projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO  RINKIMŲ

ESMINIŲ REZULTATŲ NUSTATYMO DAUGIAMANDATĖJE RINKIMŲ APYGARDOJE IR JŲ PRIPAŽINIMO NEGALIOJANČIAIS BIRŽŲ-KUPIŠKIO VIENMANDATĖJE RINKIMŲ APYGARDOJE

 

2012 m. lapkričio   d. Nr.
Vilnius

Lietuvos Respublikos Seimas,

remdamasis tuo, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 105 straipsnio 3 dalies 1 punktu, 106 straipsnio penktąja dalimi, o taip pat - Seimo rinkimų įstatymo 86 straipsnio 5 dalimi bei 91 ir 95 straipsniais ir Lietuvos Respublikos Konstitucinio teismo įstatymo 73 ir 74 straipsniu Lietuvos Respublikos Seimas 2012m. lapkričio 6d. priėmė nutarimą Nr. XI-2378 „Dėl paklausimo Lietuvos Respublikos Konstituciniam Teismui; ir tuo, kad Lietuvos Respublikos Prezidentas 2012m. lapkričio 7d. priėmė dekretą Nr.1K-1262 „Dėl paklausimo Lietuvos Respublikos Konstituciniam Teismui“, kuriuo taip pat buvo kreiptasi dėl išvados, ar nebuvo pažeistas Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymas per 2012 m. Lietuvos Respublikos Seimo rinkimus (toliau – PAKLAUSIMAI),

atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2012m. lapkričio 10d. priimtą išvadą dėl PAKLAUSIMŲ (toliau – IŠVADA),

konstatuodamas, kad  Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas į Lietuvos Respublikos Seimo paklausimą, ar vienmandatėse Šilutės-Pagėgių, Biržų-Kupiškio, Širvintų-Vilniaus, Vilniaus-Trakų, Kaišiadorių-Elektrėnų, Jurbarko apygardose nebuvo pažeistos Seimo rinkimų įstatymo 5, 5-1, 61, 67, 67-1, 84, 87 straipsnių nuostatos, įtvirtinančios slapto balsavimo principą ir demokratines rinkimų procedūras, kurių laikymasis yra būtinas rinkimų rezultatų pripažinimui legitimiais ir teisėtais, o taip pat į Lietuvos Respublikos prezidento paklausimą dėl šių apygardų ir dėl Pajūrio vienmandatės rinkimų apygardos, savo IŠVADOJE atsakė, kad Biržų-Kupiškio (Nr. 48) rinkimų apygardoje buvo pažeistos Seimo rinkimų įstatymo nuostatos, kuriomis reglamentuojamas rinkimų rezultatų nustatymas vienmandatėse rinkimų apygardose, o kitose vienmandatėse rinkimų apygardose Seimo rinkimų įstatymas nebuvo pažeistas, ir tokiu būdu nustatė, kad Vyriausioji rinkimų komisija negalėjo tvirtinti galutinių rinkimų rezultatų Biržų-Kupiškio apygardoje ir privalėjo pripažinti juos negaliojančiais,

pažymėdamas, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas į Lietuvos Respublikos Seimo paklausimą, ar  daugiamandatėje apygardoje nebuvo pažeistos Seimo rinkimų įstatymo 5, 5-1, 61, 67, 67-1, 84, 87 straipsnių nuostatos, įtvirtinančios slapto balsavimo principą ir demokratines rinkimų procedūras, kurių laikymasis yra būtinas rinkimų rezultatų pripažinimui legitimiais ir teisėtais, o taip pat į Lietuvos Respublikos Prezidento paklausimą ar daugiamandatėje rinkimų apygardoje nebuvo pažeistas Seimo rinkimų įstatymas, savo IŠVADOJE atsakė, kad šioje apygardoje buvo pažeistos Seimo rinkimų įstatymo nuostatos, kuriose įtvirtintas draudimas papirkti rinkėjus ir reguliuojamas kandidatų reitingo skaičiavimas ir sąrašų galutinės eilės nustatymas;

pabrėždamas, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas rėmėsi Vyriausiosios  rinkimų komisijos vertinimais, kad daugiamandatėje rinkimų apygardoje pažeidimų mastas nebuvo toks didelis, kad būtų galėjęs turėti esminę reikšmę nustatant kandidatų sąrašams tenkančių mandatų skaičių, tačiau IŠVADOJE teigiama, kad Vyriausiosios rinkimų komisijos lapkričio 4d. sprendimu daugiamandatėje rinkimų apygardoje neteisingai nustatyta galutinė Darbo partijos  kandidatų į Lietuvos Respublikos Seimą sąrašo eilė ir neteisingai nustatyta, kad trys šios partijos kandidatai yra išrinkti Lietuvos Respublikos Seimo nariais; tuo pačiu Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas tiesiogiai neatsakė į antrąją Lietuvos Respublikos Seimo paklausimo dalį, ar šiurkštūs Seimo rinkimų įstatymo pažeidimai leido Vyriausiajai rinkimų komisijai nustatyti esminius rinkimų rezultatus daugiamandatėje rinkimų apygardoje daugiau kaip vieno mandato tikslumu, kaip tą nustato Seimo rinkimų įstatymo 91 str. 1d. 2 punktas; be to, Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas dėl laiko stokos netyrė kitų įstatymų šiurkščių pažeidimų, pateiktų PAKLAUSIMŲ medžiagoje, įtakos Seimo rinkimų rezultatui daugiamandatėje apygardoje, o Vyriausioji rinkimų komisija netyrė masinio balsų pirkimo poveikio visoje daugiamandatėje apygardoje ir nenustatė jų tikro mastelio,

atkreipdamas dėmesį, kad daugiau negu vieno mandato tikslumas daugiamandatėje rinkimų apygardoje galėtų nulemti ne tik kitokį pasiskirstymą tarp mandatų, tekusių kandidatų sąrašams, bet ir esminius rinkimų rezultatus nustatant, ar Lenkų rinkimų akcijos sąrašui buvo atiduota tiek rinkėjų balsų, kad jis nesurinktų daugiau kaip 5 proc. balsų, o Valstiečių ir žaliųjų sąjungos sąrašui – kad jis surinktų daugiau kaip 5 proc. balsų; taigi, šitoks dešimties-vienuolikos mandatų pasikeitimas sudarytų esminį skirtumą, nustatant rinkėjų valią,

vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 95 str., įpareigojančiu Lietuvos Respublikos Seimą, remiantis Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo išvada, priimti galutinį sprendimą ir „nustatyti tikruosius esminius Seimo rinkimų rezultatus“ vienmandatėje arba daugiamandatėje rinkimų apygardoje arba „pripažinti rinkimus vienmandatėje ar daugiamandatėje apygardoje negaliojančiais“, ir priimti nutarimą „dėl teisėtai ar neteisėtai išrinktų Seimo narių“,

p r i i m a  šį nutarimą:

 

1 straipsnis. Dėl Biržų-Kupiškio vienmandatės rinkimų apygardos.

 

1. Pripažinti 2012m. spalio 14d. Seimo rinkimus Biržų-Kupiškio vienmandatėje rinkimų apygardoje negaliojančiais.

2. Nustatyti, kad Biržų-Kupiškio vienmandatėje rinkimų apygardoje bus skelbiami pakartotiniai rinkimai.

3. Panaikinti Seimo nario pažymėjimo, išduoto Aleksandrui Zeltiniui, galiojimą.

 

2 straipsnis. Dėl daugiamandatės rinkimų apygardos.

 

1. Nustatyti Lietuvos Respublikos Seimo 2012m. spalio 14d. rinkimų esminius rezultatus daugiamandatėje rinkimų apygardoje taip, kaip juos nustatė Vyriausioji rinkimų komisija savo 2012m. lapkričio 4d. nutarimu Nr. Sp-321 „Dėl 2012 m. spalio 14d. Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų galutinių rinkimų rezultatų“, išskyrus Darbo partijos kandidatų sąrašo eilę bei išrinktus Seimo narius Jolantą Gaudutienę, Joną Pinskų, Živilę Pinskuvienę.

2. Vyriausiosios rinkimų komisijos lapkričio 4d. nutarimo Sp.-321 2 priede, kur nustatyta Darbo partijos kandidatų sąrašo eilė, išbraukti kandidatus Živilę Pinskuvienę (10), Jolantą Gaudutienę (17), Joną Pinskų (22), Vytautą Gricių (35), Viačeslavą Ždanovičių (48).

3. Pripažinti, kad asmenys Jolanta Gaudutienė, Jonas Pinskus ir Živilė Pinskuvienė buvo patvirtinti išrinktais neteisėtai. Vyriausiosios rinkimų komisijos lapkričio 4d. nutarimo Sp.-321 3 priede „Asmenys išrinkti į Lietuvos Respublikos Seimą“, išbraukti asmenis – Jolantą Gaudutienę, Joną Pinskų, Živilę Pinskuvienę ir įrašyti asmenis – Larisą Dmitrijevą (daugiamandatė rinkimų apygarda), Viliją Filipovičienę (daugiamandatė rinkimų apygarda), Gediminą Jakavonį (daugiamandatė rinkimų apygarda). Pripažinti Larisą Dmitrijevą, Viliją Filipovičienę ir Gediminą Jakavonį teisėtai išrinktais Seimo nariais.

4. Panaikinti Seimo nario pažymėjimų, išduotų Jolantai Gaudutienei, Jonui Pinskui ir Živilei Pinskuvienei, galiojimą.

 

3 straipsnis. Vyriausiosios rinkimų komisijos įgaliojimų nutrūkimas.

 

1. Vadovaujantis Vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 10 punktu, nutraukti Vyriausiosios rinkimų komisijos įgaliojimus.

2. Vadovaujantis Vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo 10 straipsnio 4 dalimi įpareigoti Seimo valdybą organizuoti naujos Vyriausiosios rinkimų komisijos sudarymą ne vėliau, kaip per 7 dienas nuo šio Nutarimo įsigaliojimo.

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO PIRMININKĖ 

IRENA DEGUTIENĖ

 

 

 

 

 

Teikia Seimo narys                                                      Gintaras Songaila