Projektas priëmimui Nr. |
|
LIETUVOS RESPUBLIKOS
SEIMO KONTROLIERIØ
ÁSTATYMAS
1998 m. lapkrièio d. Nr.
Vilnius
I DALIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Ástatymo paskirtis
2 straipsnis. Pagrindinës ðio ástatymo sàvokos
1. Pareigûnas - tai valstybës valdþios ir valdymo institucijos darbuotojas, savivaldybës vykdomosios institucijos atstovas, savivaldybës administracijos darbuotojas ar ágaliotas asmuo, atliekantis organizacines, tvarkomàsias ar administracines funkcijas.
2. Piktnaudþiavimas - tokie pareigûno veiksmai ar neveikimas, kai tarnybinë padëtis naudojama ne tarnybos interesais arba ne pagal ástatymus bei kitus teisës aktus, arba savanaudiðkais tikslais (neteisëtai pasisavinamas ar kitiems perleidþiamas svetimas turtas, lëðos ir t.t.) ar dël kitokiø asmeniniø paskatø (kerðto, pavydo, karjerizmo, neteisëtø paslaugø teikimo ir t.t.), taip pat tokie pareigûno veiksmai, kai virðijami suteikti ágaliojimai ar savavaliaujama.
3. Biurokratizmas - tokia pareigûno veika, kai vietoj reikalø sprendimo ið esmës sistemingai laikomasi nereikalingø ar iðgalvotø formalumø, nepagrástai atsisakoma spræsti þinybingus dalykus, vilkinama priimti sprendimus ar atlikti savo pareigas bei kitaip blogai ar netinkamai valdoma (atsisakoma informuoti asmená apie jo teises, sàmoningai pateikiamas klaidinantis ar netinkamas patarimas ir t.t.). Biurokratizmu taip pat laikomas toks pareigûnø darbas, kai nevykdomi arba blogai vykdomi ástatymai ar kiti teisës aktai.
II DALIS
SEIMO KONTROLIERIUS
4 straipsnis. Seimo kontrolieriø tiriami skundai
1. Seimo kontrolieriai tiria pilieèiø skundus dël valdþios, valdymo, savivaldos, kariniø bei joms prilygintø institucijø pareigûnø piktnaudþiavimo ir biurokratizmo. Karinëms institucijoms prilyginamos Kraðto apsaugos ministerija, Vidaus reikalø ministerija, Valstybës saugumo departamentas ir jiems pavaldþios institucijos.
2. Seimo kontrolieriai netiria Respublikos Prezidento, Ministro Pirmininko, Seimo nariø, Vyriausybës (kaip kolegialios institucijos), Valstybës kontrolieriaus ir Konstitucinio Teismo ir kitø teismø teisëjø veiklos, vietos savivaldybiø tarybø (kaip kolegialiø institucijø) veiklos, taip pat prokurorø, tardytojø ir kvotëjø procesiniø sprendimø teisëtumo ir pagrástumo, taèiau tiria piktnaudþiavimo ir biurokratizmo atvejus, atliekant procesinius veiksmus.
5 straipsnis. Seimo kontrolieriui keliami reikalavimai
6 straipsnis. Seimo kontrolieriø skyrimas
2. Seimo Pirmininkas, teikdamas Seimo kontrolieriø kandidatûras, nurodo, kokiø pareigûnø veiklai tirti jie skiriami.
3. Seimas skiria 5 Seimo kontrolierius: 2 valstybës ástaigø pareigûnø, 1 kariniø ir joms prilygintø institucijø pareigûnø ir 2 vietos savivaldybiø ástaigø pareigûnø veiklai tirti, nurodydamas kiekvieno kontrolieriaus veiklos sritá.
4. Seimo kontrolieriui mirus ar atleidus já ið pareigø ðio ástatymo 7 straipsnyje nurodytais atvejais, Seimas skiria naujà Seimo kontrolieriø visai kadencijai.
7 straipsnis. Seimo kontrolieriaus ágaliojimø pasibaigimas.
1. Seimo Pirmininko teikimu visø Seimo nariø balsø dauguma Seimo kontrolierius atleidþiamas ið pareigø:
5) kai negali eiti pareigø dël sveikatos bûklës, t.y. per vienerius kalendorinius metus kontrolierius serga ilgiau kaip 4 mënesius arba jei suserga nepagydoma ar kita ilgalaike liga, kliudanèia jam eiti savo pareigas;
3. Ðio straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose nustatytais atvejais Seimo kontrolierius eina pareigas tol, kol á jo vietà paskiriamas kitas Seimo kontrolierius.
4. Ðio straipsnio 1 dalies 5 punkte nustatytu atveju klausimà dël Seimo kontrolieriø ágaliojimø nutraukimo Seimas sprendþia tik tuomet, kai yra Seimo kontrolieriø ástaigos valdybos sprendimas ir sveikatos apsaugos ministro sudarytos gydytojø komisijos iðvada.
8 straipsnis. Pagrindiniai Seimo kontrolieriø veiklos principai
9 straipsnis. Draudimai Seimo kontrolieriams
Seimo kontrolieriaus pareigos nesuderinamos su jokiomis kitomis pareigomis valstybës ástaigose ir organizacijose, taip pat su darbu verslo, komercijos bei kitose privaèiose ástaigose ar ámonëse. Seimo kontrolierius negali gauti kità atlyginimà, iðskyrus jam nustatytàjá pagal einamas pareigas bei uþmokestá uþ kûrybinæ veiklà. Seimo kontrolieriaus atlyginimu uþ kûrybinæ veiklà laikomas autorinis honoraras uþ meno kûrinius bei jø atlikimà, uþ publikacijas bei knygas, uþ medþiagà radijo bei televizijos laidoms, taip pat atlygis uþ pedagoginæ bei mokslinæ veiklà.
III DALIS
SEIMO KONTROLIERIØ ÁSTAIGA
10 straipsnis. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriø ástaiga
1. Seimo kontrolieriø ástaiga yra savarankiðka valstybës institucija. Ji yra juridinis asmuo, turintis atsiskaitomàjà sàskaità banke ir antspaudà su Lietuvos valstybës herbu bei pavadinimu “Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriø ástaiga” ir finansuojamas ið valstybës biudþeto. Uþ Seimo kontrolieriø ástaigos antspaudo naudojimà ir saugojimà atsako Seimo kontrolieriø ástaigos vadovas.
11 straipsnis. Seimo kontrolieriø ástaigos struktûra
1. Seimo kontrolieriø ástaigà sudaro Seimo kontrolieriai, Seimo kontrolieriø ástaigos valdyba, Seimo kontrolieriø padëjëjai, skyriai, taip pat kiti padaliniai, kuriuos tvirtina Seimo kontrolieriø ástaigos valdyba.
2. Seimo kontrolieriø ástaigai vadovauja Seimo kontrolieriø ástaigos vadovas. Jeigu Seimo kontrolieriaus - ástaigos vadovo - nëra, já pavaduoja vyriausias pagal amþiø Seimo kontrolierius.
IV DALIS
SEIMO KONTROLIERIØ ÁSTAIGOS VALDYBA
12 straipsnis. Seimo kontrolieriø ástaigos valdyba
2. Seimo kontrolieriø ástaigos valdyba:
1) svarsto svarbiausius Seimo kontrolieriø veiklos klausimus bei iðklauso kitus Seimo kontrolieriø teikiamus klausimus;
2) tvirtina Seimo kontrolieriø, tirianèiø pilieèiø skundus dël valstybës ir savivaldybiø ástaigø, pasiskirstymà veiklos sritimis, nurodydamas kiekvieno kontrolieriaus veiklos sritá;
8) materialiai skatina Seimo kontrolierius, pritarus Seimo Þmogaus ir pilieèio teisiø bei tautybiø reikalø komitetui;
13 straipsnis. Seimo kontrolieriø ástaigos valdybos darbo tvarka
1. Valdybos posëdþiams pirmininkauja Seimo kontrolieriø ástaigos vadovas, o jeigu jo nëra - vyriausias pagal amþiø Seimo kontrolierius.
2. Seimo kontrolieriø ástaigos valdyba savo kompetencijos klausimais leidþia nutarimus, kurie priimami valdybos nariø balsø dauguma.
V DALIS
SEIMO KONTROLIERIØ ÁSTAIGOS VADOVAS
14 straipsnis. Seimo kontrolieriø ástaigos vadovas
1. Seimo Pirmininko teikimu Seimas skiria Seimo kontrolieriø ástaigos vadovu vienà ið paskirtø Seimo kontrolieriø.
2. Seimo kontrolieriø ástaigos vadovas, be tiesioginiø kontrolieriaus pareigø, atlieka ir ðias funkcijas:
5) priþiûri ástaigos darbuotojø darbà ir priima sprendimus Seimo kontrolieriø ástaigos darbui gerinti;
8) sprendþia klausimus dël Seimo kontrolieriø bei ástaigos darbuotojø kvalifikacijos këlimo, staþuoèiø ir komandiruoèiø Lietuvoje, jei staþuoèiø ir komandiruoèiø laikas ne ilgesnis kaip vienas mënuo;
9) teikia valdybai tvirtinti Seimo kontrolieriø ástaigos struktûrà, etatø sàraðus ir atlyginimø koeficientus;
13) paveda laikinai eiti kitam kontrolieriui pareigas to kontrolieriaus, kuris dël ligos, atostogø, iðvykimo á uþsiená ar kitø prieþasèiø negali eiti savo pareigø;
VI DALIS
SKUNDØ PRIËMIMAS IR TYRIMAS
15 straipsnis. Skundø pateikimas ir priëmimas
1. Kiekvienas pilietis turi teisæ pateikti Seimo kontrolieriui skundà dël valstybës ar savivaldybës institucijos, priskirtos kontrolieriaus kompetencijai, pareigûno piktnaudþiavimo ar biurokratizmo.
2. Seimo kontrolierius taip pat tiria Seimo nariø jam Lietuvos Respublikos perduotus pilieèiø skundus, kurie atitinka ðio ástatymo reikalavimus, taip pat gali tirti uþsienio valstybiø pilieèiø bei asmenø be pilietybës skundus.
3. Skundai paprastai paduodami raðtu. Skundø registravimo bei apyvartos tvarkà nustato Seimo kontrolieriø ástaigos reglamentas.
4. Jeigu skundas gautas þodþiu, telefonu arba Seimo kontrolierius nustatë pareigûnø piktnaudþiavimo ar biurokratizmo poþymius ið spaudos ir kitø visuomenës informavimo priemoniø bei ið kitokiø ðaltiniø, Seimo kontrolierius gali pradëti tyrimà savo iniciatyva.
5. Pilieèiø kreipimaisi þodþiu ar raðtu, kuriuose neskundþiami pareigûnai, o praðoma paaiðkinti, suteikti kità informacijà ar pageidaujamus dokumentus ir t.t., nelaikomi skundais ir apskaitomi atskirai Seimo kontrolieriø ástaigos reglamento nustatyta tvarka. Seimo kontrolierius gali atsisakyti paaiðkinti, suteikti kità informacijà, pageidaujamus dokumentus ar t.t.
16 straipsnis. Skundo reikalavimai
1. Skunde nurodoma:
2. Prie skundo gali bûti pridedama:
17 straipsnis. Skundø padavimo terminas
18 straipsnis. Anoniminiai skundai
19 straipsnis. Atsisakymas nagrinëti skundà
1. Seimo kontrolierius atsisako nagrinëti skundà ir ne vëliau kaip per 7 dienas gràþina já pareiðkëjui, jeigu:
4) skundas tuo paèiu klausimu buvo iðnagrinëtas, yra nagrinëjamas teisme arba pagal ástatymus turi bûti nagrinëjamas teisme;
2. Jeigu pareiðkëjui skundas gràþinamas, turi bûti nurodyti atsisakymo já nagrinëti pagrindai. Tais atvejais, kai skundas nepriskirtas Seimo kontrolieriø kompetencijai, atsisakyme nagrinëti nurodoma, á kokià institucijà tuo klausimu galëtø kreiptis pareiðkëjas.
3. Po iðtyrimo pakartotinai paduotas skundas nenagrinëjamas, iðskyrus atvejus, kai nurodomos naujos aplinkybës ar pateikiami nauji faktai.
4. Jeigu skundo tyrimo metu iðaiðkëja ðio straipsnio 1 dalyje nurodytos aplinkybës arba jeigu pareiðkëjas nepateikia duomenø, be kuriø neámanoma pradëti skundà tirti, skundas paliekamas nenagrinëtu.
5. Jeigu privalantis nagrinëti skundà Seimo kontrolierius dël giminystës ryðiø ar kitø prieþasèiø negali neðaliðkai jo nagrinëti, jis atsisako nagrinëti skundà ir perduoda já Seimo kontrolieriø ástaigos vadovui.
20 straipsnis. Skundo iðtyrimo terminai
21 straipsnis. Skundo tyrimas
1. Seimo kontrolierius, tirdamas skundà, iðsiaiðkina:
3) ar skunde minimi sprendimai arba veiksmai prieðtarauja ástatymams bei kitiems teisës aktams, ar pareigûno veikoje yra piktnaudþiavimo arba biurokratizmo;
4) kokie pareigûnai padarë paþeidimø, dël kokiø prieþasèiø (ar tikslø) tai padaryta ir kokia konkreèiø pareigûnø kaltë, kaip padaræ paþeidimà pareigûnai aiðkina savo veiksmus;
2. Baigus nagrinëti skundà, suraðoma paþyma, kurioje nurodoma tyrimo metu iðaiðkintos aplinkybës, surinkti árodymai bei pareigûno veikos juridinis ávertinimas. Paþymà pasiraðo Seimo kontrolierius. Su tyrimo rezultatais, iðsiunèiant arba áteikiant paþymos nuoraðà, supaþindinamas skundo autorius, ástaigos, kurioje buvo atliekamas tyrimas, vadovas bei pareigûnas, kurio veiksmai buvo tiriami, o prireikus - ir aukðtesnës pagal pavaldumà institucijos vadovas, kitos institucijos ar asmenys. Tais atvejais, kai paþymoje yra þiniø apie ástatymø saugomas paslaptis, siunèiama ne visa paþyma.
22 straipsnis. Seimo kontrolieriaus sprendimai
1. Seimo kontrolierius, atlikæs tyrimà, gali priimti sprendimà:
2) pareikðti ieðkiná teisme, siûlydamas atleisti ið uþimamø pareigø arba skirti kità drausminæ nuobaudà kaltiems piktnaudþiavimu ir (ar) biurokratizmu pareigûnams;
3) pareikðti ieðkiná teisme, kad bûtø kompensuojami moraliniai ar materialiniai nuostoliai, kuriuos patyrë asmuo dël pareigûnø padarytø paþeidimø;
4) siûlyti kolegialiai institucijai ar pareigûnui ástatymø nustatyta tvarka panaikinti, sustabdyti ar pakeisti ástatymams bei kitiems teisës aktams prieðtaraujanèius sprendimus ar siûlyti priimti sprendimus, kurie nepriimti dël piktnaudþiavimo ar biurokratizmo;
5) siûlyti kolegialiai institucijai, tikrinamos ástaigos vadovui ar aukðtesniajai institucijai skirti nusiþengusiems pareigûnams drausmines nuobaudas;
6) siûlyti prokurorui ástatymo nustatyta tvarka rengti medþiagà civilinei bylai teisme iðkelti, jeigu nustato, kad paþeisti neveiksniø, ribotai veiksniø, invalidø, nepilnameèiø bei kitø asmenø, turinèiø ribotas galimybes ginti savo teises, interesai;
7) atkreipti pareigûnø dëmesá á aplaidumà darbe, ástatymø nesilaikymà, tarnybinës etikos paþeidimà ar biurokratizmà ir siûlyti imtis priemoniø, kad bûtø paðalinti ástatymo paþeidimai, jø prieþastys ir sàlygos;
8) siûlyti, kad ástatymø nustatyta tvarka bûtø kompensuojami moraliniai ar materialiniai nuostoliai, kuriuos patyrë asmuo dël pareigûnø padarytø paþeidimø;
2. Laikas, per kurá buvo tirtas skundas, neáskaitomas á darbo ástatymuose nustatytà senaties terminà drausminei nuobaudai skirti.
3. Seimo kontrolieriaus siûlymà panaikinti, pakeisti ar priimti sprendimà, paðalinti ástatymo paþeidimus, jø prieþastis ir sàlygas, privalo nagrinëti institucija ar pareigûnas, kuriems toks siûlymas adresuojamas.
23 straipsnis. Iðvadø pateikimas
24 straipsnis. Pareiga saugoti valstybës, profesines ir kitas ástatymo saugomø paslaptis
VII DALIS
SEIMO KONTROLIERIØ METØ ATASKAITOS
IR JØ VEIKLOS VIEÐUMAS
25 straipsnis. Metø ataskaitø pateikimas ir svarstymas Seime
1. Seimo kontrolieriai kasmet iki kovo 15 raðtu pateikia Seimui praëjusiø kalendoriniø metø darbo ataskaità, kuri turi bûti paskelbta ir nagrinëjama Seime.
26 straipsnis. Seimo kontrolieriø veiklos vieðumas
1. Seimo kontrolieriai pagal pareigûnø veiklos tyrimo sritis arba jø sutikimu Seimo kontrolieriø ástaigos atstovas vieðiesiems ryðiams ir informacijai teikia spaudai ir kitoms visuomenës informavimo priemonëms informacijà apie pareigûnø piktnaudþiavimo tarnybine padëtimi arba biurokratizmo atvejus.
VIII DALIS
SEIMO KONTROLIERIØ VEIKLOS IR KITOS GARANTIJOS
27 straipsnis. Seimo kontrolieriø nepriklausomumas nuo kitø institucijø
1. Seimo kontrolieriai, atlikdami savo funkcijas, vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, ástatymais bei tarptautinëmis sutartimis ir susitarimais ir yra nepriklausomi nuo Seimo nariø, kitø institucijø, pareigûnø ar asmenø.
28 straipsnis. Seimo kontrolieriaus teisës
1. Seimo kontrolierius, atlikdamas savo pareigas, turi teisæ:
1) reikalauti nedelsiant pateikti informacijà, medþiagà ir dokumentus, bûtinà savo funkcijoms atlikti, taip pat susipaþinti su neskelbtinais bei valstybinæ paslaptá sudaranèiais dokumentais. Prireikus ágyvendinti ðià teisæ pasitelkiami policijos pareigûnai ir suraðomas atitinkamas aktas apie dokumentø paëmimà;
2) áeiti á kontroliuojamø ámoniø, ástaigø, organizacijø patalpas ir nekliudomai matytis bei kalbëtis su jose esanèiais asmenimis. Á kariniø bei joms prilygintø institucijø teritorijà ir patalpas áeinama, lydint ðiø institucijø -pareigûnams;
5) dalyvauti Seimo, Vyriausybës, kitø valstybës bei savivaldybiø institucijø posëdþiuose, kai svarstomi klausimai, susijæ su Seimo kontrolieriø veikla;
6) pasitelkti Vyriausybës ástaigø, taip pat ministerijø, apskrièiø bei savivaldybiø pareigûnus ir ekspertus;
7) informuoti Seimà, Vyriausybæ ar atitinkamos savivaldybës tarybà apie ðiurkðèius ástatymø paþeidimus arba ástatymø ar kitø teisës aktø trûkumus, prieðtaravimus ar spragas;
29 straipsnis. Seimo kontrolieriø reikalavimø privalomumas
1. Valstybës ir savivaldybiø ástaigos bei jø tarnautojai privalo Seimo kontrolieriø reikalavimu nedelsdami pateikti jiems informacijà, dokumentus ir medþiagà, bûtinus kontrolieriø funkcijoms atlikti.
2. Nagrinëdamas skundà, Seimo kontrolierius turi teisæ kreiptis á pareigûnà, kurio veikla nagrinëjama, praðydamas ðá pasiaiðkinti per Seimo kontrolieriaus nustatytà terminà. Jeigu pasiaiðkinimas nepateikiamas, Seimo kontrolierius turi teisæ kreiptis á aukðtesná pareigûnà (kolegialø organà), kuris privalo iðreikalauti pasiaiðkinimà arba pats paaiðkinti per Seimo kontrolieriaus nustatytà terminà.
30 straipsnis. Seimo kontrolieriø darbo apmokëjimas ir garantijos
1. Seimo kontrolieriui mokamas vidutinis Aukðèiausiojo Teismo teisëjo atlyginimas be priedø uþ iðtarnautà laikà, o Seimo kontrolieriui - ástaigos vadovui - 10 procentø didesnis atlyginimas negu Seimo kontrolieriui. Seimo kontrolieriui mokamas atlyginimas negali bûti maþinamas iki kadencijos pabaigos.
X DALIS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
31 straipsnis. Baigiamosios nuostatos
Ásigaliojus ðiam ástatymui, pripaþástami netekusiais galios 1994 m. sausio 11 d. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriø ástatymas (Þin., 1994, Nr.22-345) ir 1995 m. vasario 22 d. Lietuvos Respublikos ástatymas “Dël Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriø ástaigos statuto patvirtinimo”, iðskyrus 15 straipsná, kuris bus pripaþintas netekusiu galios pasibaigus 1994 metø paskirtø Seimo kontrolieriø kadencijai (Þin., 1995, Nr.19-434).
RESPUBLIKOS PREZIDENTAS
Projektà teikia: Teikia: Þmogaus ir pilieèio teisiø bei tautybiø reikalø komitetas