Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO KONTROLĖS ĮSTATYMO 2, 8, 15, 19, 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 161, 271 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-743(2)

 

2013 m.                       d. Nr.

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2013 m. birželio 12 d. sprendimo Nr. SV-S-271 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

1. Pritarti Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo 2, 8, 15, 19, 26 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 161, 271 straipsniais įstatymo projekto Nr. XIP-743(2) (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIP-743(2) 1 straipsnio 7 daliai, 3 ir 5 straipsniams.                                                                                     

2. Pritarti Įstatymo projekto Nr. XIP-743(2) teisinio reguliavimo tikslui, tačiau siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui nesvarstyti Įstatymo projekto Nr. XIP-743(2) 1 straipsnio 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 dalių, 2 ir 4 straipsnių, 6 straipsnio 1, 3, 4, 5 dalių dėl šių priežasčių:

2.1. Šiuo metu Europos Sąjungos Taryboje svarstomas Europos Komisijos pasiūlymas dėl Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos dėl valstybių narių įstatymų ir kitų teisės aktų, taikomų tabako ir panašių gaminių gamybai, pateikimui ir pardavimui suderinimo COM(2012)788 galutinis (18068/12) (toliau – Pasiūlymas dėl Tabako produktų direktyvos), kuriuo siūloma pakeisti 2001 m. birželio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2001/37/EB dėl valstybių narių įstatymų ir kitų teisės aktų, taikomų tabako gaminių gamybai, pateikimui ir pardavimui, suderinimo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 15 skyrius, 6 tomas, p. 147) (toliau – Tabako produktų direktyva). Pasiūlyme dėl Tabako produktų direktyvos numatomi esminiai šios direktyvos nuostatų, reguliuojančių tabako gaminių ženklinimą ir pakuotes, pakeitimai: numatomi nauji tekstiniai įspėjimai, privalomi vaizdiniai įspėjimai, keičiama įspėjimų pateikimo ant tabako gaminių pakuočių vieta, privalomo įspėjimams skirti ploto dydis, nustatoma pakuotės forma, dydis, apipavidalinimo reikalavimai ir kita. Dervų, nikotino ir anglies monoksido kiekio nurodymas ant pakuočių būtų pakeistas informaciniu pranešimu apie kenksmingas medžiagas tabako dūmuose, ant pakuočių papildomai būtų pateikiamos informacijos apie metimą rūkyti nuorodos, tabako gaminių pakuotėse ir/ar pačiuose gaminiuose neturėtų būti skatinančių tabako gaminių pardavimą ir klaidinančių vartotojus elementų.

2.2. Įstatymo projekto Nr. XIP-743(2) 4 straipsniu siūloma uždrausti Lietuvos Respublikoje realizuoti tabako gaminių pakaitalus, kuriems siūloma priskirti gaminius, kuriuose nėra tabako, ar jų dalis su nikotinu arba be jo (įskaitant elektroninius gaminius), išskyrus gaminius, nustatyta tvarka įrašytus į Lietuvos Respublikos vaistinių preparatų registrą. Tai neatitinka Pasiūlyme dėl Tabako produktų direktyvos numatomo šių produktų reglamentavimo. Pasiūlyme dėl Tabako produktų direktyvos gaminių, kuriuose yra nikotino, pateikimo į rinką reikalavimus siūloma apibrėžti priklausomai nuo juose esančio  nikotino kiekio. Jeigu nikotino kiekis yra lygus arba didesnis, negu Tabako produktų direktyvoje nustatytas ribinis nikotino kiekis, šiems gaminiams būtų taikomi 2001 m. lapkričio 6 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 2001/83/EB dėl Bendrijos kodekso, reglamentuojančio žmonėms skirtus vaistus, nustatyti reikalavimai, o jeigu nikotino kiekis yra mažesnis – šių gaminių pakuotės turės būti ženklinamos Tabako produktų direktyvoje nustatyto turinio įspėjimais ir tvarka. Pasiūlyme dėl Tabako produktų direktyvos taip pat siūloma nustatyti, kad gaminių, kuriuose yra nikotino, gamintojai turi teikti ataskaitas apie šių gaminių sudedamąsias dalis.                    

2.3. Pasiūlymo dėl Tabako produktų direktyvos aiškinamajame memorandume bei Tabako produktų direktyvos projekto preambulėje konstatuojama, kad tam tikrose srityse, kurioms taikoma Tabako produktų direktyva, valstybės narės negali vienašališkai veikti – padidinti įspėjimų apie žalą sveikatai dydžio, keisti jų vietų ant vienetinio pakelio arba pakeisti įspėjimų dėl dervų, nikotino ir anglies monoksido kiekio. Priėmus Įstatymo projekto Nr. XIP-743(2) 1 straipsnio, išskyrus 7 dalį, 2 ir 4 straipsnių nuostatas, Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo (Žin., 1996, Nr. 11-281; 2003, Nr. 117-5317) (toliau – Tabako kontrolės įstatymas) nuostatos neatitiktų nei šiuo metu galiojančios, nei numatomos priimti Tabako produktų direktyvos nuostatų, t. y. prieštarautų Europos Sąjungos teisei. Priėmus Tabako produktų direktyvos pakeitimus, vėl reikėtų keisti Tabako kontrolės įstatymą ir šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, o tabako gamintojams – tabako gaminių ženklinimą ir pakuotes. Todėl siekiant išvengti Tabako kontrolės įstatymo ir šio įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų prieštaravimo Europos Sąjungos teisei, Įstatymo projekto Nr. XIP-743(2) 1 straipsnio, išskyrus 7 dalį, 2 ir 4 straipsniuose, 6 straipsnio 1, 3 ir 4 dalyse numatyti Tabako kontrolės įstatymo pakeitimai, juos atitinkamai patikslinus, galėtų būti svarstomi tik priėmus Tabako produktų direktyvos pakeitimus, numačius pereinamuosius laikotarpius įgyvendinamiesiems teisės aktams parengti. 

2.4. Teisingumo ministerijos parengtame Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio papildymo ir įstatymo papildymo 388 straipsniu įstatymo projekte siūloma įtvirtinti mažareikšmio teisės akto pažeidimo kriterijus bei teisines pasekmes, todėl siekiant išvengti galimos įstatymų kolizijos, tikslinga atsisakyti Įstatymo projekto 6 straipsnio 5 dalies.

3. Siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projekto Nr. XIP-743(2) 7 straipsnio priemones dėl šių priežasčių:

3.1. Nėra aišku, kokios teisinės pasekmės kiltų, jei kontrolės institucijai išnagrinėjus bylą būtų priimtas sprendimas neskirti ekonominės sankcijos.

3.2. Nėra aišku, kokio teismo – administracinio ar bendrosios kompetencijos – leidimą reikėtų gauti. Taip pat nėra aišku, kodėl įpareigojimui ūkio subjektus atlikti tam tikrus veiksmus teismo leidimo reikia, o įpareigojimui ūkio subjektus nutraukti neteisėtą veiklą – ne. Tikslinga Įstatymo projektą Nr. XIP-743(2) papildyti nuostatomis, apibrėžiančiomis reikalavimus tvarkai, pagal kurią išduodamas teismo leidimas, teisines pasekmes, kurios kiltų, jei ūkio subjektas nevykdytų kontrolės institucijos sprendimo taikyti laikinąsias apsaugos priemones.

3.4. Tais atvejais, kai ūkio subjektas yra tik įtariamas padaręs Tabako kontrolės įstatymo pažeidimą, vartoti jo veiklos atžvilgiu formuluotę „nutraukti neteisėtą veiklą“, konstatuojančią pažeidimo ir veiklos neteisėtumo faktą, nėra tikslu.

4. Nepritarti Įstatymo projekto Nr. XIP-743(2) 6 straipsnio 2 daliai, kuria siūloma nustatyti atsakomybę (baudas) juridiniams asmenims ir užsienio juridinių asmenų filialams už Tabako kontrolės įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 2 ir 4 punktuose nustatytų reikalavimų laikymosi neužtikrinimą. Praktikoje tokį reikalavimą kontroliuoti būtų sunku, pavyzdžiui geležinkelių transporte. Be to, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai privalo atsakyti tik už savo, o ne už jiems nepavaldžių fizinių asmenų veiklą ir padarytus įstatymo pažeidimus. Tabako kontrolės įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 2 ir 4 punktuose nustatyti draudimai rūkyti yra taikomi fiziniams asmenims, kuriems už šių draudimų nesilaikymą atsakomybė jau yra nustatyta Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso (Žin., 1985, Nr. 1-1) 1851 straipsnyje. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad nei galiojančiame Tabako kontrolės įstatyme, nei Įstatymo projekte Nr. XIP-743(2) nenumatyta institucija, kuri turėtų teisę taikyti šią atsakomybę juridiniams asmenims ir užsienio juridinių asmenų filialams.

5. Siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui patikslinti Įstatymo projekto Nr. XIP-743(2) 8 straipsnyje nustatytas įsigaliojimo datas:

5.1. įstatymas, išskyrus 3 straipsnį, įsigalioja 2014 m. sausio 1 d.;

5.2. šio įstatymo 3 straipsnis įsigalioja 2014 m. gegužės 1 d.       

 

 

Ministras Pirmininkas

 

Sveikatos apsaugos ministras