Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
ENERGIJOS IŠTEKLIŲ RINKOS
ĮSTATYMas
2012 m. d. Nr.
Vilnius
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
1. Šis įstatymas nustato Lietuvos Respublikos energijos išteklių rinkos organizavimo, administravimo, reguliavimo, priežiūros ir kontrolės teisinius pagrindus, taip pat reglamentuoja centralizuotos prekybos biokuro produktais ir naftos produktų atsargomis, prekybos gamtinėmis dujomis ir pagalbiniais apsaugos nuo energijos kainų svyravimo instrumentais visuomeninius santykius.
2. Šis įstatymas taikomas prekybai energijos ištekliais tiek, kiek to nereglamentuoja Elektros energetikos įstatymas, Gamtinių dujų įstatymas, Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas ir Naftos produktų ir naftos valstybės atsargų įstatymas.
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Biokuro produktai – iš biologiškai skaidžių biologinės kilmės žemės ūkio, miškų ūkio ir susijusių pramonės šakų žaliavų, atliekų ir liekanų, įskaitant augalines ir gyvūnines medžiagas, taip pat biologiškai skaidžių pramoninių ir komunalinių atliekų pagaminti degieji dujiniai, skystieji ir kietieji produktai, naudojami energijai gaminti.
2. Didmeninė prekyba energijos ištekliais – prekyba energijos ištekliais energijos išteklių biržoje arba pagal dvišales sutartis, kai energijos ištekliai parduodami ir perkami perparduoti arba verslo, ūkio ar asmeniniams vartojimo poreikiams tenkinti, jei vartotojas suvartoja daugiau kaip 600 GWh per metus.
3. Energijos išteklių birža – centralizuota didmeninės prekybos energijos ištekliais sistema, kurioje šio įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka centralizuotai prekiaujama biokuro produktais ir naftos produktų atsargomis, prekiaujama gamtinėmis dujomis ir pagalbiniais apsaugos nuo energijos kainų svyravimo instrumentais.
4. Energijos išteklių biržos dalyvis – asmuo, šio įstatymo nustatyta tvarka prekiaujantis energijos išteklių biržoje.
5. Energijos išteklių biržos duomenų valdymo sistema – prekybos energijos išteklių biržoje duomenų valdymo sistema, prieinama energijos išteklių biržos dalyviams Energijos išteklių biržos reglamente ir energijos išteklių biržos duomenų valdymo sistemos naudotojo sutartyje nustatyta tvarka.
6. Energijos išteklių biržos operatoriaus informacinė sistema – viešas energijos išteklių biržos informacijos portalas, kuriame teikiama informacija yra prieinama visiems suinteresuotiems asmenims ir visuomenei.
7. Energijos išteklių biržos operatorius – asmuo, šio įstatymo nustatyta tvarka organizuojantis prekybą energijos ištekliais, administruojantis energijos išteklių biržą ir turintis Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos išduotą energijos išteklių biržos operatoriaus licenciją.
8. Energijos išteklių rinka – asmenų, išgaunančių, gaminančių, paruošiančių, transportuojančių, persiunčiančių, tiekiančių energijos išteklius ir (ar) prekiaujančių energijos ištekliais, santykių visuma.
9. Energijos išteklių rinkos dalyvis – energetikos įmonė, perkanti ir (ar) parduodanti energijos išteklius, ar kitas asmuo, disponuojantis energijos ištekliais ar siekiantis jų įsigyti.
10. Pagalbinis apsaugos nuo energijos kainų svyravimo instrumentas (toliau – pagalbinis instrumentas) – priemonė, skirta užtikrinti elektros energijos ir gamtinių dujų rinkos dalyvių apsaugą nuo galimų elektros energijos ar gamtinių dujų kainų svyravimų biržose (ateities, pasirinkimo, išankstinis, apsikeitimo sandoris ar kita priemonė).
3 straipsnis. Pagrindiniai šio įstatymo tikslai
Pagrindiniai šio įstatymo tikslai:
1) nustatyti energijos išteklių biržos organizavimo, administravimo ir reguliavimo teisinius pagrindus;
2) sudaryti galimybes energijos išteklių rinkos dalyviams efektyviai konkuruoti energijos išteklių rinkoje ir naudotis skaidria, aiškiai sureguliuota ir nediskriminaciniais pagrindais veikiančia centralizuota prekybos energijos ištekliais sistema;
3) sudaryti sąlygas formuotis skirtingų rūšių biokuro produktų rinkai, mažinti biokuro produktų gamybos ir prekybos koncentraciją ir užtikrinti skaidrią biokuro produktų kainodarą;
4) sudaryti sąlygas energijos išteklių rinkos dalyviams efektyviai prekiauti biokuro produktais ir naftos produktų atsargomis – sukurti centralizuotą elektroninę prekybos sistemą;
5) užtikrinti gamtinių dujų tiekimo ir prekybos diferencijavimą – sudaryti teisines sąlygas efektyviai prekiauti gamtinėmis dujomis;
ANTRASIS SKIRSNIS
ENERGIJOS IŠTEKLIŲ RINKOS VALSTYBINIS VALDYMAS IR REGULIAVIMAS
4 straipsnis. Energijos išteklių rinkos reguliavimo tikslai
1. Energijos išteklių rinka reguliuojama vadovaujantis Nacionalinėje energetikos strategijoje nustatytais tikslais ir uždaviniais, siekiant valstybės energetinės sistemos nepriklausomumo, energijos išteklių rinkos liberalizavimo ir integracijos.
2. Energijos išteklių rinka reguliuojama vadovaujantis atskirų energetikos sektorių reguliavimo tikslais, siekiant sudaryti efektyvios, skaidrios ir konkurencingos prekybos energija ir energijos ištekliais, tarp jų – centralizuotos prekybos biokuro produktais ir naftos produktų atsargomis, prekybos gamtinėmis dujomis ir pagalbiniais instrumentais teisines sąlygas.
5 straipsnis. Energijos išteklių rinkos valstybinio valdymo ir reguliavimo institucijos
6 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės kompetencija
Lietuvos Respublikos Vyriausybė (toliau – Vyriausybė):
2) priima sprendimus dėl pradinio energijos išteklių rinkos plėtros etapo pabaigos ir prekybos pagalbiniais instrumentais priskyrimo finansinių priemonių rinkų reguliavimo sričiai;
7 straipsnis. Lietuvos Respublikos energetikos ministerija
Lietuvos Respublikos energetikos ministerija (toliau – Energetikos ministerija):
4) teikia Vyriausybei pasiūlymą dėl pradinio energijos išteklių rinkos plėtros etapo pabaigos ir prekybos pagalbiniais instrumentais priskyrimo finansinių priemonių rinkų reguliavimo sričiai;
8 straipsnis. Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos kompetencija
1. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau – Komisija):
1) išduoda energijos išteklių biržos operatoriaus licenciją, taip pat sustabdo licencijos galiojimą, panaikina licencijos galiojimo sustabdymą, panaikina licencijos galiojimą, keičia, tikslina licenciją ir išduoda licencijos dublikatą;
2) rengia ir tvirtina Energijos išteklių rinkos priežiūros taisykles, vadovaudamasi šio įstatymo ir kitų įstatymų, reglamentuojančių energetikos veiklą, nustatytais reikalavimais;
3) pagal kompetenciją atlieka energijos išteklių rinkos tyrimus, vykdo prekybos energijos išteklių biržoje ir energijos išteklių biržos operatoriaus veiklos priežiūrą;
4) derina energijos išteklių biržos operatoriaus teikiamas prekybos energijos išteklių rinkoje prievolių užtikrinimo priemones, taikomas energijos išteklių biržos dalyviams;
6) derina energijos išteklių biržos operatoriaus veiklos ketvirčio ir metinės ataskaitos, taip pat energijos išteklių biržos ataskaitos formas, teikia pasiūlymus ir nurodymus dėl ataskaitose nurodytų duomenų patikslinimo ar papildomų duomenų pateikimo;
7) derina energijos išteklių biržos operatoriaus nustatomus įkainius už energijos išteklių biržos operatoriaus teikiamas paslaugas energijos išteklių biržos dalyviams;
TREČIASIS SKIRSNIS
ENERGIJOS IŠTEKLIŲ RINKOS STRUKTŪRA IR ORGANIZAVIMAS. ENERGIJOS IŠTEKLIŲ BIRŽA
9 straipsnis. Energijos išteklių rinkos struktūra ir organizavimas
1. Energijos išteklių rinkos dalyviai prekiauja energijos ištekliais šiame įstatyme ir šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalyje nurodytuose įstatymuose nustatyta tvarka.
2. Šio įstatymo nustatyti reikalavimai taikomi centralizuotai prekybai biokuro produktais ir naftos produktų atsargomis, didmeninei prekybai gamtinėmis dujomis ir prekybai pagalbiniais instrumentais.
3. Energijos išteklių rinkos dalyviai, prekiaujantys energijos ištekliais šiame įstatyme nustatyta tvarka, laikosi šiame įstatyme, Energetikos įstatyme ir Konkurencijos įstatyme nustatytų reikalavimų ūkinei veiklai.
4. Energijos išteklių rinkos dalyviams draudžiama naudotis viešai neatskleista prekybos energijos ištekliais informacija ir užsiimti arba bandyti užsiimti manipuliavimu energijos išteklių rinka. Prekybos naudojantis viešai neatskleista informacija ir manipuliavimo rinka draudimas užtikrinamas vadovaujantis 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1227/2011 dėl didmeninės energijos rinkos vientisumo ir skaidrumo (OL 2011 L 326, p. 1) nustatytais reikalavimais ir tvarka.
5. Komisija atlieka energijos išteklių rinkos priežiūrą ir stebėseną (monitoringą) bei skelbia energijos išteklių rinkos stebėsenos (monitoringo) ataskaitas teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais. Energijos išteklių rinkos priežiūros taisykles rengia ir tvirtina Komisija.
10 straipsnis. Energijos išteklių birža
1. Energijos išteklių biržos operatorius šio įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka administruoja energijos išteklių biržą ir organizuoja centralizuotą prekybą biokuro produktais ir naftos produktų atsargomis, prekybą gamtinėmis dujomis ir pagalbiniais instrumentais energijos išteklių biržoje.
2. Energijos išteklių biržos operatorius vykdo nuolatinę prekybos energijos išteklių biržoje priežiūrą ir stebėseną Energijos išteklių biržos reglamente nustatyta tvarka. Energijos išteklių biržos operatorius vertina, kad energijos išteklių biržoje nebūtų registruojami apsimestiniai sandoriai. Jeigu energijos išteklių biržos operatorius nustato, kad energijos išteklių biržos dalyvių pateikti prekybos pasiūlymai gali būti laikomi apsimestiniais, ir pateikia Komisijai tai pagrindžiančius įrodymus, tokie sandoriai Komisijos sprendimu nėra įtraukiami į energijos išteklių biržoje susiformavusių kainų skaičiavimus, kol teisės aktų nustatyta tvarka nebus atliktas energijos išteklių rinkos tyrimas ir priimtas Komisijos galutinis sprendimas.
3. Apsimestiniais pasiūlymais, kaip nurodyta šio straipsnio 2 dalyje, laikomi tokie energijos išteklių biržoje pateikti pasiūlymai pirkti ar parduoti energijos išteklius, kai energijos išteklių biržos dalyviai siekia ne įsigyti ar realizuoti energijos išteklius, o jais prisidengę daryti tikslingą įtaką energijos išteklių rinkos kainos pokyčiams (kainos didėjimui ar mažėjimui).
4. Energijos išteklių biržos operatorius ne vėliau kaip iki kiekvienų metu kovo mėnesio 1 dienos parengia ir suderinęs su Komisija Energetikos ministerijai pateikia energijos išteklių biržos ataskaitą, kurioje atskirai įvertinamos kiekviena iš šio straipsnio 1 dalyje nurodytų prekybos rūšių. Energijos išteklių biržos ataskaita teikiama energijos išteklių biržos operatoriaus parengta ir su Komisija suderinta forma.
5. Energetikos ministerija, šio straipsnio 4 dalyje nurodytos ataskaitos pagrindu įvertinusi prekybos pagalbiniais instrumentais teisines ir organizacines sąlygas, parengia ir suderinusi su Komisija ir Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų reguliavimo ir priežiūros institucija Vyriausybei teikia pasiūlymą dėl pradinio energijos išteklių rinkos plėtros etapo pabaigos ir prekybos pagalbiniais instrumentais priskyrimo finansinių priemonių rinkų reguliavimo sričiai Finansinių priemonių rinkų įstatyme nustatyta tvarka. Priėmus atitinkamą Vyriausybės sprendimą, Vyriausybė ar jos įgaliota institucija teisės aktų nustatyta tvarka parengia ir teikia derinti prekybos pagalbiniais instrumentais organizavimo tvarką ir (ar) finansinių priemonių rinkų veikimą reglamentuojančius teisės aktus ar jų pakeitimus.
11 straipsnis. Energijos išteklių biržos operatoriaus licencijos išdavimas
1. Energijos išteklių biržos operatoriaus veiklą turi teisę vykdyti asmuo, turintis šiame įstatyme nustatyta tvarka ir sąlygomis Komisijos išduotą energijos išteklių biržos operatoriaus licenciją.
2. Asmuo, ketinantis vykdyti energijos išteklių biržos operatoriaus veiklą, pateikia Komisijai jos nustatytos formos prašymą ir dokumentus, įrodančius jo atitiktį šiame straipsnyje nustatytiems reikalavimams. Licencija išduodama Energetikos įstatymo ir Energijos išteklių biržos operatoriaus licencijavimo taisyklių nustatyta tvarka ir terminais.
3. Energijos išteklių biržos operatoriaus licencija išduodama asmeniui, turinčiam pakankamus technologinius, finansinius ir vadybinius pajėgumus, leidžiančius tinkamai vykdyti licencijuojamos veiklos sąlygas. Asmens, norinčio gauti licenciją, technologinių, finansinių ir vadybinių pajėgumų įvertinimo tvarką nustato ir šiuos pajėgumus vertina Komisija, atsižvelgdama į šiuos kriterijus:
1) asmuo privalo nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdyti technines priemones ir programinę įrangą, kurių reikia energijos išteklių biržai organizuoti ir kitai licencijuojamai veiklai vykdyti; reikalavimus energijos išteklių biržos operatoriaus valdomoms techninėms priemonėms ir programinei įrangai nustato Komisija;
2) asmuo privalo nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdyti ryšio priemones, kurių reikia pranešimams iš energijos išteklių biržos dalyvių gauti ir jiems siųsti; reikalavimus energijos išteklių biržos operatoriaus valdomoms ryšio priemonėms nustato Komisija;
3) asmens finansinis pajėgumas įvertinamas pagal jo dvejų paskutinių ataskaitinių metų finansinių ataskaitų (balansas, pelno (nuostolių) ataskaita, pinigų srautų ataskaita, nuosavo kapitalo pokyčių ataskaita, aiškinamasis raštas ir audito išvada, jeigu auditas buvo atliktas) duomenis, kai asmuo vykdė ūkinę komercinę veiklą, arba planuojamos veiklos prognozuojamus finansinius duomenis, kai asmuo nevykdė ūkinės komercinės veiklos, kurie vertinami pagal Komisijos nustatytus finansinio pajėgumo rodiklius;
4. Energijos išteklių biržos operatoriaus licencija išduodama valstybės tiesiogiai ar netiesiogiai, per kitus asmenis, kontroliuojamam asmeniui, atitinkančiam šio įstatymo 12 straipsnyje nustatytus reikalavimus. Kontrolė suprantama taip, kaip nurodyta Konkurencijos įstatyme.
5. Energijos išteklių biržos operatoriaus licencijoje nurodoma veiklos teritorija – Lietuvos Respublika, kurioje jam suteikiamos išimtinės teisės ir pareigos vykdyti licencijoje nurodytą veiklą.
6. Šio straipsnio 5 dalyje nustatytas reikalavimas neriboja asmenų teisės kurti kitas prekybos įvairiais energijos ištekliais sistemas, organizuoti aukcionus ar prekiauti energijos ištekliais kitais teisės aktuose numatytais būdais.
7. Energijos išteklių biržos operatoriaus licencijos galiojimą sustabdo, panaikina licencijos galiojimo sustabdymą, panaikina licencijos galiojimą, taip pat keičia, tikslina licenciją ir licencijos dublikatą išduoda Komisija Energetikos įstatyme ir Energijos išteklių biržos operatoriaus licencijavimo taisyklėse nustatyta tvarka.
12 straipsnis. Energijos išteklių biržos operatoriaus valdymas
1. Energijos išteklių biržos operatorius, kurį valstybė kontroliuoja netiesiogiai, privalo atitikti valdymo diferencijavimo principus – viena energetikos įmonė ar kelios tame pačiame energetikos sektoriuje veikiančios įmonės negali turėti daugiau kaip 3/4 balsų, suteikiančių teisę priimti sprendimus dėl energijos išteklių biržos operatoriaus valdymo ir veiklos įstatymų nustatyta tvarka.
2. Energetikos įmonė, prekiaujanti ar ketinanti prekiauti energijos išteklių biržoje, neturi teisės tiesiogiai ar netiesiogiai kontroliuoti energijos išteklių biržos operatorių, arba turėti kokių nors teisių energijos išteklių biržos operatoriaus atžvilgiu.
3. Šio straipsnio 2 dalyje nurodytos teisės visų pirma apima:
4. Energijos išteklių biržos operatoriaus vadovai turi būti nepriekaištingos reputacijos ir turėti pakankamą patirtį, kad būtų užtikrintas patikimas ir skaidrus energijos išteklių biržos administravimas ir prekybos energijos išteklių biržoje organizavimas. Energijos išteklių biržos operatorius teikia Komisijai informaciją apie energijos išteklių biržos operatoriaus vadovus, taip pat praneša apie vėlesnius pateiktos informacijos pasikeitimus.
13 straipsnis. Energijos išteklių biržos operatoriaus teisės ir pareigos
1. Energijos išteklių biržos operatorius neturi teisės įgalioti kitų asmenų vykdyti licencijoje nurodytą veiklą ir yra tiesiogiai atsakingas už šiame įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatytų energijos išteklių biržos administravimo ir organizavimo funkcijų tinkamą atlikimą.
2. Energijos išteklių biržos operatorius:
1) administruoja ir organizuoja energijos išteklių biržą, kurioje centralizuotai prekiaujama biokuro produktais ir naftos produktų atsargomis, prekiaujama gamtinėmis dujomis ir pagalbiniais instrumentais;
2) registruoja energijos išteklių biržos dalyvius ir administruoja jų santykius energijos išteklių biržoje;
3) valdo, palaiko ir administruoja energijos išteklių biržos operatoriaus informacinę sistemą ir energijos išteklių biržos duomenų valdymo sistemą;
4) teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis teikia kompetentingoms institucijoms, įmonėms, įstaigoms ir organizacijoms informaciją, reikalingą įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytoms pareigoms vykdyti;
5) užtikrina vienodas ir nediskriminuojančias sąlygas visiems energijos išteklių biržos dalyviams, vadovaudamasis šiame įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatytais reikalavimais;
6) energijos išteklių biržos dalyviams ir kitiems suinteresuotiems asmenims neatlygintinai teikia informaciją apie energijos išteklių biržos veiklą;
7) ne vėliau kaip per 30 dienų nuo kiekvieno metų kalendorinio ketvirčio pabaigos parengia ir teikia Komisijai bei skelbia energijos išteklių biržos operatoriaus informacinėje sistemoje energijos išteklių biržos operatoriaus veiklos ketvirčio ataskaitą;
8) ne vėliau kaip iki kiekvienų metu kovo mėnesio 1 dienos parengia ir teikia Komisijai bei skelbia energijos išteklių biržos operatoriaus informacinėje sistemoje energijos išteklių biržos operatoriaus veiklos metinę ataskaitą;
9) gavęs Komisijos pasiūlymus ar nurodymus dėl energijos išteklių biržos operatoriaus veiklos ataskaitose nurodytų duomenų patikslinimo ar papildomų duomenų pateikimo, per Komisijos nurodytą terminą pateikia ir energijos išteklių biržos operatoriaus informacinėje sistemoje paskelbia patikslintas veiklos ataskaitas;
3. Energijos išteklių biržos operatorius neturi teisės verstis komercine energetikos veikla, susijusia su energijos išteklių ir (ar) energijos žvalgymu, gavyba, perdirbimu, gamyba, laikymu, perdavimu, skirstymu, tiekimu, prekyba, taip pat kita reguliuojama veikla energetikos sektoriuje, nesusijusia su energijos išteklių biržos administravimu ir organizavimu.
14 straipsnis. Energijos išteklių biržos operatoriaus veiklos nutraukimas
1. Energijos išteklių biržos operatoriaus licencijuojamą veiklą nutraukti numatantis asmuo privalo ne vėliau kaip prieš 6 mėnesius informuoti apie tai Komisiją.
2. Kai šio straipsnio 1 dalyje numatytame pranešime nurodomas asmuo, kuris ketina pasibaigus pranešime nurodytam terminui vykdyti energijos išteklių biržos operatoriaus licencijuojamą veiklą, atitinka šiai veiklai keliamus reikalavimus, nustatytus šio įstatymo 10 straipsnyje, ir Komisijai pateikia įvertinti tokią atitiktį įrodančius dokumentus, šio straipsnio 1 dalyje nustatytas terminas, Komisijai pritarus, gali būti trumpesnis, jei tuo pačiu metu išduodama licencija naujam energijos išteklių biržos operatoriui ir panaikinamas esamo energijos išteklių biržos operatoriaus licencijos galiojimas.
