Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
SVEIKATOS SISTEMOS ÁSTATYMO PAKEITIMO
ÁSTATYMAS
1998 m. ……………..d. Nr. ……….
Vilnius
(Þin., 1994, Nr. 63-1231,1996, Nr.102-2315,1997,Nr.64-1507,Nr.67-1661)
1 straipsnis. Lietuvos Respublikos Sveikatos sistemos ástatymo nauja redakcija
Pakeisti Lietuvos Respublikos Sveikatos sistemos ástatymà ir já iðdëstyti taip :
“LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS SISTEMOS
ÁSTATYMAS
pripaþindamas, kad
gyventojø sveikata yra didþiausia visuomenës socialinë ir ekonominë vertybë,
sveikata - tai ne tik ligø ir fiziniø defektø nebuvimas, bet ir fizinë, dvasinë bei socialinë þmoniø gerovë,
sveikatos potencialà ir jo palaikymo sàlygas lemia ekonominës sistemos raidos stabilumas, visuomenës socialinio saugumo ir ðvietimo garantijos, gyventojø uþimtumas ir jø pakankamos pajamos, apsirûpinimas bûstu, prieinama, priimtina ir tinkama sveikatos prieþiûra, kokybiðka mityba, darbo, gyvenamosios ir gamtinës aplinkos kokybë, gyventojø pastangos ugdyti sveikatà,
asmens pastangos bûti sveikam gali bûti skatinamos tik gyvenamam laikui ir þmogaus orumui priimtinomis socialinëmis ir ekonominëmis priemonëmis,
kuo geresnë visuomenës sveikata yra bûtina Lietuvos valstybës saugumo ir klestëjimo bei atviros, teisingos ir darnios pilietinës visuomenës kûrimo prielaida;
atsiþvelgdamas á Pasaulio sveikatos organizacijos priimtà sveikatos strategijà “Sveikata visiems”, Otavos sveikatos stiprinimo chartijos ir Lietuvos nacionalinës sveikatos koncepcijos nuostatas;
siekdamas uþtikrinti prigimtinæ þmogaus teisæ turëti kuo geresnæ sveikatà, taip pat teisæ turëti sveikà aplinkà, priimtinà, prieinamà ir tinkamà sveikatos prieþiûrà;
vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Konstitucija,
priima Sveikatos sistemos ástatymà.
I DALIS
SVEIKATOS SISTEMA
I SKYRIUS
BENDRIEJI NUOSTATAI
1 straipsnis. Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos ástatymo paskirtis
Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos ástatymas reglamentuoja Lietuvos nacionalinæ sveikatos sistemà, jos struktûrà, sveikatos saugos, sveikatos stiprinimo ir sveikatos atgavimo santykiø teisinio reguliavimo ribas, asmens ir visuomenës sveikatos prieþiûros organizavimo, valstybës ir savivaldybiø laiduojamos (nemokamos) sveikatos prieþiûros uþtikrinimo, valdymo, sveikatos rëmimo, sveikatinimo veiklos sutarèiø sudarymo pagrindus, atsakomybës uþ sveikatinimo veiklos teisës normø paþeidimus pagrindus, gyventojø, sveikatinimo veiklos subjektø teises ir pareigas.
2 straipsnis. Pagrindinës ðio ástatymo sàvokos
2. Visuomenës sveikatos sauga – organizaciniø, techniniø, socialiniø, ekonominiø ir teisiniø priemoniø, skirtø apsaugoti visuomenës ar atskirø jos grupiø sveikatà nuo aplinkos veiksniø kenksmingo poveikio arba minimaliai sumaþinti ðio poveikio rizikà, visuma.
3. Visuomenës sveikatos stiprinimas - valstybës institucijø, vietos savivaldos vykdomøjø institucijø, kitø juridiniø ir fiziniø asmenø ágyvendinamos organizacinës, teisinës socialinës ir ekonominës priemonës, kurios padeda gausinti bei racionaliau panaudoti sveikatos prieþiûros iðteklius, formuoti visuomenës sveikatos problemø sprendimo socialinës kontrolës sistemà, skatina visuomenës dalyvavimà formuojant valstybës ir savivaldybiø sveikatos politikà , padeda kurti sveikà aplinkà, skatina þmones gyventi sveikai ir didina sveikos gyvensenos motyvacijos efektyvumà, skatina sveikatos draudimo organizacijas ir asmens sveikatos prieþiûros ástaigas orientuotis á ekonomiðkai efektyvesnes sveikatinimo priemones, grindþiamas ligø profilaktika.
4. Lietuvos nacionalinë sveikatos sistema - valstybës sveikatos reikalø, institucijø, sveikatinimo veiklos bei jos iðtekliø tvarkymo sistema.
5. Sveikatinimo veikla – asmens sveikatos prieþiûra, visuomenës sveikatos prieþiûra, farmacinë ir kita sveikatinimo veikla, kurios rûðis ir reikalavimus jà vykdantiems subjektams nustato Sveikatos apsaugos ministerija.
6. Asmens sveikatos prieþiûra - valstybës licencijuotø fiziniø ir juridiniø asmenø veikla, kurios tikslas laiku diagnozuoti asmens sveikatos sutrikimus ir uþkirsti jiems kelià, padëti atgauti ir sustiprinti sveikatà.
7. Visuomenës sveikatos prieþiûra – organizaciniø, teisiniø, ekonominiø, techniniø, socialiniø bei medicinos priemoniø, padedanèiø ágyvendinti ligø ir traumø profilaktikà, iðsaugoti visuomenës sveikatà bei jà stiprinti, visuma.
8. Farmacinë veikla - juridiniø ir fiziniø asmenø veikla, kurià reglamentuoja Farmacinës veiklos ástatymas.
9. Sveikatos prieþiûros priimtinumas - valstybës nustatyta tvarka pripaþástamos sveikatos prieþiûros sàlygos, uþtikrinanèios sveikatos prieþiûros paslaugø ir medicinos mokslo principø bei medicinos etikos reikalavimø atitiktá.
10. Sveikatos prieþiûros prieinamumas - valstybës nustatyta tvarka pripaþástamos sveikatos prieþiûros sàlygos, uþtikrinanèios asmens sveikatos prieþiûros paslaugø ekonominá, komunikaciná ir organizaciná priimtinumà asmeniui ir visuomenei.
11. Sveikatos prieþiûros tinkamumas - tai valstybës nustatyta tvarka pripaþástamos sveikatos prieþiûros sàlygos, uþtikrinanèios sveikatos prieþiûros paslaugø bei patarnavimø kokybæ ir efektyvumà.
12. Valstybës laiduojama (nemokama) asmens sveikatos prieþiûra – asmens sveikatos prieþiûros paslaugos, apmokamos ið privalomojo sveikatos draudimo fondo, valstybës ar savivaldybiø biudþetø, valstybës ar savivaldybiø sveikatos fondø lëðø.
13. Medicininis auditas - sveikatos prieþiûros paslaugø prieinamumo ir tinkamumo ekspertizë ir kontrolë.
14. Lokalus medicininis auditas – sveikatos prieþiûros ástaigø organizuotas ar uþsakytas medicininis auditas.
15. Valstybinë visuomenës sveikatos kontrolë - valstybës ágaliotø valstybiniø inspekcijø, valstybiniø tarnybø, kitø institucijø ir jø pareigûnø atliekami tarnybiniai veiksmai, turint tikslà:
1)kontroliuoti, kaip ámonës ir ástaigos, kiti juridiniai ir fiziniai asmenys laikosi visuomenës sveikatos saugos teisës aktø bei taikyti ástatymø nustatytà atsakomybæ uþ jø paþeidimus (tiesioginë valstybinë visuomenës sveikatos kontrolë);
2) derybomis ar sutartimis siekti, kad ámonës ir ástaigos, kiti juridiniai asmenys prisiimtø ásipareigojimus gerinti visuomenës sveikatos saugos bûklæ (visuomenës sveikatos saugos rëmimas);
3) pagal kompetencijà rinkti, kaupti, apdoroti ir analizuoti informacijà apie visuomenës sveikatos saugos teisës aktø paþeidimus, jø socialines, ekonomines ir kitokias prieþastis, taip pat apie visus kitus veiksnius, daranèius átakà visuomenës sveikatos saugos bûklei (netiesioginë visuomenës sveikatos kontrolë).
16. Visuomenës sveikatos monitoringas - visuomenës sveikatos veiksniø, ávykiø, veiksniø poveikio visuomenës sveikatai, visuomenës sveikatos iðtekliø bei visuomenës sveikatos prieþiûros procesø ir rezultatø stebëjimo (duomenø registravimo, kaupimo ir apdorojimo) sistema.
3 straipsnis. Sveikatos santykiø teisinio reguliavimo ribos
Tik ástatymai nustato:
2) sveikatinimo veiklos rûðiø ir sveikatinimo veiklos subjektø sistemà, pagrindiniø sveikatinimo veiklos valdymo subjektø kompetencijà, sveikatinimo veiklos koordinavimo, sveikatos prieþiûros valstybiniø tarnybø ir valstybiniø inspekcijø, asmens ir visuomenës sveikatos prieþiûros ástaigø bei farmacinës veiklos subjektø teises ir pareigas ar farmacinëje veikloje, jø steigimo, veiklos, jos nutraukimo teisinius pagrindus;
3) Sveikatos apsaugos ministerijai pavaldþiø visuomenës sveikatos kontrolës valstybiniø inspekcijø steigimo, veiklos, reorganizavimo teisinius pagrindus, visuomenës sveikatos valstybinës kontrolës sàlygas ir tvarkà;
7) gyventojø teises ir pareigas sveikatinimo veikloje, visuomenës dalyvavimo tvarkant sveikatos reikalus teisinius pagrindus;
8) asmenø, turinèiø aukðtàjá ar specialøjá viduriná medicinos ar kitos specialybës iðsilavinimà, sveikatinimo veiklos licencijavimo teisinius pagrindus, pagrindines profesines sveikatos prieþiûros specialistø pareigas, teises, kvalifikaciniø reikalavimø nustatymo, kvalifikacijos këlimo bei praktikos ribojimo tvarkà, sveikatos prieþiûros reklamos ribojimo, civilinës atsakomybës uþ þalà pacientø sveikatai, padarytà atliekant asmens sveikatos prieþiûrà, nustatymo teisinius pagrindus;
10) visuomenës sveikatos prieþiûros sistemà, jos organizavimo, valdymo ir finansavimo bei visuomenës sveikatos prieþiûros ágyvendinimo tvarkà;
11) þmoniø saugos darbe, darbo medicinos, vartotojø sveikatos saugos organizavimo ir valdymo teisinius pagrindus;
12) bendrus maisto produktø kokybës reikalavimus. Ðiø produktø gamybos, importo, prekybos, reklamos sàlygø, maisto produktø ir jø taros kokybës kontrolës, taros þenklinimo tvarkà;
13) bendrus geriamojo vandens kokybës reikalavimus, vandens valymo, nukenksminimo, kokybës gerinimo teisinius pagrindus;
14) narkotiniø ir psichotropiniø medþiagø, prekursoriø, alkoholio produktø, tabako ir jo gaminiø gamybos, prekybos, importo, eksporto, licencijavimo, vartojimo kontrolës tvarkà, alkoholiniø gërimø, tabako vartojimo maþinimo sistemà, alkoholiniø gërimø ir tabako reklamos ribojimo ar draudimo tvarkà;
15) nuodø, kitø toksiniø ir radioaktyviøjø medþiagø gamybos, prekybos, importo, eksporto, transportavimo, naudojimo sàlygas, darbø su jonizuojanèio spinduliavimo ðaltiniais reikalavimus, radiacinio saugumo uþtikrinimo sàlygas ir kontrolës tvarkà;
16) uþkreèiamøjø ligø profilaktikos sistemà, ðiø ligø profilaktikos ir kontrolës organizavimo ir valdymo teisinius pagrindus;
17) visuomenës sveikatos monitoringo, visuomenës sveikatos ekspertizës sàlygas, jø organizavimo bei valdymo teisinius pagrindus;
19)psichikos sveikatos prieþiûros sàlygas, jos organizavimo bei valdymo, ðios prieþiûros sàlygø kontrolës teisinius pagrindus;
21) stomatologinës prieþiûros, narkologinës prieþiûros sàlygas, jø organizavimo bei valdymo teisinius pagrindus;
22) biomedicininiø tyrimø etikos reikalavimus, jø laikymosi kontrolës tvarkà bei atsakomybæ uþ biomedicininiø tyrimø etikos reikalavimø paþeidimus;
23) donoro kraujo paëmimo, kraujo produktø gamybos, þmogaus kraujo ir jo produktø transfuzijos sàlygas bei tvarkà;
24) organø ar audiniø paëmimo transplantacijai, jø panaudojimo transplantacijai, medicinos mokslo tyrimams, diagnostikai, gydymui pagrindus, sàlygas bei tvarkà;
25) asmens terminaliniø bûkliø ir mirties fakto nustatymo kriterijus, asmens atsisakymo dalies ar visø gyvybës pratæsimo paslaugø sàlygas, lavono patologoanatominio tyrimo (autopsijos) sàlygas ir tvarkà;
28) sveikatos draudimo sistemà, privalomojo sveikatos draudimo lëðø surinkimo tvarkà, savanoriðkojo sveikatos draudimo teisinius pagrindus, apdraustøjø, draudëjø ir draudikø teises ir pareigas, sveikatos draudimo ástaigø steigimo ir veiklos tvarkà, ðiø ástaigø teises ir pareigas;
4 straipsnis. Sveikatinimo veiklos tikslai
Sveikatinimo veiklos tikslai:
1) maþinti atskirø visuomenës socialiniø ir profesiniø grupiø atsilikimà nuo kitø visuomenës grupiø pagal sveikatos bûklës rodiklius, nepabloginant bendrojo gyventojø sveikatos lygio;
5 straipsnis. Sveikatinimo veiklos reguliavimo principai
1. Ðio ástatymo 1 ir 3 straipsniuose nurodytiems santykiams reguliuoti taikomi ðie principai:
3) asmens teisiø turëti kuo geresnæ sveikatà lygybë, nesvarbu, kokios jis bûtø lyties, rasës, tautybës, pilietybës, socialinës padëties ir profesijos;
6) asmenø laisvë vienytis á visuomenines organizacijas, ginanèias asmens ir visuomenës sveikatos interesus,ir valstybës parama ðiø organizacijø veiklos programoms;
7) visuomenës informavimas visapusiðkai teisingai ir laiku apie kuo geresnës sveikatos ugdymo sàlygas bei ðiø sàlygø reklama;
8) visuomeniniø organizacijø dalyvavimas valdant sveikatinimo veiklà valdyme tiek tiesiogiai, tiek per iðrinktus savo atstovus;
11) visø sveikatinimo veiklos subjektø vykdoma visapusë pavojaus ir þalos asmens ir visuomenës sveikatai prevencija;
II SKYRIUS
LIETUVOS NACIONALINË SVEIKATOS SISTEMA
6 straipsnis. Lietuvos nacionalinës sveikatos sistemos sudarymo pagrindai
Lietuvos nacionalinës sveikatos sistemos sudarymo pagrindai yra:
3) visø sveikatinimo veiklos iðtekliø integravimas á bendrà sistemà, jø planavimas ir naudojimas atsiþvelgiant á nacionalinius sveikatinimo veiklos prioritetus;
5) Lietuvos sveikatos programos, valstybës ir savivaldybiø sveikatos programø ágyvendinimo uþtikrinimas;
7 straipsnis. Lietuvos nacionalinës sveikatos sistemos struktûra
8 straipsnis. LNSS vykdomieji subjektai
LNSS vykdomieji subjektai – tai sveikatos prieþiûros ar farmacinës veiklos licencijas turinèios:
1) valstybës ir savivaldybiø asmens ir visuomenës sveikatos prieþiûros biudþetinës ir vieðosios ástaigos;
9 straipsnis. Sveikatinimo veiklos valdymo subjektai
1. Sveikatinimo veiklos valdymo subjektai yra:
1) Sveikatinimo veiklos valstybinio valdymo subjektai (Vyriausybë, ministerijos, kitos Vyriausybës ástaigos, apskrièiø virðininkai);
10 straipsnis. LNSS iðtekliai
1. LNSS iðtekliai yra:
6) valstybës ir savivaldybiø ástaigø, ámoniø, turinèiø asmens ar visuomenës sveikatos prieþiûros, farmacinës veiklos licencijà, specialistai ir kiti darbuotojai;
11 straipsnis. LNSS vykdomøjø subjektø veikla ir teikiamos paslaugos
1. LNSS vykdomøjø subjektø veiklai ir teikiamoms paslaugoms priskiriama:
2. LNSS vykdomieji subjektai pagal savo kompetencijà teikia ðiø rûðiø sveikatos prieþiûros paslaugas:
1) asmens ir visuomenës sveikatos prieþiûros paslaugas, uþ kurias jø gavëjai tiesiogiai nemoka sveikatos prieþiûros ástaigoms, o jos apmokamos ið privalomojo sveikatos draudimo fondo, valstybës ar savivaldybiø biudþetø ar sveikatos fondø lëðø;
12 straipsnis. LNSS veiklos organizavimo ir sveikatos prieþiûros lygiai
2. Sveikatos prieþiûros lygii yra:
3.Savivaldos vykdomosios institucijos organizuoja pirminæ asmens ir visuomenës sveikatos prieþiûrà. Pirminës sveikatos prieþiûros organizavimo tvarkà nustato Vyriausybë ar jos ágaliota institucija.
4. Savivaldos vykdomosios institucijos taip pat ágyvendina ástatymo deleguotà valstybës funkcijà - organizuoja antrinæ asmens sveikatos prieþiûrà, kurios apimtá ir profilius nustato Sveikatos apsaugos ministerija.
5. Apskrièiø virðininkai organizuoja Sveikatos apsaugos ministerijos nustatytos apimties ir profiliø antrinæ asmens ir visuomenës sveikatos prieþiûrà.
6. Sveikatos apsaugos ministerija ir jai pavaldþios valstybinës institucijos pagal kompetencijà organizuoja nustatytos apimties asmens ir visuomenës sveikatos prieþiûrà jai pavaldþiose LNSS ástaigose. Sveikatos prieþiûros ástaigose, kuriø steigëjais yra Kraðto apsaugos ministerija arba Vidaus reikalø ministerija, nustatytos apimties asmens sveikatos prieþiûrà organizuoja atitinkamai Kraðto apsaugos ministerija, Vidaus reikalø ministerija arba joms pavaldþios valstybinës institucijos.
7. Tretinio LNSS sveikatos prieþiûros organizavimo lygio ástaigos, pirmine ir antrine sveikatos prieþiûra gal uþsiimti tik mokslo ir mokymo tikslais.
13 straipsnis. LNSS veiklos ir LNSS vykdomøjø subjektø teikiamø paslaugø uþsakovai
1. LNSS veiklos ir teikiamø paslaugø uþsakovai yra Vyriausybë, Sveikatos apsaugos ministerija, kitos valstybinës institucijos, apskrièiø virðininkai, savivaldybiø tarybos, Valstybinë ir teritorinës ligoniø kasos bei kitos LNSS iðtekliais disponuojanèios institucijos.
II DALIS
SVEIKATINIMO VEIKLA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
14 straipsnis. Sveikatinimo veiklos turinys
15 straipsnis. Sveikatinimo veiklos bûtinosios sàlygos
1. Sveikatinimo veiklos Lietuvos Respublikoje bûtinosios sàlygos yra:
2. Sveikatinimo veikla apima tik Lietuvos Respublikos teritorijà, jeigu ko kita nenustato Lietuvos Respublikos tarptautinës sutartys.
16 straipsnis. Teisë uþsiimti sveikatinimo veikla
1. Teisë uþsiimti tam tikros rûðies sveikatos prieþiûros praktika pripaþástama fiziniams asmenims, ástatymo nustatyta tvarka gavusiems licencijà ir sertifikatà. Teisë uþsiimti tam tikros rûðies farmacine praktika pripaþástama fiziniams asmenims, ástatymø nustatyta tvarka gavusiems leidimà.
2. Ámonës ir ástaigos teisæ uþsiimti sveikatos prieþiûros veikla ágyja tik Vyriausybës ar jos ágaliotos institucijos nustatyta tvarka gavusios licencijas.
3. Ámonës, ástaigos ir organizacijos ágyja teisæ uþsiimti farmacine veikla tik Vyriausybës ar jos ágaliotos institucijos nustatyta tvarka gavusios licencijas. Farmacinë veikla vykdoma pagal Farmacinës veiklos ástatymà, kitus ástatymus bei teisës aktus.
5. Fiziniø asmenø, ámoniø, ástaigø vykdoma sveikatos prieþiûros ar farmacine veikla neturint licencijos ar leidimo yra neteisëta.
6. Teisë uþsiimti kita sveikatinimo veikla, kurios rûðis ir reikalavimus jà vykdantiems subjektams nustato Sveikatos apsaugos ministerija, pripaþástama tik toms ámonëms ir ástaigoms, kuriose dirba gydytojai ar kiti sveikatos prieþiûros specialistai, ðio ir kitø ástatymø nustatyta tvarka ágijæ teisæ tokiai veiklai. Fiziniai asmenys, kurie nëra sveikatos prieþiûros specialistai ar neatitinka Sveikatos apsaugos ministerijos nustatytø reikalavimø, neturi teisës uþsiimti sveikatinimo veikla.
II SKYRIUS
ASMENS SVEIKATOS PRIEÞIÛRA
17 straipsnis. Prevencinës medicinos pagalbos turinys
Prevencinæ medicinos pagalbà sudaro:
1) informacinës paslaugos ligø profilaktikos klausimais, kurias privalo teikti visi asmens sveikatos prieþiûros specialistai;
18 straipsnis. Profilaktiniai patikrinimai
1. Nustatytø profesijø darbuotojai bei nustatytuose darbuose ir gamybos ðakose bei baruose dirbantys asmenys, prieð uþsiimdami profesine veikla ir jos metu privalo pasitikrinti sveikatà. Ðiø profesijø, darbø ir gamybø ðakø bei barø sàraðà, asmenø sveikatos tikrinimo tvarkà nustato Vyriausybë ar jos ágaliota institucija.
2. Sveikatos prieþiûros ástaigos privalo per nustatytà laikà tikrinti nëðèiøjø, vaikø iki 16 metø, motinø, iki vaikui sukaks vieneri metai, ir kitø asmenø, kuriø sàraðà nustato Sveikatos apsaugos ministerija, sveikatà.
19 straipsnis. Bûtinoji medicinos pagalba ir jos teikimo ypatumai
1. Bûtinajai medicinos pagalbai priskiriama:
3. Gelbstint asmenø, kuriems dël nelaimingo atsitikimo, avarijø, ekologiniø ir gaivaliniø nelaimiø arba dël ûmaus susirgimo yra bûtina medicinos pagalba, gyvybæ pirmàjà medicinos pagalbà privalo nedelsiant suteikti sveikatos prieþiûros, farmacijos specialistai bei kiti asmenys, buvæ kartu su nukentëjusiais ar ligoniais nelaimingø atsitikimø ar gyvybei pavojingo ûmaus susirgimo vietose. Sveikatos prieþiûros, farmacijos specialistø bei kitø asmenø, privalanèiø suteikti pirmàjà medicinos pagalbà, sàraðà ir kompetencijà nustato Sveikatos apsaugos ministerija.
20 straipsnis. Diagnostikos ir gydymo priemoniø taikymo ypatumai
1. Sveikatos prieþiûros specialistai turi teisæ pasirinkti Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka aprobuotas diagnostikos ir gydymo metodikas bei technologijas.
2. Sveikatos prieþiûros specialistai gali panaudoti naujus, moksliðkai pagrástus, bet dar nustatyta tvarka neáregistruotus vaistus, neaprobuotus profilaktikos, diagnostikos ir gydymo metodus, medicininæ aparatûrà ir instrumentus tik stengdamiesi pacientà iðgydyti, iðgelbëti ar pratæsti jo gyvybæ. Ðiuo atveju jie privalo gauti paciento, o jeigu jis yra nesàmoningos bûsenos arba nepilnametis, - jo tëvø, artimøjø, globëjø ar jo atstovo, taip pat sveikatos prieþiûros ástaigos medicinos etikos komisijos sutikimà. Toks sutikimas turi bûti patvirtintas raðtu. Kai pacientas yra nesàmoningos bûsenos ir kai nëra jokiø þiniø apie jo artimuosius, tëvus, globëjus ar jo atstovà, ðios technologijos gali bûti taikomos tik raðtiðkai pritarus ne maþiau kaip dviejø atitinkamos specialybës gydytojø konsiliumui bei sveikatos prieþiûros ástaigos medicinos etikos komisijai.
3. Priverstinës hospitalizacijos, priverstinës diagnostikos bei priverstinio gydymo priemoniø taikymas galimas tik ástatymø nustatytais pagrindais ir tvarka, kai yra reali grësmë, kad ðie asmenys veiksmais ar dël savo sveikatos bûklës gali padaryti esminæ þalà savo sveikatai, gyvybei arba aplinkiniø asmenø sveikatai, gyvybei.
21 straipsnis. Þmogaus kraujo ir jo produktø transfuzija
22 straipsnis. Þmogaus kûno audiniø ir organø panaudojimo ribojimas
23 straipsnis. Medicininë reabilitacija ir sanatorinis gydymas
24 straipsnis. Pacientø slauga
1. Slaugos paslaugos pacientams teikiamos namuose, kur jie gyvena, sveikatos prieþiûros bei socialinës globos ástaigose.
25 straipsnis. Socialinës paslaugos atliekant asmens sveikatos prieþiûrà
1. Socialiniø paslaugø teikimas asmens sveikatos prieþiûroje organizuojamas norint garantuoti pacientø, vaikø ir pagyvenusiø þmoniø, neágaliø asmenø, kitø rizikos grupëms priklausanèiø asmenø socialiná saugumà, jø psichikos sveikatos prieþiûrà ir psichosocialinæ reabilitacijà. Socialines paslaugas teikia asmens sveikatos prieþiûros ástaigø socialiniai darbuotojai.
2. Socialiniø paslaugø teikimo sveikatos prieþiûros ástaigose tvarkà reglamentuoja ástatymai ir kiti teisës aktai.
26 straipsnis. Laikinojo nedarbingumo ekspertizë
1. Laikinojo asmens nedarbingumo ekspertizæ atlieka sveikatos prieþiûros ástaigos gydytojai arba gydytojø konsultacinë komisija. Ðios ekspertizës organizavimo ir atlikimo tvarkà nustato Sveikatos apsaugos ministerija bei Socialinës apsaugos ir darbo ministerija.
27 straipsnis. Medicininë socialinë ir specializuota medicininë ekspertizë
1. Ilgalaikio ir pastovaus darbingumo netekimo atvejais medicininë socialinë ekspertizë atliekama Sveikatos apsaugos ministerijos ir Socialinës apsaugos ir darbo ministerijos nustatyta tvarka.
28 straipsnis. Teismo medicinos ekspertizë
29 straipsnis. Teismo psichiatrinë, teismo narkologinë ir teismo psichologinë ekspertizës
Teismo psichiatrinë, teismo narkologinë ir teismo psichologinë ekspertizës atliekamos pagal kvotos, tardymo organø ar prokuroro nutarimà, taip pat pagal teismo nutartá. Ekspertizes atlieka Valstybinë teismo psichiatrijos ir narkologijos tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos ir jai pavaldþios sveikatos prieþiûros ástaigos. Ðios ekspertizës organizavimo ir atlikimo tvarkà nustato Vyriausybë ar jos ágaliota institucija.
III SKYRIUS
VISUOMENËS SVEIKATOS PRIEÞIÛRA
31 straipsnis. Visuomenës sveikatos prieþiûros visuotinumas
Vykdyti visuomenës sveikatos prieþiûrà, kuria siekiama ugdyti sveikatà, uþkirsti kelià vartojimui skirtø produktø, maisto, geriamojo vandens, gyvenamosios, darbo ir gamtinës aplinkos kokybës blogëjimui, uþkirsti kelià ligoms ir traumoms, sumaþinti sergamumà, yra visø juridiniø ir fiziniø asmenø pareiga.
32 straipsnis. Visuomenës sveikatos ugdymas ir stiprinimas
1. Visuomenës sveikatos ugdymo sàlygas ir tvarkà nustato ðis ir kiti ástatymai. Visuomenës sveikatos ugdymà sudaro:
2. Sveikatos propagandà, remianèià sveikatos politikos iniciatyvas, visuomenës informavimo priemonëse ið valstybës ar savivaldybiø biudþeto lëðø pagal kompetencijà organizuoja Sveikatos apsaugos ministerija, Vyriausybës kitos ástaigos, apskrièiø virðininkai, savivaldos vykdomosios institucijos, Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija.
3. Sveikatos mokymà sudaro savanoriðko, privalomojo sveikatos mokymo ir kûno kultûros priemoniø visuma.
33 straipsnis. Visuomenës sveikatos sauga
1. Visuomenës sveikatos saugos pagrindà sudaro pavojaus ir þalos sveikatai ribojimo priemoniø sistema darbo, gyvenamojoje bei gamtinëje aplinkoje.
2. Pavojaus ir þalos sveikatai prevencija ir ribojimas ágyvendinamas ástatymø ir kitø teisës aktø nustatyta tvarka, taikant:
1) darbo, gyvenamosios bei gamtinës aplinkos, maisto, geriamojo vandens, þaliavø, technikos bei árangos ir kitø prekiø, ûkinës ar kitokios veiklos nepavojingumo ir nekenksmingumo sveikatai rodikliø ir reikalavimø higieniná reglamentavimà;
3) juridiniø ir fiziniø asmenø, ámoniø, neturinèiø juridinio asmens teisiø, licencijavimà asmens ar visuomenës sveikatos prieþiûros veiklai;
8) individualius akcizus sveikatai þalingoms prekëms, áraðytoms á Akcizø ástatymà, ir kitas ástatymø nustatytas ekonominio reguliavimo priemones;
3. Þaliavos, technika, áranga, statybinës medþiagos, gyvenamøjø patalpø interjero elementai, maistas, jo pakuotë, tara bei kitos prekës, geriamasis vanduo neturi sukelti jokios rizikos sveikatai arba gali kelti jai tik minimalià rizikà. Darbo, gyvenamosios bei gamtinës aplinkos, ûkinës ar kitokios veiklos, vartojimui skirtø produktø nekenksmingumo ir nepavojingumo sveikatai reikalavimus nustato Sveikatos apsaugos ministerija.
4. Ámonës bei asmenys, kurie uþsiima Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyto sàraðo ûkine komercine veikla, privalo turëti leidimà – higienos pasà.
5. Leidimo – higienos paso iðdavimo tvarkà bei atsisakymo iðduoti pagrindus nustato Sveikatos apsaugos ministerija. Leidimus – higienos pasus iðduoda Sveikatos apsaugos ministerijos ágaliotos valstybinës visuomenës sveikatos prieþiûros ástaigos, taip pat ámonës, ástatymø nustatyta tvarka turinèios teisæ vykdyti visuomenës sveikatos saugos ekspertizæ.
34 straipsnis. Ligø profilaktika ir kontrolë
1. Uþkreèiamøjø ligø profilaktikos ir kontrolës pagrindus bei tvarkà nustato Þmoniø uþkreèiamøjø ligø profilaktikos ir kontrolës ástatymas.
2. Sveikatos prieþiûros ástaigos, kitos ámonës ir ástaigos, pagal kompetencijà privalo organizuoti neinfekciniø susirgimø bei traumø profilaktikà.
4. Traumatizmo, kurá lemia transportas, profilaktikos priemones ir turiná pagal kompetencijà nustato Susisiekimo, Sveikatos apsaugos ministerija, Vidaus reikalø ir kitos ministerijos.
35 straipsnis. Ekstremalios visuomenës sveikatai situacijos
1. Ekstremali visuomenës sveikatai situacija - tokios visuomenës sveikatos raidos aplinkybës, kai aplinkos veiksniø poveikis lemia staigø:
2. Teritorija, kurioje staigiai atsiranda grupiniø ar masiniø sveikatos pakenkimø pavojus, Vyriausybës sprendimu yra skelbiama pavojaus visuomenës sveikatai rajonu.
3.Teritorija, kurioje pakenkiama gyventojø grupiø ar pakenkiama didelës gyventojø dalies sveikata, Vyriausybës sprendimu yra skelbiama þalos visuomenës sveikatai rajonu.
36 straipsnis. Visuomenës sveikatos monitoringas ir ekspertizë
1. Informacijos apie visuomenës sveikatà vieðumas negali bûti ribojamas ir ji negali bûti laikoma valstybine ar komercine paslaptimi.
2.Visuomenës sveikatai, jai darantiems poveiká veiksniams, ðiam poveikiui stebëti, registruoti, kaupti apie tai informacijà Lietuvos Respublikoje vykdomas visuomenës sveikatos monitoringas.
3.Valstybiná visuomenës sveikatos monitoringà organizuoja ar ástatymo nustatyta tvarka vykdo valstybës valdymo, savivaldos vykdomosios institucijos, ástaigos, ir ámonës.
4.Visuomenës sveikatos problemoms, visuomenës sveikatos monitoringo duomenims ir valdymo sprendimams ávertinti ir pagrásti Lietuvos Respublikoje atliekama visuomenës sveikatos ekspertizë.
5. Ámonës ir ástaigos, vykdanèios ûkinæ komercinæ veiklà, kelianèià pavojø ar daranèià þalà visuomenës sveikatai, privalo teisës aktø nustatyta tvarka organizuoti visuomenës sveikatos monitoringà ir visuomenës sveikatos ekspertizæ savo lëðomis. Tokiø ámoniø ir ástaigø sàraðus tvirtina Sveikatos apsaugos ministerija.
37 straipsnis. Visuomenës sveikatos kontrolë
1. Visuomenës sveikatos kontrolës tvarkà nustato ástatymai ir kiti teisës aktai. Visuomenës sveikatos kontrolës ágyvendinimà koordinuoja Sveikatos apsaugos ministerija.
2. Visuomenës sveikatos kontrolë yra:
3. Valstybinës visuomenës sveikatos kontrolës rûðys yra:
4) valstybinë saugos darbe kontrolë (kiek tai susijæ su darbo higienos norminiø aktø laikymosi kontrole);
5) valstybinë veterinarijos kontrolë (kiek tai susijæ su bendrø þmonëms ir gyvûnams uþkreèiamøjø ligø epidemiologine prieþiûra);
6) valstybinë aplinkos kontrolë (kiek tai susijæ su aplinkos tarðos, kenkianèios sveikatai, prevencija ir ribojimu);
III DALIS
SVEIKATINIMO VEIKLOS VALSTYBINIS VALDYMAS
I SKYRIUS
SVEIKATINIMO VEIKLOS FINANSAVIMO IR EKONOMINIO REGULIAVIMO YPATYBËS
38 straipsnis. LNSS vykdomøjø subjektø vykdomos sveikatos prieþiûros finansavimo ðaltiniai
1. LNSS vykdomøjø subjektø vykdomos sveikatos prieþiûros ir teikiamø paslaugø finansavimo ðaltiniai yra:
39 straipsnis. Bazinis Lietuvos nacionalinës sveikatos sistemos veiklos finansavimo dydis
40 straipsnis. Valstybinis sveikatos fondas
1. Valstybinis sveikatos fondas sudaromas siekiant sukaupti lëðas privalomosioms valstybinëms sveikatos programoms finansuoti ir visuomeniniø organizacijø programoms sveikatos stiprinimo srityje remti. Valstybiná sveikatos fondà sudaro, jo sàmatà tvirtina, juo disponuoja bei nustatyta tvarka jo lëðas naudoja Sveikatos apsaugos ministerija. Ðio fondo nuostatus tvirtina Vyriausybë.
2.Valstybinio sveikatos fondo lëðø ðaltiniai yra:
2) ne maþiau kaip 0,7 procento privalomojo sveikatos draudimo fondo biudþeto, skiriama Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nustatyta tvarka;
3) Vyriausybës nustatyto dydþio akcizø uþ alkoholinius gërimus ir tabako gaminius bei etiliuotà benzinà ámokø, pervedamø á ðá fondà ið Valstybinës mokesèiø inspekcijos surenkamosios sàskaitos banke, dalis;
6) 50 procentø ekonominiø sankcijø uþ sveikatinimo veiklos teisës aktø paþeidimus ámokø, kurias nustato ðias sankcijas reglamentuojantys ástatymai. Ðias lëðas á Valstybiná sveikatos fondà perveda institucijos, turinèios teisæ taikyti ekonomines sankcijas bei vykdanèios sveikatos prieþiûros paslaugø teikimo, produktø saugos, farmacinës veiklos, alkoholio, tabako ir narkotiniø bei psichotropiniø medþiagø apyvartos kontrolæ;
41 straipsnis. Savivaldybiø sveikatos fondai
1. Savivaldybiø sveikatos fondai sudaromi norint sukaupti lëðas savivaldybiø visuomenës sveikatos programoms remti. Savivaldybës sveikatos fondà sudaro ir jo nuostatus tvirtina savivaldybës taryba, kuri paveda savivaldybës gydytojui disponuoti ðiuo fondu ir nustatyta tvarka naudoti jo lëðas.
3. Savivaldybiø sveikatos fondø lëðø ðaltiniai yra:
3) ne maþiau kaip 0,3 procento privalomojo sveikatos draudimo fondo biudþeto, skiriama Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nustatyta tvarka;
7) Vyriausybës nustatyta lëðø, gautø pritaikius baudas uþ sveikatinimo veiklos teisës aktø paþeidimus, dalis;
42 straipsnis. Ámoniø, ástaigø, organizacijø, religiniø bendruomeniø ir bendrijø, kitø juridiniø ir fiziniø asmenø sveikatos fondai
1. Ámonës, ástaigos, iðskyrus biudþetines ástaigas, organizacijos, religinës bendruomenës ir bendrijos, kiti juridiniai ir fiziniai asmenys turi teisæ sudaryti sveikatos fondus (toliau - ámoniø sveikatos fondai), kuriø lëðos naudojamos savivaldybiø sveikatos programoms remti, ámonës, ástaigos ar organizacijos sveikatos saugos ar sveikatos stiprinimo programai finansuoti, ámoniø darbuotojams savanoriðku sveikatos draudimu apdrausti, ámoniø, ástaigø ir organizacijø darbuotojø darbo higieninio ávertinimo ir sergamumo tyrimo darbams vykdyti. Ðiø sveikatos fondø sudarymo bei jø lëðø naudojimo tvarka nustatoma pavyzdiniuose nuostatuose, kuriuos tvirtina Vyriausybës ágaliota institucija. Ðio fondo iðlaidø sàmatà tvirtina jo steigëjas (steigëjai).
43 straipsnis. Sveikatos santykiø valstybinio reguliavimo ekonominës priemonës
Sveikatos santykiai reguliuojami taikant ástatymø, kitø teisës aktø reglamentuojamas ekonomines priemones:
44 straipsnis. Valstybës biudþeto tiksliniø dotacijø skyrimo sveikatinimo veiklai remti prioritetai
1. Valstybës biudþeto tiksliniø dotacijø skyrimo sveikatinimo veiklai remti prioritetai yra:
2) ekstremaliø visuomenës sveikatai situacijø (epidemijø, gaivaliniø nelaimiø, ekologiniø katastrofø) sukeltø neigiamø gyventojø sveikatai pasekmiø ðalinimas;
45 straipsnis. Investicijos sveikatinimo veiklai ir jø skaitinimas
1. Investicijomis sveikatinimo veiklai laikomas lëðø skyrimas ir naudojimas sveikatos prieþiûros paslaugø asortimentui plësti, naujoms sveikatos prieþiûros technologijoms ásigyti ir ádiegti, valstybinëms ir savivaldybiø sveikatos programoms ágyvendinti, sveikatos prieþiûros prieinamumui ir tinkamumui gerinti, sveikatos informacinëms sistemoms kurti.
46 straipsnis. Sveikatinimo veiklos planavimas
1. Seimas Vyriausybës teikimu tvirtina Lietuvos sveikatos programà, kurioje nurodomi sveikatinimo veiklos tikslai, valstybës siekiamo sveikatos lygio rodikliai ir sveikatinimo veiklos strategijos jiems pasiekti.
2. Lietuvos sveikatos programoje nustatytiems uþdaviniams ágyvendinti Vyriausybë, ministerijos, kitos Vyriausybës ástaigos, apskrièiø virðininkai, savivaldybës organizuoja valstybës, apskrièiø (regioniniø) ir savivaldybiø sveikatos programø ir ástatymø nustatytø planavimo dokumentø rengimà bei jø ágyvendinimà arba numato ðiø uþdaviniø ágyvendinimo priemones kitose socialinio ir ekonominio plëtojimo programose.
II SKYRIUS
VALSTYBËS LAIDUOJAMA (NEMOKAMA) IR SAVIVALDYBIØ REMIAMA SVEIKATOS PRIEÞIÛRA IR JOS TEIKIMO TVARKA
47 straipsnis. Valstybës laiduojama (nemokama) sveikatos prieþiûra
1. Valstybës laiduojamos (nemokamos) sveikatos prieþiûros paslaugos apmokamos ið privalomojo sveikatos draudimo fondo, valstybës ar savivaldybiø biudþetø, valstybës ar savivaldybiø sveikatos fondø lëðø.
2. Valstybës laiduojamai (nemokamai) sveikatos prieþiûrai priskiriama:
3) papildomai per programas remiama policijos ir kitø vidaus reikalø pareigûnø asmens sveikatos prieþiûra;
4) asmenø, sulaikytø policijos, esanèiø kardomojo kalinimo vietose, nuteistøjø asmens bei pabëgëliø ir nelegaliø migrantø sveikatos prieþiûra;
5) apdraustøjø privalomuoju sveikatos draudimu, nurodytø Sveikatos draudimo ástatyme, asmens sveikatos prieþiûra;
6) asmenø, serganèiø ligomis, kuriø sàraðà tvirtina Sveikatos apsaugos ministerija, galûniø, sànariø, kitø organø protezavimas;
7) asmenø, serganèiø tuberkulioze, lytiniu keliu plintanèiomis ligomis, AIDS, uþkreèiamosiomis, endokrininëmis, psichikos, onkologinëmis ligomis, priklausomybës nuo alkoholio sindromu, narkomanijomis, toksikomanijomis ir kitomis Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyto sàraðo ligomis, asmens sveikatos prieþiûra;
8) Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyto sàraðo vaistø ir medicinos pagalbos priemoniø, kompensuojamø ið privalomojo sveikatos draudimo biudþeto, kompensavimas apdraustiesiems;
9) visuomenës sveikatos prieþiûra pagal Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintà bûtinøjø visuomenës sveikatos prieþiûros priemoniø ir paslaugø nomenklatûrà;
48 straipsnis. Savivaldybiø remiama sveikatos prieþiûra
Savivaldybës remia savo teritorijos gyventojø sveikatos prieþiûrà jà papildomai finansuodamos ið savivaldybiø biudþetø lëðø. Savivaldybiø remiamai sveikatos prieþiûrai priskiriama:
49 straipsnis. Valstybës laiduojamø (nemokamø) asmens sveikatos prieþiûros paslaugø teikimo LNSS ástaigose tvarka
1. Teisæ gauti valstybës laiduojamà (nemokamà) asmens sveikatos prieþiûrà turi Lietuvos Respublikos, kitø valstybiø pilieèiai ir asmenys be pilietybës, nuolat gyvenantys Lietuvoje (toliau – nuolatiniai gyventojai). Bûtinoji medicinos pagalba LNSS ástaigose teikiama nemokamai visiems nuolatiniams gyventojams, neatsiþvelgiant á tai, ar jie apdrausti privalomuoju sveikatos draudimu, taip pat neatsiþvelgiant á paciento apsilankymø ástaigoje per kalendorinius metus skaièiø ir jo gyvenamàjà vietà. Uþsienio ðaliø pilieèiams, asmenims be pilietybës, nepriskiriamiems nuolatiniams gyventojams, LNSS ástaigos teikia bûtinàjà medicinos pagalbà Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka, jei kitaip nenustato Lietuvos Respublikos tarptautinës sutartys.
2. Valstybës laiduojamø (nemokamø) asmens sveikatos prieþiûros paslaugø teikimo LNSS ástaigose esminës sàlygos yra:
1) paciento kreipimasis dël nemokamø paslaugø gavimo á pirminës sveikatos prieþiûros gydytojus, kuriø specialybiø sàraðà nustato Sveikatos apsaugos ministerija;
3. Pacientas turi teisæ pasirinkti Sveikatos apsaugos ministerijos ir Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nustatyta tvarka LNSS pirminës sveikatos prieþiûros ástaigà ir gydytojà, taip pat pagal ðio straipsnio nustatytas sàlygas antrinës ar tretinës sveikatos prieþiûros ástaigà ir gydytojà dël nemokamø asmens sveikatos prieþiûros paslaugø suteikimo.
4. Ðio straipsnio 2 dalyje iðdëstytos sàlygos netaikomos pacientams, kurie kreipësi á LNSS ástaigà dël bûtinosios medicinos pagalbos suteikimo.
5.Valstybës laiduojama (nemokama) asmens sveikatos prieþiûra LNSS ástaigose teikiama nemokamai, uþ ðios prieþiûros paslaugas ið paciento negali bûti reikalaujama papildomo mokesèio. Jei pacientai, turintys teisæ á nemokamas asmens sveikatos prieþiûros paslaugas, savo iniciatyva pasirenka brangiau kainuojanèias paslaugas, medþiagas, procedûras, tai ðiø paslaugø, medþiagø, procedûrø faktiniø kainø ir nemokamø paslaugø, medþiagø, procedûrø baziniø kainø skirtumà jie apmoka patys Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka. Jei pacientai, turintys teisæ á nemokamas asmens sveikatos prieþiûros paslaugas, savo iniciatyva pasirenka papildomas paslaugas ar procedûras, ðiø paslaugø ar procedûrø kainà jie apmoka patys.
III SKYRIUS
SVEIKATINIMO VEIKLOS VALSTYBINIO VALDYMO KITOS YPATYBËS
50 straipsnis. Sveikatos prieþiûros ir farmacijos specialistø profesinës pareigos, teisës ir atsakomybë
1. Pagrindines profesines sveikatos prieþiûros ir farmacijos specialistø pareigas, teises, jø praktikos ribojimo tvarkà, atsakomybæ uþ padarytà þalà sveikatai nustato Gydytojø medicinos praktikos, Farmacinës veiklos, Þmoniø uþkreèiamøjø ligø profilaktikos ir kontrolës, Pacientø teisiø ir þalos sveikatai atlyginimo ástatymai, kiti ástatymai ir teisës aktai.
2. Sveikatos prieþiûros ir farmacijos specialistai gali praktikuoti tik pagal ágytà specialybæ, o ástatymø nustatytais atvejais - tik gavæ licencijà. Specialybëms registruoti sudaromas sveikatos prieþiûros ir farmacijos specialybiø registras, kurio tvarkytojas yra Sveikatos apsaugos ministerija.
51 straipsnis. Sveikatos prieþiûros ir farmacijos specialistø profesinis tobulinimasis ir jo finansavimas
1. Sveikatos prieþiûros ir farmacijos specialistø profesiniu tobulinimusi rûpinasi sveikatos prieþiûros ir farmacinës veiklos ástaigos, ámonës, jø steigëjai bei profesinës sveikatos prieþiûros ir farmacinës veiklos specialistø organizacijos. Ðiø specialistø rengimo ir profesinio tobulinimosi uþsakovai yra Sveikatos apsaugos ministerija ir Ðvietimo ir mokslo ministerija.
2. Sveikatos prieþiûros bei farmacijos specialistø kvalifikacijos këlimo tvarkà nustato Sveikatos apsaugos ministerija, derindama su profesinëmis sveikatos prieþiûros ir farmacinës veiklos specialistø organizacijomis.
3. Valstybës ir savivaldybiø sveikatos prieþiûros ástaigø specialistø kvalifikacijos këlimo ir persikvalifikavimo iðlaidos Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka ir sàlygomis yra padengiamos ið valstybës ar savivaldybiø biudþetø lëðø, jeigu kitø ðiø iðlaidø padengimo ðaltiniø nenustato kiti ástatymai.
52 straipsnis. Asmens sveikatos informacijos vieðumo ribojimas
1. Asmens sveikatos informacijos vieðumas yra ribojamas norint uþtikrinti asmens privataus gyvenimo ir jo asmens sveikatos paslapties nelieèiamumà.
2. Draudþiama skelbti visuomenës informavimo priemonëse informacijà, kurioje bûtø skelbiama apie asmens sveikatà be raðtiðko jo sutikimo. Informacijos apie asmens sveikatà kompiuteriuose apsauga privalo garantuoti jos konfidencialumà.
3. Asmens ar visuomenës sveikatos prieþiûros specialistams draudþiama, iðskyrus ástatymuose numatytus atvejus, paþeisti asmens privataus gyvenimo ar asmens sveikatos informacijos, kuri sudaro asmens sveikatos paslaptá ir kurià jie suþinojo eidami profesines pareigas, konfidencialumà.
53 straipsnis. Medicininis ir visuomenës sveikatos prieþiûros auditas
1. Kiekvienos asmens ar visuomenës sveikatos prieþiûros ástaigos, ámonës, turinèios teisæ vykdyti asmens ar visuomenës sveikatos prieþiûrà, administracija privalo organizuoti lokaliná medicininá ar visuomenës sveikatos prieþiûros audità pagal Sveikatos apsaugos ministerijos nustatytà tvarkà.
54 straipsnis. Asmens ir visuomenës sveikatos prieþiûros technologijø ávertinimas
1. Draudþiama naudoti neávertintas ar neaprobuotas asmens sveikatos ir visuomenës sveikatos prieþiûros technologijas, iðskyrus ástatymø nustatytais atvejais.
55 straipsnis. Sveikatinimo veiklos moksliniø tyrimø organizavimo ir finansavimo ypatumai
1.Taikomøjø ir fundamentaliøjø biomedicininiø tyrimø kriterijus nustato Sveikatos apsaugos ministerija kartu su Lietuvos mokslo taryba.
2.Taikomøjø biomedicininiø ir visuomenës sveikatos tyrimø prioritetus nustato, tyrimus uþsako, finansuoja ir jø kontrolæ vykdo Sveikatos apsaugos ministerija.
3.Fundamentaliøjø biomedicininiø tyrimø prioritetus nustato, tyrimus uþsako, finansuoja ir jø kontrolæ vykdo Lietuvos mokslo taryba.
4. Draudþiama vykdyti biomedicininius tyrimus be Lietuvos medicinos etikos komiteto leidimo. Biomedicininiø tyrimø etikos reikalavimus ir jø kontrolës tvarkà nustato ástatymai ir kiti teisës aktai.
5. Sveikatos prieþiûrai skirtos valstybës ir savivaldybiø biudþetø lëðos gali bûti naudojamos ir sveikatinimo veiklos moksliniams taikomiesiems tyrimams finansuoti. Sveikatinimo veiklos moksliniams fundamentiniams tyrimams finansuoti turi bûti naudojamos mokslui ir techninei paþangai skirtos valstybës biudþeto lëðos.
56 straipsnis. Sveikatos prieþiûros rëmimo ið sveikatos programoms skirtø lëðø tvarka
Gyventojø grupiø, kuriø sveikatai daro didelæ átakà sveikatos rizikos faktoriai, iðskyrus sveikatos rizikos faktorius, kuriuos lemia þalingi áproèiai, asmens ar visuomenës sveikatos prieþiûros iðlaidos Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka gali bûti padengiamos ið valstybiniø, savivaldybiø sveikatos programoms skirtø lëðø.
57 straipsnis. Prekiø, gaminiø ir paslaugø, galinèiø daryti átakà sveikatai, reklamos ribojimas ar draudimas
1. Lietuvos Respublikoje ribojama arba draudþiama prekiø, gaminiø bei paslaugø, galinèiø daranèiø kenksmingà átakà sveikatai, reklama. Tokiø prekiø, gaminiø ir paslaugø reklamos ribojimo ar draudimo tvarkà nustato ástatymai ir kiti teisës aktai.
2. Tabako ir jo gaminiø reklama Lietuvos Respublikoje draudþiama. Alkoholio produktø ir alkoholiniø gërimø reklama ribojama ar draudþiama Alkoholio kontrolës ástatymo nustatyta tvarka.
58 straipsnis. Sveikatinimo veiklos sutartys ir jos sàlygos
1. Sveikatinimo veiklos sutartys sudaromos valstybës ar savivaldybiø ir kitø sveikatos programoms vykdyti bei sveikatos prieþiûros paslaugoms teikti. Sveikatinimo veiklos sutartys paprastai sudaromos raðtu. Kiekvienoje sveikatinimo veiklos sutartyje ðalys privalo sulygti dël ðiø sàlygø:
4) paslaugø tinkamumo ir organizacinio bei teritorinio prieinamumo reikalavimø, jeigu teisës aktuose ðie reikalavimai nëra nustatyti;
5) netesybø dël sutarties ásipareigojimø netinkamo vykdymo, nevykdymo ar jos vienaðalio nutraukimo, áskaitant netesybas uþ nustatytø sveikatos prieþiûros bûtinøjø sàlygø reikalavimø nesilaikymà;
59 straipsnis. Normatyviniø dokumentø privalomumas
1. Ûkinës komercinës veiklos sàlygos, gyvenamoji ir darbo aplinka, þaliava, gaminiai, importuojamos ir realizuojamos prekës ir paslaugos turi atitikti visuomenës sveikatos saugos, uþkreèiamøjø ligø profilaktikos ir kontrolës bei farmacinës veiklos normatyviniø dokumentø reikalavimus.
2. Normatyviniai dokumentai, reglamentuojantys visuomenës sveikatos saugos, uþkreèiamøjø ligø profilaktikos ir kontrolës bei farmacinës veiklos reikalavimus, tampa privalomi ámonëms, ástaigoms ir fiziniams asmenims, patvirtinus juos Sveikatos apsaugos ministerijos teisës aktais ir paskelbus “Valstybës þiniose” .
IV DALIS
SVEIKATINIMO VEIKLOS VALDYMO, KOORDINAVIMO IR KONTROLËS SUBJEKTAI BEI JØ KOMPETENCIJA
I SKYRIUS
SVEIKATINIMO VEIKLOS VALDYMO SUBJEKTAI IR JØ KOMPETENCIJA
60 straipsnis. Vyriausybës pagrindiniai ágaliojimai sveikatinimo veiklai valdyti
Vyriausybë tvarko sveikatinimo reikalus ir reguliuoja sveikatinimo veiklà:
2) nustato ministerijø, Vyriausybës ástaigø ar kitø valstybës institucijø kompetencijà sveikatinimo veiklos klausimais;
5) pagal kompetencijà rengia ir priima teisës aktus kitais sveikatinimo veiklos reguliavimo klausimais;
6) steigia valstybines tarnybas ir inspekcijas ar kitas valstybës institucijas ir vykdo jø steigëjo funkcijas;
7) rûpinasi, kad Lietuvos valstybës sienos ir teritorija bûtø apsaugotos nuo uþkreèiamøjø ligø áveþimo, jø paplitimo;
61 straipsnis. Sveikatos apsaugos ministerijos pagrindiniai ágaliojimai sveikatinimo reikalams tvarkyti
1. Sveikatos apsaugos ministerija:
2) analizuoja gyventojø sveikatos bûklæ ir jos raidos prognozæ, prisideda nustatant sveikatinimo veiklos tikslus, valstybës siekiamo sveikatos lygio rodiklius ir Lietuvos sveikatos programà jiems pasiekti;
4) Vyriausybës pavedimu kartu su savivaldybëmis nustato pirminës sveikatos prieþiûros plëtojimo pagrindines kryptis;
5) organizuoja akreditavimà ir licencijavimà sveikatos prieþiûrai ir priþiûri visø nuosavybës rûðiø asmens ir visuomenës sveikatos prieþiûros subjektø veiklà;
6) vykdo licencijavimà farmacinei veiklai, iðskyrus licencijavimà farmacinei veiklai veterinarijoje;
62 straipsnis. Bendroji ministerijø, Vyriausybës ástaigø kompetencija sveikatinimo reikalø klausimais
Ministerijos, kitos Vyriausybës ástaigos pagal savo kompetencijà:
1) sustabdo, riboja ûkiniø subjektø veiklà, kenkianèià sveikatai bei aplinkai, kai paþeidþiami sveikatos prieþiûros ar aplinkos apsaugos teisës aktø reikalavimai;
2) skelbia visuomenei ûkinës ir kitokios veiklos, galinèios turëti kenksmingà poveiká sveikatai, projektus, planus ir programas;
5) remia þmoniø iðsilavinimo, kultûros ir informuotumo lygio këlimà, siekiant daryti teigiamà átakà þmoniø elgesiui, susijusiam su sveiko gyvenimo bûdo formavimu;
8) draudþia ar riboja sveikatai kenksmingø prekiø, produkcijos gamybà, paslaugø teikimà, importà, prekybà tokiomis prekëmis ir jø vartojimà;
10) organizuoja priemoniø, skirtø atstatyti ir palaikyti nustatytà maisto produktø, geriamo vandens kokybæ, ágyvendinimà;
11) organizuoja veiklà, kad bûtø paðalintos ypatingos visuomenës sveikatai situacijos pasekmës þmoniø sveikatai ir gyvybei;
12) plëtoja ir optimizuoja valstybiniø sveikatos prieþiûros ástaigø, tarnybø, bei valstybiniø farmacijos ámoniø tinklà;
13) kontroliuoja, kaip juridiniai ir fiziniai asmenys laikosi Sveikatos prieþiûros ástatymø, vykdo sveikatos prieþiûros standartizacijos norminiø dokumentø reikalavimus;
14) teikia pasiûlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei, kaip ástatymø leidimo bûdu nustatyti fiziniø ir juridiniø asmenø atsakomybæ uþ sveikatinimo veiklos teisës aktø paþeidimus, uþ padarytà þalà sveikatai ir aplinkai;
63 straipsnis. Savivaldybës tarybos kompetencija sveikatinimo veiklos valdymo klausimais
Savivaldybës taryba:
1) tvirtina pirminës sveikatos prieþiûros plëtojimo programà, kitas savivaldybës kompleksines ir tikslines sveikatos programas ir kontroliuoja jø ágyvendinimà;
4) pagal kompetencijà tvirtina sanitarijos ir higienos taisykles, uþ kuriø paþeidimus taikoma administracinë atsakomybë;
5) sudaro savivaldybës sveikatos fondà, tvirtina jo lëðø panaudojimo apyskaità ir kontroliuoja jø naudojimà;
7) steigia, reorganizuoja ar likviduoja pirminës sveikatos prieþiûros ástaigas, farmacijos ámones ir vykdo jø steigëjo funkcijas;
9) nustato savivaldybës reguliavimo sferai priskirtø ástaigø ágaliojimus saugant ir stiprinant gyventojø sveikatà;
10) atðaukia prieðtaraujanèius ástatymams ar savivaldybës tarybos sprendimams savivaldybës valdybos, virðaièio (mero) bei seniûnø sprendimus ir potvarkius, komitetø, komisijø, bendruomenës sveikatos tarybos bei kitø tarybos sudarytø institucijø sprendimus sveikatinimo veiklos klausimais;
64 straipsnis. Savivaldybës mero ar savivaldybës valdybos kompetencija sveikatinimo veiklos klausimais
Savivaldybës meras ar savivaldybës valdyba:
1) organizuoja Lietuvos sveikatos programos, valstybiniø sveikatos programø ágyvendinimà, savivaldybës pirminës sveikatos prieþiûros plëtojimo programos, kitø savivaldybës kompleksiniø ir tiksliniø sveikatos programø projektø rengimà ir savivaldybës tarybos patvirtintø programø, sveikatinimo veiklos ástatymø, kitø teisës aktø ágyvendinimà savivaldybës teritorijoje;
2) pagal kompetencijà uþtikrina valstybës laiduojamà ir savivaldybës remiamà sveikatos prieþiûrà savivaldybës teritorijoje;
3) organizuoja pirminæ sveikatos prieþiûrà ir vykdo valstybës deleguotà funkcijà – organizuoja antrinæ sveikatos prieþiûrà;
4) organizuoja savivaldybës tarybos patvirtintø sanitarijos ir higienos taisykliø laikymosi kontrolæ savivaldybës teritorijoje;
5) ðio ástatymo ir kitø teisës aktø nustatyta tvarka sudaro sveikatinimo veiklos sutartis, teikia jas tvirtinti savivaldybës tarybai ir kontroliuoja, kaip jø laikomasi;
6) vykdo savivaldybës nuosavybei priklausanèiø pirminës sveikatos prieþiûros ástaigø projektavimo, statybos, kapitalinio remonto uþsakovo funkcijas;
7) organizuoja savivaldybei pavaldþiø pirminës sveikatos prieþiûros ástaigø medicininá ir visuomenës sveikatos prieþiûros audità;
8) organizuoja pacientø teisiø ágyvendinimo prieþiûrà pirminio lygio asmens sveikatos prieþiûros ástaigose;
9) ástatymø numatytais pagrindais neleidþia ámonëms uþsiimti ûkine-komercine veikla, nustatyta tvarka atðaukia juridiniams ir fiziniams asmenims iðduotas ðios veiklos licencijas;
10) organizuoja alkoholio ir tabako reklamos iðorinëse reklamos priemonëse ribojimo ir draudimø laikymosi kontrolæ;
65 straipsnis. Savivaldybës gydytojas ir jo kompetencija sveikatinimo veiklos reikalø klausimais
1. Savivaldybës gydytojais konkurso tvarka skiriami sveikatos prieþiûros specialistai, atitinkantys Sveikatos apsaugos ministerijos nustatytus kvalifikacinius reikalavimus.
2. Savivaldybës gydytojas vadovauja savivaldybës sveikatinimo veiklos padaliniui, kurio tarnautojø etatø skaièiø nustato savivaldybës taryba.
66 straipsnis. Apskrities gydytojas ir jo kompetencija sveikatinimo veiklos klausimais
1. Apskrities gydytojà skiria ir atleidþia apskrities virðininkas, suderinæs su sveikatos apsaugos ministru.
2. Apskrities gydytojas:
1) priþiûri sveikatinimo veiklos ástatymø, kitø teisës aktø, Lietuvos sveikatos programos ir valstybiniø sveikatos programø ágyvendinimà ir remia savivaldybiø sveikatos programø ágyvendinimà apskrityje;
2) apibendrina sveikatos santykiø valstybinio reguliavimo priemoniø taikymo praktikà apskrityje ir rengia pasiûlymus Valstybinei sveikatos reikalø komisijai dël jø rengimo bei tobulinimo;
3) derina su apskrities administracija ir Sveikatos apsaugos ministerija antrinio lygio asmens sveikatos prieþiûros ástaigø steigimo, reorganizavimo ar likvidavimo klausimus;
4) priþiûri, kaip apskrities administracija atlieka antrinio lygio sveikatos prieþiûros statybos, kapitalinio remonto ir uþsakovo funkcijas;
6) organizuoja pacientø teisiø ágyvendinimo prieþiûrà antrinio lygio sveikatos prieþiûros ástaigose;
3. Apskrities gydytojas savo funkcijoms ágyvendinti turi specialistø ir pagalbiná personalà, kuriø etatø struktûrà ir skaièiø nustato apskrities virðininkas, nevirðydamas nustatyto darbo uþmokesèio fondo. Prie apskrities gydytojo sudaroma visuomeninë konsultacinë taryba sveikatos prieþiûros paslaugø teikimo racionalizavimui apskrityje ágyvendinti.
II SKYRIUS
SVEIKATINIMO VEIKLOS KOORDINAVIMO SUBJEKTAI
67 straipsnis. Nacionalinë sveikatos taryba
1. Nacionalinë sveikatos taryba – tai Seimui atskaitinga sveikatos politikos koordinavimo institucija. Nacionalinë sveikatos taryba sudaroma ir veikia pagal Seimo patvirtintus nuostatus. Nacionalinæ sveikatos tarybà sudaro: 1/3 Lietuvos savivaldybiø asociacijos deleguotø savivaldybiø bendruomeniø sveikatos tarybø atstovø; 1/3 visuomeniniø organizacijø, ginanèiø visuomenës sveikatos interesus, atstovø, 1/3 visuomenës sveikatos prieþiûros specialistø. Nacionalinës sveikatos tarybos veikla yra finansuojama ið valstybës biudþeto.
2. Nacionalinë sveikatos taryba koordinuoja :
3. Nacionalinë sveikatos taryba teikia iðvadas dël valstybës siekiamo sveikatos lygio rodikliø, sveikatinimo veiklos tikslø, Lietuvos sveikatos programos bei kitø valstybiniø sveikatos programø, rengia ir kasmet teikia Seimui praneðimà apie gyventojø sveikatos ir sveikatos politikos formavimo ir ágyvendinimo bûklæ bei vykdo ðio ir kitø ástatymø bei tarybos nuostatø jai priskirtas kitas funkcijas.
4. Nacionalinë sveikatos taryba turi teisæ:
1) gauti ið Vyriausybës, ministerijø, kitø Vyriausybës ástaigø, savivaldybiø valdymo organø, ámoniø, ástaigø, organizacijø teisës aktø, programø projektus, kità informacijà, reikalingà ðiame ástatyme ir tarybos statute numatytoms funkcijoms vykdyti;
2) pagal kompetencijà atlikti ástatymø, kitø teisës aktø, socialinio ir ekonominio plëtojimo programø projektø ekspertizæ ir teikti ðiø programø rengëjams savo iðvadas;
3) pagal savo kompetencijà teikti konsultacijas Seimui, Vyriausybei, ministerijoms, kitoms Vyriausybës ástaigoms;
68 straipsnis. Valstybinë sveikatos reikalø komisija
1. Valstybinë sveikatos reikalø komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybës yra institucija, koordinuojanti sveikatos politikos priemoniø planavimà ir ágyvendinimà ministerijose, kitose Vyriausybës ástaigose, sveikatinimo veiklos ástatymø ir kitø teisës aktø ágyvendinimà.
2. Valstybinæ sveikatos reikalø komisijà sudaro ir jos nuostatus tvirtina Vyriausybë. Valstybës sveikatos reikalø komisijos veikla finansuojama ið valstybës biudþeto.
3. Valstybinë sveikatos reikalø komisija:
3) teikia Vyriausybei pasiûlymus dël ministerijø ir kitø Vyriausybës ástaigø specialiosios kompetencijos sveikatinimo srityje nustatymo;
4. Valstybinë sveikatos reikalø komisija turi teisæ:
1) gauti ið Vyriausybës, ministerijø, kitø Vyriausybës ástaigø, savivaldybiø valdymo organø, ámoniø, ástaigø, organizacijø ástatymø, kitø teisës aktø, programø projektus bei kità informacijà, reikalingà ðiame ástatyme ir komisijos nuostatuose numatytoms funkcijoms vykdyti;
2) pagal kompetencijà atlikti ástatymø, kitø teisës aktø, socialinio ir ekonominio plëtojimo programø projektø ekspertizæ ir teikti ðiø programø rengëjams ekspertizës iðvadas;
3) pagal savo kompetencijà teikti siûlymus ministerijoms, kitoms Vyriausybës ástaigoms, apskrièiø virðininkams, savivaldos vykdomosioms institucijoms;
4) dalyvauti svarstant sveikatos politikos klausimus Vyriausybëje, savivaldos vykdomosiose institucijose, apskrièiø administracijose, ministerijose, kitose Vyriausybës ástaigose;
69 straipsnis. Savivaldybës bendruomenës sveikatos taryba
1. Savivaldybës bendruomenës sveikatos taryba - tai savarankiðka sveikatinimo veiklos koordinavimo institucija prie savivaldybës tarybos. Ðià tarybà sudaro ir jos nuostatus tvirtina savivaldybës taryba. Savivaldybës bendruomenës sveikatos tarybà sudaro: 1/3 savivaldybës paskirtø asmenø, 1/3 savivaldybës ámoniø, ástaigø, organizacijø atstovø, 1/3 visuomeniniø organizacijø, ginanèiø visuomenës sveikatos interesus, atstovø. Savivaldybës bendruomenës sveikatos tarybos veiklos programa yra finansuojama ið savivaldybës biudþeto.
2. Savivaldybës bendruomenës sveikatos taryba koordinuoja savivaldybës teritorijoje sveikatos ugdymo, alkoholio, tabako ir narkotikø kontrolës, visuomenës sveikatos saugos ir sveikatos stiprinimo, ligø profilaktikos priemoniø rengimà ir ágyvendinimà, nustato savivaldybës sveikatos fondo lëðø naudojimo prioritetus, teikia savivaldybës tarybai tvirtinti ðio fondo sàmatos projektà bei vykdo kitas funkcijas, priskirtas tarybai pagal ðá ir kitus ástatymus bei tarybos nuostatus.
3. Savivaldybës bendruomenës sveikatos taryba turi teisæ:
1) gauti ið savivaldybës valdymo institucijø, savivaldybës teritorijoje esanèiø ámoniø, ástaigø, organizacijø informacijà, reikalingà ðiame ástatyme ir tarybos nuostatuose numatytoms funkcijoms vykdyti;
III SKYRIUS
SVEIKATINIMO VEIKLOS SPECIALIEJI VALDYMO IR KONTROLËS SUBJEKTAI
70 straipsnis. Valstybinë tabako ir alkoholio kontrolës tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausybës
1. Valstybinæ tabako ir alkoholio kontrolës tarnybà prie Lietuvos Respublikos Vyriausybës steigia ir jos nuostatus tvirtina Vyriausybë. Valstybinë tabako ir alkoholio kontrolës tarnyba yra juridinis asmuo. Jos veikla finansuojama ið valstybës biudþeto.
2. Valstybinë tabako ir alkoholio kontrolës tarnyba:
3) kontroliuoja, kaip laikomasi tabako ir alkoholio reklamos ribojimo ir draudimo visuomenës informavimo priemonëse;
71 straipsnis. Valstybinë visuomenës sveikatos prieþiûros tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos
1. Valstybinæ visuomenës sveikatos prieþiûros tarnybà prie Sveikatos apsaugos ministerijos steigia ir jos nuostatus tvirtina Sveikatos apsaugos ministerija. Valstybinë visuomenës sveikatos prieþiûros tarnyba yra juridinis asmuo.
2. Valstybinë visuomenës sveikatos prieþiûros tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos koordinuoja jai pavaldþiø ástaigø vykdomà valstybiná visuomenës sveikatos monitoringà, valstybinæ visuomenës sveikatos ekspertizæ, visuomenës sveikatos saugos ekspertizæ, atlieka visuomenës sveikatos prieþiûros paslaugø prieinamumo, kokybës (tinkamumo) ir efektyvumo kontrolæ bei vykdo kitas funkcijas, nustatytas jos nuostatuose.
72 straipsnis. Valstybinë vaistø kontrolës tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos
1. Valstybinæ vaistø kontrolës tarnybà prie Sveikatos apsaugos ministerijos steigia ir jos nuostatus tvirtina Sveikatos apsaugos ministerija. Ði tarnyba yra juridinis asmuo. Jos veikla finansuojama ið valstybës biudþeto.
2. Valstybinë vaistø kontrolës tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos:
4) vykdo farmacinës veiklos monitoringà (informacijos apie vaistus, jø gamybà, importà, prekybà, eksportà rinkimas, kaupimas, apdorojimas ir platinimas);
73 straipsnis. Valstybinë teismo medicinos tarnyba
1.Valstybinæ teismo medicinos tarnyba yra juridinis asmuo. Jos veikla finansuojama ið valstybës biudþeto.
74 straipsnis. Valstybinë teismo psichiatrijos ir narkologijos tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos
1. Valstybinæ teismo psichiatrijos ir narkologijos tarnybà prie Sveikatos apsaugos ministerijos steigia ir jos nuostatus tvirtina Sveikatos apsaugos ministerija. Ði tarnyba yra juridinis asmuo. Jos veikla finansuojama ið valstybës biudþeto.
2. Valstybinë teismo psichiatrijos ir narkologijos tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos:
1) atlieka kvotos, tardymo ir teismo pavedimu teismo medicinos, teismo psichiatrines, teismo narkologines ir teismo psichologines ekspertizes;
75 straipsnis. Valstybinë akreditavimo tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos
1. Valstybinæ akreditavimo tarnybà prie Sveikatos apsaugos ministerijos steigia ir jos nuostatus tvirtina Sveikatos apsaugos ministerija. Ði tarnyba yra juridinis asmuo. Jos veikla yra finansuojama ið valstybës biudþeto.
2. Valstybinë akreditavimo tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos:
3) kartu su kitomis institucijomis rengia sveikatos prieþiûros veiklà reglamentuojanèius normatyvinius dokumentus;
76 straipsnis. Valstybinë ir teritorinës ligoniø kasos
Valstybinë ir teritorinës ligoniø kasos pagal savo kompetencijà uþtikrina nustatytø rûðiø asmens sveikatos prieþiûros paslaugø apmokëjimà, kontroliuoja jø kieká ir kokybæ, atlieka privalomojo sveikatos draudimo lëðø naudojimo finansinæ bei ekonominæ analizæ, teikia lëðas valstybës ir savivaldybiø fondams, vykdo ástatymø ir ligoniø kasø nuostatø nustatytas funkcijas.
77 straipsnis. Valstybinë sveikatos prieþiûros tarnyba prie Vidaus reikalø ministerijos bei Karo medicinos tarnybos valdyba prie Kraðto apsaugos ministerijos
1. Valstybinæ sveikatos prieþiûros tarnybà prie Vidaus reikalø ministerijos steigia ir jos nuostatus tvirtina Vidaus reikalø ministerija. Ði tarnyba yra juridinis asmuo. Jos veikla finansuojama ið valstybës biudþeto.
2. Karo medicinos tarnybos valdybà prie Kraðto apsaugos ministerijos steigia ir jos nuostatus tvirtina Kraðto apsaugos ministerija. Ði tarnyba yra juridinis asmuo. Jos veikla finansuojama ið valstybës biudþeto.
3. Valstybinë sveikatos prieþiûros tarnyba prie Vidaus reikalø ministerijos bei Karo medicinos tarnyba prie Kraðto apsaugos ministerijos :
1) ágyvendina ðio bei kitø ástatymø Vidaus reikalø ministerijos bei Kraðto apsaugos ministerijos specialiàjai kompetencijai priskiriamà sveikatos prieþiûros veiklà;
78 straipsnis. Valstybinë higienos inspekcija
2. Valstybinë higienos inspekcija vykdo valstybinæ higieninæ kontrolæ, kontroliuoja kaip laikomasi visuomenës sveikatos prieþiûros ástatymø ir kitø teisës aktø reikalavimø ir taiko sankcijas juridiniams ir fiziniams asmenims uþ ðiø teisës aktø paþeidimus, vykdo ástatymø ir ðios inspekcijos nuostatø nustatytas kitas funkcijas.
79 straipsnis. Valstybinë medicininio audito inspekcija prie Sveikatos apsaugos ministerijos
1. Valstybinæ medicininio audito inspekcijà prie Sveikatos apsaugos ministerijos steigia ir jos veiklos nuostatus tvirtina Sveikatos apsaugos ministerija. Ði inspekcija yra juridinis asmuo. Jos veikla yra finansuojama ið valstybës biudþeto.
2. Valstybinë medicininio audito inspekcija prie Sveikatos apsaugos ministerijos:
1) atlieka asmens sveikatos prieþiûros paslaugø prieinamumo, kokybës (tinkamumo) ir ekonominio efektyvumo kontrolæ;
2) kontroliuoja, kaip fiziniai ir juridiniai asmenys laikosi standartizacijos norminiø dokumentø reikalavimø sveikatos prieþiûros kokybës klausimais;
80 straipsnis. Lietuvos medicinos etikos komitetas
1. Lietuvos medicinos etikos komitetà steigia ir jo veiklos nuostatus tvirtina Sveikatos apsaugos ministerija. Lietuvos medicinos etikos komitetas yra juridinis asmuo. Jo veikla yra finansuojama ið valstybës biudþeto.
2. Lietuvos medicinos etikos komitetas:
81 straipsnis. Asmens sveikatos prieþiûros ástaigø medicinos etikos komisijos
1. Asmens sveikatos prieþiûros ástaigø medicinos etikos komisijos priþiûri, kaip asmens sveikatos prieþiûros specialistai laikosi medicinos etikos reikalavimø.
82 straipsnis. Savivaldybiø sanitarijos inspekcija
1. Savivaldybiø sanitarijos inspekcija yra specializuotas savivaldybës administracijos padalinys, kontroliuojantis, kaip laikomasi sanitarijos reikalavimø savivaldybës teritorijoje.
83 straipsnis. Kitø sveikatinimo veiklos valdymo ir kontrolës institucijø kompetencija sveikatinimo veiklos klausimais
V DALIS
ASMENØ IR ÛKIO SUBJEKTØ TEISËS IR PAREIGOS SVEIKATINIMO VEIKLOJE
84 straipsnis. Lietuvos Respublikos gyventojø teisës sveikatinimo veikloje
Lietuvos Respublikos gyventojai turi teisæ:
1) turëti sveikà, saugià fizinæ ir socialinæ aplinkà bei gauti informacijà apie pavojø sveikatai ðioje aplinkoje;
3) gauti informacijà apie sveikatos prieþiûros ástaigas bei jø teikiamas sveikatos prieþiûros paslaugas;
6) pasirinkti nustatyta tvarka sveikatos prieþiûros specialistà, sveikatos prieþiûros ástaigà, sveikatos prieþiûros rûðá arba jø atsisakyti, iðskyrus ástatymuose numatytus atvejus;
85 straipsnis. Lietuvos Respublikos gyventojø pareigos sveikatinimo veikloje
Lietuvos Respublikos gyventojai privalo:
86 straipsnis. Lietuvos Respublikoje veikianèiø ámoniø ir ástaigø teisës sveikatinimo veikloje
1. Lietuvos Respublikoje veikianèios ámonës ir ástaigos turi teisæ:
3) ástatymø nustatyta tvarka steigti asmens ar visuomenës sveikatos prieþiûros ástaigas, ákurti savo struktûrinius padalinius, atliekanèius sveikatos prieþiûrà;
87 straipsnis. Lietuvos Respublikoje veikianèiø ámoniø ir ástaigø pareigos sveikatinimo veikloje
1. Lietuvos Respublikoje veikianèios ámonës ir ástaigos privalo:
2) laiku informuoti sveikatos prieþiûros ástaigas, tarnybas, gyventojus apie pavojø sveikatai, kurá lemia jø veikla, gaminama produkcija, realizuojamos prekës;
5) saugoti þmones nuo per maistà ir geriamàjá vandená plintanèiø uþkreèiamøjø ligø, invazijø, taip pat apsinuodijimø maistu, ágyvendinti uþkreèiamøjø ligø plitimà ribojanèias priemones;
6) nustatyta tvarka ir atvejais organizuoti ir apmokëti visuomenës sveikatos monitoringà ir visuomenës sveikatos ekspertizæ;
2. Ámonës ir ástaigos gali turëti ir kitø pareigø, jeigu ðios neprieðtarauja ðiam ir kitiems ástatymams.
VI DALIS
ATSAKOMYBË UÞ SVEIKATINIMO VEIKLOS TEISËS NORMØ PAÞEIDIMUS
88 straipsnis. Padarytos þalos sveikatai atlyginimas
Juridiniai ir fiziniai asmenys, savo veikimu ar neveikimu padaræ þalos þmoniø sveikatai, privalo atlyginti nuostolius, atsiradusius dël sveikatos pakenkimo, o nukentëjusiam mirus - atlyginti þalà jo ðeimai ir kitiems asmenims. Nuostoliai, atsiradæ dël sveikatos pakenkimo ar gyvybës atëmimo apskaièiuojami pagal Vyriausybës patvirtintus þalos sveikatai apskaièiavimo dydþius ir metodikas, jeigu kitaip nenustato ástatymai, ir, esant ginèui, iðieðkomi teismine tvarka. Þalos atlyginimo tvarkà nustato Civilinis kodeksas, kiti teisës aktai.
89 straipsnis. Asmens sveikatos prieþiûros ástaigø ir ámoniø civilinës atsakomybës draudimas
1. Asmens sveikatos prieþiûros ámonës ir ástaigos privalo drausti savo civilinæ atsakomybæ dël þalos, padarytos pacientø sveikatai vykdant asmens sveikatos prieþiûrà.
90 straipsnis. Prievolë atlyginti valstybiniø tarnybø, valstybiniø inspekcijø, sveikatos prieþiûros ástaigø ir kitø juridiniø asmenø iðlaidas, atsiradusias dël neteisëta veika padarytos þalos sveikatai
91 straipsnis. Moralinës þalos atlyginimas
1. Asmenys, paþeidæ sveikatos prieþiûros priimtinumo reikalavimus, asmens sveikatos informacijos konfidencialumà (asmens medicininæ paslaptá), privalo atlyginti asmeniui padarytà moralinæ þalà.
2. Teismas, nustatydamas moralinës (neturtinës) þalos, iðreikðtos pinigais, dydá, atsiþvelgia á þalà padariusio asmens turtinæ padëtá, teisës paþeidimo sunkumo laipsná, teisës paþeidimo pasekmes ir kitas aplinkybes, taèiau kiekvienu atveju ðis dydis negali virðyti 500 minimaliø mënesiniø atlyginimø.
92 straipsnis. Atsakomybë uþ neteisëtà vertimàsi sveikatinimo veikla
VII DALIS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
94 straipsnis. Lietuvos Respublikos tarptautinio bendradarbiavimo sveikatinimo veikloje pagrindiniai principai
Lietuvos Respublika, bendradarbiaudama su kitomis valstybëmis ir tarptautinëmis organizacijomis sveikatinimo veikloje, turi vadovautis ðiais principais:
1) uþtikrinti, kad Lietuvos Respublikos ámonës ir ástaigos savo ûkine komercine veikla nepadarytø þalos kitø valstybiø teritorijoje gyvenantiems asmenims;