Projektas    priėmimui Nr. P-1393(3)


LIETUVOS RESPUBLIKOS

 

ĮMONIŲ KAPITALO SANAVIMO IR RESTRUKTŪRIZAVIMO

 

ĮSTATYMAS

 

1998 m. spalio    d. Nr.      
Vilnius

 

 

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Šio įstatymo paskirtis – nustatyti iki Įmonių bankroto įstatymo (Žin., 1997, Nr. 64 - 1500) įsigaliojimo dienos tapusių nemokių į privatizavimo objektų sąrašą įtrauktų įmonių (įskaitant įmones, kurių valstybei nuosavybės teise priklausiusių akcijų pirkimo-pardavimo sutartyse buvo numatyta jas sanuoti ar restruktūrizuoti) kapitalo sanavimo ar restruktūrizavimo tvarką. Nemokia pagal šį įstatymą pripažįstama įmonė, kurios nuosavas kapitalas Įmonių bankroto įstatymo įsigaliojimo dieną buvo mažesnis už jos įstatinį kapitalą arba kurios akcijų rinkos vertė, įvertinus jas Valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymo nustatyta tvarka, buvo ne didesnė už nulį.

2. Šis įstatymas nustato atvejus, kuriais Vyriausybė turi teisę sanuoti ar restruktūrizuoti nemokias į privatizavimo objektų sąrašą įtrauktas įmones, taip pat įmones, kurių valstybei nuosavybės teise priklausiusių akcijų pirkimo-pardavimo sutartyse buvo numatyta jas sanuoti ar restruktūrizuoti (toliau – įmonės) netaikant bankroto procedūrų. Tuo siekiama pagerinti tokių įmonių neigiamo kapitalo struktūrą, išvengti didelių ekonominių ir socialinių nuostolių dėl pernelyg užsitęsiančių bankroto procedūrų, taip pat sudaryti sąlygas atgaivinti įmonės veiklą pritraukiant privačius investuotojus.

3. Vyriausybei priėmus sprendimą netaikant bankroto procedūrų sanuoti ar restruktūrizuoti įmonės kapitalą, Įmonių bankroto, Įmonių, Akcinių bendrovių, Mokesčių administravimo, Delspinigių nustatymo už išmokų, susijusių su darbo santykiais, pavėluotą mokėjimą įstatymų bei kitų įmonių veiklą reglamentuojančių įstatymų bei Valstybės skolos įstatymo nuostatos taikomos tiek, kiek šis įstatymas nenustato kitaip.

4. Vyriausybei priėmus sprendimą sanuoti ar restruktūrizuoti įmonę ar kapitalą, kreditoriai bei kiti asmenys, išvardyti Įmonių bankroto įstatymo 5 straipsnyje, neturi teisės pateikti teismui pareiškimo dėl bankroto bylos iškėlimo tai įmonei. Kreditorių teisės įgyvendinamos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka, netaikant Bankroto įstatymo numatytų procedūrų. Kreditoriai turi teisę iškelti bankroto bylą, jeigu per 5 mėnesius nuo Vyriausybės priimto sprendimo sanuoti ar restruktūrizuoti įmonę sanavimas ar restruktūrizavimas neįvykdomas.

 

2 straipsnis. Įmonių kapitalo sanavimo ar restruktūrizavimo atvejai

Pagal šį įstatymą sanavimas ar restruktūrizavimas gali būti taikomas nemokioms įmonėms, jeigu šios įmonės yra:

1) valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės (t.y. įmonės, kuriose valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklauso daugiau kaip 1/2 akcijų), kurias siekiama privatizuoti parduodant valstybei (savivaldybei) priklausančias akcijas strateginiam investuotojui;

2) kitos įmonės, kuriose valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklauso mažiau kaip 1/2 akcijų, jei šių įmonių kapitalo sanavimas ar restruktūrizavimas pasibaigus ilgai užsitęsusioms bankroto procedūroms taptų neįmanomas, o potencialus valstybei ir kitiems akcininkams priklausančių akcijų pirkėjas Vyriausybės nustatyta tvarka yra pateikęs raštiškus pasiūlymus ir įsipareigojimus atkurti (išsaugoti) įmonės veiklą bei šių pasiūlymų ir įsipareigojimų įvykdymo garantijas.

 

3 straipsnis. Įmonės kapitalo sanavimas ar jos neigiamo kapitalo restruktūrizavimas

1. Įmonės neigiamas kapitalas restruktūrizuojamas Vyriausybei įvykdant dalį ar atsisakant dalies įmonės neįvykdytų mokestinių prievolių ir įsipareigojimų, nurodytų šio straipsnio 3 dalyje.

2. Įmonės kapitalas restruktūrizuojamas tokiu dydžiu, kad įmonės nuosavas kapitalas būtų ne mažesnis už jos įstatinį kapitalą ir strateginis investuotojas ar kitas potencialus pirkėjas sutiktų su įmonės kapitalo struktūra.

3. Įmonės skolos kreditoriams (valstybei atstovaujančioms institucijoms), turintiems teisę reikalauti, kad įmonė vykdytų savo prievoles ir įsipareigojimus, gali būti padengiamos arba prievolių ir įsipareigojimų vykdymas atidedamas šiais būdais:

1) nurašomi iki 1996 m. sausio 1 d. nesumokėti mokesčiai, taip pat kiti mokestiniai įsipareigojimai valstybės biudžetui, susidarę iki Įmonių bankroto įstatymo įsigaliojimo dienos, bei vėliau dėl šių įsipareigojimų nevykdymo susikaupę delspinigiai ir baudos Vyriausybės nutarimu atleidžiant įmonę nuo šių nepriemokų;

2) Vyriausybės nutarimu iki 3 metų atidedami iki įmonės kapitalo sanavimo ar restruktūrizavimo pradžios susikaupę mokėjimai Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetui ir nurašomi susikaupę delspinigiai bei baudos;

3) įmonė, kurios kapitalas sanuojamas ar restruktūrizuojamas, atleidžiama nuo įsiskolinimų, t.y. priskaičiuotų ir nesumokėtų delspinigių už valstybės vardu gautas paskolas, paskolas su valstybės garantija bei pagal skolos grąžinimo sutartis, sudarytas tarp Finansų ministerijos ir įmonės (kuri laiku negrąžino paskolos arba jos dalies ir (ar) nesumokėjo priskaičiuotų palūkanų), ir sustabdomas delspinigių skaičiavimas arba Vyriausybės nutarimu atidedamas šių priskaičiuotų delspinigių mokėjimo terminas;

4) Vyriausybės nutarimu atidedami paskolų, gautų valstybės vardu arba su valstybės garantija, grąžinimo terminai;

5) Vyriausybės nutarimu atidedami palūkanų už 4 punkte nurodytas paskolas mokėjimo terminai.

 

4 straipsnis. Valstybės biudžeto ir kitų fondų panaudojimas

1. Lėšos Vyriausybės patvirtintoms įmonės veiklos atgaivinimo programoms įgyvendinti bei perimtai daliai įmonės piniginių prievolių ir įsipareigojimų įvykdyti, jeigu tam neprieštarauja įmonės įstatuose nustatytas valdymo organas, skiriamos iš valstybės biudžete ir kituose fonduose numatytų išteklių.

2. Su darbo santykiais susijusios skolos įmonės darbuotojams padengiamos suteikiant įmonei iki 50 procentų grąžintiną finansinę paramą iš Fondo bankrutuojančių ir bankrutavusių įmonių darbuotojų reikalavimams, susijusiems su darbo santykiais, tenkinti lėšų.

 

5 straipsnis. Sprendimų priėmimas

1. Sprendimus dėl įmonės kapitalo sanavimo ar restruktūrizavimo valstybės lėšomis, jei tam pritaria visuotinis akcininkų susirinkimas (jei šis nepriima sprendimo ar priima neigiamą sprendimą, - kreditorių susirinkimo sprendimu, priimtu paprasta akcininkų arba kreditorių balsų dauguma) valstybės įmonės Valstybės turto fondo teikimu priima Vyriausybė, atsižvelgdama į atliktą likusio įmonėje turto ir įsiskolinimų įvertinimą. Prireikus Vyriausybė paskiria laikinąjį įmonės administratorių, kuris perima įmonės valdymo organų funkcijas. Vyriausybės įgaliota institucija vykdo įmonių, kurių kapitalas sanuojamas ar restruktūrizuojamas valstybės lėšomis, veiklos bei įsipareigojimų vykdymo priežiūrą.

2. Baigus sanuoti ar restruktūrizuoti įmonę ar kapitalą, jos įstatinis kapitalas Vyriausybės nustatyta tvarka patikslinamas įvertinant sanavimui ar restruktūrizavimui panaudotas valstybės lėšas.

3. Valstybei priklausančios akcijos perduodamos valstybės įmonei Valstybės turto fondui ir parduodamos įstatymų nustatyta tvarka.

 

6 straipsnis. Baigiamosios nuostatos

1. Vyriausybė, priimdama sprendimus dėl įmonės kapitalo sanavimo ar restruktūrizavimo valstybės lėšomis, gali numatyti delspinigių už visas įmonės prievoles, tarp jų už išmokų, susijusių su darbo santykiais, pavėluotą mokėjimą, skaičiavimo nutraukimą iki sanavimo ar restruktūrizavimo pabaigos bei taikyti kitas Įmonių bankroto įstatyme nustatytas procedūras, numatydama jų trumpesnius įgyvendinimo terminus.

2. Įgyvendindama šį įstatymą, Vyriausybė turi teisę priimti sprendimus iki 2000 m. liepos 1 d.

 

 

 

 

 

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS