Projektas                  Nr.      


LIETUVOS RESPUBLIKOS

 

POLITINIŲ KAMPANIJŲ FINANAVIMO KONTROLĖS

 

ĮSTATYMAS

 

1997 m. rugsėjo    d. Nr.      
Vilnius

 

 

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

Šiuo įstatymu siekiama užtikrinti politinių kampanijų demokratiškumą ir teisėtumą, sudaryti galimybę rinkėjams bei atitinkamoms valstybės institucijoms kontroliuoti tokių kampanijų finansavimą.

 

2 straipsnis. Pagrindinės sąvokos.

1. Politinė kampanija - Seimo, Respublikos Prezidento, savivaldybių tarybų rinkimų ir referendumų agitacinės kampanijos, kurių metu norima paveikti rinkėjus>

2. Politinės kampanijos laikotarpis - laikotarpis nuo dienos, kurią Seimas, Respublikos Prezidentas arba Vyriausioji rinkimų komisija įstatymų nustatyta tvarka paskelbė būsimų rinkimų datą, arba nuo to laiko, kad įregistruotas Seimo narių ar referendumo iniciatyvinės grupės siūlymas rengti referendumą, iki balsavimo rinkimuose arba referendume dienos.

3. Partija - įstatymo nustatyta tvarka įregistruota politinė partija ar politinė organizacija, dalyvaujanti politinėje kampanijoje ir tuo tikslu užregistruota  Vyriausioje rinkimų komisijoje šios nustatyta tvarka.

4. Rinkimai  - Seimo, Respublikos Prezidento, savivaldybių tarybų rinkimai.

5. Referendumo iniciatoriai - Lietuvos Respublikos piliečių iniciatyvinė grupė, įstatymo nustatyta tvarka įregistruota Vyriausiojoje rinkimų komisijoje, arba daugiau kaip 1/3 Seimo narių grupė, pateikusi siūlymą rengti referendumą.

6. Kandidatai - piliečiai, įstatymų nustatyta tvarka Vyriausiosios rinkimų komisijos įregistruoti kandidatais į Seimo narius arba kandidatais į Respublikos Prezidentus.

7. Pretendentai į kandidatus - asmenys, politinės kampanijos laikotarpiu paskelbę, kad jie paskelbtuose Seimo arba Respublikos Prezidento rinkimuose sieks būti kandidatais ir užregistruoti Vyriausiojoje rinkimų komisijoje šios komisijos nustatyta tvarka.

8. Dovanos (aukos) - pinigai, piniginę vertę turintys rinkiminės agitacijos gaminiai bei piniginę vertę turinti kitokia parama politinei kampanijai, kurios partijai, kandidatui, pretendentui į kandidatus, referendumų iniciatoriams dovanoja (aukoja) fiziniai arba juridiniai asmenys, norintys paremti atitinkamų partijų ar asmenų politinę kampaniją.

9. Kitos lėšos - partijų teisėtai įgytos kitos pajamos.

10. Specialios sąskaitos - įstatymų nustatyta tvarka specialiai politinėms kampanijoms bankuose atidaromos pretendentų į kandidatus ir kandidatų, referendumų iniciatorių sąskaitos.

11.    Aukų lapai - griežtos atskaitomybės finansiniai dokumentai, kuriuose registruojamos politinės kampanijos metu visos gaunamos aukos.

12.    Apskaitos žiniaraščiai - finansiniai dokumentai, kurių formą tvirtina, juos registruoja ir išduoda Vyriausiojirinkimų komisija ir kuriose politinės kampanijos laikotarpiu iš pirminių finansinių dokumentų ( aukų lapų ir bankų įrašų) registruojamos visos pajamos ir išlaidos.

3 straipsnis. Teisė rinkti ir gauti aukas ir dovanas

Politinės kampanijos metu teisę rinkti ir gauti aukas bei dovanas turi tik partijos, kandidatai, pretendentai į kandidatus, referendumų iniciatoriai arba jų įgaliotiniai politinės kampanijos finansams tvarkyti. Politinės aukos partijai turi būti kaupiamos partijos sąskaitoje, o kandidatams, pretendentams į kandidatus, rferendumų iniciatoriams - tik specialiose banko sąkaitose. Didesnes kaip 1000 litų aukas draudžiama kaupti ir laikyti grynais pinigais.

2. Politinės kampanijos aukoms ir dovanoms rinkti griežtos atskaitomybės aukų lapų formą tvirtina, juos išduoda, registruoja ir kontroliuoja Vyriausioji rinkimų komisija.

4 straipsnis. Prievolė registruoti visas gaunamas aukas ir dovanas

1. Kandidatai, pretendentai į kandidatus, referendumų iniciatoriai iniciatoriai arba jų įgaliotiniai politinės kampanijos finansams tvarkyti politinės kampanijos laikotarpiu finansinės apskaitos tvarka registruoti visas gaunamas dovanas ir aukas, nuodyti jų sumas, pavardes bei adresus aukotojų, kurie paaukojo daugiau 100 litų.

2. Politinėje kampanijoje dalyvaujančios partijos tokia pat tvarka privalo registruoti visas gaunamas aukas, dovanas bei kitas teisėtai įgytas lėšas.

3. Aukų lapuose registruojamos ir mažesnės nei 100 litų aukos bei anoniminės  aukos ir dovanos, jeigu jas priimti nedraudžia šis ir kiti įstatymai.

 

5 straipsnis. Draudžiamos priimti aukos ir dovanos

1. Draudžiama priimti didesnes kaip 100 litų aukas ar brangenybes kaip už 100 litų dovanas, jeigu jų aukotojai nesutinka, kad jų pavardės bei paaukotos sumos būtų paskelbtos. Jeigu tokių aukų yra gauta, jos turi būti pervestos į valstybės biudžetą.

2. Draudžiama priimti aukas ir dovanas iš valstybės ir savivaldybės įstaigų ir organizacijų, bei iš valstybės ir savivaldybės įmonių bei kitų įmonių, kurių daugiau kaip 50 % akcijų valdo valstybė arba savivaldybė.

3. Politinės kampanijos laikotarpiu draudžiama priimti aukas ir dovanas iš kitų valstybių fizinių ir juridinių asmenų, išskyrus Lietuvos respublikos piliečius ir lietuvių kilmės asmenis, taip pat Lietuvos respubliios partijos ar visuomeninės politinės organizacijos skyrius, įkurtus lietuvių gyvenamosiose vietovėse (bendruomenėse).

4. Draudžiama priimti aukas ir dovanas, jeigu bendra sukauptų lėšų suma arba politinei kampanijai išnaudotų lėšų suma viršija įstatymais nustatytas ribas.

6 straipsnis. Prievolė lėšas kaupti specialiose sąskaitose

Partijos, kandidatai bei pretendentai į kandidatus, referendumo iniciatoriai turėtas išlaidas politinės kampanijos metu gali apmokėti tik iš lėšų, kurios kaupiamos specialiose sąskaitose arba partijos sąskaitoje.

7 straipsnis. Lėšų naudojimas

1.Politinės kampanijos metu partijos, kandidatai, pretendentai į kandidatus, referendumų iniciatoriai iniciatoriai arba jų įgaliotiniai politinės kampanijos finansams tvarkyti finansinės apskaitos tvarka registruoti visas politinės kampanijos išlaidas>

2. Jeigu politinės kampanijos metu partijos, kandidatai, pretendentai į kandidatus, referendumų iniciatoriai surinko lėšų daugiau nei jų buvo sunaudota politinės kampanijos išlaidoms apmokėti, nepanaudotos lėšos gali būti skirtos tik politinei veikai finansuoti.

8 straipsnis. Plitinės kampanijos finansavimo ataskaitos

1.   Partijos, kandidatai, pretendentai į kandidatus, neužregistruoti kandidatais referendumų iniciatoriai likus 10 dienų iki balsavimo dienos Vyriausiajai rinkimų komisijai turi pateikti pradines gautų aukų ir kitų lėšų bei dovanų ir jų naudojimo politinės kampanijos metu ataskaitas.

2. Partijos, kandidatai, pretendentai į kandidatus, neužregistruotieji kandidatais, taip pat referendumų iniciatoriai per 25 dienas nuo rinkimų pasibaigimo arba referendumo rezultatų paskelbimo pateikia Vyriausiajai rinkimų komisijai galutinę politinės kampanijos metu gautų aukų ir kitų lėšų bei dovanų ar jų naudojimo ataskaitą.

3.   Ataskaitose turi būti nurodytos visos politinės kampanijos pajamos ir išlaidos. Prie ataskaitos pridedami visi pajamas ir išlaidas pateisinantys dokumentai bei ataskaitos žiniaraščiai.Nurodomos anoniminės aukos bei dovanos

4.   Su šiomis ataskaitomis gali susipažinti kiekvienas Lietuvos Respublikos pilietis.

5. Ataskaitos formą nustato Vyriausioji rinkimų komisija.

9 straipsnis. Galutinių ataskaitų tikrinimas

Vyriausiajai rinkimų komisijai pateiktas galutines ataskaitas tikrina Valstybinė mokesčių inspekcija. Mokesčių inspektoriai turi teisę susipažinti su partijų, kandidatų ir pretendentų į kandidatus, referendumų iniciatorių politinės kampanijos aukų ir kitų lėšų bei dovanų apskaita, reikalauti papildomų dokumentų ir paaiškinimų.

10 straipsnis. Galutinis ataskaitų skelbimas

Vyriausioji rinkimų komisija valstybinės mokesčių inspekcijos patikrintas politinių kampanijų finansavimo galutines ataskaitas kartu su mokesčių inspekcijos išvadomis paskelbia “Valstybės žiniose” ne vėliau kaip per 90 dienų po rinkimų ar referendumo galutinių rezultatų paskelbimo.

11 straipsnis. Atsakomybė už įstatymo pažeidimą

Asmenys, pažeidę šio įstatymo reikalavimus atsako įstatymų nustatyta tvarka.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS

 

Projektą teikia: A.Kubilius