Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
NUTARIMAS
DĖL STATUTINIŲ VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ SOCIALINIŲ GARANTIJŲ IR DARBO APMOKĖJIMO SISTEMOS TOBULINIMO
GAIRIŲ PATVIRTINIMO
2012 m. d.
Vilnius
atsižvelgdamas į tai, kad:
statutinė valstybės tarnyba (išskyrus diplomatinę tarnybą) yra atskira sugriežtinta (sukarinta) valstybės tarnybos rūšis;
skirtingų statutinių valstybės tarnautojų grupių socialinės garantijos ir atskiros darbo apmokėjimo sudedamosios dalys reglamentuojamos atskiruose specialiuose teisės aktuose;
dalis specialiuose teisės aktuose nustatytų statutinių valstybės tarnautojų socialinių garantijų ir darbo apmokėjimo nuostatų yra analogiškos;
specialiuose teisės aktuose turi būti nustatytos tik atskirų statutinių valstybės tarnautojų grupių tarnybos ypatumus apibrėžiančios nuostatos,
n u t a r i a:
1 straipsnis.
2 straipsnis.
Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei, vadovaujantis šio nutarimo 1 straipsnyje nurodytomis gairėmis, parengti statutinių valstybės tarnautojų socialines garantijas reglamentuojančio įstatymo projektą, taip pat patikslinti Valstybės tarnybos įstatymo ir statutinių institucijų ar įstaigų veiklą ir (ar) tarnybą jose reglamentuojančių teisės aktų nuostatas, susijusias su statutinių valstybės tarnautojų darbo apmokėjimu ir statutinio valstybės tarnautojo sąvoka.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Seimo
201 m. d. nutarimu Nr.
STATUTINIŲ VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ SOCIALINIŲ GARANTIJŲ IR DARBO APMOKĖJIMO SISTEMOS TOBULINIMO GAIRĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Statutinių valstybės tarnautojų socialinių garantijų ir darbo apmokėjimo sistemos tobulinimo gairių (toliau – gairės) tikslas – sudaryti teisines prielaidas sukurti bendrą, teisėtų lūkesčių apsauga grįstą, tarnybos ypatumų kompensavimą užtikrinančią ir socialinių garantijų, kurios pagal savo turinį laikytinos privilegijomis, galimybes panaikinančią statutinių valstybės tarnautojų socialinių garantijų ir darbo apmokėjimo sistemą.
2. Šiose gairėse apibrėžiami specifiniai statutinės valstybės tarnybos ir statutinio valstybės tarnautojo, išskyrus diplomatus, požymiai, statutinių valstybės tarnautojų darbo apmokėjimo sistemos principai, socialinių garantijų sistemos sudedamosios dalys ir numatomi šių sistemų tobulinimo principai.
II. STATUTINĖ VALSTYBĖS TARNYBA IR STATUTINIS VALSTYBĖS TARNAUTOJAS
3. Statutinė valstybės tarnyba yra valstybės tarnyba, kuriai būdinga: specialus tarnybos ypatumų teisinis reglamentavimas (statutais); griežto hierarchinio pavaldumo statutiniai santykiai, pasižymintys ypatingu tarnybos atlikimo režimu; specialūs reikalavimai statutinių įstaigų pareigūnams; įgaliojimai nepavaldžių asmenų atžvilgiu, įskaitant teisę panaudoti prievartą; specialios socialinės garantijos.
