Projektas 4

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ PAJAMŲ NUSTATYMO METODIKOS ĮSTATYMO PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

1999 m.                 d.  Nr.

Vilnius

 

(Žin., 1997, Nr.69-1743, Nr.116-2953; 1998, Nr.111-3060)

 

1 straipsnis.  Lietuvos  Respublikos  savivaldybių  biudžetų  pajamų  nustatymo  metodikos  įstatymo  nauja  redakcija

Pakeisti  Lietuvos  Respublikos  savivaldybių  biudžetų  pajamų  nustatymo  metodikos  įstatymą  ir  jį  išdėstyti  taip:

 

“LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ PAJAMŲ NUSTATYMO METODIKOS ĮSTATYMAS

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS  NUOSTATOS

 

1 straipsnis.  Įstatymo paskirtis

 

Šis  įstatymas  nustato  savivaldybių  biudžetų  pajamų  šaltinius  ir  iš  valstybės  biudžeto  savivaldybių  biudžetams  skiriamų dotacijų bei lėšų  apskaičiavimo,  tvirtinimo  ir  pervedimo  tvarką.

 

 

ANTRASIS SKIRSNIS

SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ PAJAMOS

 

2 straipsnis. Savivaldybių  biudžetų  pajamos

 

1. Savivaldybių biudžetų pajamas sudaro:

1) mokestinės pajamos;

2) nemokestinės pajamos;

3) dotacijos.

2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytos  pajamos  savivaldybių  biudžetams  priskiriamos  vadovaujantis Biudžetinės  sandaros  įstatymu.

 

3  straipsnis.  Mokestinių  ir  nemokestinių  pajamų  pervedimas  į  savivaldybių  biudžetus

 

1. Apskrities  valstybinės  mokesčių  inspekcijos  skyrius  į  savivaldybių  biudžetus  tiesiogiai  perveda savivaldybių biudžetams priskirtas  mokestines  pajamas. Pervedama  ta fizinių  asmenų  pajamų  mokesčio dalis (procentais),  kuri  tvirtinama atitinkamų metų  Valstybės  biudžeto  ir  savivaldybių  biudžetų  finansinių  rodiklių  patvirtinimo  įstatymu.

2. Apskrities  valstybinės  mokesčių  inspekcijos  skyrius  nustatyta  tvarka  perveda  savivaldybių  biudžetams  nemokestines  pajamas,  kurias savivaldybių biudžetams  pagal  įstatymus  sumoka  fiziniai  ir  juridiniai  asmenys.

 

4 straipsnis.  Dotacijos  savivaldybių  biudžetams

 

Savivaldybės  gauna  dotacijų,  kurių  apskaičiavimo,  tvirtinimo ir pervedimo  tvarka  nustatyta  šiame  įstatyme.

 

5  straipsnis.  Paskolos

 

1. Savivaldybės  gali  naudotis  šiomis  paskolomis, kai yra savivaldybės kontrolieriaus išvada:

1) valstybės  biudžeto  beprocente  paskola,  kai  laikinai  savivaldybių  biudžetams  trūksta  lėšų;

2) kitomis  paskolomis.

2.         Savivaldybės  gali imti paskolas įstatymų nustatyta  tvarka  ir  sąlygomis.

 

 

TREČIASIS  SKIRSNIS

SAVIVALDYBIŲ  BIUDŽETAMS  SKIRIAMŲ  DOTACIJŲ  NUSTATYMO TVARKA

 

6 straipsnis.  Valstybės  biudžeto  bendrosios  dotacijos  dydžio nustatymas

 

1. Valstybės  biudžeto  bendroji  dotacija  skiriama  savivaldybių  mokestinėms  pajamoms  ir  savivaldybių  išlaidų  struktūrų  skirtumams,  kuriuos  lemia  nuo  savivaldybių  veiklos  nepriklausantys  objektyvūs  veiksniai,  išlyginti.

2. Finansų  ministerija  valstybės  biudžeto  bendrosios  dotacijos (D),  skiriamos  savivaldybių  biudžetams,  prognozuojamą  dydį  apskaičiuoja  pagal  formulę  D=A - B - C,  kur:

1) A - prognozuojamas  planuojamų  biudžetinių  metų  visų  savivaldybių biudžetų  išlaidų  dydis. Prognozuojamos  visų  savivaldybių  biudžetų  išlaidos  nustatomos  kaip  valstybės  ir  savivaldybių  biudžetų  bendrų  išlaidų  dalis procentais;

2) B - prognozuojamas  planuojamų  biudžetinių  metų  visų  savivaldybių  biudžetų  mokestinių  ir  nemokestinių  pajamų  dydis.  Nemokestinių  pajamų  dydis  nustatomas  kaip  fiksuota  mokestinių  pajamų  dalis  procentais;

3)         C - prognozuojamos  planuojamų  biudžetinių  metų  specialios  tikslinės  dotacijos  iš  valstybės  biudžeto.  Savivaldybių  biudžetams  gali  būti  skiriamos  specialios  tikslinės  dotacijos  Seimo,  Vyriausybės  patvirtintoms  programoms  vykdyti.

 

7 straipsnis. Lėšų,  skiriamų  savivaldybių  mokestinėms  pajamoms  ir  išlaidų  struktūrų  skirtumams  išlyginti,  dydžio  nustatymas

 

1.         Lėšos, skiriamos  savivaldybių mokestinėms  pajamoms  ir  išlaidų  struktūrų  skirtumams,  kuriuos  lemia  nuo  savivaldybių veiklos  nepriklausantys   objektyvūs  veiksniai,  išlyginti, (D1) susideda  iš:

1) valstybės  biudžeto  bendrosios  dotacijos  savivaldybių  mokestinėms  pajamoms  ir  išlaidų  struktūrų  skirtumams  išlyginti  (D).

2) dalies  mokestinių  pajamų  (Pi)  tų  savivaldybių,  kurių  prognozuojamos  mokestinės  pajamos  vienam  savivaldybės  gyventojui  yra   didesnės  už  prognozuojamas  visų  savivaldybių  vidutines  mokestines  pajamas  vienam  gyventojui,  pakoreguotas  nustatytu  procentu.  Mokestinių  pajamų  dalis  (Pi)  apskaičiuojama  kaip visoms  savivaldybėms  nustatyta vienoda skirtumo, susidarančio  tarp  prognozuojamų  mokestinių  pajamų  vienam  savivaldybės  gyventojui  ir  prognozuojamų  visų  savivaldybių  vidutinių  mokestinių  pajamų   vienam  gyventojui,  pakoreguotų  nustatytu  procentu,  dalis  procentais  pagal  formulę  Pi = Gih (xi - k)  , kur:

a) Gi - i-tosios savivaldybės gyventojų skaičius; 

b)  - prognozuojamos  visų  savivaldybių  vidutinės  mokestinės  pajamos vienam  gyventojui;

c) xi - prognozuojamos  i-tosios  savivaldybės  mokestinės  pajamos vienam  gyventojui;

d) k - koeficientas, nuo kurio priklauso savivaldybių, kurioms koreguojamos  mokestinės  pajamos,  skaičius  (0< k £ max xi / );

i  

         e) h - išlyginimo  koeficientas,  nuo  kurio  priklauso  kiekvienai savivaldybei  koreguojamų  mokestinių  pajamų  dalis.

 

2. Apskrities  valstybinės  mokesčių  inspekcijos  skyrius  koreguojamą  mokestinių  pajamų  dalį  (Pi),  apskaičiuojamą  kaip  fizinių  asmenų  pajamų  mokesčio  atskirose  savivaldybėse  dalį  procentais,  perveda  į  valstybės  iždo  sąskaitą.

 

8 straipsnis. Lėšų,  skiriamų  savivaldybių  mokestinėms  pajamoms  išlyginti,  paskirstymas

 

1. Lėšų,  skiriamų  savivaldybių  mokestinėms  pajamoms  ir  išlaidų  struktūrų  skirtumams  išlyginti,  dalimi  savivaldybių  mokestinėms  pajamoms išlyginti (D2) remiamos  tos  savivaldybės,  kurių   prognozuojamos  mokestinės  pajamos  vienam  savivaldybės  gyventojui  yra  mažesnės  už  prognozuojamas  visų  savivaldybių  vidutines  mokestines  pajamas  vienam  gyventojui,  pakoreguotas  nustatytu  procentu. Remiama  savivaldybė  gauna visoms savivaldybėms  nustatytą vienodą skirtumo,  susidarančio  tarp  prognozuojamų  visų  savivaldybių  vidutinių  mokestinių  pajamų  vienam  gyventojui,  pakoreguotų  nustatytu  procentu,  ir  prognozuojamų  mokestinių  pajamų  vienam  savivaldybės  gyventojui,  dalį  procentais.

2. Savivaldybei  skiriama  lėšų  dalis  mokestinėms pajamoms  išlyginti  apskaičiuojama  pagal  formulę D2i = GiH (k - xi ) , kur:

1) D2i - i-tajai  savivaldybei  skiriama  lėšų  dalis  mokestinėms  pajamoms  išlyginti;

2) Gi - i-tosios savivaldybės gyventojų skaičius;

3) - prognozuojamos  visų  savivaldybių  vidutinės  mokestinės pajamos vienam gyventojui;

4) xi - prognozuojamos  i-tosios  savivaldybės  mokestinės  pajamos vienam  gyventojui;

5) k - koeficientas,  nuo  kurio  priklauso  savivaldybių,  kurioms  koreguojamos  mokestinės  pajamos,  skaičius  (0 < k £ max xi / );

i 

6) H - išlyginimo  koeficientas,  nuo  kurio  priklauso  kiekvienos  savivaldybės  gaunamos  dotacijos  dalis.

3. Valstybės  biudžeto  bendrosios  dotacijos  dalis,  skiriama  kiekvienai  savivaldybei  mokestinėms  pajamoms  išlyginti,  apskaičiuojama  pagal  formulę

d2i =D2i D/D2,   kai  D£D2   ir d2i= D2i,  kai  D>D2.

 

9 straipsnis. Lėšų,  skiriamų  savivaldybių  išlaidų  struktūrų skirtumams  išlyginti,  dydžio  nustatymas  ir  paskirstymas  savivaldybėms

 

1. Lėšų,  skiriamų  savivaldybių  išlaidų  struktūrų  skirtumams,  kuriuos  lemia  nuo  savivaldybių  veiklos  nepriklausantys  veiksniai, išlyginti, dydis  apskaičiuojamas  pagal  formulę  D3=D1 - D2.

2. Lėšos  savivaldybių  išlaidų  struktūrų  skirtumams  išlyginti (D3) skiriamos  savivaldybei atsižvelgiant į jos dalį visų  savivaldybių  demografiniuose,  socialiniuose  ir  kituose  rodikliuose, kurie turi įtakos  objektyviems savivaldybių  išlaidų  struktūrų  skirtumams, bei  šių  rodiklių  svarbą  savivaldybių  atitinkamų  grupių  išlaidų  pasikeitimui.

3. Savivaldybėms  skiriamos  lėšos  apskaičiuojamos  pagal  formulę

  , kur: 

1) Mr - visų  savivaldybių  r-tosios  grupės  išlaidų lyginamoji dalis bendrose visų  savivaldybių  išlaidose  ;

2)  - i-tosios  savivaldybės  dalis  r-tojoje  išlaidų  grupėje,  priklausanti  nuo  i-tosios savivaldybės  demografinių,  socialinių  ar  kitų  rodiklių  santykio  su  vidutinėmis   šių  rodiklių  reikšmėmis  visoms  savivaldybėms, t.y.    ,  kur  apskaičiuojama  pagal  formulę ,  

a)  - i-tosios  savivaldybės  gyventojų  skaičius;

b)  - prognozuojamos  visų  savivaldybių  vidutinės  r-tosios  grupės  išlaidos  vienam  gyventojui   () ;

c) - koeficientas,  nurodantis  n-tojo  demografinio,  socialinio  ar  kito  rodiklio  svarbą  visų  savivaldybių  biudžetų  r-tosios  grupės  išlaidų  pasikeitimui  ();

d)  - i-tosios  savivaldybės  n-tojo  demografinio,  socialinio  ar  kito  indekso  reikšmė  r-tajai  išlaidų  grupei,  apskaičiuojama  pagal  formulę:  :

a) - i-tosios  savivaldybės  n-tojo  demografinio,  socialinio  ar  kito  rodiklio  reikšmė, tenkanti vienam  savivaldybės  gyventojui;

b)-  visų  savivaldybių  vidutinė  n-tojo  demografinio,  socialinio  ar  kito  rodiklio  reikšmė, tenkanti  vienam  gyventojui;

4. Valstybės  biudžeto  bendrosios  dotacijos  dalis  skiriama  kiekvienai  savivaldybei  išlaidų  struktūrų  skirtumams  išlyginti, yra apskaičiuojama  pagal  formulę d3i=D3i (D-åd2i) / D3.

i

5. Išlaidų  grupes,  demografinius,  socialinius  ir  kitus  rodiklius  bei  koeficientus  Mir , kurių reikia lėšoms, skirtoms   savivaldybių  išlaidų  struktūrų  skirtumams  išlyginti, paskirstyti teikia  Lietuvos  savivaldybių  asociacija.

 

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

RODIKLIŲ  TVIRTINIMAS  IR  DERINIMAS

 

10 straipsnis. Trejų  metų  savivaldybių  biudžetų  pajamų  dydį  ir  išlyginimą  lemiančių  rodiklių  tvirtinimas

 

1. Vyriausybė su  Lietuvos  savivaldybių  asociacija  apsvarsčiusi,  teikia Seimui pavasario sesijoje tvirtinti  trejiems  metams  šiuos  prognozuojamus  rodiklius:

1) prognozuojamas  visų  savivaldybių  biudžetų  išlaidas,  kaip  valstybės   ir  savivaldybių  biudžetų  bendrų  išlaidų  dalį  procentais;

2) prognozuojamų  visų  savivaldybių  biudžetų  mokestinių  pajamų  dydį;

3) prognozuojamų  visų  savivaldybių  nemokestinių  pajamų  dydį,  kaip  fiksuotą  mokestinių  pajamų  dalį  procentais;

4)         prognozuojamas  specialių  tikslinių  dotacijų  iš  valstybės  biudžeto  sumas  savivaldybėms;

5) prognozuojamą  valstybės  biudžeto  bendrosios  dotacijos  dydį;

6) koeficientą  k,  nuo  kurio  priklauso  savivaldybių,  kurioms  koreguojamos  mokestinės  pajamos,  skaičius;

7) išlyginimo  koeficientą  H, nuo  kurio  priklauso  kiekvienos savivaldybės  gaunamų  lėšų  mokestinėms  pajamoms  išlyginti  dalis;

8) išlyginimo  koeficientą  h,  nuo  kurio  priklauso  kiekvienai  savivaldybei  koreguojamų  mokestinių  pajamų  dalis;

9) demografinius,  socialinius  ir  kitus  rodiklius  bei  koeficientus  Mr,  nurodančius šių rodiklių  svarbą  savivaldybių  biudžetų  išlaidų  pasikeitimui;

10) kiekvienos  savivaldybės  biudžetui  prognozuojamas  skirti  fizinių  asmenų  pajamų  mokesčio  dalis  procentais.

 

11 straipsnis. Vienerių metų  finansinių  rodiklių  tvirtinimas  bei  lėšų  pervedimas

 

1. Vyriausybė su  Lietuvos  savivaldybių  asociacija  apsvarsčiusi,  teikia Seimui pavasario sesijoje tvirtinti  vieneriems  metams  šiuos  prognozuojamus  rodiklius:

1) kiekvienos  savivaldybės  biudžetui  prognozuojamas  mokestinių  pajamų  sumas;

2) valstybės  biudžeto  bendrosios  dotacijos  dalį,  skiriamą  kiekvienai  savivaldybei  mokestinėms  pajamoms  išlyginti;

3) valstybės  biudžeto  bendrosios  dotacijos  dalį,  skiriamą  kiekvienai  savivaldybei, išlaidų  struktūrų  skirtumams  išlyginti;

4) specialias  tikslines  dotacijas,  skiriamas  kiekvienai  savivaldybei;

5) valstybės  biudžeto  bendrosios  dotacijos  kompensacijų  sumas,  skiriamas  kiekvienai  savivaldybei;

2. Patvirtintos  dotacijų  sumos,  nurodytos  šio  straipsnio  1 dalies  2,  3   ir  5  punkte,  savivaldybėms  pervedamos  kas  mėnesį  lygiomis  dalimis.

3. Faktiškai gautos lėšos,   nurodytos  7  straipsnio  2 dalyje,  kas  mėnesį  skiriamos  savivaldybėms ir apskaičiuojamos pagal  8  ir  9  straipsniuose pateiktas formules.

4. Dėl  valstybės  institucijų  vykdomos  politikos, turinčios įtakos  savivaldybių  išlaidoms bei mokestinėms  pajamoms  o taip pat ir  valstybės biudžeto bendrosios  dotacijos  dydžiui,  trejų  metų  laikotarpiu  savivaldybių  biudžetams  turi  būti  skiriamos  bendrosios  dotacijos  kompensacijų  sumos  arba  iš  savivaldybių  biudžetų  paimamos  atitinkamos  sumos.

5. Jeigu  Seimas  ar  Vyriausybė  biudžetiniais  metais  priima  ar  ateinančiais  biudžetiniais  metais  numato  priimti  sprendimus,  dėl  kurių  keičiasi   savivaldybės  išlaidos,  išlaidų  pokyčiams  einamaisiais  ar  ateinančiais  metais  kompensuoti  turi  būti  skiriama  atitinkamo  dydžio  valstybės  biudžeto  bendrosios  dotacijos  kompensacija,  susijusi  su  savivaldybių  išlaidų  pasikeitimu  arba  iš  savivaldybių  biudžetų  paimamos  atitinkamos  sumos.  Valstybės  biudžeto  bendrosios  dotacijos  kompensacijų  sumos,  taip  pat  iš  savivaldybių  biudžetų  paimamos  atitinkamos  sumos,  susijusios  su  savivaldybių  išlaidų  pasikeitimu, apskaičiuojamos savivaldybėms  pagal 9  straipsnyje pateiktą formulę.

6. Pasibaigus  trejiems   biudžetiniams  metams,  valstybės  biudžeto  bendrosios  dotacijos,  susijusios  su  savivaldybių  funkcijų  ir  išlaidų  pasikeitimu,  kompensacijų  sumos  dydžiu  yra patikslinama kitiems  trejiems  biudžetiniams  metams prognozuojama visų  savivaldybių  biudžetų  išlaidų  dalis  procentais  bendrose  valstybės  ir  savivaldybių  išlaidose.

7. Jeigu  biudžetiniais  metais  kai  kuriose  savivaldybėse mokestinių  pajamų gauta mažiau  negu  patvirtinta  11 straipsnio  1 dalies  1  punkte,  pasibaigus  biudžetiniams  metams,   Vyriausybės  teikimu  Seimas  iš valstybės  biudžeto pajamų, gautų  viršijant planuotas, dalies kompensuoja  savivaldybių  biudžetams  negautas  mokestines  pajamas.   Skaičiuojant  šį  skirtumą, savivaldybių  gautos  mokestinės  pajamos  didinamos  skaičiuotinomis  įmokomis,  kurios  negautos  dėl  savivaldybės  tarybos  sprendimais  suteiktų  mokesčių  lengvatų. Per metus  toms  savivaldybėms,  kurių  faktinės  mokestinės  pajamos mažesnės  nei  prognozuotosios,  teikiamos  paskolos  iš  valstybės  biudžeto.

8. Valstybės  biudžeto  bendrosios  dotacijos  kompensacija  skiriama  savivaldybėms,  jei  joms  apskaičiuotas  ateinantiems  biudžetiniams  metams  pajamų  be  specialių  tikslinių  dotacijų  dydis  Seimo,  Vyriausybės  patvirtintoms  programoms  vykdyti  yra  mažesnis  už  apskaičiuotą  biudžetiniais  metais  šių  pajamų  dydį.

 

 

12  straipsnis.  Finansinių  rodiklių  derinimas

 

Vyriausybė  ir  Lietuvos  savivaldybių  asociacija savivaldybių  biudžetų  pajamų  dydį  ir  išlyginimą  lemiančius  rodiklius  svarsto  pagal  šių  rodiklių  derinimo  tvarką,  patvirtintą  Vyriausybės.

 

 

 

 

PENKTASIS SKIRSNIS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

13  straipsnis. Pasiūlymai Vyriausybei

 

1. Vyriausybė  parengia  ir  patvirtina  trejų  metų  bei vienerių  metų  savivaldybių biudžetų  pajamų  dydį  ir išlyginimą  lemiančių  rodiklių derinimo  tvarką. 

2. Šio  įstatymo  nuostatomis  Vyriausybė  pradeda  vadovautis,  rengdama  2000  metų  valstybės  biudžeto  ir  savivaldybių  biudžetų  finansinių  rodiklių  patvirtinimo įstatymo  projektą.

 

 

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS