Projektas

LIETUVOS  RESPUBLIKOS

TURTO IR VERSLO VERTINIMO PAGRINDŲ

ĮSTATYMAS

199  m.                         d. Nr.

Vilnius

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

 

Šis įstatymas nustato turto ir verslo, nepriklausomai nuo jų nuosavybės formos, vertinimo  principus, vertės nustatymo metodus bei jų taikymą konkrečioms turtinių santykių sritims, turto ir verslo vertinimo būdus, turto ir verslo vertintojų veiklos pagrindus, teises, pareigas ir  atsakomybę.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

 

Šiame įstatyme vartojamos sąvokos:

1. Turtas - vertę ir savininką turintys ištekliai, kuriais disponuoja juridiniai ir fiziniai asmenys, įmonės neturinčios juridinio asmens teisių. Turtą sudaro materialios ir nematerialios vertybės.

2. Nekilnojamasis turtas - žemė ir su ja susiję objektai, kurie negali būti perkeliami iš vienos vietos į kitą nepakeitus jų paskirties bei esmės ir iš esmės nesumažinus jų vertės arba turtas, kuris tokiu pripažįstamas įstatymuose.

3. Kilnojamasis turtas - turtas, kurį galima perkelti iš vienos vietos į kitą nepakeitus jo esmės, iš esmės nesumažinus jo vertės ar be didelės žalos jo paskirčiai, jeigu įstatymai nenustato ko kita.

4. Verslas - juridinio ar fizinio asmens, įmonės, neturinčios juridinio asmens teisių, veikla, kuriai naudojami ekonominiai ištekliai, kuria siekiama gauti pajamų bei pelno ir už kurią šis asmuo atsako savo turtu.

5. Turto ar verslo (toliau turto) vertintojas - fizinis asmuo, turintis Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos išduotą kvalifikacinį turto vertintojo pažymėjimą ir užsiimantis praktine turto vertinimo veikla.

6. Turtą ar verslą (toliau turtą) vertinanti įmonė - įmonė, įregistruota Lietuvos Respublikos įmonių rejestro įstatymo nustatyta  tvarka ir turinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos išduotą kvalifikacijos atestatą, suteikiantį teisę užsiimti turto vertinimo veikla.

7. Užsakovas - juridinis, fizinis asmuo arba įmonė, neturinti juridinio asmens teisių, sudarę su turtą vertinančia įmone turto vertinimo sutartį.

8. Turto ar verslo (toliau turto) vertinimas - nešališkas turto vertės nustatymas, taikant šio įstatymo 8-ame straipsnyje nurodytus turto vertės nustatymo metodus ir apimantis vertintojo nuomonę apie turto būklę, jo tinkamumą naudoti bei tikėtiną piniginę vertę rinkoje.

9. Individualus turto ar verslo (toliau turto) vertinimas - tai toks turto vertinimo būdas, kai konkretaus turto vertė nustatoma, atsižvelgiant į visas individualias to turto savybes.

10. Masinis turto ar verslo (toliau turto) vertinimas - tai toks turto vertinimo būdas, kai konkretaus turto vertė nėra nustatoma, o surinktos informacijos apie vertinamąjį turtą analizės pagrindu nustatomas verčių diapazonas, kuriame yra vertinamojo turto vertė. Duomenys renkami, analizuojami ir apskaičiavimai atliekami sisteminimo pagrindu. Šiuo vertinimo būdu yra vertinami turto  objektai, kurie turi daug panašumų.

11. Bendrasis turto ar verslo (toliau turto) vertinimas - vertinimo atlikimo rūšis, kai turto vertinimas atliekamas laisvanorišku užsakovo ir turtą vertinančios įmonės susitarimu.

12. Specialusis turto ar verslo (toliau turto) vertinimas - vertinimo atlikimo rūšis, kai turto vertinimas atliekamas įstatymų nustatytais atvejais, veikiant valstybės ir visuomenės interesais.

13. Vertė - prekių (paslaugų) ar kito turto ar verslo naudingumo tam tikru metu matas, nustatytas pagal atitinkamą vertinimo metodą.

14. Kaina - pinigų suma, kuri yra paprašyta, pasiūlyta ar sumokėta už prekes (paslaugas). Kaina už konkrečias prekes (paslaugas) yra reliatyvus vertės patvirtinimas, padarytas konkrečių pardavėjų (paslaugų tiekėjų) ir pirkėjų (paslaugų gavėjų) tam tikromis aplinkybėmis.

15. Rinkos vertė - apskaičiuota pinigų suma, už kurią galėtų būti parduotas turtas vertinimo dieną, sudarius tiesioginį komercinį sandorį tarp norinčių turtą parduoti ir norinčių turtą pirkti asmenų po šio turto tinkamo pateikimo į rinką, jeigu abi sandorio šalys veiktų dalykiškai, be prievartos ir nesąlygojamos kitų sandorių bei interesų.

16. Atkuriamoji (atstatomoji) vertė - apskaičiuota pinigų suma (kaštai), kurios reikėtų tokių pat fizinių ir eksploatacinių savybių objektui sukurti, pagaminti arba pastatyti (įrengti).

17. Naudojimo vertė -  apskaičiuota pinigų suma, išreiškianti turto ekonominį naudingumą (turto teikiamą ekonominę naudą).

18. Specialiosios paskirties turtas - turtas, kuris retai parduodamas arba neparduodamas, išskyrus tuos atvejus, kai jis yra viso verslo sudedamoji dalis. Priklausomai nuo specialaus panaudojimo toks objektas laikomas ribotos paklausos arba ne rinkai skirtu turtu.

 

3 straipsnis. Turto ir verslo (toliau turto) vertinimo subjektai

 

1. Turto vertinimo subjektai  yra užsakovai ir turtą vertinančios įmonės, Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba savivaldybės įgaliotos institucijos.

2. Užsakovais gali būti fiziniai, juridiniai asmenys ar įmonės, neturinčios juridinio asmens teisių, norintys žinoti turto vertę.

3. Turto vertintojas gali verstis turto vertinimo veikla būdamas juridinio asmens teisių neturinčios įmonės savininku ar tikruoju nariu arba dirbdamas darbo sutarties pagrindais įmonėse arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba savivaldybės įgaliotose institucijose. 

 

4 straipsnis. Turto vertinimo objektai

 

Turto vertinimo objektas yra bet koks Lietuvos Respublikos teritorijoje esantis materialus ir nematerialus turtas, verslas,  taip pat teisė į  turtą (arba turto dalį), jeigu  ši teisė gali būti perleista kitiems asmenins.

 

5 straipsnis. Turto vertinimo atvejai

 

1.Turtas gali būti vertinamas, kai:

1) keičiasi jo savininkas, t.y. turtas parduodamas, perduodamas kaip nepiniginis (turtinis)  įnašas, mainomas, dovanojamas, paveldimas;

2) jis apdraudžiamas;

3) jis apmokestinamas, deklaruojamas;

4) jis jungiamas su kitu turtu, padalijamas ar atidalijamas iš bendro turto;

5) jis įkeičiamas;

6) jis įrašomas į finansinės apskaitos dokumentus;

7) jis išnuomojamas arba perduodamas kitiems asmenims pasaugos, panaudos pagrindais ar patikėjimo teise;

8) jis paimamas įstatymų nustatyta tvarka visuomenės poreikiams;

9) jis pripažįstamas bešeimininkiu;

10) įmonėms taikomos  bankroto procedūros;

11) vykdomi teismų sprendimai, nutartys ir nutarimai civilinėse bylose, teismų nuosprendžiai ir nutartys baudžiamosiose bylose dėl turtinių išieškojimų, hipotekos teisėjų nutartys įkeistą turtą parduoti iš varžytinių;

12) to pageidauja turto savininkas arba turto vertinimo užsakovas.

2. Įstatymų nustatytais atvejais turto vertinimas yra privalomas ir atliekamas šio įstatymo 8 straipsnyje nurodytais metodais.

 

6 straipsnis. Vertinimo rūšys

 

1. Turto vertinimas gali būti bendrasis ir specialusis.

2. Bendrasis turto vertinimas atliekamas laisvanorišku užsakovo ir turtą vertinančios įmonės susitarimu.

3. Atliekant bendrąjį turto vertinimą yra taikomas individualus turto vertinimo būdas.

4. Atliekant specialųjį turto vertinimą taikomi individualus turto vertinimo ir/ar masinis turto vertinimo būdai.

5. Specialusis turto vertinimas atliekamas įstatymų nustatyta tvarka apmokestinant turtą, paimant jį visuomenės poreikiams ir kitais atvejais, kai veikiama valstybės ir visuomenės interesais.

 

7 straipsnis. Turto vertės nustatymo principai

 

1. Turto vertė nustatoma vadovaujantis rinkos ekonomikos logika bei kriterijais, rinkos ir ekonominių sąlygų tyrimų bei stebėjimų rezultatais.

2. Turto vertė nustatoma laikantis apdairumo ir atsargumo siekiant nepažeisti turto savininko teisių, taip pat turto pakeitimo kitu turtu bei alternatyvaus turto panaudojimo principų.

3. Turto vertės nustatymo pagrindas yra galimos gauti pajamos bei pelnas turtą naudojant arba juo disponuojant arba  asmeninių poreikių tenkinimas.

4. Turto vertė gali būti nustatoma pagal:

1) pirkimo - pardavimo sandorius;

2) turto sukūrimo (atkūrimo), įsigijimo kaštus;

3) pajamas, gaunamas naudojant turtą.

 

8 straipsnis. Turto vertinimo metodai

 

Taikomi šie turto vertinimo metodai arba jų deriniai:

1) lyginamosios vertės (pardavimo kainos analogų) metodas (toliau - lyginamosios vertės metodas), kurio esmė yra palyginimas, t.y. turto rinkos vertė nustatoma palyginus analogiškų objektų faktinių sandorių kainas, kartu atsižvelgiant į nedidelius vertinamo turto bei jo analogo skirtumus;

2) atkuriamosios (atstatomosios) vertės (kaštų) metodas (toliau - atkuriamosios vertės metodas), kurio pagrindas yra skaičiavimai, kiek kainuotų atkurti esamos fizinės būklės ir esamų eksploatacinių bei naudingumo savybių objektus pagal vertinimo metu taikomas darbų technologijas bei kainas;

3) naudojimo pajamų vertės (pajamų kapitalizavimo arba pinigų srautų diskonto) metodas (toliau - naudojimo pajamų vertės metodas), kai turtas vertinamas ne kaip įvairaus turto suma, bet kaip verslo objektas, duodantis pelną.  Šis metodas taikomas tada, kai tikimasi, kad vertinamo turto naudojimo vertė objektyviausiai parodys turto vertę rinkoje;

4) ypatingosios vertės metodas - unikalioms meno ir istorijos vertybėms, juvelyriniams ir antikvariniams dirbiniams, įvairioms kolekcijoms įvertinti (vertinama pagal specialias šio turto vertinimo technologijas);

5) kiti Lietuvos Respublikos Vyriausybės aprobuoti ir tarptautinėje praktikoje pripažinti  metodai.

 

 

ANTRASIS SKIRSNIS

TURTO VERTINTOJAI

 

 

9 straipsnis. Bendrieji reikalavimai turto vertintojams

 

1. Turto vertintojo kvalifikacija nekilnojamojo, kilnojamojo turto ir verslo vertinimo srityse gali būti suteikiama asmenims, kurie:

1) yra veiksnūs;

2) neturi teistumo už sunkius nusikaltimus ir kitus nusikaltimus nuosavybei, valstybės tarnybai, teisingumui, ūkininkavimo tvarkai ir finansams;

3) atitinka Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytus išsilavinimo ir profesinės patirties kvalifikacijos reikalavimus.

 

10 straipsnis. Turto vertintojų kvalifikacija

 

1. Turto vertintojams gali būti suteikiama vertintojo asistento, vertintojo, vyresniojo vertintojo, vertintojo eksperto kvalifikacija.

2. Pagal kvalifikaciją:

1) vertintojas asistentas atlieka vertinimus vadovaujamas vertintojo, vyresniojo vertintojo, vertintojo eksperto. Jo atlikto turto vertinimo ataskaita turi būti patvirtinta minėtų kvalifikacijos lygių specialisto.

2)  vertintojas  savarankiškai vertina konkrečios turto srities objektus, išskyrus unikalius, retai šalies rinkoje parduodamus objektus.

3) vyresnysis vertintojas  savarankiškai vertina visus konkrečios turto srities objektus, neribojant objekto reikšmingumo.

4) vertintojas ekspertas  savarankiškai vertina visus konkrečios turto srities objektus ir iškilus ginčui dėl turto vertės nustatymo, teikia išvadas šiuo klausimu.

 

11 straipsnis.  Turto vertintojų  grupės 

 

Pagal vertinimo atlikimo pagrindą vertintojas yra:

1) nepriklausomas turto vertintojas - tai turto vertintojas, kuris būdamas juridinio asmens teisių neturinčios įmonės savininku ar tikruoju nariu arba dirbantis darbo sutarties pagrindais turto vertinimo įmonėje ir jų vardu atliekantis turto vertinimus pagal įmonių sutartis su užsakovais;

2) vidaus turto vertintojas - tai turto vertintojas, atliekantis turto vertinimus įmonės, su kuria jis yra  darbo santykiuose, pavedimu, šios įmonės vidinėms reikmėms ir /ar jų tiesioginėms funkcijoms įgyvendinti.

 

12 straipsnis. Turto vertintojų teisės

 

Turto vertintojas turi šias teises:

1) nepažeisdamas įstatymų, gauti iš užsakovo ir kitų informacijos šaltinių informaciją ir duomenis,  reikalingus turto vertinimui atlikti bei naudotis valstybės ir valdžios institucijų ir įmonių vieša informacija, reikalinga turto vertinimui atlikti;

2) patikrinti vertinamą turtą, jo fizinę ir ekonominę būklę, teises į vertinamą turtą, nuosavybės teisių apribojimus ir kitas turto charakteristikas, reikšmingas turto vertei nustatyti;

3) suderinęs su užsakovu pasitelkti reikalingus specialistus, ekspertus  vertinimui atlikti;

 

13 straipsnis.  Turtą vertinančių įmonių ir vertintojų pareigos

 

Savo veikloje turtą vertinanti įmonė ir vertintojas privalo:

1) vadovautis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais, Turto vertintojo profesinės etikos kodeksu;

2) sąžiningai ir rūpestingai atlikti savo pareigas, profesionaliai atlikti vertinimą;

3) laikyti paslaptyje viešai neskelbtiną informaciją, įgytą vykdant turto vertinimo veiklą ir nenaudoti jos asmeninei ar kitų asmenų naudai;

4) atskleisti viešai neskelbtiną informaciją tik Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka.

5) visais atvejais pateikti užsakovui įmonės atliekančios turto vertinimą kvalifikacijos atestatą, įmonės civilinės atsakomybės draudimo polisą, turto vertintojų kvalifikacijos pažymėjimus.

 

14 straipsnis. Žalos atlyginimas

 

Turtą vertinanti įmonė atsako už atlikto vertinimo teisingumą, jo atlikimo terminus Lietuvos Respublikos teisės aktų ir sutartyje tarp įmonės ir užsakovo nustatyta tvarka bei atlygina užsakovui žalą, atsiradusią dėl netinkamai atliktų įsipareigojimų.

 

15 straipsnis. Turtą vertinančios įmonės atgręžtinio reikalavimo teisė

 

Atlyginusi žalą, turtą vertinanti įmonė turi atgręžtinio reikalavimo teisę į kaltus darbuotojus, kurie privalo atlyginti įmonei žalą darbo įstatymų nustatytu dydžiu ir tvarka.

 

16 straipsnis. Turtą vertinančios įmonės civilinės atsakomybės draudimas

 

Turtą vertinanti įmonė privalo apsidrausti civilinės atsakomybės draudimu. Minimali  draudimo suma yra  penki šimtai tūkstančių litų.

 

17 straipsnis. Turto vertintojo teisių vertinti turtą apribojimas

 

1.Turto vertintojui draudžiama vertinti turtą,  jeigu:

1) turto vertintojas yra  vertinamo turto savininkas  (bendrasavininkis);

2) turto vertintojas yra susietas šeimos ar giminystės ryšiais (tėvai (įtėviai), vaikai (įvaikiai), senoliai iš tėvo ir motinos pusės, broliai, seserys, vaikaičiai, provaikaičiai, proseneliai ir prosenelės iš tėvo ir iš motinos pusės, brolio ir sesers vaikai (sūnėnai ar dukterėčios), tėvo ar motinos broliai ir seserys (dėdės ir tetos) iš tėvo ir iš motinos pusės, tėvo ar motinos brolių ir seserų vaikai (pusbroliai ir puseserės) iš tėvo ir iš motinos pusės) su vertinamo turto savininku (bendrasavininkiu), ar patikėjimo teise valdančiais turtą įmonių, įstaigų ir organizacijų vadovais;

3) atsiranda kitos sąlygos, galinčios turėti įtakos turto vertintojo nepriklausomumui, nešališkumui ir objektyvumui.

2. Turto vertintojas gali vertinti tik tą turto sritį, kuri yra nurodyta turto vertintojo kvalifikacijos pažymėjime.

 

18 straipsnis. Dokumentų, patvirtinančių teisę  vertinti turtą išdavimas, jų galiojimo sustabdymas ir / ar  panaikinimas

 

Dokumentai, patvirtinantys teisę užsiimti turto vertinimu, yra:

1) turto vertintojo kvalifikacijos pažymėjimas, kuris išduodamas, jo galiojimas sustabdomas arba panaikinamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka;

2) įmonės kvalifikacijos atestatas, leidžiantis užsiimti turto vertinimo veikla, kuris suteikiamas, jo galiojimas sustabdomas ir panaikinamas  Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos  nustatyta tvarka.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

TURTO VERTINIMO PAGRINDAI

 

19 straipsnis.  Turto vertinimo atlikimo teisiniai pagrindai

 

1. Turto vertinimas  atliekamas sutarčių pagrindu arba įmonės (įstaigos, organizacijos), kurios vidaus reikmėms ir/ar jų  tiesioginėms funkcijoms įgyvendinti reikalingas turto vertinimas, pavedimu.

2. Bendrasis turto vertinimas atliekamas sutarties pagrindu, taikant individualų turto vertinimo būdą šio įstatymo 24 straipsnyje nustatyta tvarka.

3. Specialusis turto vertinimas atliekamas įstatymų nustatytais atvejais pagal sutartis ar įmonės (įstaigos, organizacijos) pavedimus, taikant masinį ir/arba individualų turto vertinimo būdą šio įstatymo 24 straipsnyje nustatyta tvarka.

 

20 straipsnis.  Turto vertinimas apmokestinimo atveju

 

1. Vertinant turtą apmokestinimo atveju vadovaujamasi mokesčių įstatymais ir jų pagrindu priimtais kitais teisės aktais.

2. Vertinant turtą apmokestinimo atveju atliekamas specialusis turto vertinimas.

3. Turto pakartotinio vertinimo dažnumą nustato mokesčių administratorius, jeigu Lietuvos Respublikos įstatymais nenustatyta kitaip.

 

21 straipsnis. Turto vertinimas turto paėmimo visuomenės poreikiams ir kitais atvejais, kai veikiama valstybės ir visuomenės interesais

 

Paimant turtą visuomenės poreikiams ir kitais atvejais, kai veikiama valstybės ir visuomenės interesais, atliekamas bendrasis turto vertinimas. Atskirais atvejais gali būti atliekamas ir specialusis turto vertinimas. Šiuo atveju turtą gali vertinti Vyriausybės arba savivaldybės įgaliotos institucijos sudaryta komisija, į kurią įtraukiami asmenys, turintys kvalifikacinius turto vertintojo pažymėjimus arba konkurso tvarka parinkti turto vertintojai. Lietuvos Respublikos Vyriausybė nustato tvarką ir atvejus, kai jos įgaliota institucija gali pasirinkti turtą vertinančią įmonę.

 

22 straipsnis.  Turto vertinimas kitais turto vertinimo atvejais

 

Visais kitais atvejais, išskyrus šio įstatymo 20 ir 21 straipsniuose numatytus atvejus, atliekamas bendrasis turto vertinimas.

 

23 straipsnis. Turto vertės nustatymo ir turto apskaitos sąveika

 

Turto apskaitos tvarką ir turto įvertinimo apskaitos tikslais tvarką nustato Buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymas ir kiti teisės aktai, reglamentuojantys finansinę apskaitą ir atskaitomybę Lietuvos Respublikoje.

 

24 straipsnis. Turto vertinimo atlikimo tvarka

 

1. Turto vertinimas pradedamas gavus užsakovo prašymą arba įmonės (įstaigos, organizacijos) pavedimą nustatyti turto vertę ir sudarius rašytinę sutartį tarp turtą vertinančios įmonės ir užsakovo.

2. Turto vertinimo sutartyje nurodomas turtą vertinančios įmonės kvalifikacijos atestato numeris, vertinimo tikslas, objektas, terminai, atlyginimas, vertintojo bei užsakovo  teisės, pareigos ir atsakomybė bei kitos sąlygos.

3. Vertindamas turtą, turto vertintojas vadovaujasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtinta metodika, harmonizuota su Tarptautiniais vertinimo standartais bei normomis, turto vertintojų veiklos priežiūrą vykdančios institucijos nurodymais ir sprendimais.

4. Turto vertinimas atliekamas turtą vertinančios įmonės arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba savivaldybės įgaliotos institucijos vardu.

5. Turto vertintojas parengia turto vertinimo ataskaitą, nurodytą šio įstatymo 26 straipsnyje.

 

25 straipsnis. Turto vertės nustatymo metodo parinkimas

 

1. Turto vertintojas, atsižvelgdamas į vertinimo atvejį, vertinamo turto specifiką bei naudojimo paskirtį, parenka turto vertinimo metodus (metodų derinius) ir metodo taikymo būdus, ir apie tai raštu informuoja užsakovą.

2. Detalesnę turto vertės nustatymo metodų (metodų derinių) parinkimo tvarką nustato turto vertinimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės.

 

26 straipsnis. Turto vertinimo ataskaita

 

1. Turto vertinimo ataskaita sudaroma raštu:

1) nepriklausomo turto vertintojo sudarytą turto vertinimo ataskaitą pasirašo ją sudaręs turto vertintojas ir turtą vertinančios įmonės vadovas arba jo įgaliotas asmuo. Ji patvirtinama įmonės antspaudu;

2) vidaus turto vertintojo sudarytą turto vertinimo ataskaitą  pasirašo tik turto vertintojas.

2. Turto vertinimo ataskaitoje turi būti:

1)        ataskaitos pavadinimas;

2) vertinamo turto pavadinimas, identifikavimo duomenys, buvimo vieta, vertinimo atvejis ir data;

3) užsakovas;

4) turtą vertinusios įmonės pavadinimas, vadovo arba jo įgalioto asmens ir vertintojo vardai, pavardės;

5) ataskaitos surašymo data;

6) išvada (pažyma) dėl turto vertės;

7) sąlygos ir aplinkybės, kurios galėtų turėti įtakos turto vertinimui ir į kurias nebuvo atsižvelgta;

8) vertinimo prielaidos, ypatybės ir metodai;

9) vertinamo turto aprašymas;

10) turto vertės nustatymo pagrindimas;

3. Užsakovo ir turtą vertinančios įmonės susitarimu turto vertinimo ataskaitos turinys gali būti išplėstas.

4. Turto vertinimo ataskaitos registruojamos ir jų antri egzemplioriai (kopijos) saugomos Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka įmonėse, kurios atliko turto įvertinimą.

 

27 straipsnis. Turto vertinimo ataskaitos teisinis statusas

 

1. Turto vertinimo ataskaita turi juridinę galią, jeigu ji atitinka šio įstatymo 26 straipsnyje nurodytus reikalavimus.

2. Turto vertinimo ataskaita (išvada dėl turto vertės) galioja turto vertinimo ataskaitoje nurodytomis sąlygomis. Turto vertinimo ataskaita gali būti užsakovo nuožiūra teikiama tretiesiems asmenims.

3. Turto vertinimo ataskaita laikoma teisinga, kol ji nenuginčyta įstatymų nustatyta tvarka.

 

28 straipsnis. Ginčų dėl turto vertės nustatymo nagrinėjimo tvarka

 

Iškilę ginčai dėl turto vertinimo sprendžiami šalių susitarimu arba teismine tvarka, jeigu kitais Lietuvos Respublikos įstatymais nenustatyta kitaip.

 

29 straipsnis. Turto vertinimo dokumentų ir duomenų viešumas

 

Turto vertinimo ataskaita arba jos sudėtinės dalys gali būti viešai skelbiamos sutartyje tarp turtą vertinančios įmonės ir užsakovo numatytomis sąlygomis.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

TURTO VERTINTOJŲ IR TURTĄ VERTINANČIŲ ĮMONIŲ VEIKLOS VALSTYBINĖ PRIEŽIŪRA

 

30 straipsnis. Turto vertintojų ir turtą vertinančių įmonių veiklos valstybinė priežiūra

 

Turto vertintojų ir turtą vertinančių įmonių veiklos valstybinę priežiūrą atlieka Lietuvos Respublikos Vyriausybės šiam tikslui įgaliota institucija, kuri:

1) parengia įmonių, vertinančių turtą kvalifikacijos atestatų išdavimo tvarką, harmonizuoja su Tarptautiniais vertinimo standartais turto vertinimo atlikimo principus, metodiką;

2) parengia kvalifikacijos reikalavimus ir jų suteikimo tvarką bei specialias mokymo programas turto vertintojams. 

3) pasitelkia turto vertintojų ir turtą vertinančių įmonių veiklos valstybinės priežiūros  įgyvendinimui visuomenines turto vertintojų organizacijas bei Lietuvos Respublikos arba užsienio šalių mokymo įstaigas.

 

31 straipsnis. Turto vertintojų ir turtą vertinančių įmonių veiklos valstybinę priežiūrą vykdančios institucijos teisės ir pareigos

 

1. Turto vertintojų ir turtą vertinančių įmonių veiklos valstybinę priežiūrą vykdanti institucija turi šias teises:

1) tvirtinti įmonių, atliekančių turto vertinimą kvalifikacijos atestatų ir turto vertintojų kvalifikacijos pažymėjimų formas;

2) išduoti, sustabdyti, panaikinti sustabdymą, panaikinti, pratęsti įmonių, atliekančių turto vertinimą, kvalifikacijos atestatus;

3) išduoti, sustabdyti, panaikinti sustabdymą, panaikinti, pratęsti turto vertintojų kvalifikacijos pažymėjimus;

2. Turto vertintojų ir turtą vertinančių įmonių veiklos valstybinę priežiūrą vykdančios institucijos pareigos:

1) teikti tvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybei turto vertinimo principus, metodiką, turtą vertinančių įmonių kvalifikacijos atestavimo ir turto vertintojų kvalifikacijos reikalavimus;

2) koordinuoti turto vertintojų specialių mokymo programų įgyvendinimą;

3) vykdyti turtą vertinančių įmonių atestavimą;

4) organizuoti turto vertintojų kvalifikacijos egzaminus;

5) tvirtinti Turto vertintojų profesinės etikos kodeksą;

6) kartą per metus“Valstybės Žiniose” viešai skelbti turtą vertinančių įmonių ir turto vertintojų sąrašus.

 

32 straipsnis. Turto vertintojų ir turtą vertinančių įmonių veiklos valstybinę priežiūrą vykdančios institucijos sprendimų apskundimo tvarka

 

Turto vertintojų ir turtą vertinančių įmonių veiklos valstybinę priežiūrą vykdančios institucijos sprendimai gali būti apskundžiami ir nagrinėjami Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

PENKTASIS SKIRSNIS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

33 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimo tvarka

 

1. Šis įstatymas įsigalioja nuo 1999 m. sausio 1 d.

2. Per tris mėnesius nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos turto vertintojai , turintys šio įstatymo įsigaliojimo dieną galiojančius turto vertintojų kvalifikacinius pažymėjimus, peratestuojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.

3. Per tris mėnesius nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos, turtą vertinančios įmonės turi teisę Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka įsigyti kvalifikacijos atestatus, suteikiančius teisę vykdyti turto vertinimo veiklą.

4. Iki Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka bus išduoti turtą vertinančių įmonių  kvalifikacijos atestatai ir suteikta kvalifikacija turto vertintojams:

1) įmonės, įregistruotos Lietuvos Respublikos įmonių rejestro nustatyta tvarka ir užsiimančios turto vertinimu, turi teisę tris mėnesius nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos atlikti turto vertinimus;

2) tris metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos teisę atlikti vyresniojo vertintojo kvalifikacijai priskirtus darbus turi įmonės laisvai parinkta trijų vertintojo kvalifikaciją turinčių asmenų grupė;

3) penkis metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos teisę atlikti vertintojo eksperto kvalifikacijai priskirtus darbus turi vertintojo ar vyresniojo vertintojo kvalifikaciją turinčių asmenų grupės, kurių sudėtį tvirtina turto vertintojų ir turtą vertinančių įmonių veiklos valstybinę priežiūrą vykdanti institucija visuomeninių turto vertintojų organizacijų teikimu.

5. Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos  pertvarkyti Turto vertintojų atestacijos komisiją prie Finansų ministerijos ir įgalioti instituciją, kuri vykdys turto vertintojų ir turtą vertinančių įmonių veiklos valstybinę priežiūrą,vadovaudamasi  šio įstatymo 30  ir 31 straipsnių nuostatomis.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS