Projektas

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

TEISĖS GAUTI INFORMACIJĄ IŠ VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ ĮSTAIGŲ

 

Į S T A T Y M A S

 

 

 

1999 m.      d.    Nr.

Vilnius

 

 

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

 

 

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

 

1. Šis įstatymas nustato asmens teisę gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių įstaigų bei jos gavimo tvarką, taip pat tokios informacijos gavimo ribojimą.

2. Šis įstatymas nereguliuoja informacijos gavimo, kurį reguliuoja kiti įstatymai.

 

2 straipsnis.  Įstatyme naudojamos sąvokos

 

1. Informacija - vieša ir privati informacija, kuri yra valstybės ar savivaldybių įstaigų oficialiuose dokumentuose ir kurią šio įstatymo nustatyta tvarka asmuo turi teisę gauti.

2. Oficialus dokumentas - rašytinis, grafinis, audiovizualinis, kompiuterinės informacijos ar kitoks dokumentas, kuris yra susijęs su įstaigos veikla, yra tos įstaigos apskaitoje ir yra arba jos veikloje sukurtas arba jos gautas.

3. Pareiškėjas - Lietuvos Respublikos pilietis, asmuo be pilietybės ar užsienio valstybės pilietis, nuolat gyvenantis Lietuvos Respublikoje.

4. Pareiškėjo atstovas – asmuo turintis teisę civilinių įstatymų nustatyta tvarka atstovauti pareiškėją.

5. Valstybės ir savivaldybės įstaiga – Lietuvos Respublikos Seimas, Respublikos Prezidentas, Lietuvos Respublikos Vyriausybė, taip pat kitos institucijos (įstaigos, tarnybos, agentūros ar kitokios organizacinės struktūros), turinčios įstatymų suteiktas viešojo administravimo teises ir praktiškai įgyvendinantys vykdomąją valdžią ar atskiras vykdomosios valdžios funkcijas, taip pat įstaigos, organizacijos nesančios valstybės ar savivaldybių institucijomis, jei joms įstatymais pavesta vykdyti tam tikras viešojo administravimo funkcijas. Šiame įstatyme Viešojo administravimo sąvoka yra taikoma pagal Administracinių bylų teisenos įstatymo nuostatas.

6. Informacijos atstovas - valstybės ir savivaldybės įstaigos vadovas arba jo paskirtas įstaigos darbuotojas (darbuotojai) ar jos padalinys, atsakingi už informacijos teikimą pagal šį įstatymą.

7. Privati informacija - informacija apie asmens privatų, šeimos ir namų gyvenimą, asmens sveikatą, fizinę ir psichinę neliečiamybę, garbę, orumą ir reputaciją.

8. Vieša informacija - visa informacija, išskyrus privačią informaciją ir taip pat išskyrus informaciją, sudarančią valstybinę, tarnybinę, profesinę, komercinę ar banko paslaptį.

9. Paraiška – žodinis ar rašytinis pareiškėjo kreipimasis, pateiktas šio įstatymo nustatyta tvarka.

 

3 straipsnis. Valstybės ir savivaldybių įstaigų pareiga informuoti apie savo veiklą 

 

1. Valstybės ir savivaldybės įstaiga privalo parengti ir išleisti informacinį leidinį arba kitokiu būdu viešai pateikti informaciją, kurioje nurodomos įstaigos funkcijos, pagrindinės struktūros ir jų sprendžiami klausimai. Įstaigoje turi būti joje esančių dokumentų rodyklė. Šioje dalyje nurodyta informacija turi būti visiems prieinama ir nemokama.

2. Informaciniame leidinyje arba kitokiu būdu viešai pateiktoje informacijoje turi būti nurodytas įstaigos informacijos atstovas, jo adresas, patalpos, fakso/telefono numeris, darbo ir priėmimo valandos.

 

4 straipsnis. Informacijos atstovo pareigos

 

1. Informacijos atstovas privalo teikti informaciją pareiškėjams, kurie kreipiasi šio įstatymo nustatyta tvarka į valstybės ir savivaldybės įstaigą dėl informacijos ar oficialaus dokumento gavimo.

2. Informacijos atstovas turi teikti visokeriopą pagalbą pareiškėjui, padėdamas įgyvendinti jo teises pagal šį įstatymą.

 

 

 

II SKYRIUS

KREIPIMASIS DĖL INFORMACIJOS GAVIMO

 

 

5 straipsnis. Paraiškos pateikimo tvarka

 

1. Pareiškėjas, norėdamas gauti iš valstybės ir savivaldybės įstaigos informaciją ar oficialų dokumentą, pateikia valstybės ar savivaldybės įstaigai paraišką.

2. Oficialiems dokumentams gauti pateikiama rašytinė paraiška. Paraiška privačiai informacijai gauti pateikiama šio įstatymo 6 straipsnio nustatyta tvarka. Pateikus žodinę paraišką informacija teikiama tuo atveju, jei informacija gali būti teikiama žodžiu ir asmuo nereikalauja pateikti jos raštu.

3. Paraiška pateikiama tiesiogiai kreipiantis į valstybės ir savivaldybės įstaigą arba siunčiant ją paštu arba per kurjerį. Paraiška gali būti pateikiama ir per atstovą.

4. Paraiškoje turi būti nurodoma: pareiškėjo vardas, pavardė, adresas, kreipimosi turinys. Jeigu pareiškėjas konkrečiai žino, kokiame dokumente yra jį dominanti informacija - dokumento pavadinimas. Jei dėl informacijos ar oficialaus dokumento gavimo kreipiasi pareiškėjo atstovas, nurodoma atstovo vardas pavardė, adresas bei kokio asmens vardu jis veikia.

5. Jeigu paraiškoje yra ne visi šio straipsnio 2 dalyje nurodyti duomenys, informacijos atstovas apie paraiškos trūkumus praneša asmeniui, siūlydamas pateikti paraišką su reikalingais duomenimis. Informacijos pateikimo terminai skaičiuojami nuo tinkamai surašytos paraiškos gavimo dienos. 

 

6 straipsnis. Privačios informacijos gavimo tvarka

 

1. Pareiškėjas turi teisę gauti privačią informaciją apie save, išskyrus Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytus atvejus, kai tokia informacija neteikiama.

2. Paraiška privačiai informacijai gauti pateikiama raštu, nurodant šio įstatymo 5 straipsnio 4 dalyje nurodytus duomenis bei asmens kodą. Kreipdamasis dėl privačios informacijos bei pasiimdamas parengtą informaciją, pareiškėjas turi pateikti jo tapatybę liudijantį dokumentą. Jeigu dėl tokios informacijos kreipiasi pareiškėjo atstovas, jis pateikia tapatybę ir atstovavimą paliudijantį dokumentą. 

 

7 straipsnis. Paraiškų registravimas

 

1. Valstybės ir savivaldybės įstaiga privalo registruoti paraiškas dėl informacijos bei oficialių dokumentų gavimo jų registravimo žurnale. Jame turi būti nurodoma:

1) pareiškėjo vardas, pavardė, adresas, jei kreipiamasi dėl privačios informacijos taip pat nurodomas pareiškėjo ar jo atstovo asmens kodas;

2) atstovo vardas, pavardė, adresas;

3) kreipimosi turinys.

2. Jei paraiška ir reikalaujama informacija pateikiami žodžiu arba jei pateikiama informacija, nurodyta šio įstatymo 3 straipsnyje, valstybės ir savivaldybės įstaigos vadovo sprendimu paraiškos gali būti neregistruojamos.

 

 

 

III SKYRIUS

INFORMACIJOS RENGIMAS

 

 

8 straipsnis. Informacijos parengimo terminas

 

1. Informacija arba oficialus dokumentas turi būti pateikti pareiškėjui ar jo atstovui ne ilgiau kaip per 14 kalendorinių dienų nuo paraiškos gavimo dienos, išskyrus šio įstatymo 10 straipsnio 1 ir 3 dalyse nurodytus atvejus. Jeigu tokios informacijos parengimas reikalauja ilgesnio laiko, įstaigos vadovas turi teisę pratęsti šį terminą dar iki 14 kalendorinių dienų, tačiau visas terminas negali būti ilgesnis negu 1 mėnuo nuo paraiškos gavimo dienos.

2. Informacija, nurodyta šio įstatymo 3 straipsnyje, pateikiama ne vėliau kaip per 3 kalendorines dienas.

 

9 straipsnis. Informacijos rengimo tvarka

 

1. Pateikiama informacija turi būti tikra, tiksli, teisinga ir pilna. Informacijos parengimą ir pateikimą užtikrina informacijos atstovas.

2. Jeigu pareiškėjas prašo pateikti oficialų dokumentą, tai parengiama tokio dokumento kopija, išskyrus tuos atvejus, kai oficialus dokumentas yra skirtas pareiškėjui, kuris jo prašo. Jeigu kopijavimas neįmanomas ir kenkia dokumentui pagal archyvinio saugojimo reikalavimus, su oficialiu dokumentu galima susipažinti jo saugojimo vietoje, išskyrus atvejus, kai dokumento saugojimo sąlygos to neleidžia.

3. Jei reikalaujamos informacijos ar oficialaus dokumento pateikimas pažeis kitų asmenų teises ir teisėtus interesus, arba ji yra ribojama šio įstatymo nustatyta tvarka, turi būti pateikiama tik ta informacijos dalis, kuri nepažeidžia kitų asmenų teisių ir teisėtų interesų arba nėra ribojama šio įstatymo nustatyta tvarka. Jeigu taip informacijos negalima pateikti, apie tai pranešama pareiškėjui.

4. Jeigu reikalaujamos informacijos ar oficialaus dokumento pateikimas pažeis kitų asmenų teises bei teisėtus interesus, informacijos atstovas kreipiasi į šiuos asmenis, nurodydamas paraiškos turinį ir prašydamas rašytinio leidimo tokiai informacijai pateikti. Negavęs tokio leidimo per 14 kalendorinių dienų, informacijos atstovas praneša pareiškėjui, kad negali suteikti tokios informacijos, nurodydamas nesuteikimo priežastis. Tokiu atveju asmenys, į kuriuos kreiptasi dėl leidimo informacijai pateikti, negali būti įvardyti atsakyme pareiškėjui.

5. Jeigu prašoma pateikti oficialų dokumentą, kuriame yra informacijos, pažeisiančios kitų asmenų teises ir teisėtus interesus, arba ji yra ribojama šio įstatymo nustatyta tvarka, toks dokumentas nepateikiamas.

6. Pateikiant informaciją, turi būti nurodyta apskundimo tvarka, jei pareiškėjas mano, kad informacija yra neteisinga, netiksli arba nepilna arba atsisakoma ją teikti.

 

10 straipsnis. Atsisakymas pateikti informaciją

 

1. Jeigu pareiškėjo reikalaujama informacija ar oficialus dokumentas yra kitoje valstybės ar savivaldybių įstaigoje, informacijos atstovas apie tai informuoja pareiškėją ir jei paraiška yra rašytinė, persiunčia paraišką kitai kompetetingai valstybės ar savivaldybių įstaigai. Jei pateikta žodinė paraiška, tai pareiškėjas informuojamas apie tai iš karto. Jei pateikta rašytinė paraiška, ji persiunčiama kompetetingai valstybės ir savivaldybės įstaigai per 3 kalendorines dienas.

2. Jeigu prašomos informacijos ar oficialaus dokumento įstaigoje nėra, informacijos atstovas apie tai praneša pareiškėjui.

3. Jeigu informacija, kurios kreipiamasi, bus viešai paskelbta per 3 mėnesius, tokia informacija pareiškėjui gali būti ir nesuteikta, apie tai informuojant asmenį. Per 3 mėnesius viešai nepaskelbus informacijos, ji turi būti per 14 kalendorinių dienų suteikta pareiškėjui.

 

 

11 straipsnis. Mokestis už informacijos parengimą

 

Už parengtą informaciją, kurios apimtis viršija 5 puslapius, ir oficialaus dokumento kopijas gali būti imamas įstatymo nustatytas žyminis mokestis.      

 

 

 

 

 

 

 

 

IV SKYRIUS

INFORMACIJOS RIBOJIMAS

 

 

 

 

12 straipsnis. Nesuteikiama informacija

 

Jeigu informacija pagal įstatymus sudaro valstybinę, tarnybinę, komercinę ar banko paslaptį, arba yra privati informacija, išskyrus 6 straipsnyje numatytą atvejį, ji yra nesuteikiama, pranešant apie tai pareiškėjui, nurodant nesuteikimo priežastis. Taip pat nesuteikiama ta informacija, kurią suteikti draudžia kiti įstatymai.

 

13 straipsnis. Informacija, kuri gali būti ribojama

 

1. Informacija gali būti ribojama, pateikiant ją ne visą arba jos nesuteikiant, jeigu ji susijusi su valstybės saugumo ir gynybos interesais, užsienio politikos ir užsienio ekonomikos interesais, ryšiais su užsienio valstybe ar tarptautine organizacija, monetarine politika, valstybės ekonomikos interesais, baudžiamuoju persekiojimu bei gali pažeisti valstybės teritorinį vientisumą ar viešąją tvarką, kitų asmenų teises bei teisėtus interesus. Informacija taip pat gali būti ribojama, jei jos nepateikimas užkirstų kelią teisės pažeidimams ir nusikaltimams, apsaugotų žmonių sveikatą bei moralę.

2. Šio straipsnio 1 dalyje nustatytos informacijos ribojimo klausimą sprendžia informacijos atstovas. Jei informacija yra nepateikiama dėl šio straipsnio 1 dalyje nurodytų priežasčių, pareiškėjui nurodomos šios informacijos nesuteikimo priežastys ir galimybė skųsti tokį sprendimą.

 

 

 

V SKYRIUS

APSKUNDIMO TVARKA

 

 

14 straipsnis. Pareiškėjo teisė skųstis įstaigos vadovui

 

1. Pareiškėjas turi teisę per 30 kalendorinių dienų nuo pranešimo gavimo dienos skųsti įstaigos vadovui informacijos atstovo, išskyrus tuos atvejus, kai informacijos atstovas yra pats vadovas, atsisakymą pateikti informaciją arba oficialų dokumentą arba tais atvejais, kai jis mano, kad pateikta informacija yra neteisinga, netiksli ar nepilna. Jei informacijos atstovu yra pats vadovas, tai per nurodytą terminą skundžiama Administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

2. Pareiškėjas turi teisę paduoti skundą ir per atstovą.

3. Skunde turi būti nurodoma: pareiškėjo vardas, pavardė, adresas, jei skundas pateikiamas per atstovą - atstovo vardas, pavardė, adresas, aplinkybės pagrindžiančios informacijos atstovo veiksmų ar neveikimo nepagrįstumą.

4.  Įstaigos vadovas privalo išnagrinėti pareiškėjo skundą ir jam atsakyti ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų nuo skundo gavimo dienos. Jei vadovas priima sprendimą tenkinti skundą, tai įpareigoja informacijos atstovą atlikti  veiksmus, dėl kurių yra skundžiamasi.

 

 

15 straipsnis. Pareiškėjo teisė skųsti įstaigos vadovo sprendimą

 

Pareiškėjas turi teisę skųsti įstaigos vadovo sprendimą netenkinti skundo per 30 kalendorinių dienų nuo vadovo sprendimo gavimo dienos Administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka. 

 

 

VI  SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

 

16 straipsnis. Atsakomybė už įstatymo pažeidimą

 

Už šio įstatymo pažeidimą taikoma įstatymais nustatyta atsakomybė.      

 

17 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

 

Šis įstatymas įsigalioja nuo 2000 m. sausio 1 d.

 

 

 

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS