Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

nutarimas

DĖL ALKOHOLIO IR TABAKO KONTROLĖS 20132015 Metų PROGRAMOS (TARPINSTITUCINIO VEIKLOS PLANO) PATVIRTINIMO

 

2012 m.                  d. Nr.

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo (Žin., 1995, Nr. 44-1073; 2004, Nr. 47-1548) 24 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo (Žin., 1996, Nr. 11-281; 2003, Nr. 117-5317) 24 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 63-1231; 1998, Nr. 112-3099; 2010, Nr. 139-7112) 701 straipsnio 2 dalies 4 punktu ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 827 „Dėl Strateginio planavimo metodikos patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 57-2312; 2010, Nr. 102-5279), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti pridedamą Alkoholio ir tabako kontrolės 2013–2015 metų programą (tarpinstitucinį veiklos planą).

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                                              

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministras                                                                                  

 

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2012 m.             d. nutarimu Nr.

 

 

ALKOHOLIO IR TABAKO KONTROLĖS 2013–2015 Metų PROGRAMA (TARPINSTITUCINIS VEIKLOS PLANAS)

 

 

I.     BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Alkoholio ir tabako kontrolės 2013–2015 metų programa (tarpinstitucinis veiklos planas) (toliau – Programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo (Žin., 1995, Nr. 44-1073; 2004, Nr. 47-1548) (toliau – Alkoholio kontrolės įstatymas) 24 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo (Žin., 1996, Nr. 11-281; 2003, Nr. 117-5317) (toliau – Tabako kontrolės įstatymas) 24 straipsnio 1 dalimi bei Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 63-1231; 1998, Nr. 112-3099; 2010, Nr. 139-7112) 701 straipsnio 2 dalies 4 punktu.

2. Programos paskirtis – įgyvendinti Alkoholio kontrolės įstatymo ir Tabako kontrolės įstatymo tikslus – mažinti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių suvartojimą Lietuvoje, Lietuvos nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros 2006–2013 metų strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. liepos 27 d. nutarimu Nr. 941 (Žin., 2001, Nr. 66-2418; 2006, Nr. 70-2574), nuostatas, Europos Sąjungos ir Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas.

3. Programa siekiama skatinti Lietuvos Respublikos piliečius saugoti sveikatą – mesti rūkyti, vartoti mažiau alkoholio, mažinti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių prieinamumą, tobulinti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų kvalifikaciją, kad gerėtų alkoholio vartojimo ir rūkymo prevencija ir sveikatos priežiūros paslaugos, remti nevyriausybinių institucijų veiklą, susijusią su laisvos nuo alkoholio vartojimo ir rūkymo aplinkos kūrimu.

4. Rengiant Programą, atsižvelgta į:

4.1. Europos Komisijos Generalinio sveikatos ir vartotojų direktorato 2009 m. Europos Sąjungos alkoholio strategijos įgyvendinimo progreso pirmojo pranešimo  (http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/index_en.htm) nuostatas, kad efektyviausios alkoholio kontrolės priemonės nacionaliniu lygiu yra teisės aktų, susijusių su alkoholiu ir vairavimu, priėmimas ir įgyvendinimas, mokesčių ir kainų reguliavimo priemonės, alkoholinių gėrimų pardavimo ribojimas, o visuomenės informuotumo apie alkoholio žalą didinimas efektyvus tik  kartu su kitomis alkoholio kontrolės politikos priemonėmis;

4.2. Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas, kaip mažinti alkoholio vartojimo žalą, kurios pateiktos 2009 metais Europos regiono biuro išleistame vadove, kuriame pateikti pasiūlymai dėl alkoholio kontrolės politikos tikslų, veiksmų, jų įgyvendinimo galimybių ir vykdytojų (http://www.euro.who.int );

4.3. Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų konvencijoje (Žin., 2004, Nr. 152-5538) (toliau – Konvencija), kurią Lietuva ratifikavo 2004 m. rugsėjo 28 d., pateiktas efektyviausias rūkymo paplitimo mažinimo priemones;

4.4. 2009 m. birželio 30 d. Europos Tarybos rekomendacijas „Europa be tabako“ (http://ec.europa.eu/health/ph determinants/life_ style/tobacco_prec2009_en.pdf ).

5. Programoje išskiriamas šių teisės aktų projektų rengimas:

5.1. Tabako kontrolės įstatymo pakeitimo projektas, kuriuo siekiama apriboti tabako gaminių pardavimą tiesiogiai prieinamu būdu (atsakinga institucija – Sveikatos apsaugos ministerija);

5.2. Tabako kontrolės įstatymo pakeitimo projektas, kuriuo siekiama reglamentuoti bendrinės (standartizuotos) pakuotės taikymą Lietuvoje realizuojamiems tabako gaminiams (atsakinga institucija – Ūkio ministerija);

5.3. Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso (Žin., 1985, Nr. 1-1) papildymo projektas, kuriuo siekiama įteisinti nelegalių alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių pirkėjų atsakomybę (atsakinga institucija – Teisingumo ministerija);

5.4. Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (Žin., 2000, Nr. 92-2883; 2007, Nr. 128-5213)  ir Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimo projektai, kuriais siekiama sumažinti leistiną alkoholio koncentraciją kraujyje tam tikrų kategorijų vairuotojams (atsakinga institucija – Susisiekimo ministerija);

5.5. Sveikatos apsaugos ministro įsakymo projektas, kuriuo siekiama pakeisti medicinos normą MN 14:2005 „Šeimos gydytojas. Teisės, pareigos, kompetencija ir atsakomybė“, patvirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2005 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. V-1013 (Žin., 2006, Nr. 3-62) (atsakinga institucija – Sveikatos apsaugos ministerija);

5.6. Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų konvencijos protokolų ir kitų lydimųjų dokumentų vertinimo ir pasiūlymų dėl teisinio reglamentavimo projektai.

6. Programą įgyvendina Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (Valstybinė darbo inspekcija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos), Susisiekimo ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, Teisingumo ministerija, Ūkio ministerija (Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos), Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, Statistikos departamentas.

 

IIESAMA SITUACIJA

 

7. Lietuvoje alkoholio ir tabako kontrolės politika pradėta vykdyti priėmus Alkoholio kontrolės įstatymą ir Tabako kontrolės įstatymą, Valstybės alkoholio kontrolės programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. vasario 25 d. nutarimu Nr. 212 (Žin., 1999, Nr. 21-603), Valstybės tabako kontrolės programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 30 d. nutarimu Nr. 954 (Žin., 1998, Nr. 69-2010), taip pat Blaivybės metų programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. sausio 9 d. nutarimu Nr. 19 (Žin., 2008, Nr. 8-277). Šiose programose numatyti tikslai pagrįsti Lietuvos sveikatos programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 1998 m. liepos 2 d. nutarimu Nr. VIII-833 (Žin., 1998, Nr. 64-1842), tikslais – iki 2010 metų alkoholio vartojimą sumažinti 25 procentais, rūkymo paplitimą – 10 procentų.

8. Statistikos departamento duomenimis, 2011 metais dėl alkoholio vartojimo mirė 927 asmenys ir tai yra 46,8 proc. mažiau nei 2007 metais (1 741), 2010 metais – 962 asmenys, 2009 metais - 1 019 asmenų, o 2008 metais - 1 475 asmenys. Dažniausia 2011 metais šių mirčių priežastis – alkoholinė kepenų liga (454 atvejai, 49 procentai), atsitiktinis apsinuodijimas alkoholiu (308 atvejai, 33,2 procentai) ir alkoholinė kardiomiopatija (118 atvejų, 12,7 proc.). Palyginti su 2007 metais, mirusiųjų nuo alkoholinės kardiomiopatijos 2011 metais sumažėjo 2,6 karto, nuo alkoholinės kepenų ligos – 1,9 karto, atsitiktinio apsinuodijimo alkoholiu – 1,6 karto. Stebimas alkoholinių psichozių skaičiaus mažėjimas. Valstybinio psichikos sveikatos centro duomenimis, 2011 metais dėl alkoholinės psichozės į gydymo įstaigas pirmą kartą kreipėsi 698 asmenys, 2010 metais - 798 asmenys, 2009 metais - 835 asmenys, 2008 metais – 1 217 asmenų, 2007 metais – 1 456 asmenys. Alkoholinių psichozių atvejų 100 tūkst. gyventojų sumažėjo nuo 111,3 atvejo 2007 metais iki 102,6 atvejų 2011 metais. Ligotumas ir sergamumas priklausomybės ligomis vartojant alkoholį išlieka tame pačiame lygyje (ligotumas 2009 metais 1 829,9/100 000 gyv., 2011 metais – 1 725,2/100 000 gyv., sergamumas 2009 metais – 62,3/100 000 gyv., 2011 metais – 67,0/100 000 gyv.).

9. Statistikos departamento duomenimis, alkoholinių gėrimų (tik legalių) suvartojimas nuo 1999 metų nuolat didėjęs 2008 metais stabilizavosi, o 2009 metais netgi sumažėjo, tačiau 2010 metais pradėjęs augti suvartojimas 2011 metais dar labiau paspartėjo, per 2011 metus ir taip didelis alkoholio suvartojimas išaugo net 9,2 procento: 1999 metais vienam Lietuvos gyventojui teko 9,3 litro absoliutaus (100 procentų) alkoholio, 2007 ir 2008 metais – po 11,2 litro, 2009 metais – 10,6 litro, 2010 metais – 10,9 litro, o 2011 metais – 11,9 l.

10. Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos duomenimis, 2011 metais užregistruoti 505 kelių eismo įvykiai, sukelti neblaivių asmenų. Juose žuvo 67 asmenys, sužeista – 785 asmenys. 2010 metais užregistruoti 528 (2009 m. – 428, 2008 m. – 674, 2007 m. – 1 013) kelių eismo įvykiai dėl neblaivių asmenų kaltės. Juose žuvo 63 asmenys (2009 m. – 48, 2008 m. – 63, 2007 m. - 98), sužeisti – 699 asmenys (2009 m. – 552, 2008 m. – 946, 2007 m. – 1 450). Palyginti su 2007 metais, 2011 metais iš viso neblaivių asmenų sukeltų kelių eismo įvykių sumažėjo du kartus, žuvusiųjų – 1,5 karto, sužeistųjų – 1.8 karto.

Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos duomenimis, 2011 metais užregistruoti 279 kelių eismo įvykiai dėl neblaivių vairuotojų kaltės. Juose žuvo 24 asmenys, sužeista – 398 asmenys. 2010 metais užregistruoti 286 (2009 m. – 312, 2008 m. – 504, 2007 m. – 811) kelių eismo įvykiai dėl neblaivių vairuotojų kaltės. Juose žuvo 32 asmenys (2009 m. – 39, 2008 m. – 50, 2007 m. - 74), sužeisti – 397 asmenys (2009 m. – 426, 2008 m. – 772, 2007 m. – 1 222). Palyginti su 2007 metais, 2011 metais iš viso kelių eismo įvykių dėl neblaivių vairuotojų kaltės sumažėjo 2,9 kartus, žuvusiųjų – 3,1 karto, sužeistųjų – 3,1 karto.

11. Valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis sumažėjo užregistruotų mirtinų nelaimingų atsitikimų darbe, kai asmenys buvo neblaivūs: nuo 29 atvejų 2007 metais iki 6 atvejų 2011 metais.

12. Lietuvos sveikatos mokslų universiteto atliktų suaugusių Lietuvos žmonių gyvensenos tyrimų duomenimis, iki 2000 m. rūkymo paplitimas didėjo visoje populiacijoje, tarp moterų išaugdamas 2,3 karto (žr. 1 lentelę). Vėlesniais metais rūkančių vyrų dalis sumažėjo 1,5 karto, o moterų - nepasikeitė. 1994 metais kasdien rūkė 44 procentai 20–64 metų vyrų ir 7  procentų 20–64 metų moterų, 2000 metais – atitinkamai 52 procentai ir 16 procentų, 2010 metais – 34 procentai ir 15 procentų.

Lentelė 1. Kasdien rūkančių Lietuvos gyventojų dalis 1994 – 2010 m.

Metai

1994

1996

1998

2000

2002

2004

2006

2008

2010

Kasdien rūkančių vyrų (procentais)

44

48

47

52

43

39

44

39

34

Kasdien rūkančių moterų (procentais)

7

10

12

16

13

14

15

14

15

Lietuvos sveikatos mokslų universiteto atliktų suaugusių Lietuvos žmonių gyvensenos tyrimų duomenimis, metusiųjų rūkyti nuo 1994 iki 2010 metų padaugėjo: vyrų – nuo 12 procentų iki 19,6 procento, moterų – nuo 3 iki 12 procentų. 

13. Higienos instituto Sveikatos informacijos centro duomenimis, 2009 metais nuo susijusių su rūkymu piktybinių navikų mirė 1 638 asmenys (49,0/100 000 gyv.), 2010 metais – 1 577 asmenys (48,0/100 000 gyv.), 2011 metais – 1 645 (51,1/100 000 gyv.). Higienos instituto Sveikatos informacijos centro duomenimis, 2011 metais dėl lūpų, burnos ertmės ir ryklės piktybinių navikų mirė 255 asmenys, 2010 metais – 275, 2009 metais – 256. Higienos instituto Sveikatos informacijos centro duomenimis, 2011 metais dėl trachėjos, bronchų ir plaučių piktybinių navikų mirė 1 390 asmenų, 2010 metais – 1 302, 2009 metais – 1 382 asmenys.

14. Alkoholio ir kitų narkotikų Europos mokyklose (toliau - ESPAD 2011) tyrimo duomenimis, 15-16 metų amžiaus moksleivių tabako vartojimas bent kartą gyvenime nuo 2003 iki 2007 metų ženkliai sumažėjo, tačiau nuo 2007 iki 2011 keliais procentais padidėjo ir siekė 74 proc., 2011 m. bent kartą gyvenime rūkiusių berniukų buvo 79 proc., mergaičių – 70 proc. (žr. lentelę 2). Berniukų ir mergaičių tabako vartojimo padidėjimas buvo maždaug toks pat. Tabako vartojimo paplitimas per paskutines 30 dienų per pastaruosius ketverius metus tarp berniukų išliko toks pat (2011 m. siekė 39 proc.), o tarp mergaičių – kiek padidėjo, nuo 29 proc. 2007 m. iki 35 proc. 2011 m. (žr. 2 lentelę).

Lentelė 2. Rūkymo paplitimas tarp 15-16 metų amžiaus Lietuvos mokinių 1995 –  2011 m.

Metai

1995

1999

2003

2007

2011

Bent kartą gyvenime rūkiusių berniukų procentas

79

86

87

76

79

Bent kartą gyvenime rūkiusių mergaičių procentas

53

68

73

66

70

Bent kartą gyvenime rūkiusių 15-16 metų moksleivių procentas

65

77

80

71

74

Per paskutines 30 d. rūkiusių berniukų procentas

34

49

49

39

39

Per paskutines 30 d. rūkiusių mergaičių procentas

18

30

33

29

35

Per paskutines 30 d. rūkiusių 15-16 metų moksleivių procentas

25

40

41

34

37

 

15. ESPAD-2011 tyrimo duomenimis, alkoholio vartojimas tarp 15-16 metų moksleivių tebėra labai paplitęs ir išliko maždaug toks pat kaip 2007 metais. Abstinentų – per savo gyvenimą visai nevartojusių alkoholio mokinių skaičius šios grupės moksleivių tarpe nuo 2007 metų išliko maždaug toks pat: 2007 m.- 4,5 proc., 2011m. - 4,7 proc. (žr. 3 lentelę). Abstinentų berniukų tebėra šiek tiek daugiau, negu mergaičių. Alkoholio vartojimo paplitimas per paskutines 30 dienų per pastaruosius ketverius metus tarp 15-16 metų amžiaus berniukų ir mergaičių šiek tiek sumažėjo ir siekė 2011 m. atitinkamai 63 proc. ir 64 proc.

Lentelė 3. Alkoholio vartojimo paplitimas tarp 15-16 metų amžiaus Lietuvos mokinių 1995 –  2011 m.

Metai

1995

1999

2003

2007

2011

Procentas berniukų vartojusių alkoholį bent 1-2 kartus per gyvenimą

94,5

96,9

98,2

95

94,2

Procentas mergaičių vartojusių alkoholį bent 1-2 kartus per gyvenimą

95

96,1

97,7

96

96,3

Procentas moksleivių vartojusių alkoholį bent 1-2 kartus per gyvenimą

94,8

96,5

97,9

95,5

95,3

Procentas berniukų vartojusių alkoholį per paskutines 30 dienų

57

76

78

65

63

Procentas mergaičių vartojusių alkoholį per paskutines 30 dienų

62

71

76

65

64

Procentas moksleivių vartojusių alkoholį per paskutines 30 dienų

59

73

77

65

63

 

16. Statistikos departamento skaičiavimais, 2010 metais mažmeninės prekybos ir maitinimo įmonėse vienam gyventojui parduota vidutiniškai 37 pakelių cigarečių, o vienam 15 metų ir vyresniam gyventojui – 43 pakeliai, tai atitinkamai 23 ir 28 pakeliais mažiau nei 2008 metais. Statistikos departamento išankstiniais skaičiavimais, 2011 metais mažmeninės prekybos ir maitinimo įmonėse vienam gyventojui parduoti vidutiniškai 42 pakeliai cigarečių, o vienam 15 metų ir vyresniam gyventojui – 49 pakeliai, tai atitinkamai 5 ir 6 pakeliais mažiau nei 2010 metais.

17. Palankūs esamos situacijos veiksniai:

17.1. Lietuva ratifikavo Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų konvenciją.

17.2. Tabako gaminių mažmeninės kainos 2008 metais, palyginti su 2007 metais, padidėjo 32,6 procento, 2009 metais, palyginti su 2008 metais, – 26,1 procento. 2009 metais cigarečių kainų didėjimą lėmė du kartus didinti akcizo (nuo kovo 1 d. ir rugsėjo 1 d.) ir pridėtinės vertės mokesčio

(nuo sausio 1 d. ir rugsėjo 1 d.) tarifai. Tabako gaminių mažmeninės kainos 2010 metais, palyginti su 2009 metais, – padidėjo 26,5 procento, o 2011 metais, palyginti su 2010 metais – 3,1 procento. 2010 metais, palyginti su 2009 metais, daugiausia (31,4 procento) pabrango pigiausių cigarečių kainų segmentui priklausančios cigaretės su filtru, o 2011 metais, palyginti su 2010 metais, daugiausia (5,5  procento) pabrango pigiausių cigarečių kainų segmentui priklausančios cigaretės su filtru ir pypkinis tabakas (10,8 procento).

17.3. Pagal Alkoholio kontrolės įstatymą savivaldybių tarybos, atsižvelgdamos į prekybos alkoholiniais gėrimais vietą, gyventojų, bendrijų, bendruomenių ar jų atstovų, visuomeninių organizacijų ar kitų institucijų raštu pareikštą nuomonę, policijos komisariatų pasiūlymus, gali priimti motyvuotą sprendimą neišduoti licencijos prekiauti alkoholiniais gėrimais ir riboti prekybos jais laiką. Jos turi teisę riboti ar uždrausti prekybą alkoholiniais gėrimais švenčių ir masinių renginių dienomis.

17.4. Pagal Alkoholio kontrolės įstatymą prekiauti alkoholiniais gėrimais draudžiama:

17.4.1. laisvės atėmimo, karinėse ir sukarintos tarnybos, policijos ir kitose statutinėse, sveikatos priežiūros, ugdymo įstaigose ir jų teritorijose, mažmeninės prekybos įmonėse, kuriose vaikams ir paaugliams skirtų prekių dalis sudaro 30 arba daugiau procentų mažmeninės prekių apyvartos, masiniuose renginiuose ir mugėse (išskyrus natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 6 procentų), parodose (išskyrus natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 13 procentų);

17.4.2. iš prekybos automatų;

17.4.3. asmenims, jaunesniems kaip 18 metų;

17.4.4. nestacionariose mažmeninės prekybos ir viešojo maitinimo įmonėse (yra išimčių), mažmeninės prekybos, viešojo maitinimo įmonėse ir kioskuose, įrengtuose didmeninės prekybos įmonių bei importuotojų sandėliuose, kuriuose verčiamasi didmenine prekyba alkoholiniais gėrimais, mažmeninės prekybos įmonėse, kurios nėra visiškai izoliuotos nuo gyvenamųjų ar kitų patalpų, nesusijusių su prekių pardavimo organizavimu ar jų sandėliavimu;

17.4.5. sporto varžybų metu (šis draudimas netaikomas alkoholiniams gėrimams, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 6 procentų);

17.4.6. kiekvienų metų rugsėjo 1 dieną, išskyrus viešojo maitinimo įmones (yra išimčių);

17.4.7. nuo 22 valandos iki 8 valandos mažmeninės prekybos įmonėse (išskyrus savivaldybių tarybų ribojamus atvejus) (yra išimčių) ir viešojo maitinimo vietose, turinčiose licencijas mažmeninei prekybai alkoholiniais gėrimais (šis draudimas netaikomas viešojo maitinimo vietose, turinčiose licencijas mažmeninei prekybai alkoholiniais gėrimais, parduodamiems pilstomiems alkoholiniams gėrimams ar alkoholiniams gėrimams, parduodamiems atidarytoje pakuotėje ir tik vartoti vietoje).

17.5. Nuo 2012 m. sausio 1 d. įsigaliojo Alkoholio kontrolės įstatymo draudimas prekiauti alkoholiniais gėrimais kioskuose.

17.6. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 9 straipsnio 4 dalies 3 punktu, Valstybinė eismo saugumo komisija parengė Valstybinę saugaus eismo plėtros 2011–2017 metų programą, kuri patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. kovo 2 d. nutarimu Nr. 257 (Žin., 2011, Nr. 29-1368). Siekiant užtikrinti eismo dalyvių švietimą saugaus eismo klausimais ir aktyviau kontroliuoti apsvaigusius nuo alkoholio ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vairuotojus, numatyta rengti saugaus eismo akcijas – informuoti visuomenę apie gresiantį pavojų sveikatai ir gyvybei, gresiančias bausmes tiems asmenims, kurie vairuoja apsvaigę. Aktyviau bus tikrinami ir vairuotojai, ar jie neapsvaigę nuo alkoholio ar kitų psichiką veikiančių medžiagų.

17.7. Jungtinių Tautų Europos ekonominės komisijos Vidaus transporto komiteto Kelių eismo saugumo darbo grupė (WP.1) 2010 metais paskelbė jungtinę rezoliuciją dėl kelių eismo saugumo užtikrinimo. Rezoliucijoje vyriausybėms rekomenduojama numatyti naujas veiksmų priemones, siekiant sumažinti neblaivių vairuotojų padaromą žalą: teisės aktais riboti arba uždrausti alkoholinių gėrimų pardavimą šalia automagistralių ir greitkelių esančiose viešojo maitinimo įstaigose, automobilių techninės priežiūros ir aptarnavimo įmonėse, taip pat įteisinti automobiliams skirtų alkoholio matuoklių naudojimą kelių transporto priemonėse.

17.8. Pagal Alkoholio kontrolės įstatymą nuo 2009 m. sausio 1 d. alkoholio reklama uždrausta Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausančių transliuotojų ir retransliuotojų transliuojamose programose nuo 6 iki 23 valandos.

17.9. 2009 m. sausio 1 d. įsigaliojo Alkoholio kontrolės įstatymo nuostata, kad Lietuvos Respublikoje asmenims iki 18 metų draudžiama vartoti alkoholinius gėrimus ar jų turėti.

17.10. 2008 metais sugriežtinta atsakomybė už vairavimą išgėrus. Ne tik padidintos piniginės baudos, bet ir pradėtos konfiskuoti transporto priemonės ir net taikomas administracinis areštas. Nuo 0,4 iki 0,2 promilės sumažinta leistina alkoholio koncentracija kraujyje pradedantiesiems vairuotojams.

17.11. Lietuvos Respublikoje tabako gaminių reklama, taip pat paslėpta tabako gaminių reklama yra draudžiama.

17.12. Pagal Tabako kontrolės įstatymą draudžiama rūkyti (vartoti tabako gaminius) restoranuose, kavinėse, baruose, kitose viešojo maitinimo įstaigose, klubuose, diskotekose, interneto kavinėse (interneto klubuose ir pan.), lošimo namuose (kazino), automatų ar bingo salonuose, kitose laisvalaikio praleidimo įstaigose, patalpose, kuriose vyksta sporto varžybos ar kiti renginiai, ir kitose žmonėms aptarnauti skirtose patalpose, išskyrus specialiai įrengtus cigarų ir (ar) pypkių klubus.

18. Nepalankūs esamos situacijos veiksniai:

18.1. Alkoholinių gėrimų ir alkoholinių kokteilių gamybos padidėjimas. Statistikos departamento duomenimis, spiritinių alkoholinių gėrimų ir alkoholinių kokteilių gamyba, perskaičiavus į absoliutų (100 procentų) alkoholį, šalyje 2011 metais, palyginti su 2010 metais, – padidėjo 4,3 procentų. Taip pat didėjo alaus gamyba – 2011 metais – 30,5 mln. dekalitrų, 2010 metais – 29,2 mln. dekalitrų (4,6 procento daugiau negu 2010 metais).

18.2. Alkoholinių gėrimų ir alkoholinių kokteilių prekybos padidėjimas: 2011 metais parduota 4,1 mln. dekalitrų spiritinių gėrimų ir alkoholinių kokteilių, tai 675 tūkst. dekalitrų (16,5 procento) daugiau nei 2010 metais. 2010 metais parduota 3,4 mln. dekalitrų spiritinių gėrimų ir alkoholinių kokteilių, tai 418 tūkst. dekalitrų (11 procentų) mažiau nei 2009 metais. Bendrai per dvejus metus spiritinių alkoholinių gėrimų ir alkoholinių kokteilių pardavimas išaugo 6,7 procento. 2011 metais vyno ir fermentuotų gėrimų parduota 6,6 mln. dekalitrų, tai 222 tūkst. dekalitrų (3,5 procento) daugiau nei 2010 metais, nuo 2008 metų vyno ir kitų fermentuotų gėrimų pardavimai išaugo 363 tūkst. dekalitrų (5,8 procento). Kaip ir kasmet daugiausia parduota alaus: 2011 metais – 29,9 mln. dekalitrų 644 tūkst. dekalitrų (2,2 procento) daugiau nei 2010 metais, 2010 metais – 29,3 mln. dekalitrų, tai 40 tūkst. dekalitrų (0,2 procento) mažiau nei 2009 metais. Nuo 2008 metų alaus parduota 12,3 procento daugiau.

18.3. Alkoholinių gėrimų kainų sumažėjimas. Statistikos departamento duomenimis, alkoholinių gėrimų mažmeninės kainos didėjo 2008-2009 metais: 2008 metais, palyginti su 2007 metais, – 12,6 procento, 2009 metais, palyginti su 2008 metais, – 9,2 procento, tačiau kainų kilimas stabilizavosi 2010 metais ir palyginti su 2009 metais sudarė tik 1,1 procento, tačiau 2011 metais, palyginti su 2010 metais kainos sumažėjo 1,1 procento. 2011 metų alkoholinių gėrimų kainų mažėjimą lėmė importuotų alkoholinių gėrimų kainų mažėjimas. 2011 metais, palyginti su 2010 metais, daugiausia atpigo alus 2,5 procento, spiritiniai alkoholiniai gėrimai  mažiausiai 0,3 procento, o vynas - 1,4 procento.

18.4. Alkoholio kontrolės klausimus reglamentuojančių teisės aktų, teikiamų svarstyti Lietuvos Respublikos Seimui, projektai ne visada atitinka valstybės alkoholio kontrolės politikos principus, nustatytus Alkoholio kontrolės įstatyme.

18.5. Nuolat daugėja ūkio subjektų, kurie verčiasi mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais ir tabako gaminiais. Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento, 2011 m. liepos 1 d. duomenimis galiojo apie 18,55 tūkst. savivaldybių išduotų licencijų verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais bei 16,9 tūkstančio savivaldybių išduotų licencijų verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais. Dėl to alkoholiniai gėrimai ir tabako gaminiai lengviau prieinami.

18.6. Per mažai lėšų skiriama visuomenės informavimo priemonių rengiamoms kampanijoms ir programoms, kurios gali ypač plačiai supažindinti bendruomenę su alkoholio vartojimo sukeliamomis problemomis ir padėti rengti dirvą tikslinėms intervencijoms (http://ec.europa.eu/health-eu/doc/alcoholineu_content_en.pdf).

18.7. Nors mokyklų ugdymo programos gali pasiekti plačią auditoriją, šių programų poveikis visuomenei per silpnas.

18.8. Nežinomas nelegalios alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių apyvartos mastas.

18.9. Alkoholinių gėrimų vartojimas visuomenės pripažįstamas kaip socialinė norma ir kultūros dalis. Blaivybės idėjos dar nėra populiarios visuose visuomenės sluoksniuose.

18.10. Mažinti alkoholinių gėrimų vartojimą nėra visų ūkio sektorių bendros politikos prioritetas.

IIITIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

19. Programos tikslas – mažinti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių vartojimą Lietuvoje.

20. Programos uždaviniai:

20.1. riboti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių prieinamumą, vykdyti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių kontrabandos ir nelegalių alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių vartojimo prevenciją;

20.2. vykdyti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių rinkodaros kontrolę;

20.3. kurti sveiką gyvenamąją ir darbo aplinką: informuoti visuomenę apie alkoholio ir tabako vartojimo žalą ir įgyvendinti alkoholio ir tabako vartojimo prevencijos priemones;

20.4. mažinti alkoholinių gėrimų vartojimo pasekmių saugiam eismui keliuose;

20.5. plėtoti sveikatos priežiūros paslaugas, susijusias su alkoholio vartojimo ir rūkymo prevencija;

20.6. vykdyti situacijos ir veiksmų, kuriais siekiama mažinti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių vartojimą, stebėseną.

 

IV. REZULTATAI IR VERTINIMO KRITERIJAI

 

21. Siekiami rezultatai:

21.1. mažėjantis alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių vartojimas;

21.2. mažiau galimybių įsigyti nelegalių alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių;

21.3. mažiau kelių eismo įvykių dėl neblaivių asmenų kaltės;

21.4. pagerėjusi alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių rinkodaros kontrolė, didesnė visuomenės dalis  informuota apie alkoholio ir tabako vartojimo žalą;

21.5. pakitę alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių vartojimo įpročiai, asmenų konsultavimo sveikatos priežiūros įstaigose rodikliai.

22. Rezultato vertinimo kriterijai (Programos 2 priedas):

22.1. suvartoto legalaus alkoholio (100 procentų etilo alkoholio) kiekis (litrais), tenkantis vienam šalies gyventojui;

22.2. sumažėjęs rūkančių vyrų skaičius (procentai);

22.3. sumažėjęs rūkančių moterų skaičius (procentai);

22.4. 18-64 metų Lietuvos gyventojų, nurodžiusių, kad vartojo alų arba kitus alkoholinius gėrimus per paskutiniuosius 12 mėnesių, dalis.

23. Produkto vertinimo kriterijai (Programos 2 priedas):

23.1. pirmajam uždaviniui:

23.1.1. parengtų socialinės reklamos priemonių skaičius;

23.1.2. atliktas mažmeninės prekybos alkoholiniais gėrimais vietų išsidėstymo Lietuvos teritorijoje tankumo tyrimas (skaičius);

 

 

23.1.3. parengtos mažmeninės prekybos alkoholiniais gėrimais vietų tinklo tankumo įvertinimo rekomendacijos (skaičius);

23.1.4. atliktas alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių (legalių ir nelegalių) vartojimo masto tyrimas pagal savivaldybes (skaičius);

23.2. antrajam uždaviniui:

23.2.1. atliktų Lietuvos rinkoje realizuojamų tabako gaminių sudėties atitikties jų ženklinimui kontrolinių tyrimų skaičius;

23.2.2. atliktas galimybės taikyti bendrinę (standartizuotą) pakuotę tabako gaminiams Lietuvoje įvertinimas;

23.3. trečiajam uždaviniui:

23.3.1. paremtų projektų, skirtų jaunimo blaivybei skatinti, ir alkoholio vartojimo ir rūkymo prevencijai bendruomenėje skaičius;

23.3.2. parengta ir pradėta įgyvendinti Žmogaus saugos ir sveikatos ugdymo bendroji programa (skaičius).

23.3.3. įgyvendintų alkoholio ir tabako vartojimo prevencijos priemonių skaičius;

23.3.4. surengta rūkymo prevencijos kampanija Pasaulio dienai be tabako paminėti (skaičius);

23.3.5. visuomenės informavimo priemonėse paskleistos informacijos apie alkoholio vartojimo ir rūkymo žalą sveikatai skaičius;

23.3.6. parengtos ir išplatintos informacinės medžiagos skaičius;

23.3.7. nelaimingų atsitikimų darbe, kai nukentėjusieji buvo neblaivūs, padarinių, apie kuriuos elektroninio ryšio priemonėmis informuota visuomenė, kiekis (procentais);

23.3.8. atliktas alkoholio vartojimo ir rūkymo prevencijos priemonių poreikio ir taikymo jaunimo tikslinėse grupėse galimybių tyrimas (skaičius);

23.4. ketvirtajam uždaviniui:

23.4.1. parengtų ataskaitų apie eismo įvykius, kuriuos sukėlė neblaivūs vairuotojai; apsvarstytų galimybių sumažinti leistiną alkoholio koncentraciją kraujyje tam tikrų kategorijų vairuotojams (skaičius);

23.4.2. eismo įvykių, kilusių dėl neblaivių asmenų kaltės, skaičiaus stabilizavimas;

23.4.3. parengtų ataskaitų apie galimybes Lietuvoje kelių transporto priemonėse naudoti automobiliams skirtus alkoholio matuoklius skaičius;

23.5. penktajam uždaviniui:

23.5.1. savivaldybių, kuriose organizuota Tarptautinei nerūkymo dienai paminėti skirta kampanija, skaičius;

23.5.2. asmenų, konsultuotų pagalbos metantiesiems rūkyti telefono linija, skaičius;

23.5.3. parengta priklausomybės nuo tabako diagnostikos ir gydymo metodika;

23.5.4. organizuotų renginių (seminarų, kursų, konferencijų) sveikatos priežiūros specialistams, socialiniams darbuotojams, psichologams, visuomenės sveikatos biurų darbuotojams alkoholio vartojimo ir rūkymo prevencijos ir gydymo klausimais skaičius;

23.6. šeštajam uždaviniui:

23.6.1. parengtų informacinių biuletenių apie alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių (išskyrus nelegalius) gamybą, importą, eksportą, pardavimą, mažmenines kainas ir jų pokyčius, įsigijimo išlaidas, vartojimą ir jo padarinius skaičius;

23.6.2. atliktas Lietuvos gyventojų požiūrio į alkoholio vartojimą ir žalingo alkoholio vartojimo paplitimo tyrimas (skaičius).

 

 

V. FINANSAVIMAS IR ĮGYVENDINIMAS

 

24. Programa įgyvendinama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžete atitinkamoms institucijoms ir įstaigoms, atsakingoms už Programos priemonių įgyvendinimą, patvirtintų bendrųjų asignavimų, o esant galimybei – ir iš kitų teisės aktų nustatyta tvarka gautų lėšų.

25. Programą įgyvendinančios institucijos Strateginio planavimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 metais birželio 6 d. nutarimu Nr. 827 (Žin., 2002, Nr. 57-2312; 2010, Nr. 102-5279), nustatyta tvarka kasmet iki vasario 1 d. atsiskaito Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentui už praėjusiais ataskaitiniais metais įgyvendintas Programos priemones.

26. Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas kasmet iki kovo 1 d. informuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybę apie Programos įgyvendinimo rezultatus – pateikia juos metinėje savo veiklos ataskaitoje.

 

 

––––––––––––––––––––

 

Alkoholio ir tabako kontrolės 2013–2015 metų

programos (tarpinstitucinio veiklos plano)

1 priedas

 

ALKOHOLIO IR TABAKO KONTROLĖS 2013–2015 METŲ PROGRAMOS (TARPINSTITUCINIO VEIKLOS PLANO) TIKSLAI, UŽDAVINIAI, PRIEMONĖS IR ASIGNAVIMAI

(tūkst. litų)

Eil. Nr.

Tikslų, uždavinių ir priemonių pavadinimai

2013 metų asignavimai

2014 metų asignavimai

2015 metų asignavimai

Įgyvendinanti institucija

iš viso

iš jų

iš viso

iš jų

iš viso

iš jų

išlaidoms

turtui įsigyti

išlaidoms

turtui įsigyti

išlaidoms

turtui įsigyti

 

iš viso

iš jų darbo užmokesčiui

iš viso

iš jų darbo užmokesčiui

iš viso

iš jų darbo užmokesčiui

 

Tikslas – mažinti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių vartojimą Lietuvoje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

Uždavinys – riboti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių prieinamumą, vykdyti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių kontrabandos ir nelegalių alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių vartojimo prevenciją

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.

Priemonė – skleisti Lietuvoje socialinę reklamą, skatinančią gyventojus nepirkti ar kitaip neperduoti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių nepilnamečiams

400

400

0

0

400

400

0

0

 

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministerija

1.2.

Priemonė – atlikti mažmeninės prekybos alkoholiniais gėrimais ir tabako gaminiais vietų išdėstymo Lietuvos teritorijoje tankumo tyrimą 

10

10

0

0

10

10

0

0

10

10

0

0

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas

1.3.

Priemonė – parengti mažmeninės prekybos alkoholiniais gėrimais vietų tinklo tankumo įvertinimo rekomendacijas

10

10

0

0

0

0

0

0

50

50

0

0

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas

1.4.

Priemonė – nustatyti nelegalių alkoholio ir tabako gaminių vartojimo mastą, šiuo tikslu atlikti alkoholio ir tabako gaminių (legalių ir nelegalių) vartojimo tyrimą pagal savivaldybes, informuoti visuomenę apie tyrimo rezultatus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lietuvos statistikos departamentas

2.

Uždavinys – vykdyti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių rinkodaros kontrolę

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.

Priemonė – tirti Lietuvos rinkoje realizuojamų tabako gaminių sudėtį, ar juose esančių dervų, nikotino, anglies monoksido kiekis atitinka nustatytąsias normas

20

20

0

0

20

20

0

0

 

 

 

 

Ūkio ministerija

2.2.

Priemonė – svarstyti galimybę visiems Lietuvoje realizuojamiems tabako gaminiams taikyti bendrinę (standartizuotą) pakuotę

0

0

0

0

2

2

2

0

 

 

 

 

Ūkio ministerija

3.

Uždavinys – kurti sveiką gyvenamąją ir darbo aplinką: informuoti visuomenę apie alkoholio ir tabako vartojimo žalą ir įgyvendinti alkoholio ir tabako vartojimo prevencijos priemones

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.

Priemonė – formuoti teigiamą visuomenės požiūrį į blaivią ir sveiką gyvenseną, šiuo tikslu remti alkoholio vartojimo ir rūkymo prevencijos bendruomenėse projektus

100

100

0

0

100

100

0

0

 

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministerija

3.2.

Priemonė – įgyvendinti alkoholio ir tabako vartojimo prevencijos priemones, ypač daug dėmesio skirti vaikams ir jaunimui, remti prevencijos projektus, skirtus jaunimo blaivybei ir sveikai gyvensenai skatinti

200

200

0

0

200

200

0

0

 

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministerija

3.3.

Priemonė – įgyvendinti alkoholio ir tabako vartojimo prevencijos priemones, ypač daug dėmesio skirti vaikams ir jaunimui, remti prevencijos projektus, skirtus jaunimo blaivybei ir sveikai gyvensenai skatinti

50

50

0

0

50

50

0

0

 

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministerija

3.4.

Priemonė – parengti ir pradėti įgyvendinti Žmogaus saugos ir sveikatos ugdymo bendrąją programą (1–12 klasėms)

100

100

0

0

100

100

0

0

 

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministerija

3.5.

Priemonė – per visuomenės informavimo priemones ir kitais būdais skleisti informaciją apie alkoholio vartojimo ir rūkymo žalą sveikatai – rengti ir platinti informacinę medžiagą apie tabako ir alkoholio žalą sveikatai, organizuoti kampaniją Pasaulio dienai be tabako paminėti

25

25

0

0

25

25

0

0

 

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministerija

3.6.

Priemonė – per visuomenės informavimo priemones ir kitais būdais skleisti informaciją apie alkoholio vartojimo ir rūkymo žalą sveikatai – rengti ir platinti informacinę medžiagą apie tabako ir alkoholio žalą sveikatai

30

30

0

 

0

40

 

40

 

0

 

0

60

60

0

0

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas

3.7.

 

Priemonė – plačiau supažindinti darbdavius, darbuotojus su neigiamais alkoholio vartojimo darbe padariniais darbuotojų saugai ir sveikatai, skleisti informaciją apie nelaimingų atsitikimų darbe, kai nukentėjusieji buvo neblaivūs, padarinius, pateikti šių atvejų aprašymus Valstybinės darbo inspekcijos interneto svetainėje, visuomenės informavimo priemonėse, tiesiogiai elektroninio ryšio priemonėmis informuoti apie tai subjektus; skelbti ūkio subjektų, kai nukentėjusieji buvo neblaivūs, sąrašus

10 

10 

10 

10 

10 

10 

 

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

3.8.

Priemonė – rinkti informaciją ir vertinti Lietuvoje įgyvendinamus alkoholio vartojimo ir rūkymo prevencijos projektus

3

3

0

0

3

3

0

0

0

0

0

0

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas

3.9.

 

Priemonė – organizuoti ir atlikti alkoholio vartojimo ir rūkymo prevencijos priemonių poreikio ir taikymo jaunimo tikslinėse grupėse galimybių tyrimą

10

10

0

0

10

10

0

0

10

10

0

0

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas

4.

Uždavinys – mažinti alkoholinių gėrimų vartojimo pasekmių saugiam eismui keliuose

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.1.

Priemonė – išnagrinėti galimybę sumažinti iki 0 promilių leistiną alkoholio koncentraciją kraujyje pradedantiesiems vairuotojams ir vairuotojams, vežantiems krovinius ar keleivius komerciniais tikslais

0

0

0

0

0

0

0

0

 

 

 

 

Susisiekimo ministerija

4.2.

Priemonė – išanalizuoti kelių eismo įvykių, kuriuos sukėlė neblaivūs vairuotojai, statistiką

0

0

0

0

0

0

0

0

 

 

 

 

Susisiekimo ministerija

4.3.

Priemonė – išnagrinėti, kokios galimybės Lietuvoje kelių transporto priemonėse naudoti automobiliams skirtus alkoholio matuoklius

0

0

0

0

0

0

0

0

 

 

 

 

Susisiekimo ministerija

5.

Uždavinys – plėtoti sveikatos priežiūros paslaugas, susijusias su alkoholio vartojimo ir rūkymo prevencija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.1.

Priemonė – skatinti rūkančiuosius mesti rūkyti ir teikti tokiems asmenims pagalbą: surengti kampaniją, skirtą Tarptautinei nerūkymo dienai paminėti, bei užtikrinti, kad metantieji rūkyti visą parą galėtų skambinti pagalbos telefonu parengti priklausomybės nuo tabako diagnostikos ir gydymo metodiką, rengti konkursus metantiesiems rūkyti

70

70

0

0

70

70

0

0

 

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministerija

5.2.

 

Priemonė – mokyti sveikatos priežiūros ir kitus specialistus šiuolaikiškų alkoholio vartojimo ir rūkymo prevencijos   būdų: organizuoti seminarus, kursus šeimos gydytojams, mokyklų sveikatos priežiūros specialistams ir socialiniams darbuotojams, psichologams, visuomenės sveikatos biurų darbuotojams, rengti sveikatos priežiūros specialistams konferencijas alkoholio vartojimo ir rūkymo prevencijos ir gydymo klausimais

25 

25

0

25 

25

0

 

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministerija

5.3.

 

Priemonė – plėsti šeimos gydytojo kompetenciją – kad būtų užtikrinta konsultacinė pagalba rūkantiems ir vartojantiems alkoholį asmenims

2

2

2

0

0

0

0

0

 

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministerija

6.

Uždavinys – vykdyti situacijos ir veiksmų, kuriais siekiama mažinti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių vartojimą, stebėseną

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.1.

Priemonė – rengti statistinę informaciją apie alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių (išskyrus nelegalius) gamybą, importą, eksportą, pardavimą, mažmenines kainas ir jų pokyčius, įsigijimo išlaidas, vartojimą ir jo padarinius ir skelbti ją informaciniame biuletenyje „Alkoholio ir tabako gaminių vartojimas ir jo padariniai“

10

10

10

0

10

10

10

0

 

 

 

 

Lietuvos statistikos departamentas

6.2.

Priemonė – ištirti, koks Lietuvos gyventojų požiūris į alkoholio vartojimą, žalingo alkoholio vartojimo paplitimas, kokios jo kitimo tendencijos

60

60

0

0

60

60

0

0

 

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministerija

 

1. Iš viso Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš jo:

1.1. bendrojo finansavimo lėšos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2. ES ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.3. tikslinės paskirties lėšos ir pajamų įmokos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Kiti šaltiniai (ES finansinė parama projektams įgyvendinti ir kitos teisėtai gautos lėšos)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš viso Programai finansuoti (1+2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alkoholio ir tabako kontrolės 2013–2015 metų
programos (tarpinstitucinio veiklos plano)
2 priedas

 

 

ALKOHOLIO IR TABAKO KONTROLĖS 2013–2015 METŲ PROGRAMOS (TARPINSTITUCINIO VEIKLOS PLANO) REZULTATŲ IR PRODUKTO VERTINIMO KRITERIJAI IR JŲ REIKŠMĖS

 

 

Eil. Nr.

Tikslų ir uždavinių vertinimo kriterijų pavadinimai ir matavimo vienetai

Vertinimo kriterijų reikšmės

Įgyvendinanti institucija

2013 m.

2014m.

2015m.

1.

Tarpinstitucinio veiklos plano tikslui:

mažinti  alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių vartojimą Lietuvoje

 

Suvartoto legalaus alkoholio (100 procentų etilo alkoholio) kiekis (litrais), tenkantis vienam šalies gyventojui (ne daugiau x litrų 100 procentų etilo alkoholio) (Duomenų šaltinis: Lietuvos statistikos departamentas)

11,3

11,3

 

Sveikatos apsaugos ministerija

 

Sumažėję rūkančių vyrų (procentai)

33

31

 

Sveikatos apsaugos ministerija

 

Sumažėję rūkančių moterų (procentai)

13

12

 

Sveikatos apsaugos ministerija

 

18-64 metų Lietuvos gyventojų, nurodžiusių, kad vartojo alų arba kitus alkoholinius gėrimus per paskutiniuosius 12 mėnesių, dalis (ne daugiau x proc.) (Duomenų šaltinis: Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas)

87

87

87

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas

1.1.

1-ajam uždaviniui:

riboti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių prieinamumą, vykdyti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių kontrabandos ir nelegalių alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių vartojimo prevenciją

1.1.1.

Parengtų socialinės reklamos priemonių skaičius

4

4

 

Sveikatos apsaugos ministerija

1.1.2.

 

Atliktas mažmeninės prekybos alkoholiniais gėrimais ir tabako gaminiais vietų išsidėstymo Lietuvos teritorijoje tankumo tyrimas (skaičius)

1

1

1

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas

1.1.3.

Parengtos mažmeninės prekybos alkoholiniais gėrimais vietų tinklo tankumo įvertinimo rekomendacijos (skaičius)

1

 

1

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas

1.1.4.

Atliktas  alkoholio ir tabako gaminių (legalių ir nelegalių) vartojimo tyrimas pagal savivaldybes (skaičius)

 

 

 

Lietuvos statistikos departamentas

1.2.

2-ajam uždaviniui:

vykdyti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių rinkodaros kontrolę

1.2.1.

Atlikta Lietuvos rinkoje realizuojamų tabako gaminių sudėties atitikties jų ženklinimui kontrolinių tyrimų (skaičius)

30

30

 

Ūkio ministerija

1.2.2.

Atliktas galimybės taikyti bendrinę (standartizuotą) pakuotę tabako gaminiams Lietuvoje įvertinimas (skaičius)

 

1

 

Ūkio ministerija

1.3.

3-ajam uždaviniui:

kurti sveiką gyvenamąją ir darbo aplinką: informuoti visuomenę apie alkoholio ir tabako vartojimo žalą ir įgyvendinti alkoholio ir tabako vartojimo prevencijos priemones

1.3.1.

Paremtų projektų, skirtų jaunimo blaivybei skatinti, ir alkoholio vartojimo ir rūkymo prevencijai bendruomenėje (skaičius)

20

20

 

Sveikatos apsaugos ministerija

1.3.2.

Parengta ir pradėta įgyvendinti Žmogaus saugos ir sveikatos ugdymo bendroji programa (skaičius)

1

1

 

Švietimo ir mokslo ministerija

1.3.3.

Įgyvendintų alkoholio ir tabako vartojimo prevencijos priemonių skaičius

1

1

 

Švietimo ir mokslo ministerija

1.3.4.

Surengta rūkymo prevencijos kampanija Pasaulio dienai be tabako paminėti (skaičius)

1

1

 

Sveikatos apsaugos ministerija

1.3.5.

Visuomenės informavimo priemonėse paskleistos informacijos apie alkoholio vartojimo ir rūkymo žalą sveikatai skaičius

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministerija

1.3.6.

Parengtos ir išplatintos informacinės medžiagos skaičius

2

3

4

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas

1.3.7.

Visuomenė elektroninio ryšio priemonėmis informuojama apie visų nelaimingų atsitikimų darbe, kai nukentėjusieji buvo neblaivūs, padarinius (procentai)

100

100

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

1.3.8.

Atliktas alkoholio vartojimo ir rūkymo prevencijos priemonių poreikio ir taikymo jaunimo tikslinėse grupėse galimybių tyrimas (skaičius)

1

1

1

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas

1.4.

4-ajam uždaviniui:

mažinti alkoholinių gėrimų vartojimo pasekmių saugiam eismui keliuose

1.4.1.

Parengtų ataskaitų apie eismo įvykius, kuriuos sukėlė neblaivūs vairuotojai; apsvarstytų galimybių sumažinti leistiną alkoholio koncentraciją kraujyje tam tikrų kategorijų vairuotojams (skaičius)

 

 

 

Susisiekimo ministerija

1.4.2.

Eismo įvykių, kilusių dėl neblaivių asmenų kaltės, skaičiaus stabilizavimas

555

555

 

Susisiekimo ministerija

1.4.3.

Parengtų ataskaitų apie galimybes Lietuvoje kelių transporto priemonėse naudoti automobiliams skirtus alkoholio matuoklius skaičius

 

 

 

Susisiekimo ministerija

1.5.

5-ajam uždaviniui:

plėtoti sveikatos priežiūros paslaugas, susijusias su alkoholio vartojimo ir rūkymo prevencija

1.5.1.

Savivaldybių, kuriose organizuota Tarptautinei nerūkymo dienai paminėti skirta kampanija (skaičius)

50

60

 

Sveikatos apsaugos ministerija

1.5.2.

Asmenų, konsultuotų pagalbos metantiesiems rūkyti telefono linija, skaičius

700

900

 

Sveikatos apsaugos ministerija

1.5.3.

Parengta priklausomybės nuo tabako diagnostikos ir gydymo metodika (skaičius)

1

 

 

Sveikatos apsaugos ministerija

1.5.4.

Organizuota renginių (seminarai, kursai, konferencijos) sveikatos priežiūros specialistams, socialiniams darbuotojams, psichologams, visuomenės sveikatos biurų darbuotojams alkoholio vartojimo ir rūkymo prevencijos ir gydymo klausimais (skaičius)

5

5

 

Sveikatos apsaugos ministerija

1.6.

6-ajam uždaviniui:

vykdyti situacijos ir veiksmų, kuriais siekiama mažinti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių vartojimą, stebėseną

1.6.1.

Parengtų informacinių biuletenių apie alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių (išskyrus nelegalius) gamybą, importą, eksportą, pardavimą, mažmenines kainas ir jų pokyčius, įsigijimo išlaidas, vartojimą ir jo padarinius skaičius

1

1

 

Statistikos departamentas

1.6.2.

Atliktas Lietuvos gyventojų požiūrio į alkoholio vartojimą ir žalingo alkoholio vartojimo paplitimo tyrimas (skaičius)

1

1

 

Sveikatos apsaugos ministerija