Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
CENTRINĖS KREDITO UNIJOS ĮSTATYMAS
1999 m. mėn. Nr.
Vilnius
BENDROJI DALIS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
Šis įstatymas nustato Centrinės kredito unijos demokratinius kooperatinius veiklos pagrindus, narystės joje sąlygas, reglamentuoja Centrinės kredito unijos steigimą, valdymą, reorganizavimą ir likvidavimą, bei veiklos priežiūrą. Šis įstatymas taip pat reglamentuoja Centrinėje kredito unijoje sudaromo Kredito unijų Stabilizacijos fondo, skirto kredito unijų veiklos stabilumui užtikrinti bei sutrikusiam mokumui atkurti, veiklos principus.
2 straipsnis. Įstatyme vartojamos sąvokos
1. Centrinė kredito unija - kooperatiniais pagrindais suorganizuota, juridinių asmenų - kredito unijų, kredito unijų asociacijų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos įsteigta ir šio įstatymo nustatyta tvarka įregistruota kredito įstaiga, veikianti kaip kooperatinė bendrovė. Centrinė kredito unija veikia pajinio kapitalo pagrindu ir atlikdama kredito unijų likvidumo palaikymo ir mokumo atkūrimo funkcijas, kartu verčiasi indėlių bei grąžintinų lėšų priėmimu ir paskolų teikimu bei prisiima su tuo susijusią riziką ir atsakomybę, taip pat užsiima kita šio įstatymo nustatyta veikla, atlikdama šio įstatymo 5 straipsnyje nustatytas funkcijas bei operacijas.
2. Kredito unija - kooperatiniais pagrindais suorganizuota, fizinių asmenų ar fizinių asmenų kartu su Lietuvos Respublikoje įregistruotomis viešosiomis įstaigomis, visuomeninėmis organizacijomis, profesinių sąjungų organizacijomis, religinėmis bendruomenėmis ir bendrijomis, ūkinėmis bendrijomis, personalinėmis įmonėmis, žemės ūkio kooperatyvais (toliau - narių) savanoriškai įsteigta ir Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymo nustatyta tvarka įregistruota kredito įstaiga, telkianti savo narių pinigines lėšas narių ūkiniams bei socialiniams poreikiams, numatytiems kredito unijos įstatuose, tenkinti savitarpio paskolų teikimo būdu ir prisiimanti su tuo susijusią riziką bei atsakomybę.
3. Kredito unijų asociacijos - įstatymų nustatyta tvarka įregistruotos kredito unijų sąjungos, atstovaujančios Lietuvoje veikiančias kredito unijas bei išreiškiančios savo narių interesus. Kredito unijų asociacijos gali būti Centrinės kredito unijos narėmis.
4. Licencija - Centrinės kredito unijos veiklai išduotas raštiškas kredito įstaigų licencijavimą bei veiklos priežiūrą vykdančios institucijos (toliau - priežiūros institucija) leidimas verstis įstatuose nurodyta veikla atliekant šio įstatymo 5 straipsnyje nustatytas visas ar dalį operacijų.
5. Pagrindinis pajus - Centrinės kredito unijos nario įsigytas pajus, suteikiantis teisę Centrinės kredito unijos aukščiausio valdymo organo - visuotinio Centrinės kredito unijos narių susirinkimo metu turėti vieno balso teisę sprendžiant visus šio įstatymo 27 straipsnyje nustatytus visuotinio susirinkimo kompetencijos klausimus ir suteikiantis teisę gauti dividendus. Minimalus Centrinės kredito unijos nario pagrindinio pajaus dydis 10000 litų.
6. Papildomi pajai - Centrinės kredito unijos narių įsigyti pajai, nesuteikiantys balso teisės, tačiau suteikiantys teisę gauti dividendus. Kiekvieno šių pajų dydis 10000 litų, o įgyjamas šių pajų skaičius neribojamas.
7. Kredito unijų Stabilizacijos fondas - (toliau Stabilizacijos fondas). Šio įstatymo 23 straipsnyje nustatytu būdu suformuotas fondas, skirtas kredito unijų veiklos stabilumui bei tęstinumui užtikrinti ir veikiantis kaip paskutinis pasiskolinimo šaltinis kredito unijos sutrikusiam mokumui atkurti.
9. Pagrindinis kapitalas - pajinio kapitalo, atsargos kapitalo ir praėjusių metų nepaskirstyto pelno (nuostolių) suma.
11. Papildomas kapitalas - tai Stabilizacijos fondo, gautų subordinuotų paskolų, jeigu jos atitinka priežiūros institucijos nustatytus reikalavimus, einamųjų metų nepaskirstyto pelno (nuostolio), pagrindinių priemonių perkainavimo rezervo ir kitų Centrinės kredito unijos įstatuose numatytų kapitalų ir rezervų suma.
12. Sutrikęs kredito unijos likvidumas – kai dėl išorinių ar vidinių veiksnių kredito unija nėra pajėgi laiku vykdyti įsipareigojimus, arba kai kredito unijos turto ir įsipareigojimų struktūra pagal terminus artimiausiems mėnesiams rodo tam tikrą nesubalansuotumą, galintį sutrikdyti likvidumo normatyvo vykdymą.
3 straipsnis. Centrinės kredito unijos statusas
Centrinė kredito unija nuo jos įregistravimo šio įstatymo nustatyta tvarka momento turi juridinio asmens teises ir savo veikloje vadovaujasi šiuo įstatymu, kitais Lietuvos Respublikos įstatymais bei teisės aktais, taip pat savo įstatais. Lietuvos Respublikos kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatymo nuostatos taikomos Centrinės kredito unijos veiklai tiek, kiek jos neprieštarauja Centrinės kredito unijos įstatymui.
4 straipsnis. Centrinės kredito unijos nuosavybė
1. Centrinės kredito unijos turtas sukauptas iš jos narių pajų, steigimo įnašų bei iš savo veiklos, nuosavybės teise priklauso Centrinei kredito unijai.
II SKIRSNIS
CENTRINĖS KREDITO UNIJOS FUNKCIJOS
TEISĖS IR PAREIGOS
5 straipsnis. Centrinės kredito unijos funkcijos
1. Centrinė kredito unija vykdo šias funkcijas bei atlieka šias operacijas:
5) priima neterminuotus ir terminuotus indėlius iš savo narių, kredito unijų asociacijų, Lietuvos Respublikoje įregistruotų visuomeninių organizacijų, religinių bendruomenių, viešųjų įstaigų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir (ar) savivaldybių įgaliotų institucijų, Lietuvos Respublikos, tarptautinių ir (ar) užsienio valstybių labdaros (paramos) fondų ir finansinių institucijų;
7) teikia paskolas, garantijas bei Centrinės kredito unijos įstatuose numatyta tvarka finansinę pagalbą kredito unijoms – Centrinės kredito unijos narėms;
8) investuoja laisvas lėšas į Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinius popierius, Lietuvos banko vertybinius popierius bei užsienio valstybių, turinčių aukščiausio lygio reitingą (A grupės šalys), vyriausybių vertybinius popierius;
9) atlieka kliringines operacijas tarp savo narių ir dalyvauja kliringinėse atsiskaitymų operacijose per Lietuvos banko atsiskaitymų centrą bei kitas kliringines institucijas;
10) dalyvauja Lietuvos Respublikos ir kitų šalių įvairių institucijų inicijuotose programose bei projektuose, skirtuose kredito unijoms, ir priima su tomis programomis bei projektais susijusias lėšas ir turtą; palaiko ryšius su panašiomis kitų šalių bei tarptautinėmis institucijomis, atstovauja jose Lietuvos kredito unijas, priima iš tokių institucijų lėšas, techninę ir kitokią pagalbą ir su tuo susijusius įsipareigojimus;
11) stebi, ir esant būtinumui tikrina Centrinės kredito unijos nares- kredito unijas ir teikia informaciją, siūlymus bei rekomendacijas priežiūros institucijai dėl išaiškintų pažeidimų bei riziką ribojančių normatyvų nevykdymo;
13) leidžia mokėjimo priemones (mokėjimo korteles, kelioninius čekius, vekselius) ir jas aptarnauja;
15) teikia pastabas ir pasiūlymus rengiant ir keičiant teisės aktus reglamentuojančius kredito unijų veiklą;
17) organizuoja kredito unijų darbuotojų mokymus kooperatinės bankininkystės klausimais ir teikia metodinę pagalbą kredito unijoms;
18) nustato kredito unijoms – Centrinės kredito unijos narėms, vienodas standartizuotas dokumentacijos tvarkymo formas ir taisykles, informacines sistemas, finansines ataskaitas;
6 straipsnis. Centrinės kredito unijos teisės
Centrinė kredito unija vykdydama ar atlikdama šio įstatymo 5 straipsnyje numatytas funkcijas bei operacijas , turi teisę:
1) veikti kaip kredito unijų laikinasis administratorius bei likvidatorius, Lietuvos Respublikos Kredito unijų įstatymo, Centrinės kredito unijos įstatų ir priežiūros institucijos priimtų teisės aktų nustatyta tvarka;
2) deleguoti atstovus į savo narių - kredito unijų visuotinius susirinkimus su patariamojo balso teise;
3) turėti sąskaitas Lietuvos banko atsiskaitymų centre, kituose bankuose nacionaline ir užsienio valiuta Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka;
5) pirkti ar kitais būdais įgyti reikalingą savo veiklai palaikyti bei vystyti turtą, taip pat jį parduoti, išnuomoti, įkeisti ar kitaip juo disponuoti;
6) sudaryti sandorius ir prisiimti įsipareigojimus, neprieštaraujančius šiam įstatymui, Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymui bei kitiems teisės aktams;
8) atlikti kliringo operacijas tarp savo narių ir dalyvauti kliringinėse atsiskaitymų operacijose per Lietuvos banko Atsiskaitymų centrą bei kitas kliringines institucijas;
9) gauti iš kredito unijų informaciją, reikalingą Centrinės kredito unijos bei Stabilizacijos fondo funkcijoms bei operacijoms vykdyti;
11) nustatyti privalomas sąlygas, kurių turi laikytis kredito unijai, kai jai teikiama finansinė pagalba;
12) nustatyti tikslines Centrinės kredito unijos narių įmokas, jų dydžius, taip pat atlyginimo už teikiamas paslaugas įkainius;
14) mokėti palūkanas už likvidumo palaikymo rezerve ir kitose Centrinės kredito unijos sąskaitose pagal indėlio ar banko sąskaitos sutartį laikomas lėšas;
III SKIRSNIS
CENTRINĖS KREDITO UNIJOS NARIAI, JŲ REGISTRAVIMAS TEISĖS IR PAREIGOS
7 straipsnis. Centrinės kredito unijos nariai
1. Centrinės kredito unijos nariais yra jos steigėjai, po jos įsteigimo įstojusios kitos kredito unijos ir kredito unijų asociacijos.
2. Centrinės kredito unijos steigėjai tampa jos nariais po to, kai įstatymų nustatyta tvarka Centrinė kredito unija yra įregistruota.
3. Nauju Centrinės kredito unijos nariu tampama po to, kai Centrinės kredito unijos valdyba patenkina jo prašymą įstoti į Centrinę kredito uniją ir kai jis išperka Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos Centrinėje kredito unijoje turimą vieną iš papildomų pajų. Šis pajus tampa naujo Centrinės kredito unijos nario pagrindiniu pajumi. Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai pardavus visus savo turimus papildomus pajus, taip pat ir vieną savo turėtą pagrindinį pajų, naujas Centrinės kredito unijos narys priimamas į narius, kai jis išperka naują pagrindinį Centrinės kredito unijos pajų.
8 straipsnis. Centrinės kredito unijos narių registravimas
1. Centrinės kredito unijos nariai turi būti registruojami Centrinės kredito unijos narių registre, kurį tvarko Centrinės kredito unijos valdyba. Registre nurodoma: kredito unijos, kredito unijų asociacijos ir Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos pavadinimas, įmonės, įstaigos, organizacijos kodas, adresas, įstojimo data, pajų sumokėjimas bei įmokėjimo tvarka, kitų Centrinės kredito unijos įstatuose nustatytų įmokų įmokėjimas bei nustatyti įmokų dydžiai.
9 straipsnis. Centrinės kredito unijos nario teisės ir pareigos
1. Centrinės kredito unijos narys turi šias teises:
1) paskirti savo atstovą dalyvauti Centrinės kredito unijos visuotiniuose susirinkimuose ir balsuojant turėti vieną balsą;
2) Centrinės kredito unijos nario atstovas gali rinkti Centrinės kredito unijos valdymo ir kontrolės organus ir būti į juos išrinktas;
3) gauti informaciją apie Centrinės kredito unijos bei Stabilizacijos fondo veiklą, jų finansinę-ūkinę būklę ir turtą bei pareikalauti, kad Centrinė kredito unija pateiktų jam susipažinti ar kopijuoti metinę bei tarpinę finansinę atskaitomybę, valdybos ataskaitas apie Centrinės kredito unijos bei Stabilizacijos fondo veiklą, visuotinių susirinkimų protokolus. Kiti dokumentai gali būti Centrinės kredito unijos narui pateikiami, jeigu juose nėra paslapčių, kurių atskleidimas padarytų Centrinei kredito unijai, Stabilizacijos fondui ar Centrinės kredito unijos nariams turtinę žalą. Atsisakyti suteikti informaciją dėl kitų priežasčių draudžiama. Atsisakymas pateikti prašomus dokumentus turi būti įforminamas raštu, jeigu to reikalauja Centrinės kredito unijos narys. Ginčus dėl nario teisės gauti informaciją sprendžia teismas;
4) apskųsti teismui Centrinės kredito unijos visuotinio susirinkimo ir kitų valdymo organų nutarimus;
6) Centrinės kredito unijos narė - kredito unija turi teisę gauti paskolas, garantijas taip pat kitą šiame įstatyme numatytą finansinę pagalbą iš Centrinės kredito unijos bei Stabilizacijos fondo šiame įstatyme, Centrinės kredito unijos įstatuose ir sutartyse nustatyta tvarka ir sąlygomis;
8) gauti nariams skirstomo pelno dalį - dividendą, proporcingą turimų pagrindinio ir papildomų pajų Centrinėje kredito unijoje dydžiui;
9) naudotis kredito unijoms teikiamomis kitomis paslaugomis įstatuose ir šiame įstatyme nustatytomis sąlygomis;
2. Centrinės kredito unijos įstatuose gali būti numatytos ir kitos nario teisės, neprieštaraujančios Lietuvos Respublikos įstatymams.
3. Centrinės kredito unijos narės - kredito unijos atstovas neturi teisės balsuoti, kai visuotinis susirinkimas, valdyba ar Stabilizacijos fondo komisija sprendžia paskolos suteikimo šio atstovo kredito unijai ar finansinės paramos suteikimo šiai kredito unijai klausimus taip pat kitais įstatų numatytais atvejais, kada Centrinės kredito unijos narė kredito unija bei jos atstovas yra tiesiogiai suinteresuoti sprendimo rezultatais.
4. Centrinės kredito unijos narys privalo:
1) šiame įstatyme bei Centrinės kredito unijos įstatuose nustatytais terminais ir tvarka įmokėti pajus ir kitas nustatytas tikslines įmokas;
5. Centrinės kredito unijos narė - kredito unija privalo:
1) vykdyti kredito unijos įsipareigojimus Centrinei kredito unijai bei Centrinės kredito unijos valdymo ir kontrolės organų nutarimus;
2) tinkamai ir laiku vykdyti su Centrine kredito unija sudarytas paskolų, indėlių ir kitas sutartis;
3) savo lėšas pagal indėlio ar banko sąskaitos sutartis laikyti tik Centrinėje kredito unijoje išskyrus atvejus, kai yra gautas Centrinės kredito unijos valdybos sutikimas šias lėšas laikyti konkrečiuose kituose bankuose;
4) gauti Centrinės kredito unijos valdybos sutikimą, jei nori skolintis ar priimti indėlius betarpiškai iš kitų kredito unijų ar bankų;
6. 6) jei - Kredito unijos įgaliotas atstovas Centrinės kredito unijos valdymo ar kontrolės organuose išstoja ar pašalinamas iš savo kredito unijos, tai jis privalo atsistatydinti arba turi būti atstatydintas iš Centrinės kredito unijos visuotinio susirinkimo atstovo, valdybos nario, Kredito unijų stabilizavimo fondo komisijos nario pareigų ir negali toliau vykdyti savo funkcijų Centrinės kredito unijos organuose.
10 straipsnis. Narystės Centrinėje kredito unijoje pasibaigimas
1. Centrinės kredito unijos narei - kredito unijai narystė Centrinėje kredito unijoje pasibaigia likvidavus ar reorganizavus kredito uniją Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatyme numatytais atvejais.
2. Centrinės kredito unijos narei- kredito unijų asociacijai narystė Centrinėje kredito unijoje pasibaigia likvidavus ar reorganizavus asociaciją Lietuvos Respublikos įstatymų numatytais atvejais.
IV SKIRSNIS
CENTRINĖS KREDITO UNIJOS
STEIGIMAS IR LIKVIDAVIMAS
11 straipsnis. Minimalus pagrindinis kapitalas
12 straipsnis. Steigimo būdas ir steigėjai
2. Centrinės kredito unijos steigimo išlaidos dengiamos iš steigėjų įnašų ir pajų. Kiekvieno steigėjo įnašas yra proporcingas steigėjo įmokėtų pinigais bei turtiniais įnašais pajų dydžiui. Visus pajus steigimo metu apmoka tik steigėjai savo piniginiais ir turtiniai įnašais.
3. Centrinės kredito unijos steigėju gali būti:
4. Vyriausybė ar jos įgaliota institucija yra pagal šį įstatymą Lietuvos Respublikoje steigiamos tik vienos Centrinės kredito unijos viena iš steigėjų.;
6. Kredito unija gali būti steigėja, jeigu stojimo į Centrinę kredito uniją metu jai nėra pritaikyta jokia Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatyme numatyta poveikio priemonė ir ji vykdo visus nustatytus kredito unijos veiklos riziką ribojančius normatyvus.
7. Kiekvienas steigėjas, išskyrus Vyriausybę ar jos įgaliotą instituciją, privalo Centrinės kredito unijos steigimosi metu įsigyti ir apmokėti vieną 10000 litų vertės pagrindinį pajų, kuris apmokamas piniginiais įnašais.
8. Vyriausybė ar jos įgaliota institucija – Centrinės kredito unijos steigėja privalo jos steigimo metu įsigyti vieną 10000 litų vertės pagrindinį pajų, kuris apmokamas piniginiu įnašu ir 529 papildomus pajus, kurių kiekvieno vertė po 10000 litų, ir kurie gali būti apmokėti piniginiais ir/ar turtiniais įnašais. Turtiniai įnašai negali viršyti 10 procentų visų Vyriausybės įsigyjamų pajų vertės.
9. Kol Centrinei kredito unijai nesuteikta licencija:
1) jos steigėjui yra draudžiama parduoti ar kitaip perleisti jo įgytą ir steigimo sutartimi nustatytą Centrinės kredito unijos pajinio kapitalo ar/ir balsavimo teisės dalį kitiems asmenims;
13 straipsnis. Centrinės kredito unijos steigimo sutartis
1. Steigėjai sudaro Centrinės kredito unijos steigimo sutartį, kurioje turi būti nurodyta:
4) steigėjų teisės ir pareigos steigiant Centrinę kredito uniją bei atsakomybė už įsipareigojimų nevykdymą;
5) steigėjų įgaliotinis (-iai) sandorių sudarymui bei kitiems veiksmams, susijusiems su Centrinės kredito unijos steigimu, atlikti;
6) kiekvieno steigėjo piniginio įnašo ir turtinio įnašo dydis taip pat šių pajų įmokėjimo bei turtinių įnašų perdavimo terminai ir piniginių įnašų (lėšų) laikino naudojimo tvarka Centrinės kredito unijos steigimo laikotarpiu;
7) steigiamųjų įnašų dydis, jų įmokėjimo, naudojimo tvarka ir steigimo kaštų kompensavimo tvarka ir šių kaštų nurašymas steigėjų sąskaita;
2. Steigimo sutartį pasirašo visi steigėjų atstovai. Sutartis turi būti patvirtinta steigėjų antspaudais. Šia tvarka sudaryta sutartis suteikia teisę atidaryti lėšų kaupimo sąskaitas Lietuvos banke ar/ir kitame Lietuvos Respublikoje įregistruotame banke.
3. Iki steigiamojo susirinkimo steigėjai turi užregistruoti juridinius asmenis, įmokėjusius (perdavusius) steigiamos Centrinės kredito unijos pajų, pajininkų registre.
4. Iki steigiamojo susirinkimo turi būti sukauptas visas minimalus pajinis kapitalas ir apmokėti (perduoti) steigėjų pajai.
5. Iki steigiamojo susirinkimo bet kuris iš steigėjų, turintis kitų steigėjų įgaliojimą, turi teisę iš steigimo įnašų lėšų sudarinėti sandorius dėl steigiamos Centrinės kredito unijos. Šie sandoriai Centrinei kredito unijai sukuria prievoles po to, kai steigiamasis susirinkimas juos patvirtina. Jeigu susirinkimas tokių sandorių nepatvirtina, tai už prievoles pagrįstas šiais sandoriais, atsako juos sudarę steigėjai. Steigėjui pasiūlius, Centrinės kredito unijos steigiamasis susirinkimas gali perkelti Centrinei kredito unijai prievoles, kilusias iš sandorių, kuriuos steigėjas sudarė savo vardu ir atlyginti steigėjams Centrinės kredito unijos steigimo išlaidas.
14 straipsnis. Centrinės kredito unijos steigiamasis susirinkimas ir steigimo ataskaita
1. Centrinės kredito unijos steigėjai privalo sušaukti steigiamąjį susirinkimą ne vėliau kaip per 4 mėnesius nuo steigimo sutarties pasirašymo dienos.
2. Steigiamasis susirinkimas:
2) renka valdymo organų narius pirmajai, keturių metų kadencijai, kas du metus atnaujinant ne mažiau, kaip pusę valdymo organų narių;
3. Steigiamajame susirinkime turi dalyvauti ne mažiau kaip 2/3 pajininkų registre įregistruotų steigėjų atstovų.
5. Steigiamajame susirinkime turi būti rašomas protokolas. Protokolą pasirašo susirinkimo pirmininkas ir sekretorius.
6. Steigėjai ne vėliau kaip per 7 dienas nuo steigiamojo susirinkimo dienos privalo perduoti išrinktai valdybai Centrinės kredito unijos steigimo dokumentus ir įgytą turtą.
7. Centrinės kredito unijos steigėjai privalo parengti steigimo ataskaitą ir pateikti ją tvirtinti steigiamajam susirinkimui. Ataskaitoje turi būti nurodyta:
15 straipsnis. Reikalavimai Centrinės kredito unijos personalui ir techniniam pasirengimui
1. Licencija Centrinės kredito unijos veiklai suteikiama tada, kai Centrinė kredito unija turi:
4) technines, informacines, technologines, fizinės apsaugos užtikrinimo priemones ir veiklai tinkamas patalpas, apdraustą turtą;
16 straipsnis. Centrinės kredito unijos veiklos įteisinimas
1. Įregistruota Centrinė kredito unija, gali vykdyti savo funkcijas bei teikti dalį arba visas finansines paslaugas, kaip numatyta šio įstatymo 5 straipsnyje, tik gavusi priežiūros institucijos licenciją veiklai.
2. Be šio straipsnio pirmojoje dalyje nustatytų atvejų, priežiūros institucijos leidimas taip pat yra būtinas:
5) steigti skyrius, atstovybes ar kitus struktūrinius padalinius, neturinčius juridinio asmens teisių ir esančius kitoje, negu Centrinės kredito unijos buveinės juridinis adresas, vietoje Lietuvos Respublikoje ir už jos ribų;
17 straipsnis. Centrinės kredito unijos įstatai
1. Įstatai yra teisinis dokumentas, kuriuo vadovaujasi Centrinė kredito unija savo veikloje. Įstatus parengia Centrinės kredito unijos steigėjai ir tvirtina steigiamajame susirinkime. Įstatus pasirašo visi Centrinės kredito unijos steigėjų atstovai. Jų parašai tvirtinami steigėjų antspaudais.
2. Įstatuose turi būti nurodyta:
4) veiklos pobūdis (kredito unijų likvidumo palaikymas ir sutrikusio mokumo atkūrimas, indėlių bei kitų grąžintinų lėšų priėmimas ir paskolų teikimas ir prisiimama su tuo susijusi rizika, kitos kooperatinės bankininkystės paslaugų rūšys ir kita veikla);
6) priėmimo į Centrinę kredito uniją, išstojimo ir pašalinimo iš jos bei narystės pasibaigimo pagrindai ir tvarka;
8) Centrinės kredito unijos kapitalų sudėtis ir formavimas; Vyriausybės papildomų pajų skaičius, šių pajų išpirkimo bei perleidimo kitiems Centrinės kredito unijos nariams tvarka;
9) pagrindinio pajaus ir papildomų pajų formavimo, apmokėjimo (perdavimo) bei papildomų pajų perleidimo tvarka;
11) stebėtojų tarybos, valdybos, Stabilizacijos fondo komisijos ir Revizorių komisijos rinkimo tvarka, jų kompetencija; šių organų vadovų rinkimo tvarka, jų teisė, pareigos ir atsakomybė;
12) Kredito unijų likvidumo palaikymo rezervo, Stabilizacijos fondo formavimo, lėšų panaudojimo bei disponavimo jomis tvarka;
18 straipsnis. Leidimas steigti Centrinę kredito uniją
1. Leidimas steigti Centrinę kredito uniją suteikiamas tik tuomet, kai steigiama Centrinė kredito unija atitinka šio įstatymo keliamus reikalavimus tokios kredito įstaigos organizacinei formai (įmonės rūšiai), juridiniam statusui, steigėjams, pagrindiniam kapitalui.
2. Centrinės kredito unijos steigėjų įgaliotiniai pateikia prašymą kredito įstaigų veiklos priežiūrą vykdančiai institucijai leisti steigti Centrinę kredito uniją pridėdami prie jo :
4)dokumentą, patvirtinantį, kad steigėjai įmokėjo (perdavė) šiame įstatyme reikalaujamas pajus bei kitus nustatytus įnašus ir suformavo pakankamą steigiamos Centrinės kredito unijos kapitalą;
19 straipsnis. Centrinės kredito unijos registravimas
20 straipsnis. Licencija Centrinės kredito unijos veiklai
1. Licenciją Centrinės kredito unijos veiklai šios kredito įstaigos prašymu suteikia kredito įstaigų veiklos priežiūrą vykdanti institucija jos nustatyta tvarka.
2. Prašyme turi būti nurodyta kokioms Centrinės kredito unijos veiklos rūšims bei operacijoms vykdyti norima gauti licenciją, Centrinės kredito unijos buveinės adresas ir oficialus pavadinimas (vardas).
3. Kartu su prašymu Centrinė kredito unija privalo pateikti šiuos dokumentus bei duomenis:
2) dokumentus, patvirtinančius kad piniginė Centrinės kredito unijos pagrindinio kapitalo dalis yra nustatyta tvarka įmokėta ir jos steigimo išlaidoms nepanaudotų pagrindinio kapitalo lėšų likutis yra ne mažesnis kaip šio įstatymo 41 straipsnio 2 dalyje nustatytas minimalaus pagrindinio kapitalo dydis;
4) jos vadovų, kuriems rinkti ar skirti privalo būti gautas priežiūros institucijos leidimas, sąrašą bei priežiūros institucijos nustatytos formos ir turinio informaciją apie šiuos asmenis;
5) veiklos planą pirmiems trims metams ir dokumentus, patvirtinančius, kad yra priežiūros institucijos nustatytus reikalavimus atitinkantis personalas bei pakankamas techninis pasirengimas patikimai kredito įstaigos veiklai užtikrinti;
6) organizacinės struktūros aprašymą, valdymo schemą, kompetencijos pasiskirstymą tarp valdymo organų vadovų;
7) duomenis, kad Centrinė kredito unija turi atitinkančią reikalavimus informacijos kaupimo, apdorojimo ir perdavimo sistemą;
9) duomenis apie pasirengimą tiesiogiai vykdyti pinigų pervedimo operacijas per Lietuvos Respublikoje veikiančią tarpbankinę atsiskaitymų sistemą ir sertifikuotų informacinių sistemų auditorių patvirtinimą, kad tam naudojama informacinė sistema yra apsaugotą nuo pašalinio įsibrovimo;
10) duomenis apie galimybę teikti pinigų pervedimo paslaugas užsienio valiuta, tiesiogiai jas vykdant per veikiančias tarptautinių atsiskaitymo ir/ar kliringo sistemų ar netiesiogiai per kitą kredito įstaigą;
21 straipsnis. Centrinės kredito unijos likvidavimas
1. Centrinė kredito unija gali būti likviduojama:
2) sumažėjus šio įstatymo 41 straipsnio 2 dalyje nustatytam Centrinės kredito unijos pagrindinio kapitalo minimumui, jeigu per priežiūros institucijos nurodytą laiką jis neatkuriamas ir nėra šios priežiūros institucijos pasiūlymo reorganizuoti Centrinę kredito uniją;
3) likus mažiau Centrinės kredito unijos narių negu nustatyta šio įstatymo 12 straipsnio 4 dalyje, jeigu šis narių skaičius neatstatomas per priežiūros institucijos nurodytą laiką ir nėra šios priežiūros institucijos pasiūlymo reorganizuoti Centrinę kredito uniją;
2. Centrinės kredito unijos likvidavimo tvarką reglamentuoja jos įstatai, šis ir kiti Lietuvos Respublikos įstatymai bei priežiūros institucijos teisės aktai.
3. Nusprendus likviduoti Centrinę kredito uniją, priėmęs šį sprendimą organas skiria likvidatorių, kurio kandidatūrą teikia priežiūros institucija.
4. Paskyrus likvidatorių, Centrinė kredito unija įgyja likviduojamos kredito įstaigos statusą, o jos funkcijas vykdo likvidatorius, Centrinės kredito unijos valdymo organai netenka savo įgaliojimų. Jų funkcijas atlieka likvidatorius, kuris:
1) praneša Centrinę kredito uniją įregistravusiai institucijai ir priežiūros institucijai apie Centrinės kredito unijos statuso pasikeitimą ir duomenis apie likvidatorių;
2) viešai spaudoje tris kartus, su ne mažesniais kaip 2 mėnesių intervalais, paskelbia apie Centrinės kredito unijos likvidavimą arba praneša raštu apie tai kiekvienam Centrinės kredito unijos nariui ir kreditoriui;
3) atstovauja likviduojamai Centrinei kredito unijai teismuose, santykiuose su valstybės valdžios ir valdymo institucijomis bei kitais juridiniais ir fiziniais asmenimis;
5. Centrinės kredito unijos likvidavimo procedūra atliekama pagal šį įstatymą ir kitus Lietuvos Respublikos įstatymus bei kitus teisės aktus, reglamentuojančius kredito įstaigų likvidavimą.
6. Likviduotos Centrinės kredito unijos dokumentai saugomi Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
7. Šio įstatymo 21 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose numatyta Centrinės kredito unijos reorganizacija gali būti vykdoma tik nustatyta tvarka teikiant Lietuvos Respublikos Seimui atitinkamus šio įstatymo pakeitimus ir papildymus, jeigu jiems būtų pritarta ir šie pakeitimai bei pataisos įsigaliotu nustatyta tvarka.
KREDITO UNIJŲ LIKVIDUMO PALAIKYMAS BEI SUTRIKUSIO MOKUMO ATKŪRIMAS
22 straipsnis. Kredito unijų - Centrinės kredito unijos narių likvidumo palaikymas
1. Kredito unijos - Centrinės kredito unijos narės Centrinėje kredito unijoje specialiai tam tikslui atidarytoje sąskaitoje turi laikyti lėšas, kurios sudarytų ne mažiau kaip 5 procentus visų terminuotų ir neterminuotų indėlių kredito unijoje litais ir užsienio valiuta. Lėšų laikymo, papildymo bei grąžinimo tvarką bei palūkanų dydį nustato Centrinės kredito unijos valdyba, vadovaudamasi visuotinio narių susirinkimo patvirtintais kredito unijų likvidumo palaikymo programos reikalavimais.
2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytos lėšos sudaro kredito unijų likvidumo palaikymo rezervą, apskaitant jas, kaip specialios paskirties lėšas ir naudojant kredito unijų likvidumo palaikymo reikmėms.
3. Lėšas į kredito unijų likvidumo palaikymo rezervą, įstojusios į Centrinę kredito uniją kredito unijos, privalo pervesti vienerių metų laikotarpyje.
4. Centrinė kredito unija paskolas kredito unijoms - Centrinės kredito unijos narėms likvidumui palaikyti teikia ne ilgesniam kaip pusės metų laikotarpiui. Valdybai nutarus paskolos terminas gali būti pratęstas ne ilgesniam, kaip dar pusės metų laikotarpiui.
5. Paskolos kredito unijos likvidumui palaikyti gali būti teikiamos, kai dėl išorinių ar vidinių veiksnių kredito unijos turto ir įsipareigojimų struktūra pagal terminus rodo artimiausiam trijų mėnesių laikotarpiui neigiamą nesubalansuotumą ar galimą likvidumo rodiklio nevykdymą ir kredito unija neturi galimybės pati pritraukti papildomai likvidžių lėšų šiam savo likvidumui subalansuoti per artimiausius 3 mėnesius.
6. Kredito unijų likvidumui palaikyti teikiamų paskolų grąžinimo terminus bei palūkanų normas nustato Centrinės kredito unijos valdyba, vadovaudamasi šio įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 7 punktu .
7. Likvidumui palaikyti unijai teikiamų paskolų suma negali viršyti 60 procentų šios kredito unijos įsipareigojimų litais ir užsienio valiuta, taip pat 5 procentų Centrinės kredito unijos lėšų ir kito turto.
23 straipsnis. Stabilizacijos fondas
1. Stabilizacijos fondas sudaromas Centrinėje kredito unijoje, jo administravimui išimtines teises turi Stabilizacijos fondo komisija sudaroma ir veikianti šio įstatymo 26, 27 straipsnio 2 dalies 8 p., 35, 36 ir 37 straipsniuose nustatyta tvarka. Stabilizacijos fondas veikia kaip paskutinis pasiskolinimo šaltinis kredito unijų - Centrinės kredito unijos narių sutrikusiam mokumui atstatyti.
3. Stabilizacijos fondo dydis turi būti ne mažesnis kaip 1% visų Centrinės kredito unijos narių - kredito unijų aktyvų ir ne mažesnis kaip vienam nariui vidutiniškai tenkančių aktyvų dydis finansinių metų gale. Šis dydis gaunamas padalinus bendrus Centrinės kredito unijos narių kredito unijų aktyvus iš Centrinės kredito unijos narių kredito unijų skaičiaus. Stabilizacijos fondo dydis perskaičiuojamas Stabilizacijos fondo komisijos nustatytu dažnumu.
4. Centrinės kredito unijos narės - kredito unijos įnašas į Stabilizacijos fondą yra kredito unijos išlaidos (kaštai).
5. Pradinis Stabilizacijos fondas negrąžintinai suformuojamas Centrinės kredito unijos narės - Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos piniginėmis lėšomis ir turi būti ne mažesnis, kaip 700000 litų.
6. Kitas Stabilizacijos fondo lėšas sudaro:
1) kredito unijų - Centrinės kredito unijos narių privalomi įnašai proporcingi kredito unijų aktyvams. Įnašų į Stabilizacijos fondą tvarką ir sąlygas nustato Stabilizacijos fondo komisija;
2) pajamos, gautos iš laisvų Stabilizacijos fondo lėšų investavimo į Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinius popierius, Lietuvos banko vertybinius popierius bei užsienio valstybių, turinčių aukščiausio lygio reitingą (A grupės šalys) vyriausybių vertybinius popierius;
4) iš kredito unijų asociacijų, paramos fondų, tarptautinių finansinių institucijų ir Vyriausybės tikslinių programų gaunamos lėšos;
7. Stabilizacijos fondo lėšas šio įstatymo nustatyta tvarka valdo disponuoja ir už jų racionalų ir efektyvų panaudojimą pagal paskirtį yra atsakinga Stabilizacijos fondo komisija.
24 straipsnis. Atsiskaitymas su Centrinės kredito unijos narėmis – kredito unijomis jų likvidavimo atveju
Nustatyta tvarka paskelbus bankroto procedūrą ir paskelbus kredito unijos likvidavimą, ši kredito unija įgyja reikalavimo teisę į Centrinės kredito unijos turtą, neviršijantį jos įmokėtų (perduotų) sumų į pajus, kredito unijų likvidumo palaikymo rezervą ir įvertinant kredito unijos įsipareigojimus Centrinei kredito unijai.
VI S K I R S N I S
CENTRINĖS KREDITO UNIJOS VALDYMAS
IR VEIKLOS KONTROLĖ
25 straipsnis. Centrinės kredito unijos valdymo pagrindai
26 straipsnis. Centrinės kredito unijos valdymo organai
1. Centrinės kredito unijos valdymo organai yra visuotinis narių susirinkimas, stebėtojų taryba, valdyba ir Stabilizacijos fondo komisija. Centrinės kredito unijos valdymo organų nariais gali būti tik kredito unijų įgalioti atstovai, kredito unijų asociacijų bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos – Centrinės kredito unijos steigėjų paskirti atstovai.
27 straipsnis. Visuotinis Centrinės kredito unijos narių susirinkimas
1.Visuotinis Centrinės kredito unijos narių susirinkimas (toliau - visuotinis susirinkimas) yra aukščiausiasis Centrinės kredito unijos valdymo organas;
2.Tik visuotinis susirinkimas gali:
2) priimti narėmis į Centrinę kredito uniją, kredito unijas, kredito unijų asociacijas bei nutraukti jų narystę;
5) rinkti ir atšaukti stebėtojų tarybos, valdybos, Stabilizacijos fondo komisijos, Revizorių komisijos narius ir šių organų pirmininkus;
6) nagrinėti Centrinės kredito unijos narių bei jų atstovų skundus ir pasiūlymus dėl stebėtojų tarybos, valdybos ir Stabilizacijos fondo komisijos darbo;
7) nustatyti pagrindinius kredito unijų likvidumo palaikymo principus ir patvirtinti šių principų įgyvendinimo programą, taip pat kredito unijų likvidumo palaikymo rezerve laikomų lėšų procentą, numatytą šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje;
9) nustatyti palūkanų mokėjimo už Centrinėje kredito unijoje laikomas lėšas bei teikiamų paskolų principus, taip pat Stabilizacijos fondo laisvų lėšų patikimo investavimo principus;
10) nustatyti Revizorių komisijos narių atlyginimus ir metines išmokas (tantjemas) iš pelno Centrinės kredito unijos valdymo organų nariams, jeigu tai numatyta Centrinės kredito unijos įstatuose;
11) nustatyti limitą lėšų, kurias galima skirti finansinės atskaitomybės nepriklausomo auditoriaus darbo apmokėjimui;
13) tvirtinti metinę Centrinės kredito unijos finansinę atskaitomybę, priimti nutarimą dėl pelno paskirstymo ir nuostolių atlyginimo;
15) priimti nutarimą reorganizuoti ar likviduoti Centrinę kredito uniją šio įstatymo 21 straipsnio numatytais atvejais;
17) susirinkimo metu spręsti valdybos ar Stabilizacijos fondo komisijos klausimus, jei to prašo šie organai;
28 straipsnis. Visuotinio susirinkimo šaukimo pagrindai
2. Neeilinio visuotinio susirinkimo šaukimo iniciatyvos teisę turi stebėtojų taryba, valdyba, Stabilizacijos fondo komisija, ar ne mažiau kaip 1/2 Centrinės kredito unijos narių. Neeilinis visuotinis susirinkimas turi būti sušauktas, jeigu:
2) to reikalauja iniciatyvos teisę turintys Centrinės kredito unijos nariai, stebėtojų taryba, valdyba ir Stabilizacijos fondo komisija;
3) jeigu Centrinės kredito unijos valdybos narių skaičius tapo mažesnis negu numatyta Centrinės kredito unijos įstatyme bei įstatuose ir nėra galimybės trūkstamus valdybos narius pakeisti išrinktais kandidatais, likusieji valdybos nariai privalo sušaukti neeilinį Centrinės kredito unijos visuotinį narių susirinkimą;
4) per 3 mėnesius nuo ūkinių metų pabaigos nebuvo sušauktas eilinis visuotinis susirinkimas ir dėl to į teismą kreipėsi nors vienas Centrinės kredito unijos narys;
29 straipsnis. Visuotinio susirinkimo kvorumas ir nutarimų priėmimas
1.Visuotinis susirinkimas gali priimti nutarimus, jeigu jame dalyvauja daugiau kaip 1/2 visų Centrinės kredito unijos narių atstovų. Nesant kvorumo, turi būti sušauktas pakartotinis susirinkimas, kuris turi teisę priimti nutarimus pagal prieš tai šaukto ir neįvykusio susirinkimo darbotvarkę ir be kvorumo.
2. Visuotiniame susirinkime dalyvaujantys Centrinės kredito unijos narių atstovai registruojami pasirašytinai registravimo sąraše, kurį pasirašo susirinkimo pirmininkas ir sekretorius. Dalyvauti visuotiniame susirinkime su patariamojo balso teise gali ir administracijos vadovas. Centrinės kredito unijos narės atstovas, nedalyvaujantis visuotiniame susirinkime, bet susipažinęs su darbotvarke bei nutarimo projektu, gali raštu pranešti visuotiniam susirinkimui, ar jis yra "už" ar "prieš". Šie pranešimai yra įskaitomi į susirinkimo kvorumą, taip pat į balsavimo rezultatus, bet tik to klausimo, už kurį įgaliotinis balsavo raštu.
3. Balsavimas visuotiniame susirinkime yra atviras. Slaptai balsuojama, jei to reikalauja ne mažiau kaip 1/4 dalyvaujančių susirinkime Centrinės kredito unijos narių atstovų.
4. Visuotinio susirinkimo nutarimai priimami paprasta balsų dauguma. Šio įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 1, 2, 3, 4, 14 ir 15 punktuose numatytais atvejais nutarimams priimti reikia 2/3 dalyvaujančiųjų visuotiniame susirinkime balsų.
5. Visuotinio susirinkimo protokolą pasirašo susirinkimo pirmininkas, sekretorius ir nors vienas susirinkimo įgaliotas įgaliotinis. Prie protokolo turi būti pridedamas susirinkimo dalyvių sąrašas ir, jeigu buvo balsuojama raštu, balsavimo biuleteniai, kurie turi būti saugomi iki kito visuotinio susirinkimo pabaigos.
30 straipsnis. Visuotinių susirinkimų šaukimo terminai ir tvarka
1. Eilinį visuotinį susirinkimą šaukia Centrinės kredito unijos valdyba kasmet, bet ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo ūkinių metų pabaigos. Apie šaukiamą eilinį visuotinį susirinkimą valdyba privalo paskelbti Centrinės kredito unijos įstatuose nustatyta tvarka ir ne vėliau kaip prieš 20 dienų iki susirinkimo.
2. Neeilinio visuotinio susirinkimo šaukimo iniciatoriai pateikia valdybai paraišką, kurioje nurodoma: susirinkimo šaukimo pagrindas, tikslas ir darbotvarkės projektas. Valdyba, gavusi paraišką, privalo per 10 dienų nuo paraiškos pateikimo jai dienos paskelbti Centrinės kredito unijos narėms apie neeilinio visuotinio susirinkimo sušaukimą ir ne vėliau kaip per 20 dienų nuo paskelbimo apie tai sušaukti neeilinį visuotinį susirinkimą.
3. Pakartotinis Centrinės kredito unijos visuotinis susirinkimas turi būti sušauktas per 10 dienų nuo neįvykusio susirinkimo dienos, o Centrinės kredito unijos narės informuojamos ne vėliau kaip likus 5 dienoms iki pakartotinio susirinkimo.
4. Visuotinis susirinkimas gali būti šaukiamas nesilaikant šių terminų, jeigu visi Centrinės kredito unijos nariai su tuo sutinka ir tai patvirtina raštu Centrinei kredito unijai.
5. Pranešime apie visuotinį susirinkimą turi būti nurodyta:
6. Ne vėliau kaip likus 5 dienoms iki susirinkimo, Centrinės kredito unijos narėms turi būti sudaryta galimybė susipažinti su dokumentais, susijusiais su planuojamo susirinkimo darbotvarkėje numatytais klausimais.
7. Visuotinio susirinkimo pirmininkas kiekvieną kartą renkamas iš Centrinės kredito unijos narių atstovų tarpo, o iki jo išrinkimo pirmininkauja valdybos pirmininkas, jeigu kitaip nenustato Centrinės kredito unijos įstatai.
31 straipsnis. Centrinės kredito unijos stebėtojų taryba
1. Stebėtojų taryba yra Centrinės kredito unijos veiklos teisėtumą ir tikslingumą prižiūrintis organas.
2. Stebėtojų tarybos narių skaičių - ne mažiau kaip 3 ir ne daugiau kaip 9 - nustato Centrinės kredito unijos įstatai. Stebėtojų tarybą ir jos pirmininką renka visuotinis susirinkimas keturiems metams, kas du metus atnaujinant ne mažiau kaip pusę narių.
3. Stebėtojų tarybos nariu negali būti Centrinės kredito unijos valdybos narys, Stabilizacijos komiteto narys ar revizorius. Stebėtojų tarybos narys negali pavesti ar perduoti savo funkcijų kitiems asmenims.
32 straipsnis. Stebėtojų tarybos įgalinimai
1. Stebėtojų taryba:
1) stebi ir analizuoja Centrinės kredito unijos ir jos valdybos ir Stabilizacijos fondo komisijos veiklą, finansinių išteklių kaupimą ir naudojimą, darbo apmokėjimą, finansinę būklę;
2) pateikia visuotiniam susirinkimui ataskaitą apie Centrinės kredito unijos valdymo organų darbą su savo išvadomis ir pasiūlymais;
3) įspėja Centrinės kredito unijos valdybą, Stabilizacijos fondo komisiją ir (ar) administraciją , kad nedelsiant pašalintų veiklos Centrinėje kredito unijoje nustatytus pažeidimus, arba praneša apie tai visuotiniam susirinkimui, taip pat gali siūlyti visuotiniam susirinkimui atšaukti valdybos ir Stabilizacijos fondo komisijos narius, kurie, stebėtojų tarybos įsitikinimu, pažeidė šį įstatymą, kitus teisės aktus, Centrinės kredito unijos įstatus ar kitas jos taisykles;
4) pateikia visuotiniam susirinkimui savo išvadas ir pasiūlymus apie Centrinės kredito unijos metinį buhalterinį balansą, pelno paskirstymo ir nuostolių atlyginimo projektus, taip pat pasiūlymus dėl revizorių komisijos atliktų patikrinimų metu nustatytų pažeidimų bei kitų darbo trūkumų;
5) atstovauja Centrinei kredito unijai teisme nagrinėjant ginčus tarp Centrinės kredito unijos ir jos valdybos, tarp Centrinės kredito unijos ir Stabilizacijos fondo komisijos, tarp Centrinės kredito unijos narių ir valdybos, tarp Centrinės kredito unijos narių ir Stabilizacijos fondo komisijos;
6) siūlo valdybai, Stabilizacijos fondo komisijai atšaukti jos priimtus neteisėtus nutarimus arba prašo visuotinį susirinkimą atšaukti neteisėtus valdybos, Stabilizacijos fondo komisijos nutarimus;
2. Stebėtojų taryba turi teisę pasikviesti ekspertą arba nepriklausomą auditorių patikrinti ir įvertinti Centrinės kredito unijos buhalterinį balansą ir kitą finansinę atskaitomybę.
3. Stebėtojų tarybai pareikalavus, Centrinės kredito unijos valdyba, Stabilizacijos fondo komisija ir (ar) administracija privalo pateikti jai dokumentus, susijusius su Centrinės kredito unijos veikla.
4. Stebėtojų tarybos posėdis yra teisėtas, jei jame dalyvauja daugiau kaip pusė jos narių. Nutarimai priimami paprasta dalyvaujančiųjų posėdyje balsų dauguma. Stebėtojų tarybos nariai turi lygias teises. Balsavimo metu kiekvienas narys turi vieną balsą. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia pirmininko balsas.
33 straipsnis. Centrinės kredito unijos valdyba
1. Valdyba yra kolegialus vykdomasis-tvarkomasis Centrinės kredito unijos organas, kurio veiklai vadovauja pirmininkas. Valdybos narių skaičių, kuris turi būti nelyginis ir ne mažesnis kaip 3, nustato Centrinės kredito unijos įstatai. Valdybos narius ir pirmininką renka Centrinės kredito unijos visuotinis susirinkimas ne daugiau kaip keturiems metams. Valdybos nariu bei jos pirmininku negali būti Centrinės kredito unijos stebėtojų tarybos, Stabilizacijos fondo komisijos ar Revizorių komisijos narys.
2. Be pagrindinių valdybos narių, tam pačiam laikui gali būti renkami ne daugiau kaip 3 kandidatai į valdybos narius, kurie, sumažėjus valdybos narių skaičiui, pakeičia nebegalinčius eiti savo pareigų valdybos narius. Šie kandidatai turi teisę dalyvauti valdybos posėdžiuose su patariamojo balso teise.
3. Jeigu Centrinės kredito unijos valdybos narių skaičius tapo mažesnis negu numatyta Centrinės kredito unijos įstatuose ir nėra galimybės trūkstamus valdybos narius pakeisti išrinktais kandidatais, likusieji valdybos nariai privalo sušaukti neeilinį Centrinės kredito unijos susirinkimą.
34 straipsnis. Centrinės kredito unijos valdybos įgalinimai
1. Valdybos ir jos narių įgalinimus nustato Centrinės kredito unijos įstatai, o darbo tvarką - jos priimtas darbo reglamentas.
2. Valdyba:
1) rengia ir teikia pasiūlymus visuotiniam susirinkimui dėl naujų narių priėmimo į Centrinę kredito uniją, sustabdo kredito unijų – Centrinės kredito unijos narių narystę ir teikia pasiūlymus visuotiniam susirinkimui dėl jų narystės nutraukimo;
4) nustato Centrinės kredito unijos teikiamų paskolų, indėlių ir kitų grąžintinų lėšų palūkanų normas vadovaudamasi šio įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 7, 8, 9 punktų reikalavimais.
5) Centrinės kredito unijos vardu sudaro darbo sutartis su administracijos vadovu ir kitais samdomais darbuotojais, išskyrus šio įstatymo 39 straipsnio 7 dalyje nurodytus darbuotojus;
6) Centrinės kredito unijos vardu sudaro sandorius su trečiaisiais asmenimis ir su Centrinės kredito unijos narėmis, jų tarpe sutartis su kredito unijomis dėl paskolų sutrikusiam kredito unijų mokumui atstatyti bei jų veiklos patikimumui užtikrinti pagal šio įstatymo 36 straipsnyje nustatyta tvarka priimtus sprendimus;
7) Kartu su Stabilizacijos fondo komisija kontroliuoja, kad būtų laiku ir visiškai sumokėti kiekvienos kredito unijos įnašai į Stabilizacijos fondą. Šiuos įgalinimus valdyba gali perduoti administracijai;
8) svarsto Revizorių komisijos pateiktą medžiagą, administracijos veiklą ir pateikia savo išvadas stebėtojų tarybai ir visuotiniam susirinkimui;
9) parengia Centrinės kredito unijos buhalterinio balanso, pelno paskirstymo bei nuostolių atlyginimo tvarkos ir kitos finansinės atskaitomybės projektus;
10) investuoja laisvas Centrinės kredito unijos lėšas į Vyriausybės vertybinius popierius, Lietuvos banko vertybinius popierius bei užsienio valstybių, turinčių aukščiausio lygio reitingą (A grupės šalys), Vyriausybės vertybinius popierius;
11) priima sprendimus dėl Centrinės kredito unijos valdomų lėšų skolinimo Centrinės kredito unijos narėms kredito unijoms, dėl indėlių iš kredito unijų priėmimo, dėl paskolų ėmimo iš bankų, kitų institucijų;
12) priežiūros institucijai ir Stabilizacijos fondo komisijai teikia reikalingus duomenis apie Centrinę kredito uniją ir savo nares kredito unijas bei jų specialaus inspektavimo rezultatus;
3. Valdyba priima nutarimus jos kompetencijai šio įstatymo ar įstatų priskirtais klausimais. Valdybos posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja daugiau kaip pusė jos narių. Valdybos nariai turi lygias balsavimo teises. Nutarimai priimami paprasta dalyvaujančiųjų posėdyje balsų dauguma. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia valdybos pirmininko balsas.
4. Valdybos nariai ir kandidatai į valdybos narius privalo saugoti Centrinės kredito unijos, jos narių paslaptis.
35 straipsnis. Stabilizacijos fondo komisija
1. Stabilizacijos fondo komisija yra Stabilizacijos fondo valdymo organas. Stabilizacijos fondo komisija yra atskaitinga visuotiniam susirinkimui ir vykdo jo nustatytą Stabilizacijos fondo formavimo ir naudojimo politiką, o laikotarpyje tarp visuotinių susirinkimų – Stebėtojų tarybai ir atlieka šio įstatymo 23, 35 ir 36 straipsniuose nustatytas funkcijas ir pareigas.
2. Stabilizacijos fondo komisijos narių skaičių - ne mažiau kaip 3 ir ne daugiau kaip 7 - nustato Centrinės kredito unijos įstatai. Stabilizacijos fondo komisiją ir jos pirmininką renka Centrinės kredito unijos visuotinis susirinkimas ne daugiau kaip trejiems metams iš Centrinės kredito unijos narių deleguotų atstovų.
3. Stabilizacijos fondo komisijos nariu negali būti Centrinės kredito unijos valdybos narys, taip pat Revizorių komisijos narys. Stabilizacijos fondo komisijos narys negali pavesti ar perduoti savo funkcijų kitiems asmenims.
4. Stabilizacijos fondo komisijos posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja daugiau kaip pusė jos narių. Nutarimai, priimami paprasta dalyvaujančių posėdyje balsų dauguma. Stabilizacijos fondo komisijos nariai turi lygias teises. Balsavimo metu kiekvienas narys turi vieną balsą. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia komisijos pirmininko balsas.
5. Stabilizacijos fondo komisijos nariai privalo saugoti kredito unijų ir Centrinės kredito unijos paslaptis.
36 straipsnis. Stabilizacijos fondo komisijos pareigos ir teisės
1. Kartu su Centrinės kredito unijos valdyba arba jos pavedimu kartu su administracija Stabilizacijos fondo komisija stebi kredito unijų veiklą (monitoringas). Centrinės kredito unijos administracija, o esant būtinumui ir atitinkama kredito unija - Centrinės kredito unijos narė privalo pateikti Stabilizacijos fondo komisijai jos nustatytu būdu, forma ir dažnumu reikalaujamus duomenis, bei finansines ataskaitas apie kredito unijų – Centrinės kredito unijos narių veiklą.
2. Vadovaudamasi šio straipsnio 1 dalyje pateikta informacija, o esant reikalui ir kredito unijų specialaus inspektavimo medžiaga bei rezultatais, Stabilizavimo fondo komisija analizuoja ir vertina kredito unijų aktyvų kokybę, likvidumo, mokumo, rezervų dydžio ir kitus veiklos riziką įtakojančius faktorius.
3. Stabilizacijos fondo komisija taip pat turi teisę keistis konfidencialia kredito unijų veiklos bei jų inspektavimo rezultatų informacija su priežiūros institucija bei, informavus valdybą, pavesti Centrinės kredito unijos administracijai atlikti kredito unijos veiklos specialų inspektavimą ir apie rezultatus informuoti priežiūros instituciją. Priežiūros institucija turi teisę priežiūros tikslais gautą informaciją pateikti Centrinei kredito unijai susitarimu su ja nustatyta tvarka bei terminais.
4. Stabilizacijos fondo komisija turi teisę pakviesti nepriklausomą auditorių įvertinti kredito unijos būklę, kai yra sutrikęs kredito unijos mokumas.
5. Stabilizacijos fondo komisija nustato kredito unijų įnašų į Stabilizacijos fondą dydį, įmokėjimo tvarką ir sąlygas vadovaujantis šio įstatymo 23 straipsnio reikalavimais.
6. Stabilizacijos fondo komisija kartu su Centrinės kredito unijos valdyba arba jos pavedimu kartu su administracija kontroliuoja, kad būtų laiku ir visiškai sumokėti kiekvienos kredito unijos įnašai į Stabilizacijos fondą. Jeigu kredito unija ne kartą pažeidė šiuos reikalavimus, Stabilizacijos fondo komisija turi teisę teikti pasiūlymus valdybai ir atstovų visuotiniam susirinkimui dėl šios kredito unijos narystės Centrinėje kredito unijoje tęstinumo.
7. Stabilizacijos fondo komisija nustato sąlygas bei palūkanas už kitų institucijų, - ne Centrinės kredito unijos narių laikomas lėšas Stabilizacijos fonde ir priima sprendimus dėl šio fondo laisvų lėšų investavimo tik į Vyriausybės vertybinius popierius, Lietuvos banko vertybinius popierius bei užsienio valstybių, turinčių aukščiausio lygio reitingą (A grupės šalys) vyriausybių vertybinius popierius.
8. Sudaro veiksmų planus ir sutarčių su kredito unijomis dėl paskolų suteikimo sutrikusiam kredito unijų mokumui atstatyti bei jų veiklos patikimumui užtikrinti projektus, juos aprobuoja komisijos posėdžiuose ir perduoda tolesniam sandorių įforminimui Centrinės kredito unijos valdymai, taip pat prižiūri šių planų ir sutarčių įsipareigojimų vykdymą.
9. Sutrikusio kredito unijų mokumo atkūrimo plane, be kita ko, būtina įvertinti ir numatyti:
1) nurodyti kredito unijos mokumo sutrikimo priežastis ir įvertinti esamą mokumo padėtį bei jo perspektyvas;
2) numatyti strategiją ir veiksmus, užtikrinančius išeitį iš mokumo krizės, pagrįsti skaičiavimais mokumo atkūrimo planui įgyvendinti reikalingų lėšų dydžius;
3) kredito unijos valdybos arba valdybos pirmininko ar daugiau kaip pusės valdybos narių, įskaitant valdybos pirmininką, nušalinimo ir naujos valdybos ir pirmininko išrinkimo tikslingumą;
4) kredito unijos visos administracijos nušalinimo ir laikino Stabilizacijos fondo komisijos pasiūlyto laikino administratoriaus paskyrimo tikslingumą;
6) kredito unijai mokumui atstatyti iš stabilizavimo fondo numatomą paskolinti lėšų sumą ir šių lėšų panaudojimo pagrindimą;
10. Sprendimą dėl Stabilizacijos fondo lėšų panaudojimo kredito unijos sutrikusiam mokumui atstatyti pagal šio straipsnio 8 ir 9 dalyse sudarytą planą, priima Stabilizacijos fondo komisija, gavus ir įvertinus iš Centrinės kredito unijos administracijos bei iš kredito unijas prižiūrinčios institucijos atitinkamą informaciją, numatytą šio įstatymo 36 straipsnyje.
37 straipsnis. Stebėtojų tarybos, valdybos, Stabilizacijos fondo komisijos narių atsakomybė
1. Už Stebėtojų tarybos, valdybos ir Stabilizacijos fondo komisijos narių veiksmais Centrinės kredito unijos nariui padarytą žalą atsako Centrinė kredito unija Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nustatyta tvarka.
2. Nuo pareigos atlyginti nuostolius atleidžiami tik tie stebėtojų tarybos, valdybos ir Stabilizacijos fondo komisijos nariai, kurie balsavo prieš nutarimus, pažeidžiančius šį įstatymą, Centrinės kredito unijos įstatus ar kitus Lietuvos Respublikos įstatymus, ar nedalyvavo tokius nutarimus priimant. Šiais atvejais jie privalo per 7 dienas po to, kai sužinojo ar turėjo sužinoti apie tokį nutarimą, įteikti posėdžio pirmininkui rašytinį protestą.
38 straipsnis. Centrinės kredito unijos revizorių komisija
1. Revizorių komisijos narių skaičių - ne mažiau kaip 3 ir ne daugiau kaip 5 - nustato Centrinės kredito unijos įstatai. Revizorių komisijos pirmininką renka visuotinis susirinkimas ne daugiau kaip trejiems metams.
2. Revizorių komisijoje turi būti bent vienas revizorius, kurį renka visuotinis susirinkimas Centrinės kredito unijos įstatuose nustatytam, bet ne ilgesniam kaip trejų metų laikotarpiui. Revizoriais gali būti Centrinės kredito unijos nario įgalioti atstovais, įgijęs revizoriui reikalingą kvalifikaciją. Revizoriumi negali būti Centrinės kredito unijos stebėtojų tarybos, valdybos, Stabilizacijos fondo komisijos narys ar Centrinėje kredito unijoje dirbantis administratoriaus pareigose, vyriausiasis finansininkas (buhalteris). Revizoriumi taip pat negali būti Centrinės kredito unijos narių- kredito unijų valdybos, stebėtojų tarybos ar paskolų komitetų bei administracijos darbuotojai.
3. Revizorių komisija kontroliuoja Centrinės kredito unijos ir Stabilizacijos fondo finansinę-ūkinę veiklą, visuotinio susirinkimo ir stebėtojų tarybos priimtų nutarimų vykdymą. Atlikdama šias funkcijas, Revizorių komisija turi teisę reikalauti pateikti jai reikalingus Centrinės kredito unijos ir Stabilizacijos fondo buhalterinius bei finansinius dokumentus.
4. Revizorių komisija pateikia stebėtojų tarybai ir visuotiniam susirinkimui finansinės-ūkinės veiklos patikrinimo metinę ataskaitą. Ji privalo nedelsiant informuoti valdybą ir stebėtojų tarybą apie nustatytus pažeidimus Centrinės kredito unijos bei Stabilizacijos fondo finansinėje-ūkinėje veikloje, taip pat saugoti jų paslaptis.
5. Revizorių komisijos nariams gali būti mokamas atlyginimas visuotino susirinkimo nustatyta tvarka.
39 straipsnis. Centrinės kredito unijos administracija
1. Centrinės kredito unijos valdyba suformuoja Centrinės kredito unijos administraciją, kurią sudaro centrinio valdymo aparato, struktūrinių padalinių bei filialų (skyrių), steigiamų Lietuvos Respublikoje, vadovai ir jų pavaduotojai.
2. Centrinės kredito unijos administracija vadovauja Centrinės kredito unijos veiklai ir vykdo visuotinio susirinkimo ir valdybos nutarimus.
3. Centrinės kredito unijos administracija taip pat vykdo Stabilizacijos fondo komisijos nurodymus, susijusius su šio įstatymo 36 straipsnio įpareigojimais.
4. Centrinės kredito unijos administracijos, jos vadovo pareigas nustato Centrinės kredito unijos įstatai ir valdybos patvirtintas administracijos darbo reglamentas.
6. Centrinės kredito unijos administracijos vadovas negali vykdyti vyriausiojo finansininko (buhalterio) pareigų, būti kredito unijos ar banko valdybos nariu ar dirbti kredito unijos ar banko administracijoje.
7. Centrinės kredito unijos administracijos vadovas sudaro darbo sutartis su kitais administracijos darbuotojais.
VII S K I R S N I S
CENTRINĖS KREDITO UNIJOS KAPITALAI, DIVIDENDAI, APSKAITA, FINANSINĖ ATASKA ITA IR AUDITAS
40 straipsnis. Centrinės kredito unijos kapitalų rūšys
41 straipsnis. Pagrindinis kapitalas
1. Centrinės kredito unijos pagrindinį kapitalą sudaro pajinio kapitalo, atsargos kapitalo ir praėjusių metų nepaskirstyto pelno (nuostolio) suma.
2. Centrinė kredito unija, gavusi išankstinį priežiūros institucijos leidimą, gali sumažinti savo pagrindinį kapitalą iki nustatyto minimalaus pagrindinio kapitalo dydžio.
3. Pajinis kapitalas formuojamas iš kredito unijų, kredito unijų asociacijų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos pagrindinių ir papildomų pajų.
4. Minimalus pagrindinio pajaus dydis 10000 litų. Centrinės kredito unijos narys gali turėti tik vieną pagrindinį pajų.
5. Papildomo pajaus dydis yra 10000 litų. Centrinės kredito unijos narių įsigyjamų papildomų pajų skaičius neribojamas. Šiuos pajus gali įsigyti tik Centrinės kredito unijos nariai šio įstatymo 7 ir 12 straipsniuose nustatyta tvarka.
6. Visuotinio susirinkimo sprendimu Centrinės kredito unijos pagrindinis kapitalas gali būti mažinimas nuostolių suma ar jų dalimi, šio įstatymo 44 straipsnio 2 dalyje numatytais atvejais, mažinimas turi būti vykdomas atitinkamai denominuojant Centrinės kredito unijos narių pajus.
7. Atsargos kapitalo paskirtis - garantuoti Centrinės kredito unijos finansinį stabilumą. Atsargos kapitalas sudaromas iš Centrinės kredito unijos pelno, likusio atskaičius mokesčius, kasmet atskaitant ne mažiau kaip 10 procentų iš šio pelno, kol atsargos kapitalas sudarys ne mažiau kaip 5 procentus ilgalaikių investicijų ir išduotų paskolų sumos, nustatytos metinio buhalterinio balanso pagrindu. Panaudojus dalį atsargos kapitalo Centrinės kredito unijos nuostoliams padengti, iš pelno vėl atskaitoma į atsargos kapitalą tiek, kad jis taptų nustatyto dydžio.
42 straipsnis. Papildomas kapitalas
Centrinės kredito unijos papildomą kapitalą sudaro Stabilizacijos fondas, subordinuotos paskolos, jeigu jos atitinka nustatytus priežiūros institucijos reikalavimus, einamųjų metų nepaskirstytas pelnas (nuostolis) pagrindinių priemonių perkainavimo rezervas ir kiti Centrinės kredito unijos įstatuose numatyti kapitalai bei rezervai.
43 straipsnis. Pelno paskirstymas
1. Centrinės kredito unijos pelnas yra lėšos, kurios lieka iš Centrinės kredito unijos finansinių metų pajamų atskaičius tų metų išlaidas ir nuostolių sumas.
2. Pelnas turi būti paskirstytas ne vėliau kaip per 3 mėnesius po finansinių metų pabaigos, prieš tai patvirtinus metinį buhalterinį balansą šio ir kitų Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.
3. Nutarime dėl pelno paskirstymo turi būti nurodyta:
9) pelno dalis, skiriama metinėms išmokoms (tantjemoms) Centrinės kredito unijos valdymo organų nariams, darbuotojų premijoms bei kitiems tikslams, numatytiems Centrinės kredito unijos įstatuose;
44 straipsnis. Centrinės kredito unijos išmokami dividendai
1. Dividendas yra pajininkui paskirta pelno dalis, kuri proporcinga jo turimų pagrindinio bei papildomų pajų nominaliai vertei.
2. Jei Centrinės kredito unijos balanse yra apskaityti nuostoliai, tai visuotinis susirinkimas neturi teisės skelbti ir išmokėti dividendų, kol šie nuostoliai nebus padengti ar jų dalimi nebus sumažintas pagrindinio Centrinės kredito unijos kapitalas. Sprendimai dėl nuostolių padengimo ar pagrindinio kapitalo sumažinimo nuostolių dydžiu ir dividendų skelbimo bei išmokėjimo gali būti priimti tame pačiame susirinkime. Dividendai pajininkams gali būti išmokami tik padengus nuostolius ar sumažinus pagrindinį kapitalą nuostolių dydžiu.
3. Pelnas, likęs po atskaitymų į šio įstatymo bei Centrinės kredito unijos įstatuose nustatytus kapitalus ir/ar fondus, bei rezervus negali būti taip pat išmokėtas ir tantjemomis, jeigu dėl to minimalus pagrindinis Centrinės kredito unijos kapitalas ir kapitalo pakankamumas lieka mažesni už priežiūros institucijos nustatytus dydžius.
4. Centrinė kredito unija privalo išmokėti dividendus ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo sprendimo dėl pelno paskirstymo priėmimo dienos. Dividendus mokėti avansu draudžiama.
5. Dividendus Centrinė kredito unija išmoka pinigais. Jeigu pajininkas neprieštarauja, dividendai jam gali būti išmokėti kaip Centrinės kredito unijos papildomi pajai.
45 straipsnis. Centrinės kredito unijos buhalterinė apskaita ir atskaitomybė
2. Centrinės kredito unijos buhalterinę apskaitą, atskaitomybės tvarką reglamentuoja Lietuvos Respublikos įstatymai ir priežiūros institucijos teisės aktai.
3. Per tris mėnesius nuo finansinių metų pabaigos Centrinė kredito unija priežiūros institucijai pateikia nepriklausomo auditoriaus patikrintą ir visuotinio susirinkimo patvirtintą metrinę finansinę ataskaitą.
VIII skirsnis
CENTRINĖS KREDITO UNIJOS VEIKLOS PRIEŽIŪRA IR DALYVAVIMAS KREDITO UNIJŲ VEIKLOS PRIEŽIŪROJE
46 straipsnis. Centrinės kredito unijos veiklos priežiūros institucija, veiklos priežiūrą ribojantys normatyvai ir priežiūros institucijos sankcijos
1. Centrinės kredito unijos veiklos priežiūrą atlieka ta pati priežiūros institucija, kuri vykdo ir kredito unijų veiklos priežiūrą. Priežiūros institucija nustato Centrinės kredito unijos veiklos priežiūros atlikimo tvarką
2. Centrinei kredito unijai yra nustatomi šie veiklos riziką ribojantys normatyvai:
4. Priežiūros institucija už šio ir kitų įstatymų bei teisės aktų, reglamentuojančių Centrinės kredito unijos veiklą, pažeidimus turi teisę taikyti Centrinei kredito unijai, jos vadovams šias sankcijas:
1) įspėti Centrinę kredito uniją dėl jos veiklos trūkumų bei pažeidimų ir nustatyti terminus jiems pašalinti;
2) įstatymų nustatyta tvarka skirti Centrinės kredito unijos vadovams administracines nuobaudas už šio įstatymo pažeidimus;
3) laikinai atšaukti leidimą atlikti vieną ar kelias Centrinės kredito unijos veiklos operacijas, kol nebus pašalinti pažeidimai, galintys sukelti grėsmę Centrinės kredito unijos saugumui, patikimumui ir stabilumui.
5. Priežiūrinių sankcijų taikymo tvarką nustato, taikytinos sankcijos rūšį ir terminus parenka priežiūros institucija, atsižvelgdama į pažeidimo pobūdį, jo galimas pasekmes Centrinei kredito unijai, taip pat į numatomos taikyti sankcijos pasekmes visos kredito unijų sistemos stabilumui bei patikimumui.
6. Nutarimas dėl priežiūrinės sankcijos taikymo, išskyrus nurodytą šio straipsnio 4 dalies 2 punkte, privalo būti priimtas per tris mėnesius nuo pažeidimo nustatymo dienos. Už pažeidimus, nuo kurių padarymo dienos praėjo daugiau kaip vieneri metai, priežiūrinės sankcijos negali būti taikomos.
47 straipsnis. Centrinės kredito unijos dalyvavimas vykdant kredito unijų veiklos priežiūrą
Suderinus veiksmus su priežiūros institucija Centrinė kredito unija vykdo nuolatinį kredito unijų - savo narių veiklos stebėjimą, o esant reikalui ir šių kredito unijų veiklos specialius inspektavimus, vertina veiklos rizikas ir teikia rekomendacijas priežiūros institucijai dėl poveikio priemonių taikymo kredito unijoms.
48 straipsnis. Centrinės kredito unijos dokumentų saugojimas
1. Centrinė kredito unija per visą sutarčių galiojimo laiką ir 10 metų jam pasibaigus saugo:
49 straipsnis. Centrinės kredito unijos paslapčių saugojimas
1. Esantys ir buvę Centrinės kredito unijos valdymo organų nariai, revizoriai, auditoriai administracija bei darbuotojai privalo laikyti paslaptyje informaciją, gautą dirbant Centrinėje kredito unijoje ir nenaudoti jos asmeninei ar kitų asmenų naudai.
2. Jeigu priežiūros institucija pareikalauja, jai turi būti pateikti visi dokumentai ir informacija, susijusi su Centrinės kredito unijos steigimu ir veikla. Dokumentai ir informacija kitų institucijų reikalavimu teikiama Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka.
3. Centrinė kredito unija privalo pateikti mokesčių inspekcijai informaciją, numatytą Lietuvos Respublikos pinigų plovimo prevencijos įstatymo.
50 straipsnis. Atsakomybė už Centrinei kredito unijai padarytus nuostolius
IX skirsnis
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
51 straipsnis. Pasiūlymai Lietuvos Respublikos Vyriausybei
1. Rengiant 2000 metų Privatizavimo fondo 2000 metų pirmojo pusmečio pajamų ir išlaidų sąmatą numatyti lėšas (6 mln. litų) reikalingas steigiamos Centrinės kredito unijos kapitalui ir Stabilizacijos fondui suformuoti. Pagrindinis kapitalas gali būti apmokėtas piniginėmis lėšomis ir turtiniais įnašais. Turtiniai įnašai negali viršyti 10% Vyriausybės įnašo į pagrindinį kapitalą. Stabilizacijos fondas formuojamas tik iš piniginių įnašų.
2. Ne vėliau kaip iki 2000 m. sausio 1 d. paskirti įgaliotą asmenį arba Vyriausybei pavaldžią instituciją, kuri atstovautų steigiant Centrinę kredito uniją ir inicijuotų jos steigimo procedūras ir užtikrintų, kad šiame įstatyme nustatyti įsipareigojimai Lietuvos Vyriausybei būtų įvykdyti laiku, kvalifikuotai ir operatyviai, siekiant užbaigti Centrinės kredito unijos steigimą iki 2000 metų lapkričio 1 dienos.