Projektas  2

Lietuvos Respublikos

administracinių ginčų komisijų

įstatymas

 

1998  m.                 d.  Nr.

 

Vilnius

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Šis įstatymas nustato bendrą ikiteisminę (administracinę) skundų (pareiškimų) dėl priimtų individualių administracinių aktų ar valstybės bei savivaldybių tarnautojų veiksmų (neveikimo) viešojo administravimo srityje nagrinėjimo tvarką.

2. Mokestinių ginčų ikiteisminio nagrinėjimo tvarką nustato mokesčių įstatymai.

3. Atskirų kategorijų administraciniams ginčams įstatymai gali nustatyti ir kitokią jų nagrinėjimo tvarką.

 

2 straipsnis. Administracinių ginčų komisijos

1. Skundams (pareiškimams) dėl priimtų individualių administracinių aktų ar valstybės tarnautojų veiksmų (neveikimo) viešojo administravimo srityje ikiteismine (administracine) tvarka nagrinėti steigiamos apskričių administracinių ginčų komisijos ir Vyriausioji administracinių ginčų komisija.

2. Išskyrus išimtis, kurias nustato Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymas arba kiti įstatymai, apskričių administracinių ginčų komisijoms žinybingi ginčai, kurie priskirti apygardų administracinių teismų kompetencijai, o Vyriausiajai administracinių ginčų komisijai žinybingi ginčai, kurie priskirti Aukštesniojo administracinio teismo kompetencijai.

3.Šiuo įstatymu nustatomas tik vienos instancijos ikiteisminis ginčų nagrinėjimas.

 

 

 

 

3 straipsnis. Apskrities administracinių ginčų komisijos sudarymas

1. Apskrities administracinių ginčų komisija sudaroma 4 metams Vyriausybės sprendimu iš 5 narių, turinčių aukštąjį teisinį išsilavinimą. Komisijos narių kandidatūras, iš jų ir pirmininko kandidatūrą, Vyriausybei teikia apskrities viršininkas.

2. Tiek komisijos pirmininkas, tiek nariai turi teisę atsistatydinti. Būtinais atvejais apskrities viršininkas motyvuotu teikimu gali siūlyti Vyriausybei atleisti komisijos pirmininką ar narį prieš laiką, o jų vietoje teikti naujas kandidatūras.

3. Siūlyti Vyriausybei atleisti konkrečios administracinių ginčų komisijos pirmininką ar narį iš pareigų prieš laiką turi teisę ir Vyriausioji administracinių ginčų komisija.

 

4 straipsnis. Apskrities administracinių ginčų komisijos statusas

1. Apskrities administracinių ginčų komisija yra išlaikoma iš valstybės biudžeto asignavimų, skirtų apskričiai ir yra juridinis asmuo.

2. Komisijos pirmininkas (ar narys) ir sekretorius yra etatiniai valstybės tarnautojai, kitiems komisijos nariams už darbą komisijoje atlyginama kaip už antraeiles pareigas.

3. Komisijos pirmininko, narių ir sekretoriaus atlyginimus nustato Vyriausybė.

 

5 straipsnis. Apskrities administracinių ginčų komisijos

kompetencija

1. Apskrities administracinių ginčų komisija nagrinėja skundus (pareiškimus) dėl teritorinių valstybinio administravimo subjektų, t. y. apskrityje esančių valstybės institucijų, įstaigų, tarnybų bei jų tarnautojų, taip pat apskrities teritorijoje esančių savivaldybių institucijų, įstaigų, tarnybų bei jų tarnautojų priimtų individualių administracinių aktų ir veiksmų teisėtumo, taip pat šių subjektų atsisakymo ar vilkinimo atlikti jų kompetencijai priskirtus veiksmus, teisėtumo ir pagrįstumo.

2.  Komisijai nežinybingi:

1) Administracinių bylų teisenos įstatymo 5 straipsnyje ir 6 straipsnio antrojoje dalyje nurodyti ginčai (bylos);

2) administraciniai ginčai, kuriems nagrinėti įstatymai numato kitokią tvarką.

 

6 straipsnis. Apskrities administracinių ginčų komisijos darbo tvarka

1. Komisijos posėdžiai vyksta reguliariai, iš anksto nustatytomis savaitės dienomis. Prireikus organizuojami išvažiuojamieji posėdžiai į savivaldybes.

2. Už savo darbą apskrities administracinių ginčų komisija kartą per metus atsiskaito apskrities viršininkui, taip pat yra atsakinga Vyriausiajai ginčų komisijai.

 

7 straipsnis. Vyriausiosios administracinių ginčų komisijos sudarymas

1. Vyriausiąją administracinių ginčų komisiją iš 5 narių 4 metams sudaro Vyriausybė. Komisijos nariai privalo turėti aukštąjį teisinį išsilavinimą. Narių kandidatūras, iš jų ir pirmininko kandidatūrą, Vyriausybei teikia Teisingumo ministras.

2. Tiek komisijos pirmininkas, tiek nariai turi teisę atsistatydinti. Komisijos pirmininkas ir nariai Vyriausybės sprendimu gali būti atleisti ir prieš laiką. Tokiu atveju Teisingumo ministras Vyriausybei teikia naujas kandidatūras.

 

8 straipsnis. Vyriausiosios administracinių ginčų komisijos statusas

1. Vyriausioji administracinių ginčų komisija išlaikoma iš valstybės biudžeto ir yra juridinis asmuo.

2. Komisijos pirmininkas ir nariai yra etatiniai valstybės tarnautojai. Jų atlyginimus, taip pat pagalbinio personalo skaičių bei jų atlyginimus nustato Vyriausybė.

 

9 straipsnis. Vyriausiosios administracinių ginčų

komisijos kompetencija

1. Vyriausioji administracinių ginčų komisija nagrinėja skundus (pareiškimus) dėl centrinių valstybinio administravimo subjektų priimtų individualių administracinių aktų ir veiksmų teisėtumo, taip pat minėtų subjektų atsisakymo ar vilkinimo atlikti jų kompetencijai priskirtus veiksmus, teisėtumo ir pagrįstumo.

2. Vyriausiajai administracinių ginčų komisijai taip pat žinybingi ginčai dėl Lietuvos Respublikos antidempingo įstatymo pažeidimų.

3. Komisijai nežinybingi:

1) Administracinių bylų teisenos įstatymo 5 straipsnyje ir 7 straipsnio antrojoje dalyje nurodyti ginčai (bylos);

2) administraciniai ginčai, kuriems nagrinėti įstatymai numato kitokią tvarką.

 

10 straipsnis. Vyriausiosios administracinių ginčų komisijos

darbo tvarka

1. Vyriausiosios administracinių ginčų komisijos posėdžiai vyksta reguliariai, paprastai iš anksto nustatytomis savaitės dienomis.

2. Kartą per metus Vyriausioji administracinių ginčų komisija už savo darbą atsiskaito Vyriausybei.

 

11 straipsnis. Skundo (pareiškimo) teisė

Su skundu (pareiškimu) į atitinkamą administracinių ginčų komisiją jos kompetencijai priskirtais klausimais turi teisę kreiptis asmenys, taip pat viešojo administravimo subjektai, kai jie mano, kad jų teisės yra pažeistos.

 

12 straipsnis. Administracinių ginčų komisijų teisės

rengiant medžiagą posėdžiui

1. Administracinių ginčų komisija turi teisę reikalauti iš viešojo administravimo subjekto, priėmusio ginčijamą individualų administracinį aktą ar įvykdžiusio skundžiamą veiką, dokumentų, medžiagos ir informacijos, susijusių su posėdžiui rengiamu klausimu, taip pat gauti raštu ar žodžiu valstybės ir savivaldybių tarnautojų paaiškinimus dėl ginčo dalyko.

2. Komisijos reikalaujama medžiaga ar dokumentų kopijos turi būti jai perduoti ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo reikalavimo gavimo dienos, jeigu pati komisija nenustato kito termino. Esant reikalui komisija terminą gali pratęsti.

3. Prireikus komisijos nariai ar jų įgalioti asmenys gali tirti skundą (pareiškimą) vietoje.

 

13 straipsnis. Administracinių ginčų nagrinėjimo terminai

Administracinių ginčų komisijai paduoti skundai (pareiškimai) turi būti išnagrinėti ir sprendimai dėl jų priimti ne vėliau kaip per 14 dienų nuo jų gavimo.

14 straipsnis. Administracinių ginčų komisijos sprendimas

Sprendimą dėl ginčo komisija paprastai priima bendru sutarimu. Kai bendras sutarimas nepasiekiamas, priimtu laikomas tas sprendimas, už kurį balsavo bent trys komisijos nariai.

 

15 straipsnis. Administracinių ginčų komisijos sprendimo išsiuntimas

vykdyti

1. Administracinių ginčų komisijos sprendimas išsiunčiamas vykdyti kitą dieną jį priėmus. Viešojo administravimo subjektas privalo sprendimą įvykdyti per jame nurodytą laiką, o jeigu laikas nenurodytas - per 20 dienų nuo sprendimo gavimo dienos.

2. Skundo padavimas teismui sustabdo administracinių ginčų komisijos sprendimo vykdymą. Vykdytojui turi būti pranešta apie sprendimo apskundimą.

 

16 straipsnis. Administracinių ginčų komisijos sprendimo vykdymo

užtikrinimas

Jeigu viešojo administravimo subjektas per nustatytą terminą neįvykdo administracinių ginčų komisijos sprendimo, pareiškėjas turi teisę kreiptis į atitinkamą administracinį teismą su prašymu užtikrinti sprendimo vykdymą.

 

17 straipsnis. Klausimų dėl žalos atlyginimo nežinybingumas

Administracinių ginčų komisija, nagrinėdama skundus (pareiškimus), nei turtinės žalos, nei ginčo šalių turėtų išlaidų atlyginimo klausimų nesprendžia.

 

18 straipsnis. Administracinių ginčų komisijos sprendimo apskundimas

1. Apskrities administracinių ginčų komisijos sprendimas per 20 dienų nuo jo gavimo dienos gali būti apskųstas atitinkamos apygardos administraciniam teismui.

2. Vyriausiosios administracinių ginčų komisijos sprendimas per 20 dienų nuo jo gavimo dienos gali būti apskųstas Aukštesniajam administraciniam teismui.

 

 

 

19 straipsnis. Asmenys, turintys teisę skųsti administracinių ginčų                                              komisijų sprendimus

Visų administracinių ginčų komisijų sprendimus skųsti administraciniams teismams turi teisę tik asmenys ir kiti subjektai, kurių teisės viešojo administravimo srityje buvo pažeistos.

 

20 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

1. Šis įstatymas įsigalioja po 3 mėnesių nuo jo paskelbimo.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė per 3 mėnesius nuo įstatymo paskelbimo patvirtina Apskričių administracinių ginčų komisijų, Vyriausiosios administracinių ginčų komisijos sudėtis ir jų pirmininkus.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo įstatymo paskelbimo patvirtina Administracinių ginčų komisijų darbo nuostatus.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

RESPUBLIKOS  PREZIDENTAS