Projektas

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS POLITINIŲ PARTIJŲ IR POLITINIŲ ORGANIZACIJŲ FINANSAVIMO ĮSTATYMAS

 

 

1998 m.                          d.  Nr.

Vilnius

 

 

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Šis įstatymas reglamentuoja politinių partijų ir politinių organizacijų nuolatinės veiklos finansavimo tvarką ir finansinės veiklos kontrolę, siekiant užtikrinti finansavimo šaltinių viešumą bei teisėtumą ir atitikimą Lietuvos Respublikos politinės sistemos demokratiškumui.

2. Politinių partijų ir politinių organizacijų finansavimą politinių kampanijų metu reglamentuoja Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo kontrolės įstatymas, Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymas, Lietuvos Respublikos Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymas ir kiti specialūs įstatymai.

 

2 straipsnis. Finansavimo šaltiniai

Politinių partijų ir politinių organizacijų finansavimo šaltiniai gali būti šie:

1) stojamieji ir nario mokesčiai;

2) pajamos iš politinių partijų ir politinių organizacijų veiklos, leidžiamos šio įstatymo ir numatytos jų statute (įstatuose);

3) Lietuvos Respublikoje įregistruotų juridinių asmenų ir įmonių, neturinčių juridinio asmens teisių, išskyrus nurodytuosius šio įstatymo 8 straipsnyje, dovanotos piniginės lėšos, turtas ir nemokamai suteiktos paslaugos, jei dovanų vertė neviršija 500 MGL per metus iš vieno asmens (įmonės);

4) Lietuvos Respublikos piliečių dovanotos piniginės lėšos, turtas ir nemokamai suteiktos paslaugos;

5) dotacijos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto;

6) Pasaulio lietuvių bendruomenės ir kitų lietuvių bendruomenių dovanotos piniginės lėšos, turtas ir nemokamai suteiktos paslaugos;

7) tarptautinių organizacijų dovanotos piniginės lėšos, turtas ir nemokamai suteiktos paslaugos;

8) kitų valstybių politinių partijų ir politinių organizacijų bei jų įsteigtų fondų nemokamai suteiktos paslaugos, o taip pat materialios dovanos, jei jų vertė neviršija 5 MGL per metus iš vienos organizacijos;

9) užsienio valstybių piliečių ir juridinių asmenų bei jų filialų ar atstovybių materialios dovanos, jei jų vertė neviršija 5 MGL per metus iš vieno asmens;

10) užsienio valstybių valstybinės ir vietinės valdžios ir valdymo institucijų materialios dovanos, jei jų vertė neviršija 5 MGL per metus iš vienos institucijos;

11) religinių organizacijų materialios dovanos, jei jų vertė neviršija 5 MGL per metus iš vienos organizacijos.

 

3 straipsnis. Politinių partijų ir politinių organizacijų turto panaudojimo apribojimai

Piniginės lėšos, turtas ir paslaugos, gautos iš šio įstatymo 2 straipsnyje nurodytų šaltinių, gali būti panaudojamos tik šio įstatymo, Lietuvos Respublikos Politinių partijų ir politinių organizacijų įstatymo ir politinės partijos ar politinės organizacijos statute (įstatuose) numatytos veiklos organizavimui.

 

4 straipsnis. Draudimas tarpininkauti, finansuojant politines partijas ir politines organizacijas

Finansuoti politines partijas ir politines organizacijas, tarpininkaujant tretiesiems asmenims, draudžiama.

 

 

ANTRASIS SKIRSNIS

SAVIFINANSAVIMAS

 

 

5 straipsnis.Stojamieji ir nario mokesčiai

1. Stojamųjų ir nario mokesčių dydį ir jų mokėjimo tvarką nustato politinės partijos ar politinės organizacijos aukščiausioji valdymo institucija.

2. Politinių partijų ir politinių organizacijų nariai turi teisę savanoriškai mokėti didesnio dydžio stojamąjį ir nario mokesčius nei nustatė politinės partijos ar politinės organizacijos aukščiausioji valdymo institucija.

3. Politinių partijų ir politinių organizacijų pajamos, gautos kaip narių stojamieji ir nario mokesčiai, neapmokestinamos.

 

6 straipsnis. Ūkinė veikla

1. Politinės partijos ir politinės organizacijos turi teisę gauti pajamas iš šios veiklos, jei ji numatyta politinės partijos ar politinės organizacijos statute (įstatuose):

1)propogandinių ir švietėjiškų renginių organizavimo;

2)leidybos;

3) konsultacijų teikimo;

4) mokslinės-tiriamosios veiklos socialinių mokslų srityje;

5) prekybos su politinės partijos ar politinės organizacijos veikla ir atributika susijusiomis prekėmis;

6) politinei partijai ar politinei organizacijai nuosavybės teise priklausančio turto nuomos ar pardavimo;

7) laisvų lėšų investavimo.

2. Pajamos, gautos iš šios veiklos, apmokestinamos ta pačia tvarka ir tarifais kaip viešosiose įstaigose.

 

7 straipsnis. Laisvų lėšų investavimas

1. Laisvos lėšos, laikinai nenaudojamos politinės partijos ar politinės organizacijos veikloje, gali būti laikomos kaip indėlis tik Lietuvoje registruotuose bankuose arba investuojamos į valstybės ir savivaldybių leidžiamus vertybinius popierius.

2. Draudžiama politinės partijos ar politinės organizacijos lėšas ir turtą naudoti pelno siekiančių įmonių ir viešųjų įstaigų steigimui arba jau veikiančių pelno siekiančių įmonių nuosavybės įsigijimui.

 

 

TREČIASIS SKIRSNIS

DOVANOS

 

 

8 straipsnis. Draudžiami dovanų gavimo šaltiniai

1. Politinės partijos ar politinės organizacijos neturi teisės gauti dovanų iš:

1) valstybės ir savivaldybių valdžios ir valdymo institucijų;

2) valstybės ir vietos savivaldybių įmonių, biudžetinių organizacijų ir viešųjų įstaigų;

3) užsienio kapitalo įmonių;

4) įmonių, kuriose valstybinis ir savivaldybių kapitalas bendroje sumoje sudaro daugiau kaip 50 procentų;

5) įmonių, kuriose užsienio kapitalas sudaro daugiau kaip 50 procentų;

2. Dovanos, gautos iš šio straipsnio 1 dalyje nurodytų šaltinių, turi būti per 10 dienų grąžintos dovanotojams arba perduotos Lietuvos Respublikos nuosavybėn.

 

9 straipsnis. Anoniminės dovanos

1. Dovana laikoma anonimine, jei politinės partijos ir politinės organizacijos savo apskaitos dokumentuose nenurodo šio įstatymo 12 straipsnyje reikalaujamų duomenų apie dovanotoją.

2. Politinės partijos ir politinės organizacijos neturi teisės gauti anoniminių dovanų.

3. Gavusi anoniminę dovaną politinė partija ar politinė organizacija privalo per 10 dienų ją perduoti Lietuvos Respublikos nuosavybėn.

 

10 straipsnis. Tikslinės dovanos

1. Dovanotojas turi teisę reikalauti, kad politinė partija ar politinė organizacija dovaną panaudotų konkrečiai nurodytam tikslui.

2. Jei dovana yra skirta konkrečios politinės kampanijos finansavimui ir perduodama piniginiu pavidalu, ji turi būti pervedama į specialią banko sąskaitą.

3. Dovanotojas, sudaręs su politine partija ar politine organizacija sąlyginę dovanojimo sutartį, turi teisę reikalauti, kad jam būtų pateikti apskaitos dokumentai, susiję su tikslinės dovanos naudojimu, ir kitais būdais kontroliuoti, kaip laikomasi dovanojimo sutartyje nurodytų dovanos panaudojimo sąlygų.

 

11 straipsnis. Dovanų apmokestinimas

Politinės partijos ar politinės organizacijos gautos dovanos neapmokestinamos dovanojimo mokesčiu.

 

12 straipsnis. Dovanų apskaita

1. Politinės partijos ir politinės organizacijos privalo finansinės apskaitos tvarka registruoti visas gaunamas dovanas, nurodydamos jų vertę ir šiuos duomenis apie dovanotoją:

1) vardas, pavardė, asmens kodas. gyvenamosios vietos adresas, jei dovanotojas - fizinis asmuo;

2) pavadinimas, būstinės adresas, registracijos kodas, jei dovanotojas - juridinis asmuo.

2. Piniginės dovanos, didesnės nei 1000 Lt, negali būti priimamos grynais pinigais. Dovanotojas turi dovanojamą sumą pervesti į politinės partijos ar politinės organizacijos banko sąskaitą.

 

13 straipsnis. Dovanų pardavimas ir mainai

.

1. Dovanos, gautos iš šio įstatymo 2 straipsnio 8-11 punkte nurodytų šaltinių, gali būti parduotos ar išmainytos tik tuo atveju, kai politinė partija ar politinė organizacija yra likviduojama.

2. Iš kitų šaltinių natūriniu pavidalu gautos dovanos, neturint galimybės jų panaudoti politinės partijos ar politinės organizacijos veikloje, gali būti parduotos ar iškeistos į kitą turtą, jei dovanojimo sutartyje tai nebuvo uždrausta.

 

14 straipsnis. Atsakomybė už neteisėtai gautas ar netinkamai apskaitytas dovanas

Politinei partijai ar politinei organizacijai pažeidus šio įstatymo 8, 9 ir 12 straipsnių reikalavimus arba nustačius, kad dovana perduota per tarpininką, jai skiriama bauda, kuri yra du kartus didesnė už netesėtai gautų ar netinkamai apskaitytų dovanų vertę.

 

 

 

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

VALSTYBINĖS DOTACIJOS

 

15 straipsnis. Valstybinės dotacijos dydis

1. Bendras valstybinės dotacijos, skiriamos politinių partijų ir politinių organizacijų nuolatinei veiklai finansuoti, dydis nustatomas priimant atitinkamų metų valstybės biudžeto ir atskaitymų į savivaldybių biudžetus normatyvų bei dotacijų patvirtinimo įstatymą.

2. Bendras valstybinės dotacijos dydis kiekvieniems finansiniams metams apskaičiuojamas proporcingai asmenų skaičiui, įrašytų galutiniame Lietuvos Respublikos rinkėjų sąraše, sudarytame paskutiniams rinkimams į LR Seimą, įvykusiems iki atitinkamų metų valstybės biudžeto ir atskaitymų į savivaldybių biudžetus normatyvų bei dotacijų patvirtinimo įstatymo priėmimo dienos, bet ne mažiau kaip po 0,5 lito nuo kiekvieno rinkėjo.

 

16 straipsnis. Valstybinės dotacijos paskirstymas politinėms partijoms ir politinėms organizacijoms

1. Valstybinę dotaciją turi teisę gauti politinės partijos ir politinės organizacijos per paskutinius rinkimus į LR Seimą pagal proporcinę sistemą surinkusios ne mažiau kaip 2 procentus visų rinkėjų balsų bei politinės partijos ir politinės organizacijos dalyvavusios rinkimuose jungtiniu sąrašu, už kurį balsavo ne mažiau kaip 2 procentus visų rinkėjų.

2. Skirstant valstybinę dotaciją politinėms partijoms ir politinėms organizacijoms bendra valstybinės dotacijos suma dalinama proporcingai už politinę partiją ar politinę organizaciją balsavusių rinkėjų skaičiui. Jeigu politinės partijos ir palitinės organizacijos dalyvavo rinkimuose jungtiniu sąrašu, joms skiriamos dotacijos dalis yra apskaičiuojama už jungtinį sąrašą balsavusių rinkėjų skaičių padalinus proporcingai jungtiniame sąraše esančių kiekvienos partijos narių skaičiui.

3. Valstybinės dotacijos paskirstymą atlieka Vyriausioji rinkimų komisija.

4. Politinės partijos ir politinės organizacijos gali atsisakyti valstybinės dotacijos ar jos dalies.

 

17 straipsnis. Valstybinės dotacijos išmokėjimo tvarka

1. Valstybinės dotacijos dalis, paskirta politinei partijai ar politinei organizacijai, išmokama du kartus per metus. Pusė paskirtos sumos pervedama į politinės partijos ar politinės organizacijos banko sąskaitą ne vėliau kaip iki balandžio 1 dienos, o likusi dalis - ne vėliau kaip iki spalio 1 dienos.

2. Už kiekvieną pavėluotą valstybinės dotacijos pervedimo dieną mokami tokio pat dydžio delspinigiai, kaip už juridinių asmenų pelno mokesčio sumokėjimo pavėlavimą.

3. Politinėms partijoms ir politinėms organizacijoms laiku nepateikusioms pagal reikalavimus užpildytos finansinės veiklos deklaracijos, Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimu metinės valstybinės dotacijos suma gali būti sumažinama nuo 20 iki 50 procentų.

4. Valstybinės dotacijos lėšos, sutaupytos dėl nuobaudų konkrečioms politinėms partijoms ir politinėms organizacijoms, pervedamos į valstybės biudžetą.

 

 

PENKTASIS SKIRSNIS

FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ

 

 

18 straipsnis. Finansinės veiklos revizija

1. Ne rečiau kaip kartą per metus politinės partijos ir politinės organizacijos finansinė veikla turi būti patikrinta nepriklausomos audito įmonės.

2. Audito įmonę renka aukščiausioji politinės partijos ar politinės organizacijos valdymo institucija.

3. Jei revizija atliekama vieną kartą per metus, ji vykdoma pasibaigus finansiniams metams ir turi apimti visą finansinių metų veiklą. Jei revizija tais finansiniais metais jau buvo atliekama, revizuojama netikrinta veikla ar laikotarpis.

4. Išlaidos, susijusios su revizija, finansuojamos iš politinės partijos ar politinės organizacijos lėšų.

5. Auditoriaus ataskaita(os) pridedama(os) prie finansinės veiklos deklaracijos.

 

19 straipsnis. Politinių partijų ir politinių organizacijų finansinę veiklą kontroliuojančios valstybinės institucijos

1. Politinių partijų ir politinių organizacijų finansinę veiklą kontroliuoja Valstybinė mokesčių inspekcija ir Vyriausioji rinkimų komisija.

 

20 straipsnis. Finansinės veiklos deklaracija

1. Politinės partijos ir politinės organizacijos privalo kasmet, ne vėliau kaip iki ateinančių metų kovo 1 dienos, teritorinei mokesčių inspekcijai (pagal centrinės politinės partijos ir politinės organizacijos būstinės vietą) ir Vyriausiajai rinkimų komisijai pateikti finansinės veiklos deklaraciją ir auditoriaus ataskaitą(as).

2. Finansinės veiklos deklaracija turi būti pasirašyta politinės partijos ar politinės organizacijos vadovo ir patvirtinta aukščiausiosios politinės partijos ar politinės organizacijos valdymo instancijos.

3. Jei politinė partija ar politinė organizacija laiku nepateikia finansinės veiklos deklaracijos arba nenurodo joje visų reikalaujamų duomenų, deklaracijos negavusi institucija per 15 kalendorinių dienų apie tai turi raštu įspėti organizacijos vadovą. Jei praėjus 30 kalendorinių dienų nuo įspėjimo dienos politinė partija ar politinė organizacija nepateikia pagal reikalavimus užpildytos finansinės veiklos deklaracijos, mokesčių inspekcija privalo per 15 kalendorinių dienų apie tai pranešti Vyriausiajai rinkimų komisijai.

4. Jei praėjus 30 kalendorinių dienų nuo įspėjimo dienos politinė partija ar politinė organizacija nepateikė pagal reikalavimus užpildytos finansinės veiklos deklaracijos mokesčių inspekcijai arba Vyriausiajai rinkimų komisijai, Vyriausioji rinkimų komisija turi priimti sprendimą dėl politinei partijai ar politinei organizacijai skirtos metinės valstybinės dotacijos sumos sumažinimo dydžio. Sprendimas turi būti priimtas per 60 kalendorinių dienų nuo įspėjimo dienos.

5. Jei politinė partija ar politinė organizacija du metus iš eilės nepateikia finansinės veiklos deklaracijos, Vyriausioji rinkimų komisija turi kreiptis į Lietuvos Respublikos teisingumo ministeriją dėl politinės partijos ar politinės organizacijos veiklos sustabdymo.

 

21 straipsnis. Finansinės ir ūkinės veiklos viešumas

Politinių partijų ir politinių organizacijų finansinė veikla yra vieša. Kiekvienas asmuo, kuriam šis įstatymas leidžia finansuoti politines partijas ir politines organizacijas arba visuomenės informavimo priemonių atstovas, pateikęs tai patvirtinantį dokumentą, turi teisę Vyriausiojoje rinkimų komisijoje susipažinti su bet kurios politinės partijos ar politinės organizacijos finansinės veiklos deklaracija, politinių kampanijų finansavimo ataskaitomis ir auditoriaus ataskaita(omis) bei skelbti šių dokumentų duomenis visuomenės informavimo priemonėse.

 

 

ŠEŠTASIS SKIRSNIS

TURTO PERDAVIMO TVARKA REORGANIZUOJANT IR LIKVIDUOJANT POLITINES PARTIJAS IR POLITINES ORGANIZACIJAS

 

 

22 straipsnis. Turto perdavimo tvarka reorganizuojant politines partijas ir politines organizacijas

1. Prijungiant politinę partiją ar politinę organizaciją prie kitos organizacijos, jos turtas perduodamas naujai organizacijai.

2. Politinei partijai ar politinei organizacijai suskilus į kelias organizacijas, jos turtas padalinamas proporcingai į naujas organizacijas perėjusių skaidomos politinės partijos ar politinės organizacijos narių skaičiui.

 

23 straipsnis. Turto perdavimo tvarka likviduojant politines partijas ir politines organizacijas

Likviduojamos politinės partijos ar politinės organizacijos turtas perduodamas Lietuvos Respublikos nuosavybėn.

 

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTAS                   VALDAS ADAMKUS