15 straipsnis. Energijos išteklių biržos informacijos valdymas
1. Energijos išteklių biržos operatorius valdo, palaiko ir administruoja energijos išteklių biržos operatoriaus informacinę sistemą ir energijos išteklių biržos duomenų valdymo sistemą.
2. Energijos išteklių biržos operatoriaus informacinėje sistemoje informacija skelbiama teisės aktų nustatytais atvejais arba energijos išteklių biržos operatoriaus iniciatyva, laikantis teisės aktų nustatytų konfidencialios informacijos apsaugos reikalavimų. Energijos išteklių biržos duomenų valdymo sistemoje skelbiama informacija tretiesiems asmenims teikiama tik įstatymų nustatytais atvejais.
16 straipsnis. Energijos išteklių biržos operatoriaus veiklos finansavimas
1. Energijos išteklių biržos operatoriaus pajamas sudaro energijos išteklių biržos dalyvių mokėjimai už energijos išteklių biržos operatoriaus teikiamas paslaugas. Energijos išteklių biržos operatorius rengia ir suderinęs su Komisija tvirtina energijos išteklių biržos operatoriaus teikiamų paslaugų įkainius, taikomus energijos išteklių biržos dalyviams.
2. Energijos išteklių biržos operatorius turi teisę gauti papildomų pajamų, vykdydamas konsultacinę, finansinę ar kitą teisėtą ūkinę komercinę veiklą, nesusijusią su licencijuojama veikla, taip pat kitų teisėtų pajamų teisės aktų nustatyta tvarka, jei tokia veikla neprieštarauja šio įstatymo 13 straipsnio 3 dalyje nustatytiems energijos išteklių biržos operatoriaus veiklos ribojimams ir konfidencialumo įsipareigojimams.
3. Pasibaigus finansiniams metams energijos išteklių biržos operatorius privalo pateikti Komisijai finansinę atskaitomybę, kurioje būtų aiškiai atskirtos energijos išteklių biržos operatoriaus veiklos sąnaudos ir pajamos, gautos iš energijos išteklių biržos dalyvių mokėjimų už suteiktas paslaugas, ir papildomai gautos pajamos. Įvertinusi energijos išteklių biržos operatoriaus veiklos sąnaudų ir gautų pajamų santykį, Komisija gali pareikalauti peržiūrėti energijos išteklių biržos operatoriaus patvirtintas įmokas už jo teikiamas paslaugas, užtikrinant, kad energijos išteklių biržos dalyvių mokamos įmokos būtų pagrįstos energijos išteklių biržos operatoriaus veiklos sąnaudomis, atsižvelgiant į protingumo kriterijų atitinkančią pelno normą.
17 straipsnis. Energijos išteklių biržos dalyviai
1. Energijos išteklių rinkos dalyviai energijos išteklių biržoje dalyvauja savo pasirinkimu. Energijos išteklių rinkos dalyviai turi teisę prekiauti energija ir (ar) energijos ištekliais ir kitais teisės aktuose numatytais būdais, tarp jų ir kitose Lietuvos Respublikoje ar kitose valstybėse veikiančiose biržose, aukcionuose ar prekybos sistemose.
2. Energijos išteklių rinkos dalyviai, ketinantys prekiauti energijos išteklių biržoje, teikia energijos išteklių biržos operatoriui jo nustatytos formos prašymą ir pasirašo energijos išteklių biržos dalyvio, prekybos sistemos naudotojo ir energijos išteklių biržos duomenų valdymo sistemos naudotojo sutartis. Su energijos išteklių biržos dalyviais pasirašomų sutarčių tipines sąlygas rengia ir tvirtina energijos išteklių biržos operatorius.
3. Energijos išteklių biržos dalyvių sąrašą tvarko, atnaujina ir energijos išteklių biržos operatoriaus informacinėje sistemoje skelbia energijos išteklių biržos operatorius.
4. Energijos išteklių biržos operatorius turi teisę reikalauti prekybos energijos išteklių biržoje prievolių užtikrinimo. Prievolių užtikrinimo priemonės nustatomos energijos išteklių biržos dalyvio sutartyje ir, suderinus su Komisija, nediskriminaciniais pagrindais privalo būti taikomos visiems energijos išteklių biržos dalyviams. Energijos išteklių biržos dalyviams taikomos prievolių užtikrinimo priemonės gali būti diferencijuojamos, taip pat šio įstatymo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose gali būti nustatomi specialieji reikalavimai atskiroms energijos išteklių biržos dalyvių grupėms, priklausomai nuo energijos išteklių, kuriais jie prekiauja energijos išteklių biržoje. Nustatytos prievolių užtikrinimo priemonės turi būti motyvuotos, proporcingos ir pagrįstos.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
CENTRALIZUOTA PREKYBA BIOKURO PRODUKTAIS
18 straipsnis. Centralizuotos prekybos biokuro produktais bendrieji principai
1. Energijos išteklių biržoje įdiegiama centralizuota elektroninė prekybos biokuro produktais sistema.
2. Energijos išteklių biržoje gali būti prekiaujama visų rūšių biokuro produktais, atitinkančiais tvarumo kriterijus, technologinius, aplinkos apsaugos reikalavimus ir kokybės standartus, nustatytus Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose. Centralizuotos prekybos atskirų rūšių biokuro produktais ypatumai nustatomi Centralizuotos prekybos biokuro produktais taisyklėse.
3. Centralizuotą elektroninę prekybos biokuro produktais sistemą administruoja ir prekybą biokuro produktais energijos išteklių biržoje organizuoja energijos išteklių biržos operatorius.
4. Energijos išteklių biržoje biokuro produktais prekiaujama pagal dvišales pirkimo–pardavimo sutartis, kurios sudaromos centralizuotos elektroninės prekybos biokuro produktais sistemoje energijos išteklių biržos dalyvių pateiktų pasiūlymų pirkti ir parduoti biokuro produktus pagrindu, vadovaujantis šiame įstatyme nustatytais reikalavimais, Energetikos ministerijos patvirtintomis Centralizuotos prekybos biokuro produktais taisyklėmis ir Energijos išteklių biržos reglamentu.
19 straipsnis. Prekyba biokuro produktais energijos išteklių biržoje
1. Energijos išteklių biržoje biokuro produktais prekiaujama ir dvišalės biokuro produktų pirkimo–pardavimo sutartys, pasinaudojus centralizuota elektronine prekybos biokuro produktais sistema, sudaromos Centralizuotos prekybos biokuro produktais taisyklėse nustatyta tvarka.
2. Energijos išteklių biržos dalyvių dvišalės biokuro produktų pirkimo–pardavimo sutartys, sudarytos pasinaudojus centralizuota elektronine prekybos biokuro produktais sistema, registruojamos energijos išteklių biržos duomenų valdymo sistemoje.
3. Energijos išteklių biržos dalyviai, ketinantys prekiauti biokuro produktais energijos išteklių biržoje, deklaruoja energijos išteklių biržos operatoriui pagal tiesiogiai sudarytas dvišales pirkimo–pardavimo sutartis perkamų biokuro produktų kiekius, kuriuos ketinama parduoti pasinaudojus centralizuota elektronine prekybos biokuro produktais sistema, ir pateikia kitos sutarties šalies rašytinį patvirtinimą. Energijos išteklių biržos dalyvių pateikti duomenys registruojami energijos išteklių biržos duomenų valdymo sistemoje.
4. Energijos išteklių biržos dalyvių pateikti duomenys yra konfidencialūs ir gali būti atskleisti tretiesiems asmenims tik teisės aktų nustatyta tvarka, išskyrus duomenis apie perkamus ir parduodamus atskirų biokuro produktų kiekius ir kainas, kurie apibendrintai ir nenurodant sutarties šalių skelbiami energijos išteklių biržos operatoriaus informacinėje sistemoje.
PENKTASIS SKIRSNIS
CENTRALIZUOTA PREKYBA NAFTOS PRODUKTŲ ATSARGOMIS
20 straipsnis. Centralizuotos prekybos naftos produktų atsargomis bendrieji principai
1. Energijos išteklių biržoje įdiegiama centralizuota elektroninė prekybos naftos produktų atsargomis sistema. Energijos išteklių biržos dalyviai, naudodamiesi centralizuota elektronine prekybos naftos produktų atsargomis sistema, prekiauja naftos produktų atsargomis, naftos produktų atsargų reikalavimo teisėmis ir naftos produktų atsargų laikymo paslaugomis. Naftos produktus, kurių atsargomis prekiaujama šiame įstatyme nustatyta tvarka, nustato Naftos produktų ir naftos valstybės atsargų įstatymas.
2. Centralizuotą elektroninę prekybos naftos produktų atsargomis sistemą administruoja ir prekybą naftos produktų atsargomis energijos išteklių biržoje organizuoja energijos išteklių biržos operatorius.
3. Energijos išteklių biržoje naftos produktų atsargomis, naftos produktų atsargų reikalavimo teisėmis ir naftos produktų atsargų laikymo paslaugomis prekiaujama pagal dvišales pirkimo–pardavimo sutartis, kurios sudaromos centralizuotos elektroninės prekybos naftos produktų atsargomis sistemoje energijos išteklių biržos dalyvių pateiktų pasiūlymų pirkti ir parduoti naftos produktų atsargas, naftos produktų atsargų reikalavimo teises ir (ar) naftos produktų atsargų laikymo paslaugas, vadovaujantis šiame įstatyme nustatytais reikalavimais, Energetikos ministerijomis patvirtintomis Centralizuotos prekybos naftos produktų atsargomis taisyklėmis ir Energijos išteklių biržos reglamentu.
4. Energijos išteklių biržos dalyviai gali teikti tarpvalstybinius pasiūlymus pirkti ir (ar) parduoti naftos produktų atsargų reikalavimo teises ir (ar) naftos produktų atsargas, sudarant pirkimo-pardavimo sutartis su kitose valstybėse narėse veikiančiais asmenimis. Tokie pasiūlymai ir sudaromos sutartys turi atitikti įstatymų nustatytus reikalavimus dėl tarpvalstybinės prekybos naftos produktų atsargomis ir naftos produktais.
21 straipsnis. Prekyba naftos produktų atsargomis energijos išteklių biržoje
1. Energijos išteklių biržoje naftos produktų atsargomis, naftos produktų atsargų reikalavimo teisėmis ir naftos produktų atsargų laikymo paslaugomis prekiaujama ir dvišalės pirkimo–pardavimo sutartys, pasinaudojus centralizuota elektronine prekybos naftos produktų atsargomis sistema, sudaromos Centralizuotos prekybos naftos produktų atsargomis taisyklėse nustatyta tvarka.
2. Energijos išteklių biržos dalyvių dvišalės pirkimo–pardavimo sutartys, sudarytos pasinaudojus centralizuota elektronine prekybos naftos produktų atsargomis sistema, registruojamos energijos išteklių biržos duomenų valdymo sistemoje.
3. Energijos išteklių biržos dalyviai, ketinantys prekiauti naftos produktų atsargomis ir (ar) naftos produktų atsargų reikalavimo teisėmis energijos išteklių biržoje, deklaruoja energijos išteklių biržos operatoriui pagal tiesiogiai sudarytas dvišales pirkimo–pardavimo sutartis perkamų naftos produktų atsargų kiekius ir (ar) naftos produktų atsargų reikalavimo teises, kuriuos ketinama parduoti pasinaudojus centralizuota elektronine prekybos naftos produktų atsargų sistema, ir pateikia kitos sutarties šalies rašytinį patvirtinimą. Energijos išteklių biržos dalyvių pateikti duomenys registruojami energijos išteklių biržos duomenų valdymo sistemoje.
4. Energijos išteklių biržos dalyvių pateikti duomenys yra konfidencialūs ir gali būti atskleisti tretiesiems asmenims tik teisės aktų nustatyta tvarka, išskyrus duomenis apie perkamus ir parduodamus atskirų naftos produktų atsargų kiekius ir kainas, taip pat duomenis apie naftos produktų atsargų reikalavimo teisių ir naftos produktų atsargų laikymo paslaugų kainas, kurie apibendrintai ir nenurodant sutarties šalių skelbiami energijos išteklių biržos operatoriaus informacinėje sistemoje.
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
PREKYBA GAMTINĖMIS DUJOMIS
22 straipsnis. Prekybos gamtinėmis dujomis bendrieji principai
1. Prekyba gamtinėmis dujomis vykdoma prekiaujant energijos išteklių biržoje, kitose gamtinių dujų biržose, dvišalių pirkimo–pardavimo sutarčių pagrindu ir (ar) kitais būdais Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintose Prekybos gamtinėmis dujomis taisyklėse nustatyta tvarka.
23 straipsnis. Prekyba gamtinėmis dujomis energijos išteklių biržoje
1. Energijos išteklių biržoje gamtinėmis dujomis prekiaujama šiame įstatyme, Gamtinių dujų įstatyme, Prekybos gamtinėmis dujomis taisyklėse ir Energijos išteklių biržos reglamente nustatyta tvarka.
2. Energijos išteklių biržos dalyviai, turintys teisę prekiauti gamtinių dujų biržoje Gamtinių dujų įstatyme nustatyta tvarka ir ketinantys parduoti gamtines dujas per energijos išteklių biržą, deklaruoja energijos išteklių biržos operatoriui pagal dvišales pirkimo–pardavimo sutartis perkamų gamtinių dujų kiekius, kuriuos ketinami parduoti per energijos išteklių biržą, ir pateikia kitos sutarties šalies rašytinį patvirtinimą. Energijos išteklių biržos dalyvių pateikti duomenys registruojami energijos išteklių biržos duomenų valdymo sistemoje.
3. Energijos išteklių biržos dalyvių pateikti duomenys yra konfidencialūs ir gali būti atskleisti tretiesiems asmenims tik teisės aktų nustatyta tvarka, išskyrus duomenis apie perkamų ir parduodamų gamtinių dujų kiekius ir kainas, kurie apibendrintai ir nenurodant biržos sandorio šalių viešai skelbiami energijos išteklių biržos operatoriaus informacinėje sistemoje.
24 straipsnis. Bendradarbiavimas vykdant prekybą gamtinėmis dujomis
1. Energijos išteklių biržos operatorius Prekybos gamtinėmis dujomis taisyklėse nustatyta tvarka bendradarbiauja su Komisija ir nedelsdamas Komisijai pateikia su įtariamai apsimestiniais prekybos gamtinėmis dujomis sandoriais susijusią informaciją ir bet kurią kitą aktualią informaciją, kuri būtų reikalinga gamtinių dujų rinkos priežiūrai vykdyti, ypatingai susijusią su licencijų ir (ar) leidimų turėtojams nustatytų veiklos sąlygų galimais pažeidimais.
2. Energijos išteklių biržos operatorius, gamtinių dujų rinkos operatorius ir gamtinių dujų perdavimo sistemos operatorius pagal kompetenciją teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis tarpusavyje bendradarbiauja ir keičiasi visa informacija, kiek tai reikalinga jų funkcijoms tinkamai vykdyti, nepažeidžiant įstatymuose nustatytų veiklos nepriklausomumo ir atskyrimo reikalavimų. Keisdamiesi informacija energijos išteklių biržos operatorius, gamtinių dujų rinkos operatorius ir gamtinių dujų perdavimo sistemos operatorius imasi visų pagrįstų priemonių užtikrinti atskirų gamtinių dujų rinkos dalyvių duomenų konfidencialumui ir neatskleidžia jų kitais nei įstatymuose nustatytais pagrindais, kiek tai reikalinga energijos išteklių rinkos, gamtinių dujų rinkos ir (ar) valstybės energetinės sistemos reikmėms.
SEPTINTASIS SKIRSNIS
PREKYBA PAGALBINIAIS INSTRUMENTAIS
25 straipsnis. Prekybos pagalbiniais instrumentais bendrieji principai
1. Elektros energijos ar gamtinių dujų rinkos dalyviai gali susitarti dėl pagalbinių instrumentų taikymo ir prekybos jais, sudarydami ilgalaikes pirkimo–pardavimo sutartis, kuriomis susitariama dėl perkamo ir parduodamo elektros energijos ar gamtinių dujų kiekio ir kainos pokyčių valdymo priemonių taikymo per sutartyje nustatytą laikotarpį.
2. Tais atvejais, kai elektros energija ar gamtinėmis dujomis prekiaujama elektros energijos biržoje ar gamtinių dujų biržoje, šio straipsnio 1 dalyje nurodytos sutartys turi būti sudaromos per energijos išteklių biržą. Kitais atvejais tokias sutartis asmenys savo pasirinkimu sudaro tiesiogiai dvišalio susitarimo pagrindu arba per energijos išteklių biržą.
3. Susitarimai dėl pagalbinių instrumentų taikymo ir prekybos jais sudaromi vadovaujantis šiuo įstatymu ir Prekybos pagalbiniais apsaugos nuo energijos kainų svyravimo instrumentais taisyklėmis.
26 straipsnis. Prekyba pagalbiniais instrumentais energijos išteklių biržoje
1. Energijos išteklių biržos operatorius energijos išteklių biržos duomenų valdymo sistemoje registruoja per energijos išteklių biržą sudarytas ilgalaikes pirkimo–pardavimo sutartis, kuriomis susitariama dėl pagalbinių instrumentų taikymo ir prekybos jais.
2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas sutartis energijos išteklių biržos dalyviai gali sudaryti tarpusavio susitarimu, jei energijos išteklių biržos operatoriui pateikiamas tokį ketinimą patvirtinantis abiejų šalių pranešimas, arba teikdami viešą pasiūlymą sudaryti tokią sutartį, kuris skelbiamas energijos išteklių biržos duomenų valdymo sistemoje.
3. Energijos išteklių biržos dalyviai, ketinantys prekiauti pagalbiniais instrumentais energijos išteklių biržoje, deklaruoja energijos išteklių biržos operatoriui pagal dvišales pirkimo–pardavimo sutartis ir (ar) elektros energijos biržoje ar gamtinių dujų biržoje perkamus ir parduodamus elektros energijos ar gamtinių dujų kiekius ir pateikia kitos sutarties šalies ar biržą administruojančio asmens rašytinį patvirtinimą. Energijos išteklių biržos dalyvių pateikti duomenys registruojami energijos išteklių biržos duomenų valdymo sistemoje.
4. Energijos išteklių biržos dalyvių pateikti duomenys yra konfidencialūs ir gali būti atskleisti tretiesiems asmenims tik teisės aktų nustatyta tvarka, išskyrus apibendrintus duomenis apie ilgalaikių pirkimo–pardavimo sutarčių, sudaromų per energijos išteklių biržą, pagrindu perkamus ir parduodamus elektros energijos ir gamtinių dujų kiekius ir kainas, kurie apibendrintai ir nenurodant sutarties šalių skelbiami energijos išteklių biržos operatoriaus informacinėje sistemoje.
27 straipsnis. Bendradarbiavimas vykdant prekybą pagalbiniais instrumentais
1. Energijos išteklių biržos operatorius, elektros energijos biržą ir gamtinių dujų biržą administruojantys asmenys, taip pat elektros energijos ir gamtinių dujų perdavimo sistemų operatoriai pagal kompetenciją teisės aktų nustatyta tvarka tarpusavyje bendradarbiauja ir keičiasi visa informacija, kiek tai reikalinga jų funkcijoms tinkamai vykdyti, nepažeidžiant įstatymuose nustatytų veiklos nepriklausomumo ir atskyrimo reikalavimų.
2. Keičiantis informacija šiame straipsnyje nustatytais tikslais ir apimtimi, energijos išteklių biržos operatorius, elektros energijos biržą ir gamtinių dujų biržą administruojantys asmenys, taip pat elektros energijos ir gamtinių dujų perdavimo sistemų operatoriai imasi visų pagrįstų priemonių užtikrinti gaunamų duomenų konfidencialumui ir neatskleidžia jų kitais nei įstatymuose nustatytais pagrindais, kiek tai reikalinga energijos išteklių rinkos, elektros energijos rinkos, gamtinių dujų rinkos ir (ar) valstybės energetinės sistemos reikmėms.
AŠTUNTASIS SKIRSNIS
SKUNDŲ NAGRINĖJIMAS IR ATSAKOMYBĖ
28 straipsnis. Skundų ir ginčų nagrinėjimas
1. Komisija išankstine neprivaloma skundų ir ginčų nagrinėjimo ne teisme tvarka pagal kompetenciją nagrinėja energijos išteklių biržos dalyvių ir kitų asmenų skundus bei ginčus dėl energijos išteklių biržos administravimo ir organizavimo bei kitos licencijuojamos energijos išteklių biržos operatoriaus veiklos.
29 straipsnis. Atsakomybė
1. Asmenys, nesilaikantys ar nevykdantys šio įstatymo reikalavimų, atsako įstatymų nustatyta tvarka.
2. Energijos išteklių rinkos dalyviams už pažeidimus vykdant reguliuojamą energetikos veiklą skiriamos piniginės baudos Energetikos įstatyme nustatyta tvarka. Energijos išteklių rinkos dalyvių atsakomybę už sąžiningos konkurencijos pažeidimus ir taikomas sankcijas nustato Konkurencijos įstatymas.
3. Energijos išteklių rinkos dalyviams už draudimo naudotis viešai neatskleista prekybos energijos ištekliais informacija ir užsiimti arba bandyti užsiimti manipuliavimu energijos išteklių rinka, kaip nurodyta šio įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje, pažeidimus Komisija skiria piniginę baudą iki 10 procentų bendrųjų metinių pajamų praėjusiais ūkiniais metais. Baudos skyrimo klausimas svarstomas ir sprendimas dėl baudos skyrimo, jos dydžio ir diferencijavimo priimamas bei šis sprendimas vykdomas mutatis mutandis vadovaujantis Energetikos įstatymo nuostatomis.
DEVINTASIS SKIRSNIS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
30 straipsnis. Įstatymą įgyvendinantys teisės aktai