4. Statutinėje įstaigoje valstybės tarnautojo pareigybė priskiriama statutinei, jeigu atitinka šiuos požymius:
1) atliekant pareigybei priskirtas funkcijas yra įgyvendinami įstaigai teisės aktuose nustatyti uždaviniai ar funkcijos;
2) pareigybei priskirtoms funkcijoms atlikti reikalinga tam tikros intelekto, asmeninės ir moralinės savybės, specialus dalykinis ir fizinis pasirengimas, sveikatos būklė ir kt.;
III. BENDROSIOS SOCIALINĖS GARANTIJOS
6. Visiems statutiniams valstybės tarnautojams užtikrinamos šios bendrosios socialinės garantijos:
2) išmokos dėl statutinio valstybės tarnautojo mirties arba sveikatos sutrikdymo, kai tai susiję su tarnybinių pareigų vykdymu ar statutinio valstybės tarnautojo statusu (vienkartinė kompensacija statutiniam valstybės tarnautojui žuvus ar dėl jo sveikatos sutrikdymo, laidojimo ir palaikų pargabenimo iš užsienio išmokos);
3) statutiniai valstybės tarnautojai privalomai draudžiami visų rūšių socialiniu draudimu pagal Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymą (pensijų socialiniu draudimu, ligos ir motinystės socialiniu draudimu, nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialiniu draudimu, nedarbo socialiniu draudimu ir sveikatos socialiniu draudimu);
4) atleidžiant statutinį valstybės tarnautoją iš pareigų, jam mokama išeitinė išmoka šiais atvejais:
8. Statutinių valstybės tarnautojams darbo laikas negali būti ilgesnis kaip keturiasdešimt valandų per savaitę. Maksimalus darbo laikas, įskaitant viršvalandžius, neturi viršyti vidutiniškai 48 valandų per savaitę. Statutiniams valstybės tarnautojams, esant būtinumui, gali būti taikoma suminė darbo laiko apskaita.
IV. PAPILDOMOS SOCIALINĖS GARANTIJOS
10. Nustačius būtinybę statutiniams valstybės tarnautojams kompensuoti už su institucijai ar įstaigai pavestomis funkcijomis susijusius tarnybos ypatumus, specialiuose statutinių valstybės tarnautojų tarnybą ir (ar) veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose (toliau – specialieji teisės aktai) gali būti nustatomos šios papildomos socialinės garantijos:
1) statutiniams valstybės tarnautojams, tapusiems laikinai nedarbingais dėl tarnybinių pareigų atlikimo arba kai laikinasis nedarbingumas susijęs su tarnybinių pareigų atlikimu (kai asmuo tampa laikinai nedarbingas ne dėl nelaimingo atsitikimo tarnyboje ar pakeliui į ją (iš jos), įstatymų nustatyta tvarka iš institucijos (įstaigos) lėšų kompensuojamas vidutinio jų darbo užmokesčio ir gautos ligos pašalpos skirtumas:
2) statutiniams valstybės tarnautojams nustatyta tvarka kompensuojamos kelionės (važiavimo), gyvenamosios patalpos nuomos ir persikėlimo išlaidos;
4) atskirose įstaigose ar įstaigų sistemose gali būti steigiamas kadrų (specialistų) rezervas. Į šį rezervą įtraukiami iš tarnybos tose įstaigose atleisti (perkelti) asmenys, kurie eina su statutinių įstaigų, kuriose tarnavo, uždaviniais susijusias pareigas;
5) statutiniams valstybės tarnautojams, kurie atlikdami tarnybines pareigas nuolat turi kontaktų su asmenimis, sergančiais pavojingomis arba ypač pavojingomis užkrečiamomis ligomis, nustatoma ilgesnė kasmetinių atostogų trukmė;
6) statutiniams valstybės tarnautojams, vykdžiusiems pareigas, susijusias su įstaigai pavestais uždaviniais ir funkcijomis bei viršijusiems tarnybinės rizikos ribas ir dėl to padariusiems nusikalstamą veiką ar kitokį teisės pažeidimą arba nukentėjusiems vykdant tarnybines pareigas ar dėl tarnybos, kompensuojamos teisinės pagalbos išlaidos arba jų dalis;
7) statutiniai valstybės tarnautojai gali būti draudžiami profesinės atsakomybės, papildomu sveikatos ar kitų rūšių draudimu;
8) statutiniai valstybės tarnautojai gali dalyvauti kaupiant profesines pensijas profesinių pensijų fonduose;
10) statutiniai valstybės tarnautojai, atliekantys tarnybines užduotis, kurių metu negalima palikti užduoties atlikimo vietos, arba atliekantys tarnybą lauke, aprūpinami maistu;
V. SOCIALINĖS GARANTIJOS KOLEKTYVINĖSE SUTARTYSE
11. Siekiant gerinti statutinių valstybės tarnautojų socialinę ir ekonominę padėtį, skatintinos kolektyvinės derybos ir nacionalinės, šakos ar įstaigos kolektyvinių sutarčių sudarymas.
12. Statutinių valstybės tarnautojų nacionalinė kolektyvinė sutartis yra profesinių sąjungų organizacijų (susivienijimo, federacijos, centro ir kt.), atstovaujančių statutiniams valstybės tarnautojams, ir Vyriausybės rašytinis susitarimas, kuriame nustatomos Lietuvos Respublikos statutinių valstybės tarnautojų darbo apmokėjimo, tarnybos (darbo) ir poilsio laiko ir kitos socialinės bei ekonominės sąlygos.
13. Šakos kolektyvinė sutartis yra profesinių sąjungų organizacijų (susivienijimo, federacijos, centro ir kt.), atstovaujančių tam tikros vienos veiklos srities statutiniams valstybės tarnautojams, ir Vyriausybės ar jos įgaliotų institucijų rašytinis susitarimas, kuriame nustatomos visų vienos veiklos srities statutinių valstybės tarnautojų darbo apmokėjimo, tarnybos (darbo) ir poilsio laiko ir kitos socialinės bei ekonominės sąlygos.
14. Įstaigos kolektyvinė sutartis yra statutinės įstaigos vadovo arba jo įgalioto asmens ir statutiniams valstybės tarnautojams atstovaujančios toje statutinėje įstaigoje veikiančios profesinės sąjungos arba darbo tarybos rašytinis susitarimas, kuriame nustatomos statutinės įstaigos valstybės tarnautojų tarnybos (darbo) ir kitos socialinės bei ekonominės sąlygos.
15. Kolektyvinėse sutartyse gali būti sulygta dėl šių palankesnių negu nustatyta teisės aktuose sąlygų ir tvarkos:
VI. DARBO APMOKĖJIMAS
17. Siekiant didinti tarnybos statutinėse institucijose ir įstaigose einant žemiausias ir vidurinės grandies pareigas patrauklumą, būtina 1–10 kategorijų statutinių valstybės tarnautojų pareigybių pareigines algas vidutiniškai didinti 10 proc.
VII. SOCIALINIŲ GARANTIJŲ IR DARBO APMOKĖJIMO SISTEMOS TOBULINIMO PRINCIPAI
19. Atsižvelgiantį į šių gairių II–V skirsnių nuostatas, statutinę valstybės tarnybą reglamentuojantys ir kiti teisės aktai turi būti tobulinami vadovaujantis šiais principais:
1) tarnybos ypatumų kompensavimo; t. y. statutiniams valstybės tarnautojams už tarnybos ypatumus (didesnis pavojus gyvybei ar sveikatai, griežtesnė atsakomybė ir įvairūs su tarnyba susiję apribojimai) kompensuojama įstatymuose nustatytomis socialinėmis garantijomis;
2) vienodų garantijų; t. y. visiems statutiniams valstybės tarnautojams, nepaisant to, kokioje statutinėje institucijoje ar įstaigoje jie tarnauja, užtikrinamos tokios pat bendrosios socialinės garantijos ir taikoma vieninga darbo apmokėjimo sistema;
3) kompensavimo už specifinius tarnybos ypatumus; t. y. įvertinus statutinių institucijų ar įstaigų atliekamas funkcijas ir nustačius būtinybę kompensuoti už su tomis funkcijomis susijusius tarnybos ypatumus, specialiuose teisės aktuose gali būti nustatomos papildomos socialinės garantijos ir (ar) papildomas darbo apmokėjimas;
4) tikslinio finansavimo; t. y. socialinėms garantijoms, sulygtoms kolektyvinėse sutartyse, finansuoti valstybės biudžete numatoma atskira lėšų dalis;