimai palankios aplinkos kūrimą savivaldybėje, nagrinėja aktualius šeimos politikos klausimus ir teikia pasiūlymus savivaldybių institucijoms ir įstaigoms šeimos politikos formavimo ir įgyvendinimo tobulinimo klausimais.
TREČIASIS SKIRSNIS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS