Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS POLITINIŲ PARTIJŲ IR POLITINIŲ ORGANIZACIJŲ FINANSAVIMO ĮSTATYMAS
1998 m. d. Nr.
Vilnius
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
1. Šis įstatymas reglamentuoja politinių partijų ir politinių organizacijų nuolatinės veiklos finansavimo tvarką ir finansinės veiklos kontrolę, siekiant užtikrinti finansavimo šaltinių viešumą bei teisėtumą ir atitikimą Lietuvos Respublikos politinės sistemos demokratiškumui.
2. Politinių partijų ir politinių organizacijų finansavimą politinių kampanijų metu reglamentuoja Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo kontrolės įstatymas, Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymas, Lietuvos Respublikos Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymas ir kiti specialūs įstatymai.
2 straipsnis. Finansavimo šaltiniai
Politinių partijų ir politinių organizacijų finansavimo šaltiniai gali būti šie:
2) pajamos iš politinių partijų ir politinių organizacijų veiklos, leidžiamos šio įstatymo ir numatytos jų statute (įstatuose);
3) Lietuvos Respublikoje įregistruotų juridinių asmenų ir įmonių, neturinčių juridinio asmens teisių, išskyrus nurodytuosius šio įstatymo 8 straipsnyje, dovanotos piniginės lėšos, turtas ir nemokamai suteiktos paslaugos, jei dovanų vertė neviršija 500 MGL per metus iš vieno asmens (įmonės);
4) Lietuvos Respublikos piliečių dovanotos piniginės lėšos, turtas ir nemokamai suteiktos paslaugos;
6) Pasaulio lietuvių bendruomenės ir kitų lietuvių bendruomenių dovanotos piniginės lėšos, turtas ir nemokamai suteiktos paslaugos;
8) kitų valstybių politinių partijų ir politinių organizacijų bei jų įsteigtų fondų nemokamai suteiktos paslaugos, o taip pat materialios dovanos, jei jų vertė neviršija 5 MGL per metus iš vienos organizacijos;
9) užsienio valstybių piliečių ir juridinių asmenų bei jų filialų ar atstovybių materialios dovanos, jei jų vertė neviršija 5 MGL per metus iš vieno asmens;
10) užsienio valstybių valstybinės ir vietinės valdžios ir valdymo institucijų materialios dovanos, jei jų vertė neviršija 5 MGL per metus iš vienos institucijos;
3 straipsnis. Politinių partijų ir politinių organizacijų turto panaudojimo apribojimai
Piniginės lėšos, turtas ir paslaugos, gautos iš šio įstatymo 2 straipsnyje nurodytų šaltinių, gali būti panaudojamos tik šio įstatymo, Lietuvos Respublikos Politinių partijų ir politinių organizacijų įstatymo ir politinės partijos ar politinės organizacijos statute (įstatuose) numatytos veiklos organizavimui.
ANTRASIS SKIRSNIS
SAVIFINANSAVIMAS
5 straipsnis.Stojamieji ir nario mokesčiai
1. Stojamųjų ir nario mokesčių dydį ir jų mokėjimo tvarką nustato politinės partijos ar politinės organizacijos aukščiausioji valdymo institucija.
2. Politinių partijų ir politinių organizacijų nariai turi teisę savanoriškai mokėti didesnio dydžio stojamąjį ir nario mokesčius nei nustatė politinės partijos ar politinės organizacijos aukščiausioji valdymo institucija.
6 straipsnis. Ūkinė veikla
1. Politinės partijos ir politinės organizacijos turi teisę gauti pajamas iš šios veiklos, jei ji numatyta politinės partijos ar politinės organizacijos statute (įstatuose):
5) prekybos su politinės partijos ar politinės organizacijos veikla ir atributika susijusiomis prekėmis;
6) politinei partijai ar politinei organizacijai nuosavybės teise priklausančio turto nuomos ar pardavimo;
7 straipsnis. Laisvų lėšų investavimas
1. Laisvos lėšos, laikinai nenaudojamos politinės partijos ar politinės organizacijos veikloje, gali būti laikomos kaip indėlis tik Lietuvoje registruotuose bankuose arba investuojamos į valstybės ir savivaldybių leidžiamus vertybinius popierius.
TREČIASIS SKIRSNIS
DOVANOS
8 straipsnis. Draudžiami dovanų gavimo šaltiniai
1. Politinės partijos ar politinės organizacijos neturi teisės gauti dovanų iš:
4) įmonių, kuriose valstybinis ir savivaldybių kapitalas bendroje sumoje sudaro daugiau kaip 50 procentų;
9 straipsnis. Anoniminės dovanos
1. Dovana laikoma anonimine, jei politinės partijos ir politinės organizacijos savo apskaitos dokumentuose nenurodo šio įstatymo 12 straipsnyje reikalaujamų duomenų apie dovanotoją.
10 straipsnis. Tikslinės dovanos
1. Dovanotojas turi teisę reikalauti, kad politinė partija ar politinė organizacija dovaną panaudotų konkrečiai nurodytam tikslui.
2. Jei dovana yra skirta konkrečios politinės kampanijos finansavimui ir perduodama piniginiu pavidalu, ji turi būti pervedama į specialią banko sąskaitą.
3. Dovanotojas, sudaręs su politine partija ar politine organizacija sąlyginę dovanojimo sutartį, turi teisę reikalauti, kad jam būtų pateikti apskaitos dokumentai, susiję su tikslinės dovanos naudojimu, ir kitais būdais kontroliuoti, kaip laikomasi dovanojimo sutartyje nurodytų dovanos panaudojimo sąlygų.
11 straipsnis. Dovanų apmokestinimas
12 straipsnis. Dovanų apskaita
1. Politinės partijos ir politinės organizacijos privalo finansinės apskaitos tvarka registruoti visas gaunamas dovanas, nurodydamos jų vertę ir šiuos duomenis apie dovanotoją:
13 straipsnis. Dovanų pardavimas ir mainai
1. Dovanos, gautos iš šio įstatymo 2 straipsnio 8-11 punkte nurodytų šaltinių, gali būti parduotos ar išmainytos tik tuo atveju, kai politinė partija ar politinė organizacija yra likviduojama.
14 straipsnis. Atsakomybė už neteisėtai gautas ar netinkamai apskaitytas dovanas
KETVIRTASIS SKIRSNIS
VALSTYBINĖS DOTACIJOS
15 straipsnis. Valstybinės dotacijos dydis
1. Bendras valstybinės dotacijos, skiriamos politinių partijų ir politinių organizacijų nuolatinei veiklai finansuoti, dydis nustatomas priimant atitinkamų metų valstybės biudžeto ir atskaitymų į savivaldybių biudžetus normatyvų bei dotacijų patvirtinimo įstatymą.
2. Bendras valstybinės dotacijos dydis kiekvieniems finansiniams metams apskaičiuojamas proporcingai asmenų skaičiui, įrašytų galutiniame Lietuvos Respublikos rinkėjų sąraše, sudarytame paskutiniams rinkimams į LR Seimą, įvykusiems iki atitinkamų metų valstybės biudžeto ir atskaitymų į savivaldybių biudžetus normatyvų bei dotacijų patvirtinimo įstatymo priėmimo dienos, bet ne mažiau kaip po 0,5 lito nuo kiekvieno rinkėjo.
16 straipsnis. Valstybinės dotacijos paskirstymas politinėms partijoms ir politinėms organizacijoms
1. Valstybinę dotaciją turi teisę gauti politinės partijos ir politinės organizacijos per paskutinius rinkimus į LR Seimą pagal proporcinę sistemą surinkusios ne mažiau kaip 2 procentus visų rinkėjų balsų bei politinės partijos ir politinės organizacijos dalyvavusios rinkimuose jungtiniu sąrašu, už kurį balsavo ne mažiau kaip 2 procentus visų rinkėjų.
2. Skirstant valstybinę dotaciją politinėms partijoms ir politinėms organizacijoms bendra valstybinės dotacijos suma dalinama proporcingai už politinę partiją ar politinę organizaciją balsavusių rinkėjų skaičiui. Jeigu politinės partijos ir palitinės organizacijos dalyvavo rinkimuose jungtiniu sąrašu, joms skiriamos dotacijos dalis yra apskaičiuojama už jungtinį sąrašą balsavusių rinkėjų skaičių padalinus proporcingai jungtiniame sąraše esančių kiekvienos partijos narių skaičiui.
17 straipsnis. Valstybinės dotacijos išmokėjimo tvarka
1. Valstybinės dotacijos dalis, paskirta politinei partijai ar politinei organizacijai, išmokama du kartus per metus. Pusė paskirtos sumos pervedama į politinės partijos ar politinės organizacijos banko sąskaitą ne vėliau kaip iki balandžio 1 dienos, o likusi dalis - ne vėliau kaip iki spalio 1 dienos.
2. Už kiekvieną pavėluotą valstybinės dotacijos pervedimo dieną mokami tokio pat dydžio delspinigiai, kaip už juridinių asmenų pelno mokesčio sumokėjimo pavėlavimą.
3. Politinėms partijoms ir politinėms organizacijoms laiku nepateikusioms pagal reikalavimus užpildytos finansinės veiklos deklaracijos, Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimu metinės valstybinės dotacijos suma gali būti sumažinama nuo 20 iki 50 procentų.
PENKTASIS SKIRSNIS
FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ
18 straipsnis. Finansinės veiklos revizija
1. Ne rečiau kaip kartą per metus politinės partijos ir politinės organizacijos finansinė veikla turi būti patikrinta nepriklausomos audito įmonės.
2. Audito įmonę renka aukščiausioji politinės partijos ar politinės organizacijos valdymo institucija.
3. Jei revizija atliekama vieną kartą per metus, ji vykdoma pasibaigus finansiniams metams ir turi apimti visą finansinių metų veiklą. Jei revizija tais finansiniais metais jau buvo atliekama, revizuojama netikrinta veikla ar laikotarpis.
4. Išlaidos, susijusios su revizija, finansuojamos iš politinės partijos ar politinės organizacijos lėšų.
19 straipsnis. Politinių partijų ir politinių organizacijų finansinę veiklą kontroliuojančios valstybinės institucijos
20 straipsnis. Finansinės veiklos deklaracija
1. Politinės partijos ir politinės organizacijos privalo kasmet, ne vėliau kaip iki ateinančių metų kovo 1 dienos, teritorinei mokesčių inspekcijai (pagal centrinės politinės partijos ir politinės organizacijos būstinės vietą) ir Vyriausiajai rinkimų komisijai pateikti finansinės veiklos deklaraciją ir auditoriaus ataskaitą(as).
2. Finansinės veiklos deklaracija turi būti pasirašyta politinės partijos ar politinės organizacijos vadovo ir patvirtinta aukščiausiosios politinės partijos ar politinės organizacijos valdymo instancijos.
3. Jei politinė partija ar politinė organizacija laiku nepateikia finansinės veiklos deklaracijos arba nenurodo joje visų reikalaujamų duomenų, deklaracijos negavusi institucija per 15 kalendorinių dienų apie tai turi raštu įspėti organizacijos vadovą. Jei praėjus 30 kalendorinių dienų nuo įspėjimo dienos politinė partija ar politinė organizacija nepateikia pagal reikalavimus užpildytos finansinės veiklos deklaracijos, mokesčių inspekcija privalo per 15 kalendorinių dienų apie tai pranešti Vyriausiajai rinkimų komisijai.
4. Jei praėjus 30 kalendorinių dienų nuo įspėjimo dienos politinė partija ar politinė organizacija nepateikė pagal reikalavimus užpildytos finansinės veiklos deklaracijos mokesčių inspekcijai arba Vyriausiajai rinkimų komisijai, Vyriausioji rinkimų komisija turi priimti sprendimą dėl politinei partijai ar politinei organizacijai skirtos metinės valstybinės dotacijos sumos sumažinimo dydžio. Sprendimas turi būti priimtas per 60 kalendorinių dienų nuo įspėjimo dienos.
21 straipsnis. Finansinės ir ūkinės veiklos viešumas
Politinių partijų ir politinių organizacijų finansinė veikla yra vieša. Kiekvienas asmuo, kuriam šis įstatymas leidžia finansuoti politines partijas ir politines organizacijas arba visuomenės informavimo priemonių atstovas, pateikęs tai patvirtinantį dokumentą, turi teisę Vyriausiojoje rinkimų komisijoje susipažinti su bet kurios politinės partijos ar politinės organizacijos finansinės veiklos deklaracija, politinių kampanijų finansavimo ataskaitomis ir auditoriaus ataskaita(omis) bei skelbti šių dokumentų duomenis visuomenės informavimo priemonėse.
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
TURTO PERDAVIMO TVARKA REORGANIZUOJANT IR LIKVIDUOJANT POLITINES PARTIJAS IR POLITINES ORGANIZACIJAS
22 straipsnis. Turto perdavimo tvarka reorganizuojant politines partijas ir politines organizacijas
1. Prijungiant politinę partiją ar politinę organizaciją prie kitos organizacijos, jos turtas perduodamas naujai organizacijai.