Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

NUTARIMAS

DĖL RINKLIAVOS AR KITOS ĮMOKOS UŽ KOMUNALINIŲ ATLIEKŲ SURINKIMĄ IŠ ATLIEKŲ TURĖTOJŲ IR ATLIEKŲ TVARKYMĄ DYDŽIO NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO

 

2013 m.                           d. Nr.

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo (Žin., 1998, Nr. 61-1726; 2002, Nr. 72-3016; 2012, Nr. 50-2445, Nr. 155-8003) 302 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1.  Patvirtinti rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo metodiką (pridedama).

2.  Šis nutarimas įsigalioja 2013 m. liepos 1 d.

3.  Rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo metodikos reikalavimai visa apimtimi turi būti įgyvendinti iki 2014 m. sausio 1 d.

 

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                        

 

 

Aplinkos ministras            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                                                                                          PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2013 m.                    d. nutarimu Nr.

 

 

RINKLIAVOS AR KITOS ĮMOKOS UŽ KOMUNALINIŲ ATLIEKŲ SURINKIMĄ IŠ ATLIEKŲ TURĖTOJŲ IR ATLIEKŲ TVARKYMĄ DYDŽIO NUSTATYMO METODIKA

 

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo metodikos (toliau – Metodika) tikslas – nustatyti bendruosius rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo reikalavimus ir principus.

2. Į šią metodiką atsižvelgia savivaldybės, nustatydamos rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą (toliau – rinkliava) dydį, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo (Žin., 1998, Nr. 61-1726; 2002, Nr. 13-475) (toliau – Atliekų tvarkymo įstatymas) nustatyta tvarka.

3. Metodikoje vartojamos sąvokos atitinka Atliekų tvarkymo įstatyme vartojamas sąvokas.

 

 

II. KOMUNALINIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO PASLAUGŲ KAINODAROS BENDRIEJI PRINCIPAI

 

4. Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainodara nustatoma vadovaujantis šiais principais:

4.1. Solidarumo principas nustatant rinkliavą reiškia tai, kad palankesnes sąlygas turintys komunalinių atliekų turėtojai prisideda prie komunalinių atliekų tvarkymo finansavimo taip, kad būtų sudarytos prieinamos sąlygos naudotis komunalinių atliekų tvarkymo paslaugomis komunalinių atliekų turėtojams, kuriems dėl ekonominių, gyvenamosios vietos, atstumo iki atliekų tvarkymo įrenginių ar kitų priežasčių, rinkliava už komunalinių atliekų tvarkymą tampa didesne našta.

4.2. Proporcingumo principo įgyvendinimas turi užtikrinti, kad rinkliavos dydis neviršytų to, kas yra būtina komunalinių atliekų tvarkymo sistemos eksploatavimo ir komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos finansavimo tikslui pasiekti. Šis principas reikalauja, kad komunalinių atliekų turėtojams nustatyta rinkliava būtų proporcinga dėl jų nekilnojamojo turto ir jo naudojimo paskirties, veiklos ir pan. galinčiam susidaryti ar susidarančiam komunalinių atliekų kiekiui.

4.3. Nediskriminavimo principas komunalinių atliekų tvarkymo apmokestinimo sistemoje turėtų būti suprantamas kaip principas, nediskriminuojantis tos pačios kategorijos komunalinių atliekų turėtojų, nustatant jiems rinkliavas. Nustatant rinkliavą tos pačios kategorijos komunalinių atliekų turėtojams turi būti taikomi vienodi rinkliavos nustatymo ir apskaičiavimo metodai, tvarka ir dydžiai.

4.4. Sąnaudų susigrąžinimo principas reikalauja, kad pajamos gautos už suteiktą paslaugą padengtų būtinąsias su komunalinių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas reikalingas tos paslaugos teikimui, todėl įgyvendinant šį principą reikia nustatyti tokį komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų apmokestinimą, kuris užtikrintų, jog komunalinių atliekų turėtojai padengtų būtinąsias su komunalinių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas, kurios patiriamos siekiant užtikrinti, kad komunalinių atliekų tvarkymo sistema atitiktų teisės aktuose nustatytus reikalavimus.

4.5. „Teršėjas moka“ principas reiškia, kad komunalinių atliekų tvarkymo išlaidas turi apmokėti pirminis atliekų darytojas arba dabartinis ar ankstesnis atliekų turėtojas. Pagal šį principą komunalinių atliekų tvarkymo apmokestinimo sistemoje kiekvienas asmuo yra komunalinių atliekų turėtojas ir tokiu būdu daro poveikį aplinkai, todėl perduodamas komunalines atliekas šių atliekų tvarkytojui, privalo padengti  būtinąsias su komunalinių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas, kompensuoti jo atliekomis aplinkai daromą žalą ir atlyginti komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriaus patirtas išlaidas, susijusias su jo atliekų tvarkymo organizavimu.

 

 

III. BŪTINŲJŲ SU KOMUNALINIŲ ATLIEKŲ TVARKYMU SUSIJUSIŲ SĄNAUDŲ NUSTATYMAS

 

5. Būtinosios su komunalinių atliekų tvarkymu susijusios sąnaudos – tai pagrįstos sąnaudos, reikalingos komunalinių atliekų tvarkymo paslaugai savivaldybės teritorijoje suteikti. Į būtinąsias sąnaudas neįtraukiamos sąnaudos, skirtos kitoms veiklos sritims, tiesiogiai nesusijusioms su komunalinių atliekų tvarkymu.

6. Būtinosios su komunalinių atliekų tvarkymo susijusios sąnaudos apskaičiuojamos kaip atskirų komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo veiklų, be kurių neįmanoma įgyvendinti komunalinių atliekų tvarkymo tikslų, uždavinių ir konkrečių priemonių, nustatytų regiono ir (ar) savivaldybės atliekų tvarkymo plane, bendrųjų sąnaudų suma.

7. Būtinosios su komunalinių atliekų tvarkymu susijusios sąnaudos, priklausomai nuo savivaldybės organizuojamoje komunalinių atliekų tvarkymo sistemoje taikomų komunalinių atliekų tvarkymo būdų ir priemonių, apima šių komunalinių atliekų tvarkymo veiklų sąnaudas:

7.1. mišrių (nerūšiuotų) komunalinių atliekų surinkimo ir pervežimo, įskaitant perkrovimo įrenginių sąnaudas;

7.2.      mišrių (nerūšiuotų) komunalinių atliekų apdorojimo ir (ar) šalinimo ir (ar) naudojimo energijai gauti sąnaudas, įskaitant atidėjinius sąvartyno uždarymui, rekultivavimui ir priežiūrai po uždarymo;

7.3.      komunalinėse atliekose esančių antrinių žaliavų rūšiuojamojo surinkimo ir tvarkymo sąnaudas, išskyrus tas atliekų tvarkymo sąnaudas, kurias teisės aktų nustatyta tvarka padengia gamintojai ir importuotojai;

7.4.      komunalinių atliekų priėmimo ir (ar) didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelių sąnaudas, išskyrus tas atliekų tvarkymo sąnaudas, kurias teisės aktų nustatyta tvarka padengia gamintojai ir importuotojai;

7.5.      pavojingų buities atliekų, didžiųjų atliekų, buityje susidarančių elektros ir elektroninės įrangos atliekų surinkimo apvažiavimo būdu ir tvarkymo sąnaudas, išskyrus tas atliekų tvarkymo sąnaudas, kurias teisės aktų nustatyta tvarka padengia gamintojai ir importuotojai;

7.6.      žaliųjų atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir (ar) tvarkymo, įskaitant kompostavimo aikštelių eksploatavimo sąnaudas;

7.7.      kitų atliekų (pvz., biologiškai suyrančių virtuvių ir valgyklų, tekstilės gaminių) rūšiuojamojo surinkimo ir (ar) tvarkymo sąnaudas;

7.8.      netinkančių eksploatuoti sąvartynų uždarymo, rekultivavimo ir priežiūros po uždarymo sąnaudas;

7.9.      kitų komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių sąnaudas;

7.10.    komunalinių atliekų tvarkymo infrastruktūros plėtros sąnaudas;

7.11.    visuomenės švietimo ir informavimo komunalinių atliekų tvarkymo klausimais sąnaudas, išskyrus tas visuomenės švietimo ir informavimo sąnaudas, kurias padengia gamintojai ir importuotojai teisės aktų nustatyta tvarka;

7.12.    komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimo sąnaudas;

7.13.    rinkliavos administravimo sąnaudas.

8. Atsižvelgiant į tai, kad faktinės sąnaudos paaiškėja tik pasibaigus kalendoriniams metams, o pajamas faktinėms sąnaudoms apmokėti būtina užtikrinti veiklos pradžioje, siekiant laiku užtikrinti komunalinių atliekų tvarkymo sąnaudų apmokėjimą, būtinųjų su komunalinių atliekų tvarkymo susijusių sąnaudų dydis nustatomas iš anksto.

9. Būtinosios su komunalinių atliekų tvarkymu susijusios sąnaudos turi būti perskaičiuojamos kitiems kalendoriniams metams atsižvelgiant į komunalinių atliekų tvarkymo veiklų sąnaudų pokyčius per praėjusius kalendorinius metus ir naujai regioniniuose ir(ar) savivaldybių atliekų tvarkymo planuose numatytas įgyvendinti komunalinių atliekų tvarkymo priemones.

10. Skaičiuojant būtinąsias su komunalinių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas, turi būti atsižvelgiama į savivaldybės organizuojamą komunalinių atliekų tvarkymo sistemą planuojamus patekti atliekų kiekius pagal komunalinių atliekų rūšis (pvz., mišrios komunalinės atliekos, antrinės žaliavos, žaliosios atliekos, pavojingos buities atliekos, didžiosios atliekos, tekstilės atliekos, buityje susidarančios elektros ir elektroninės įrangos atliekos ir kt.) ir jų tvarkymo sąnaudas.

11. Būtinosios su komunalinių atliekų tvarkymu susijusios sąnaudos nustatomos pagal priklausomybę:

BS = åPS p + åKS p

kur:

BS – būtinosios su komunalinių atliekų tvarkymu susijusios sąnaudos;

PS – atskirų komunalinių atliekų tvarkymo veiklų pastoviosios sąnaudos;

KS – atskirų komunalinių atliekų tvarkymo veiklų kintamosios sąnaudos;

p – atskirų komunalinių atliekų tvarkymo veiklų indeksas p, kuris kinta nuo 1 iki n, atsižvelgiant į veiklų, į kurias padalinta komunalinių atliekų tvarkymo paslauga, skaičių;

12.  Pastoviosios komunalinių atliekų tvarkymo sąnaudos – tai nuo komunalinių atliekų kiekio nepriklausančios komunalinių atliekų tvarkymo sąnaudos (pvz., atliekų tvarkymo infrastruktūros objektų (atliekų sąvartyno, atliekų apdorojimo įrenginių, didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelių ir pan.) nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos, bendrosios veiklos ir administracinės sąnaudos, pastoviosios sąnaudos komunalinių atliekų tvarkymo paslaugoms pirkti ir kitos sąnaudos).

13. Apskaičiavus kiekvienos komunalinių atliekų tvarkymo veiklos pastoviąsias sąnaudas, nustatomos bendrosios pastoviosios sąnaudos, kurios lygios visų komunalinių atliekų tvarkymo veiklų pastoviųjų sąnaudų sumai.

14.  Kintamosios komunalinių atliekų tvarkymo sąnaudos – tai su komunalinių atliekų kiekiu susijusios komunalinių atliekų tvarkymo sąnaudos (pvz., kintamosios atitinkamos komunalinių atliekų tvarkymo veiklos materialinės ir joms prilygintos sąnaudos: sąnaudos kurui ir tepalams, sunaudotos žaliavos ir medžiagos, atsarginės dalys, inventorius bei kitos sąnaudos; kintamosios sąnaudos komunalinių atliekų tvarkymo paslaugoms pirkti ir kitos sąnaudos).

15. Apskaičiavus kiekvienos komunalinių atliekų tvarkymo veiklos kintamąsias sąnaudas, nustatomos bendrosios kintamosios sąnaudos, kurios lygios visų komunalinių atliekų tvarkymo veiklų kintamųjų sąnaudų sumai.

16. Būtinosios su komunalinių atliekų tvarkymu susijusios sąnaudos apskaičiuojamos be pridėtinės vertės mokesčio. Pridėtinės vertės mokestis nurodomas atskirai.

17. Pagrindžiant būtinąsias su komunalinių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas turi būti vadovaujamasi šiais dokumentais ir duomenimis:

17.1.  regioninio ir (ar) savivaldybės atliekų tvarkymo planu;

17.2. praėjusių kalendorinių metų faktinėmis komunalinių atliekų tvarkymo sąnaudomis;

17.3. galiojančiose paslaugų, darbų atlikimo ar kitose sutartyse nustatytomis kainomis;

17.4.  atliekų tvarkymo įmonių patvirtintomis sąnaudų normomis ar normatyvais;

17.5.  komunalinių atliekų susikaupimo normomis;

17.6.  rinkos kainomis.

18. Būtinųjų su komunalinių atliekų tvarkymu susijusių sąnaudų skaičiavimo forma pateikta 1 priede.

 

 

IV. RINKLIAVOS DYDŽIO NUSTATYMAS

 

19. Rinkliava nustatoma nekilnojamojo turto objektų savininkams (arba įgaliotiems asmenims, nurodytiems Atliekų tvarkymo įstatymo 301 straipsnio 1 dalyje) skirstant juos į komunalinių atliekų turėtojų kategorijas pagal jų naudojamo nekilnojamojo turto paskirtį. Komunalinių atliekų turėtojų kategorijos skirstomos atsižvelgiant į aplinkos ministro 2013 m. vasario 20 d. įsakymą Nr. D1-150 Dėl Nekilnojamojo turto objektų, kurių savininkas arba įgalioti asmenys privalo mokėti nustatytą rinkliavą arba sudaryti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį, rūšių sąrašo patvirtinimo” (Žin., 2013, Nr. 22-1072).

20. Nustatant skirtingoms komunalinių atliekų turėtojų kategorijoms rinkliavos dydį, kiekvienai komunalinių atliekų turėtojų kategorijai atskirai įvertinamas galimas susidaryti mišrių komunalinių atliekų ir atskirai surenkamų komunalinių atliekų kiekis.

21. Pagal nustatytas mišrių komunalinių ir kitų atskirai surenkamų atliekų susikaupimo normas kiekvienai komunalinių atliekų turėtojų kategorijai nustatoma minimali komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos apimtis ir atitinkamai minimali kintamoji rinkliavos dalis.

22. Rinkliavos dydis turi būti toks, kad iš komunalinių atliekų turėtojų surinktomis lėšomis būtų apmokėtos visos būtinosios su komunalinių atliekų tvarkymu susijusios sąnaudos.

23. Taikoma dvinarė rinkliava, susidedanti iš pastoviosios ir kintamosios dedamųjų.

24. Pastovioji rinkliavos dedamoji nustatoma tokia, kad padengtų pastoviąsias būtinąsias su komunalinių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas.

25.  Pastoviąją rinkliavos dalį moka visi nekilnojamojo turto objektų savininkai (arba įgalioti asmenys, nurodyti Atliekų tvarkymo įstatymo 301 straipsnio 1 dalyje) turintys nekilnojamojo turto savivaldybės teritorijoje.

26. Pastovioji rinkliavos dedamoji nustatoma priklausomai nuo šių kintamųjų pasirinktinai:

26.1. nekilnojamojo turto paskirties ir ploto;

26.2. nekilnojamojo turto paskirties ir objektų skaičiaus;

26.3. gyventojų/darbuotojų skaičiaus;

26.4. konteinerių skaičiaus ir tūrio (dydžio).

27. Kintamoji rinkliavos dedamoji nustatoma tokia, kad padengtų kintamąsias būtinąsias su komunalinių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas.

28. Kintamąją rinkliavos dalį moka tie komunalinių atliekų turėtojai, kuriems teikiama komunalinių atliekų paėmimo ir tvarkymo paslauga. Komunalinių atliekų paėmimo paslauga suprantama kaip faktinis mišrių komunalinių atliekų paėmimas iš komunalinių atliekų turėtojų, kai konteineris pastatytas ne didesniu kaip 300 m atstumu nuo atliekų turėtojui priklausančio nekilnojamojo turto objekto.

29. Kintamosios rinkliavos dedamosios nemoka komunalinių atliekų turėtojai, savivaldybės nustatyta tvarka deklaravę, kad nustatytu laikotarpiu (ne trumpesnis kaip 1 metų ketvirtis ir ne ilgesnis kaip vieneri metai) nesinaudos nekilnojamuoju turtu ir iš kurių tuo laikotarpiu komunalinės atliekos nebus paimamos.

30. Kintama rinkliavos dedamoji nustatoma priklausomai nuo šių kintamųjų pasirinktinai:

30.1. naudojamo mišrių komunalinių atliekų konteinerių skaičiaus ir tūrio (dydžio);

30.2. naudojamo mišrių komunalinių atliekų konteinerių skaičiaus, tūrio (dydžio) ir ištuštinimo dažnumo;

30.3.  atiduodamo mišrių komunalinių atliekų svorio.

31. Kitų kalendorinių metų rinkliava turi būti patvirtinta iki einamųjų metų gruodžio mėnesio pabaigos. Perskaičiavus būtinąsias su komunalinių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas, turi būti tvirtinamas naujas rinkliavos dydis, taikytinas kitiems kalendoriniams metams. Naujo rinkliavos dydžio tvirtinti nereikia, jeigu perskaičiuotos būtinosios su komunalinių atliekų tvarkymu susijusios sąnaudos nesiskiria nuo praėjusių metų būtinųjų su komunalinių atliekų tvarkymu susijusių sąnaudų.

32. Lėšos būtinos savivaldybių nustatytų lengvatų taikymui komunalinių atliekų turėtojams negali būti įskaičiuotos į rinkliavos dydį.

 

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

33. Kiekviena savivaldybė patvirtinta teisės aktus, reikalingus šiai metodikai įgyvendinti.

_________


Rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo metodikos

1 priedas

 

 

Būtinųjų su komunalinių atliekų tvarkymo susijusių sąnaudų skaičiavimas

 

Eil. Nr.

Komunalinių atliekų tvarkymo veiklos

Pastoviosios sąnaudos, tūkst. Lt

Kintamosios sąnaudos, tūkst. Lt

Iš viso, tūkst. Lt

1.  

Mišrių (nerūšiuotų) komunalinių atliekų surinkimo ir pervežimo, įskaitant perkrovimo punktų sąnaudos

 

 

 

2.  

Mišrių (nerūšiuotų) komunalinių atliekų apdorojimo ir (ar) šalinimo ir (ar) naudojimo energijai gauti sąnaudos

 

 

 

3.  

Komunalinėse atliekose esančių antrinių žaliavų rūšiuojamojo surinkimo ir tvarkymo sąnaudos

 

 

 

4.  

Komunalinių atliekų priėmimo punktų ir (ar) didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelių sąnaudos

 

 

 

5.  

Pavojingų buities atliekų, didžiųjų atliekų, buityje susidarančių elektros ir elektroninės įrangos atliekų surinkimo apvažiavimo būdu ir tvarkymo sąnaudos

 

 

 

6.  

Žaliųjų atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir (ar) tvarkymo, įskaitant kompostavimo aikštelių eksploatavimo sąnaudos

 

 

 

7.  

Kitų atliekų (pvz., biologiškai suyrančių virtuvių ir valgyklų, tekstilės gaminių) rūšiuojamojo surinkimo ir (ar) tvarkymo sąnaudos

 

 

 

8.  

Netinkančių eksploatuoti sąvartynų uždarymo, rekultivavimo ir priežiūros po uždarymo sąnaudos

 

 

 

9.  

Kitų komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių sąnaudos

 

 

 

10.

Komunalinių atliekų tvarkymo infrastruktūros plėtros sąnaudos

 

 

 

11.

Visuomenės švietimo ir informavimo komunalinių atliekų tvarkymo klausimais sąnaudos

 

 

 

12.

Komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimo sąnaudos

 

 

 

13.

Rinkliavos administravimo sąnaudos

 

 

 

14.

Bendrosios sąnaudos, be PVM

 

 

 

15.

PVM

 

 

 

16.

Bendrosios sąnaudos, su PVM

 

 

 

 

 

 

 

 

__________